Tunsin itseni hölmöksi erikoisessa tilanteessa ja nyt tunnen itseni vielä hölmömmäksi, kirjoittaa Ilta-Sanomien toimittaja Elli Suutari.
www.is.fi
"Helsingin keskustassa Itä-Euroopasta saapunut romaninainen kysyi minulta, voinko ostaa ruokaa hänelle ja hänen vauvalleen. Ei tarvitse antaa rahaa, mutta voitko ostaa ruokaa, hän sanoi.
Seurasin naista kauppaan...
Paikalle ilmestyi toinenkin nainen. He keräsivät kuusi munakoisoa, fetajuustoa, jonkin sortin lihakimpaleen, jäisiä katkarapuja, ohuen ohuita leikkeleitä, pullollisen Fantaa ja paljon muutakin.
Maksaa varmaan aika paljon, ajattelin. Mutta mikä minä olen sanomaan, mitä köyhä saa kaupasta ostaa? He alkoivat katsella hiusvärejä, jolloin sanoin, että minulla on kyllä vähän kiire.
Niinpä menimme kassalle. Ostokset tekivät yhteensä 166,63 euroa. Maksoin ne. Kassa kysyi, tarvitsenko kuittia. Sanoin, että en, jolloin toinen naisista otti kuitin.
Tajusin olleeni naiivi."
Ei siinä mitään jos haluaa rahojaan levitellä mihin vaan, vapaa maa, mutta että sitten vielä lehdessä kirjoittaa siitä, miten ei itse kehdannut kieltäytyä ja tehdä stoppia kun alkoi ostoskori täyttymään yllättävästi