Tyhmät ihmiset

Jaahas, USAssa ihmiset eivät ilmeisesti tiedä mikä taksi on.

Ylistävät teslan robotaksia asiasta, joka on onnistunut ihan perinteisellä taksilla n. 100 vuotta ja sitä ennen muiden ohjastamalla hevoskärryllä tuhansia vuosia:

edit: Ja painaako tämä forum-softa likeä kaikille linkeille joista tämä hakee tuon sulautetun pikakatseluversion, tuossa näkyy sydän-kuva punaisena forumilla?

Haiskataa enemmän mainoseksi.

Oli sitten joku kaupungin pomo saanut idean että pitää kasteluautolla kastella. onkin ollut niin kuivaa :facepalm:
Otsikkoon liittyen, niin mitä kastelee. ja paljonko satanut, esim jos liittyy johonkin kasvien kasteluun.
Ilmeisesti ei ole katujen pesusta kyse.

Tiedostaen että jossain päin on tullut niin paljon vettä että joka nurmikkoa ei tarvi kastelle, ehkä jopa vähän päinvastaista ongelmaa, muita kasveja ehkä sitten normaalin ohjelman mukaan, sateet ei vähennä.

Oli sitten joku kaupungin pomo saanut idean että pitää kasteluautolla kastella. onkin ollut niin kuivaa :facepalm:
Jos sinun firma on kilpailutettu kastelemaan kukkia vuoden jokaisena maanantaina niin ei siinä voi vaan päättää, että nyt satoi vähän vettä joten ei kastella. Tietty sinne kukkaistutusten luo voisi asentaa metrin välein etäluettavia sademittareita ja urakkasopimukseen jonkun arvon sateen määrälle kirjata mutta aika paljon kalliimpaa ja resurssien tuhlausta tuo, kuin se, että mahdollisesti pari kertaa vuodessa kastelu osui sateiselle viikolle.

Jep, ja sade ei monestikaan kastele niin paljoa kuin olisi tarvetta. Esim. puiden taimia kun istutetaan niin niille pitää yleensä antaa pari kymmentä litraa vettä per vuorokausi. Sateella sama taimi saa ehkä pari litraa.

Kun hakkuuaukeille kesällä istutetaan puita en ole kyllä koskaan kuullut että niitä mennään kastelemaan paitsi jos on erityisen kuivaa. Istutettiin koivuja noin 15 vuotta sitten ja hyvin kasvoivat ilman kastelua.

Jos sinun firma on kilpailutettu kastelemaan kukkia vuoden jokaisena maanantaina niin ei siinä voi vaan päättää, että nyt satoi vähän vettä joten ei kastella. Tietty sinne kukkaistutusten luo voisi asentaa metrin välein etäluettavia sademittareita ja urakkasopimukseen jonkun arvon sateen määrälle kirjata mutta aika paljon kalliimpaa ja resurssien tuhlausta tuo, kuin se, että mahdollisesti pari kertaa vuodessa kastelu osui sateiselle viikolle.

Kyseessä oli ojan penkereet.

Kun hakkuuaukeille kesällä istutetaan puita en ole kyllä koskaan kuullut että niitä mennään kastelemaan paitsi jos on erityisen kuivaa. Istutettiin koivuja noin 15 vuotta sitten ja hyvin kasvoivat ilman kastelua.
Postasit sen kasteluauto postauksen hakkuuaukeetako ne kasteli.
Tosin voi kuvitella että siellä on tarvetta, riippuu niin kovasti kohteesta, millainen maa, mitä istutettu, ja sillä sademäärälläkin voi olla merkitystä.

Koska nyt ollut paikallisia säitä ja paikoin voi vesi seistä, mutta tässä nyt ilmeisesti lisää vettä tuodaan metsikköön missä vesi seisoo, taimet veden alla. Vaan tavanomaisempaa, kastellaan kasveja mitkä ei ole veden varassa.
Jos vielä erikseen määrätty kasteleen, niin jotain tervetta on.

Edit:

Kyseessä oli ojan penkereet.
Jos oja ei tulvi, niin ei tällä kuvauksella tiedä onko fiksu, vai tyhmä.
Tuohon väliin menee sitten paikallinen ero, jossain kohtaa tullut vettä liikaa, tai riittäväksi sille mitä kasteltu, mutta toisaalla tarvetta kastella, kunnan varikolta voi olla kilometri, ja ihan eri tilanne.

Edit:
Jos vielä oletaan että jokin kulkuväylän ojan reuna, niin oja itsessään vie sadevedet, ja voi olla maakerroksia mitkä läpäisee vettä hyvin.
Oletus että kyse ei ole mistään vuosikymmeniä pusikoituneesta ojanreunasta, vaan jostain hoidetusta, jossa tuoreempaa istutusta /kylvöä.

Viimeksi muokattu:
Metsänuudistuksessa käytettävät pienet taimet, joissa on siinä kohtaa tupakka-askin kokoinen juuripaakku, haihduttavat aika vähän ja näinollen kestävät kuivuutta paremmin. Toki taimia kuolee usein kuivuuteen, mutta yleensä ei ole taloudellisesti mahdollista palkata orjia kastelemaan eikä tarpeeksi vettä saatavilla sadetustykille. Näin ollen yleensä ei kastella. Pitkälti tainten kuivuminen ei ole ensisijaisesti sateen puutetta vaan kapillaarikatkon seuraus; maanmuokkaus tai istutuskohta tahi paakun asetus puutteellinen.

Esimerkiksi ämpärin kokoisessa mötissä istutettava useamman vuoden ikäistä puuta vastaava vartettu hedelmäpuun taimi on selvästi janoisempi. Puutarhaa perustaessa on tapana kastella istutettua puuta - miksei myöhemminkin vaikka se liittyy yleensä enemmän satopotentiaaliin kuin puun elossa pysymiseen.

Yllä taas viitattiin selkeästi esimerkiksi kadunvarsien puistopuihin. Ne voivat joskus olla aika isojakin paikalle tuotaessa. Kasvupaikka voi olla turhan hyvin kuivuva ja kastelu tarpeellista. Kun maa peitetään päällysteellä ja sadevesi menee suoraan viemäriin, voi puu olla sitä varten tuodun kasvualustan varassa. Kuivuu eri tavalla kuin metsänpohja eikä kastu sateesta jos tätä ei ole riittävästi huomioitu.

En tiedä mikä on muuttunut, vai uutisoidaanko aiheesta nykyään matalammalla kynnyksellä, mutta erään havainnon niistä olen tehnyt, jos asia on uutisessa kerrottu. Kyse on näistä raiskastapauksista, joissa useimmiten tekijä on mies ja uhri nainen. Sanotaanko näin, että kun asiaa oikeudessa käsitellään, niin pontta uhrin tueksi ainakin omissa silmissäni tuo yleensä se, että jostain kumman syystä näissä tapauksissa on melko yleistä, että mies ei ole välittänyt ehkäisystä, todennäköisesti on jopa lauennut sisään, joka on hyvin kyseenalaista "uuden vieraan kumppanin" kanssa, jos kyse olisi suostumuksellisesta seksistä, mihin näissä kovin usein tahdotaan syytetyn osalta viitata. Tuossa ei naisella ole yleensä kuin hävittävää ja näkisin tuon ennemminkin evidenssinä siihen suuntaan, että suostumusta ei ole annettu. Niin vaan jaksetaan oikeudessa jankuttaa, että uhri olisi keksinyt koko jutun.

Tuosta kastelusta vielä... Olin autolla liikenteessä ja kuuntelin jotain Radio Suomen aamuohjelmaa. Silloin oli sateinen päivä ja juontaja sanoi jotain tämän suuntaista: Nyt on puutarhurit ainakin tyytyväisiä, kun ei tarvitse kastelemaan lähteä. Hetken päästä juontaja sanoi saaneensa viestejä ammattipuutarhureilta, että oli aivan väärässä. Kastelu pitää nimenomaan tehdä sateella tai pian sen jälkeen, koska sade kuohkeuttaa maan ja parantaa sen läpäisykykyä, jolloin vesi pääsee sinne minne pitääkin eli kasvien juuriin. Kuumalla ja kuivalla säällä kastelu on hyödytöntä, koska maan pintakerros kuivuu läpäisemättömäksi korpuksi ja kasteluvesi jää pinnalle ja haihtuu äkkiä.

Itse en asiasta mitään tiedä, mutta tuo aiempi jetblackin video kertoisi samaa.

Tuosta kastelusta vielä... Olin autolla liikenteessä ja kuuntelin jotain Radio Suomen aamuohjelmaa. Silloin oli sateinen päivä ja juontaja sanoi jotain tämän suuntaista: Nyt on puutarhurit ainakin tyytyväisiä, kun ei tarvitse kastelemaan lähteä. Hetken päästä juontaja sanoi saaneensa viestejä ammattipuutarhureilta, että oli aivan väärässä. Kastelu pitää nimenomaan tehdä sateella tai pian sen jälkeen, koska sade kuohkeuttaa maan ja parantaa sen läpäisykykyä, jolloin vesi pääsee sinne minne pitääkin eli kasvien juuriin. Kuumalla ja kuivalla säällä kastelu on hyödytöntä, koska maan pintakerros kuivuu läpäisemättömäksi korpuksi ja kasteluvesi jää pinnalle ja haihtuu äkkiä.

Lisäksi arvelen, että toimituksen käsityksiä on saatettu oikoa siltä osin, että keskiverto auringonpalvojasta huomattavaltakin tuntuva sade saattaa vesimääränä olla aika olematon eikä yhden päivän harmaus merkittävästi paranna jonkin kasvin tilannetta. Edes pelloilla tai metsissä, saati jossain runsaaseen kasteluun turvaavassa puutarhassa.

Huomaahan sen huonekasvienkin kastelussa, että kuiva pintakerros ei tahdo heti imeä vettä.

Ja myöskään kovassa auringonpaisteessa ei pidä kastella ettei lehdet pala.

Alaikäinen kaahasi yöllä ylinopeutta ja ajoi ulos tieltä. Toiselle matkustajalle tuli niskavamma, aivovamma ym. Kommentit:
Reinvall ei halua syyllistää auton kuljettajaa. Kuljettaja toimi Reinvallin mukaan onnettomuuden jälkeen esimerkillisesti: Hän auttoi tytöt ulos autosta, kaivoi näille lämmintä päälle ja soitti hätäkeskukseen. Kuljettaja on myös pyytänyt perheeltä anteeksi.
Tulikohan niskavamma kun raahasi autosta pois nuorta? Ei taida olla ihan esimerkillistä toimintaa kun meni itse siirtämään rajun kolarin uhria.

Edit:
Toinen tyhmä tapaus:
Kouvolan Pallonlyöjät ilmoitti viikonloppuna, ettei seura osallistu Pride-liputukseen, koska se haluaa olla poliittisesti sitoutumaton.
Aikuiset miehet ei halunneet pride lippua oman seuran lippunsa viereen kun homous pelottaa. Ensimmäistä kertaa kyllä itse kuulin että seksuaalinen suuntautuminen onkin poliittista.

Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä vahvistusharha, mutta tuntuu että nuorten kuolemaan johtaneet kaahailut on kovasti painottuneet Länsi-Suomeen?

Ja eikö tuota ajokortti-poikkeuslupaa voida viimein perua laista?

Toinen tyhmä tapaus:

Aikuiset miehet ei halunneet pride lippua oman seuran lippunsa viereen kun homous pelottaa. Ensimmäistä kertaa kyllä itse kuulin että seksuaalinen suuntautuminen onkin poliittista.
No onhan se lippu ja liike sen takana poliittinen. Mutta tyhmää sen vieroksuminenkin on. Ja vaikka aihe onkin poliittinen, niin ei se ole sillä tavalla poliittinen että sen kuuluisi herättää välttämättä oikein mitään tuntemuksia ulkopuolisissa. Normaali järkevä ihminen suhtautuisi aiheeseen "whatever" -asenteella eikä triggeröidy.

Ei seksuaaliset suuntautumiset ole poliittista. Mutta tuo Pride-liike on poliittista.

Mutta tyhmää sen vieroksuminenkin on.

No ei. Pridehomma pitää sisällään myös sairaita elementtejä, eivät ne kaikki ole esim. lapsille soveliasta nähtävää. Voisi jopa sanoa että lapsille haitallista. Omille lapsillekin on joutunut selittämään, että tuo ei sitten ole normaalia, vaikka sitä julkisesti tekevätkin.

Ja tässä tulee se varsinainen pihvi:

– Me haluamme pelata pesäpalloa. Olemme urheiluseura, emmekä ota kantaa muihin asioihin. Muut tekevät siitä sitten johtopäätöksiä, osa neutraalisti, osa negatiivisesti ja osa positiivisesti, Toivola kertoo.

Ja se on juuri näin. Miksi helvetissä pesäpalloseuran pitäisi osallistua jonkun Prideporukan touhuihin, millä ei ole mitään tekemistä joukkueen tai pesäpallon kanssa?

No ei. Pridehomma pitää sisällään myös sairaita elementtejä, eivät ne kaikki ole esim. lapsille soveliasta nähtävää. Voisi jopa sanoa että lapsille haitallista. Omille lapsillekin on joutunut selittämään, että tuo ei sitten ole normaalia, vaikka sitä julkisesti tekevätkin.
Niin no tässähän se tulikin kuinka aikuiset miehet pelkää homoja. Vielä saastuttavat jälkikasvun.

Niin no tässähän se tulikin kuinka aikuiset miehet pelkää homoja. Vielä saastuttavat jälkikasvun.

Jos nyt tarkasti katsoo niin esim. se että lapsi itse koska tahansa päättää mikä on hänen sukupuolensa, onko sitä ollenkaan vai onko hän jotain täysin muuta kuin ihminen ei ole ihan normaalia. Kyllä minäkin lapsena leikin Zylonia, sutta, intiaania, cowboyta ja ties mitä. Oli mielikuvitus kavereitakin mutta onnekseni silloin ei ollut ihmisillä tapana eivätkä omat vanhempana vieneet minua lääkärille tai alkaneet suunnitella ehkä koulun kuraattorin jne. kanssa pitäisikö minulle tehdä oma sukupuoli ja pitäisikö minulle sallia sukupuolen leikkausta ja onkohan minun sukupuoleni väärä ja onkohan meidän susikoira oikeasti veljeni jos niin sanon...

Eli olen samaa mieltä Rambo:n kera siitä että ihan kaikki ei ole OK mitä siellä miettivät. Ennen oli yleiset saunat, nyt ei saisi enää olla, nyt kun on erikseen saunat ja vessat miehille ja naisille se ei ole OK.. mutta jos olisi yleiset kaikille sekään ei tunnu olevan OK. Jenkeissä on kyselty ja priden puolelta on sanottu että sata tai tuhat sukupuolta ei riitä vaan niitä on niin paljon ja niin erilaisia kuin kukin haluaa itse määrittää ja kaikki ovat oikeassa. Sitten ihmettelevät kun itsensä naiseksi määrittelevä mies joka joutui alunperinkin vankilaan raiskauksista jatkaa siellä naisvankilassa raiskauksia... ehkä mieltää itsensä lesboksi..

Toisaalta taas se jos ihmiset haluavat olla ylävartalo paljaana kadulla tai uimarannalla siitä vaan.. ..niin minäkin olen. Tajuan täysin ettei sitä kauppakeskuksiin jne. saa mennä mutta kuumana kesäpäivänä kävellessä, miksi ei?

Eli osasta samaa ja osasta erimieltä. Osa on sairasta sekoilua, osa ihan normaalia mikä varsinkin ennen oli jokapäiväistä mutta nykyisin mennyt oudoksi. Esim. se että naiset ja miehet eivät saisi saunoa, uida jne. olla alasti samassa porukassa.

Tai esim: "Martine Croxall, who has worked at the BBC for 20 years, corrected a news script on-air that referred to 'pregnant people' rather than 'women'." WTF? Raskaana olevat ihmiset, miksi ei voi vaan sanoa että raskaana olevat naiset? Koska yleensä kyse ei ole raskaana olevista miehistä, pojista, lapsista, vauvoista tms.. vaan juurikin naisista. Eli suututaan ja pahoitetaan mielensä asioista mistä ei pitäisi pahoittaa. Ei saisi sanoa esimies vaan esihenkilö jne.. Kohta varmaan aletaan muokkaamaan kirjoja ettei enää saa kirjoittaa kuningas ja kuningatar vaan hallitsijahenkilö.

Samaten yleensä synnyttäjä on äiti, mutta termeistä äiti ja isä pohditaan että pitäisikö niitä muuttaa.. mikä on typerää. Molemmat ovat vanhempia ja huoltajia.

Viimeksi muokattu:
Eli osasta samaa ja osasta erimieltä. Osa on sairasta sekoilua, osa ihan normaalia mikä varsinkin ennen oli jokapäiväistä mutta nykyisin mennyt oudoksi. Esim. se että naiset ja miehet eivät saisi saunoa, uida jne. olla alasti samassa porukassa.
Oikeassa ketjussa ollaan jos luullaan että tämäkin on homojen ja priden syytä.
Tuossahan oli yllä juuri esimerkki että homoja ei saisi näkyä katukuvassa, en nyt sen selvempää esimerkkiä keksi kuinka normaalit asiat yritetään piilottaa yhteiskunnassa. Tämä kyllä edesauttaa sitä että häveliäisyyssääntöjä lisätään.

Tuossahan oli yllä juuri esimerkki että homoja ei saisi näkyä katukuvassa, en nyt sen selvempää esimerkkiä keksi kuinka normaalit asiat yritetään piilottaa yhteiskunnassa. Tämä kyllä edesauttaa sitä että häveliäisyyssääntöjä lisätään.
Mä sitten varmaan olen tämän ketjun ihmisiä, koska mä en näe missä kohtaa tässä puhutaan homoista.

Ja siinä toinen aikuinen ei joko osaa lukea tai ei sitten ymmärrä lukemaansa.

Näytäpä missä tuollainen esimerkki oli.

Sinä itse olet tässä keskustelussa ainoa, joka vetää yhtäläisyysmerkit homojen ja priden välille, ikäänkuin priden kritisoiminen olisi homojen kritisointia. Kannattaako osallistua keskusteluun, jos ei omaa pienintäkään kykyä hahmottaa asioita?

onnekseni silloin ei ollut ihmisillä tapana eivätkä omat vanhempana vieneet minua lääkärille tai alkaneet suunnitella ehkä koulun kuraattorin jne. kanssa pitäisikö minulle tehdä oma sukupuoli ja pitäisikö minulle sallia sukupuolen leikkausta ja onkohan minun sukupuoleni väärä ja onkohan meidän susikoira oikeasti veljeni jos niin sanon...

Kuulostaa (kieltämättä) tyhmältä. Missä arvelet noin tapahtuvan, vai onko tullut luettu Daily Mailia tms liikaa?

Kukaan Suomessa ei ole homoja tai pride kulkueita kieltämässä, en tosin tiedä mistä edes otit homoseksuaalit mukaan tähän?
Pahinta mitä tämä pride porukka tekee, on juurikin tuo "pakottaminen"... miksi esim. pesäpalloa pelaavan pelaavan porukan pitäisi edes osallistua tähän "edistämiseen"?
Tulee mieleen 2000-luvun alun kasvissyöjä, pakottaa omaa agendaa ja maailmankatsomusta muille samalla unohtaen että muutkin osaavat ajatella ja muodostaa oman maailmankuvan.
En arvosta.

Olet selvästikin oikeassa ketjussa. Pride ei ole sama kuin homot. Pride pitää sisällään paljon muutakin.

Ja miksi ihmeessä jonkun pesäpalloseuran pitäisi liputtaa pridea? Ei ne julista mitään heterot-only-sloganeitakaa, vaan pelaavat pesäpalloa. Sitä pesäpalloa voi ihan yhtä hyvin pelata homot, heterot, lesbot, trans- bi- ja muut -seksuaalit.

Eikös koko homman idea ole tasa-arvoisuus ja, että jokaista kohdellaan ihan samoin, oli suuntaus tai sukupuoli mikä tahansa? Miksi silloin joku/jotkut ryhmät pitäisi nostaa jalustalle? Eihän se ole tasa-arvoista kohtelua.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 446
Jäsenet
78 097
Uusin jäsen
JaskaJokunen12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom