Tyhmät ihmiset

Musta olisi kiva kun kaikki olisi jotenkin järkevästi eikä miljoonan eri asetuksen takana.
Mä olen jo luovuttanut softien heuristiikan suhteen. Kuvaavinta on varmaan se, että jos nyt ei Notepadia lasketa, käytettävyydeltään paras työkalu omassa duunissa on Excel. Mitä sitä nyt työssään tarvitsee, kymmenkunta eri sovellusta ja satunnaiset kikkareet päälle. Ei nyt äkkiseltään tule mieleen ensimmäistäkään, mikä tukisi omaa duunia. Osa on legacy-järjestelmiä, osa yleisemmin käytössä olevia paskeita. Yhteistä kaikille on se, että niillä tehdään asioita, mihin niitä ei ole alunperin tarkoitettu. Jos olisin myynnissä, mielipide olisi varmaan eri, mutta kun olen asiantuntija ja leikin niillä leluilla, mitä on annettu.
 
Mutta palaten aiheeseen, ärsyttää aika lailla kun ihmiset ei osaa käyttää pikakassoja. Itsellä kori täynnä ostoksia ja joku ostaa karkkipussin hihnalta kun olisi voinut käyttää vieressä olevaa pikakassaa.
Jotku tykkää saada palvelua. En minäkää vapaaehtoisesti pikakassoja käytä. Ehkä, jos on muualla hirveet jonot, nii sit. Se yks karkkipussi ei sua hidasta, et ehdi edes ostoksias hihnalle latoa, ku karkkipussi on maksettu.
 
Tämä on taas sellainen, jolla ei ole mitään merkitystä käytännössä kenellekään. Monissa autoissa ei ole koko mittaria enää, kun riittää että on varoitusvalo joka syttyy sitten jos moottori ylikuumenee epänormaalisti.
Ei harhauttaminen ole ok sillä perusteella, että yhden ihmisen mielestä asialla ei ole merkitystä kenellekään.

Sehän onkin ihan ok että jätetään ei-välttämätön data näyttämättä niin kauan kuin lukema ei ole kriittinen tai epänormaali. Kuten itsekin huomasit, se onnistuu myös harhauttamatta.
 
Prismassa palveluhenkilö tulee aina kuittaamaan oluet. Pornolehdistä en tiedä kun en käytä. ;D
Nopeampaa käyttää kassaa kun ostaa ikärajavalvottuja tuotteita. Nopeampi käyttää itsepalvelukassaa kun ei osta. Helppoa, eikö? Pornolehti oli vain vitsikäs heitto, en ole niitä nähnyt sitten sen jälkeen kun ala-asteella dyykkasin niitä divarin roskiksesta kerran.

Ei harhauttaminen ole ok sillä perusteella, että yhden ihmisen mielestä asialla ei ole merkitystä kenellekään.

Sehän onkin ihan ok että jätetään ei-välttämätön data näyttämättä niin kauan kuin lukema ei ole kriittinen tai epänormaali. Kuten itsekin huomasit, se onnistuu myös harhauttamatta.
Jaa-a, olen itse säästänyt moottorikon kerran pari kun olen huomannut mittarista että oljynpaine on tipahtanut tai noussut. Kun vikavalo palaa niin kuset on jo housussa
 
En edes muista koska on viimeksi tullut oltua normaalilla kassalla. Aina itsepalvelukassaa käyttänyt.

Edit. Ja nyt kun muistelin niin Prismassa viime viikolla :rofl: Citymarketissa lähes aina itsepalvelukassalla. Aika harvoin silti tulee normaalilla kassalla oltua.
 
En edes muista koska on viimeksi tullut oltua normaalilla kassalla. Aina itsepalvelukassaa käyttänyt.

Edit. Ja nyt kun muistelin niin Prismassa viime viikolla :rofl: Citymarketissa lähes aina itsepalvelukassalla. Aika harvoin silti tulee normaalilla kassalla oltua.
Kyse oli siitä, että olisi tyhmää käyttää normaalia kassaa, ku on vähän ostoksia. Jos pääsen normikassalle jonottamatta, nii en tod. valitse itsepalvelua :D e: ja päinvastoin en närkästy karkkipussin ostajasta edessäni, vaan päästän sellaisen edelleni muutenkin.
 
Kyse oli siitä, että olisi tyhmää käyttää normaalia kassaa, ku on vähän ostoksia. Jos pääsen normikassalle jonottamatta, nii en tod. valitse itsepalvelua :D e: ja päinvastoin en närkästy karkkipussin ostajasta edessäni, vaan päästän sellaisen edelleni muutenkin.
Jep. Kyse oli siitä että jos on vähän ostoksia ja kassajono on pitkä niin pyydän, menkää siihen itsepalvelukassalle. Kyllä minäkin tykkään kauniista kassaneidistä ja kun sen käsi hipaisee minua niin oi oi.

E: tuo on muuten hyvä pointti. jos minulla on paljon ostoksia ja minun takana olevalle ei ole kuin muutama ostos, niin annan mennä edelle. tulee mieleen kun olin jouluostoksilla ja ostin itselleni jonkin pleikkaripelin, ja jonossa oli pariskunta kaksillä kärryillä täynnä tavaraa. kysyin että voisinko minä päästä ensin, kun mulla on vaan yksi tuote. hapanta naamaa ja sanoivat että jonota kuten muutkin. :|
 
Kyse oli siitä, että olisi tyhmää käyttää normaalia kassaa, ku on vähän ostoksia. Jos pääsen normikassalle jonottamatta, nii en tod. valitse itsepalvelua :D
Itsehän jätän itsepalvelukassat käyttämättä oikeusturvasyistä. Minulla on pelko siitä, että syytetään virheen sattuessa varkaaksi ja asiakkaan oikeusturva on tässä kohtaa aika ohut. Tämä saattaa toki olla jonkun mielestä tyhmää tai sairasta, eikä minulla mitään ikäviä kokemuksia omakohtaisesti olekaan. Se kun vaan yksi kerta riittää jos ajattelee omaa moitteetonta taustaa ja oikeusmurhan kohdalle osumista.

Ikeassa olen muutaman kerran käyttänyt itsepalvelukassaa, ja neuroottisen tarkasti. Mihinkään ruokakauppaan tai muuhun liki päivittäiseen arkirutiiniin en tuollaista ota mukaan.
 
Itsehän jätän itsepalvelukassat käyttämättä oikeusturvasyistä. Minulla on pelko siitä, että syytetään virheen sattuessa varkaaksi ja asiakkaan oikeusturva on tässä kohtaa aika ohut. Tämä saattaa toki olla jonkun mielestä tyhmää tai sairasta, eikä minulla mitään ikäviä kokemuksia omakohtaisesti olekaan. Se kun vaan yksi kerta riittää jos ajattelee omaa moitteetonta taustaa ja oikeusmurhan kohdalle osumista.

Ikeassa olen muutaman kerran käyttänyt itsepalvelukassaa, ja neuroottisen tarkasti. Mihinkään ruokakauppaan tai muuhun liki päivittäiseen arkirutiiniin en tuollaista ota mukaan.
Piittaamattomuudesta/vahingosta ei syytetä varkaudesta, vaan näpistyksestä tai lievästä petoksesta. Nekin jätetään tuomiotta koska vaikka rikos on tapahtunut se ei ollut tarkoituksellista.
 
Itsehän jätän itsepalvelukassat käyttämättä oikeusturvasyistä. Minulla on pelko siitä, että syytetään virheen sattuessa varkaaksi ja asiakkaan oikeusturva on tässä kohtaa aika ohut. Tämä saattaa toki olla jonkun mielestä tyhmää tai sairasta, eikä minulla mitään ikäviä kokemuksia omakohtaisesti olekaan. Se kun vaan yksi kerta riittää jos ajattelee omaa moitteetonta taustaa ja oikeusmurhan kohdalle osumista.

Ikeassa olen muutaman kerran käyttänyt itsepalvelukassaa, ja neuroottisen tarkasti. Mihinkään ruokakauppaan tai muuhun liki päivittäiseen arkirutiiniin en tuollaista ota mukaan.
Mulle on kerran sattunut tällainen virhe ja maksu jäi menemättä läpi. Huomasin virheen itse noin puolen tunnin päästä ja menin sitä omatoimisesti selvittämään asiakaspalveluun. Sieltä päästyäni vartijat tulivat parkkipaikalle viemään mua asiakaspalveluun uudestaan ja kohtelivat aika tylysti. Ne ei tienneet, että homma oli jo selvitetty (eikä mun sana tietenkään riittänyt eikä kuitti). Vielä senkin jälkeen kun asia oli uudestaan selvitetty, oli kohtelu aika tylyä heidän taholta. Ihan linnakundien näköisiä tyyppejä, ehkä olivat olleetkin... Ei mitään asiakaspalveluhenkisyyttä vaan kohtelivat melkein kuin rikollista.
 
Mulle on kerran sattunut tällainen virhe ja maksu jäi menemättä läpi. Huomasin virheen itse noin puolen tunnin päästä ja menin sitä omatoimisesti selvittämään asiakaspalveluun. Sieltä päästyäni vartijat tulivat parkkipaikalle viemään mua asiakaspalveluun uudestaan ja kohtelivat aika tylysti. Ne ei tienneet, että homma oli jo selvitetty (eikä mun sana tietenkään riittänyt eikä kuitti). Vielä senkin jälkeen kun asia oli uudestaan selvitetty, oli kohtelu aika tylyä heidän taholta. Ihan linnakundien näköisiä tyyppejä, ehkä olivat olleetkin... Ei mitään asiakaspalveluhenkisyyttä vaan kohtelivat melkein kuin rikollista.
Kuuluu tähän ketjuun, kusipäitä. Sen olisi voinut hoitaa hienosti mutta ei. Terveisin turvallisuusalalla työskennellyt.
 
Piittaamattomuudesta/vahingosta ei syytetä varkaudesta, vaan näpistyksestä tai lievästä petoksesta.
Pitää paikkansa enkä toki muuta ilmaissutkaan. Tällaisessa tapauksessa ylireagoinnissa tapahtuu silti "varkaaksi syyttäminen" ja näpistäjää/punnitushuijaria voi myös yleensä kutsua löyhällä yleisnimikkeellä "myymälävaras".
Nekin jätetään tuomiotta koska vaikka rikos on tapahtunut se ei ollut tarkoituksellista.
Kunhan vaan käy niin hyvä tuuri, että ilmoituksen tekemisestä/tutkinnan jatkosta/syyttämisestä/tuomiosta päättävä ketju tulee tähän käsitykseen. Joskus harvoin käy niin surkeasti, ettei totuus kelpaa.

Tuotteita itse piipatessa on olemassa ylimääräinen riski vs. normaalilla kassalla asiointi.

Väärinkäsityksestä johtuva välikohtaus voi selvitessäänkin olla traumaattinen kokemus ja siitä voi jäädä mainehaittaa.

Tästä johtuen en pääsääntönä käytä itsepalvelukassaa, oli jono tai ostosten luonne millainen vain. En siis perustele sitä millään typerällä "myyjät jää työttömiksi" tms. pölhöargumentilla vaan omalla turvallisuudella.
 
Käyttöliittymiin myös tehdään melko turhia muutoksia jatkuvasti ja sen takia asioita ei useinkaan löydä, jos ohjelmaa ei ole käyttänyt esimerkiksi viimeisen kahden vuoden aikana.
Tämä.
Välillä tuntuu että ohjelmisto "kehittäjät" ovat töissä vaan muuttaakseen asioita, eivät parantaakseen niitä.
Joitain kertoja vuodesssa pitää töissä käyttää erästä nimeltä mainitsematonta raportointi ohjelmaa ja aina on jotain pirun isoja päivityksiä kun tuon joutuu käynnistämään. Lopputulos, kaikki toiminnot on vaan siiretty hankalammin tavoitettavaksi erinäköisen kuvakkeen taakse, tai kiusaa tehdäkseen ne on siiretty aivan eri paikkaan kuin ennen, ikäänkuin piilosta leikkisi.
Itse ohjelma on yhtä huono kuin ennenkin, siitä pisteet, mutta nyt se on vaan vieläkin hankalampi käyttää.
 
Tämä.
Välillä tuntuu että ohjelmisto "kehittäjät" ovat töissä vaan muuttaakseen asioita, eivät parantaakseen niitä.
Joitain kertoja vuodesssa pitää töissä käyttää erästä nimeltä mainitsematonta raportointi ohjelmaa ja aina on jotain pirun isoja päivityksiä kun tuon joutuu käynnistämään. Lopputulos, kaikki toiminnot on vaan siiretty hankalammin tavoitettavaksi erinäköisen kuvakkeen taakse, tai kiusaa tehdäkseen ne on siiretty aivan eri paikkaan kuin ennen, ikäänkuin piilosta leikkisi.
Itse ohjelma on yhtä huono kuin ennenkin, siitä pisteet, mutta nyt se on vaan vieläkin hankalampi käyttää.
Olin Puolustusvoimilla hetken aikaa töissä ja tuli nopeasti tunne että Materiaalilaitoksen esikunnassa oli ns. vapaamatkustajia jotka teeskenteli työskentelevänsä ihan vaan muuttamalla nimikkeitä. Ärsytti todella paljon nimikkeiden muuttaminen ja häslääminen varastossa.
 
Piittaamattomuudesta/vahingosta ei syytetä varkaudesta, vaan näpistyksestä tai lievästä petoksesta. Nekin jätetään tuomiotta koska vaikka rikos on tapahtunut se ei ollut tarkoituksellista.
Piittaamattomuudesta ja vahingosta puheenollen, kaiken huippu tuossa koko episodissa oli se, että itsepalvelukassalla ollessani siinä parin metrin päässä oli kolme(3) myyjää, jotka keskittyivät toistensa kanssa rupatteluun! Kukaan ei siis huomannut mun tekemää virhettä heti.

Että jos tuosta jollekin voisi sapiskaa antaa, niin ei välttämättä mitenkään erityisesti ja pelkästään juuri minulle...
 
Olutta voi ja varmasti pornolehtiäkin. e: tai jossain pikkukaupassa voi olla, että vain kassan kautta tollaiset

sellaisessa pikkukaupassa kuin espoon keskustan S-market ei voi pikakassoilla ostaa alkoholia (edes simaa) tai aletuotteita, tai muita valvottavia asioita. tämä muutos tuli remontin jälkeen kun laajennettiin 6 pikakassaan ja pikakassoilla ei ole enään omaa myyjää.
 
Tämä.
Välillä tuntuu että ohjelmisto "kehittäjät" ovat töissä vaan muuttaakseen asioita, eivät parantaakseen niitä.
Joitain kertoja vuodesssa pitää töissä käyttää erästä nimeltä mainitsematonta raportointi ohjelmaa ja aina on jotain pirun isoja päivityksiä kun tuon joutuu käynnistämään. Lopputulos, kaikki toiminnot on vaan siiretty hankalammin tavoitettavaksi erinäköisen kuvakkeen taakse, tai kiusaa tehdäkseen ne on siiretty aivan eri paikkaan kuin ennen, ikäänkuin piilosta leikkisi.
Itse ohjelma on yhtä huono kuin ennenkin, siitä pisteet, mutta nyt se on vaan vieläkin hankalampi käyttää.
Jep, itsekin käytän töissä muutamia kertoja kuukaudessa erästä nettipalvelua ja tuntuu että joka kerta on joku nappula tai valikko siirtynyt pikkuisen eri paikkaan, nappuloiden järjestystä vaihdettu tai tullut joku ylimääräinen välivaihe tai vastaava. Mitään oikeaa kehitystä käytettävämpään suuntaan en ole huomannut. Itseasiassa jopa pari pientä mutta kätevää toimintoa on vuosien varrella tuosta kadonnutkin. Duunikavereiden kanssa ollaankin mietitty että onkohan siellä duunissa joku puuhelmipoju jonka ainoana tehtävänä on vaihdella viikon välein jotain käyttöliittymäkomponentteja eri paikkoihin ihan vaan kiusallaan.
 
En edes muista koska on viimeksi tullut oltua normaalilla kassalla. Aina itsepalvelukassaa käyttänyt.

Edit. Ja nyt kun muistelin niin Prismassa viime viikolla :rofl: Citymarketissa lähes aina itsepalvelukassalla. Aika harvoin silti tulee normaalilla kassalla oltua.
Minä en ole käyttänyt tavallisia kassoja vuosikausiin, paitsi jos on satunnaisesti jotain -30% ruokatavaroita Prismassa asioidessa, kun niitä ei voi ostaa niillä itsepalvelukassoilla. Ja jos on tarkoitus ostaa yli 5 tuotetta, niin käytän niitä lainattavia viivakoodilukijoita, jolloin ei tarvitse piippailla tuotteita kassalla enää lainkaan. Näitäkin tosin koskee sama juttu, että alennustuotteita niillä ei voi ostaa.

Tämä ei tosin ole tämän ketjun asiaa, eli sopii paremmin vaikka "Suunnittelun kukkaset" -ketjuun ja autojutut sitten sinne autojen vastaavaan.

Ei harhauttaminen ole ok sillä perusteella, että yhden ihmisen mielestä asialla ei ole merkitystä kenellekään.
Yhden ihmisen mielestä? Tuskin sitä minun kommentin perusteella on päätetty, eli eiköhän siinä ole aika massiivinen käyttäjätutkimus takana, että kuinka monia oikeasti kiinnostaa moottorin jäähdytysveden lämpötila muulla tasolla kuin että se on normaali. Liian suuri infotulva on sekin huonoa käyttöliittymäsuunnittelua, eikä nykyisissä ajoneuvoissa tuo tieto ole olennaista. Omassakin autossa mittaristoon voi valita kasan erilaisia teemoja ja moottorin lämpötila näkyy niistä vain yhdessä (ilman lukemia).
 
Mulle on kerran sattunut tällainen virhe ja maksu jäi menemättä läpi. Huomasin virheen itse noin puolen tunnin päästä ja menin sitä omatoimisesti selvittämään asiakaspalveluun. Sieltä päästyäni vartijat tulivat parkkipaikalle viemään mua asiakaspalveluun uudestaan ja kohtelivat aika tylysti.
Kukaan ei siis huomannut mun tekemää virhettä heti.
Juuri tämän takia minulla on toinen outo tapa, joka vaikuttaa varmaankin joidenkin mielestä typerältä vanhanaikaisuudelta, periaatteellisuudelta tai jopa roskaamiselta. Haluan oikein mielelläni maksutapahtumasta(vähän kaupan, fiiliksen, maksutavan ja maksupäätteen lajin mukaan) paperisen kuitin käteeni ja tykkään lisäksi katsoa ennen poistumista silmällä että siinä lukee "kuitti" ja "veloitus 35,80€" eikä "tapahtuma hylätty".

Samasta syystä minua ärsyttää vaikkapa eukon tyyli toisinaan lähteä hirveää munaravia kassalta, parhaimmillaan napaten kaikki ostoskassit kantoon mistä hyvästä saan tuntemattomilta ihmisiltä Vuoden Mies -palkinnon. :smoke:

Joskus revin stressiä siitä, kun onnistuin kerran tankkaamaan ABC:n kylmäasemalta maksamatta. :rofl: Piti oikein soittaa ketjun aspaan ja kysyä että enhän nyt ole tehnyt mitään väärin ja miten voin maksaa tankkaamani aineen jne. Aspassa oli huoli vain siitä, että sainhan varmasti polttoainetta etten jää välille. :love:

Ei siis mennyt edellisen piikkiin tai automaatti ollut missään vapaajakomoodissa, vaan jonkin laitevian takia automaatti antoi juuri tässä tankkauksessa ainetta mutta korttitapahtumaksi - sille paperiselle kuitille - tuli keskeytetty ja ei veloitusta. Juttu on aika vanha ja käytössä oli sellainen siruton ässän oma credit, ei VISA.
 
Se on varmasti typerää, mutta eihän vertaus ole millään tavalla reilu eikä "omenat vs. omenat".

Graafinen käyttöliittymä tuli kuluttajakoneisiin noin 1980-luvun puolivälistä lähtien, siis lähes 40 vuotta sitten (tai tasan, jos Apple Lisa otetaan lukuun), ja monet yhä edelleen käytössä olevat perusperiaatteet juontaa sinne asti tai pidemmällekin. Tekniikka rajoitti aika paljon sitä, miten paljon voitiin tuotetta kehittää alkuaikoina, eikä suora vertaus nykyaikaan ole sikäli mitenkään reilua.

Nyt ollaan vedenjakajalla, ja keinoäly voi kehittää tilannetta eteenpäin nopeastikin tästä lähtien. Muutoin nykyajan käyttis on pohjimmiltaan hyvin samanlainen kuin "aina ennenkin".
Tekoäly voi muuttaa tilannetta hyvinkin erilaiseksi, mutta on vielä tässä vaiheessa hyvin epäselvää, että millä tavalla. Kaikkia toimintoja ei voida kuitenkaan kierrättää nykyisellä laskentateholla ja verkkokapasiteetilla pilven kautta, jossa se varsinainen laskenta ja päättely käyttäjän tarpeista tällä hetkellä kuitenkin tekoälytoimintoja ajatellen tapahtuu. Tietosuojakysymykset sitten vielä siihen päälle, kun jo nyt arveluttaa että mitähän kaikkea sitä kertookaan itsestään pelkästään käyttämällä konetta.

On myös aikamoista yksinkertaistamista sanoa, että 80-luvun jälkeen ei olisi mikään muuttunut tietokoneiden (tai muidenkaan teknisten laitteiden) käyttöliittymän UI-suunnittelussa ja käytettävyydessä. Kaikki ei toki ole aina mennyt parempaan suuntaan ja klikkailu on pohjimmiltaan samaa, eli valitaan mitä halutaan ja vahvistetaan valinta, mutta tässä välissä on kuitenkin tullut mukaan kosketusnäytöt, erilaiset hakumahdollisuudet indeksointineen, käyttäjän tarpeita ennakoivat mallit, puheohjaus jne.
 
Piittaamattomuudesta/vahingosta ei syytetä varkaudesta, vaan näpistyksestä tai lievästä petoksesta. Nekin jätetään tuomiotta koska vaikka rikos on tapahtunut se ei ollut tarkoituksellista.

Jokunen vuosi sitten ostin Kokista, joka oli paketoitu kahden pullon pakkaukseen ja kuvittelin että se pakkaus on yksi tuote. Pyyhkäisin tyhmänä "paketin" kyljestä koodin, mikä olikin pullon kyljestä, ja pian viereen ilmestyikin myyjä ja huomautti että pitää ottaa viivakoodi sieltä pahvista, koska siinä tuplapullon koodi. Ei tullut mitään syytettä. Taitaa olla ainoa kerta kun olen muokannut itsepalvelukassalla. Tai sitten myyjä näki laitteista, että tuo äijä on vakiasiakas ja tuo heille rahaa joka kuukausi toista tonnia, niin ei pidä eskaloida yhtä vahinkoa.

käteviä ja usein nopeita nuo itsepalvelu kassat ovat, kun hitaat käteisellä maksavat vanhukset ja kelan maksusitoumuksien kanssa riitelevät ulkolaiset menevät tukkimaan perinteiset kassat.
 
Jokunen vuosi sitten ostin Kokista, joka oli paketoitu kahden pullon pakkaukseen ja kuvittelin että se pakkaus on yksi tuote. Pyyhkäisin tyhmänä "paketin" kyljestä koodin, mikä olikin pullon kyljestä, ja pian viereen ilmestyikin myyjä ja huomautti että pitää ottaa viivakoodi sieltä pahvista, koska siinä tuplapullon koodi. Ei tullut mitään syytettä. Taitaa olla ainoa kerta kun olen muokannut itsepalvelukassalla. Tai sitten myyjä näki laitteista, että tuo äijä on vakiasiakas ja tuo heille rahaa joka kuukausi toista tonnia, niin ei pidä eskaloida yhtä vahinkoa.
Se olisikin melkoista, jos olisit joutunut syytteeseen siitä, kun myyjä ohjeisti. :p

Itsepalvelukassoista kokemaani huolta nähdäkseni jonkin verran vahvistaa, että tällaista tulee muillekin mieleen. Niinpä; mitä jos myyjä olisikin vain ollut hiljaa ja poistuessasi vartija olisi tullut ottamaan kiinni, poliisit paikalle ja rangaistusvaatimus lievästä petoksesta. Kiistetään. Oikeudessa sitten syytetyn ulkonäön tai tuomarin kuukautisten takia syyllinen. Narisevalla demla-äänellä lausutaan "yleisen elämänkokemuksen perusteella ei ole uskottavaa, että kyseessä oli vahinko." Ei valituslupaa edes hoviin "asian vähäisyyden" takia. Monet duunit olisivat iäksi ohi tuossa kohtaa, ja esimerkiksi aselupia on peruuteltu vähemmästäkin. Helvetin epätodennäköistä? Joo. Kaukaa haettua tai eka kerta? Ei.

E: Enpä muuten edes muista, voiko lievä petos mennä suoraan sakolla kuten näpistys. Jos kämmäsin, niin vaihdetaan tuohon tilalle nimikkeeksi näpistys.
 
On myös aikamoista yksinkertaistamista sanoa, että 80-luvun jälkeen ei olisi mikään muuttunut tietokoneiden (tai muidenkaan teknisten laitteiden) käyttöliittymän UI-suunnittelussa ja käytettävyydessä. Kaikki ei toki ole aina mennyt parempaan suuntaan ja klikkailu on pohjimmiltaan samaa, eli valitaan mitä halutaan ja vahvistetaan valinta, mutta tässä välissä on kuitenkin tullut mukaan kosketusnäytöt, erilaiset hakumahdollisuudet indeksointineen, käyttäjän tarpeita ennakoivat mallit, puheohjaus jne.
Puheohjauksesta oli "puhetta" jo 1980-luvulla ja IBM taisi tässä olla edelläkävijöitä ainakin 1990-luvun alussa (OS/2 käyttöjärjestelmässä)... Ei siis mikään uusi juttu niinkään, mutta ehkä aika on kypsä sille vasta nyt.

Kolmansien osapuolten indeksointisoftia on ollut saatavilla Windowsiin jo vaikka kuinka pitkään, itsekin niitä käytin aikoinaan.

Mutta siis jos mietitään, millä tavalla käyttöliittymät on kehittyneet 40 vuodessa, niin hyvin vähän verrattuna siihen, miten paljon ne kehittyi sitä edeltävän 40 vuoden aikana. ;) ;) Kaikki on niin suhteellista.

Puhumattakaan, että 22 vuotta vanha Windows XP on monessa mielessä yhä melko "moderni", paitsi tietoturvansa ja muiden epäyhteensopivuuksiensa osalta, jonka vuoksi sitä ei voi enää käyttää. 22 vuotta on kuitenkin pitkä aika kun puhutaan tietotekniikasta. Todella pitkä.
 
Minä en ole käyttänyt tavallisia kassoja vuosikausiin, paitsi jos on satunnaisesti jotain -30% ruokatavaroita Prismassa asioidessa, kun niitä ei voi ostaa niillä itsepalvelukassoilla.
Okei, tämä olikin uutta tietoa. Cittarissa asioidessa lukee kyllä laputetut tuotteet itsepalvelukassalla, mutta pitää valvojaa hihkasta että korjaa sen hinnan koneelle. Yleensä tuleekin tehtyä niin jos on muutama -30% tuote niin sanoo ensin myyjälle niistä, jonka jälkeen vasta piippailee loput tuotteet.
 
Okei, tämä olikin uutta tietoa. Cittarissa asioidessa lukee kyllä laputetut tuotteet itsepalvelukassalla, mutta pitää valvojaa hihkasta että korjaa sen hinnan koneelle. Yleensä tuleekin tehtyä niin jos on muutama -30% tuote niin sanoo ensin myyjälle niistä, jonka jälkeen vasta piippailee loput tuotteet.
Tottakai se lukee myös laputetut tuoteet, ainoastaan se alennus on aina kassahenkilön takana.
Miksi mennä itsepalvelukassalle jos tietää että tarvitsee kassahenkilöä?
Omassa lähikaupassa huvittaa kun porukka jonottaa "itsepalvelu" kassalle kaljojen ja -30% tuotteiden kanssa, samaan aikaan perinteinen kassa vetää kuin junan vessa ilman jonoja...
Edit. Tässä on toki isoja kauppa kohtaisia eroja, usein se itsepalvelukassa on nopein vaihtoehto...
 
Ihan hirveästi ei ole ikävä aikaa, fiktiivinen esim:
"xcopy c:\tiedosto\omat1\tiedost1.txt d:\varmuus\tiedost1.txt"
tai "arj a:\doom1.arj c:\pelit\doom1 -x"

MS-DOSissa taisi olla 8+3 merkkiä tiedostonnimi rajoitus? ARJ komennot ulkomuistista. Ei jaksa edes googlettaa.
Win11 kyllä meni huonompaan suuntaan siinä, että hiiren kakkosnapilla on ominaisuuksia piilotettu. Ja/tai otettu käyttöön "tyhmä" kuvakkeet, jotka ei ole niin selviä. Mutta kun CTRL-C, CTRL-V on tullut _itselle_ Win95 myötä käytöön, niin olihan tajunnan räjäyttävää DOSsiin verrattuna. Saati sitten kun nykyisin voi "drag and drop" tiedostot koneelta/puhelimesta/netistä/jne.
 
Tottakai se lukee myös laputetut tuoteet, ainoastaan se alennus on aina kassahenkilön takana.
Miksi mennä itsepalvelukassalle jos tietää että tarvitsee kassahenkilöä?
Omassa lähikaupassa huvittaa kun porukka jonottaa "itsepalvelu" kassalle kaljojen ja -30% tuotteiden kanssa, samaan aikaan perinteinen kassa vetää kuin junan vessa ilman jonoja...
Edit. Tässä on toki isoja kauppa kohtaisia eroja, usein se itsepalvelukassa on nopein vaihtoehto...
No itsepalvelukassalla on se valvoja siinä parin metrin päässä kuitenkin niin ei se iso vaiva sen tulla korjaamaan hinta. Normaalilla kassa joutuu se kassatyöntekijä korjaamaan ihan samanlailla jokaisen laputetun tuotteen erikseen.
 
Ihan hirveästi ei ole ikävä aikaa, fiktiivinen esim:
"xcopy c:\tiedosto\omat1\tiedost1.txt d:\varmuus\tiedost1.txt"
tai "arj a:\doom1.arj c:\pelit\doom1 -x"
Mikäs tuossa nyt niin vaivalloista on?

Tabulaattorilla sai/saa tiedostonimiä täydennettyä eli ei tarvinnut kirjoittaa kokonaan (ainakin myöhemmissä MS-DOS versioissa tai 4DOS-laajennuksella).

Tällaisissa asioissa MS-DOS oli oikeastaan vahvimmillaan ja komentokehote on osin edelleenkin.
 
Okei, tämä olikin uutta tietoa. Cittarissa asioidessa lukee kyllä laputetut tuotteet itsepalvelukassalla, mutta pitää valvojaa hihkasta että korjaa sen hinnan koneelle. Yleensä tuleekin tehtyä niin jos on muutama -30% tuote niin sanoo ensin myyjälle niistä, jonka jälkeen vasta piippailee loput tuotteet.
K-ryhmän kaupoissa voi tosiaan pyytää myyjää kirjaamaan alennuksen, mutta S-ryhmällä se ei pääsääntöisesti onnistu. Siellä on siis kyltti, joka kertoo että jos korissa on ale-tuotteita, niin mene normaalille kassalle ja sehän nyt on päivänselvää, ettei suurin osa lue tai ymmärrä ohjeita ja sitten kun osuu tuollainen tilanne kohdalle, niin alkaa hirveä kiroilu ja paiskominen, kun ei saakaan ostettua jotain ale-tuotetta.

Kerran kysyin että miksi se ei onnistu, niin sille oli perusteluna se että ensin syy oli korona-ajan kontaktien välttäminen ja sittemmin se etteivät kuulemma ehtisi klo 20 jälkeen muuta tekemäänkään (koska ale-tuotteista saa silloin vielä puolet alennusta lisää). Totuus on varmaan enemmän jälkimmaisessä ja toisaalta ihan vaan siinä, ettei järjestelmää ole kehitetty noita tilanteita varten. Mutta josko sekin siitä muutaman vuoden aikana kehittyisi.
 
K-ryhmän kaupoissa voi tosiaan pyytää myyjää kirjaamaan alennuksen, mutta S-ryhmällä se ei pääsääntöisesti onnistu. Siellä on siis kyltti, joka kertoo että jos korissa on ale-tuotteita, niin mene normaalille kassalle ja sehän nyt on päivänselvää, ettei suurin osa lue tai ymmärrä ohjeita ja sitten kun osuu tuollainen tilanne kohdalle, niin alkaa hirveä kiroilu ja paiskominen, kun ei saakaan ostettua jotain ale-tuotetta.
Niin joo. Itse en ole edes nähnyt koko kylttiä asiasta :rofl: Ei toki ole ollut aletuotteitakaan kun S-kaupassa käynyt. Yleensä niitä tulee vain cittarista otettua.
 
Noiden punalaputettujen tuotteiden kohdalta tähän ketjuun osuu jollakin tavalla myös se, että jotkut käyvät jo aiemmin päivällä piilottamassa alennustuotteita eri paikkoihin myymälässä ja tulevat sitten keräilemään niitä klo 20 kieppeillä saadakseen tupla-alennuksen. Tai no, en tiedä onko se tyhmyyttä vai enemmän röyhkeyttä, mutta ei se silti oikein ole.

...jotkut asiakkaat käyvät piilottamassa punalaputettuja tuotteita jo päivällä hyllyjen taakse ja tulevat h-hetkellä hakemaan niitä. Tai että maksajalla ”on unohtunut” lompakko kotiin ja hän on jättänyt punalaputettuja tuotteita sisältävän korinsa muutamaksi tunniksi odottamaan kauppaan.
Kyllä itsellä ainakin on s-kaupoissa pikakassoille alennukset onnistunut pyydettäessä.
Poikkeuksia varmasti on, mutta ainakin paikallisissa isommissa Prismoissa on selvä kyltti kertomassa että ei onnistu. Näissä on kuitenkin 8-12 itsepalvelukassaa yhden valvojan takana, niin se on ihan ymmärrettävää, kun siinä on koko ajan jotain muutakin härdelliä selviteltävänä. Jossakin pienemmässä kaupassa on varmaan eri asia.
 
Mikäs tuossa nyt niin vaivalloista on?

Tabulaattorilla sai/saa tiedostonimiä täydennettyä eli ei tarvinnut kirjoittaa kokonaan (ainakin myöhemmissä MS-DOS versioissa tai 4DOS-laajennuksella).

Tällaisissa asioissa MS-DOS oli oikeastaan vahvimmillaan ja komentokehote on osin edelleenkin.

8-merkin hakemistoissa/tiedostoissa aika mitätön "säästö" ajassa. Tosin silloin ne hakemistot/tiedostonimet tuli pidettyä minimimittaisena, niin ei tarvinnut näppäimistö kuluttuttaa.

Noh.Niin.Noh :D Toisaalta (ihan perus) MS-DOS oli myös äärettömän nopea. Varsinkin jos/kun jaksoi/osas (olin ala-asteella kun ensimmäinen PC tuli kotiin) tehdä siihen *.bat komentoja tekemään tietyt asiat automaattisesti. Parhaiten muistan mikä oli eka "bat" dri --> dir ;)
 
8-merkin hakemistoissa/tiedostoissa aika mitätön "säästö" ajassa. Tosin silloin ne hakemistot/tiedostonimet tuli pidettyä minimimittaisena, niin ei tarvinnut näppäimistö kuluttuttaa.
Josset muista/tiedä tiedoston nimeä tarkalleen, niin on siitä tabulaattoritäydennyksestä muukin hyöty kuin muutaman painalluksen säästäminen...

Jos oletetaan, että hakemistossa on useita exe tai com -tiedostoja, niin painalluksia voi tulla jopa enemmän jos rullaat ne läpi tabulaattorilla sen sijaan että kirjoittaisit nimen itse. Mutta silti selviää helpommalla...
 
Noiden punalaputettujen tuotteiden kohdalta tähän ketjuun osuu jollakin tavalla myös se, että jotkut käyvät jo aiemmin päivällä piilottamassa alennustuotteita eri paikkoihin myymälässä ja tulevat sitten keräilemään niitä klo 20 kieppeillä saadakseen tupla-alennuksen. Tai no, en tiedä onko se tyhmyyttä vai enemmän röyhkeyttä, mutta ei se silti oikein ole.



Poikkeuksia varmasti on, mutta ainakin paikallisissa isommissa Prismoissa on selvä kyltti kertomassa että ei onnistu. Näissä on kuitenkin 8-12 itsepalvelukassaa yhden valvojan takana, niin se on ihan ymmärrettävää, kun siinä on koko ajan jotain muutakin härdelliä selviteltävänä. Jossakin pienemmässä kaupassa on varmaan eri asia.
Omassa lähi-k-kaupassakaan ei onnistu alennustuotteet tai k18-tuotteet itsepalvelukassalla. Heilläkin on illalla viimeisen tunnin aikana tupla-alennus punalapputuotteissa joten kassoilla on kyllä ihan täysi kaaos siihen aikaan muutenkin.

Joskus joku kauppa muistaakseni kokeili noihin punalappuihin viivakoodeja, ihan sillä idealla että niitä olisi itsepalvelukassalla voinut itse piippailla mutta ilmeisesti siinä hommassa joku mätti kun ei sitten yleistynyt. Olisi kyllä ollut loistava keksintö ratkaisemaan tuota alennustuoteongelmaa.
 
Mitähän mahdat tarkoittaa "nykyisillä ajoneuvoilla"? Ihan samanlainen jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytteisissä moottoreissa on ollut noin viimeiset sata vuotta. Jos moottori alkaa jossain raskaassa mäkivedossa lämpenemään, niin siinä on aika huono liikenteen seassa pysähtyä johonkin keskelle mäkeä jäähdyttelemään kun lämpötilan varoitusvalo syttyy. Mielummin höllentää kaasujalkaa jo valmiiksi huomatessaan moottorin olevan hieman kuumempi kuin olisi hyvä, niin pääsee ylös asti ilman ongelmia, vaikka sitten vähän hitaammalla vauhdilla.
Ei tuo ole ollut todellinen ongelma vuosikausiin ja lisäksi koko tilanne on muutenkin niin marginaalinen, ettei sen vuoksi kannata alkaa pohtimaan erikoisjärjestelyitä autovalmistajan toimesta. Jos on pakko hiisata kahden tonnin matkailuvaunua jossakin Alppien serpentiiniteillä 90-luvun loppupään Micralla, niin jäähdytysnesteen lämpötila ei ole yhtälön suurin ongelma. Ja eiköhän se mahdollinen on/off-mallinen varoitusvalokin syttyisi siinä vaiheessa kun lämpötila on nousemassa yli normaalin, jolloin voisi himmailla samalla tavalla kuin jos näkisi viisarin nousevan, saati sitten että joku 10-astetta väärin näyttävä mittari olisi mikään ongelma.

PS. Jatkot tästä mieluummin siellä oikeassa ketjussa.

Joskus joku kauppa muistaakseni kokeili noihin punalappuihin viivakoodeja, ihan sillä idealla että niitä olisi itsepalvelukassalla voinut itse piippailla mutta ilmeisesti siinä hommassa joku mätti kun ei sitten yleistynyt. Olisi kyllä ollut loistava keksintö ratkaisemaan tuota alennustuoteongelmaa.
Tuo olisi varmasti toteutettavissa, mutta tuossa on varmaankin rajaavana tekijänä tällä hetkellä ihan vaan käytännöllisyyden lisäksi myös se, että porukka repii niitä aletarroja irti ja liimailee toisiin tuotteisiin ja fyysisen myyjän tarkastus saattaa osaltaan rajata tuota ongelmaa.
 
Tuo olisi varmasti toteutettavissa, mutta tuossa on varmaankin rajaavana tekijänä tällä hetkellä ihan vaan käytännöllisyyden lisäksi myös se, että porukka repii niitä aletarroja irti ja liimailee toisiin tuotteisiin ja fyysisen myyjän tarkastus saattaa osaltaan rajata tuota ongelmaa.
Ne aletarrathan voi tehdä myös kappalekohtaisesti ja näin ainakin Lidlissä tehdäänkin(tai muistan on tehty, en mene väittämään mitään nykytilanteesta). Silloin tuota ongelmaa ei esiintyisi. Ellei nyt haluta periaatteesta estää prosenttialetuotteiden myyntiä itsepalvelukassan kautta. :p

E: Tämäkään ei tosiaan taida enää liittyä varsinaisesti ketjun aiheen mukaisiin tyhmiin ihmisiin, vaan tyhmiin yritysten käytäntöihin, palvelun parantamiseen, vähittäiskaupan kehitykseen jne.
 
Juuri tämän takia minulla on toinen outo tapa, joka vaikuttaa varmaankin joidenkin mielestä typerältä vanhanaikaisuudelta, periaatteellisuudelta tai jopa roskaamiselta. Haluan oikein mielelläni maksutapahtumasta(vähän kaupan, fiiliksen, maksutavan ja maksupäätteen lajin mukaan) paperisen kuitin käteeni ja tykkään lisäksi katsoa ennen poistumista silmällä että siinä lukee "kuitti" ja "veloitus 35,80€" eikä "tapahtuma hylätty".
Onko tämä todellinen mahdollisuus jonkin kaupan itsepalvelukassalla vai teoreettinen pelko? :)

Kun ainakin omat kokemukset on että 1) S-kaupoissa jos sattuu joku maksuhäiriö niin kuittia ei edes tule vaan jokin ilmoitus tai pahimmillaan myyjän täytyy palauttaa tilanne maksun alkuun, 2) K-kaupoissa samoin ja lisäksi nykyään tarvitsee viivakoodillisen kuitin portin avaamiseen, tuskin hylätty-kuittiin tulostuisi toimivaa koodia.

Täällä Prisman ja Citymarketin myyjä/valvoja kyllä antaa punaisten lappujen alennukset ja kuittaa ikärajatuotteet. S-marketeissa nuo ovat tavallisen kassan valvonnassa joten niissä ei onnistu.

Ja jos on tarkoitus ostaa yli 5 tuotetta, niin käytän niitä lainattavia viivakoodilukijoita, jolloin ei tarvitse piippailla tuotteita kassalla enää lainkaan. Näitäkin tosin koskee sama juttu, että alennustuotteita niillä ei voi ostaa.
Ei tämä oikein liity tyhmiin ihmisiin, ellei sitten algoritmin suunnittelija ole sellainen. Eli olen käyttänyt tuota laitetta alle 10 kertaa ja kahdesti myyjä on napannut tarkastukseen. Molemmilla kerroilla sanonut pari kertaa että tämä on satunnainen tarkastus. Olipa todella sellainen tai algoritmi painottaa jotain, niin ei oikein motivoi laitteen käyttöön. Paremmin saa pakattuakin mieleisellä tavalla kun pakkaa lopuksi ja voi harhailla kaupassa miettimättä mitä laittaa kassiin ensin.
 
Ei tämä oikein liity tyhmiin ihmisiin, ellei sitten algoritmin suunnittelija ole sellainen. Eli olen käyttänyt tuota laitetta alle 10 kertaa ja kahdesti myyjä on napannut tarkastukseen. Molemmilla kerroilla sanonut pari kertaa että tämä on satunnainen tarkastus. Olipa todella sellainen tai algoritmi painottaa jotain, niin ei oikein motivoi laitteen käyttöön. Paremmin saa pakattuakin mieleisellä tavalla kun pakkaa lopuksi ja voi harhailla kaupassa miettimättä mitä laittaa kassiin ensin.
Huonoa tuuria varmaan sulla. Minä olen käyttänyt niitä about 200-300 kertaa ja kaiken kaikkiaan ehkä 10 kertaa on tehty tarkastus, jos sitäkään. Joku riskianalyysi siellä varmaan on taustalla satunnaisuuden lisäksi.

Pakkaaminen nimenomaan on kätevää ja toimivaa noiden kanssa, kun voi jo kaupassa laittaa kassit valmiiksi kärryyn ja tuotteet sitten kasseihin halutulla tavalla. Jos tulee tarkastus, niin ei se myyjä niitä kasseja mitenkään laajasti pengo/sotke, vaan ottaa sieltä täältä muutaman tuotteen ja tsekkaa että onko ne varmasti luettu. En ole ainakaan omalla kohdalla kokenut tarkastusta ongelmaksi, tai muutenkaan epämiellyttäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän mahdat tarkoittaa "nykyisillä ajoneuvoilla"? Ihan samanlainen jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytteisissä moottoreissa on ollut noin viimeiset sata vuotta. Jos moottori alkaa jossain raskaassa mäkivedossa lämpenemään, niin siinä on aika huono liikenteen seassa pysähtyä johonkin keskelle mäkeä jäähdyttelemään kun lämpötilan varoitusvalo syttyy. Mielummin höllentää kaasujalkaa jo valmiiksi huomatessaan moottorin olevan hieman kuumempi kuin olisi hyvä, niin pääsee ylös asti ilman ongelmia, vaikka sitten vähän hitaammalla vauhdilla.

Sun ajoneuvo ei ainakaan taida olla ihan "nykyinen"? En ole muutamaan kymmeneen vuoteen kuullut, että auto kuumenee jossain mäessä ajamalla. Kyllä ainakin kunnossa olevien autojen jäähdytysjärjestelmä nuo hanskaa. Vai vedätkö jotain pöllikuormaa vm. 72 Fiat 600:lla?
 
Onko tämä todellinen mahdollisuus jonkin kaupan itsepalvelukassalla vai teoreettinen pelko? :)
No, edellä toinen käyttäjä kertoi kassalla sattuneesta erehdyksestä, jonka takia joutui epäammattimaisten vartijoiden kiusattavaksi. Ihan todellinen mahdollisuus se kaiketi on, ellei tarina ollut keksitty, mitä en usko.
 
Nimenomaan nykyautoissa syyläri on yleensä pienemmällä varmuusvaralla mitoitettu kuin vanhoissa. Nykyäänhän on normaalia, että vetokoukulla varustellussa autossa on paksumpi syyläri kuin koukuttomassa, koska se mitoitetaan niin rajoille, että koukuttoman syylärissä ei jäähdytysteho kestä kärryn vetoa. Vanhoissa autoissa pääosin jäähdytystehoa on "riittävästi".

Vedän nykyään kärryä enimmäkseen vuosimallin 1989 Nissan Pickupilla ja ihan tyytyväinen olen siihen, että jäähdytysnesteen lämpötilamittari oikeasti näyttää lukemia moottorin todellisen lämpötilan mukaan, vaikka toistaiseksi sellaista tilannetta ei vielä olekaan tullut, että jäähdytysteho ei olisi riittänyt.
Tuliko mieleen, että se moottorin hyötysuhde on nykyään vähän eri tasolla kuin noissa 30-40v vanhoissa vehkeissä, eikä siten käy niin kuumana?
 
Tuliko mieleen, että se moottorin hyötysuhde on nykyään vähän eri tasolla kuin noissa 30-40v vanhoissa vehkeissä, eikä siten käy niin kuumana?
Ei tullut mieleen. Palaako se polttoaine jotenkin paremmin uusissa autoissa? Puristussuhde on kyllä parempi ja niin saa enemmän tehoa, mutta niin se myös tuottaa enemmän lämpöä.
Kustannus- ja osittain päästösyistä autot nykyään valmistetaan niin niukasti kuin vaan voi.
 
Poikkeuksia varmasti on, mutta ainakin paikallisissa isommissa Prismoissa on selvä kyltti kertomassa että ei onnistu. Näissä on kuitenkin 8-12 itsepalvelukassaa yhden valvojan takana, niin se on ihan ymmärrettävää, kun siinä on koko ajan jotain muutakin härdelliä selviteltävänä. Jossakin pienemmässä kaupassa on varmaan eri asia.

No ainakin itsellä kokemuksia Oulusta Limingantullin Prismasta, joka ainakin Oulun suurin Prisma
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 304
Viestejä
4 867 818
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom