Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Saataiskohan samalla sopimuksella kiinasta pari miljoonaa ahkeraa siirtotyöläistä töihin Suomeen ja ajelemaan junalla eestaas talsinkitunnelissa.
Tallinnan laivoilla oli vuonna 2017 9 miljoonaa matkustajaa eli niitä kiinalaisia tarvitaan aika paljon. Helsinki-Vantaalla on puolestaan sellaiset 20 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Peter on kyllä aika kova myyntimies, jos on saannut kiinalaiset edes jonkinlaiseen esisopimukseen rahoituksesta.
Helsingistä tuli maailman vilkkain matkustajasatama
 
Öresundin silta yhdistää Köpiksen ja Malmön, jotka nyt ovat karkeasti saman suuruusluokan kaupunkeja kuin Helsinki ja Tallinna (Malmö vähän suurempi kuin Tallinna, Köpis esikaupunkialueineen aika lähellä pk-seutua asukasluvultaan.).

Noiden välillä kulki junalla muutama vuosi sitten n. 11 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Tallinna-tunnelin junaliikenne on kilpailulliselta asemaltaan parempi kuin Öresundin sillan junaliikenne, koska kilpaileva yhteys kestää 30min lauttamatkan sijaan pari tuntia ja autoyhteyttä ei ole olemassa.

Vaikea uskoa, että keskipitkällä tähtäimellä jäätäisiin paljon alle 10 miljoonan vuosijunamatkan, mutta hullua kyllä ennustaa paljon yli 15M lukemia. Mutta ehkä kiinalaisten on helppo uskoa isoihin ihmismääriin ja loputtomaan käyttäjämäärien kasvuun julkiselle infralle omasta asukasmäärästä johtuen.
 
Öresundin silta yhdistää Köpiksen ja Malmön, jotka nyt ovat karkeasti saman suuruusluokan kaupunkeja kuin Helsinki ja Tallinna (Malmö vähän suurempi kuin Tallinna, Köpis esikaupunkialueineen aika lähellä pk-seutua asukasluvultaan.).
Juutinrauman sillan läheisyydessä asuu noin 4 miljoonaa ihmistä (Suur-Kööpenhamina + Sjaellannin alue + Skåne) eli noin tuplasti Pääkaupunkiseutuun (1,2 miljoonaa) ja Harjumaahan (600 000) verrattuna.
Øresund Region - Wikipedia
 
Sjaellanin alueen etäisimmät kolkat vastaavat etäisyydeltään öresundin sillasta jotakuinkin samaa, että Turku ja Tampere sisällytetään Talsinki-tunnelin vaikutusalueeseen. Kyllä sillä saadaan aika paljon noita Suomen ja Viron puolen lukemiakin ylöspäin jos vedetään 200km harpilla kummankin tunnelin suuaukosta ja lasketaan asukasmäärät yhteen.
 
Sjaellanin alueen etäisimmät kolkat vastaavat etäisyydeltään öresundin sillasta jotakuinkin samaa, että Turku ja Tampere sisällytetään Talsinki-tunnelin vaikutusalueeseen. Kyllä sillä saadaan aika paljon noita Suomen ja Viron puolen lukemiakin ylöspäin jos vedetään 200km harpilla kummankin tunnelin suuaukosta ja lasketaan asukasmäärät yhteen.
Mutta täällä on persaukisempaa porukkaa ja työttömiä enemmän :D Ostovoima arviolta 50% pienempi
 
Tämän idean mittasuhteet on niin käsittämättömät näin pienten valtioden kesken että ymmärrys loppuu heti kesken. Kuka tästä todellisuudessa hyötyy...

Jos vuotuiset käyttökustannukset on 125 miljoonaa niin johan saa ajoneuvoa liikkua pelkästään juoksevien kulujen kattamiseksi. Kun haalitaan joka auto lappia ja viroa myöten niin eiköhän se kuitenkin onnistu...Puhumattakaan että pääomallekin pitäisi saada jotain tuottoa :rofl:

Mutta eihän siinä, jos tämä toteutetaan 100% yksityisellä rahalla eikä veronmaksajia oteta mukaan takuumiehiksi, niin mikäs siinä. Rakentakoot vaikka kymmenen tunnelia.

Pahoin pelkään että kansan selkänahasta tämänkin tappiot lopulta kuitataan. Mielenkiinnolla näkisin kuitenkin kannattavuuslaskelmat projektin vetäjien puolesta.
 
Tunneliprojekti on tehty vain rahan varastamista varten. Tuhlataan eka se 15miljardia johonki tutuille ja kavereille ja laitetaan projekti seis. Tunneli on käytännössä mahdoton. Räjäytellä sitä nyt 100km.
 
Ei tämä tunneli-idea ihan aukea Virossakaan:

Virossa ihmetellään Tallinnan tunnelia: Onko Suomeen muka vaikea päästä?
"Millaista ongelmaa Helsingin ja Tallinnan merenalaisella tunnelilla yritetään ratkaista, kysyy EU:n liikenteen ja liikkumisen pääosaston johtaja Henrik Holonei Viron yleisradioyhtiö ERR:n haastattelussa.

– Onko meillä nyt jokin iso ongelma, ettemme pääse Virosta Suomeen tai Suomesta Viroon? Mielestäni laivaliikenne toimii erittäin hyvin. On aivan toinen kysymys, onko laivaliikenteen parantamisen lisäksi vielä käytettävä 20 miljardia euroa lisää, Holonei toteaa.

Hänen mukaansa tunneli ei tekisi Suomenlahden yli matkustamisesta yhtään nykyistä halvempaa.

– Jos katsomme vaikkapa Britannian ja Ranskan välillä olevaa tunnelia, niin matkustaminen sen kautta ei ole halpaa. Laivalippu on yhä edullisempi.

Holonei kertoo kuitenkin suhtautuvansa yksityiseen tunnelihankkeeseen yleisesti ottaen myönteisesti. Virolaisten verorahoja hän ei kuitenkaan tunneliin suuntaisi.

– Tässä tapauksessa olisi erittäin perusteltua kysyä, miksi varoja pitäisi kohdentaa sinne, jossa lisäarvo ei ole niin suuri kuin rahan ohjaamisessa koulutukseen, tieteeseen tai terveydenhoitoon tai jopa eläkkeisiin, hän sanoo."

Virossa ihmetellään Tallinnan tunnelia: Onko Suomeen muka vaikea päästä?
 
Ihan btw, onko sillan (vaikka 2 raidetta ja 2 autokaistaa) kustannuksia laskettu? Luulisi olevan helpompaa ja halvempaa kuin porata...
 
Enemmän Helsingissä asuu ihmisiä kuin Porkkalassa. Samoin Helsinki on parempien liikenneyhteyksien päässä kuin Porkkala. Turkulaiset ehkä tykkäisivät enemmän Porkkalassa olevasta tunnelista. ;)

Porkkalaan on aika helppo ja halpaa rakentaa hyvät liikenneyhteydet, toisin kuin Helsinkiin, jossa vihreät vaan sulkevat ja kaventavat teitä, ja kaikki on rakennettu niin tukkoon, että teitä ei voi leventää.

Porkkalaan saadaan erinomaiset tieliikenneyhteydet yksinkertaisesti jatkamalla kehä 3 sinne asti ja leventämällä se nelikaistaiseksi länsipäästään.
 
Porkkalaan on aika helppo ja halpaa rakentaa hyvät liikenneyhteydet, toisin kuin Helsinkiin, jossa vihreät vaan sulkevat ja kaventavat teitä, ja kaikki on rakennettu niin tukkoon, että teitä ei voi leventää.

Porkkalaan saadaan erinomaiset tieliikenneyhteydet yksinkertaisesti jatkamalla kehä 3 sinne asti ja leventämällä se nelikaistaiseksi länsipäästään.
Ja Vuosaareen menisi 2+2 kastainen motaritasoinen tie ja satamarata valmiiksi eli olisi Porkkalaakin parempi, jos tunnelilla olisi kuljettaa pelkkää rahtia. Mutta henkilöliikenne on ilmeisesti se juttu niin pakko vetää keskustan kautta.
 
Ja Vuosaareen menisi 2+2 kastainen motaritasoinen tie ja satamarata valmiiksi eli olisi Porkkalaakin parempi, jos tunnelilla olisi kuljettaa pelkkää rahtia. Mutta henkilöliikenne on ilmeisesti se juttu niin pakko vetää keskustan kautta.

Vuosaari on aivan väärässä suunnassa. Se on kaukana Tallinnasta. Porkkala taas on lähellä Tallinnaa.
 
Porkkalaan on aika helppo ja halpaa rakentaa hyvät liikenneyhteydet, toisin kuin Helsinkiin, jossa vihreät vaan sulkevat ja kaventavat teitä, ja kaikki on rakennettu niin tukkoon, että teitä ei voi leventää.

Fokus tulee kuitenkin olemaan raideliikenteessä jolloin Helsingin läpi vetäminen on reippaasti järkevämpää. Tosin en tiedä miten ne meinaa tehdä tuon Helsingin pään ulostulon kun se pitäisi saada Helsingin päärautatieaseman yhteyteen. Tai vaihtoehtoisesti vähintään Pasilaan.

*edit*
Ja jos tunnelissa halutaan kärrätä henkilöautoja niin tuo hoituu sillä että lastaus ja purku hoidetaan Pasilassa. Sitten ei tarvitse pelätä noita Helsingin ydinkeskustan ruuhkia vaan homma voidaan hoitaa paikassa johon tulee suht hyvät tiet ja Kehä I on kivenheiton päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Fokus tulee kuitenkin olemaan raideliikenteessä jolloin Helsingin läpi vetäminen on reippaasti järkevämpää. Tosin en tiedä miten ne meinaa tehdä tuon Helsingin pään ulostulon kun se pitäisi saada Helsingin päärautatieaseman yhteyteen. Tai vaihtoehtoisesti vähintään Pasilaan.

Helsingin keskustaan tuleva rata on jo nyt pahasti ylikuormitettu. Kirkkonummelle tulee jo rata, siellä rata on jo nyt selvästi lähempänä Tallinnaa kuin Helsingin keskustassa.

Se järkevä paikka sen tunnelin ulosmenolle on kirkkonummella, josta juna voi ajaa pasilaan.
 
Helsingin keskustaan tuleva rata on jo nyt pahasti ylikuormitettu. Kirkkonummelle tulee jo rata, siellä rata on jo nyt selvästi lähempänä Tallinnaa kuin Helsingin keskustassa.

Se järkevä paikka sen tunnelin ulosmenolle on kirkkonummella, josta juna voi ajaa pasilaan.

Joka taaskin on sivussa valtaosaan liikennettä nähden. Pasila lienee se paras paikka, ei tarvitse vetää tuota Helsinki - Pasila väliä ja Pasila on kuitenkin se tärkein solmukohta liikenteen kannalta. Tilaakin varmaan vähän paremmin kuin Päärautatieaseman kohdalla.
Sinne on suht hyvä yhteydet autolla, sinne pääsee kätevästi joka puolelta PK-seutua ja siitä päästään suorilla joka puolelle Suomea raiteilla.
 
Fokus tulee kuitenkin olemaan raideliikenteessä jolloin Helsingin läpi vetäminen on reippaasti järkevämpää. Tosin en tiedä miten ne meinaa tehdä tuon Helsingin pään ulostulon kun se pitäisi saada Helsingin päärautatieaseman yhteyteen. Tai vaihtoehtoisesti vähintään Pasilaan.
Juna menisi tunnelissa Helsingin keskustan ali ja lentoasemalle asti, eli ei haittaisi muuta junaliikennettä.
 
Juna menisi tunnelissa Helsingin keskustan ali ja lentoasemalle asti, eli ei haittaisi muuta junaliikennettä.

Eli siis olisi maanalaiset asemat Helsingin keskustassa ja Pasilassa?
Tuo olisi ihan järkevä veto kyllä.
 
Helsingin keskustaan tuleva rata on jo nyt pahasti ylikuormitettu. Kirkkonummelle tulee jo rata, siellä rata on jo nyt selvästi lähempänä Tallinnaa kuin Helsingin keskustassa.

Se järkevä paikka sen tunnelin ulosmenolle on kirkkonummella, josta juna voi ajaa pasilaan.

Onko tästä jotain tietoa, onko todella tarkoitus tehdä radasta leveäraiteinen? Olin siinä uskossa että uusi rata tulisi olemaan normaaliraideleveydellä juurikin tuon Keski-Euroopan yhteyden + sieltä tulevan rahdin vuoksi.

Suomen puolella ei tuosta leveäraiteisuudesta ainakaan olisi mitään hyötyä, rataverkko kun on jo muutenkin todella kuormitettua pk-seudulla.
 
Onko tästä jotain tietoa, onko todella tarkoitus tehdä radasta leveäraiteinen? Olin siinä uskossa että uusi rata tulisi olemaan normaaliraideleveydellä juurikin tuon Keski-Euroopan yhteyden + sieltä tulevan rahdin vuoksi.

Suomen puolella ei tuosta leveäraiteisuudesta ainakaan olisi mitään hyötyä, rataverkko kun on jo muutenkin todella kuormitettua pk-seudulla.
Keski-Euroopan raideleveydellä Helsinki-Vantaalle asti.
 
sehän mennee tallinnassakin lentökentälle (ylemistöön) ihan kuin tota väliä ei koneella pääsisi kun kentällä on jo valmiiksi :).

Nuo ~30 minuutin lennot on suoraan perseestä. Paljon mielummin kuljen tuollaiset välit junalla, etenkin jos on suora junayhteys kentältä. Esim. jos Tampere - Helsinki rata menisi lentokentän kautta niin tuskin koskaan tulisi lennettyä tuota väliä.
 
Nuo ~30 minuutin lennot on suoraan perseestä. Paljon mielummin kuljen tuollaiset välit junalla, etenkin jos on suora junayhteys kentältä. Esim. jos Tampere - Helsinki rata menisi lentokentän kautta niin tuskin koskaan tulisi lennettyä tuota väliä.
eiköhän tuonne saada sen verran turvatarkastusta väliin että homma ei juuri lennosta eroa vaikka toki vähän nopeampi varmasti onkin. Kysymyshän tässä ei nyt siitä että kumman ottaa jos on mahdollisuus valita vaan siitä että kannattaako valinnanmahdollisuutta edes tehdä jos hintalappu on joku hillitön ja homma ei nykymenosta ilman valinnanmahdollisuutta juuri eroa.

Kyllä itsekin tuollaisen vedon junalla menisin, mutta tuonne tuskin kävellään kuin rautatieasemalta lähijunaan...
 
eiköhän tuonne saada sen verran turvatarkastusta väliin että homma ei juuri lennosta eroa vaikka toki vähän nopeampi varmasti onkin. Kysymyshän tässä ei nyt siitä että kumman ottaa jos on mahdollisuus valita vaan siitä että kannattaako valinnanmahdollisuutta edes tehdä jos hintalappu on joku hillitön ja homma ei nykymenosta ilman valinnanmahdollisuutta juuri eroa.

Kyllä itsekin tuollaisen vedon junalla menisin, mutta tuonne tuskin kävellään kuin rautatieasemalta lähijunaan...

Ei mua se turvatarkastus niinkään haittaa (esim. Tampereella tuo kestää sen minuutin pari) vaan enemmänkin aikataulutus. Olettaen että tuo junayhteys on luotettava (ainakaan sään ei pitäisi haitata tunnelissa) ja niitä kulkee tarpeeksi usein (vaikkapa 60-90 minuutin välein) niin mielummin menen tuolla junalla tuon yhden välin kuin lisään riskiä että laukut katoaa, lento on myöhässä yms.

Tosin näköjään Tallinnan ja Helsingin välillä on todella tiheään lentoja joten ehkä tuo ei päde tässä tapauksessa. Kyse on enemmänkin niistä "traumoista" kun sumun takia TMP - HEL lento lähtee 40 minsaa myöhässä kun on alle 60 minsaa aikaa vaihtaa Helsingissä ja Helsingistä lähtien yhteensä sen >12 tunnin edestä jatkolentoja.
 
Siellä hoidetaan rahdin purku ja lastaaminen,
Lentokentällä, junarahti? Miksi ihmeessä?

ja kyllä se on matkustajaliikenteellekin kiinnostava paikka.
Miksi? Kuka matkustaa junalla Tallinnasta Vantaalle päästäkseen lentokoneeseen ja kuinka monta tällaista asiakasta muka löytyy jotta tuo linja kannattaisi vetää hinnalla 20 Mrd euroa?
 
Tuo Espoo-linjaus olisi ollut ihan persiistä, koska Keilaniemi ei ole mikään liikenteen solmukohta muuten kuin Espoon mittakaavassa, ja tuo mahdollisesti torpedoisi Pasilan ja Helsinki-Vantaan välille suunnitellut lentoradan.

Vesterbackan projektille tämä on kyllä kova kovaus, kun yhtenä ajatuksena olisi nimenomaan ollut lähteä rakentamaan Keilaniemestä suurempaa keskusta. Espoollehan tuo olisi toki ollut jättipotti.
Joo sanokaas joku kaveria tunteva et mikä ihmeen fetissi sillä on Keila/Otaniemeen? Aivan typerä ehdotus toi kyllä.
Miksi? Kuka matkustaa junalla Tallinnasta Vantaalle päästäkseen lentokoneeseen ja kuinka monta tällaista asiakasta muka löytyy jotta tuo linja kannattaisi vetää hinnalla 20 Mrd euroa?
Varmaan aika moni jos tää nyt tulee oikeasti toimimaan. Helsingistä on paljon laajemmat yhteydet kuin Tallinnasta. Ja Helsingin lentokenttä on Suomen tärkein liikenteen solmu heti Päärautatieaseman jälkeen. Omasta mielestä hyvät pysäkit tulee olemaan noi. Lentoratahan on kans käytännössä päätetty.
 
Lentokentällä, junarahti? Miksi ihmeessä?

No lentokentälle on hyvät logistiset yhteydet (tosin siirto toiseen junaan olisi helpompaa Pasilassa). Myös henkilöautojen lastaus onnistuisi hyvin.

Miksi? Kuka matkustaa junalla Tallinnasta Vantaalle päästäkseen lentokoneeseen ja kuinka monta tällaista asiakasta muka löytyy jotta tuo linja kannattaisi vetää hinnalla 20 Mrd euroa?

Kyllä sinne asema tulisi ainakin Helsingin päärautatieaseman yhteyteen. Siinä vaiheessa jäisi pois ne jotka haluaa jatkaa junalla muualle Suomeen tai jäädä Helsinkiin. Lentoasemalle veto ei hirveän paljon lisäisi tunnelin pituutta ja tuolla olisi enemmän tilaa varikolle ja tunnelin ulostulolle.
 
No lentokentälle on hyvät logistiset yhteydet (tosin siirto toiseen junaan olisi helpompaa Pasilassa). Myös henkilöautojen lastaus onnistuisi hyvin.



Kyllä sinne asema tulisi ainakin Helsingin päärautatieaseman yhteyteen. Siinä vaiheessa jäisi pois ne jotka haluaa jatkaa junalla muualle Suomeen tai jäädä Helsinkiin. Lentoasemalle veto ei hirveän paljon lisäisi tunnelin pituutta ja tuolla olisi enemmän tilaa varikolle ja tunnelin ulostulolle.
Katse se lentorata. Toi lentoaseman steissi tulee vähän kuin sivutuotteenakin.
 
Ainoa edes teoreettinen mahdollisuus saada tunnelista kansantaloudellisesti kannattava (kun huomioidaan molempien maiden taloudet), on minusta saada päivittäinen työmatkaliikenne järkeväksi. Se taas vaatii, että matka-aika minimoidaan mahdollisimman moneen työpaikkakeskittymänä ja vaihtoyhteydet optimoidaan toimimaan järkevästi, jotta tunnelin käytännöllisyys lahden kummallakin puolella maksimoituu mahdollisimman monelle käyttäjälle. Käytännössä Helsingin päässä vaihto metroon, lähijuniin ja mahdollisesti raitiovaunuverkkoonkin pitäisi olla mahdollisimman saumaton.

Pasila on ongelmallinen, koska vaihtoyhteyttä metroon ei ole, joten esim. Keilaniemi ja Hakaniemi jäävät aika pahasti paitsioon ja kummassakin on paljon työpaikkoja. Tallinna - Keilaniemi - Lentokenttä tarjoaisi helpon ja saumattoman vaihdon metroon, joka toisi tunnelin Etelä-Espoon, Helsingin keskustan ja koko metroradan varren kannalta käytettäväksi. Toisaalta lähijunavaihdot muuttuvat huonoiksi ja Pasila jää jossain määrin paitsioon.

Talsinki-tunneli lentokentälle yhdistettynä lentokenttäradan + pääradan kolmiraiteistuksen kanssa toisi nopean vaihdon myös Tampereelta tunneliin ja mahdollistaa Pasilasta kentän kautta vaihdon.

En tiedä onko rautatieasemalle yhteyden vetäminen mahdollista.

Pasila + lentokenttä on minusta metron puutteen taki ongelmallinen.

-
Joku Porkkalan kierto tekee koko radasta merkittävästi huonomman päivittäiseen työmatkaliikenteeseen, joten koko radan voisi tuollaisella linjauksella jättää kokonaan rakentamatta, tai en ainakaan keksi miten siitä voisi koskaan tulla kannattava.
 
Pasila on ongelmallinen, koska vaihtoyhteyttä metroon ei ole, joten esim. Keilaniemi ja Hakaniemi jäävät aika pahasti paitsioon ja kummassakin on paljon työpaikkoja. Tallinna - Keilaniemi - Lentokenttä tarjoaisi helpon ja saumattoman vaihdon metroon, joka toisi tunnelin Etelä-Espoon, Helsingin keskustan ja koko metroradan varren kannalta käytettäväksi. Toisaalta lähijunavaihdot muuttuvat huonoiksi ja Pasila jää jossain määrin paitsioon.
Ei kukaan ole ehdottanut sellaista linjausta, että mentäisiin suoraan Pasilaan kulkematta Helsingin keskustan kautta. Kyllä Helsingin keskustankin kohdalla olisi asema.
 
Joo sanokaas joku kaveria tunteva et mikä ihmeen fetissi sillä on Keila/Otaniemeen? Aivan typerä ehdotus toi kyllä.
Idea on varmaan tekosaareen liittyvä taloudellinen intressi. Rakennusmaa on arvokasta pk-seudulla, joten jos keinosaarelle saa luotua miljoona neliömetriä rakennusoikeutta, sen markkina-arvo on yli miljardin.
 
Pitäsköhän jonkun kertoa Peterille, että kaljaa saa nykyään tilattua postitse ja tunneli tallinnaan ei enää ole tarpeellinen. Viron matkailu ja kiinnostavuus on muutenkin romahtanut hintatason nousun myötä, sekä helpompien oluen tilaustapojen seurauksena.
 
Kyllähän tuollainen juna ihan kiva olisi. Toisaalta tykkäisin myös jostain 10min välein lähtevistä ilmaisista helikoptereista jotka veisivät suoraan hotellille asti. Varmaan tähänkin jostain rahaa saisi valtiontakauksia vastaan?
 
Ainoa edes teoreettinen mahdollisuus saada tunnelista kansantaloudellisesti kannattava (kun huomioidaan molempien maiden taloudet), on minusta saada päivittäinen työmatkaliikenne järkeväksi. Se taas vaatii, että matka-aika minimoidaan mahdollisimman moneen työpaikkakeskittymänä ja vaihtoyhteydet optimoidaan toimimaan järkevästi, jotta tunnelin käytännöllisyys lahden kummallakin puolella maksimoituu mahdollisimman monelle käyttäjälle. Käytännössä Helsingin päässä vaihto metroon, lähijuniin ja mahdollisesti raitiovaunuverkkoonkin pitäisi olla mahdollisimman saumaton.

Pasila on ongelmallinen, koska vaihtoyhteyttä metroon ei ole, joten esim. Keilaniemi ja Hakaniemi jäävät aika pahasti paitsioon ja kummassakin on paljon työpaikkoja. Tallinna - Keilaniemi - Lentokenttä tarjoaisi helpon ja saumattoman vaihdon metroon, joka toisi tunnelin Etelä-Espoon, Helsingin keskustan ja koko metroradan varren kannalta käytettäväksi. Toisaalta lähijunavaihdot muuttuvat huonoiksi ja Pasila jää jossain määrin paitsioon.

Pasilassa on toki varaus olemassa metrolle ja metro saattaa olla hyvinkin olemassa, kun tunneli on valmis.
Pasilassa kannattaa muistaa myös, että se on tärkeä kaukoliikenteen vaihtoasema Pääradalta Turkuun tai tosinpäin. Ja tunnelin tultua myös Tallinnaan. Etelä-Espoolaisilla on jo se sujuva vaihtoyhteys lentoasemalle Rautatientorilla.
 
Pitäsköhän jonkun kertoa Peterille, että kaljaa saa nykyään tilattua postitse ja tunneli tallinnaan ei enää ole tarpeellinen. Viron matkailu ja kiinnostavuus on muutenkin romahtanut hintatason nousun myötä, sekä helpompien oluen tilaustapojen seurauksena.

No niin no, näköjään Finnairilla on arkisin 9 lentoa päivässä Tallinnaan joten kyllä tuolla välillä liikennettä on ihan niiden viinanhakureissujenkin lisäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pitäsköhän jonkun kertoa Peterille, että kaljaa saa nykyään tilattua postitse ja tunneli tallinnaan ei enää ole tarpeellinen. Viron matkailu ja kiinnostavuus on muutenkin romahtanut hintatason nousun myötä, sekä helpompien oluen tilaustapojen seurauksena.
Suomalaisten viinaturismi on ihan mitätön tekijä tässä. Matkustus Helsingin ja Tallinnan välillä on perustunut pääosin työmatkustukseen jo vuosien ajan ja matkustus kasvaa jatkuvasti.

Kyseessä on maailman vilkkain laivareitti 10miljoonalla vuosittaisella matkalla.
 
Pasilassa on toki varaus olemassa metrolle ja metro saattaa olla hyvinkin olemassa, kun tunneli on valmis.
Pasilassa kannattaa muistaa myös, että se on tärkeä kaukoliikenteen vaihtoasema Pääradalta Turkuun tai tosinpäin. Ja tunnelin tultua myös Tallinnaan. Etelä-Espoolaisilla on jo se sujuva vaihtoyhteys lentoasemalle Rautatientorilla.
Itse suhtaudun Pasilan metroon vähän skeptisesti, kun lähijunaliikenteeseen suunniteltu Pisararata hoitaisi aika suuren osan sen tehtävistä.
 
Jos pisara tulee, niin mitään pasilan metroa ei tule vuosikymmeniin.
 
Mietin miksi yhtäkkiä kiinalaiset dumppaa rahaa johonkin Helsinki-Tallinna tunneliin.

Nykyään ei enää haluta sotia, hommat hoidetaan gepoliittisen vallan kautta (Venäjällä energia, Kiinalla raaka-aineet (Kiinan valloitukset Afrikassa), sijoitukset) Jenkeillä ei ole enää oikeastaan kumpaakaan joten joutuvat mahtailemaan armeijallansa, mutta senkin "voima" heikentyy heikentymistään varsinkin Aasian suunnalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 502 157
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom