Radiota yleensä pystyy käyttämään kuitenkin pitämättä katsetta siinä ja useammissa uusissa autoissa on hallintapainikkeet ratissa. Maisemia ei liikaa kannata sivuikkunasta katsella, eikä tappeleviin lapsiin kiinnittää liikaa huomiota; veljeni oli pari vuotta sitten liikkeellä E18-tien hiljaisella itäisellä osuudella, kun edessä oleva auto pamautti täydellä vauhdilla etukulma edellä keskikaiteeseen suoralla tieosuudella. Hän pysähtyi onnettomuuspaikalle ja auton kaksi matkustajaa olivat kunnossa, vaikka pelästyneitä. Autoa kuljettanut äiti kertoi, että oli yrittänyt kalastella jotain lelua lapselle takapenkin jalkatilasta.
Välillä tulee tilanteita, joissa ymmärtää, että jos huomio olisi ollut kiinnittyneenä vaikka kännykkään, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia reagoida. Kaupunki- ja ruuhkaliikenteessä nyt on selvää, että niitä tapahtuu, mutta esimerkiksi joskus on näkynyt yöllä pimeä auto jätettynä moottoritien laitaan vielä sopivasti mutkan taaksen meluaidatulle osuudelle, osittain oikean kaistan puolelle kapean pientareen vuoksi, jolloin havainnointiaika on ollut enintään pari sekuntia. Siihen kun yhdistetään, että oma auto pääsee vähän valumaan reunaviivan päälle jotain instagram-persettä katsoessa, niin varmasti pamahtaa.