Tyhmät ihmiset


Vähällä selviää ihmisen taposta kun 10kk ehdollista ja 360€ sakkoja. Kumminkin aivan älyttömän typerää käytöstä tuommoisen puhelimen räplääminen ajaessa, varsinkin huonolla säällä ja noin isolla autolla.

Aivan täysi idiootti.

Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.

Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
 
Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
Se, että jokin asia on yleistä ei muuta laitonta lailliseksi. Laki kuitenkin yksiselitteisesti kieltää moisen touhun.
Jopa liikennevaloissa punaisissa seistessä ei saisi kännykkää räplätä, tosin vaikea sanoa onko kukaan siitä sakkoja saanut, mutta poliisilla olisi oikeus ne jakaa.
 
Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.

Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
En minä ainakaan puhelinta räplää lainkaan ajaessa. Jos on pakko, niin pysähdyn. Ei ole mitään seliteltävää tuollaiselle lainvastaiselle ja todella vaaralliselle käytökselle. Täytyy sanoa, että löysit oikean ketjun..
 
Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.

Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.

Oikeasti vain typerys seuraa muiden esimerkkiä ajattelematta asiaa ensin itse. Helkkarin iso riski se on ajamiseen keskittyvään kuljettajaan verrattuna.
 
Onhan toi käytös valitettavasti lisääntynyt, sen huomaa jo siitä miten liikennevaloissa nukutaan yhä enemmän ja enemmän. Varsinkin ennen pandemiaa ruuhkien aikaan oli jo melkein koomista, miten moni hiljalleen eteni jonossa nenä kiinni puhelimessa. :facepalm: Hyvin sopii tähän ketjuun.
 
Se, että jokin asia on yleistä ei muuta laitonta lailliseksi. Laki kuitenkin yksiselitteisesti kieltää moisen touhun.
Jopa liikennevaloissa punaisissa seistessä ei saisi kännykkää räplätä, tosin vaikea sanoa onko kukaan siitä sakkoja saanut, mutta poliisilla olisi oikeus ne jakaa.

Uusi tieliikennelaki muutti tuon kohdan.

 
En minä ainakaan puhelinta räplää lainkaan ajaessa. Jos on pakko, niin pysähdyn. Ei ole mitään seliteltävää tuollaiselle lainvastaiselle ja todella vaaralliselle käytökselle. Täytyy sanoa, että löysit oikean ketjun..
Kuinkahan moni näin sanovista oikeasti tekee niin kuin väittää. Luulen että (et nyt välttämättä juuri sinä) suurin osa näistä jeesustelijoista muistaa aina kyllä tästä huudella mutta eivät itsekään kuitenkaan niin tee.
 
Mielestäni oikeusjärjestelmän tehtävä on estää pahoja juttuja tapahtumatta aiheuttamatta itse suhteellisen vähän pahaa. Tässä tapauksessa tuo olisi toteutunut toteamalla että kyseinen henkilö ei kuulu ammatteihin johon sisältyy autolla ajo ja muuta rangaistuksia ei tarvita. Ei tuo autolla ajo kaikille sovi, mukaan lukien itselle. Ei ole montaa työtä jossa keskittyymisen herpaantuminen saattaa kostautua yhtä pahasti.
 
Kuinkahan moni näin sanovista oikeasti tekee niin kuin väittää. Luulen että (et nyt välttämättä juuri sinä) suurin osa näistä jeesustelijoista muistaa aina kyllä tästä huudella mutta eivät itsekään kuitenkaan niin tee.
Puolustuksekseni voin sanoa, etten ole omistanut ajokorttia vielä kovin montaa vuotta ja ajan melko vähän, eikä tilanteita, joissa olisi tarvinnut puhelinta käyttää ajon aikana ole kovin paljoa tullut. Oikeasti en käytä puhelinta ajaessa, koska siitä koituu suurta vaaraa itselle ja muille. Hands freet yms keksitty jos tarvitsee vastata.
 
Joo, kyllä minä sinua uskon. Tuttavapiirissä vain on tämä lausahdus kuultu joskus ennenkin ja sitten katseltu vähän ajan päästä kun ollaan kännykkä kädessä motarilla. Muistin totta kai vittuilla asiasta niin vastauksena oli että "no ei motarilla nyt oo niin väliä".

Selityksensä kullakin :D

Itsehän kyllä käytän kännykkää ajaessa välillä enemmän ja välillä vähemmän valitettavasti. Jännästi muuten joillakin tietyillä autoilla sitä on paljon "helpompi" käyttää kun taas toisilla kynnys käyttää ajaessa on selvästi korkeampi.
 
Joo, kyllä minä sinua uskon. Tuttavapiirissä vain on tämä lausahdus kuultu joskus ennenkin ja sitten katseltu vähän ajan päästä kun ollaan kännykkä kädessä motarilla. Muistin totta kai vittuilla asiasta niin vastauksena oli että "no ei motarilla nyt oo niin väliä".

Selityksensä kullakin :D

Itsehän kyllä käytän kännykkää ajaessa välillä enemmän ja välillä vähemmän valitettavasti. Jännästi muuten joillakin tietyillä autoilla sitä on paljon "helpompi" käyttää kun taas toisilla kynnys käyttää ajaessa on selvästi korkeampi.
Itellä manuaaliauto, joten sekin osaltaan aiheuttaisi hankaluutta. Helposti esimerkiksi automaatilla tulee varmaan käytettyä kännykkää.
 
On se varmasti mukavaa kun jonkun elämä päättyy siihen, että joku idiootti katselee ajaessaan fitnessperseitä Instagramista.

Surullista miten moni ihminen hyväksyy puhelimen räpläyksen ratissa. Tuokin rekkakuski yrittää vielä selitellä tuota onnettomuutta, hyi vittu.
 
On se varmasti mukavaa kun jonkun elämä päättyy siihen, että joku idiootti katselee ajaessaan fitnessperseitä Instagramista.

Surullista miten moni ihminen hyväksyy puhelimen räpläyksen ratissa. Tuokin rekkakuski yrittää vielä selitellä tuota onnettomuutta, hyi vittu.
Oikein sylettää tuo selittely. Kaikki tietävät kännykän käytön riskit ja nyt riski realisoitui pahemman kerran ja vieläkin uskottelee itselleen tyyliin, ettei tehnyt väärin..
 
On se varmasti mukavaa kun jonkun elämä päättyy siihen, että joku idiootti katselee ajaessaan fitnessperseitä Instagramista.

Surullista miten moni ihminen hyväksyy puhelimen räpläyksen ratissa. Tuokin rekkakuski yrittää vielä selitellä tuota onnettomuutta, hyi vittu.

Ei siinä räpläyksessä mitään väärää ole, kunhan sen tekee oikein.
 
Kuinkahan moni näin sanovista oikeasti tekee niin kuin väittää. Luulen että (et nyt välttämättä juuri sinä) suurin osa näistä jeesustelijoista muistaa aina kyllä tästä huudella mutta eivät itsekään kuitenkaan niin tee.
Voin hyvällä omalla tunnolla jeesustelematta sanoa, että en koske puhelimeen ajoneuvon liikkuessa. Ajan ammatikseni raskasta kalustoa, ja kortti ollu kolmisenkymmentä vuotta.
Syy ei ole se, että se on laissa kiellettyä, eikä se etteikö joissain olosuhteissa sitä voisi suht turvallisesti käyttää, vaan se, että jos ajaisin jonkun yli sen puhelimen takia, en pystyisi elämään se taakkana, että olisin typeryyttäni riistänyt jonkun hengen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on niin tärkeää että sitä puhelinta pitää ajaessa räplätä?

Jos vaikka pitää puhelimeen, vastata, soittaa, lukea viesti, kirjata itsensä töihin, navigoida oikeaan osoitteeseen jne.

Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.
 
Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.
Tämä on todellakin oikeassa triidissä. Tuon kaverin kun olisi pitänyt reagoida vaikka johonkin nopeutta vaativaan tapahtumaan, niin ei mitään toivoa tuossa tilanteessa. Ja tuollaisella kuskilla on sitten ajokortti.. :facepalm:
 
Jos vaikka pitää puhelimeen, vastata, soittaa, lukea viesti, kirjata itsensä töihin, navigoida oikeaan osoitteeseen jne.

Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.

Tyhmä ja tyhmempi samassa autossa.

Veikkaan, että todellisuudessa tuo on harvinaista raskaalla liikenteellä ja työnantaja pääsääntöisesti puuttuu kännykän käyttöön kovalla kädellä. On seassa varmaan paskalafkoja, joissa palkka, työolot ja -kulttuuri on ala-arvoista ja tuollainen pelleily sallitaan. Valitettavasti, kuten saadaan lukea, tuollaisiin päätyy se yhteiskunnan heikompi aines jolla tuohon on kaikista heikoin kyvykkyys.
 
Tyhmä ja tyhmempi samassa autossa.

Veikkaan, että todellisuudessa tuo on harvinaista raskaalla liikenteellä ja työnantaja pääsääntöisesti puuttuu kännykän käyttöön kovalla kädellä. On seassa varmaan paskalafkoja, joissa palkka, työolot ja -kulttuuri on ala-arvoista ja tuollainen pelleily sallitaan. Valitettavasti, kuten saadaan lukea, tuollaisiin päätyy se yhteiskunnan heikompi aines jolla tuohon on kaikista heikoin kyvykkyys.

Kuvitteletko, että siellä on joku kamera kuvaamassa kuorma-auton kopissa kuskin touhuja, vai millä kuvittelet työnantajan puhelimen käyttöön puuttuvan?
 
Jos vaikka pitää puhelimeen, vastata, soittaa, lukea viesti, kirjata itsensä töihin, navigoida oikeaan osoitteeseen jne.

Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.

Kuulostaa kyllä juuri tuolta, joka sai tuomion.

Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.

Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.

Ai, jos oli rangaistusta tarpeeksi, niin miksi siitä piti valittaa? No toki, että se ehdollinen ja muutaman satskun sakot vähenee.

Ai kaikki lukee viestejä, lähettää ja soittelee. No tee sä vaan kuhan ei keskittyminen herpaannu kuten tässä nyt taas kävi. Haluatko oikeasti ottaa riskin?

Ai sä puolustat tuota naikkosta, joka vähät välitti katsoa liikennettä? Mitäs veikkaat mitä se vastapuoli ajattelee. Elääkö se vaan asian kanssa?
Millä tasolla tuo on vaan "vahinko"?

Ihme provoa.
 
Viimeksi muokattu:
Luen vähän eri laseilla. Ei minustakaan jokaista liikenneonnettomuuden aiheuttajaa tarvitse vankilaan laittaa ja on aika naiivia huutaa, että pitäisi. Jos ei muitakaan, niin tonnien vai epäonnenko perusteella se raakattaisiin? Totta kai tämä kuljettaja on ollut huolimaton, kokematon, varomaton ja kenties taitamatonkin. Näitä tulee vastaan eri kokoisilla ajokeilla liikenteessä joka päivä, ja ne jopa huomaa kun kehittää silmää huomata ne. Liikenne on pelottava paikka ja tilanne, aina.

Koko ajan ihmiset kirjoittavat ja lukevat ja katsovat vaikka mitä mediaa älylaitteista ajaessaan. Tekeekö tämän toteaminen minustakin saatanan? En lainkaan implikoinut, että se olisi hyvä juttu tai soveliasta.
 
Ei sen toteaminen tee kenestäkään pahaa, ja ihan varmasti on ihmisiä, jotka näppäilevät luuria ajaessa vaikka väittävät muuta, mutta se on silti ihan aiheellinen syy huoleen. Viimeistään tällaisten todella ikävien onnettomuuksien johdosta toivoisi, että asiasta voisi keskustella ja muutama ihminen arvioisi uudelleen omia ajotapojaan (ei siis tällä foorumilla yksinomaan, vaan yhteiskunnassa).

Jollain tyhjällä, suoralla ja leveällä tiellä puhelimen käyttö voi olla näennäisesti "turvallista", kunnes eteen hyppää joku eläin tai miksei ihminenkin. Lisää ongelmia kertyy siitä, että jos totut käyttää puhelinta oman arviosi mukaan tuollaisella turvallisella osuudella, se saattaa hyvin laskea rimaa käyttää puhelinta muuallakin, ja kohta laittelet hönttejä giffejä kavereiden Whatsapp-ryhmään keskellä iltapäiväruuhkaa.

Onneksi omassa työautossa on navi, bluetooth ja aina välillä asiakaskin kyydissä, joten ei oikein jää syitä näppäillä luuria.

edit. Se kyllä on pakko sanoa, että tietyllä tavalla yhteiskunta pahimmillaan luo puitteet puhelimen käytölle ajaessa (viimeinen syyllinen ollessa aina käyttäjä, mutta kuitenkin). Pitää olla töissä niin hyvin tavoitettavissa, että sähköposteja plärätään jo motarilla, jne. Ja poliisikin taitaa hyvällä tuurilla kerran vuodessa kampanjaluontaisesti valvoa sitä, mutta siihen se jääkin.
 
Luen vähän eri laseilla. Ei minustakaan jokaista liikenneonnettomuuden aiheuttajaa tarvitse vankilaan laittaa ja on aika naiivia huutaa, että pitäisi. Jos ei muitakaan, niin tonnien vai epäonnenko perusteella se raakattaisiin? Totta kai tämä kuljettaja on ollut huolimaton, kokematon, varomaton ja kenties taitamatonkin. Näitä tulee vastaan eri kokoisilla ajokeilla liikenteessä joka päivä, ja ne jopa huomaa kun kehittää silmää huomata ne. Liikenne on pelottava paikka ja tilanne, aina.

Koko ajan ihmiset kirjoittavat ja lukevat ja katsovat vaikka mitä mediaa älylaitteista ajaessaan. Tekeekö tämän toteaminen minustakin saatanan? En lainkaan implikoinut, että se olisi hyvä juttu tai soveliasta.
melkosta yleistämistä, se että tunnet muutamia joille ajo-oikeutta ei pitäisi antaa ei tee siitä sen hyväksyttävämpää
 
Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
Kusetetaanko tuossa asiakasta, työnantajaa vai kumpaakin?
 

Vähällä selviää ihmisen taposta kun 10kk ehdollista ja 360€ sakkoja. Kumminkin aivan älyttömän typerää käytöstä tuommoisen puhelimen räplääminen ajaessa, varsinkin huonolla säällä ja noin isolla autolla.

Aivan täysi idiootti.

kyllä pitäis elinkautinen tuosta rapsahtaa. Vittu ammattikuski ja noin toheloi
 
Kusetetaanko tuossa asiakasta, työnantajaa vai kumpaakin?

Asiakkaathan tuon kikkailun maksaa. Edellistä keikkaa on pidettävä auki. kunnes seuraava on jonossa. Jos keikkaa ei ole valmiina puhelimessa asiakkaalta lähtiessä, niin siinä sitten joko pidät edellisellä asiakkaalla auki, kunnes saavut seuraavalle asiakkaalle, tai muutat kohdetta sinne ajellessa.

melkosta yleistämistä, se että tunnet muutamia joille ajo-oikeutta ei pitäisi antaa ei tee siitä sen hyväksyttävämpää

Jos joskus niiltä julkisilta auton kyytiin eksyt, niin tulet huomaamaan, että ~90% autoilijoista käyttää puhelinta ajaessaan. Itse en tunne yhtäkään, joka ei käyttäisi, eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan sen tekee oikeissa paikoissa, eikä ruuhkassa ajellessa.
 
Kännykän käyttö "ajaessa on ok koska käytän vain silloin kun se on turvallista" on vähän niinkuin auton tehojen testailu Lahden motarilla yöllä "kun ei siellä muita kuitenkaan ole ja mä oon tosi hyvä kuski".

Ei tarvita kuin se yksi yllätys ja seuraukset on mitä on.
 
Jos joskus niiltä julkisilta auton kyytiin eksyt, niin tulet huomaamaan, että ~90% autoilijoista käyttää puhelinta ajaessaan. Itse en tunne yhtäkään, joka ei käyttäisi, eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan sen tekee oikeissa paikoissa, eikä ruuhkassa ajellessa.
Mikä se oikea paikka on? Jotain kun tapahtuu, niin se tapahtuu niin äkkiä, että monesti et kerkiä kissaa sanomaan, kun rysähtää. Eikä kännykän räpläys ajaessa lisää turvallisuutta millään mittarilla katsottuna. Ehkä tuo vaatii enemmän valistusta kouluissa ihan pienestä pitäen näyttämällä vaikka tapaturmia mitkä johtuvat kännykästä, kun huomio on muualla, kuin liikenteessä. Ajaessa ei siis missään olosuhteissa ole hyväksyttävää räpeltää kännykkää ja ajatella, että ei minulle voi mitään sattua.

Juuri ajelin autolla ja viereen tuli nuori sälli pakettiautolla jolla oli kännykkä siinä ratin päällä johon oli keskittynyt. Ensimmäisenä tuli mieleen, että millä tuollainen kuski saadaan liikenteestä pois tai ainakin antaa pientä valistusta. Poliisin pitäisi tämän ilmiön kanssa tehdä enemmän tehovalvontaa. Ihminen on vain niin tyhmä, että kaikki aina pitää oppia kantapään kautta eikä siinä mitään, jos ne sattuisi aina itselleen, mutta monesti joku sivullinen joutuu kärsimään muiden tyhmyyksistä.

Ensimmäinen linkki googlauksella:

Muutama nosto.
General Cell Phone Statistics
  • The National Safety Council reports that cell phone use while driving leads to 1.6 million crashes each year.
  • Nearly 390,000 injuries occur each year from accidents caused by texting while driving.
  • 1 out of every 4 car accidents in the United States is caused by texting and driving.
  • Texting while driving is 6x more likely to cause an accident than driving drunk.
  • Answering a text takes away your attention for about five seconds. Traveling at 55 mph, that's enough time to travel the length of a football field.
  • Texting while driving causes a 400 percent increase in time spent with eyes off the road.
  • Of all cell phone related tasks, texting is by far the most dangerous activity.
  • 94 percent of drivers support a ban on texting while driving.
  • 74 percent of drivers support a ban on hand-held cell phone use.


2015 U.S. Cell Phone and Driving Statistics
  • In 2015, 3,477 people were killed and 391,000 people were injured in motor vehicle crashes involving distracted drivers.


2013 U.S. Cell Phone and Driving Statistics
  • In 2013, 3,154 people were killed in distraction-related crashes.
  • About 424,000 people were injured in crashes involving a distracted driver.
  • In 2013, 10% of all drivers ages 15 to 19 involved in fatal accidents were reported to be distracted at the time of the crash
 
Kännykän käyttö "ajaessa on ok koska käytän vain silloin kun se on turvallista" on vähän niinkuin auton tehojen testailu Lahden motarilla yöllä "kun ei siellä muita kuitenkaan ole ja mä oon tosi hyvä kuski".

Ei tarvita kuin se yksi yllätys ja seuraukset on mitä on.

Se on verrattavissa auton radion käyttöön. Maisemien katseluun tai keskusteluun kanssamatkustajien kanssa. Puhumattakaan, jos on tappelevat lapset takapenkillä.
 
Se on verrattavissa auton radion käyttöön. Maisemien katseluun tai keskusteluun kanssamatkustajien kanssa. Puhumattakaan, jos on tappelevat lapset takapenkillä.

Tossa nyt vaikka yhden tutkimuksen uutisointia aiheesta: LähiTapiola: Kännykkä pahin ja tämä vuodenaika vaarallisin liikenteessä - Teknavi
Lyhyesti: Puhelin on vaarallisin huomion kiinnittävä laite, ja sitä jää helposti tuijottamaan pitkäksi aikaa

Yhtiön itse kehittämä testi kerää tietoa autoilijoiden havainnointikyvystä mittaamalla silmän liikettä ja katseen kohdistumista simuloidussa ajotilanteessa erilaisissa liikennetilanteissa.

Vastaavalla tavalla on ainakin Jyväskylän yliopistossa testattu nimenomaan sitä minne kuskin katse kiinnittyy ja miten pitkäksi aikaa, ja samalaisia tuloksia sieltä on muistaakseni tullut.
 
Se on verrattavissa auton radion käyttöön. Maisemien katseluun tai keskusteluun kanssamatkustajien kanssa. Puhumattakaan, jos on tappelevat lapset takapenkillä.
Nyt taasen kiinnoistaisi lähteet, koska jäänyt mielikuva että tutkimuksissa puhelimen räpläämistä pidetty kovasti huomiota vievänä. Jos räpläämisellä tarkoitetaan näitä kuvailtuja juttuja, ei telinekäytössä, puhumista, soittamista, navigointi , ilmoituksen vilasua.

Ja maalikkona, käsitys että radion käyttön ei pitäisi suurta huomiota viedä, lisäksi ne äänevoimakkuus, kanavanvaihto/haku napit usein ratissa.

Kansamatkustajan kanssa keskustelua on verrattua puhelimessa HF puhumiseen, jona haitallisuus riippuu aiheesta ja puhujista. Tosin kanssa matkustaja voi olla turvallisempi lisäsilmäparien ansioista.

Maiseman katselu, siinä katse oikeamamssa suunnassa, mutta joo ei sekään tee puhelimen näpräämisestä turvallista.

Tappelevat lapset takapenkillä, nyt jotain konkeerrtisempaa, ei ne välttämättä iso juttu, mutta jos sieltä puukko tulee selkää, niin joo,


Edit:

Jos nyt ei itse välitä pätkääkäänriskeistä ja seurauksista, niin ei sitä tarvi keksi selityksiä, kuin joku rekkakuski.

Totee vain ihan rehdisti, ei kiinnosta, en välitä.

Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
Oliko tämä sama firma jossa ei käytetä suojalaseja.
 
Viimeksi muokattu:
Eräs kaveri teki joskus puhelinmyyntiä samalla kun ajoi rahtia kuorma-autolla. Ihan siis lehtimyyntiä teki toiselle firmalle, itse oli yrittäjänä tässä kuljetusliikkeessä. Oli tietenkin hands-free tms. käytössä, että pystyi molemmat kädet olla ratissa. Siinä vaiheessa kun kauppa syntyi niin ajoi yleensä tiensivuun kirjaamaan tiedot ylös. Onneksi ei jatkanut tuota kovin pitkään kun tuskin kovin turvallista oli.
 
Nyt taasen kiinnoistaisi lähteet, koska jäänyt mielikuva että tutkimuksissa puhelimen räpläämistä pidetty kovasti huomiota vievänä. Jos räpläämisellä tarkoitetaan näitä kuvailtuja juttuja, ei telinekäytössä, puhumista, soittamista, navigointi , ilmoituksen vilasua.

Ja maalikkona, käsitys että radion käyttön ei pitäisi suurta huomiota viedä, lisäksi ne äänevoimakkuus, kanavanvaihto/haku napit usein ratissa.

Tutkimuksissahan tarkoituksella on haettu paikkoja, missä tapahtuu. Ei juurikaan vastaa oikeaa elämää, ellei puhelimen käyttäjä ole juuri tuota ryhmää, joka näppäilee puhelinta paikasta välittämättä.

Aika harvassa autossa on. Ei ole minullekaan vielä tuommoista ökyautoa kohdalle osunut, ja vaikka olisikin, niin radion vaihto parempaan yleensä poistaa rattiominaisuudet käytöstä.
 
Tutkimuksissahan tarkoituksella on haettu paikkoja, missä tapahtuu. Ei juurikaan vastaa oikeaa elämää, ellei puhelimen käyttäjä ole juuri tuota ryhmää, joka näppäilee puhelinta paikasta välittämättä.

Niissä tutkimuksissa on tutkittu miten paljon huomiota kännykän käyttö vie, ja se on paljon enemmän kuin vaikkapa radio. Tätähän sinä lähdit alunperin väittämään
 
Kuvitteletko, että siellä on joku kamera kuvaamassa kuorma-auton kopissa kuskin touhuja, vai millä kuvittelet työnantajan puhelimen käyttöön puuttuvan?
Se on periaatteessa työantajan ratkaistavissa.
Normaalisti ei kai tarvi mitään kameravalvontaa, koulutus ja väärinkäytöksiin puuttuminen toiminut osassa firmoja ilman ihmeellisyyksiä.

Jos vanhat pinttyneet tavat ja työntekijät pistää vastakarvaan, niin yrittää muuttaa asennetta, tai sitten jotku turvautuneet kovempiin toimiin. Estetään esim sen puhelimen käyttö ja ilmenneisiin väärin toimimisiin on puututtu tiukalla kädellä.

Kovissa toimissa on se ongelma että sitä tulee sellaista joko tai juttua kaikki kärsii.

Jos vierailee erilaisissa firmoissa, niin että näkee mitä ja miten ne touhuaa, niin yllättävn usein hyvin nopeasti näkee sen turvallisuus kulttuurin, Muutos voi tapahtu nopeastikkin, esim omistajan vaihdoksen jälkeen asiat on voinuut muuttua yllättävän nopeasti.

Aika harvassa autossa on. Ei ole minullekaan vielä tuommoista ökyautoa kohdalle osunut, ja vaikka olisikin, niin radion vaihto parempaan yleensä poistaa rattiominaisuudet käytöstä.
Radio paremmuudesta voi olla toista mieltä, jos sen käyttö vaikeutuu niin paljon että vieä huomioita siinä missä kuvailtu näprääminen. Sellaisen radion käyttö pitää tehdä parkissa/pysähdyksissä, ei ajon aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Aika harvassa autossa on. Ei ole minullekaan vielä tuommoista ökyautoa kohdalle osunut, ja vaikka olisikin, niin radion vaihto parempaan yleensä poistaa rattiominaisuudet käytöstä.
Radio paremmuudesta voi olla toista mieltä, jos sen käyttö vaikeutuu niin paljon että vieä huomioita siinä missä kuvailtu näprääminen. Sellaisen radion käyttö pitää tehdä parkissa/pysähdyksissä, ei ajon aikana.
 
Tutkimuksissahan tarkoituksella on haettu paikkoja, missä tapahtuu. Ei juurikaan vastaa oikeaa elämää, ellei puhelimen käyttäjä ole juuri tuota ryhmää, joka näppäilee puhelinta paikasta välittämättä.

Aika harvassa autossa on. Ei ole minullekaan vielä tuommoista ökyautoa kohdalle osunut, ja vaikka olisikin, niin radion vaihto parempaan yleensä poistaa rattiominaisuudet käytöstä.
Siis harvassa autossako on säätimet radiolle ratissa? Onhan noita missä tahansa Corollassakin, tuskin se mikään ökyauto on. Ja ei auton puutteelliset multimediasäätimet muutenkaan ole peruste turvattomille ajotavoille. :hmm:
 
Kännykän käyttö "ajaessa on ok koska käytän vain silloin kun se on turvallista" on vähän niinkuin auton tehojen testailu Lahden motarilla yöllä "kun ei siellä muita kuitenkaan ole ja mä oon tosi hyvä kuski".

Ei tarvita kuin se yksi yllätys ja seuraukset on mitä on.

Lisätään tähän listaan vielä "radionkin käyttö niin hankalaa niin samahan se on kännykällä kirjoitella vaikka työraportteja".
 
Se on verrattavissa auton radion käyttöön. Maisemien katseluun tai keskusteluun kanssamatkustajien kanssa. Puhumattakaan, jos on tappelevat lapset takapenkillä.

Radiota yleensä pystyy käyttämään kuitenkin pitämättä katsetta siinä ja useammissa uusissa autoissa on hallintapainikkeet ratissa. Maisemia ei liikaa kannata sivuikkunasta katsella, eikä tappeleviin lapsiin kiinnittää liikaa huomiota; veljeni oli pari vuotta sitten liikkeellä E18-tien hiljaisella itäisellä osuudella, kun edessä oleva auto pamautti täydellä vauhdilla etukulma edellä keskikaiteeseen suoralla tieosuudella. Hän pysähtyi onnettomuuspaikalle ja auton kuski sekä matkustaja, hänen turvaistuimessa oleva lapsensa, olivat kunnossa, vaikka pelästyneitä. Autoa kuljettanut äiti kertoi, että oli yrittänyt kalastella jotain lelua lapselle takapenkin jalkatilasta.

Välillä tulee tilanteita, joissa ymmärtää, että jos huomio olisi ollut kiinnittyneenä vaikka kännykkään, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia reagoida. Kaupunki- ja ruuhkaliikenteessä nyt on selvää, että niitä tapahtuu, mutta esimerkiksi joskus on näkynyt yöllä pimeä auto jätettynä moottoritien laitaan vielä sopivasti mutkan taaksen meluaidatulle osuudelle, osittain oikean kaistan puolelle kapean pientareen vuoksi, jolloin havainnointiaika on ollut enintään pari sekuntia. Siihen kun yhdistetään, että oma auto pääsee vähän valumaan reunaviivan päälle jotain instagram-persettä katsoessa, niin varmasti pamahtaa.

Mielestäni mikään sisältö netissä tai tekstiviesti ei ole sen arvoinen, että niihin tarvitsee auton ratissa reagoida. Myönnän että jos joku läheinen yrittää puhelimella tavoitella, niin yleensä silloin vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Radiota yleensä pystyy käyttämään kuitenkin pitämättä katsetta siinä ja useammissa uusissa autoissa on hallintapainikkeet ratissa. Maisemia ei liikaa kannata sivuikkunasta katsella, eikä tappeleviin lapsiin kiinnittää liikaa huomiota; veljeni oli pari vuotta sitten liikkeellä E18-tien hiljaisella itäisellä osuudella, kun edessä oleva auto pamautti täydellä vauhdilla etukulma edellä keskikaiteeseen suoralla tieosuudella. Hän pysähtyi onnettomuuspaikalle ja auton kaksi matkustajaa olivat kunnossa, vaikka pelästyneitä. Autoa kuljettanut äiti kertoi, että oli yrittänyt kalastella jotain lelua lapselle takapenkin jalkatilasta.

Välillä tulee tilanteita, joissa ymmärtää, että jos huomio olisi ollut kiinnittyneenä vaikka kännykkään, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia reagoida. Kaupunki- ja ruuhkaliikenteessä nyt on selvää, että niitä tapahtuu, mutta esimerkiksi joskus on näkynyt yöllä pimeä auto jätettynä moottoritien laitaan vielä sopivasti mutkan taaksen meluaidatulle osuudelle, osittain oikean kaistan puolelle kapean pientareen vuoksi, jolloin havainnointiaika on ollut enintään pari sekuntia. Siihen kun yhdistetään, että oma auto pääsee vähän valumaan reunaviivan päälle jotain instagram-persettä katsoessa, niin varmasti pamahtaa.
kait mamma korvasi aiheuttamansa vahingon sillä hänen olisi pitänyt pysäyttää lähimmälle bussipysäkilla jos meinaa lapsen lelua lähteä jalkotilasta kaivelemaan tai pyytää kanssamatkustajaa tekemään se eikä kuskina itse
kokonaisuutena kaikki toimi missä katseesi joutuu olemaan tiestä pois edes 5 sekunttia on törkeästi tieliikennettä vaarantavaa toimintaa
 
kait mamma korvasi aiheuttamansa vahingon sillä hänen olisi pitänyt pysäyttää lähimmälle bussipysäkilla jos meinaa lapsen lelua lähteä jalkotilasta kaivelemaan tai pyytää kanssamatkustajaa tekemään se eikä kuskina itse

Ilmaisin asian vähän hölmösti. Autossa oli siis vain kuski ja yksi matkustaja, hänen turvaistuimessa oleva lapsensa takapenkillä. Auto romuttui ajokelvottomaksi ja pelastuslaitos oli soitettu paikalle. En tiedä tuliko siitä kuljettajalle sitten jotain korvattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joki tulvii ja ihmiset ovat tulleet tölläämään. Pienestä toiset viihtyy. :D
Samalla suditellaan hiekkatiet ja pellonreunat ihan kuravellille ja ollaan muuten vaan tientukkona muutaman kuvan takia joita löytyy somesta jo tuhat samasta asiasta.
 
Miten toi liittyy ketjuun? Kyllähän luonto ja luonnonvoimat ihmisiä kiinnostaa? Itsekin aikoinaan Rovaniemellä asustaessa kävin monesti jäiden lähtöä katselemassa.
Itseäkin luonnonilmiöt kiinnostaa, mutta en sentään tästä jaksa innostua. Melkein kuin ensilumea ällistelisi.

Intensiteetti millä kevättulvat ja jäiden lähtö vaikuttaa täälläpäin ihmisiä kiinnostavan on melkoinen. Huhu kertoo, että joskus väkeä on riittänyt niin, että tien varteen ilmestyi makkarakoju.
 
Itseäkin luonnonilmiöt kiinnostaa, mutta en sentään tästä jaksa innostua. Melkein kuin ensilumea ällistelisi.

Intensiteetti millä kevättulvat ja jäiden lähtö vaikuttaa täälläpäin ihmisiä kiinnostavan on melkoinen. Huhu kertoo, että joskus väkeä on riittänyt niin, että tien varteen ilmestyi makkarakoju.

Mut mikä tossa ihmisistä tyhmiä tekee? :confused:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 819
Viestejä
4 484 621
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom