Tyhmät ihmiset

Nythän ei ollut kyse ylinopeudesta vaan alinopeudesta. Jos ajaisi sitä suurinta sallittua niin ei tulisi kilometrien mittaisia jonoja ja ohitus tarpeita. Mutta minä minä asenteella kun ajetaan eikä huomioda muita kun "eihän minulla ole kiire".
Turvallisuus on kaukana näillä nutaajilla kun ei hetkeäkään mietitä mitä se oma toiminta oikeasti aiheuttaa.
 
Nythän ei ollut kyse ylinopeudesta vaan alinopeudesta. Jos ajaisi sitä suurinta sallittua niin ei tulisi kilometrien mittaisia jonoja ja ohitus tarpeita. Mutta minä minä asenteella kun ajetaan eikä huomioda muita kun "eihän minulla ole kiire".
Turvallisuus on kaukana näillä nutaajilla kun ei hetkeäkään mietitä mitä se oma toiminta oikeasti aiheuttaa.
No jos ajaa 80km/h rajoitusalueella tasan 80km/h niin eikös silloin ajetakin juurikin sitä suurinta sallittua nopeutta? Toki varsinkin vanhemmissa autoissa on jonkun verran mittariheittoa mutta samlla tavalla on poliiseilla puuttumiskynnyksessäkin vähän löysää. Silti jos ajat GPS:n mukaan tasan 80km/h niin kaikenlaiset Audit ja Teslat yrittävät molemmilta puolilta ohi.
 
Niin. Olen koko ajan puhunut alinopeudesta. Se että tehokkaat autot menee ohi vasemmalta ja oikealta on ihan niitten oma valinta ajaa ylinopeutta.
 
Kun aina puhutaan tästä alinopeudesta, mutta sitten ylinopeuttakaan ei saisi ajaa, niin mikä se sosiaalisesti hyväksytty skaala nopeudelle sitten on? Rajoitus +/- 5 km/h vai jotain muuta?

Itse pyrin ajamaan noin rajoitusta (todellisen nopeuden, ei mittarin mukaan) ellei ole jotain syytä ajaa hitaampaa.
 
Kun aina puhutaan tästä alinopeudesta, mutta sitten ylinopeuttakaan ei saisi ajaa, niin mikä se sosiaalisesti hyväksytty skaala nopeudelle sitten on? Rajoitus +/- 5 km/h vai jotain muuta?

Itse pyrin ajamaan noin rajoitusta (todellisen nopeuden, ei mittarin mukaan) ellei ole jotain syytä ajaa hitaampaa.
Itse ajelen yleensä n. +5% rajoituksen päälle ja ilmeisesti kuulun kategoriaan teiden tukko.
 
Jossain oli että 6km/h ylinopeudesta saa nykyään sakot.
Taajamassa taitaa saadakin koska taajama-alueella jossa on yleensä 30-50km/h rajoitusalueita puuttumiskynnys on huomattavasti alempi. Jossakin valtatiellä tai moottoritiellä ei takuulla 6km/h ylityksestä saa sakkoja.

Mielestäni tuo alempi sakotuskynnys esim koulujen läheisyydessä on ihan ok, koulujen lähettyvillä on yleensä 30 tai 40 rajoituksia ja ainakin kouluaikoina mahdollisesti paljonkin pikkulapsia juoksentelemassa ties missä joten niissä paikoissa sietääkin ajella rauhallisesti ja sakkoja saa jaella herkemmin kuin jossain valtaväylillä joissa ei yleensä jalankulkijoita ole.
 
Taajamassa taitaa saadakin koska taajama-alueella jossa on yleensä 30-50km/h rajoitusalueita puuttumiskynnys on huomattavasti alempi. Jossakin valtatiellä tai moottoritiellä ei takuulla 6km/h ylityksestä saa sakkoja.

Mielestäni tuo alempi sakotuskynnys esim koulujen läheisyydessä on ihan ok, koulujen lähettyvillä on yleensä 30 tai 40 rajoituksia ja ainakin kouluaikoina mahdollisesti paljonkin pikkulapsia juoksentelemassa ties missä joten niissä paikoissa sietääkin ajella rauhallisesti ja sakkoja saa jaella herkemmin kuin jossain valtaväylillä joissa ei yleensä jalankulkijoita ole.

Tästä olen samaa mieltä, ona kokemus kamera-autoista taajamissa on valitettavasti se että ne laitetaan paikkoihin missä helposti ajaa ylinopeutta eikä kouluja yms ole lähelläkään. Koulujen lähellä noita näkee ainakin täällä paljon harvemmin.
 
Oletko koskaan laskenut yhteen niitä yhdellä matkalla menetettyjä minuutteja koko perässä olevalle jonolle? Se on todellinen ajan menetys alinopeudesta, ei vain se mikä itseä koskettaa.
Kierrepallona heitän takaisin, autoilu tasaisella 80km/h vauhdilla kuluttaa vähemmän polttoainetta, renkaita ja tien pintaa. Luonto kiittää Ajatteletteko te Minuutti Markot koskaan muita kuin itseänne.
 
Kun aina puhutaan tästä alinopeudesta, mutta sitten ylinopeuttakaan ei saisi ajaa, niin mikä se sosiaalisesti hyväksytty skaala nopeudelle sitten on? Rajoitus +/- 5 km/h vai jotain muuta?

Itse pyrin ajamaan noin rajoitusta (todellisen nopeuden, ei mittarin mukaan) ellei ole jotain syytä ajaa hitaampaa.
Tätä ketjua lukiessa minullekin jäi vähän hämärän peittoon ja koska oli kyse alinopeudesta niin ilmeisesti sallitun maksimin alle ei pätkääkään ja yli saa mennä se 5-8 jotta ei sakkoraja ylity. Eli ketjun perusteella -0/+5 km/h.
 
Enemmän vituttaa ne ketkä kuvittelee että heillä on oikeus motarilla ajaa yli sallitun rajan ja sitten vilkutellaan valoja takana jos satut olemaan juuri ohituskaistalla ohittamassa. No, siinähän vilkuttelee, minä ajan rajoitusten mukaan, ei ole mun ongelmani jos jotkut haluaa ajaa ylinopeutta.
 
Enemmän vituttaa ne ketkä kuvittelee että heillä on oikeus motarilla ajaa yli sallitun rajan ja sitten vilkutellaan valoja takana jos satut olemaan juuri ohituskaistalla ohittamassa. No, siinähän vilkuttelee, minä ajan rajoitusten mukaan, ei ole mun ongelmani jos jotkut haluaa ajaa ylinopeutta.
Oot heittänyt tän saman provon tuonne autot-alueelle jo useamman kerran. Montako kertaa meinaat vielä käyttää samaa vitsiä?
 
Enemmän vituttaa ne ketkä kuvittelee että heillä on oikeus motarilla ajaa yli sallitun rajan ja sitten vilkutellaan valoja takana jos satut olemaan juuri ohituskaistalla ohittamassa. No, siinähän vilkuttelee, minä ajan rajoitusten mukaan, ei ole mun ongelmani jos jotkut haluaa ajaa ylinopeutta.

Paljon mukavampaa on ajaa motarilla aamuruuhkassa 110km/h vasenta kaistaa (120km/h rajoitus) koska molemmat kaistat yhtä tukossa. Vasen liikkuu se 110 ja oikea max 80km/h. Taakse tukee auto joka vilkuttaa valoja koska minä-minä miehen pitäisi päästä lujempaa vaikka hyvin näkee ettei kovempaa pysty ajamaan, autoja riittää molemmilla kaistoilla.

Sitten kun oikealla kaistalla on yksi tai useampi rekka niin vähän höllää kaasusta, minä-minä mies polttaa proppunsa ja päättää ohittaa oikealta kun olen jättänyt vähän pidemmän turvavälin. Kun hän lähtee ohittamaan oikealta nopea kiihdytys, turvaväli kiinni ja naama punaisena vinkuva minä-minä mies on oikealla kaistalla jumissa rekan takana. Aamu pelastettu.
 
Itse olen myös ihmetellyt eikö yleisrajoituksia seurata kaupungeissa... Eli 40 muutos 50. Oma viereinen tie rasittaa tässä koska kuitenkin näkyvyys on kaupungin parhaita leveillä kaistoilla. Ja molemmin puolin vielä virhekaistat eli mikään ei estä näkyvyyttä. Kuitenkin nopeus usein jää jopa 40 alle...
 
Sakotuskynnys on 10km/h ylinopeutta.
Miten niin?
1745816543075.png


1745816618780.png
 
Jep, kun ajat 84 80-alueella, niin eikös siitä voi teoriassa saada jo sakot. Käytännössä ei varmaan juuri ikinä.
Edit: ahaa tää ei ollutkaan autoketju
 
Kerran vein Mersun Veholle jarrupalojen vaihtoon. Tuli tyyppi huoltohallista kysyy: "millä vitulla nää vanteet on väännetty kiinni?" Vastaukseni: "Ihan teillä kiinnitetty". No sit se nauro, kyl me ne irti saadaan
:D
Itsellä on asuinpaikkojen yms. syiden takia muutamaan kertaan vaihtunut asunto ja renkaiden säilytystapa viimeisen n.10v aikana. Jos yrittää vaihtaa rengashotellin asentamia renkaita itse niin ongelmia helposti edessä.

Itse jos vaihdan niin laitan aina melko "hellästi" kiinni, ajan 20-30km ja tsekkaan joka pultin että pitääkö kiristää ja vedän samalla lopulliseen kireyteen. Jos on rengashotellissa niin en tarkista kiristyksiä (vaikka toki pitäisi) koska oma kokemus on että ne on aina juntattu aika viimeisen päälle liian kireälle. En tajua että miksi? Oletan että on rengashotellissa on nopeampaa vetää kovalla voimalla ne kerralla kiinni? Kun taas itse laitan kiinni niin että vedän eka pultin jotenkin kiinni (ns.järkivoimalla,ei mitenkään supertiukkaan) ja käyn käpi kaikki muut sen jälkeen ja sen jälkeen vielä tuon ekan, käytännössä aina se eka pultti vielä kiristyy melko paljonkin.

Onhan tuossa varmaan rengashotellia työllistävä vaikutus eli ihmiset tuo aina sinne kun muuten ei saa pultteja auki? Joskus muistelen että vielä sanottiin että alumiinivanteissa ei saisi vääntää samanlaisella momentilla kun perinteisissä peltivanteissa? En tiedä pitääkö paikkaansa ja mitä tarkottaa käytännössä mut rengashotellit ei ainakaan momentissa pihistele.
 
Itse olen myös ihmetellyt eikö yleisrajoituksia seurata kaupungeissa... Eli 40 muutos 50. Oma viereinen tie rasittaa tässä koska kuitenkin näkyvyys on kaupungin parhaita leveillä kaistoilla. Ja molemmin puolin vielä virhekaistat eli mikään ei estä näkyvyyttä. Kuitenkin nopeus usein jää jopa 40 alle...
En ihan ymmärtänyt sun viestiä mutta täällä pienessä kaupungissa on yksi tienpätkä jossa on jostain syystä 30 km/h. Siinä ei ole mitään koulua tjms lähellä. Useimmat ajavat siinä 40-55 km/h. Yritän ajaa siinä suht rajoituksen mukaan mutta joustan vähän jos näen peilistä auton takana niin etten ole tukkona.

Yhden kerran siinä oli aamulla ratsia niin oli koko lähellä oleva parkkipaikka täynnä pysäytettyjä.

Näitä useammin niin tulee valtion kassa kuntoon! Kyllä yhteisiin talkoisiin osaalistujia riittää autoilijoissa.
 
En nyt keksinyt parempaakaan lankaa täälle kuvalle, tarttis olla oma kirjoitushärölanka parhaimmille. Nyt on aika monta kämmiä saatu mahtumaan yhdelle arkille:

tuo tanto onge lma.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 789
Viestejä
4 749 998
Jäsenet
77 388
Uusin jäsen
aKustix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom