Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Suomalaisten viinaturismi on ihan mitätön tekijä tässä. Matkustus Helsingin ja Tallinnan välillä on perustunut pääosin työmatkustukseen jo vuosien ajan ja matkustus kasvaa jatkuvasti.

Kyseessä on maailman vilkkain laivareitti 10miljoonalla vuosittaisella matkalla.
Justiinhan Yle uutisoi, että virolainen työvoima ja virolaiset muuttavat juuri nyt pää märkänä pois Suomesta.

Historiallinen käänne: virolainen työvoima on alkanut valua pois Suomesta – "Moni on ryhtynyt ajattelemaan jatkuvan reissaamisen aiheuttamia ongelmia"
 
Ihan järjetön ideahan tämä on. Se euro tunneli ei vieläkään ole tuottanut voittoa. Joo onhan se paperilla saatu tuottamaan, kun annettiin velat anteeksi.. Kiinalaiset varmaan todella innoissaan olisi, että heidän lainaamansa 10 miljardia vaan katoaisi.. Nytkin Euro tunneli tuottaa vaan ~100 miljoonaa vuodessa voittoa, eli ei riitä edes korkojen maksuun. Saati sitten, että pitäisi maksaa vielä joskus se itse lainakin. :facepalm: Eurotunneli teki ensimmäisenä vuotena tappiota melkein miljardin. Ei kiinalaiset nyt niin tyhmiä ole, että lähtisivät tälläistä rahoittamaan ilman valtion takausta.
 
Angry Birds -mies Vesterbacka lähtee vetämään kiisteltyä Jäämeren rataa – juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua

" Tallinna-tunnelille naurettiin

Liikemiehen visiot kuulostavat varsin mahtipontisilta. Samanlainen vastaanotto oli miehen edellisen ison projektin, Tallinna-tunnelin kanssa kolme vuotta sitten.

– Silloin iso osa vain nauroi ja sanoivat, ettei tämä ole mitenkään realistista. Nyt kolme vuotta myöhemmin alkaa olla rahoitus kasassa, YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan.

Vesterbackan mukaan ensimmäinen juna Tallinnan ja Helsingin välisessä tunnelissa viilettäisi joulukuussa 2024. Tallinna-tunnelin hinnaksi on arvioitu 15 miljardia euroa eli se maksaa noin viisi kertaa Jäämeren radan verran.
"​

Samassa jutussa oli juttua miten satusetä rakentaa myös viidessä vuodessa junille Jäämeren radan Rovaniemeltä Kirkkoniemelle.

Vaikka olisi omaa rahaa sata miljardia euroa taskussa satusedällä ja ne päättäisi käyttää siihen Talinnan tunneliin ja Jäämeren rataan, niin ei tuossa viidessä vuodessa ehdi saamaan edes sitä YVA-prosessia läpi ja sitä varsinaista lupaprosessia ja niiden lupien oikeuskäsittelyä lainvoimaiseen tuomioon saakka. Pelkästään noille vaiheille pitäisi varata vähintäänkin se 10 vuotta aikaa yhteensä.

Se on täysin varmaa käytännössä että noista molemmista hankkeista valitetaan loppuun saakka KHO:n ja mahdollisesti EU-tuomioistuimeen ja ihmisoikeustuomioistuimeen saakka. Joku saamalaisten pyhä poropaikka jää radan alle niin sehän on selvä etteivät sitä valittamatta hyväksy ja täysin varmaa on että laivayhtiöt itse tai bulvaanien kautta valittavat taas Tallinnan tunnelista.
 
Tää lintuäijä on kyllä aivan kujalla, minulle on henkilökohtaisesti aivan sama vaikka rakentelee koko Suomen täyteen ratoja ja tunneleita kunhan siihen ei laiteta penninjeniä veronmaksajien rahoja, sehän tällä lintumiehellä taitaa olla mielessä, että saadaan valtio pumppaamaan verorahoja noihin loputtomiin rahareikiin jota se suunnittelee ja ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tää lintuäijä on kyllä aivan kujalla, minulle on henkilökohtaisesti aivan sama vaikka rakentelee koko Suomen täyteen ratoja ja tunneleita kunhan siihen ei laiteta penninjeniä veronmaksajien rahoja, sehän tällä lintumiehellä taitaa olla mielessä, että saadaan valtio pumppaamaan verorahoja noihin loputtomiin rahareikiin jota se suunnittelee ja ajaa.
Me veronmaksajathan lähinnä pistetään maksimaalisesti kapuloita rattaisiin kaikenlaisilla rakennusmääräyksillä ja lupaprosessoilla.
 
Me veronmaksajathan lähinnä pistetään maksimaalisesti kapuloita rattaisiin kaikenlaisilla rakennusmääräyksillä ja lupaprosessoilla.

Kyllähän noissa lintumiehen projekteissa maksajan ja aasin rooli on varattu Suomen veronmaksajille.

Ainakin kaikissa muissa maissa jonne kiinalaisella rahalla jotain suurta infrastruktuurihanketta tekevät, homma toimii niin että kyseisen maan valtio takaa kokonaisuudessaan siihen menevien lainat, niiden korot ja luvatun tuottoprosentin kiinalaisten pääomalle.

Kiinalaisille on ihan yksi hailee tuottaako hanke koskaan mitään muuta kuin tappiota kun kohdemaan valtion veronmaksajat kaiken maksavat.

Em. pisnesmallia en oikein esimerkiksi Suomen kannalta ymmärrä. Kiinalta lainataan joku 40 miljardia euroa johonkin Tallinnan tunneliin ja sen lainan takaa sitten Suomen valtio ja takaa lisäksi jonkun neljän prosentin vuosikoron ja jonkun viiden prosentin tuoton kiinalaisten pääomalle. Suomen valtio taas saisi saman lainan suoraan markkinoilta alle 1 prosentin korolla eikä tarvisi edes kiinalaisia päästää vetämään välistä ja antaa kiinalaisille sananvaltaa. Jos todellinen ihme tapahtuisi ja tunneli alkaisi tuottaakkin enemmän kuin mitä Suomen valtio takaa, niin ne menisivät sitten kiinalaisten taskuun.

Lintumiehellä ei ole oikein mitään kompetenssia mihinkään infrastruktuurihankkeisiin. Ellei sitten se pätevöitä siihen, että sattui olemaan lasten lintupossupelin kehittäneessä pajassa liiketoiminnan kehittäjänä.
 
Eihän se vaadi kuin sen, että ei takaa. Kyllä ne osaavat olla rakentamatta jos kokevat ettei homma kannata.
 
Eihän se vaadi kuin sen, että ei takaa. Kyllä ne osaavat olla rakentamatta jos kokevat ettei homma kannata.

Silloin se jää täysin varmasti rakentamatta kun koko liikeidea on siinä valtiontakauksessa.

Jos taas lintumies omalla rahalla tai kiinalaiset omilla rahoillaan ja omalla riskillään moisia rakentavat Suomeen ilman Suomen veronmaksajien rahoja ja takauksia, niin lämpimästi ainakin minun puolesta tervetuloa.

Samanlainen liikeideahan sillä Helsingin Guggenheim-museolla oli eli pumpataan Hölmölän maan hölmöiltä veronmaksajilta rahat parempiin taskuihin. Kun ei verohanat auenneet niin lähtivät nappulat vinkuen.
 
Kyllähän noissa lintumiehen projekteissa maksajan ja aasin rooli on varattu Suomen veronmaksajille.

Ainakin kaikissa muissa maissa jonne kiinalaisella rahalla jotain suurta infrastruktuurihanketta tekevät, homma toimii niin että kyseisen maan valtio takaa kokonaisuudessaan siihen menevien lainat, niiden korot ja luvatun tuottoprosentin kiinalaisten pääomalle.

Kiinalaisille on ihan yksi hailee tuottaako hanke koskaan mitään muuta kuin tappiota kun kohdemaan valtion veronmaksajat kaiken maksavat.

Em. pisnesmallia en oikein esimerkiksi Suomen kannalta ymmärrä. Kiinalta lainataan joku 40 miljardia euroa johonkin Tallinnan tunneliin ja sen lainan takaa sitten Suomen valtio ja takaa lisäksi jonkun neljän prosentin vuosikoron ja jonkun viiden prosentin tuoton kiinalaisten pääomalle. Suomen valtio taas saisi saman lainan suoraan markkinoilta alle 1 prosentin korolla eikä tarvisi edes kiinalaisia päästää vetämään välistä ja antaa kiinalaisille sananvaltaa. Jos todellinen ihme tapahtuisi ja tunneli alkaisi tuottaakkin enemmän kuin mitä Suomen valtio takaa, niin ne menisivät sitten kiinalaisten taskuun.

Lintumiehellä ei ole oikein mitään kompetenssia mihinkään infrastruktuurihankkeisiin. Ellei sitten se pätevöitä siihen, että sattui olemaan lasten lintupossupelin kehittäneessä pajassa liiketoiminnan kehittäjänä.

Lintumies on vain Kiinan sätkynukke ja kätyri näiden projektien eteenpäin ajamiseksi.
 
Pakko kyllä yhtyä epäileväiseen konsensukseen näiden projektien suhteen. Mutta mikä helvetin lintumies, kaverilla on nimikin niin miksei sitä voi käyttää? Ei Westerbacka nyt mikään Zyskowicz ole että tarttis kolmeen kertaan miettiä meneekö konsonantit oikeaan järjestykseen.

Jos jotain positiivista näissä (meta)projekteissa, niin kestäähän suomalaisten infrahankkeiden järjetön hitaus julkisuudessa ja kansalla mielessä. Minkään tekemiseen menee kymmenen tai kakskytä vuotta ja pirusti joutavia resursseja ennen kuin päästään aloittamaan edes. Kehitä siinä sitten Suomea.
 
Silloin se jää täysin
Samanlainen liikeideahan sillä Helsingin Guggenheim-museolla oli eli pumpataan Hölmölän maan hölmöiltä veronmaksajilta rahat parempiin taskuihin. Kun ei verohanat auenneet niin lähtivät nappulat vinkuen.
Parastahan tässä farssissa oli että tuo sama vitun Guggenheim tuli aina vain uudestaan ja uudestaan pöydälle vaikka kumottiin aina. Lähtiköhän kerran Helsingin kaupunginjohtaja alle viikko kumoamisen jälkeen lounastamaan New Yorkkiin tämän kusetussäätiön johtajien kanssa ja suunnittelemaan seuraavaa vaihetta. #nocorruption

Lintumies on vain Kiinan sätkynukke ja kätyri näiden projektien eteenpäin ajamiseksi.
Suomen hankkeiden suhteen ei ole taidettu ehtoja julistaa? Tosin veikkaan että juuri tästä on kyse. Kiinan silkkitierahasto etsii muista maista kuuluisia liikemiehiä tai muita vastaavanlaisia hermanneja joilla on kontaktit kunnossa politiikan puolelta ja sitten aletaan ajamaan järjettömiä hankkeita luvaten ”auttajille” hyvät henkilökohtaiset osuudet jos projekti onnistuu.
 
Angry Birds -mies Vesterbacka lähtee vetämään kiisteltyä Jäämeren rataa – juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua

" Tallinna-tunnelille naurettiin

Liikemiehen visiot kuulostavat varsin mahtipontisilta. Samanlainen vastaanotto oli miehen edellisen ison projektin, Tallinna-tunnelin kanssa kolme vuotta sitten.

– Silloin iso osa vain nauroi ja sanoivat, ettei tämä ole mitenkään realistista. Nyt kolme vuotta myöhemmin alkaa olla rahoitus kasassa, YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan.

Vesterbackan mukaan ensimmäinen juna Tallinnan ja Helsingin välisessä tunnelissa viilettäisi joulukuussa 2024. Tallinna-tunnelin hinnaksi on arvioitu 15 miljardia euroa eli se maksaa noin viisi kertaa Jäämeren radan verran.
"​

Samassa jutussa oli juttua miten satusetä rakentaa myös viidessä vuodessa junille Jäämeren radan Rovaniemeltä Kirkkoniemelle.

Vaikka olisi omaa rahaa sata miljardia euroa taskussa satusedällä ja ne päättäisi käyttää siihen Talinnan tunneliin ja Jäämeren rataan, niin ei tuossa viidessä vuodessa ehdi saamaan edes sitä YVA-prosessia läpi ja sitä varsinaista lupaprosessia ja niiden lupien oikeuskäsittelyä lainvoimaiseen tuomioon saakka. Pelkästään noille vaiheille pitäisi varata vähintäänkin se 10 vuotta aikaa yhteensä.

Se on täysin varmaa käytännössä että noista molemmista hankkeista valitetaan loppuun saakka KHO:n ja mahdollisesti EU-tuomioistuimeen ja ihmisoikeustuomioistuimeen saakka. Joku saamalaisten pyhä poropaikka jää radan alle niin sehän on selvä etteivät sitä valittamatta hyväksy ja täysin varmaa on että laivayhtiöt itse tai bulvaanien kautta valittavat taas Tallinnan tunnelista.

Peter Vesterbackan seuraavat projektit:

Rullaportaat Mt. Everestille.

Pitkospuut Amazonin viidakon halki.

Hiihtoputki maasta kuuhun.
 
Pakko kyllä yhtyä epäileväiseen konsensukseen näiden projektien suhteen. Mutta mikä helvetin lintumies, kaverilla on nimikin niin miksei sitä voi käyttää? Ei Westerbacka nyt mikään Zyskowicz ole että tarttis kolmeen kertaan miettiä meneekö konsonantit oikeaan järjestykseen.
Nimi on kyllä Vesterbacka. ;)
 
Nyt siellä ollaan jo sopimusta vääntämässä kiinalaisen rakennusyhtiön kanssa.

Uuden arvion mukaan tunnelin rakentaminen kestäisi noin kuusi vuotta ja sen työllistävä vaikutus Suomen osalta olisi vuositasolla jopa kaksikymmentä tuhatta henkilötyövuotta.

Taitaisi vain tuonkin työn tehdä kiinalaiset ja Suomelle jäisi vain maksajan rooli.

Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihankkeeseen tulossa mukaan maailman suurin rakennusliike – vuosittainen työllisyysvaikutus olisi 20 000 henkilötyövuotta
 
Ei ainakaan suunnitellulla aikataululla, joku valittaa kuitenkin kun haetaan lupia ja sehän on sitten automaattisesti +1-x vuotta kun käydään (kaikki) oikeusasteet läpi.
 
Ei ainakaan suunnitellulla aikataululla, joku valittaa kuitenkin kun haetaan lupia ja sehän on sitten automaattisesti +1-x vuotta kun käydään (kaikki) oikeusasteet läpi.

Siinähän menee AVI:lla vähintään se kaksi vuotta päättää mahdollisesta luvasta. Sen jälkeen toiset vähintään kaksi vuotta menee hallinto-oikeudella päättää asiasta. Sitten taas Korkeimmalla hallinto-oikeudella taas kaksi vuotta. Eli se olisi yhteensä kuusi vuotta.

Mahdollisesti asia pitää käsitellä parikin kierrosta oikeudessa jolloin siitä tulisi uudet neljä vuotta päälle. Ja mahdollisesti pitää odottaa välissä jotain toisia oikeudenkäyntejä jossa asiasta on valitettu toiseen oikeusistuimeen.

EU-tuomioistuimeen jos valitus menee jostain syystä, niin se on taas vuosi lisää.

Minun puolestani Vesterbacka saa rakentaa vaikka kymmenkaistaisen moottoritien ja viiden junaraiteen tunnelin Espoosta Tallinnaan. Ainoa vain se, että kunhan tekee sen omilla rahoillaan tai vaikka kiinalaisten rahoilla eikä suomalaisten veronmaksajien rahoja käytetä siihen euroakaan edes minkäänlaisten takuiden muodossa.

Ilman suomalaisten veronmaksajien kuppaamista hankkeesta ei tule taatusti mitään kun kiinalaisilla on muissakin maissa ollut vaatimuksena että valtio takaa tuon tyyppiset hankkeet kokonaan ja lisäksi jonkun 5 prosentin tuoton kiinalaisten pääomalle ja voitot lisäksi päälle. Lähinnä ne kiinalaiset ovat kehitysmaita onnistuneet kusettamaan tuollaisella.
 
Ilman suomalaisten veronmaksajien kuppaamista hankkeesta ei tule taatusti mitään kun kiinalaisilla on muissakin maissa ollut vaatimuksena että valtio takaa tuon tyyppiset hankkeet kokonaan ja lisäksi jonkun 5 prosentin tuoton kiinalaisten pääomalle ja voitot lisäksi päälle. Lähinnä ne kiinalaiset ovat kehitysmaita onnistuneet kusettamaan tuollaisella.

+ strateginen kohde niin Kiinalaiset alkaa kiristämään maan hallitusta. :dead:
 
Vesterbacka kertoi juuri maikkarin uutisissa että jos lupa heltiää niin 16kpl tunneliporaa kaivaa tunnelia tallinnaan ja 2 vuodessa valmistuu aloittamisesta.
Kovat on jutut...
 
Vesterbacka kertoi juuri maikkarin uutisissa että jos lupa heltiää niin 16kpl tunneliporaa kaivaa tunnelia tallinnaan ja 2 vuodessa valmistuu aloittamisesta.
Kovat on jutut...

On kyllä toisaalta niin, että kun paperien ja komiteoiden sijasta alaa isot porat pyöriä isolla rahalla, niin jälkeäkin syntyy enemmän ja nopeammin kuin moni uskookaan. Jos on kolme aloitusta keskellä + päädyt, niin porataan 8 poralla/tunneli, jolloin porattavaa on joku 10-12 km/pora.16 metriä päivässä, niin reiät on valmiit kahdessa vuodessa.
 
On kyllä toisaalta niin, että kun paperien ja komiteoiden sijasta alaa isot porat pyöriä isolla rahalla, niin jälkeäkin syntyy enemmän ja nopeammin kuin moni uskookaan. Jos on kolme aloitusta keskellä + päädyt, niin porataan 8 poralla/tunneli, jolloin porattavaa on joku 10-12 km/pora.16 metriä päivässä, niin reiät on valmiit kahdessa vuodessa.

Ei kait se teknisesti mikään ongelma edes ole.

Ongelma on ne luvat ja byrokratia joka vie sen 15+ vuotta ennen kuin poran saa edes käynnistää.

Vielä isompi ongelma on ettei ketään kiinnosta maksaa sitä kymmenien miljardien euron rahaa jonka tunnelin vetäminen vaatisi.

Kiinalaiset eivät niin hölmöjä ole että omia rahojaan sellaiseen kankkulan kaivoon pistäisi vaan vaativat joka eurolle jonka lainaisivat Suomen valtion takuun ja lisäksi takuun valtiolta sille että saavat jokaiselle eurolleen minkä itse siihen pistävät vähintään 5 prosentin vuosituoton.
 
On kyllä toisaalta niin, että kun paperien ja komiteoiden sijasta alaa isot porat pyöriä isolla rahalla, niin jälkeäkin syntyy enemmän ja nopeammin kuin moni uskookaan. Jos on kolme aloitusta keskellä + päädyt, niin porataan 8 poralla/tunneli, jolloin porattavaa on joku 10-12 km/pora.16 metriä päivässä, niin reiät on valmiit kahdessa vuodessa.

Ensin se keskikohta eli saari pitää rakentaa. Se ei ihan yhdessä eikä kahdessa yössä tule vaan siihen menee vuosia.
 
Kiinalaiset eivät niin hölmöjä ole että omia rahojaan sellaiseen kankkulan kaivoon pistäisi vaan vaativat joka eurolle jonka lainaisivat Suomen valtion takuun ja lisäksi takuun valtiolta sille että saavat jokaiselle eurolleen minkä itse siihen pistävät vähintään 5 prosentin vuosituoton.

Kiinan kanssa ei välttämättä edes tarvitse valtion takuita olla. Osaavat kyllä pelata likaista peliä ja maksattaa tunnelin moninkertaisesti Suomella.
 
Ainakaan ei voi syyttää kunnianhimon puutteesta mitä tunnelin valmistumisen aikatauluun tulee. :) Muuten kyllä pidän tunnelia ihan fiksuna hankkeena ja toivottavasti se joskus onnistuisi.

"Ollaan koko ajan sanottu, että ei tämä ole tekninen ongelma vaan on kaikkia muitakin haasteita. Tekemistä riittää, että päästään tavoitteeseen, että junat liikkuvat 2024, hän jatkaa."


Tallinna-tunnelia luotsaava Peter Vesterbacka ei huolestunut selvityksestä: "Aivan varmasti löytyy vaikeampiakin paikkoja, johon on rakennettu tunnelia"
 
Ainakaan ei voi syyttää kunnianhimon puutteesta mitä tunnelin valmistumisen aikatauluun tulee. :) Muuten kyllä pidän tunnelia ihan fiksuna hankkeena ja toivottavasti se joskus onnistuisi.

"Ollaan koko ajan sanottu, että ei tämä ole tekninen ongelma vaan on kaikkia muitakin haasteita. Tekemistä riittää, että päästään tavoitteeseen, että junat liikkuvat 2024, hän jatkaa."


Tallinna-tunnelia luotsaava Peter Vesterbacka ei huolestunut selvityksestä: "Aivan varmasti löytyy vaikeampiakin paikkoja, johon on rakennettu tunnelia"

Olisiko kukaan kiinnostunut lyömään vetoa sen puolesta, että 2024 vuonna juna kulkee edes kerran yhteen suuntaan Helsingin ja Tallinnan välin?
 
Eikö tuo kaveri nyt vaan kehtaa myöntää tuon 2024 olevan aivan täyttä kuraa. No kai kiinalaiset maksaa hyvin paskanpuhumisesta.
 
Todella mielenkiintoinen projekti. Suomea pitää kehittää eteenpäin tavalla tai toisella. Ehkä tämä ei ole se oikea tapa, mutta ilman sitä ensimmäistä ideaa ei tule niitä seuraaviakaan. Ehkäpä 20 vuoden päästä käy niin, että Virolaiset rakentaa sen tunnelin, että pääsevät edullisille ostoksille Suomeen. Tietenkään tätä ei pidä tehdä kokonaan veromaksajien rahalla ja suurimman osan riskistä tulee kantaa yritykset tms.

Veronmaksjien tarvitse kantaa huolta, kun sitä vartenhan äänestetään, että saadaan ne fiksuimmat ja terävimmät suomalaiset päättämään meidän yhteisistä asioista. Jos äänestää itseänsä älykkäämpää, niin tavallaan aina voittaa. Eiköhän ne persutkin hyvin pärjää, vaikka eivät ilmeisesti olleet niin koulutettuja.

Kiinalaiset toivat toisiksi eniten rahaa Suomeen vuonna 2017 ja 2018. Menevätköhän kohta vielä Venäläisten edelle.. eli jos joskus haettiin venäjää puhuvia työntekijöitä, niin nyt se kääntynee kiinaa osaavien palkkaamiseen.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi yli 20 % vuonna 2017 - Business Finland
https://www.businessfinland.fi/cont...317738d/visit-finland-visitor-survey-2018.pdf
 
Ihan hirvittävä projektihan tämä on. Suorastaan vaarallinen. Kahden kääpiovaltion kääpiökaupunkien yhdistäminen järkyttävän kalliilla ratkaisulla. Kaiken lisäksi Viro on suhteellisen köyhä kehittyvä itämarkkinatalous. Ei mitään järkeä. Mukana vielä kiinalaiset, jotka hakevat poliittista valtaa ja pyrkivät murentamaan alueellista suvereniteettia infrahankkeiden kautta.
 
Saisivat jo kuopata koko paskan ja lähettää Vesterbackan vaikka Egyptiin rakentamaan uuden kilpailevan Suezin kanavan. Parissa viikossa ja halvalla tottahan toki.
Vedetään mutkat suoriksi ja suomi maailmankartalle suoralla tunnellilla maan lävitse kiinaan vaan.:kahvi:
 
Ihan hirvittävä projektihan tämä on. Suorastaan vaarallinen. Kahden kääpiovaltion kääpiökaupunkien yhdistäminen järkyttävän kalliilla ratkaisulla. Kaiken lisäksi Viro on suhteellisen köyhä kehittyvä itämarkkinatalous. Ei mitään järkeä. Mukana vielä kiinalaiset, jotka hakevat poliittista valtaa ja pyrkivät murentamaan alueellista suvereniteettia infrahankkeiden kautta.
Samaa mieltä. Projektin koko on todella suuri ja sen myötä riski on todella korkea. Eipä silti voidaan tämä silti saada kannattavaksi jossain laskemissa jotka saattavat pitää paikkaansa!? Pelkällä Suomen ja Viron matkustaja- ja rahtiliikenteellä tuota tunnelia ei tietystikään makseta.

Tässä yksi hatusta vedetty, yksinkertainen ja täysin teoreettinen laskelma, eli ei kannata ottaa liian vakavissaan. Ajatuksena vaan, että erilaisia mahdollisuuksia voi olla paljon joista ei ole tietoa tai näkyvyyttä. Jos Kiinan silkkitieprojektia markkinoidaan Kiinassa vahvasti ja se lisää mm. kiinalaisten halukkuutta matkustaa näihin silkkitiekohteisiin, niin kyse voi olla suurista rahoista. Toki muukin matkailu voisi kasvaa Suomeen näin merkittävän investoinnin johdosta.

Venäläiset tekivät vuonna 2018 yhteensä 2.977.000 matkaa Suomeen. Kiinalaiset tekivät yhteensä 454.000 matkaa Suomeen. Yhteensä kiinalaiset tekivät n. 150 miljoonaa ulkomaan matkaa/vuodessa ja määrä on vahvassa kasvussa. Keskimäärin kiinalainen käyttää nykyään matkallaan n. 1.200 € (3x enemmän kuin muut matkustajat keskimäärin). Jos kiinalaisten matkailu kasvaisi Venäläisten tasolle se tarkoittaisi 2.500.000 matkustajaa lisää ja nämä toisivat (2.500.000 x 1.200 €) yhteensä n. 3 miljardia lisää rahaa Suomeen/vuosi. Viidessä vuodessa 15 miljardia euroa. Kiinan hallinto voi "kannustaa" Suomeen matkustamista niin halutessaan. Hyvien matkakokemusten ja kiinalaisten rikastuminen voisi tietysti kasvattaa potentiaalia lisää. Riski toiseenkin suuntaan on tietysti merkittävä ja noin suuri määrä matkustajia vaatii myös muita investointeja. Joka olisi toisaalta myös mahdollisuus monille yrityksille.

Eli edellinen oli aivan hatusta vedetty lakelma, kun oikeista ei tietenkään ole tarkkaa tietoa. Ketjussa olevaan negatiiviseen suhtautumiseen hieman vaihtoehtoa. Kiinalla on merkittävä rooli näissä asioissa ja se pystyy pienilläkin päätöksillä vaikuttamaan suuresti pienen maan asioihin. Riippuu mitä sopimuspöydässä ja neuvotteluissa käydään läpi. Vielä lopuksi, että olen itsekin epäileväinen tämän projektin kannattavuudesta, mutta en suhtaudu siihen (ainakaan oletuksena) negatiivisesti.

Potentiaalia ainakin on kiinalaisissa turisteissa:
Kiinalaiset tekevät näinä viikkoina 400 miljoonaa matkaa - Suomessa kiinalaisturistien määrä kasvaa alkuvuodesta 17 prosenttia
 
Ei kait uusi Silkkitie kulje Suomen läpi vaikka olisi mikä tunneli? Uskon, että jos halutaan kiinalaisia houkutella, niin varmaan löytyy keino tehdä se pienemmälläkin rahalla. Olen siitä samaa mieltä, että tunneli ja koko sekoilu on konseptina/ilmiönä mielenkiintoinen.
 
Kiinalaisturistien määrää kasvattaa se, että tänne on erinomaiset suorat lentoyhteydet monesta isosta kiinalaisesta kaupungista.
 
Hauskempi olisi ihmiskuljetus automaattisilla droneilla helsingistä tallinnaan ja takaisin. + siinä olisi pilottia kerrakseen. Vihreällä energialla tietysti.

:sidea:
 
Ei kait uusi Silkkitie kulje Suomen läpi vaikka olisi mikä tunneli? Uskon, että jos halutaan kiinalaisia houkutella, niin varmaan löytyy keino tehdä se pienemmälläkin rahalla. Olen siitä samaa mieltä, että tunneli ja koko sekoilu on konseptina/ilmiönä mielenkiintoinen.
Riippuu tietysti miten asioita määritellään, mutta tätä hanketta on ajateltu silkkitien jatkumona. Kiinan Silkkitie voi pian kulkea Suomen kautta
 
  • Tykkää
Reactions: OD.
Kiinalaisturistien määrää kasvattaa se, että tänne on erinomaiset suorat lentoyhteydet monesta isosta kiinalaisesta kaupungista.
Sepäs on tietysti hienoa. Finnairin tarvitsee vain vuokrata esim. Norwegianilta lisää kalustoa ja miljoonat kiinalaiset tervetuloa! "Kohta" pääsee Suomesta suoraan junalla Keski-Eurooppaan. :D

Ymmärsin, että mainitsit asiasta vain vähätellen kiinalaisten intoa Suomeen kohtaa. Sehän on nyt Suomesta kiinni, että saadaanko kiinalaiset pidettyä täällä tyytyväisenä vai vievätkö he rahansa muualle. Hieno mahdollisuus Suomelle mitä useilla mailla ei ole (yhtä hyviä yhteyksiä).
 
Kyllä ainakin omaan matkustamiseeni vaikuttaa matkustuksen helppous. Ensisijaisesti katselen kohteita joihin pääsee hyvillä yhteyksillä.

En keksi miksi sama ei vaikuttaisi kiinalaisiin matkailijoihin.

Jos Helsinkiin tulee enemmän lentoja Kiinasta kuin Berliiniin tai Pariisiin, niin oletettavasti Helsinkiin päätyy myös suhteessa kaupungin kokoon paljon enemmän kiinalaisia. Ihan vaan, koska reissaus on nopeampaa, helpompaa ja halvempaa.

Tai ehkä moni käyttää Helsinkiä sopivana välipysäkkinä jatkaen Euroopan muihin kaupunkeihin.
 
Tästä koko hommasta tulee väistämättä mieleen ikuisuusprojekti johon on kipattu suunnittelu- ja lobbausrahaa jo vuosikymmeniä. Siis nuuskatunneli + silta Vaasasta Uumajaan. Ei tuostakaan koskaan tullut mitään konkreettista, eikä tule.

Merenkurkun silta – Wikipedia

Tekisivät tämän harjoitustyönä ensin ja sitten katsottaisiin eteenpäin.
 
Ainakaan ei voi syyttää kunnianhimon puutteesta mitä tunnelin valmistumisen aikatauluun tulee. :) Muuten kyllä pidän tunnelia ihan fiksuna hankkeena ja toivottavasti se joskus onnistuisi.

"Ollaan koko ajan sanottu, että ei tämä ole tekninen ongelma vaan on kaikkia muitakin haasteita. Tekemistä riittää, että päästään tavoitteeseen, että junat liikkuvat 2024, hän jatkaa."


Tallinna-tunnelia luotsaava Peter Vesterbacka ei huolestunut selvityksestä: "Aivan varmasti löytyy vaikeampiakin paikkoja, johon on rakennettu tunnelia"
Tuskinpa lintumiestä kiinnostaa tekniset realiteetit yms. "nörttien höpinät". Ei muuta kuin geeliä tukkaan ja nimet soppareihin. Vaikka koko suomenlahti katoaisi kartalta niin Vesterbacka silti jatkaisi 2024-hehkutustaan koska haluaa pitää hypemyllyä yllä eli siis tunnelin lehtien otsikoissa ja keskusteluissa pinnalla.
Sinänsä varmaan hänelle ihan sama vaikka poraamisessa menisi 1000v tai junat eivät koskaan kulkisi kunhan vain hänen "kiinalaiset kaverinsa" saavat sopimuksen lyötyä lukkoon.
 
Tästä koko hommasta tulee väistämättä mieleen ikuisuusprojekti johon on kipattu suunnittelu- ja lobbausrahaa jo vuosikymmeniä. Siis nuuskatunneli + silta Vaasasta Uumajaan. Ei tuostakaan koskaan tullut mitään konkreettista, eikä tule.

Merenkurkun silta – Wikipedia

Tekisivät tämän harjoitustyönä ensin ja sitten katsottaisiin eteenpäin.
Merenkurkun silta tulee olemaan todellisuutta jonain päivänä, sen takaa maan nousema, jota on jäljellä vielä pirun monta meriä. Siellä maa nousee sentin vuodessa. Reilun 2000 vuoden päästä perämeri on jo järvi.
 
Merenkurkun silta tulee olemaan todellisuutta jonain päivänä, sen takaa maan nousema, jota on jäljellä vielä pirun monta meriä. Siellä maa nousee sentin vuodessa. Reilun 2000 vuoden päästä perämeri on jo järvi.
Mites merenpinnan nousu joka on jo haudannut mantereita jääkauden jälkeen?
 
Mites merenpinnan nousu joka on jo haudannut mantereita jääkauden jälkeen?
Merenkurkussa maankohoaminen jatkuu vielä noin 140 metriä, siinä saa meri hieman nousta....

Pohjanlahden ympäristössä ylimmän rannan rantamerkkejä tavataan Suomessa korkeimmillaan noin 220 metriä nykyisen merenpinnan tason yläpuolella. On arvioitu, että Perämeri muuttuu järveksi noin 2000 vuoden kuluttua, kun Merenkurkun noin 20 metrin syvyydessä olevat kynnykset kohoavat merenpinnan yläpuolelle. Maankohoamista on jäljellä arviolta 100-150 metriä.
Maankohoaminen ja vesistöjen muutokset – Geologia.fi
 
Tästä koko hommasta tulee väistämättä mieleen ikuisuusprojekti johon on kipattu suunnittelu- ja lobbausrahaa jo vuosikymmeniä. Siis nuuskatunneli + silta Vaasasta Uumajaan. Ei tuostakaan koskaan tullut mitään konkreettista, eikä tule.

Merenkurkun silta – Wikipedia

Tekisivät tämän harjoitustyönä ensin ja sitten katsottaisiin eteenpäin.
Tuollaiselle sillalle ei ole muuta estettä kuin se, että sille ei olisi tarpeeksi käyttöä, että siihen kannattaisi upottaa pari miljardia. Tallinna-tunnelille olisi paljon enemmän käyttöä, mutta toisaalta hinta on niin korkea, että sekään ei vaikuta kannattavalta.
 
Tuollaiselle sillalle ei ole muuta estettä kuin se, että sille ei olisi tarpeeksi käyttöä, että siihen kannattaisi upottaa pari miljardia. Tallinna-tunnelille olisi paljon enemmän käyttöä, mutta toisaalta hinta on niin korkea, että sekään ei vaikuta kannattavalta.

Kyllä se ruotsalaisia kiinnostaa varsinkin nuuskarallin osalta. Jos katsoo nuuskabisneksessä liikkuvia liikevaihtoja ja osuutta suomentuontiin niin onhan se jo miljoonia euroja vuosittain, ellei jo satamiljoonaa. Tulevaisuudessa jos näitä kommunistihallituksia enemmänkin suomessa alkaa olemaan niin veronkorotukset suomessa ajaa yhä enemmän ostoksille jopa ruotsiin.

Tosin saattaapi olla kun katsoo ruotsin kehitystä niin tarve luoda liikkumis-esteitä ennemmin kuin helpotuksia maiden rajalle :rofl:

ps. verrattuna reilu 10-vuotta sitten tehtyyn selvitykseen, kustannukset olisivat huomattavasti alemmat koska nyt suuri osa noista silloista hoituisi yksinkertaisesti ajamalla maa-ainesta. Suuri osa tuosta matkasta on jo jotain metrinsyvää. Ja tuo 26km on nykyään 24km joka on se syvin kohta johon sopisi tunneli. Joku suunnitelma tästä oli (helkkarin kallis konsulttiveivaus) jossa tämä pätkä suunniteltiin tunneliksi kahden keinosaaren väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Merenkurkun silta tulee olemaan todellisuutta jonain päivänä, sen takaa maan nousema, jota on jäljellä vielä pirun monta meriä. Siellä maa nousee sentin vuodessa. Reilun 2000 vuoden päästä perämeri on jo järvi.
Totaalista Offtopikkia, mutta tuo maankohoaminen on länsirannikolla ihan ihmiselämän aikana havaittava juttu. Esimerkiksi Porissa joku Pihlavanlahti muuttuisi ilman ruoppaamista suoksia suhteellisen nopeasti. Siellä on joitain kesämökkejä, jotka ovat ennen olleet meren rannalla, mutta eivät ole enää :D
Jos taas mietitään vähän pidemmällä aikavälillä, niin Porihan oli alle tuhat vuotta sitten suurimmaksi osaksi meren alla ja Ulvila oli satamakaupunki.

Jos palataan itse asiaan, niin tuo mahdollinen tunneli voisi olla rahdin kannalta järkevä vaihtoehto, jos Batiasta saadaan EU-rahalla kunnon raiteet Saksaan asti. En tiedä missä vaiheessa tämä on tällä hetkellä.
 
Aivan hullun hommaa lähteä tuollaista tunnelia tekemään. Hintaan nähden hyöty olematon.

Niin kiva idea kuin olisikin junia käyttää (sähkö veturit ympäristöystävällisempiä kuin diiselillä ajaa), mutta eipä rahtia voi koko euroopan läpi viedä raiteilla, koska ratoja ei ole (kiskojen tekeminen on kallista tai mahdotonta tiiviisti asutuilla alueilla) ja ne muutama rata on jo aivan täyteen priorisoitu henkilöliikennettä. Siksi euroopassa rahti liikku käytännössä vain kumipyörillä.

Jos joku turisti tänne lentää, niin ei se lähde junalla Baltian läpi Eurooppaan, vaan ottaa jatkolennon. Halpalentoyhtiöt vievät hetkessä määränpäähän niin edullisesti ettei ketään kiinnosta matkustaa junalla pidempiä matkoja. Sitten tietenkin on meikäläisen kaltaiset autolomista pitävät, jotka periaatteessa tykkäisivät nopeasta tieyhteydestä Eurooppaan, mutta ei meitä niin montaa ole kerran vuodessa kesälomaroadtripille eurooppaan menijöitä että tunneli kannattaisi.

Toki jos sen tunnelin saisi pykättyä muutamalla sadalla millillä, mutta ei mitään järkeä lähteä tällaisen pienen pahasti velkaantuneet matuparatiisin viimeisiä roposia alkaa laittamaan tuollaiseen utopiaan. Se ei olisi ikinä kannattavaa toimintaa. Ylläpito olisi pelkästään tappiollista, puhumattakaan että kuinka monta vuosisataa kuluisi rakennuskustannusten kuollettamiseen (lue: ei ikinä).

Katsotaan sitten kun ilmastonmuutoken kurittama maapallo on tuhonnut kaikki elämän mahdollisuudet etelä-euroopassa ja Suomi on paratiisi maanpäällä ja meillä asuu
jotain miljardi ihmistä (kunnon työssäkäyviä ihmisiä, ei täysihoidossa pötköttäviä keenereitä). Helsinki ja Tallinna ovat maailman mittakaavassa niin pieniä kyliä ettei meillä ole varaa tuollaiseen. Pitäisi olla jotain Tokion kaltaisia kukoistavia 10 milj. asukkaan kaupunkeja jossa jatkuva metro tunnelin läpi uusi juna parin min välein vieden satatuhatta ihmistä tunnissa.
 
Merenkurkussa maankohoaminen jatkuu vielä noin 140 metriä, siinä saa meri hieman nousta....

Pohjanlahden ympäristössä ylimmän rannan rantamerkkejä tavataan Suomessa korkeimmillaan noin 220 metriä nykyisen merenpinnan tason yläpuolella. On arvioitu, että Perämeri muuttuu järveksi noin 2000 vuoden kuluttua, kun Merenkurkun noin 20 metrin syvyydessä olevat kynnykset kohoavat merenpinnan yläpuolelle. Maankohoamista on jäljellä arviolta 100-150 metriä.
Maankohoaminen ja vesistöjen muutokset – Geologia.fi
Hyvä tietää. Muista laittaa YLElle seuraavaksi palautetta kun maalailevat maailmanlopun skenaarioita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 243
Viestejä
4 501 555
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom