Muut alukset ovat relevantteja vertailukohtia, koska laskemalla voi osoittaa, että nykyisten laivojen tarjoama kokonaiskapasiteetti ei ole mitenkään erittäin vähäinen kuten olet väittänyt. Päinvastoin, kapasiteettia Helsingin ja Tallinnan välillä on itse asiassa paljon: neljä nopeaa alusta ja lisäksi rahtialus Vuosaaresta Muugaan.Ensinnäkin Saksan laivat eivät liity aiheeseen mitenkään. Kuten ei myöskään Euroopan ja Aasian välillä seilaavat konttialukset.
Kerta kyse on siitä että miten tuo liikennöinti Tallinnan ja Helsingin välillä kannattaa toteuttaa niin eiköhän se konttifeederi kulje sen reitin niin monta kertaa kuin on tarve. Ja jos se yksi pieni konttifeederi pystyy yhdellä kertaa kuljettaan yhtä paljon rahtia kuin viisi autolauttaa niin veikkaan että päästöjen kannalta se on se optimaalisempi ratkaisu.
Toki se että kuinka paljon tuo RO-RO kyky vaikuttaa logistiikkaan on sitten toinen asia.
Eiköhän tämä ole asia, joka on järkevintä jättää markkinoiden ratkaistavaksi. Jos olet sitä mieltä, että Helsinki-Tallinna-reitin kysyntään oikea tarjonta on konttifeederi, niin mikään ei estä sinua rupeamasta laivanvarustajaksi, jos saat rahoittajatkin vakuutettua.
Itse hiukan epäilen liikeideaasi mm. siksi, että konttien yksittäiskäsittely satamissa ja kuormaaminen edelleen ottaa aikaa enemmän kuin rekan ajaminen laivaan ja toisessa päässä ulos. Kaikki rahdin käsittely lisää kuljetusvaurioiden riskiä ja jonkinlainen riski kai siihenkin on, että kontti päätyisi väärään rekkaan.