Tupakoinnin lopettamisen ABC

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Mitäs lopettamista se tommonen on että poltetaan silti? Semmoset itsepetokset sieltä.
Sanoi että 4v polttamatta ja taas alottanut, eikait se mitää itsepetosta ole? Sentää on onnistunut vähentämää aika hemmetisti.

Tupakoijille olis varmaa helpompaa jos ei semmosta absolutismia toitotettais, että joko lopetat tai sit on iha sama jos poltat 3 askia päivässä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
204
Paskanmarjat. Se nikotiinin aiheuttama riippuvuus aiheuttaa sen "tavan". Ilman nikotiinia, ei kukaan täysijärkinen parin päivän päästä enää vetelisi savua/höyryä keuhkoon/mälliä huuleen yms.
No juu, tavan aiheuttaa riippuvuus, mutta ajan myötä tavasta on pahempi päästä eroon kuin riippuvuudesta.
Omalla kohdallani n. 30 vuotta tupakointia. Useita tupakoinnin lopetuksia, parhaimmillaan 9 kuukautta ilman savuja. Aina siihen kuitenkin tuli palattua. Sitten kun vaihdoin nuuskaan, käytin muutaman vuoden ja huomasin että tupakka ei aiheuta reaktioita, oli nikotiiniriippuvuudesta eroon pääseminen suhteellisen helppoa.

Ja nämä ovat siis empiirisiä havaintoja. Jotkut onnistuvat lopettamaan tupakoinnin kerrasta, jotkut tarvitsevat muita konsteja.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Paskanmarjat. Se nikotiinin aiheuttama riippuvuus aiheuttaa sen "tavan". Ilman nikotiinia, ei kukaan täysijärkinen parin päivän päästä enää vetelisi savua/höyryä keuhkoon/mälliä huuleen yms.

Myth No 1: Smoking is a habit

Smoking is not a habit. It’s nicotine addiction. Medical science categorises it both as an addiction and a disease. If it were simply a habit, you would find it easy to break the habit. We’re in the habit of driving on the left side of the road in Australia but find no problem switching to the right when overseas. Habits are easy to change if you have the desire to do so.

Most smokers have a horror of drugs, yet that’s exactly what they are – drug addicts. Fortunately it is an easy drug to kick (as long as you know how), but you need first to accept that you’re addicted. This is important. Unless you accept this, you will not succeed.

Myth 1: Smoking is a habit... - Allen Carr's Easyway to Stop Smoking Australia

Nicotine Addiction 101

OPINION: Cigarette smoking is an addiction, not a habit
No paskaahan toiki on, ite kyl oon aina tykänny polttamisesta ja röökin mausta, varsinki sen aamukahvin tai ensimmäisen kaljan jälkee.. järellä kun aattelee ni siinä ei o mitää järkee polttaa, ihan sama miltä kantilta sitä kattoo, menee rahat ja mahollisesti terveys, mut ei se sitä vie pois etteikö jotkut meistä oikeasti tykkäis polttaa röökiä, itse nikotiinin kanssa ei o ikinä ollu sen kummempia ongelmia itellä vaikka 25v+ polttanu ja aikasemmat lopettamiset kaatunu nimenomaa vuodenkin jälkee tohon tapaan, koko ikäni laitellu autoja rööki huulessa ni sitä en pystyny tekemää ilman röökiä :D

Iteki lähinnä lopetan ku sain jokunen vuos sitte kissoista astman, ei o oikeen toi astma ja rööki hyvä yhistelmä, mut jos en astmaa ois saanu ni tuskin lopettasin, vaikkakin on enää vaa rasitus astma(hoitavat lääkkeet auttanu sen verran).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Mitäs lopettamista se tommonen on että poltetaan silti? Semmoset itsepetokset sieltä.
Sanoi että 4v polttamatta ja taas alottanut, eikait se mitää itsepetosta ole? Sentää on onnistunut vähentämää aika hemmetisti.
Sen neljän vuoden aikana ei tosiaan tullut poltettua kuin jokunen spaddu satunnaisesti humalassa ollessa eikä aina silloinkaan. Selvinpäin ei moneen vuoteen käynyt mielessäkään eikä riippuvuudesta enää merkkiäkään.

Vasta sen 4v jälkeen alkoi palamaan humalassa useammin ja alkoi nikotiiniviekkaritkin vähitellen palaamaan. Mutta en ole senkään jälkeen ryhtynyt polttamaan päivittäin.

Edellisen viestini jälkeen lopetin kofeiinin käytön, jonka seurauksena tupakan ja alkoholin käyttö puolittui ja nikotiinikorvaustuotteet jäivät kokonaan pois ostoslistalta.
Rooiboksen ja yrttijuomien voimalla eteenpäin :kahvi:
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Suosittelen sähkötupakkaa kaikille, jotka oikeasti haluavat tupakasta eroon, varsinkin kun kaikki nikotiinilaastarit sun muut on yritetty.
Sähkötupakka on ylivoimaisesti helpoin tie irti tupakasta, väitänpä jopa että se on sähkötupakan avulla helppoa.

Näitä THL paskapuheita sähkötupakasta ei kannata kuunnella. Koska silloin kun lyödään faktat pöytään, niin tupakka tappaa lopulta 100% varmasti.

Sähkötupakka on huomattavasti vähemmän haitallista, ja sillä pääsee helpohkosti irti tupakasta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Itselle sähköspaddut oli aivan liian epäluotettavia leluja. Ihan sama minkälaisia värkkejä testaili, niin puolet ajasta antoi joko dry hittiä tai kusi suuhun. Ehkä ne ei vaan sovi tällaiselle vanhalle himoimuttajalle, vaikka kuinka varovainen niiden kanssa yrittäisi olla. Nicoretten suusuihke joka tapauksessa paljon luotettavampi apu.

Suuremmalla mielenkiinnolla seuraan Marlboro Iqos tyyppisten tuotteiden markkinoille tuloa.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Itselle sähköspaddut oli aivan liian epäluotettavia leluja. Ihan sama minkälaisia värkkejä testaili, niin puolet ajasta antoi joko dry hittiä tai kusi suuhun. Ehkä ne ei vaan sovi tällaiselle vanhalle himoimuttajalle, vaikka kuinka varovainen niiden kanssa yrittäisi olla. Nicoretten suusuihke joka tapauksessa paljon luotettavampi apu.

Suuremmalla mielenkiinnolla seuraan Marlboro Iqos tyyppisten tuotteiden markkinoille tuloa.
Puhdas UE kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Itse sain lopetettua noin viidentoista vuoden polttelun kivuttomasti champixin (muistaakseni se oli champix) avulla. Noin aski päivässä tuli poltettua ja kun kuurin aloitin, niin pikkuhiljaa aloin vähentämään röökillä käyntiä. Viimeiseksi jäivät tietenkin aamu- sekä iltatupakat, kuukauden jälkeen en tarvinnut niitäkään. Eli summa summarum, voin ainakin omasta puolesta suositella champixia jos on halua lopettaa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
204
Itse sain lopetettua noin viidentoista vuoden polttelun kivuttomasti champixin (muistaakseni se oli champix) avulla. Noin aski päivässä tuli poltettua ja kun kuurin aloitin, niin pikkuhiljaa aloin vähentämään röökillä käyntiä. Viimeiseksi jäivät tietenkin aamu- sekä iltatupakat, kuukauden jälkeen en tarvinnut niitäkään. Eli summa summarum, voin ainakin omasta puolesta suositella champixia jos on halua lopettaa.
Juu, työkaveri onnistui kanssa lopettamaan champixilla. Firma kustansi ja aikaa on vissiin 6 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Juu, työkaveri onnistui kanssa lopettamaan champixilla. Firma kustansi ja aikaa on vissiin 6 vuotta.
Itse sain lopetettua noin viidentoista vuoden polttelun kivuttomasti champixin (muistaakseni se oli champix) avulla. Noin aski päivässä tuli poltettua ja kun kuurin aloitin, niin pikkuhiljaa aloin vähentämään röökillä käyntiä. Viimeiseksi jäivät tietenkin aamu- sekä iltatupakat, kuukauden jälkeen en tarvinnut niitäkään. Eli summa summarum, voin ainakin omasta puolesta suositella champixia jos on halua lopettaa.
Täällä kans positiivisia kokemuksia Champixista. Tässä kuussa tulee 8 vuotta tupakoimatta, takana oli 25v. savuttelua. Joillekin toimii, toisille ei. Mulle oli täsmälääke.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Täällä kans positiivisia kokemuksia Champixista. Tässä kuussa tulee 8 vuotta tupakoimatta, takana oli 25v. savuttelua. Joillekin toimii, toisille ei. Mulle oli täsmälääke.
Jep, kun lääkkeistä puhutaan, niin vaikutukset ovat varmasti hyvin yksilöllisiä. Minulla ei ollut edes isoa "halua" lopettaa vaan ajattelin vaan kokeilla lopettamista. Mutta Champixin aloittamisen jälkeen ei tupakka vaan maistunut enää, joten kuuria kun jatkoi niin vähentäminen kävi vähän kuin luonnostaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Suosittelen sähkötupakkaa kaikille, jotka oikeasti haluavat tupakasta eroon, varsinkin kun kaikki nikotiinilaastarit sun muut on yritetty.
Sähkötupakka on ylivoimaisesti helpoin tie irti tupakasta, väitänpä jopa että se on sähkötupakan avulla helppoa.

Näitä THL paskapuheita sähkötupakasta ei kannata kuunnella. Koska silloin kun lyödään faktat pöytään, niin tupakka tappaa lopulta 100% varmasti.

Sähkötupakka on huomattavasti vähemmän haitallista, ja sillä pääsee helpohkosti irti tupakasta.
Koitin sähkötupakan kanssa ja hankin kallimmaan puolen laitteen, motivaation puutteeseen sortui.
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Vuodenvaihteessa lopettelin itsekin. Vajaa 10 vuotta tullut polteltua noin aski päivässä, mutta nyt saa riittää. Lopetin kuin seinään, eli 1.1. aamulla herätessä ei enää yhtään tupakkia. Nyt kolmisen viikkoa mennyt ja alkaa aikalailla helpottamaan.

Toki nikotiinista en kokonaan irrottautunut. Nuuskaa käytän noin 5-10 pussia päivässä. Varmasti helpottaa asiaa.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Nikotiini tuotteet on jälleen kehittynyt ja näin mainoksen sprey purkista mitä ruiskaistiin suuhun pari kertaa ja vola. Oletteko testannut?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Nikotiini tuotteet on jälleen kehittynyt ja näin mainoksen sprey purkista mitä ruiskaistiin suuhun pari kertaa ja vola. Oletteko testannut?
Näistä nikotiinituotteista se Nicoretten suusuihke oli ainakin itselleni paras. Luotettavuuden takia parempi kuin sähkötupakatkin.
Kannattaa kokeilla. Ja ne käyttöohjeet on hyvä lukea.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
69
Näistä nikotiinituotteista se Nicoretten suusuihke oli ainakin itselleni paras. Luotettavuuden takia parempi kuin sähkötupakatkin.
Kannattaa kokeilla. Ja ne käyttöohjeet on hyvä lukea.
Kiitos suosituksesta! Vajaa kuukausi savutonta elämää nyt takana ja tällä suusuihkeella aloitin vieroituksen saatuani viestistäsi ajatuksen vireille.

Aikaisemmin olen kokeillut purukumin ja sähkötupakan. Purukumit maistuu pahalle ja niistä tulee leuat kipeiksi. Sähkösavukkeella höyryttely oli taas niin mukavaa, että sitä tuli tehtyä joka paikassa ja jos jostain syystä vehkeet ei toiminu, oli tupakkaa saatava tilalle. Suusuihkeesta tuli mukavan "poltteleva" mentholin käry suuhun ja tuntui auttavan tupakanhimoon.

En ole 9 vuoteen ollut näin pitkään polttamatta. Haluaisin jakaa omat tärppini lopettamiseen, jos joku muukin vaikka innostuisi:
  • Motiivit selviksi; itselläni raha ja terveys.
  • Tee selkeä päätös lopettamisesta vähintään pari päivää etukäteen ja lopeta jonkin askin päätteeksi, kun tupakat ovat loppu. Hanki mahdolliset korvaavat nikotiinit etukäteen.
  • Jos käyttää nikotiinikorvaústuotteita, ei parane nikotiinilla kuitenkaan läträtä. Itse päätin olla ottamatta enempää kuin yhtä suihkausta kerralla, vaikka ohjeiden mukaan kaksikin saisi ottaa.
  • Syö jos mieli tekee, kunhan tiedostat että mässäily on tilapäistä tupakoinnin lopettamisen takia. Pari tai muutamakin kilo lienee pienempi paha kuin röökaaminen.
  • Tiedosta hirveä morkkis ja pahan maun tuoma pettymys, jos ratkeaisit. Puhumattakaan kuukausi- ja vuositasolla kuluvista euroista.
Viisi päivää käytin suusuihketta koko ajan vähenevissä määrin ja kuudentena päivänä en käyttänyt sitäkään enää ollenkaan. Vieläkin kuljetan sitä joka paikkaan siltä varalta, että olisin ratkeamassa. Kaksi kertaa olen viihteelläkin käynyt tämän kuukauden aikana ja niistäkin reissuista olen ilman savuja ja nikotiinia selvinnyt.

Monta kertaa olen yrittänyt aikaisemminkin lopettaa, mutta nyt vain kaikki natsasi kohdalleen. Ekat viisi päivää olivat pahimmat. Tsemppiä kaikille, jotka kamppailee lopettamisen kanssa!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Alkukuusta tuli 1,5v edellisestä savukkeesta. Edelleen tuoksuu hyvältä ja ajoittain tekis mieli polttaa, mutta ei kyllä varsinaisesti ole ollut ongelmia olla ilman.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tupakointi ei oo itselle varsinaisesti koskaan ollut mikään iso juttu, mutta kahvin juominen tuli lopetettua tuossa lähes 1,5 vuotta sitten. Oli aika helppo mielestäni, joi vaan teetä jos teki mieli kahvia.
Höhlä. Teessä on myös samasti kofeiinia ja siten se on myös diureetti-aine (kusettava vaikutus).
Täten, sangen ontuva vertaus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
No jaa. 1,5v kohta kahvista erossa. Teetä välillä, muttei kauhean useesti.
En ole missään ymmärtänyt, miksi kahvia tai teetä kannattaisi välttää. Diureetti juomissa alkoholi olisi se kaikkein pahin.

Päin vastoin, vihreässä teessä esim. on terveys vaikutus, kahvi suojelee tutkimusten mukaan maksaa ja jos haluaa esim. laihduttaa, nämä nopeuttaa sitä aineenvaihduntaa ja on laskettu, että 50kcal olisi pois päivän budjetista, kun kupponen maustamatonta teetä tai kahvia.
Joka tapauksessa suosin noita itse ja olen huomannut niissä laihduttaessani vaikutuksen poistavan nälän tunteen. Tekevät siis kylläisen tovin muutamaksi tunniksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Alkoholi onkin se kaikken pahin. Siitä vaikein on pysyä kokonaan erossa.
Nyt kannattaa opetella "aamuisen kahvin" ja "iltaisen vihreän teen" menu, niin hyvin menee.

Itse suosin aamulla herätessäni kahvin keittoa ja 17.00-18.00 teen keittoa.

Tupakasta puhuen, omani taitanee loppua kuukauden sisällä kun täytän kolmekymmentä. On nimittäin päätös ollut jo puolitoista vuotta ja uskon siihen täten itse. On helpompaa näin päättää, nuoruuteni on nyt ohi ja tupakat sen mukana, kuin tehdä jotain helvetin päätöksiä itselleen (tai pahimmillaan paineessa muille) jostain lopettamisesta.
Sovussa eroaminen on uskoni tähän asti. Katsotaan sitten myöhemmin, johtiko filosofiani siihen tekemisenä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 254
Meinasi "lakko" revetä viimeviikolla, koska töissä on mahdotonta olla täysin polttamatta niin olen sallinut itselleni nikotiinittoman sähköröökin vetämisen tupakkakopissa (siellä hengaamisesta on vaikea päästä eroon niin ei kaikkea riesaa yhtäaikaa) ja satunnaiset pikkusikarit.
Viime viikolla kun työ nyppi oikein tosissaan ostin 10kpl laatikon pikkusikareja ja imin sen ke-to vuoroissa, olin jo että oliko tää taas tässä mutta päätin asennoitua että "vaikka poltin niin ei tarvii polttaa lisää" ja nyt ollut kahta jointtia (niitten seassa poltan sätkätupakkaa) lukuunottamatta viikonlopun polttamatta mitään vaikka nauttinut kaljaa ja teräviäkin eikä tunnu missään.
Vaikka hieman sortuisi niin vähempi parempi :)
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Ite ollu täs edellee enemmän ja vähemmän polttamatta vuoden alusta, eli en varsinaisesti o lopettanu .. oon vaa ollu polttamatta, sillonkin kun on polttanu ni askien välissä pitäny pari päivää et ei polta ni tottuu siihen polttamatta olemisee.
Omalla osalla tuntunu toimivan, viimisen viikon aikana tullu poltettua 2 tupakkaa.. eli poltan ku poltan ja oon polttamatta ku olen, ihan fiiliksen mukaa :)
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
286
Tupakassa on muutakin koukuttavaa kuin vain nikotiini; ainakin joitakin MAO-estäjiä (harmala-alkaloideja), ja muitakin vaikutuksellisia voi olla, mutta kaikkea ei ole tutkittu. Ei-tieteellinen mutuni myös puhuu tämän puolesta siten, että korvaustuotteista tuntuu puuttuvan jotain. Ref. http://www.jneurosci.org/content/25/38/8593.full.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
27
Päälle parikytvuotta tupakointia, loppuvaiheessa punasta Pall Mallia lähemmäs pari askia päivässä. Reilu 6 vuotta sitten uteliaisuuttani tilailin sähkötupakkasysteemejä ja siirtyminen niihin kävi oikeastaan ihan itsekseen, vaikka alunperin tarkoitus oli ehkä vaan kokeilla ja ehkä vähentää. Koskaan aiemmin en ollut edes yrittänyt lopettaa. Pari kolme viikkoa ja poltin viimeisen oikean tupakan. Varsinkin alkuaikoina piti muutaman kerran ostaa purkkaa korvaavaksi, kun laitteet hajosi reissussa. Ja imeityi se neste raakana kielen päältäkin, jos ei purkkaakaan ollut. Nikotiinin määrä elimistössä tosin tuskin sähkötupakan kanssa ainakaan väheni normaaliin tupakkaan verrattuna, sitä tuli sitten se nelisen vuotta imeskeltyä aina ja kaikkialla ja 24mg nestettä.

Reilu pari vuotta sitten julkaistiin hallituksen esitys uudeksi tupakkalaiksi, jossa sitten oli kaikki nämä hienot sähkötupakkaa koskevat säännöt etämyynnistä ja 10ml pulloista ja mitä kaikkia. Alkoi vituttaa niin paljon sen luettuani, että mietin, että pitäkää saatana tunkkinne. Laitoin sillon käytössä olleen laitteen illaksi näppiksen eteen pöydälle, annoin olla siinä ja siirsin sen siitä nukkumaan mennessä kaappiin. Ja siellä se sitten siitä hetkestä on pysynyt. Tämä siis tosiaan samana päivänä kun se esitys julkaistiin tai kun luin sen. Että hyvin toimi uusi laki, vaikka oli vasta esitysvaiheessa. Tosin kokonaan lopettamisen ajatus oli kyllä käynyt mielessä ennen tätäkin, kun oletin, että jossain vaiheessa höyryttelystä luultavasti tehdään ainakin vaikeaa ja kallista, jos ei suoranaisesti kokonaan kielletä.

Muutama päivä oli aika reippaat viekkarit nikotiinista. Sitten alkoi helpottaa. Toki käsi hakeutu otamaan laitetta vielä kuukausi pari lopettamisesta, mut ei se sitten enää ollut vaikeaa. Mieli ei tuolloin missään vaiheessa tehnyt oikeaa tupakkaa, ainoastaan höyryttelyä. Nyt mennyt se reilu pari vuotta, eikä käy enää sähkötupakat saati oikeat edes mielessä, kun joskus hyvin harvoin. Siis ei mitään meilitekoa tule, mut semmonen häivähdys, varmaan se ei katoa koskaan. Tupakansavu alkoi vasta sähkötupakankin lopettamisen jälkeen haista vastenmieliselle, jostain syystä sähkön aikana se ei oikeastaan häirinnyt mitenkään, jos joku jossain poltti.

Näin jälkikäteen ajateltua ei ollut kovin vaikeaa. Ne muutaman päivän oireet oli kyllä aika karseat, ei muuten. Niiden helpotettua mietin niitä, jotka on jatkuvasti tupakkalakossa ja aloittaa uudestaan. Miksi joku ne oireet haluaa kokea aina uudelleen ja uudelleen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
3
Onko muilla esiintynyt unettomuutta lopettamisen jälkeen? Viimeksi "lopetin" marraskuussa ja pari viikkoa kesti järkyttävä unenpuute, tiedä sitten mistä johtui, mutta melko varma että oli niksojen takia. Nyt tuli taas nuuskaa alettua käyttämään tammikuussa ja koitetaan nyt lopettaa sitten kunnolla, aluksi Zonnicin kanssa(4mg "nuuskia" joita saa kaupan nicorette-hyllyltä). Tosin veikkaan että kaatuu taas motivaation puutteeseen. Röökiä en enää aloita mutta on se nuuska vaan niin hyvää :nb:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Merkitään nyt 15.4.2018 mahdolliseksi vuodeksi. Olen tässä kevään 2016 välissä ollut kuukausienkin pausseja sähkötupakan avulla erossa perinteisestä tupakasta. Ensimmäisen kerran keväällä 2016 harmitti EGOonen ensimmäisenä sellaisena testatessa, että motiivia puuttuu kun se nyt noin helpoksi tehty. En muista nyt, oliko tuo aika 30päivää vaiko 60päivää.
Nyt tässä ollaan viides vuorokausi NIKOTIINITTOMATTA. Ei siis sähkötupakkaa, nikotiiinipurkkaa tai sähkötupakkaa. Tein joskus 2013 talvella tuollaisen 10päivän testin, jolloin olin täysin nikotiinitta. Lopussa harmitus oli sellainen, että voitolle oli päästy, mutta minua ei kiinnostanut
a) jäädä sisälle
b) Jäädä vaille niitä havaintoja, joita tupakkapaikalla teen
c) Tupakkatauko ilmiönä "pakotti" minut vaihtamaan ajatuksia uusien havaintojen myötä myös toisiin kuvioihin.
d) unohdettuamme "psykologiset laajemmat käsittelyt", se on myös fyysisesti miellyttävää kurkulle "hierontana", sormille jne.

Ajatus tästä lähti, kun Vaalimaan suomi-tullissa joku tukevahko siilitukkainen mies uhosi:"Lopetan sitten koko tupakoinnin" *. Tuolloin oli tullut tietoon, että Venäjältä tuodun kartonkiin tulisi vuorokauden rajoitus.
Samalla, kun muistaakseni EgoOnella oli juuri tuo testi meneillään, oli itselleni jo kasaantunut hirmuinen kartonkivarasto.

En siis voinnut lopettaa itse sitä päivänä, jona "valtion talousbudjettia" oltiin päivittämässä. Tarvitsin siis uuden päämäärän, jona se olisi mahdollinen. Jos ei nyt, hiljattain kolmekymmentä täyttävänä, niin sitten seuraavaksi nelikymppisenä ukkona.

*************
Kolme tai neljä päivää on ollut pahinta aikaa. Silloin on ollut tukehtumisen tunnetta, hengitys tunkkaista, "kuumavesiputkisen" kuivan henkitorven läpi, äärimmäistä vitutusta, hengen salpaantumisen tunnetta, uneliaisuutta... Siinä onkin melko kattava lista ensimmäisestä päivistä. Jäljellä ovat tuo vittuuntumisuuden tunne ja kyllä tässä tuntuisi että jopa presidentti saisi muutoin neutraalina miehenä turpaansa. Myös hengityksen ahdistava "kuumuus" on muuttunut nyt "kylmäksi".

Nyt on Sandels-24pack menossa. On opeteltava, että voisi kestää myös alkoholin kanssa vastoin käymiset

Edit:12,7 vuotta aika tarkkaan tämä savuke urani. Siitä aski päivässä tyhjästä aloittaessa melko nopeasti alkoi ja samaan luokkaan se päätyi nyt. Välissä pienempiä ja suurempia tuloksia, sekä sähkötupakalla ne nolla kuukautiset tuloksetkin...

*************
Jos joku nyt asettaa puolisolleen ehdon: "Joko tupakka, tai minä" , Hän pitäköön kunnioitettuna itseään mikäli ehdolle asetettu puoliso toteaa: "veisitkö samalla roskat?"

Tämä vaatii nimittäin oikeasti motivointia, eikä kenenkään motivaatiota voi määrätä muodostuvaksi.
Voin itse kokea tuntevani syviä haikauksia ja paljon hyviä hetkiä tupakkatauoilleni. Viimeisimpien savuje joukossa ihmettelin, mikä pihakoivussa liikkuu. Se oli sisiliskon ensinäkeminen sillä vuodella ja paljon sen puissa liikkumiskyky (kera nettiselaimen) sitten rikastutti taas tiedostamiskykyäni. Moni voi pitää turhana tätä, mutta monien "innoittukset" vaihtaisin kyllä näihin turhiin havaintoihin...

* Kys. mies esitti sen siihen sävyyn, että jos ei joku humalais-agressiivinen niin sitten vain lapselliseksi kiukutukseksi kaiken jättävä. Ongelmansa oli kumminkin todellinen ja häntä ehkä aikanaan pitääkin kiittää tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Näin jälkikäteen ajateltua ei ollut kovin vaikeaa. Ne muutaman päivän oireet oli kyllä aika karseat, ei muuten. Niiden helpotettua mietin niitä, jotka on jatkuvasti tupakkalakossa ja aloittaa uudestaan. Miksi joku ne oireet haluaa kokea aina uudelleen ja uudelleen.
Mä kanssa ihmettelen näitä jotka lopettaa, ja parin kk tai vuoden päästä alottaa taas, miksi??
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mä kanssa ihmettelen näitä jotka lopettaa, ja parin kk tai vuoden päästä alottaa taas, miksi??
SIlloin se vasta hyvälle alkaa haisemaan, se tavallinen tupakka kaverin tai ventovieraan suussa kun vähääkään pidempää siitä pysyt erossa.

Mainittakoon, että esim. sähkötupakka korvaa nikotiinin, mutta valitettavasti tuollainen tupakka alkaa haisemaan ulkopuolisen hengittäessä taivaalliselta. Ihme ettei pinttynyt haju haise edes tupakoidessa mielyttävälle, jossain niissä kirpputorin kirjahyllyistä lähtösin.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Kyllä tämä röökaus alkaa riittämään itellekkin. On tullut vedettyä +15 vuotta, enkä edes tiedä miksi aloitin. Spaddua menee se aski päivässä, enkä ajatellut lopettaa kerrasta poikki -systeemillä. Nyt on käytössä Zonnikin jauhepussit, poistaa mielestäni aika hyvin päivällä tupakanhimoa. Mutta illat ja viikonloput, varsinkin jos sen bissen käy töiden jälkeen tai punkkupullon niin aiettä tekee mieli tupakkaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Viides vuorokausi alkanut, ja kaiketi tämä nyt "omalla tapaansa" on helpoin ja samaan aikaan vaikein. Tuskinpa näitä kysymyksiä ennen joutununut miettimään. Henki kulkee "raikkaana", mutta kulkeeko tuokin liian raikkaana. Tiedä vaikka, "raikkaus" olisi joku helvetin yhteiskunnallinen ihanne. Haistakoon pitkät.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Mä kanssa ihmettelen näitä jotka lopettaa, ja parin kk tai vuoden päästä alottaa taas, miksi??
Lopettaminen pariksi kuukaudeksi tai vuodeksi ei vielä ollenkaan tarkoita sitä, että olisi päässyt oikeasti irti. Vaikka itse niin sattuisi kuvittelemaankin.
Neljäkään vuotta ei tarkoita vielä yhtään mitään.

Tuollaisen asian ihmettely kertoo lähinnä kokemattomuudesta. Siitä ettei tiedä kuinka kerran addiktoituneen mielen pohjamudista nousee vielä vuosienkin päästä pinnalle erilaisia impulsseja, jotka voivat kääntää yhdessä hetkessä koko mielen itseään vastaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Yhtenä hetkenä saattaakin vain tuntua melkein luonnoliselta kokeilla, että miltä se kielletty hedelmä nyt muka maistui? Olihan sen lopettaminenkin silloin vuosia sitten lopulta ihan helppoa, homma hanskassa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Mulla tulee nyt kesällä 6v siitä kun tumppasin kokonaan sitä ennen poltin 18 vuotta reilun askin päivässä.
Useemman kerran yritin aikaisemmin jo lopetusta ilman tulosta.
Mutta sähkö röökillä se kävi melkein kuin itsestään ihmettelin itsekin miten helposti se meni.
Alkuun poltin vahvoja nesteitä ja pikkuhiljaa vaihdoin miedompia kohti ja 2012 kesäloman aikana jäi koko sähkö röökikin pois...
Suosittelen sitä kyllä ainakin kokeilemaan tosin tuollakin lopetus vaatii vahvan päätöksen asiaan ja et lasket pikku hiljaa nikotiinipitoisuutta pienemmäksi.
Tseppiä kaikille tumppaajille :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
seitsemäs vuorokausi joskus ilta seitsemän ja kymmenen uutistenvälissä.

Vittuuntuminen ja turhan vihan lietsomisen puoli lienee hivenen laantuva. Tosin, tuossa kävi vieraissa broidi ja pelkäsin käyttäytyväni epätoivotusti häntä kohtaan, koko rupeaman menneen hyvin olosuhtein kuin huomaamatta ohitse, ja liian nopeasti ohitse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Itteä nappais lähinnä hinnan takia lopettaa. Terveys ei kiinnosta vittuakaan (en liiku, kolme (3) itsariyritystä jne), mutta sätkätoppa kun maksaa jo lähes 3x sen mitä joskus 9v sitten, niin voi moro. Vähentää kyllä vois.
Joo, terveyden vuoksi en tätä itsekkään tee. Jos taloudellinen tilanne olisi toisin, olisin tupakoinnissa vähintää luokkaa Ian Fleming/Pentti Saarikoski. Joku keuhkoahtauma tai sen syöpä ei välttämättä ole kiva, muttei kiinnosta.

Olen pitkälle kumminkin numerouskovainen ja uskon, että jos en nyt ennen kolmeakymmentä ikävuotta lopeta, voin seuraavan kerran lopettaa vasta neljäkymmentä vuotiaana. Siten mennyt kokeeksi nyt holdiin koko tupakka. Pysyväisyyksistä en sitten uskalla luvata mitään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Poikkesin toissailtana naapurin ystävällisesti tarjotessaan (Itseni hänelle kehuessaan 11 päivää kestäneestä lakosta, joka oli tähän astisista pisin nikotiiniton sitten aloittamani vuoden 2005). Odotan ylihuomista, jolloin ohjeopin mukaan viimoinenkin nikotiini on poistunut.
Ei tässä nämä samat vierotusoireet tukehtumisen tunteineen ole palaneet. Se yksi savuke tunsi vain rankasti muistuttavan olemassa olollaan, mistä nyt ollaa paitsi. Ja kyllä on palanut kuistilla raittiin ilman hengittämiset. Tässä välissä kerkesi muutama päivä olemaan, että tarpeeni muiden edessä oikein unohti koskaan plttaneeni. Joitain lyhyitä välejä, aktiivirannekkeeseen katsoen "että pitäisiköhän nuo kuistilla päivittäin ravatut +1000askelta muualta hakea ja reipastua?".
Ei tarvinut unohtamisissa käydä edes happea vetämässä, nyt tuon yhden jälkeen on pakko käydä. Savu haisi viime viikolla oikein hyvältä, nyt se maistui hyvätlä, mutta kurkku kiukutteli. Lopussa oli muutaman tunnin päästä oikein oksettava olo, mutta en tiedä, johtuiko se tästä vai jostain muusta.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
2006 - 2014 poltin tupakkaa, 2014 eteenpäin nuuskannut paljon, tänään huomasin että nuuska loppumassa ja tuli mieleen pähkähullu ajatus lopettamisesta. Olisiko itsestäni siihen. Itsekuri todella huono mutta ehkä yritän
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 855
Yli 25v tuli polteltua, parhaillaan meni 3 askia päivässä. Tammikuussa vaihdoin sähkötupakkaan ja reilu kuukausi sitten näihin nuuska kopioihin, eli nikotiini "pusseihin" joita laitetaan huuleen. Polttaa tekee mieli vieläkin aina välillä, sillon pitää yrittää muistella miksi oli pakko lopettaa. Viimeisen vuoden ajan kun poltin tuli hirvee päänsärky joka röökin jälkeen vähäksi aikaa. Sähkötupakalla tuosta pääsi eroon mutta hermot niiden laitteiden kanssa meni. Tuli nesteet suuhun tai sitten maistu palaneelle. Pari kertaa vuoti nesteet taskuun jne. Mutta ihan hyvä tuo sahkötupakka oli lopettamiseeen, ei voi kieltää. Nyt kohtapuoliin pitää yrittää lopettaa näitten nikotiini pussien käyttö. Semmoinen efekti on ollut että nään monta kertaa viikossa unta että aloitan polttamisen uudelleen.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
Vähän yli 10v takana tupakointia ja siinä välissä muutamia taukoja. Viime vuoden alussa aloitin taas sähkötupakoinnin ja kesällä lopetin myös sen,poltin tupakkaa ainoastaan viihteellä.. no se pysyi viihdepolttona tämän vuoden alkuun ja alkoi taas normaali arkipoltto 25-30 röökiä per päivä.

Nyt jälleen viikon ollut ilman tupakkaa tai mitään nikotiinia. Tällä kertaa lopetan täysin tupakoinnin enkä salli viihdepolttoakaan. Nyt on paljon varmempi olo siitä,että en halua enää ikinä jäädä tupakan orjaksi.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
543
Tsemppiä vaan kaikille lopettaneille, lakkoilijoille ja vasta lakkoon ryhtyneille. Elekää masentuko jos repsahtaa, eikun uudestaan vaan.

Tässä samalla mietin että miten hitto sitä on vetäny kauheet määrät sontaa keuhkoihin.

Btw. Työterveydessä käynnin perusteella hapenottokyky on parantunut
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Itse ollut nyt kolmisen kuukautta ilman nikotiinia. Pari ekaa viikkoa oli suhteellisen vittumaista, mutta sen jälkeen ei ole tehnyt mielikään nikotiinia. Toivottavasti en enää repsahda takaisin vanhoihin tapoihin. :cool:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
35 vuotta enemmän tai vähemmän Camelia. Zonnicin suusuihkeella vähensin nollille 1.4. lähtien. Helposti, aina kun teki mieli röökille, töräytin suihketta kitusiin. Nikotiinipitoisuus veressä nousi ja siitä suihkeesta tulee ainakin minulle aivan vitun huono olo. Parissa viikossa elimistö oppi että ei kannata edes päästää röökiä ajatuksiin koska siitä seuraa suihkaus ja siitä tulee huono olo, hikka ja muutakin epämukavuutta. Niitä saa kahden kokoisia ja ovat eri paikoissa eri hintaisia. Itsellä menossa kolmas 40 annoksen setti (melkein täysi vieläkin), kallein oli kait 8,50€ jossain huoltsikalla ja halvin vissiin 4,50€ jossain ruokakaupassa. Vielä 31.3. ostin askin ja poltin sen. Se hinta vaan vitutti niin paljon että päätin lopettaa. Ongelma mulla (jos se nyt on ongelma) on ollut että aiemmin motivaatio lopettamiseen on ollut noinabout nolla. Pidän myös tupakan mausta ja tuoksusta, katson vain että minulla ei ole siihen enää varaa. Jos hinta olisi sanotaan nyt vaikka pari, ehkä kolmekin euroa per aski niin varmaan vetelisin kunnes henki lähtee.
 

Juhamies

NOSTO
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
621
Onko muilla lopettaneilla iskenyt jokin outo himo johonkin esim juomaan tai ruokaan päivittäin mitä ei aikaisemmin ollut kun tupakoi? :D

Itselläni on jatkuvasti ihan mieletön suklaanhimo nyt kun tupakkaa ei enää sauhuttele. Suklaata onkin tullut napsittua jokainen päivä lopettamisen jälkeen (vähän yli viikko) :D

Eli kai tästä kohta pitää aloittaa kuntosaleilu taas ettei pääse paino kolminumerosiin :D
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
25
Kyllä sähkön avulla lopettaminen on kaikista helpoin tapa lopettaa röökin vetäminen vaikka nk. asiantuntijat sanookin, että "tästä ei ole näyttöä". Kysy keltä vaan joka höyryttelee että vedätkö vielä röökiä niin 95% vastaus on että en.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Niin no nikotiiniä sitä tulee silti "poltettua" siinä niin.. terveellisempää joo mutta itse sitä mieltä ettei se mitään lopettamista ole.

Voi sanoa että poltat niin kauan kun keuhkoihin nikotiiniä vedät.

Tämä minun mielipide josta ei tarvitse suuttua.

Edit, oma linja että kun pärjäät ilman nikotiiniä olet lopettanut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 798
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom