Tyhmät ihmiset

Eikös tuo Olli twitterissään maininnut että "varokaa autoilijat ja liikennesuunnittelijat, täältä tullaan"?
En päässyt niin pitkälle, kun alkoi jonkin sortin aivosyöpä selvästi kehittymään Mr. Ollin twitterituubaa ja videoita katsellessa. Tällä tuntuu olevan joku henkilökohtainen CRM (Cyclist routes matter) -kampanjointi menossa. En usko että pystyisin montaa minuuttia viettämään samassa tilassa tämän tyypin kanssa ilman että happi loppuu.

En tiedä onko tuollainen tarkoituksellinen riidankylväminen, jankkaus, tuputus ja raivoaminen tyhmyyttä, vaiko ihan vaan putkikatseisen asennevamman tuottamaa pakko-oireista käyttäytymistä, mutta joka tapauksessa tuollainen kääntyy vain itseään vastaan ja vie pohjan järkevältäkin keskustelulta.
 
Pitääkin lähteä jollain nopeasti kiihtyvällä sähköautolla vaanimaan näiden spandexkiitäjien virheitä, koska olen oikeassa nönönöö. Tänäänkin taas olisin lanannut väärässä olevan pyöräilijän, jos ei olisi joustanut ja pikkuisen jopa jarruttanut tilanteessa.
 
Jatkakaas tosiaan näitä pyöräily/liikennejuttuja tuolla omalla osastollaan, mistä löytyy niille omat ketjunsa.
 
"Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo nähneensä yhden kuohuntaa aiheuttaneista somevideoista, mutta hän ei halua kommentoida yksittäistä tapausta. "

Mikähän tässä on, kun etäisesti vastuussa olevat (virkamiehet) eivät ikinä voi kommentoida yksittäistä tapausta. Ensin rakennetaan paskaa liikennekulttuuria ruokkivaa infraa ja kun kakki osuu tuulettimeen, yksittäistapausta ei kommentoida.
Ei Liikenneturva ole mitenkään suunnittelemassa infraa eikä sen työntekijät mitään virkamiehiä.

Noin muuten niin missään virallisessa päätösvaltaisessa asemassa olevan ei missään tapauksessa pitäisi alkaa kommentoida jotain tilanteita pelkän videon perusteella. Yksittäistapaukset ratkaistaan käräjillä tai jotkut jutut hallinnollisissa prosesseissa ja silloin kuunnellaan toisenkin osapuolen näkemykset ja hankitaan tarpeellinen näyttö silloin kun asia sitä vaatii. Kansankäräjät ja videoiden perusteella tehtävät sometuomiot on ihan eri juttu.
 
Ei Liikenneturva ole mitenkään suunnittelemassa infraa eikä sen työntekijät mitään virkamiehiä.

Noin muuten niin missään virallisessa päätösvaltaisessa asemassa olevan ei missään tapauksessa pitäisi alkaa kommentoida jotain tilanteita pelkän videon perusteella. Yksittäistapaukset ratkaistaan käräjillä tai jotkut jutut hallinnollisissa prosesseissa ja silloin kuunnellaan toisenkin osapuolen näkemykset ja hankitaan tarpeellinen näyttö silloin kun asia sitä vaatii. Kansankäräjät ja videoiden perusteella tehtävät sometuomiot on ihan eri juttu.
Ymmärsit varmaan itsekin (toivottavasti ainakin), että kyse on siitä kun yksittäistapaus paljastaa jonkin selvästi olemassa olevan ongelman tai porsaanreiän. Tätä porsaanreikää ei sitten kommentoida "koska yksittäistapaus".
 
En päässyt niin pitkälle, kun alkoi jonkin sortin aivosyöpä selvästi kehittymään Mr. Ollin twitterituubaa ja videoita katsellessa. Tällä tuntuu olevan joku henkilökohtainen CRM (Cyclist routes matter) -kampanjointi menossa. En usko että pystyisin montaa minuuttia viettämään samassa tilassa tämän tyypin kanssa ilman että happi loppuu.

En tiedä onko tuollainen tarkoituksellinen riidankylväminen, jankkaus, tuputus ja raivoaminen tyhmyyttä, vaiko ihan vaan putkikatseisen asennevamman tuottamaa pakko-oireista käyttäytymistä, mutta joka tapauksessa tuollainen kääntyy vain itseään vastaan ja vie pohjan järkevältäkin keskustelulta.

Tuli sitten katsottua pikaisesti Joonaksen twitter-sivu ja taitaa kuulua tyhmät ihmiset ketjuun, yksi asia tuossa profiilissa pisti heti silmään eikä se ole insinööriopiskelija...
Kertoo jo aika hyvin minkälaisesta henkilöstä on mielenlaadultaan ja ajatusmaailmaltaan kyseessä, eli ei ihme että tuollaista sisältöä suoltaa.

screenshot-twitter.com-2020-07-24-16-02-12-814.png
 
Tuli sitten katsottua pikaisesti Joonaksen twitter-sivu ja taitaa kuulua tyhmät ihmiset ketjuun, yksi asia tuossa profiilissa pisti heti silmään eikä se ole insinööriopiskelija...
Kertoo jo aika hyvin minkälaisesta henkilöstä on mielenlaadultaan ja ajatusmaailmaltaan kyseessä, eli ei ihme että tuollaista sisältöä suoltaa.

screenshot-twitter.com-2020-07-24-16-02-12-814.png
Selittää kyllä jo melkoisesti nuo muutamat sanat. En enää yhtään ihmettele tuon käytöstä.
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D

Kesärattaista vanne paskana, talviset alle ja köyhänä uusia hommailemaan ajan kanssa? (Ai mistäkö)
 
Palaa kiinasta komennukselta ja ajaa auton talvipaikasta tallille etta saa renkaat vaihdettua
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D

Turussa on ainakin joitain vuosia sitten ajellut taksi, jossa oli kesät talvet nasta renkaat. Oli testiajossa
Turvanasta oy:n nastoille.
 
Ei "ajan kanssa" jos ajat kanssa

Menee vielä vaikeemmaksi jos ei töihin pääse. Toki oishan sitä voinu loparit ottaa ja ruveta mätisäkkeilemään työttömyystuella, jotenkin tosin luulen että vaikutukset yhteiskunnalle oli vähäisemmät kun ajelin 19v jonnena sen kaksi viikkoa töihin ja takaisin nastoilla..
 
Menee vielä vaikeemmaksi jos ei töihin pääse. Toki oishan sitä voinu loparit ottaa ja ruveta mätisäkkeilemään työttömyystuella, jotenkin tosin luulen että vaikutukset yhteiskunnalle oli vähäisemmät kun ajelin 19v jonnena sen kaksi viikkoa töihin ja takaisin nastoilla..

No turhapa vanhoja vatvoa. Paitsi jos olet 19v jonne edelleen. Mutta yksilön vaikutuksista yhteiskunnalle puhuminen on hölmöä: voithan sä vaikka varastaa auton (jossa kesärenkaat) ja vakuutus sen korvaa omistajalleen eikä yhteiskuntakaan (poliisi) viitsi edes tutkia. Mutta entä jos kaikki (=yhteiskunta) päättävät toimia samanlailla...
 
No turhapa vanhoja vatvoa. Paitsi jos olet 19v jonne edelleen. Mutta yksilön vaikutuksista yhteiskunnalle puhuminen on hölmöä: voithan sä vaikka varastaa auton (jossa kesärenkaat) ja vakuutus sen korvaa omistajalleen eikä yhteiskuntakaan (poliisi) viitsi edes tutkia. Mutta entä jos kaikki (=yhteiskunta) päättävät toimia samanlailla...

Niin. Toki ajattelin heti, että olet huolissasi nastojen aiheuttaman teiden kulutuksen vaikutuksista yhteiskunnalle koska muutenhan tuolla ei sen kummempaa väliä ole..

Mitä toisiin hienoihin esimerkkeihisin tulee, tokihan fiksuna ihmisenä ymmärrät, että kuvaamani kaltainen tilanne on ylipäänsä sen verran harvinainen (totaalinen väliaikainen rahattomuus ja liikkumisen pakko työn takia) että vaikka jokainen kyseiseen tilanteeseen joutuva toimisi kuvaamallani tavalla, jäisivät silti vaikutukset tiestön kuntoon sekä ilmanlaatuun erittäin vähäisiksi vs autojen varastelu aina kyydin tarpeen osuessa kohdalle.
 

Espoolainen Olivia Kauppi osti itselleen uuden läppärin lukiotaipaleensa alkumetreillä vuosi sitten.Tapiolan lukiossa opiskeleva Kauppi päätyi ostamaan tuolloin uusimman version Applen MacBook Air -tietokoneesta. Kaupilla oli jo ennestään Applen tuotteita, mikä tuki koneen valintaa.

Abitti-yhteensopivana myyty kone tuotti kuitenkin koulun alettua paljon harmaita hiuksia.

Olin oppitunnilla, jossa käytiin läpi Abitti-järjestelmän käyttöä. Huomasin, että pääsen kyllä Abittiiin, mutta koneen touchpad tai näppäimistö ei toimi, kertoo toista vuotta lukiossa aloitteleva Olivia Kauppi.

Espoolainen Olivia Kauppi ei ole hankkinut erillisiä lisälaitteita tietokoneeseensa, koska se olisi hänen mukaansa liian kallista.
– Onneksi koulusta saa lainattua koneita, niin ei ole suuri hätä. Aion pärjätä lainakoneella lukion loppuun asti.
Kauppi ei myöskään ottanut vikojen ilmettyä yhteyttä koneen myyneeseen liikkeeseen.
– Kävin kysymässä Applen-merkkiliikkeestä, onko mitään tehtävissä ja he neuvoivat ostamaan tarvittavat lisäosat tai odottamaan päivityksiä.
Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
 
Viimeksi muokattu:

Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
Ei kai se nyt kenestäkään tyhmää tee, jos ei halua raahata läppärin mukana erillistä hiirä ja näppäimistöä. Ja jos kone on myyty Abitti-yhteensopivana ja se löytyy yhteensopivuuslistalta, niin valintakaan ei ole erityisen tyhmä, vaikka nuo omenat kalliita rakkineita ovatkin. Ei nuorelta tavikselta oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.

Kaikenlaisia typeriä yleistyksiä jutussa kyllä on.
 
Kun tyhmiä ihmisiä haluaa bongata on oiva paikka junnufutispelit tai varmaan lähes kaikki junnupelit. Tyhmä kanssaihminen ei tyhmyyttään osaa kontrolloida käytöstään kun kentän tapahtumat menevät tunteisiin.

Jos pystyy pitämään itsensä tapahtumien ulkokehällä niin tarkkailijana tilanteista löytää myös melkoista viihdettäkin. Myötähäpeää eniten tuottaa vanhemmat jotka arvostelevat suureen ääneen tuomaria joka harrastepohjalta on tullut paikalle mahdollistamaan junnujen harrastuksen. Seuroilla näyttää olevan katsomokäyttäytymisessä isoja eroja ja tyytyväinen saa olla että oma junnu pelaa joukkueessa jossa käyttäydytään asiallisesti.

Noloimpia ja säälittävimpiä mitä vastaan on tullut on tietenkin rasismi ja toisena epävarmaan tuomariin jatkuvalla huutamisella vaikuttaminen. Huvittavimpia ovat nämä jotka joka tilanteen huutavat omalle joukkueelleen eduksi kuten kentän toisesta päädystä buffetista kuorossa huudettu "paitsio" aina kun pallo päätyi oman joukkueen maaliin :) .
 
Ei kai se nyt kenestäkään tyhmää tee, jos ei halua raahata läppärin mukana erillistä hiirä ja näppäimistöä. Ja jos kone on myyty Abitti-yhteensopivana ja se löytyy yhteensopivuuslistalta, niin valintakaan ei ole erityisen tyhmä, vaikka nuo omenat kalliita rakkineita ovatkin. Ei nuorelta tavikselta oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.

Kaikenlaisia typeriä yleistyksiä jutussa kyllä on.

Jos olisi tyttö käynyt abitti.fi sivustolla ennen ostopäätöstä olisi hän varmaan huomannut siellä seuraavan lauseen:

"Applen kannettavat tietokoneet vuodesta 2018: Vuodesta 2018 lähtien Applen kannettavissa on käytetty Applen kehittämää T2-turvasirua. Siru estää Applen kannettavien käynnistämisen käyttöjärjestelmällä, joka ei ole Applen tekemä tai hyväksymä. Tästä syystä myöskään Abitin käyttöjärjestelmä ei käynnisty näillä koneilla. Käynnistyksen eston pystyy ohittamaan noudattamalla Applen ohjeita. Applen kannettavien Linux-ajurien puuttumisen takia sisäänrakennetun näppäimistön, tasohiiren, äänilähteen ja langaton verkkoyhteys ei välttämättä toimi Abitissa. Tietokone voi kuitenkin toimia erillisillä lisälaitteilla."

Eli vähän tyhmästi kyllä teki tyttö. Toki myyjäkin erheellistä tietoa ostotilanteessa antanut.
 




Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.

Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun, mutta kunhan nyt syvällisemmin pohdin koko lukiouudistusta.
 
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.
Olen kyllä täysin eri mieltä. Pari vuotta seuraillut tässä oman pojan lukion käyntiä ja ainakin matematiikka ja fysiikka hyötyvät todella paljon siitä, että käytetään pelkkää tietokonetta.
 
Mulla oli niin huono käsiala että tietokone olisi ollut huomattava parannus kuin jatkuvasti palautetut esseet kun ei saa selvää. Huomasin tämän jatko-opiskeluissa kun tietokoneita oli jo käytössä.
 
Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun
Luiskaotsainen provo, mutta miksi näin? Itse käytin aikanaan yliopistossa viitisen vuotta Macbook Prota, joka on tarjonnut selkeästi parhaimman käyttökokemuksen läppäreistä nimenomaan kannettavana tietokoneena. Kosketuseleet toimivat loogisesti, näppäimistö ja näyttö ovat erinomaisia ja akku riittää helposti päivän tarpeisiin. Nämä teki tuosta aika lailla ylivetovehkeen opiskeluihin, kun konetta kannetaan ympäriinsä luentosalista ja ryhmätyötilasta toiseen ja käyttö oli kevyehköä. Hintakin oli kohdillaan, sillä löysin jostain käsittämättömästä tarjouksesta puoleen hintaan. Normaalihintaan en olisi edes harkinnut, mutta nykyään tilanne olisi toinen.

Töissä käyttämäni Lenovot ja HP:t toimivat taas parhaiten pöytäkoneen korvaajina ollessaan kiinni telakassa, missä ovatkin oivia pelejä. Näitä onneksi tarvitsee käyttää itsenäisinä laitteina aika harvoin, sillä sellaisenaan niiden käyttö ei kovin nautinnollista ole verrattuna Applen.
 
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.

Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun, mutta kunhan nyt syvällisemmin pohdin koko lukiouudistusta.
Sama kuin työelämässä kolleega kenellä papereita työpöydät täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman asian sähköisenä muutamassa sekunnissa.

Kyllä paperi ja kynä on jäänne menneestä
 
Sama kuin työelämässä kolleega kenellä papereita työpöydät täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman asian sähköisenä muutamassa sekunnissa.

Kyllä paperi ja kynä on jäänne menneestä

Sama kuin työelämässä kolleega kenellä on kansioita ja tiedostoja työpöytä täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman paperin pöydältä nätisti muutamassa sekunnissa.

Kyllä tietokone ja hiiri on pakkopullaa.

Nyt ilman provoa, eiköhän se paras ratkaisu ole, jota itse käyttää ja joka on kyseiseen työhön kaikista paras ja vähiten ongelmia luova. Digitaalisuus on pop ja in, mutta se ei vaan kaikilta ihmisiltä ota sujuakseen vaikka mitä tekisi. Enkä tarkoita tällä mitään vanhempaa ikäryhmää, riittää jo nämä natiivit digisnäppääjät Applensa kanssa, jotka ei osaa ulkoista kuvalähdettä pistää päälle ja työpöytä näyttää Win98 tasoiselta dokumenttihelvetiltä. Aiheeseen sopivana tosin en ymmärrä näitä "opetuspelejä". Sen mitä seurannut näitä opetuspelejä, niitä tekee aina jotkut epämääräiset nuorten drop-outtien pikkulafkat vailla pedagogista osaamista ja tajuamista. Pippapossu seikkailee näytöllä ja ahmii numeroita, sekä ripuloi automaattisesti oikeita vastauksia. Kyllähän noissa logiikka on vahva. Ei tosin ehkä opetukseen. Ja tästä päästään siihen, miksi suurin osa digitaalisesta oppimateriaalista on sitä taattua kuralaatua, jota julkisella sektorilla on niin paljon? Miksei kerrankin osattaisi tehdä jotain fiksusti?
 
Sama kuin työelämässä kolleega kenellä on kansioita ja tiedostoja työpöytä täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman paperin pöydältä nätisti muutamassa sekunnissa.

Kyllä tietokone ja hiiri on pakkopullaa.

Nyt ilman provoa, eiköhän se paras ratkaisu ole, jota itse käyttää ja joka on kyseiseen työhön kaikista paras ja vähiten ongelmia luova. Digitaalisuus on pop ja in, mutta se ei vaan kaikilta ihmisiltä ota sujuakseen vaikka mitä tekisi. Enkä tarkoita tällä mitään vanhempaa ikäryhmää, riittää jo nämä natiivit digisnäppääjät Applensa kanssa, jotka ei osaa ulkoista kuvalähdettä pistää päälle ja työpöytä näyttää Win98 tasoiselta dokumenttihelvetiltä. Aiheeseen sopivana tosin en ymmärrä näitä "opetuspelejä". Sen mitä seurannut näitä opetuspelejä, niitä tekee aina jotkut epämääräiset nuorten drop-outtien pikkulafkat vailla pedagogista osaamista ja tajuamista. Pippapossu seikkailee näytöllä ja ahmii numeroita, sekä ripuloi automaattisesti oikeita vastauksia. Kyllähän noissa logiikka on vahva. Ei tosin ehkä opetukseen. Ja tästä päästään siihen, miksi suurin osa digitaalisesta oppimateriaalista on sitä taattua kuralaatua, jota julkisella sektorilla on niin paljon? Miksei kerrankin osattaisi tehdä jotain fiksusti?
Eipä sitä voi töissä yksittäiset ihmiset valita työkaluja. Kyllä se digitalisaatio vain on tätä päivää. Jotta hyödyt saadaan irti, on kaikkien käytettävä samoja yhteisiä työkaluja ja paperi ei ole sitä :)
 
Scrum sprintissa statuksen paivittaminen ja seuraaminen on minusta huimasti parempaa kun post-it laput liikkuvat seinalla. Sitten kun ne viedaan nettiin niin se on sen inna verran vaikeampaa ettei niita enaa kukaan paivita ja ei niita jaksa Scum masterina tarkkailla.
 
Eipä sitä voi töissä yksittäiset ihmiset valita työkaluja. Kyllä se digitalisaatio vain on tätä päivää. Jotta hyödyt saadaan irti, on kaikkien käytettävä samoja yhteisiä työkaluja ja paperi ei ole sitä :)
Kyllä kynällä ja paperilla vielä paikkansa on työelämässä, tosin harvemmin tulee eteen. Nopea havainnekuva tai yhtälön pyörittely, niitä on kömpelö tehdä digitaalisesti.
 
Olen kyllä täysin eri mieltä. Pari vuotta seuraillut tässä oman pojan lukion käyntiä ja ainakin matematiikka ja fysiikka hyötyvät todella paljon siitä, että käytetään pelkkää tietokonetta.

TKK:n L-matikat ainakin tehtiin ilman mitään laskukonetta, kuulikko! Laskento erikseen, siinä ei jakokulmalla vauhdissa pysy.
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D
Ajoin koko kesän vanhoilla nastarenkailla, koska kesärenkaat olivat vielä huonommat, olin päättänyt lähettää auton purkamolle leiman loppuessa, olin köyhä enkä muutenkaan halunnut ostaa uusia renkaita roskiin. Sori siitä.
 
TKK:n L-matikat ainakin tehtiin ilman mitään laskukonetta, kuulikko! Laskento erikseen, siinä ei jakokulmalla vauhdissa pysy.

No ei sentään. Ei-graafinen Casion "scientific" laskin oli käytössä. Tieteellisemmillä kursseilla sitten matlabit sun muut.
 
Ajoin koko kesän vanhoilla nastarenkailla, koska kesärenkaat olivat vielä huonommat, olin päättänyt lähettää auton purkamolle leiman loppuessa, olin köyhä enkä muutenkaan halunnut ostaa uusia renkaita roskiin. Sori siitä.

Olisin nyppinyt nastat pois (ja olenkin ks. tilanteessa). Okei menee siihen varmaan tunti kun laskee irroitukset ja alle laitoit. Mutta välttyy paheksuvilta katseilta ja sakoilta.
 
No ei sentään. Ei-graafinen Casion "scientific" laskin oli käytössä. Tieteellisemmillä kursseilla sitten matlabit sun muut.

Itse muistan eri; lähinnä siis välitentin vaatimuksista. Toki matlabilla sai plottailla minkä tykkää laskareissa.
 
Itse muistan eri; lähinnä siis välitentin vaatimuksista. Toki matlabilla sai plottailla minkä tykkää laskareissa.

Laskinta tarvittiin muistini mukaan:
-Trigonometristen funktioiden numeerisiin ratkaisuihin
-Juurien numeeriseen ratkaisuun
-Ylipäätään tekemään kaiken maailman desimaalilukujen kertomisista, jakamisista ja potenssilaskuista siedettäviä

Jos matematiikan kurssi oli pelkkää funktioiden pyörittelyä niin eipä siinä ehkä laskinta tentissä saanut olla mutta ei sillä mitään olisi tehnytkään. Mitään sellaista "teidän pitää osata murskata numeroita päässänne" en kyllä muista.
 
Enemmän penninvenytysketjun juttuja, mutta nastojen nyppiminenhän oli sniidujen peruskikka aikoinaan. Sai ne viimeisetkin millit urasyvyydestä hyödynnettyä (laillisesti), kun ajoi kesärenkaina loppuun.

Toinen hieman ketjuun kuuluva nastaoperaatio oli siten talvimatkailijoilla, kun lähtivät autolla alpeille eivätkä huomioineet asiaa. Saksan lautan jälkeen paikallinen viranomainen ilmoitti, että näillähän ei muuten täällä ajeta, eli hinausauto ja kaupan kautta tai sitten pientä puuhasteltavaa tiedossa. Tosin voihan molempia harrastaa vielä nykyäänkin, jos välttämättä haluaa.
 
Laskinta tarvittiin muistini mukaan:
-Trigonometristen funktioiden numeerisiin ratkaisuihin
-Juurien numeeriseen ratkaisuun
-Ylipäätään tekemään kaiken maailman desimaalilukujen kertomisista, jakamisista ja potenssilaskuista siedettäviä

Jos matematiikan kurssi oli pelkkää funktioiden pyörittelyä niin eipä siinä ehkä laskinta tentissä saanut olla mutta ei sillä mitään olisi tehnytkään. Mitään sellaista "teidän pitää osata murskata numeroita päässänne" en kyllä muista.

Joo aakkoset ja √2 riitti, mutta pointti oli (ehkä) että kynän ja paperin kategorinen kieltäminen lukio-opetuksessa on typerää. En oo kyllä tutustunut oppimateriaaliin, mutta heitinpä vaan mielipiteeni ehdolla TKK:n L-matikat.

Edit: ja lisään, että Mathematica osasi jo tuolloin ratkaista suljetussa muodossa kaiken kurssimateriaalin, että ei mikään olisi estänyt kynän ja paperin hylkäämistä 2000-luvun alusta alkaen. Wordin kaavaeditori 2.0:lla vaan tenttiratkaisuja!
 
Joo aakkoset ja √2 riitti, mutta pointti oli (ehkä) että kynän ja paperin kategorinen kieltäminen lukio-opetuksessa on typerää. En oo kyllä tutustunut oppimateriaaliin, mutta heitinpä vaan mielipiteeni ehdolla TKK:n L-matikat.
Perusmatematiikat, L etenkin, taisivat olla vähän sellaista matematiikkaa matematiikan ilosta. Tän tyhmän ihmisen olo helpotti heti kun päästiin insinööritieteisiin, lukuja sai pyöristää, likiarvot olivat hyväksyttäviä ja kaavioista sai lukea suunnilleen arvoja. Toistaiseksi on tehtaat ja koneet pelanneet :thumbsup:
 
Joo aakkoset ja √2 riitti, mutta pointti oli (ehkä) että kynän ja paperin kategorinen kieltäminen lukio-opetuksessa on typerää. En oo kyllä tutustunut oppimateriaaliin, mutta heitinpä vaan mielipiteeni ehdolla TKK:n L-matikat.

Edit: ja lisään, että Mathematica osasi jo tuolloin ratkaista suljetussa muodossa kaiken kurssimateriaalin, että ei mikään olisi estänyt kynän ja paperin hylkäämistä 2000-luvun alusta alkaen. Wordin kaavaeditori 2.0:lla vaan tenttiratkaisuja!
Ei kai sitä kynää ja paperia kielletty ole. Kokeet ja kirjoitukset vain tehdään koneella. Oman pojan laajan matematiikan opiskelua tässä pari vuotta seuranneena pidän tietokoneen käyttöä pelkästään hyvänä asiana. On todella helppo esim geogebralla havainnollistaa asioita.
 
Huomautus - oneliner, avaa viestisi sisältö niin että kaikki pystyvät sen ymmärtämään
Kalle Keskinen ja Seinäjoen Vauhtiajot
 
Vadelmaveneet hangossa. poker run tapahtuma kaikkinensa tyhmää.
 
Viimeksi muokattu:
Kalle Keskinen ja Seinäjoen Vauhtiajot
Vadelmaveneet hangossa
Saisiko vähän taustoja molemmilta? Mistä on kyse ja millä tavalla se tyhmyys näissä ilmenee?

Aiheeseen liittyen on tyhmää postailla yksittäisiä random-lausahduksia tai tapahtumia ja olettaa että kaikki muut tietävät suoraan mistä on kyse ja loput haluavat into pinkeänä selvitellä asiaa googlaillen.
 
Tätä pitikin kysyä että miten se sit hoituu. Ilmeisesti on sitten softaa saatavilla millä hoituu helposti noi opiskelut?

Itse vedin koko amkin neljä vuotta surfacella ja oli kyllä taivaan lahja se vekotin, kun vertaa muihin jotka pläräili konseptien kanssa. Ihan kun olis ollut loputtomasti paperia siinä yhdessä vekottimessa ja kaikki pysyi järjestyksessä ihan itsestään.

Nykyään varmaan hoituu jo normi läppärilläkin kaikki erikoispiirtelyt ja muistiinpanot? Silloin oli vähän hankalaa pysyä perässä just vaikka fysiikan luennoilla/laskareissa jos ei olis voinut kynällä piirtää onenoteen.
Kyllä lukiolaisilla tuntuu hyvät softat olevan. Alussa oli jopa kurssi niiden käyttöön. Ja ihan läppärillä siis hoituu (kotona poika käyttää pelikonettaan, eli pöytäkonetta).
 
Saatanan urpo siimaleikkurinsa kanssa. Jokaisen korkeamman korren kohdalla kaasu pohjaan ja saman tien takaisin ylös. Käyntinopeus ei ehdi muuttua yhtään, mutta tuottaa vittumaisen äänen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 164
Viestejä
4 746 934
Jäsenet
77 273
Uusin jäsen
bullyman90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom