Tyhmät ihmiset

Noiden punalaputettujen tuotteiden kohdalta tähän ketjuun osuu jollakin tavalla myös se, että jotkut käyvät jo aiemmin päivällä piilottamassa alennustuotteita eri paikkoihin myymälässä ja tulevat sitten keräilemään niitä klo 20 kieppeillä saadakseen tupla-alennuksen. Tai no, en tiedä onko se tyhmyyttä vai enemmän röyhkeyttä, mutta ei se silti oikein ole.



Poikkeuksia varmasti on, mutta ainakin paikallisissa isommissa Prismoissa on selvä kyltti kertomassa että ei onnistu. Näissä on kuitenkin 8-12 itsepalvelukassaa yhden valvojan takana, niin se on ihan ymmärrettävää, kun siinä on koko ajan jotain muutakin härdelliä selviteltävänä. Jossakin pienemmässä kaupassa on varmaan eri asia.
Omassa lähi-k-kaupassakaan ei onnistu alennustuotteet tai k18-tuotteet itsepalvelukassalla. Heilläkin on illalla viimeisen tunnin aikana tupla-alennus punalapputuotteissa joten kassoilla on kyllä ihan täysi kaaos siihen aikaan muutenkin.

Joskus joku kauppa muistaakseni kokeili noihin punalappuihin viivakoodeja, ihan sillä idealla että niitä olisi itsepalvelukassalla voinut itse piippailla mutta ilmeisesti siinä hommassa joku mätti kun ei sitten yleistynyt. Olisi kyllä ollut loistava keksintö ratkaisemaan tuota alennustuoteongelmaa.
 
Yhden ihmisen mielestä? Tuskin sitä minun kommentin perusteella on päätetty, eli eiköhän siinä ole aika massiivinen käyttäjätutkimus takana, että kuinka monia oikeasti kiinnostaa moottorin jäähdytysveden lämpötila muulla tasolla kuin että se on normaali. Liian suuri infotulva on sekin huonoa käyttöliittymäsuunnittelua, eikä nykyisissä ajoneuvoissa tuo tieto ole olennaista. Omassakin autossa mittaristoon voi valita kasan erilaisia teemoja ja moottorin lämpötila näkyy niistä vain yhdessä (ilman lukemia).
Mitähän mahdat tarkoittaa "nykyisillä ajoneuvoilla"? Ihan samanlainen jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytteisissä moottoreissa on ollut noin viimeiset sata vuotta. Jos moottori alkaa jossain raskaassa mäkivedossa lämpenemään, niin siinä on aika huono liikenteen seassa pysähtyä johonkin keskelle mäkeä jäähdyttelemään kun lämpötilan varoitusvalo syttyy. Mielummin höllentää kaasujalkaa jo valmiiksi huomatessaan moottorin olevan hieman kuumempi kuin olisi hyvä, niin pääsee ylös asti ilman ongelmia, vaikka sitten vähän hitaammalla vauhdilla.
 
Mitähän mahdat tarkoittaa "nykyisillä ajoneuvoilla"? Ihan samanlainen jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytteisissä moottoreissa on ollut noin viimeiset sata vuotta. Jos moottori alkaa jossain raskaassa mäkivedossa lämpenemään, niin siinä on aika huono liikenteen seassa pysähtyä johonkin keskelle mäkeä jäähdyttelemään kun lämpötilan varoitusvalo syttyy. Mielummin höllentää kaasujalkaa jo valmiiksi huomatessaan moottorin olevan hieman kuumempi kuin olisi hyvä, niin pääsee ylös asti ilman ongelmia, vaikka sitten vähän hitaammalla vauhdilla.
Ei tuo ole ollut todellinen ongelma vuosikausiin ja lisäksi koko tilanne on muutenkin niin marginaalinen, ettei sen vuoksi kannata alkaa pohtimaan erikoisjärjestelyitä autovalmistajan toimesta. Jos on pakko hiisata kahden tonnin matkailuvaunua jossakin Alppien serpentiiniteillä 90-luvun loppupään Micralla, niin jäähdytysnesteen lämpötila ei ole yhtälön suurin ongelma. Ja eiköhän se mahdollinen on/off-mallinen varoitusvalokin syttyisi siinä vaiheessa kun lämpötila on nousemassa yli normaalin, jolloin voisi himmailla samalla tavalla kuin jos näkisi viisarin nousevan, saati sitten että joku 10-astetta väärin näyttävä mittari olisi mikään ongelma.

PS. Jatkot tästä mieluummin siellä oikeassa ketjussa.

Joskus joku kauppa muistaakseni kokeili noihin punalappuihin viivakoodeja, ihan sillä idealla että niitä olisi itsepalvelukassalla voinut itse piippailla mutta ilmeisesti siinä hommassa joku mätti kun ei sitten yleistynyt. Olisi kyllä ollut loistava keksintö ratkaisemaan tuota alennustuoteongelmaa.
Tuo olisi varmasti toteutettavissa, mutta tuossa on varmaankin rajaavana tekijänä tällä hetkellä ihan vaan käytännöllisyyden lisäksi myös se, että porukka repii niitä aletarroja irti ja liimailee toisiin tuotteisiin ja fyysisen myyjän tarkastus saattaa osaltaan rajata tuota ongelmaa.
 
Tuo olisi varmasti toteutettavissa, mutta tuossa on varmaankin rajaavana tekijänä tällä hetkellä ihan vaan käytännöllisyyden lisäksi myös se, että porukka repii niitä aletarroja irti ja liimailee toisiin tuotteisiin ja fyysisen myyjän tarkastus saattaa osaltaan rajata tuota ongelmaa.
Ne aletarrathan voi tehdä myös kappalekohtaisesti ja näin ainakin Lidlissä tehdäänkin(tai muistan on tehty, en mene väittämään mitään nykytilanteesta). Silloin tuota ongelmaa ei esiintyisi. Ellei nyt haluta periaatteesta estää prosenttialetuotteiden myyntiä itsepalvelukassan kautta. :p

E: Tämäkään ei tosiaan taida enää liittyä varsinaisesti ketjun aiheen mukaisiin tyhmiin ihmisiin, vaan tyhmiin yritysten käytäntöihin, palvelun parantamiseen, vähittäiskaupan kehitykseen jne.
 
Juuri tämän takia minulla on toinen outo tapa, joka vaikuttaa varmaankin joidenkin mielestä typerältä vanhanaikaisuudelta, periaatteellisuudelta tai jopa roskaamiselta. Haluan oikein mielelläni maksutapahtumasta(vähän kaupan, fiiliksen, maksutavan ja maksupäätteen lajin mukaan) paperisen kuitin käteeni ja tykkään lisäksi katsoa ennen poistumista silmällä että siinä lukee "kuitti" ja "veloitus 35,80€" eikä "tapahtuma hylätty".
Onko tämä todellinen mahdollisuus jonkin kaupan itsepalvelukassalla vai teoreettinen pelko? :)

Kun ainakin omat kokemukset on että 1) S-kaupoissa jos sattuu joku maksuhäiriö niin kuittia ei edes tule vaan jokin ilmoitus tai pahimmillaan myyjän täytyy palauttaa tilanne maksun alkuun, 2) K-kaupoissa samoin ja lisäksi nykyään tarvitsee viivakoodillisen kuitin portin avaamiseen, tuskin hylätty-kuittiin tulostuisi toimivaa koodia.

Täällä Prisman ja Citymarketin myyjä/valvoja kyllä antaa punaisten lappujen alennukset ja kuittaa ikärajatuotteet. S-marketeissa nuo ovat tavallisen kassan valvonnassa joten niissä ei onnistu.

Ja jos on tarkoitus ostaa yli 5 tuotetta, niin käytän niitä lainattavia viivakoodilukijoita, jolloin ei tarvitse piippailla tuotteita kassalla enää lainkaan. Näitäkin tosin koskee sama juttu, että alennustuotteita niillä ei voi ostaa.
Ei tämä oikein liity tyhmiin ihmisiin, ellei sitten algoritmin suunnittelija ole sellainen. Eli olen käyttänyt tuota laitetta alle 10 kertaa ja kahdesti myyjä on napannut tarkastukseen. Molemmilla kerroilla sanonut pari kertaa että tämä on satunnainen tarkastus. Olipa todella sellainen tai algoritmi painottaa jotain, niin ei oikein motivoi laitteen käyttöön. Paremmin saa pakattuakin mieleisellä tavalla kun pakkaa lopuksi ja voi harhailla kaupassa miettimättä mitä laittaa kassiin ensin.
 
Ei tämä oikein liity tyhmiin ihmisiin, ellei sitten algoritmin suunnittelija ole sellainen. Eli olen käyttänyt tuota laitetta alle 10 kertaa ja kahdesti myyjä on napannut tarkastukseen. Molemmilla kerroilla sanonut pari kertaa että tämä on satunnainen tarkastus. Olipa todella sellainen tai algoritmi painottaa jotain, niin ei oikein motivoi laitteen käyttöön. Paremmin saa pakattuakin mieleisellä tavalla kun pakkaa lopuksi ja voi harhailla kaupassa miettimättä mitä laittaa kassiin ensin.
Huonoa tuuria varmaan sulla. Minä olen käyttänyt niitä about 200-300 kertaa ja kaiken kaikkiaan ehkä 10 kertaa on tehty tarkastus, jos sitäkään. Joku riskianalyysi siellä varmaan on taustalla satunnaisuuden lisäksi.

Pakkaaminen nimenomaan on kätevää ja toimivaa noiden kanssa, kun voi jo kaupassa laittaa kassit valmiiksi kärryyn ja tuotteet sitten kasseihin halutulla tavalla. Jos tulee tarkastus, niin ei se myyjä niitä kasseja mitenkään laajasti pengo/sotke, vaan ottaa sieltä täältä muutaman tuotteen ja tsekkaa että onko ne varmasti luettu. En ole ainakaan omalla kohdalla kokenut tarkastusta ongelmaksi, tai muutenkaan epämiellyttäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän mahdat tarkoittaa "nykyisillä ajoneuvoilla"? Ihan samanlainen jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytteisissä moottoreissa on ollut noin viimeiset sata vuotta. Jos moottori alkaa jossain raskaassa mäkivedossa lämpenemään, niin siinä on aika huono liikenteen seassa pysähtyä johonkin keskelle mäkeä jäähdyttelemään kun lämpötilan varoitusvalo syttyy. Mielummin höllentää kaasujalkaa jo valmiiksi huomatessaan moottorin olevan hieman kuumempi kuin olisi hyvä, niin pääsee ylös asti ilman ongelmia, vaikka sitten vähän hitaammalla vauhdilla.

Sun ajoneuvo ei ainakaan taida olla ihan "nykyinen"? En ole muutamaan kymmeneen vuoteen kuullut, että auto kuumenee jossain mäessä ajamalla. Kyllä ainakin kunnossa olevien autojen jäähdytysjärjestelmä nuo hanskaa. Vai vedätkö jotain pöllikuormaa vm. 72 Fiat 600:lla?
 
Onko tämä todellinen mahdollisuus jonkin kaupan itsepalvelukassalla vai teoreettinen pelko? :)
No, edellä toinen käyttäjä kertoi kassalla sattuneesta erehdyksestä, jonka takia joutui epäammattimaisten vartijoiden kiusattavaksi. Ihan todellinen mahdollisuus se kaiketi on, ellei tarina ollut keksitty, mitä en usko.
 
Sun ajoneuvo ei ainakaan taida olla ihan "nykyinen"? En ole muutamaan kymmeneen vuoteen kuullut, että auto kuumenee jossain mäessä ajamalla. Kyllä ainakin kunnossa olevien autojen jäähdytysjärjestelmä nuo hanskaa. Vai vedätkö jotain pöllikuormaa vm. 72 Fiat 600:lla?
Nimenomaan nykyautoissa syyläri on yleensä pienemmällä varmuusvaralla mitoitettu kuin vanhoissa. Nykyäänhän on normaalia, että vetokoukulla varustellussa autossa on paksumpi syyläri kuin koukuttomassa, koska se mitoitetaan niin rajoille, että koukuttoman syylärissä ei jäähdytysteho kestä kärryn vetoa. Vanhoissa autoissa pääosin jäähdytystehoa on "riittävästi".

Vedän nykyään kärryä enimmäkseen vuosimallin 1989 Nissan Pickupilla ja ihan tyytyväinen olen siihen, että jäähdytysnesteen lämpötilamittari oikeasti näyttää lukemia moottorin todellisen lämpötilan mukaan, vaikka toistaiseksi sellaista tilannetta ei vielä olekaan tullut, että jäähdytysteho ei olisi riittänyt.
 
Nimenomaan nykyautoissa syyläri on yleensä pienemmällä varmuusvaralla mitoitettu kuin vanhoissa. Nykyäänhän on normaalia, että vetokoukulla varustellussa autossa on paksumpi syyläri kuin koukuttomassa, koska se mitoitetaan niin rajoille, että koukuttoman syylärissä ei jäähdytysteho kestä kärryn vetoa. Vanhoissa autoissa pääosin jäähdytystehoa on "riittävästi".

Vedän nykyään kärryä enimmäkseen vuosimallin 1989 Nissan Pickupilla ja ihan tyytyväinen olen siihen, että jäähdytysnesteen lämpötilamittari oikeasti näyttää lukemia moottorin todellisen lämpötilan mukaan, vaikka toistaiseksi sellaista tilannetta ei vielä olekaan tullut, että jäähdytysteho ei olisi riittänyt.
Tuliko mieleen, että se moottorin hyötysuhde on nykyään vähän eri tasolla kuin noissa 30-40v vanhoissa vehkeissä, eikä siten käy niin kuumana?
 
Tuliko mieleen, että se moottorin hyötysuhde on nykyään vähän eri tasolla kuin noissa 30-40v vanhoissa vehkeissä, eikä siten käy niin kuumana?
Ei tullut mieleen. Palaako se polttoaine jotenkin paremmin uusissa autoissa? Puristussuhde on kyllä parempi ja niin saa enemmän tehoa, mutta niin se myös tuottaa enemmän lämpöä.
Kustannus- ja osittain päästösyistä autot nykyään valmistetaan niin niukasti kuin vaan voi.
 
Poikkeuksia varmasti on, mutta ainakin paikallisissa isommissa Prismoissa on selvä kyltti kertomassa että ei onnistu. Näissä on kuitenkin 8-12 itsepalvelukassaa yhden valvojan takana, niin se on ihan ymmärrettävää, kun siinä on koko ajan jotain muutakin härdelliä selviteltävänä. Jossakin pienemmässä kaupassa on varmaan eri asia.

No ainakin itsellä kokemuksia Oulusta Limingantullin Prismasta, joka ainakin Oulun suurin Prisma
 
No ainakin itsellä kokemuksia Oulusta Limingantullin Prismasta, joka ainakin Oulun suurin Prisma
Sanoin että poikkeuksia on, enkä tiedä mikä kaikki siihen todellisuudessa vaikuttaa. En myöskään osaa sanoa kumpia noista on enemmän, niitä joissa aletuotteet hoituvat itsepalvelukassalla, vai niitä joissa se ei onnistu. Itse en ole vielä kuitenkaan osunut Prismaan, jossa se onnistuisi, mutta YMMV.
 
Ei tuo ole ollut todellinen ongelma vuosikausiin ja lisäksi koko tilanne on muutenkin niin marginaalinen, ettei sen vuoksi kannata alkaa pohtimaan erikoisjärjestelyitä autovalmistajan toimesta. Jos on pakko hiisata kahden tonnin matkailuvaunua jossakin Alppien serpentiiniteillä 90-luvun loppupään Micralla, niin jäähdytysnesteen lämpötila ei ole yhtälön suurin ongelma. Ja eiköhän se mahdollinen on/off-mallinen varoitusvalokin syttyisi siinä vaiheessa kun lämpötila on nousemassa yli normaalin, jolloin voisi himmailla samalla tavalla kuin jos näkisi viisarin nousevan, saati sitten että joku 10-astetta väärin näyttävä mittari olisi mikään ongelma.
Lämpömittari joka näyttää valheellista informaatiota, on nimenomaan erikoisjärjestely tyhmiä ihmisiä varten ja pahinta mahdollista suunnittelua. Jos mittari on mittaamassa mitä tahansa, tulee sen näyttää oikeaa likiarvoa, ei antaa valheellista informaatiota että käyttäjä luulisi kaiken olevan hyvin.
 
Tuliko mieleen, että se moottorin hyötysuhde on nykyään vähän eri tasolla kuin noissa 30-40v vanhoissa vehkeissä, eikä siten käy niin kuumana?
Todella kaukaa haettu ajatus. Tällaista perustavanlaatuista eroa ei ole. Lämpöteho ei niinkään riipu siitä, onko moottori suunniteltu vuonna 1960 vai 2023. Lämpöteho riippuu enimmäkseen kuormituksesta eli siitä mihin moottori on asennettu ja miten sitä käytetään.
 
" – Kävelytiellä oli ihmisiä ja sanoin heille, että soittaa hätäkeskukseen. Minä katsoin ensin auton takaa ja kuulin, että joku valittaa siellä. Sain revittyä (takapenkillä olleen naisen) takakontin kautta pois autosta, valkoisen auton kuski kertoi. "

Tulee aina näistä kolarikertomuksista mieleen että saakohan nämä ihmiset jotkin ohjeet repiä ne matkustajat kolariautosta ulos vai meinaavatko antaa tekohengitystä kun on kiire repiä pois? Eri asia jos auto on tulessa, mutta luulenpa että useimmiten ei ole.
Montakohan niskavammaista sieltä revitään väkivalloin pois? Odottaisin ehkä itse mieluummin sitä niskatukea ja pelastajia kuin random tyyppiä joka alkaa vedellä kädestä kun olen kivuissa.
 
Lämpömittari joka näyttää valheellista informaatiota, on nimenomaan erikoisjärjestely tyhmiä ihmisiä varten ja pahinta mahdollista suunnittelua. Jos mittari on mittaamassa mitä tahansa, tulee sen näyttää oikeaa likiarvoa, ei antaa valheellista informaatiota että käyttäjä luulisi kaiken olevan hyvin.
Vastasin siellä paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa. Jatketaan siellä, jos tässä nyt on jotain jatkettavaa.
 
Todella kaukaa haettu ajatus. Tällaista perustavanlaatuista eroa ei ole. Lämpöteho ei niinkään riipu siitä, onko moottori suunniteltu vuonna 1960 vai 2023. Lämpöteho riippuu enimmäkseen kuormituksesta eli siitä mihin moottori on asennettu ja miten sitä käytetään.
Niin no, aiempi kirjoittaja kai viittasi siihen että vuosikymmennissä suunnittelu/toteutus, asennus, käyttö on harpponut, jopa niin paljon että nykyään joudutaan käyttämään kopin lämmitykseen lisälämmittimiä.

Jos joskus viimevuosisadalla se auto lämpes parkkiksella "tyhjäkäynnillä" niin tänäpäivänä polttis ei välttämättä lämpiä ilman niitä lisälämmittimiä.
 
" – Kävelytiellä oli ihmisiä ja sanoin heille, että soittaa hätäkeskukseen. Minä katsoin ensin auton takaa ja kuulin, että joku valittaa siellä. Sain revittyä (takapenkillä olleen naisen) takakontin kautta pois autosta, valkoisen auton kuski kertoi. "

Tulee aina näistä kolarikertomuksista mieleen että saakohan nämä ihmiset jotkin ohjeet repiä ne matkustajat kolariautosta ulos vai meinaavatko antaa tekohengitystä kun on kiire repiä pois? Eri asia jos auto on tulessa, mutta luulenpa että useimmiten ei ole.
Montakohan niskavammaista sieltä revitään väkivalloin pois? Odottaisin ehkä itse mieluummin sitä niskatukea ja pelastajia kuin random tyyppiä joka alkaa vedellä kädestä kun olen kivuissa.

Hätäkeskus ei ainakaan hätäsiirtoon ohjeista ellei siihen ole pakottavaa syytä (auton sijainti ja asento, syttymisvaara, muut vammat tms.). Myöskään pelastuslaitos ei ensisijaisesti irrota ennen ambulanssihenkilökunnan arviota ilman pakottavaa syytä. Arvio saatetaan tehdä lanssin ollessa vielä matkalla. Tilannekeskus ja radion päässä olevat asiantuntijat (esim. ensihoidon lääkäri) auttavat ja ohjeistavat, tilannepaikan johtaja tekee sitten arvion ja toimii sen mukaan.

Ensisijaisesti varmistetaan hengitystiet ja tuetaan niskaa mahdollisuuksien mukaan manuaalisesti, kunnes hoitohenkilökunta tekee arvion/triagen ja hoitaa tukemisen. Ainakaan sopimuspalokuntalaiset eivät nykyään saa edes asettaa niskatukea, vaikka sellaiset useimmista paloautoista / ensivasteautoista löytyykin. Syynä on se, että ilman jatkuvaa harjoitusta on vammojen aiheuttamisen riski liian suuri.

Terv. sopimuspalokuntalainen ja ensivaste/ensiauttaja
 
Hollywood leffoja katsottu liikaa ja kaikilla on käsitys, että jos sieltä autosta ei pääse heti pois, niin se räjähtää. Toisekseen, tuskin moni edes tajuaa mikä riski on lähteä siirtämään niskavammaista edes tasaisella maalla vetämällä, puhumattakaan että vedetään autosta penkkien yli kuin perunasäkki montusta.

t. tyhmä insinööri, kuka on on joskus käynyt ensiapu kurssit (jota suosittelen jokaiselle)
 
Hollywood leffoja katsottu liikaa ja kaikilla on käsitys, että jos sieltä autosta ei pääse heti pois, niin se räjähtää. Toisekseen, tuskin moni edes tajuaa mikä riski on lähteä siirtämään niskavammaista edes tasaisella maalla vetämällä, puhumattakaan että vedetään autosta penkkien yli kuin perunasäkki montusta.

t. tyhmä insinööri, kuka on on joskus käynyt ensiapu kurssit (jota suosittelen jokaiselle)
Tällainen kuva minullakin on näistä "pelastajista". Netissäkin näkyy yleensä motarin yli juoksevista ihmisistä videoita kolaripaikalla. Ilmeisen kiire päästä repimään niitä vammautuneita ulos autosta.
 
On myös toisen ääripään tolloja, jotka saattavat pitää onnettomuuspaikalla kovan porun ettei pelastettaviin saa lainkaan koskea. Ketään jumiin jäänyttä tai silmin nähden loukkaantunutta ei tietysti kuulu lähteä siirtämään ilman pakottavaa syytä, mutta hengitys tulee todeta ja turvata, ja tietysti tämän aikana/jälkeen tarpeen mukaan kannatella päätä siten että liikkeet varmuuden vuoksi tulee minimoitua. Ihmisiä on kuollut autokolarien jälkeen ilman mainittavia vammoja, koska pää roikkui eteenpäin eikä kukaan tajunnut tai uskaltanut auttaa.
 
On myös toisen ääripään tolloja, jotka saattavat pitää onnettomuuspaikalla kovan porun ettei pelastettaviin saa lainkaan koskea. Ketään jumiin jäänyttä tai silmin nähden loukkaantunutta ei tietysti kuulu lähteä siirtämään ilman pakottavaa syytä, mutta hengitys tulee todeta ja turvata, ja tietysti tämän aikana/jälkeen tarpeen mukaan kannatella päätä siten että liikkeet varmuuden vuoksi tulee minimoitua. Ihmisiä on kuollut autokolarien jälkeen ilman mainittavia vammoja, koska pää roikkui eteenpäin eikä kukaan tajunnut tai uskaltanut auttaa.
Pari viikkoa sitten olin taas EA1:stä uusimassa, ja kurssin vetäjä otti juurikin tuon lihavoidun asian esille hyvin painokkaasti. Eli jos kolarissa ollut hengittää ja ei ole mitään muuta akuuttia uhkaa niin päätä ylhäällä että henki kulkee ja odottaa ammattilaista.
Sitten tietenkin jos auto savuaa ja bensa haisee, taikka potilas ei hengitä niin asia toinen.
 
On myös toisen ääripään tolloja, jotka saattavat pitää onnettomuuspaikalla kovan porun ettei pelastettaviin saa lainkaan koskea. Ketään jumiin jäänyttä tai silmin nähden loukkaantunutta ei tietysti kuulu lähteä siirtämään ilman pakottavaa syytä, mutta hengitys tulee todeta ja turvata, ja tietysti tämän aikana/jälkeen tarpeen mukaan kannatella päätä siten että liikkeet varmuuden vuoksi tulee minimoitua. Ihmisiä on kuollut autokolarien jälkeen ilman mainittavia vammoja, koska pää roikkui eteenpäin eikä kukaan tajunnut tai uskaltanut auttaa.

Tässä on syynä monesti pelko siitä että tekee lisää vahinkoa, tai on luettu liikaa juttua amerikkalaisista oikeusjutuista auttajia kohtaan. Suomessa on kuitenkin muutamassa laissa määritely tuo ilmoitus- tai auttamisvelvollisuus, jonka laiminlyönnistä saa pahimmillaan sakkoa tai jopa puolisen vuotta vankeutta. Ensisijaisesti tuo velvollisuus on ilmoittaminen, jonka jälkeen auttaminen omien kykjen ja voimavarojen mukaan.

Täytyy silti muistaa, että ihmiset reagoivat tilanteissa eri tavoin. Toiset menevät itse paniikkiin ja muuttuvat itse autettaviksi, toiset menevät lukkoon, toiset toimivat järkevästi. Usein tilanne vaatii jonkun joka ottaa ohjat. Moni osaa kyllä auttaa, mutta tilanteen yllättäessä ymmärtää tehdä asioita vasta kun "käsketään".
 
Tässä on syynä monesti pelko siitä että tekee lisää vahinkoa, tai on luettu liikaa juttua amerikkalaisista oikeusjutuista auttajia kohtaan.
Lisäksi se, miten ammattilaiset auttavat uhreja, näyttäytyy jonkinlaisena noituutena. Itse kun maallikkona sattuu paikalle ja näkee erilaisia panikoivia, tajuttomia ja/tai verisiä, on vaikea nähdä heti mitä ensimmäisenä tekisi, mitä ihmettä edes pystyy tekemään ja mitä tärkeää unohtaa tehdä.

Minua on ainakin henkisesti auttanut tuo edellä mainittu juttu, eli maallikkoensiavun koulutuksissa kerrotaan miten näennäisen pienet asiat voivat olla ratkaisevan tärkeitä. Ei siis tarvitse ajatella tsi osata mitään kovin vaikeaa ja täytyy keskittyä alkeellisimpiin perusasioihin.

Esimerkiksi juuri tuo "terveenä" hengiltä tukehtuminen ei ole mitenkään kovin intuitiivista, mutta niin sitä vaan käy ja vieläpä on yleistä että tämä on ainakin vaarana.

Ruumiinlämmön menetys voi myös olla kohtalokasta eikä vaadi mitään pakkasäätä, ja toisaalta siinäkin jonkun eloonjäämisen ratkaiseva apu voi joskus olla hyvin pieni. Sekään ei pelottavassa tilanteessa ole välttämättä fiksullekaan selvää. Keskittyminen menee siihen että joku on tajuton/sekava/vuotaa verta/jalka sojottaa vallan väärinpäin eikä heti äkkiä että hänellä on varmaan betonilla maatessa ilman takkia vähän kylmempi kuin itsellä.
 
Tuolla tavalla kuin Janni Hussi on lukinnut 4000 euron polkupyöränsä yksin telineeseen, niin on ehdottomasti tämän ketjun ainesta:


Snapinsta.app_349477368_1302390227329404_8557087838814539675_n_1080.jpg
 
Tuolla tavalla kuin Janni Hussi on lukinnut 4000 euron polkupyöränsä yksin telineeseen, niin on ehdottomasti tämän ketjun ainesta:


Snapinsta.app_349477368_1302390227329404_8557087838814539675_n_1080.jpg
En kaivanut noita linkkejä läpi mutta kuvassa siis fillari on lukittu etuvanteesta (joka on tyhmää) mutta myös rungosta aika tukevan näköisellä lukolla (joka on fiksua).
Paikka ei ehkä ole ollut järkevä, siihen en tosin osaa ottaa kantaa. Mutta missä siis se typeryys? Kahdella lukolla kiinni oleva fillari on ainakin yritetty lukita.
 
En kaivanut noita linkkejä läpi mutta kuvassa siis fillari on lukittu etuvanteesta (joka on tyhmää) mutta myös rungosta aika tukevan näköisellä lukolla (joka on fiksua).
Paikka ei ehkä ole ollut järkevä, siihen en tosin osaa ottaa kantaa. Mutta missä siis se typeryys? Kahdella lukolla kiinni oleva fillari on ainakin yritetty lukita.

Onko tuota lukittu rungosta edes mitenkään varsinkaan kiinni mihinkään?

Ainakin täällä pyörävarkaiden paratiisissa Oulussa tuollainen eturenkaasta lukittu tuhansien eurojen arvoinen pyörä lähtee "paremmille teille" varmaan varttitunnissa monessa paikassa. Voimapihteillä etuvanteen lukko rikki ja ei muuta kuin menoksi tai sitten jos ei voimapihteillä aukea niin eturenkaan jättää rosvo-nisti siihen ja nostaa auton kyytiin saaliin tai kantaa pois.

Tuhansien eurojen arvoisia pyöriä ja sähköpyöriä voivat varastaa keskellä päivää ja keskellä kaupunkiakin akkurälläkällä lukon leikkaamalla vaikka se olisi lukittu jämerimmällä U-lukolla vielä järeämpään terästankoon. Siinä ei varmaan minuuttia pidempään rälläkkä laula ennen kuin pyörän lukot on auki. Em. syystä monilla on kaksi pyörää eli kalliimpi harrastuspyörä ja sitten arkiseen ajoon halvempi pyörä, jonka uskaltaa jättää rungosta lukittuna yksin ulos.
 
Polkupyörät alkaa olla niin sairaan hintaisia, että luulisi niissä olevan jo vähän edistyksellisempää varkaudenestojärjestelmää...
 
Em. syystä monilla on kaksi pyörää eli kalliimpi harrastuspyörä ja sitten arkiseen ajoon halvempi pyörä, jonka uskaltaa jättää rungosta lukittuna yksin ulos.
Sitten onkin jo sama mennä autolla, koska käsittääkseni niitä kalliimpia pyöriä hankitaan juuri siksi, että olisi esim. kevyempi polkea määränpäähän kuin jollain 20 kiloa painavalla mummopyörällä. Varsinkin mäkisissä paikoissa tuo korostuu.

Miten voi olla, että poliisi ei vieläkään missään kaupungissa tee noille pyörävarkauksille mitään? Tilanne on ollut holtiton jo kymmenen vuotta ja normaali polkupyörän käyttäminen kaikissa Suomen kaupungeissa on mahdotonta.
 
Onko tuota lukittu rungosta edes mitenkään varsinkaan kiinni mihinkään?
Kuten kirjoitin niin minusta tuossa on kaksi lukkoa. Toinen (vaijeri tms) eturenkaasta ja toinen (tukevampi) rungosta telineeseen. Kahden lukon pitäisi riittää kyllä mutta tässä ei ilmeisesti niin käynyt.
Lukkojen laadusta en osaa sanoa mitään.

Mutta tulisiko aiheeseen oikeasti puuttua paremmin? Päättäjät ajavat kevyttä liikennettä mutta samaan aikaan kulkupelit katoavat lukittunakin eikä kukaan tee mitään.
Tämä kuuluu tyhmiin ihmisiin. Miksi tyhmät eivät siis tee mitään?
 
Tuolla tavalla kuin Janni Hussi on lukinnut 4000 euron polkupyöränsä yksin telineeseen, niin on ehdottomasti tämän ketjun ainesta:


Snapinsta.app_349477368_1302390227329404_8557087838814539675_n_1080.jpg
Lukitus on tuossa urpo, mutta käsitin että tuo oli vain kuva siitä samasta fillarista. Olisi aikamoinen sattuma, jos olisi otettu kuva fillarista juuri ennen kuin se varastetaan. Tuskin Hussi joka kerta ottaa kuvaa kun poistuu pyöränsä luota. Mutta jos lukitustyyli on tosiaan aina tuollainen, niin eipä tarvitse ihmetellä jos lähtee fillari pitkäkyntisten matkaan.

Polkupyörät alkaa olla niin sairaan hintaisia, että luulisi niissä olevan jo vähän edistyksellisempää varkaudenestojärjestelmää...
Niin luulisi, mutta eipä niissä oikein ole. Heikkoja lukkoja ja kiinalaisia muovihälyjä. Jotain GPS-seurantaa on joissakin, mutta sillä ei kuuhun mennä.

Kuten kirjoitin niin minusta tuossa on kaksi lukkoa. Toinen (vaijeri tms) eturenkaasta ja toinen (tukevampi) rungosta telineeseen. Kahden lukon pitäisi riittää kyllä mutta tässä ei ilmeisesti niin käynyt.
Lukkojen laadusta en osaa sanoa mitään.
En minä näe tuossa kuvassa kuin yhden lukon (eturenkaassa). Keskellä runkoa näkyy polkimien kammet.
 
Lukitus on tuossa urpo, mutta käsitin että tuo oli vain kuva siitä samasta fillarista. Olisi aikamoinen sattuma, jos olisi otettu kuva fillarista juuri ennen kuin se varastetaan. Tuskin Hussi joka kerta ottaa kuvaa kun poistuu pyöränsä luota. Mutta jos lukitustyyli on tosiaan aina tuollainen, niin eipä tarvitse ihmetellä jos lähtee fillari pitkäkyntisten matkaan.
Somepersoonien kohdalla en olisi ollenkaan yllättynyt jos kuvataan se ainoa kerta kun fillarilla jossakin.
Tyhmiin ihmisiin sekin kuuluu jos kuvaa kaiken.

En minä näe tuossa kuvassa kuin yhden lukon (eturenkaassa). Keskellä runkoa näkyy polkimien kammet.
Saatoin katsoa aivan väärin tuota ja jos tosiaan eturenkaasta lukossa niin se nyt on typeryyttä. Mutta siinä kohdassa kiinnostaisi, miten fillari lähti matkaan. Jos eturenkaan kera niin ammattilaiset asialla ja lukituksesta viis, olisi joka tapauksessa viety.

Ja lukko eturenkaassa on todella tyhmää, kuuluu tänne.
 
Tähän ja ketjun otsikkoon liittyen taitaa olla fillari tehty kullasta tai ostohalukkaat tyhmiä. Tai sitten minä olen tyhmä kun tällaista puhun, mutta tuskinpa.
Polkupyörissä tuntuu hintataso nousseen ylipäätään ja erityisesti tietysti sähköpyörien johdosta.

Alkaisikohan muuten vakuutusyhtiöt vaatia jossain vaiheessa vähän järeämpää varkaudenestoa? Luulisi, että kyllästyvät maksamaan korvauksia jossain vaiheessa kun hommassa ei ole enää mitään tolkkua...

Kai nyt kotivakuutus kuitenkin nämä korvaa (miinus omavastuu)? Vai koskeeko myös kaikkein kalleimpia pyöriä? En tiedä, mä vaan kysyn...
 
Ei tuossa kuvassa ole kahta lukkoa, optinen harha. Jos se rungon lukolta näyttävä esine olisi lukko, se olisi kiinni samassa linjassa eturenkaan lukon kanssa sivusuunnassa. Mutta pyörä löydetty, voimme taas hengittää. Uutiskynnys ylitetty, mahtaa olla kuuluisa fillari.
 
Ei tuossa kuvassa ole kahta lukkoa, optinen harha. Jos se rungon lukolta näyttävä esine olisi lukko, se olisi kiinni samassa linjassa eturenkaan lukon kanssa sivusuunnassa. Mutta pyörä löydetty, voimme taas hengittää. Uutiskynnys ylitetty, mahtaa olla kuuluisa fillari.
Seison edelleen korjattuna sen toisen osalta jos sitä ei ollut.
Paheksun jos tuollainen lukitus, eli vain etuvanteesta. Vakuutuksen ei tulisi kyllä korvata tuollaisia. Täysin omaa syytä jos fillari katoaa.

Ja tosiaan löydetty eli koko tapaus taisi olla vain huomiohakuisuutta.
 
Minä kun en jaksa insta-linkkejä avata, liittyikö tuo kuva edes a) Hussin fillariin b) ja jos kyllä, otettu juuri ennen draamaa syystä tai toisesta vai sattumalta? En siis tee syväanalyysejä tuon perusteella.
 
Eihän tuossa ole lukittuna kuin kaksi pinnaa tuohon telineeseen. Ne nyt voi millä vaan pihdeillä irroittaa vanteesta ja pyörä on irti telineestä.
 
Eihän tuossa ole lukittuna kuin kaksi pinnaa tuohon telineeseen. Ne nyt voi millä vaan pihdeillä irroittaa vanteesta ja pyörä on irti telineestä.
En puolustele tuota typerää lukitusta, mutta ei fillari nyt sentään pelkillä pinnojen katkaisulla tuosta irtoa. Jos pinnat katkaisee, niin lukko estää silti kiekon ulkokehän poistamisen telineestä. Pitää joko jättää koko etukiekko telineeseen tai katkaista lukko. Molemmat onnistuvat ammattilaisilta hetkessä.
 
En puolustele tuota typerää lukitusta, mutta ei fillari nyt sentään pelkillä pinnojen katkaisulla tuosta irtoa. Jos pinnat katkaisee, niin lukko estää silti kiekon ulkokehän poistamisen telineestä. Pitää joko jättää koko etukiekko telineeseen tai katkaista lukko. Molemmat onnistuvat ammattilaisilta hetkessä.
Ah, niinpäs onkin... olinpas minä tyhmä, mutta sellaista se on kun on vasta herännyt :rofl:
 
Tuosta polkupyörävarkaiden paapomisesta saisi varmaan keskustelunaihetta myös rikollisten paapomisketjuun. Polkupyörien varastaminenhan on jo vuosia ollut ehtymätön rahasampo narkkareille ja epäilen poliisien haluttomuuden puuttua asiaan johtuvan lähinnä siitä, että moni poliisihierarkiassa korkealla oleva konstaapeli välittää itse huumeita näille polkupyörävarkaille. Tienestithän siinä menisivät, jos polkupyöriä ei voisikaan enää helposti varastella.
 
Tuosta polkupyörävarkaiden paapomisesta saisi varmaan keskustelunaihetta myös rikollisten paapomisketjuun. Polkupyörien varastaminenhan on jo vuosia ollut ehtymätön rahasampo narkkareille ja epäilen poliisien haluttomuuden puuttua asiaan johtuvan lähinnä siitä, että moni poliisihierarkiassa korkealla oleva konstaapeli välittää itse huumeita näille polkupyörävarkaille. Tienestithän siinä menisivät, jos polkupyöriä ei voisikaan enää helposti varastella.

Puhumattakaan salaliittoketjusta.
 
Tuosta polkupyörävarkaiden paapomisesta saisi varmaan keskustelunaihetta myös rikollisten paapomisketjuun. Polkupyörien varastaminenhan on jo vuosia ollut ehtymätön rahasampo narkkareille ja epäilen poliisien haluttomuuden puuttua asiaan johtuvan lähinnä siitä, että moni poliisihierarkiassa korkealla oleva konstaapeli välittää itse huumeita näille polkupyörävarkaille. Tienestithän siinä menisivät, jos polkupyöriä ei voisikaan enää helposti varastella.

Nämä hörhöilyt kannattanee varmaan jättää esimerkiksi räpellyksen ja testauksen puolelle. Ellei sitten itse halua leimautua tämän triidin aiheeksi, mikä toki sallittakoot.
 
Tuosta polkupyörävarkaiden paapomisesta saisi varmaan keskustelunaihetta myös rikollisten paapomisketjuun. Polkupyörien varastaminenhan on jo vuosia ollut ehtymätön rahasampo narkkareille ja epäilen poliisien haluttomuuden puuttua asiaan johtuvan lähinnä siitä, että moni poliisihierarkiassa korkealla oleva konstaapeli välittää itse huumeita näille polkupyörävarkaille. Tienestithän siinä menisivät, jos polkupyöriä ei voisikaan enää helposti varastella.
Paskanmarjat. Oikea syy on kusipää (tai tyhmät) ostajat, jotka ei välitä pyörän taustoista. Bisnes rullaa, koska ostajia on eikä heitäkää helpolla rangaista. Erikseen tietty ammattilaiset, jotka roudaa pyörät pois maasta, mut koknaiskuvassa tuskin kovin isossa roolissa ovat.
 
Tuolla tavalla kuin Janni Hussi on lukinnut 4000 euron polkupyöränsä yksin telineeseen, niin on ehdottomasti tämän ketjun ainesta:


Snapinsta.app_349477368_1302390227329404_8557087838814539675_n_1080.jpg
Johan tuosta tuli illalla myös uutinen että on pyörä löytynyt. Näinköhän oli edes oikeasti varastettu.

 
Taisi mennä ihimiselle niin tunteisiin toi fillari että Hussi poisti profilinsa. Ei ainakaan toimi mulla hänen insta sivu.
En tiedä onko "ihimiselle" tässä murteellinen muoto sanasta "ihmiselle" vai väärin kirjoitettu "ihmisille", mutta sanoisin kyllä että jonkun poistaessa profiilinsa hetkeksi julkisuusstuntin jälkeen hän itse on se, jolla menee tunteisiin.
 
Taisi mennä ihimiselle niin tunteisiin toi fillari että Hussi poisti profilinsa. Ei ainakaan toimi mulla hänen insta sivu.
Kyllä se toimi päivällä ihan normaalisti. En käytä instaa, mutta tarkistin tämän tuon kommenttisi jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom