Vastuu pitää toki kantaa, mutta esimerkiksi minä en "saa" työni puolesta sanoa tutkittua ja turvallista tietoa ilman, että vastassa on esimies, moderaattori ja yhteiskunnan harhaanjohdetut. Tämä on yllättävän yleinen asia ympäristö-, terveys- ja sosiaalialoilla.Aika kieroutunut asenne. Onko mielestäsi siis hyvä asia, että muille ihmisille voidaan aiheuttaa vahinkoa piilosta ilman että tarvitsee ottaa vastuuta sanomisistaan? Raukkamaista toimintaa. Hyi helvetti.
Olet muka huolissasi siitä, että valittajaa kiusattaisiin, mutta samaan hengenvetoon se on sitten täysin hyväksyttävää, että valittaja saa kiusata muita.
Samalla erityisesti kalevi- ja ykäikäisten someen on kehittynyt todella ikävä keskustelukulttuuri, jossa keskusteluihin näkyvästi osallistuvat tulee tavalla tai toisella saattaa naurunalaiseksi.
Itse en tästä syystä käytä mitään sosiaalista mediaa lainkaan. En edes LinkedIniä. Enkä ole jäänyt yhtään mistään paitsi. Ymmärrän toki senkin, että monille nuo on erittäin tärkeitä kanavia ja liiketoiminnan muotoja. Minulle ne eivät vain sovi.
Tällä taktiikalla olen urallani menestynyt, sosiaalisesti eristäytynyt ja lähimmän perheen kesken tiiviisti ja onnellisesti yhdessä. Tradeoff on ollut juuri toiveitteni mukainen ja perheystäväksi kutsuttavien ihmisten lisäksi minulla on "kavereita" vain lähinnä luottamustehtävien yhteydessä, enkä noihinkaan ympäristöihin sieluani anna kun niin monet ajattelevat lopulta aina omaa etuaan. Mutsi opetti jo lapsena, ettei kaikista tarvitse pitää, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen. Se on ollut yhä etenevissä määrin tärkeä neuvo ja sen myötä on kehittynyt tietynlaista immuniteettia nettikiusaamista kohtaan. En silti todellakaan osallistuisi keskusteluun netissä omalla nimellä. Monet ovatkin jo arvanneet, etten ole ripulilääkkeen mukaan nimetty. Jos joku digipassi on joskus tulossa niin aion hakea digiturvapaikkaa tällä nimellä.
Tiedän myös digijalanjälkeni ja ymmärrän hyvin vastuuni, mutta joka ikinen postaus jonka olen koskaan tehnyt, on sen ajan tuotos. Jos kahden vuoden päästä kompostitarkastajien kritisoinnista tulee jälkikäteen tuomittavaa niin olen kusessa.
Aika tyhmältä kuulostaa tämä kyllä. Ehkä on hyvä lopettaa.