Lopetuksen jälkeen oli kyllä hienoa kun alkoi ruoka maistumaan eri tavalla ja hajuaisti toimi paljon paremmin. Aistit kyllä tottui siihen tilanteeseen aika nopeasti ja jonkin ajan kuluttua ei sitten enään kaikki haissukkaan/maistunukkaa niin erikoisen hyvältä.
Oli sitten lopetuksen jälkeen pari vuotta että en polttanut yhtään mutta sitten esim. metsällä alkoi olemaan sikariaski mukana. Kun sinne se jotenkin sopii hyvin ja hyvän reissun aikana/jälkeen monet muutkin polttavat sikareita niin ei sitä oikeen osaa itsekkään olla ilman. Ja jostain kumman syystä sikarit eivät laukaise minulle sellaista tupakoinnin himoa joten olen todennut että ne ovat silloin tällöin turvallisia poltella.
Pakko jakaa omatkin kokemukset tähän, jos vaikka jollekin olisi apua. Itse allekirjoitan täysin tuon sikarikohdan. Sen sijaan maku- ja hajuaistissa en ole huomannut mitään eroa, tosin en ole ennenkään huomannut niissä mitään vikaa
Ja sitten omaan tarinaan;
Jokainen on yksilö ja kaikille vieroittuminen on varmasti erilailla vaikeaa. Itse polttelin 10v ja viimeiset 5v(?) kevyintä Menthol-savuketta mitä oli. Tämä saattoi osaltaan helpottaa vieroitusta. Samoin jos juon kunnon känniin, niin tämän jälkeen ei tee 2-4päivään edes mieli savukkeita ja se ensimmäinen maistui aina ihan järkyttävältä (mutta alkoi siitä sitten taas).
Tuosta kun laskee 1+1 niin kun tulin siihen pisteeseen, että rahoille on parempaakin käyttöä vedin viikonloppuna suunnitellusti (la) kunnon päätykännit. Seuraava viikko menikin kohtuu helposti ilman mitään. Seuraavana viikonloppuna toistin saman, tosin poltin päissäni ja heitin loppu askin roskikseen illan päätteeksi. Sen jälkeen ei sitten oikeastaan ollutkaan mitään ongelmia 2-3 kuukauteen ja kemuissa saatoin jopa ottaa savukkeen joltain, mutta se jäi aina pariin imuun koska maistui jo niin pahalta.
Kunnes ostin kemuihin oman askin jonka unohdin heittää roskiin kotiin mennessä ja siitä se taas alkoi kahdeksi viikoksi. Toistin uudelleen saman kaavan, mutta tällä kertaa ostin kemuihin aina "Al Capone" pikkusikareita. Niihin ei jostain syystä tule himoa, vaikka ainakin itse vedän noita myös henkeen. Nyt on päästy siihen pisteeseen, että tupakka yksinkertaisesti haisee ja maistuu niin pahalta, ettei enää tee edes mieli tai pysty polttamaan. Al Caponea voi askin vetäistä viikonlopussa jos siltä tuntuu.
Tyhjät kohdat kannattaa tosiaan täyttää jollain tekemisellä. Eli kaikki odottelu, työpaikan tauot jne. Yksi asia on ottaa homma haltuun aski kerrallaan. Itselläni ainakin tuli niitä "oloja" että haen vielä askin ja poltan vain sen. Pidin vaan pään kylmänä ja ajoin ohi, eli minuutti kerrallaan.
Puristien mielestä poltan yhä, mutta jokainen voi itse arvioida onko parempi vetää 18kpl viikonloppuna vai 10-20kpl/päivä. Itsehän "lopetin" puhtaasti rahan takia ja nämäkin jätän jossain vaiheessa pois ja sitten ei enää ikinä yhtään.
Lopputuloksena: Paino ei ole noussut, aisteissa ei muutoksia (kuten ei valittamistakaan), eikä rahaa jäänyt yhtään enempää (sen saman pistää jonnekin muuhun)
Kunnes aloin siirtää joka päivä sen 5€ toiselle tilille, sekin auttaa ja lisää motivaatio lopettamaan.
Nuuska ei muuten auttanut itselläni yhtään. Työkaveri lopetti sen lääkekuurin avulla. Hän oli vetänyt 30v punaista LM/Marlboro linjaa, mutta ei ole kertaakaan hairahtanut linjaltaan. Itse "lopetin" aika tarkalleen vuosi sitten (tai siis aloitin lopettamaan).
OT:nä voin sanoa, että kevyesti ketuttaa tämä valtion holhouspolitiikka. Polttamisesta tehdään mahdollisimman vaikeaa, mutta eivät kuitenkaan kiellä sitä. Itse toivoisin, että yksinkertaisesti kaikki savukkeet bannattaisiin koko maasta, ei varmasti tulisi poltettua