Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.
Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti.![]()
Palaa kiinasta komennukselta ja ajaa auton talvipaikasta tallille etta saa renkaat vaihdettua
Kesärattaista vanne paskana, talviset alle ja köyhänä uusia hommailemaan ajan kanssa? (Ai mistäkö)
Ei "ajan kanssa" jos ajat kanssa
Menee vielä vaikeemmaksi jos ei töihin pääse. Toki oishan sitä voinu loparit ottaa ja ruveta mätisäkkeilemään työttömyystuella, jotenkin tosin luulen että vaikutukset yhteiskunnalle oli vähäisemmät kun ajelin 19v jonnena sen kaksi viikkoa töihin ja takaisin nastoilla..
No turhapa vanhoja vatvoa. Paitsi jos olet 19v jonne edelleen. Mutta yksilön vaikutuksista yhteiskunnalle puhuminen on hölmöä: voithan sä vaikka varastaa auton (jossa kesärenkaat) ja vakuutus sen korvaa omistajalleen eikä yhteiskuntakaan (poliisi) viitsi edes tutkia. Mutta entä jos kaikki (=yhteiskunta) päättävät toimia samanlailla...
Espoolainen Olivia Kauppi osti itselleen uuden läppärin lukiotaipaleensa alkumetreillä vuosi sitten.Tapiolan lukiossa opiskeleva Kauppi päätyi ostamaan tuolloin uusimman version Applen MacBook Air -tietokoneesta. Kaupilla oli jo ennestään Applen tuotteita, mikä tuki koneen valintaa.
Abitti-yhteensopivana myyty kone tuotti kuitenkin koulun alettua paljon harmaita hiuksia.
Olin oppitunnilla, jossa käytiin läpi Abitti-järjestelmän käyttöä. Huomasin, että pääsen kyllä Abittiiin, mutta koneen touchpad tai näppäimistö ei toimi, kertoo toista vuotta lukiossa aloitteleva Olivia Kauppi.
Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...Espoolainen Olivia Kauppi ei ole hankkinut erillisiä lisälaitteita tietokoneeseensa, koska se olisi hänen mukaansa liian kallista.
– Onneksi koulusta saa lainattua koneita, niin ei ole suuri hätä. Aion pärjätä lainakoneella lukion loppuun asti.
Kauppi ei myöskään ottanut vikojen ilmettyä yhteyttä koneen myyneeseen liikkeeseen.
– Kävin kysymässä Applen-merkkiliikkeestä, onko mitään tehtävissä ja he neuvoivat ostamaan tarvittavat lisäosat tai odottamaan päivityksiä.
Ei kai se nyt kenestäkään tyhmää tee, jos ei halua raahata läppärin mukana erillistä hiirä ja näppäimistöä. Ja jos kone on myyty Abitti-yhteensopivana ja se löytyy yhteensopivuuslistalta, niin valintakaan ei ole erityisen tyhmä, vaikka nuo omenat kalliita rakkineita ovatkin. Ei nuorelta tavikselta oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.![]()
Karvas uutinen monelle lukiolaiselle: Tuhannen euron tietokonetta ei voikaan käyttää yo-kokeessa
Applen käyttämä turvasiru voi estää, ettei lukioiden käyttämä Abitti-koejärjestelmä välttämättä toimi tietokoneessa.yle.fi
Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
KorjasinEi Applen käyttäjältä oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.
Ei kai se nyt kenestäkään tyhmää tee, jos ei halua raahata läppärin mukana erillistä hiirä ja näppäimistöä. Ja jos kone on myyty Abitti-yhteensopivana ja se löytyy yhteensopivuuslistalta, niin valintakaan ei ole erityisen tyhmä, vaikka nuo omenat kalliita rakkineita ovatkin. Ei nuorelta tavikselta oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.
Kaikenlaisia typeriä yleistyksiä jutussa kyllä on.
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.![]()
Karvas uutinen monelle lukiolaiselle: Tuhannen euron tietokonetta ei voikaan käyttää yo-kokeessa
Applen käyttämä turvasiru voi estää, ettei lukioiden käyttämä Abitti-koejärjestelmä välttämättä toimi tietokoneessa.yle.fi
Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
Olen kyllä täysin eri mieltä. Pari vuotta seuraillut tässä oman pojan lukion käyntiä ja ainakin matematiikka ja fysiikka hyötyvät todella paljon siitä, että käytetään pelkkää tietokonetta.Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.
Kyllä näiden ”tuotteen x ostajat on idiootteja” lauseiden viljelijät kuuluvat tähän ketjuun. Jos joku on noin ehdoton tietyissä asioissa, ilman mitään joustovaraa, niin onhan se ihan pässi.Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun, mutta kunhan nyt syvällisemmin pohdin koko lukiouudistusta.
Luiskaotsainen provo, mutta miksi näin? Itse käytin aikanaan yliopistossa viitisen vuotta Macbook Prota, joka on tarjonnut selkeästi parhaimman käyttökokemuksen läppäreistä nimenomaan kannettavana tietokoneena. Kosketuseleet toimivat loogisesti, näppäimistö ja näyttö ovat erinomaisia ja akku riittää helposti päivän tarpeisiin. Nämä teki tuosta aika lailla ylivetovehkeen opiskeluihin, kun konetta kannetaan ympäriinsä luentosalista ja ryhmätyötilasta toiseen ja käyttö oli kevyehköä. Hintakin oli kohdillaan, sillä löysin jostain käsittämättömästä tarjouksesta puoleen hintaan. Normaalihintaan en olisi edes harkinnut, mutta nykyään tilanne olisi toinen.Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun
Sama kuin työelämässä kolleega kenellä papereita työpöydät täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman asian sähköisenä muutamassa sekunnissa.Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.
Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun, mutta kunhan nyt syvällisemmin pohdin koko lukiouudistusta.
Sama kuin työelämässä kolleega kenellä papereita työpöydät täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman asian sähköisenä muutamassa sekunnissa.
Kyllä paperi ja kynä on jäänne menneestä
Eipä sitä voi töissä yksittäiset ihmiset valita työkaluja. Kyllä se digitalisaatio vain on tätä päivää. Jotta hyödyt saadaan irti, on kaikkien käytettävä samoja yhteisiä työkaluja ja paperi ei ole sitäSama kuin työelämässä kolleega kenellä on kansioita ja tiedostoja työpöytä täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman paperin pöydältä nätisti muutamassa sekunnissa.
Kyllä tietokone ja hiiri on pakkopullaa.
Nyt ilman provoa, eiköhän se paras ratkaisu ole, jota itse käyttää ja joka on kyseiseen työhön kaikista paras ja vähiten ongelmia luova. Digitaalisuus on pop ja in, mutta se ei vaan kaikilta ihmisiltä ota sujuakseen vaikka mitä tekisi. Enkä tarkoita tällä mitään vanhempaa ikäryhmää, riittää jo nämä natiivit digisnäppääjät Applensa kanssa, jotka ei osaa ulkoista kuvalähdettä pistää päälle ja työpöytä näyttää Win98 tasoiselta dokumenttihelvetiltä. Aiheeseen sopivana tosin en ymmärrä näitä "opetuspelejä". Sen mitä seurannut näitä opetuspelejä, niitä tekee aina jotkut epämääräiset nuorten drop-outtien pikkulafkat vailla pedagogista osaamista ja tajuamista. Pippapossu seikkailee näytöllä ja ahmii numeroita, sekä ripuloi automaattisesti oikeita vastauksia. Kyllähän noissa logiikka on vahva. Ei tosin ehkä opetukseen. Ja tästä päästään siihen, miksi suurin osa digitaalisesta oppimateriaalista on sitä taattua kuralaatua, jota julkisella sektorilla on niin paljon? Miksei kerrankin osattaisi tehdä jotain fiksusti?
Kyllä kynällä ja paperilla vielä paikkansa on työelämässä, tosin harvemmin tulee eteen. Nopea havainnekuva tai yhtälön pyörittely, niitä on kömpelö tehdä digitaalisesti.Eipä sitä voi töissä yksittäiset ihmiset valita työkaluja. Kyllä se digitalisaatio vain on tätä päivää. Jotta hyödyt saadaan irti, on kaikkien käytettävä samoja yhteisiä työkaluja ja paperi ei ole sitä![]()
Olen kyllä täysin eri mieltä. Pari vuotta seuraillut tässä oman pojan lukion käyntiä ja ainakin matematiikka ja fysiikka hyötyvät todella paljon siitä, että käytetään pelkkää tietokonetta.
Ajoin koko kesän vanhoilla nastarenkailla, koska kesärenkaat olivat vielä huonommat, olin päättänyt lähettää auton purkamolle leiman loppuessa, olin köyhä enkä muutenkaan halunnut ostaa uusia renkaita roskiin. Sori siitä.Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.
Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti.![]()
TKK:n L-matikat ainakin tehtiin ilman mitään laskukonetta, kuulikko! Laskento erikseen, siinä ei jakokulmalla vauhdissa pysy.
Ajoin koko kesän vanhoilla nastarenkailla, koska kesärenkaat olivat vielä huonommat, olin päättänyt lähettää auton purkamolle leiman loppuessa, olin köyhä enkä muutenkaan halunnut ostaa uusia renkaita roskiin. Sori siitä.
No ei sentään. Ei-graafinen Casion "scientific" laskin oli käytössä. Tieteellisemmillä kursseilla sitten matlabit sun muut.
Itse muistan eri; lähinnä siis välitentin vaatimuksista. Toki matlabilla sai plottailla minkä tykkää laskareissa.
Laskinta tarvittiin muistini mukaan:
-Trigonometristen funktioiden numeerisiin ratkaisuihin
-Juurien numeeriseen ratkaisuun
-Ylipäätään tekemään kaiken maailman desimaalilukujen kertomisista, jakamisista ja potenssilaskuista siedettäviä
Jos matematiikan kurssi oli pelkkää funktioiden pyörittelyä niin eipä siinä ehkä laskinta tentissä saanut olla mutta ei sillä mitään olisi tehnytkään. Mitään sellaista "teidän pitää osata murskata numeroita päässänne" en kyllä muista.
Perusmatematiikat, L etenkin, taisivat olla vähän sellaista matematiikkaa matematiikan ilosta. Tän tyhmän ihmisen olo helpotti heti kun päästiin insinööritieteisiin, lukuja sai pyöristää, likiarvot olivat hyväksyttäviä ja kaavioista sai lukea suunnilleen arvoja. Toistaiseksi on tehtaat ja koneet pelanneetJoo aakkoset ja √2 riitti, mutta pointti oli (ehkä) että kynän ja paperin kategorinen kieltäminen lukio-opetuksessa on typerää. En oo kyllä tutustunut oppimateriaaliin, mutta heitinpä vaan mielipiteeni ehdolla TKK:n L-matikat.
Ei kai sitä kynää ja paperia kielletty ole. Kokeet ja kirjoitukset vain tehdään koneella. Oman pojan laajan matematiikan opiskelua tässä pari vuotta seuranneena pidän tietokoneen käyttöä pelkästään hyvänä asiana. On todella helppo esim geogebralla havainnollistaa asioita.Joo aakkoset ja √2 riitti, mutta pointti oli (ehkä) että kynän ja paperin kategorinen kieltäminen lukio-opetuksessa on typerää. En oo kyllä tutustunut oppimateriaaliin, mutta heitinpä vaan mielipiteeni ehdolla TKK:n L-matikat.
Edit: ja lisään, että Mathematica osasi jo tuolloin ratkaista suljetussa muodossa kaiken kurssimateriaalin, että ei mikään olisi estänyt kynän ja paperin hylkäämistä 2000-luvun alusta alkaen. Wordin kaavaeditori 2.0:lla vaan tenttiratkaisuja!
Kalle Keskinen ja Seinäjoen Vauhtiajot
Saisiko vähän taustoja molemmilta? Mistä on kyse ja millä tavalla se tyhmyys näissä ilmenee?Vadelmaveneet hangossa
Kyllä lukiolaisilla tuntuu hyvät softat olevan. Alussa oli jopa kurssi niiden käyttöön. Ja ihan läppärillä siis hoituu (kotona poika käyttää pelikonettaan, eli pöytäkonetta).Tätä pitikin kysyä että miten se sit hoituu. Ilmeisesti on sitten softaa saatavilla millä hoituu helposti noi opiskelut?
Itse vedin koko amkin neljä vuotta surfacella ja oli kyllä taivaan lahja se vekotin, kun vertaa muihin jotka pläräili konseptien kanssa. Ihan kun olis ollut loputtomasti paperia siinä yhdessä vekottimessa ja kaikki pysyi järjestyksessä ihan itsestään.
Nykyään varmaan hoituu jo normi läppärilläkin kaikki erikoispiirtelyt ja muistiinpanot? Silloin oli vähän hankalaa pysyä perässä just vaikka fysiikan luennoilla/laskareissa jos ei olis voinut kynällä piirtää onenoteen.
Haloo, korona ja isot festarit missä ei mitään turvarajoja tai maskeja. Tarviiko tuota enempää avata, kun tuo on itsestään selvä asia etenkin kun tuosta on uutisoitu jälkikäteen lähes joka mediassa?Kalle Keskinen ja Seinäjoen Vauhtiajot
En tiedä mitä tässä tarkalleen ottaen tapahtuu, mutta vaikuttaisi kuuluvan ketjun aiheeseen. Jonnekin hiekkakentälle on istutettu taimia ja sitten joku paskasakki repii ne maasta ja levittää pitkin seutua.
Jooh.. tässä sitä sitten venattiin puoli ravintolaa possujunassa..
Tämä kaipaisi vähän tarkennusta, mikä tässä on ongelma? Heppu ottaa mielestäsi liikaa ketsuppia, vai koronan turvavälit?Jooh.. tässä sitä sitten venattiin puoli ravintolaa possujunassa..
![]()
Opetellaan käyttämään niitä ketsuppipurkkeja OIKEIN. Säästyy aikaa ja ruuhkaa ja luontoa.Tämä kaipaisi vähän tarkennusta, mikä tässä on ongelma? Heppu ottaa mielestäsi liikaa ketsuppia, vai koronan turvavälit?
Miten niitä ketsuppipurkkeja (kuppeja varmaan tarkoitat) pitäisi oikein käyttää?Opetellaan käyttämään niitä ketsuppipurkkeja OIKEIN. Säästyy aikaa ja ruuhkaa ja luontoa.
Opetellaan käyttämään niitä ketsuppipurkkeja OIKEIN. Säästyy aikaa ja ruuhkaa ja luontoa.
Opetellaan käyttämään niitä ketsuppipurkkeja OIKEIN. Säästyy aikaa ja ruuhkaa ja luontoa.
Miten niitä ketsuppipurkkeja (kuppeja varmaan tarkoitat) pitäisi oikein käyttää?
Rullata reuna ylös jotta saisi enemmän mahtumaan?
Ainoa oikea asia mitä tässä olisi voitu tehostaa, olisi ollut noitten ketsuppikuppien laittaminen tarjottimelle, jotta niitä ei tarvitsisi viidessä erässä kantaa istumapaikalle.
Nopeemmin menee ja enemmän mahtuu.Epätodennäköistä, että toimitus olisi sujunut yhtään nopeammin, mikäli ketsupin pumppaamisen lisäksi olisi alkanut leikkimään sen paperin kanssa.