Merkitään nyt 15.4.2018 mahdolliseksi vuodeksi. Olen tässä kevään 2016 välissä ollut kuukausienkin pausseja sähkötupakan avulla erossa perinteisestä tupakasta. Ensimmäisen kerran keväällä 2016 harmitti EGOonen ensimmäisenä sellaisena testatessa, että motiivia puuttuu kun se nyt noin helpoksi tehty. En muista nyt, oliko tuo aika 30päivää vaiko 60päivää.
Nyt tässä ollaan viides vuorokausi NIKOTIINITTOMATTA. Ei siis sähkötupakkaa, nikotiiinipurkkaa tai sähkötupakkaa. Tein joskus 2013 talvella tuollaisen 10päivän testin, jolloin olin täysin nikotiinitta. Lopussa harmitus oli sellainen, että voitolle oli päästy, mutta minua ei kiinnostanut
a) jäädä sisälle
b) Jäädä vaille niitä havaintoja, joita tupakkapaikalla teen
c) Tupakkatauko ilmiönä "pakotti" minut vaihtamaan ajatuksia uusien havaintojen myötä myös toisiin kuvioihin.
d) unohdettuamme "psykologiset laajemmat käsittelyt", se on myös fyysisesti miellyttävää kurkulle "hierontana", sormille jne.
Ajatus tästä lähti, kun Vaalimaan suomi-tullissa joku tukevahko siilitukkainen mies uhosi:"Lopetan sitten koko tupakoinnin" *. Tuolloin oli tullut tietoon, että Venäjältä tuodun kartonkiin tulisi vuorokauden rajoitus.
Samalla, kun muistaakseni EgoOnella oli juuri tuo testi meneillään, oli itselleni jo kasaantunut hirmuinen kartonkivarasto.
En siis voinnut lopettaa itse sitä päivänä, jona "valtion talousbudjettia" oltiin päivittämässä. Tarvitsin siis uuden päämäärän, jona se olisi mahdollinen. Jos ei nyt, hiljattain kolmekymmentä täyttävänä, niin sitten seuraavaksi nelikymppisenä ukkona.
Kolme tai neljä päivää on ollut pahinta aikaa. Silloin on ollut tukehtumisen tunnetta, hengitys tunkkaista, "kuumavesiputkisen" kuivan henkitorven läpi, äärimmäistä vitutusta, hengen salpaantumisen tunnetta, uneliaisuutta... Siinä onkin melko kattava lista ensimmäisestä päivistä. Jäljellä ovat tuo vittuuntumisuuden tunne ja kyllä tässä tuntuisi että jopa presidentti saisi muutoin neutraalina miehenä turpaansa. Myös hengityksen ahdistava "kuumuus" on muuttunut nyt "kylmäksi".
Nyt on Sandels-24pack menossa. On opeteltava, että voisi kestää myös alkoholin kanssa vastoin käymiset
Edit:12,7 vuotta aika tarkkaan tämä savuke urani. Siitä aski päivässä tyhjästä aloittaessa melko nopeasti alkoi ja samaan luokkaan se päätyi nyt. Välissä pienempiä ja suurempia tuloksia, sekä sähkötupakalla ne nolla kuukautiset tuloksetkin...
Jos joku nyt asettaa puolisolleen ehdon: "Joko tupakka, tai minä" , Hän pitäköön kunnioitettuna itseään mikäli ehdolle asetettu puoliso toteaa: "veisitkö samalla roskat?"
Tämä vaatii nimittäin oikeasti motivointia, eikä kenenkään motivaatiota voi määrätä muodostuvaksi.
Voin itse kokea tuntevani syviä haikauksia ja paljon hyviä hetkiä tupakkatauoilleni. Viimeisimpien savuje joukossa ihmettelin, mikä pihakoivussa liikkuu. Se oli sisiliskon ensinäkeminen sillä vuodella ja paljon sen puissa liikkumiskyky (kera nettiselaimen) sitten rikastutti taas tiedostamiskykyäni. Moni voi pitää turhana tätä, mutta monien "innoittukset" vaihtaisin kyllä näihin turhiin havaintoihin...
* Kys. mies esitti sen siihen sävyyn, että jos ei joku humalais-agressiivinen niin sitten vain lapselliseksi kiukutukseksi kaiken jättävä. Ongelmansa oli kumminkin todellinen ja häntä ehkä aikanaan pitääkin kiittää tästä.