Tyhmät ihmiset

Ensin ajattelin, että eikös moottorikelkat maksa jotain 15000€, eihän tuo paha hinta ole. Kunnes googlasin mistä on kyse. Ei vi**u.
 
"
The electric snow scooter – Silent and sustainable transport into the wild
" Sustainable ja puinen look, niin premium hinta taattu :D
Tämäkin vielä. Kohderyhmä ja markkina, joka on alunperinkin suppea, rajataan tuossa heti pakolla marginaaliseksi. "Moni" voisi haluta tuon tapaisen ajoneuvon oikeaan käyttöön ja maksaa pari tonnia. Minäkin haluaisin talvikelikelpoisen kännimopon, mutta en oikein jaksa uskoa, että pelkällä suksikeulalla pärjää tai "kevyen sähköajoneuvon" sallittu teho riittää kovin pitkälle. Telastokaan ei kyllä oikeasti voi(halvalla tehtynä ja samaan aikaan vähävastuksisena) kestää sitä, mitä pitäisi pystyä tekemään eli ajaa myös erilaisilla sulilla osuuksilla.

Kun hinta vedetään yläkanttiin ja tuote on pelkkä hahmotelma, jota myydään hyvesignaloinnilla, no go. Tuo on hinta-laatusuhteeltaan ja designin puolesta tavallaan rikkaiden lelujen markkinoille, ja sellaisena se jää mitättömäksi. Ei ole wow factoria, eihän tuo edes lennä. Pelkkä hapokas hintalappu ei riitä.

Ja vielä "tunnetun muotoilijan käsialaa". Voiko yhtään arkisempi olla? Jos tehtäväksi annetaan piirtää lumikäyttöön kännimopon tapainen ajokki, niin eiköhän melkein jokainen suunnittele juuri tuollaisen pahvilaatikkosketsin.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.

Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitä :eek: Kyseessä melko yksinkertainen laite ja tuskin tekniikkakaan täysin suomalaista on, mikä hinnan pilviin nostaa. Taidan mieluummin katsella, josko osat jostain löytyisi ja kasailisi vastaavan laitteen muutamalla satkulla.

Kuvakaappaus 2021-04-07 16-55-59.png


Hienosti itse sivuilla ei oo laitteesta kuin pelkät 3D mallinnus/renderöinti kuvat, joiten perusteella tota nyt myydään.
Löytyyhän sieltä toki blogista yks kuva jossa on ite laitoksia kaks valokuvattuna. eLyly valitsi kumppanikseen Järvileasingin - eLyly Electric snow scooter
Jotenkin tulee ihan joku Kickstarter kusetus mieleen tuosta?! :smoke:
Edit: Eiku olihan siellä sivun tastallakin muutama kuva näköjään ite vehkeestä...
 
Hienosti itse sivuilla ei oo laitteesta kuin pelkät 3D mallinnus/renderöinti kuvat, joiten perusteella tota nyt myydään.
Löytyyhän sieltä toki blogista yks kuva jossa on ite laitoksia kaks valokuvattuna. eLyly valitsi kumppanikseen Järvileasingin - eLyly Electric snow scooter
Jotenkin tulee ihan joku Kickstarter kusetus mieleen tuosta?! :smoke:
Edit: Eiku olihan siellä sivun tastallakin muutama kuva näköjään ite vehkeestä...
Tulee mieleen eräs muistaakseni muutamakertaisesti kalliimpi jokapojan lentokone viime vuosikymmeneltä.

Tosin tästä vehkeestä on vielä vähemmän speksiä tarjolla. Täysin utuinen tuote. Youtubesta toki löytyy muutamakin video, jossa ihanneoloissa joku ajaa jollain seisten ohjattavalla telapotkulaudalla, mutta näistä ei saa mitään infoa irti.
 
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.

"Alle tonnilla" saa laadukkaan pyörällisen sähköpotkulaudan, jolla pärjää asfaltilla ja rajallisesti tasaisilla sorapoluilla. Jälkiasennusjousituskin sopii budjettiin, mutta ei se mikään kurapyörä vielä ole. Tuo taas on moottorikelkka, jollainen vaatii ensinnäkin paljon enemmän akkukapasiteettia per toimintasäde. Akusto on merkittävä kustannus peruspotkulaudassakin. Moottorikelkassa on energiankulutus tyypillisessä käyttötilanteessa samalle ajomatkalle vähintään moninkertainen verrattuna vastaavaan sanotaan vaikka enduroprätkään. Toisin sanoen akuston kapasiteetti on oltava moninkertainen, jos toimintamatka halutaan oikeasti käyttökelpoiseksi. Se tonni menee äkkiä valmistajalla akuston sisäänostohintaan, jos halvalla päästään.

Akkuihin pienellä kotimaisella pajalla menee tonni sen vuoksi, että akut tilataan valmiina pakettina, niihin otetaan takuu ja vastuuvakuus maahantuojalta. Tällaista toimintaa vauhdittaa tapaus, jossa pyötän maahantuoja velvoitettiin maksamaan 500 000 euron korvaukset viallisesta akusta.



Oma projekti muutamalla satasella? Onnistuu, jos hankkii osat varastamalla vuokrapotkulautoja ja on kätevä käsistään rakentamaan loput ihan nauloista.

Varastelun sijaan, sanoisin, että projekti onnistuu leikiten jos pitää akkujen hinnan alhaisena. Eli toisinsanoen rakentaa itse akun. Laadukkaita 3 ampeeritunnin 18650 kennoja saa ostettua 1.50€ hintaan kappaleelta, eli suurikapasitettisen akunkaan kennot eivät maksa juuri mitään. Talvilaudassa tarvitaan akuille lämmitys normaalien suojaus- ja latauspiirien lisäksi.

Olen seurannut muutamia sähköpyörä- ja veneprojekteja, joissa akkujen kustannukset on saatu pidettyä alimmillaan muutamissa kympeissä. Ihan mielenkiintoisia ja rohkeita projekteja.
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Sama tuli mullakin mieleen, eihän tuolla "kelkalla" voi tehdä muuta kuin huristella huollettuja hiihtolatuja pitkin joten tosielämässä käytettävyys nolla.
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.

Aika suolainen hinta on jonnekin hiihtokeskukseenkin tuommoisia ostaa. Noita pitää olla useita kymmeniä ja vuokrakäytössä ei varmasti ole kovin pitkäikäisiä.

Sama tuli mullakin mieleen, eihän tuolla "kelkalla" voi tehdä muuta kuin huristella huollettuja hiihtolatuja pitkin joten tosielämässä käytettävyys nolla.

Ei nyt varmaan pehmeässä umpihangessa kovin hyvin mene, mutta kyllä tuolla aivan mainiosti jossain järven jäällä huristelisi ja ajettuja polkuja pitkin.

Kyllä tuommoinen tuote olisi mainio koko kansan ajopeli jolla voisi olla vientimarkkinoitakin, mutta täytyisi tuommoisen markkinointi lähteä hinnasta, eikä kuvitteellisesta premium designistä, jolla hintalappu nousee pilviin.
 
Ihan selvä on, että kyseinen tuote ei tule ikinä kauppoihin. Tarkoitus vain kupata sijoittajien ja hyväuskoisten tyhmien rahat.
 
Juu, löytyy heti youtubesta paremmanoloisia toteutuksia. Eivät tietty ole höystetty lapin eksotiikalla ja puulla. Omilla sivuillaan eivät mitenkään näytä miten toimii, jotain "kattokaa ny kuinka käsityötä nuotion valaistuksessa"
 
Kyllä kuudella tonnilla pitäisi edes istuttava malli saada. Lisäksi tuo ulkonäkö on vain halvan oloinen. Joo, on hienonnäköistä puuta mutta rautaosat on jotain bilteman bulkkikulmarautaa. Tuo ulkomuoto sopii ihan ok ehkä jonnekin museotyylisempään paikkaan missä voi vuokrata tollasen että pääsee vaikka kiertämään jotakin aluetta tai jonkun reitin. Itselle tuosta kuitenkin tulee vain melko teennäinen vaikutelma. Ja en nyt tiedä onko jonkun sähköpotkukelkan tärkein funktio se, että se sopii sisustukseen. En keksi miten tuo puu tuo tuohon mitään lisäarvoa kun kyseessä on kuitenkin vain tuommonen neliömäinen laatikko. Toki lautatavara sopii helpommin sarjavalmistukseen, mutta kyllä joku jyrsitty 3d-muoto olisi jo rahakkaamman näköinen.
 
Tuommoinen voisi olla kenties hauska peli kikkailuun, jos siinä olisi tarpeeksi tehoa ja kuskilla tarpeeksi taitoa? Samalla tavalla kun nykynuoriso leikkii scooteilla. Mutta läskit turistit tuommosella ajamassa? Jooei, parempi ehkä pysyä istuttavan moottorikelkan päällä, niitäkinhän taitaa jo saada sähköllä...
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Ei se ovh siitä yhtään sen maltillisemmaksi muutu, vaikka asiakas ei kertavuokrasta itseään kipeäksi maksaisikaan. Tuo laite on niin monella tasolla fiasko, ettei hintaa voi perustella mitenkään. 2000e on maksimi ja sekin on liikaa kenellekään yksityishenkilölle.

En keksi miten tuo puu tuo tuohon mitään lisäarvoa kun kyseessä on kuitenkin vain tuommonen neliömäinen laatikko. Toki lautatavara sopii helpommin sarjavalmistukseen, mutta kyllä joku jyrsitty 3d-muoto olisi jo rahakkaamman näköinen.
Se on katos kestävää kehitystä ja kaupan päälle "suomi elää metsästä" -ideologiaa.

Ulkonäkö on makuasia, mutta minun mielestäni tuo on kaiken lisäksi ihan helvetin ruma. Idea on kiva, mutta kaipaa ihan hillittömästi jatkokehitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ovh siitä yhtään sen maltillisemmaksi muutu, vaikka asiakas ei kertavuokrasta itseään kipeäksi maksaisikaan. Tuo laite on niin monella tasolla fiasko, ettei hintaa voi perustella mitenkään. 2000e on maksimi ja sekin on liikaa kenellekään yksityishenkilölle.


Se on katos kestävää kehitystä ja kaupan päälle "suomi elää metsästä" -ideologiaa.

Ulkonäkö on makuasia, mutta minun mielestäni tuo on kaiken lisäksi ihan helvetin ruma. Idea on kiva, mutta kaipaa ihan hillittömästi jatkokehitystä.

No jos ei halua tuollaista design mallia niin tällänen on maltillisemman hintanen SNIEJIK | Electric snowbike
 
Ja tuollaiset koijarit vielä saavat starttirahaa ja minä en.
Tähän on pakko tarkentaa, että kyllä sinäkin saat starttirahaa, jos perustat yrityksen ja starttirahan muut edellytykset täytttyvät. Sillä 170€ per viikko saatavalla avustuksella ei kuitenkaan kuuhun mennä, eli siitä ei kannata olla erityisen kateellinen. Muihin mahdollisiin yritystukiin en ota kantaa.

 
Starttiraha arvioi enemmän sitä, miten hyvä se sun suunnitelma on sille yritystoiminnalle on ja miten hyvät valmiudet sinulla on henkilönä alkaa yrittäjäksi, kuin sitä miten hyvä se sun tuote on.
 
Tuohan on jo paljon järkevämmän oloinen. Löytyy istuin, jousitettu etuhaarukka ja vaikuttaa edes jokseenkin maastokelpoiselta telaston mittojen osalta. Ainoa mikä puuttuu, on +100 % pöhinälisä hinnasta.

Tohon toki vaatinee jo kortin Suomessa (kulkee ~50kmh)? Mut joo, jos iha speksejä vs hintaa katsotaan, nii ihan eri tason laitteista puhutaan. Halvempi ja kaikinpuolin parempi :D
 
Tämä on muutaman vuoden vanha, mutta tuli minulle uutena vastaan ja oli niin selvästi tämän ketjun kamaa, että oli pakko postata:


TLDR: Pissis tekee jotain "tieteellistä koetta" kotona ja sytyttää tulipalon tekemällä yksi toisensa jälkeen huonoimpia mahdollisia valintoja yrittäessään rajoittaa tilannetta.
 
Tämä on muutaman vuoden vanha, mutta tuli minulle uutena vastaan ja oli niin selvästi tämän ketjun kamaa, että oli pakko postata:


TLDR: Pissis tekee jotain "tieteellistä koetta" kotona ja sytyttää tulipalon tekemällä yksi toisensa jälkeen huonoimpia mahdollisia valintoja yrittäessään rajoittaa tilannetta.

Joku japanilainen streamaaja teki saman tempun muutama vuosi sitten. Pelleili sytytysnesteen kanssa live streamissä kotonaan joka karkasi käsistä ja yritti sammuttaa paloa panemalla pahvilaatikoita tulen päälle, jonka seurauksena tuli ryöstäytyi lopullisesti ja koko kerrostalo paloi.
 
Olen tekemisissä yhden amerikkalaisen asiakkaan kanssa, ja en voi kuin ihmetellä miten voi muodollisesti koulutettu englantia äidinkielenään puhuva ihminen kirjoittaa jatkuvasti kuin filipiiniläinen käärmeöljykauppias.

Voisi edes opetella kirjoittamaan nimeni oikein, varsinkin kun kyseinen nimi on melko yleinen englanninkielisessä maailmassa, ja sille on olemassa täsmälleen yksi kirjoitusasu. Sovitaan nyt vaikka että nimeni on "Marcus", niin vähitellen alkaa nuppi täyttymään näihin "hi maacis, hi maacu's" -sähköposteihin.

Se nimi on jokaisen sähköpostini lopussa allekirjoituksessa, ihan siltä varalta että haluaisi joskus tarkistaa asian.

Puhumattakaan siitä, että niiden sähköpostit ovat jotain aivan ihmeellistä luettavaa, jossa joutuu pidempään miettimään, että mitäköhän he tässä oikein koittavat sanoa, ja mikä on se varsinainen työpyyntö.

Tiedän että tämä asiakas ihannoi kiirettä, ja jos puhelin ei pirise kerran kymmeneen minuuttiin, on se tyhjäntoimittajan merkki. Sähköpostit lähetetään hissistä tai taksista, ja jos saapuneen sähköpostin vaatimia toimenpiteitä ei ehdi saman tien tehdä, se hautautuu hänellä niiden muiden 25 000 inboxin sähköpostin jatkoksi.
 
Olen tekemisissä yhden amerikkalaisen asiakkaan kanssa, ja en voi kuin ihmetellä miten voi muodollisesti koulutettu englantia äidinkielenään puhuva ihminen kirjoittaa jatkuvasti kuin filipiiniläinen käärmeöljykauppias.

Voisi edes opetella kirjoittamaan nimeni oikein, varsinkin kun kyseinen nimi on melko yleinen englanninkielisessä maailmassa, ja sille on olemassa täsmälleen yksi kirjoitusasu. Sovitaan nyt vaikka että nimeni on "Marcus", niin vähitellen alkaa nuppi täyttymään näihin "hi maacis, hi maacu's" -sähköposteihin.

Se nimi on jokaisen sähköpostini lopussa allekirjoituksessa, ihan siltä varalta että haluaisi joskus tarkistaa asian.

Puhumattakaan siitä, että niiden sähköpostit ovat jotain aivan ihmeellistä luettavaa, jossa joutuu pidempään miettimään, että mitäköhän he tässä oikein koittavat sanoa, ja mikä on se varsinainen työpyyntö.

Tiedän että tämä asiakas ihannoi kiirettä, ja jos puhelin ei pirise kerran kymmeneen minuuttiin, on se tyhjäntoimittajan merkki. Sähköpostit lähetetään hissistä tai taksista, ja jos saapuneen sähköpostin vaatimia toimenpiteitä ei ehdi saman tien tehdä, se hautautuu hänellä niiden muiden 25 000 inboxin sähköpostin jatkoksi.
Töissä joutuu tekemisiin ulkomaalaisten kollegojen kanssa, ja "Antti" on ilmeisesti liian vaikea kirjoitettava. Eräskin intialainen keksi uuden kirjoitusasun joka kerta kolmen eri palaverin jälkeen. Minä kyllä onnistuneesti kopioin Teamsista vastapuolen 20 merkkiä pitkän nimen.

Yliopistossa lähetin joskus mailia englantilaiselle professorille, joka aloitti vastauksensa "Helo antii".
 
Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.


Katsele tuota ja mieti kumpi on tyhmä, hän joka hinnoittelee design-tuoteen kalliksi, vai hän jonka mielestä se hinnoittelija on tyhmä.
 

Katsele tuota ja mieti kumpi on tyhmä, hän joka hinnoittelee design-tuoteen kalliksi, vai hän jonka mielestä se hinnoittelija on tyhmä.
Miten normihintaisia tai korkeintaan muutaman euron yleistä tasoa kalliimpia merkkialkkareita myyvä firma liittyy ihan helvetin pahasti ylihinnoiteltuun, susirumaan ja epäkäytännölliseen lumiskootteriin?
 

Katsele tuota ja mieti kumpi on tyhmä, hän joka hinnoittelee design-tuoteen kalliksi, vai hän jonka mielestä se hinnoittelija on tyhmä.

Nyt meni mulla maailmankuva sekaisin: luulin että the Other Danish Guy (piti hakea yhteys Lähde & Co firmaan) on huolella insinöörätty karkeasti neljälle mieskehon päätyypille, mutta että kyseessä onkin vain design!1?

Pitääpä palata takaisin Mark Wahlbergin kehotyypille insinöörättyyn Calviniin :cautious:
 
Olen yli kahden vuosikymmenen ajanjaksolla toiminut työelämässä naisvaltaisella alalla, joten voinen ilman erityisiä vastaväitteitä, kertoa olevani kognitiivisesti rajoittuneiden ihmisten suhteen asiantuntija. Valitettavasti näin.

Mahdollisesti lähes mekanistisesta, dynaamisia vuorovaikutussuhteita määrittävistä tekijöistä johtuen, lauman jäsenistössä tapahtuu havaintojeni mukaan myös selkeästi ilmaistavaa naisistumista, alkuperäisestä oletetusta sukupuolesta riippumatta. Vanha kunnon ryhmäpaine.

Tämä naisen euro keskustelu - ilmaisua käytetään käytännössä aina lähtökohtaisesti epätasa-arvoa ilmaisemaan - on allekirjoittanut kohteena, aiheuttanut jopa nimittelyä. Data ei riitä, data on väärää ja sukupuolittunutta. Eritelty tilastoihin perustuva tehdyn työajan erotuksen suhde ansiotuloihin on vääryyttä myös.

Tämä peruspremissien lähtökohtainen vääryysolettamana saattaisi filosofiaan suuntautuneeemman yksilön kohdalla aiheuttaa kivaa kihelmöintiä ja tarpeen harrastaa laajaa metakeskustelua.
Harmillista oman persoonani kannalta on se, että koen vajaakykyisyyden asiakeskusteluun, vain vajaakykyisyytenä. Oi ja voi, harmin harmi.
 
No kyllä sen jokainen mies, joka on naisvaltaisella alalla töitä tehnyt niin tietää että siellä on ihan omanlaatuista kateutta, mustasukkaisuutta ja selän takan kyräilyä, mitä ei miesvaltaisilla aloilla ole. Kyllä naisetkin tämän myöntävät aina välillä. Jostain syystä naisille se hierarkia on niin paljon tärkeämpi ja kaikki asiat nähdään enemmän valtapelinä. Jos joku saa jotain niin joku toinen näkee heti siinä jotain muitakin merkityksiä.

En ole myöskään miesalalla koskaan nähnyt tai kuullut tilanteesta missä kahta mieshenkilöä ei voi laittaa esimerkiksi samaan työpisteeseen vuoron ajaksi kun ovat niin huonoissa väleissä. Siis aikuiset ihmiset eivät suostu toisen kanssa tekemään töitä. Ja kaikki muut työnohtoa myöten joustavat että ei tarvi. Tai että kaksi työntekijää eivät edes suostu puhumaan toiselle ollenkaan. Näitä muistan useamman kun olin naisvaltaisessa leipomossa yhden kesän aikanaan kesätöissä.
 
Jälleen Tesla onnettomuus, jossa kaksi ihmistä paloi hengiltä. Auto oli autopilotilla, eikä ketään edes ollut kuskinpaikalla.




Aina sanotaan, että renkaat ovat palokuormaa kerrostalon vintillä mutta oikeanpuoleisen kuvan Teslasta on palanut kaikki muu, paitsi renkaat :hmm:

39-6571775e7a0212ab89e.jpg

Kuva. Tavallinen palanut auto (yle arkistomateriaalia)
 
Aika huono menestys akkukennojen kanssa :hmm: Eikös tosta ole koko alumiinikori ja -pahvit palanut
Joo. Käsitin tässä siis viitatun vain siihen, että auto palanut poroksi jatkuvasta veden kaatamisesta huolimatta -> renkaat tai ainakin yksi rengas jäi jäähdytystä saadessaan kunnolla palamatta. Yleensähän auto palaa noin ruotoiseen kuntoon siksi, ettei sitä ehditä(tapauskohtaisesti enää edes yritetä) sammuttaa -> renkaat palavat usein siinä määrin että näyttävät katoavan kokonaan.
 
Joo. Käsitin tässä siis viitatun vain siihen, että auto palanut poroksi jatkuvasta veden kaatamisesta huolimatta -> renkaat tai ainakin yksi rengas jäi jäähdytystä saadessaan kunnolla palamatta. Yleensähän auto palaa noin ruotoiseen kuntoon siksi, ettei sitä ehditä(tapauskohtaisesti enää edes yritetä) sammuttaa -> renkaat palavat usein siinä määrin että näyttävät katoavan kokonaan.

Joo, jotain tosta on varmaan leikattu katosta veke, mutta siitä huolimatta uskomaton möykky jäänyt jäljelle, mutta renkaat ovat kondiksessa ja jarrusatulan maalipinta kirkas.
 
Niin siis 1 rengas ainakin, mutta ei kaikki.

2 rengasta hesarin uutisesta

20210419_145448.jpg


koska Tesla ajoi, ylinopeudella tuskin on osuutta onnettomuuteen. Tältä puolelta sentään alumiinipeltiä jäänyt takapuskuriin palamatta.

60 mailia tunnissa puuhun ja tollasta jälkeä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 365
Viestejä
4 754 319
Jäsenet
77 299
Uusin jäsen
SPe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom