The Last of Us Part I (Remake, PS5 & PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raxama
  • Aloitettu Aloitettu
Jonkun verran stutteria tässä vastaan tulee, muttei sentään mitään jatkuvaa nykimistä. Hiiren liikuttaminen tuntuu kuin yrittäisi uida vanukkaassa ja näyttis anoo alentamaan asetuksia.
Kaatumisia tai muita kriittisiä ongelmia ei ole ainakaan ekan kahdeksan tunnin aikana ollut. Grafiikkahäröjä on itiöiden täyttämissä pimeissä paikoissa, mutta sekin varmaan johtuu ikivanhoista nvidian ajureista.

Harmi että näköjään aika monella on ainakin netin perusteella ihan täysin käyttökelvoton, maailman paskin porttaus, joka vielä huutelee herjoja vastaantuleville.
 
Just luekselin Reddititstö, että sama hiiren nylkytysongelma on myös Unchartedissa ja sitä ei olla siinäkään korjattu. :facepalm:

Pitäsköhön laittaa jo refundia menemään.
 
Prossun mukana tullut Uncharted jäi juuri tuon hiiren nylkyttelyn takia melko nopeaa kesken ja jos sitä ei tähänkään korjata niin jää kyllä hankkimatta.
 
Ellietä saattelemassa aika alussa, ja aika putkijuoksultahan tämä vaikuttaa.
Ihan yleisesti FYI jotka miettii tätä peliä. Tämä pelihän on putkijuoksujen tasoa: Legendary. Mitään vaihtoehtoja ei anneta, paitsi ehkä maksimissaan voit valita menetkö pilarin vasemmalta vai oikealta puolelta. Tähän peliin eläydytään tarinan vuoksi ja annetaan pelin mennä raiteilla eteenpäin.
 
Muutama kaatuilu ja hiiriprobleema luonnollisesti täälläkin mut muuten ihan hyvin rullais omalla kokoonpanolla. Helvetin harmi jos tota hiirihommaa ei tosiaan saada kuntoon, tässä on 10 vuotta venannu et saa nimenomaan tän pelin pleikkaripeleistä pelattua hiiri+näppis kombolla.
 
Ihmettelen että miksi edes pelata näitä pelejä hiirellä kun on alunperinkin tarkoitettu pädillä pelattavaksi?
Itse olen kyllä aikanaan paljonkin hiirellä pelejä pelannut mutta nykyään ei jaksa ruudun ääressä selkä kipeänä pelata hiirellä vaan rennosti padillä pelituolista :)
 
Ihmettelen että miksi edes pelata näitä pelejä hiirellä kun on alunperinkin tarkoitettu pädillä pelattavaksi?
Itse olen kyllä aikanaan paljonkin hiirellä pelejä pelannut mutta nykyään ei jaksa ruudun ääressä selkä kipeänä pelata hiirellä vaan rennosti padillä pelituolista :)

Koska vihaan pelata pädillä kaikkea muuta paitsi Fifaa. Ei kai siinä muuta. Pädit jäi heti kun pääse pelaa hiirellä ja näppiksellä eikä sillä pelaaminen tunnu mielekkäältä koska olen kuitenkin pääasiassa tietokonepelaaja. Kyllä mulla Playstation on tavalla tai toisella aina ollut ja olen pelannu hampaat irvessä yksinoikeuspelit ja toivonu salaa kuinka vois joskus kokea nämäkin pelit hiirellä ja näppiksellä.
 
Ihmettelen että miksi edes pelata näitä pelejä hiirellä kun on alunperinkin tarkoitettu pädillä pelattavaksi?
Ehkä se on ollut alunperin tarkoitettu pädillä pelattavaksi koska PS4 ei tukenut hiirtä ja näppistä joka on ylivertainen kaikin puolin?

Kysymyksiä johon ei saada vastauksia. Harmi että vuonna 2023 on ongelmia deveillä niinkin yksinkertaisissa asioissa kuin hiiren liikuttamisessa.
 
Ehkä se on ollut alunperin tarkoitettu pädillä pelattavaksi koska PS4 ei tukenut hiirtä ja näppistä joka on ylivertainen kaikin puolin?

Kysymyksiä johon ei saada vastauksia. Harmi että vuonna 2023 on ongelmia deveillä niinkin yksinkertaisissa asioissa kuin hiiren liikuttamisessa.
Tuo kyllä totta, jos tehdään portti pc:lle niin nuo asiat pitäisi olla kunnossa kyllä.
 
Koska vihaan pelata pädillä kaikkea muuta paitsi Fifaa. Ei kai siinä muuta. Pädit jäi heti kun pääse pelaa hiirellä ja näppiksellä eikä sillä pelaaminen tunnu mielekkäältä koska olen kuitenkin pääasiassa tietokonepelaaja. Kyllä mulla Playstation on tavalla tai toisella aina ollut ja olen pelannu hampaat irvessä yksinoikeuspelit ja toivonu salaa kuinka vois joskus kokea nämäkin pelit hiirellä ja näppiksellä.
No ei siinä mitään jos vihaa pelata pädillä, niin minäkin joskus vihasin mutta ajat on muuttanut ainakin itseä.
 
Ihmettelen että miksi edes pelata näitä pelejä hiirellä kun on alunperinkin tarkoitettu pädillä pelattavaksi?
Itse olen kyllä aikanaan paljonkin hiirellä pelejä pelannut mutta nykyään ei jaksa ruudun ääressä selkä kipeänä pelata hiirellä vaan rennosti padillä pelituolista :)
Ainoa syy itsellä ostaa tää PC:lle eikä PS5:lle on juurikin tuo hiiritähtäys. Muutenkaan pleikalla ei tule pelattua kuin yksinoikeudet yleensä juuri sen takia että PC:llä saa hiiren käyttöön. Vaikka pelissä ei pitäisikään edes tähtäillä vaan ihan vaan kameraa käännellä, niin teen sen mieluummin hiirellä kuin ohjaimella.
Luulen, että aika monella muulla PC-pelaajalla sama homma.
 
Itse en päässyt edes valikoista eteenpäin, kaatui kahteen kertaan shaderien buildauksessa.

Laadukasta.

i9 9900k, 3070, 32gt
 
Nyt lähti itsellä lataukseen. Katsotaas miten täällä pyörähtää.

Edit. Shadereita luodaan ja CPU:n lämmöt mukavasti 100c :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Ahaa tästä tuli ilmeisesti pökäleversio PC:llä ..pitääpä katsella vuoden päästä jostain alennuksesta jos olisi jo patchattu kuntoonkin
 
Uusi patch (1.0.1.5) julkaistu, ja ainakaan Redditin perusteella kaatuilut ja suorituskykyongelmat osalla vaan pahentui. Patchissa on mukana vanhempi versio siitä .DLL:stä, jonka pitäisi auttaa tuskastuttavan pitkän shaderien tekemisessä.
Itsellä kaatui myös oliko nyt neljää kertaa shadereiden tekemisessä. Peliin kun pääsi, niin ainakin vielä mielipide on 'meh. Tätäkö tämä koko peli on, pitkiä cut-scenejä jatkuvalla syötöllä...

Ihan OK peli pyörii, ~70 - ~80 FPS, 1440p ja high. i9700k ja 6800XT. Voisi varmaan nostaakin highistä ylös, mutta mennään nyt näillä.
 
Summataanpa mitä iltainen googletus toi tulosta:

-DLSS ei toimi, kun engine.ini-filestä puuttuu line. Koodirivin lisäämällä DLSS tulee voimaan pelissä.
-EmptyStandbyList kannattaa laittaa taustalle, jotta pelin kaatuilu korjaantuisi. Ilmeisesti syö muistit vapauttamatta sitä ja sitten kaatuu.
-Windowsin PageFile kannattaa asettaa suuremmaksi, esim. vastaamaan RAM-muistin määrää(16394 / 32768) tämänkin pitäisi auttaa kaatuiluun.
-Se vanha compiler-kirjasto 2.9.5. auttaa shadereiden kasaukseen _huomattavasti_ sekä suorituskykyyn & kaatuiluun.
-Mouse lagiin auttaa, muttei korjaa asettamalla FPS-cap näytön virkistystaajuudelle, sekä mulkkaamalla "Ram Mouse Input" ja Ingame "V-Sync"-asetusten kanssa.

Onhan tässä pelaajalla harrastamista, tokihan sitä täysihintaiselta peliltä toivoisi että säädön määrä olisi minimaalinen.

Uusin patch 1.0.1.5 mielestäni paransi suorituskykyä sekä nyt ei CPU enää huuda kokoajan täysillä pelatessa. Eli jotain optimointia tapahtunut, vaikkakin paljon on varmaan vielä tehtävänä.
 
Tuosta ohjain/hiiri-keskustelusta tuli mieleen, että onko PC-versiossa gyro-ohjaus (motion sensor tms. controller-asetuksissa)?
 
Summataanpa mitä iltainen googletus toi tulosta:

-DLSS ei toimi, kun engine.ini-filestä puuttuu line. Koodirivin lisäämällä DLSS tulee voimaan pelissä.
-EmptyStandbyList kannattaa laittaa taustalle, jotta pelin kaatuilu korjaantuisi. Ilmeisesti syö muistit vapauttamatta sitä ja sitten kaatuu.
-Windowsin PageFile kannattaa asettaa suuremmaksi, esim. vastaamaan RAM-muistin määrää(16394 / 32768) tämänkin pitäisi auttaa kaatuiluun.
-Se vanha compiler-kirjasto 2.9.5. auttaa shadereiden kasaukseen _huomattavasti_ sekä suorituskykyyn & kaatuiluun.
-Mouse lagiin auttaa, muttei korjaa asettamalla FPS-cap näytön virkistystaajuudelle, sekä mulkkaamalla "Ram Mouse Input" ja Ingame "V-Sync"-asetusten kanssa.

Onhan tässä pelaajalla harrastamista, tokihan sitä täysihintaiselta peliltä toivoisi että säädön määrä olisi minimaalinen.

Uusin patch 1.0.1.5 mielestäni paransi suorituskykyä sekä nyt ei CPU enää huuda kokoajan täysillä pelatessa. Eli jotain optimointia tapahtunut, vaikkakin paljon on varmaan vielä tehtävänä.
Vaikuttaa sieltä että Iron Galaxyllä on vielä paljon opittavaa PC käännösten teosta.
 
AMD:lle tuli uudet, pelkästään tälle pelille optimoidut ajurit (Adrenalin Edition 22.40.43.05)
Optimoinnit lisätään myös huhtikuun ensimmäisiin ajureihin

Game Optimizations for The Last of Us™ Part 1
AMD Software: Adrenalin Edition 23.3.2 is the recommended driver for The Last of Us™ Part 1, while a subsequent AMD Software: Adrenalin Edition 23.4.1 driver with these optimizations will be made available.

 
Jätin sharedit kääntymään ja sillä aikaa oli jo peli kipannut.
 
Täällä tuntuisi pyörivän oikein hyvin, tosin kuvasuhde piti kyllä muutta UW:sta normi QHD, kun ei 4070 ti:ssä tahdo muisti riittää. Noin tunnin pelailun aikana asetukset tapissa, resoluutio QHD ja koneena 13700K, 32GB, 4070 ti peli toiminut jatkuvasti yli 80fps, hiiressä ei mitään lagia.
Toki optimointeja odotan ja toimivaa DLSS:ää, että jos saisi vielä tuon UW-resoluution käyttöön.
 



Uusi patch (1.0.1.5) julkaistu, ja ainakaan Redditin perusteella kaatuilut ja suorituskykyongelmat osalla vaan pahentui. Patchissa on mukana vanhempi versio siitä .DLL:stä, jonka pitäisi auttaa tuskastuttavan pitkän shaderien tekemisessä.
Itsellä kaatui myös oliko nyt neljää kertaa shadereiden tekemisessä. Peliin kun pääsi, niin ainakin vielä mielipide on 'meh. Tätäkö tämä koko peli on, pitkiä cut-scenejä jatkuvalla syötöllä...

Ihan OK peli pyörii, ~70 - ~80 FPS, 1440p ja high. i9700k ja 6800XT. Voisi varmaan nostaakin highistä ylös, mutta mennään nyt näillä.
Mielestäni alun jälkeen cutscenet eivät ole pitkiä. Niitä on mutta pelaamaan pääsee taas hetken päästä uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en päässyt edes valikoista eteenpäin, kaatui kahteen kertaan shaderien buildauksessa.

Laadukasta.

i9 9900k, 3070, 32gt

Uusimman patchin kanssa sain shaderit buildattua ja pelin aloitettua, kaatui kuitenkin jo kun Joel sai kellon :kahvi:
 
Onko tämä nyt vaan PS4 Remastered -versio paremmilla grafiikolla ja PC-tuella?

Olin ostamassa tätä noista AMD:n kylkiästarjouksista tuolla Myydään-osastolla, mutta hinnat on nousseet jopa 40€. Ihan sen vertaa en haluaisi maksaa.

Nyt mietin, että jos vaan jatkan pelailua tuolla PS4-versiolla, niin mitä menetän?
 
Uusimman patchin kanssa sain shaderit buildattua ja pelin aloitettua, kaatui kuitenkin jo kun Joel sai kellon :kahvi:
Alkaa i9 ikä painaa, uutta rautaa tilaukseen? :cool: Vitsi vitsinä, oletko tarkastanut paljon on Windowsin sivuutustiedoston koko (Pagefile), tätä suurentamalla voi päästä eroon kaatuilusta. Samalla kannattaa varmistaa, että VRAM ei täyty yli tuon 8Gb mitä 3070 sisältää.
 
Onko tämä nyt vaan PS4 Remastered -versio paremmilla grafiikolla ja PC-tuella?

Olin ostamassa tätä noista AMD:n kylkiästarjouksista tuolla Myydään-osastolla, mutta hinnat on nousseet jopa 40€. Ihan sen vertaa en haluaisi maksaa.

Nyt mietin, että jos vaan jatkan pelailua tuolla PS4-versiolla, niin mitä menetän?
Itse en ole uutta versiota pelannut mutta käsittääkseni gameplayn tuntuma on lähempänä kakkosta ja vihollisten tekoäly on parempi. Ympäristöt ja välivideot ovat samat mutta nykyajan grafiikoilla. Tämä tavallaan enemmän äärimmäinen remasteri kun täysi remake.
 
Alkaa i9 ikä painaa, uutta rautaa tilaukseen? :cool: Vitsi vitsinä, oletko tarkastanut paljon on Windowsin sivuutustiedoston koko (Pagefile), tätä suurentamalla voi päästä eroon kaatuilusta. Samalla kannattaa varmistaa, että VRAM ei täyty yli tuon 8Gb mitä 3070 sisältää.

Juuh, täytyypi jatkaa tutkimista paremmalla ajalla. Aikamoinen pökäle kyllä, toivottavasti saavat patchattua toimivammaksi.
 
Onko tämä nyt vaan PS4 Remastered -versio paremmilla grafiikolla ja PC-tuella?

Olin ostamassa tätä noista AMD:n kylkiästarjouksista tuolla Myydään-osastolla, mutta hinnat on nousseet jopa 40€. Ihan sen vertaa en haluaisi maksaa.

Nyt mietin, että jos vaan jatkan pelailua tuolla PS4-versiolla, niin mitä menetän?
Tämä on SE versio pelistä, joka pitäisi pelata.

Otettu pohja The Last of Us 2 -pelistä, ja päälle rakennettu ykköspeli uudestaan.
 
Onko tämä nyt vaan PS4 Remastered -versio paremmilla grafiikolla ja PC-tuella?

Olin ostamassa tätä noista AMD:n kylkiästarjouksista tuolla Myydään-osastolla, mutta hinnat on nousseet jopa 40€. Ihan sen vertaa en haluaisi maksaa.

Nyt mietin, että jos vaan jatkan pelailua tuolla PS4-versiolla, niin mitä menetän?
Pääasiassa muutokset PS4-versioon on pintaa koskevia eli grafiikat on viety vielä Part II:n grafiikoita paremmiksi. Lisäksi tekoäly on otettu Part II:sta. Edellisten lisäksi on hiottu välikohtauksien jouhevuutta, koska ei tarvita latausaikoja samalla tavalla kuin ennenmuinoin. Pelimekaniikat on täysin samat kuin Remastered-versiossa.
 
Aikamoinen farssi tämä homma. Tuntuu että tahallaan laitettu shaderlataus niin pitkäksi että heikompien laitteistojen omistajat ei pääse edes käyttämään steamin refundia. Ja jos katsoo steamin hardware surveytä niin yli puolella prossua-näyttistä millä tuo voi kestää lähemmäs 2h.

Hauskinta tässä on se että kräkätty versio pelistä lataa nuo nopeasti ja muutenkin vähemmän sttutteria mitä olen lukenut. Sekä muita parannuksia, kuten uudempi dlss kirjasto ja kaatuiluun ilmeisesti myös jotain temppuja.
 
Noh, kerrankin oli 7950X:stä hyötyä. Shadereissa meni alta 20 minuuttia. nVidian Ajurit tuo käski päivittää heti kun käynnisti. Ei ole vielä stutterista kärsinyt, mutta ei ole vielä mitään tähtäämistä vaativaa ollut 40 peliminuutin aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Melko laatua tämä patch (1.0.1.5):
Päivitin pelin, heitin uudet AMD-The-Last-of-Us-ajurit sisään DDU:n kautta, ja ei kun peliin... Buildin Shaders, ja alusta. 0 - 9% meni hienosti, jonka jälkeen peli kaatui. Winkkarin uudelleenkäynnistys varmuuden vuoksi, peli käyntiin, ja ilmoitus "GPU did crash". Kaikkiin safe-mode -kyselyihin ei:tä, ja takaisin building shaders. Nyt 13%, ja edelleen, on tuskaisen hidasta.
Yhtään en tiedä, mikä triggeröi tuon "building shaders":n, mutta eipä näytä 1.0.1.5 -patchilla ja tuoreilla ajureilla olevan mitään vaikutusta. Edelleen tuskaisen hidas, ja CPU sekä GPU huutaa hoosiannaa. Peli itsessään on 3 X SSD @ RAID0 -asemalla, mutta eihän tuo edes näy.
Vittu mitä paskaa.

Edit: Ai niin, kone ei ole millään tavalla kellotettu, täysin stock. i9700k, 6800XT, Win11.

Edit2: Crash nro. 2. 19% building shaders. Tällä kertaa oli HWMonitor taustalla, ja ei ole kertaakaan kaatanut Windowsia vielä. Korkein lämpötila minkä ehdin nähdä oli 86C.

Edit: Crash nro. 3. 23% building shaders.

Edit: Crash nro 4. 39% building shaders. Meni hermot, ja Steamiin refund. 30 sekuntia ja refunded. Pelitunteja ehkä 6, joista 4,5 jotain muuta. Welcome warez.
 

Liitteet

  • 3.png
    3.png
    68,6 KB · Luettu: 51
  • 4.png
    4.png
    28,5 KB · Luettu: 50
Viimeksi muokattu:
Melko laatua tämä patch (1.0.1.5):
Päivitin pelin, heitin uudet AMD-The-Last-of-Us-ajurit sisään DDU:n kautta, ja ei kun peliin... Buildin Shaders, ja alusta. 0 - 9% meni hienosti, jonka jälkeen peli kaatui. Winkkarin uudelleenkäynnistys varmuuden vuoksi, peli käyntiin, ja ilmoitus "GPU did crash". Kaikkiin safe-mode -kyselyihin ei:tä, ja takaisin building shaders. Nyt 13%, ja edelleen, on tuskaisen hidasta.
Yhtään en tiedä, mikä triggeröi tuon "building shaders":n, mutta eipä näytä 1.0.1.5 -patchilla ja tuoreilla ajureilla olevan mitään vaikutusta. Edelleen tuskaisen hidas, ja CPU sekä GPU huutaa hoosiannaa. Peli itsessään on 3 X SSD @ RAID0 -asemalla, mutta eihän tuo edes näy.
Vittu mitä paskaa.

Edit: Ai niin, kone ei ole millään tavalla kellotettu, täysin stock. i9700k, 6800XT, Win11.

Edit2: Crash nro. 2. 19% building shaders. Tällä kertaa oli HWMonitor taustalla, ja ei ole kertaakaan kaatanut Windowsia vielä. Korkein lämpötila minkä ehdin nähdä oli 86C.

Edit: Crash nro. 3. 23% building shaders.

Edit: Crash nro 4. 39% building shaders. Meni hermot, ja Steamiin refund. 30 sekuntia ja refunded. Pelitunteja ehkä 6, joista 4,5 jotain muuta. Welcome warez.
CPU rupeaa näyttämään ikänsä, ja ei ihme että GPU kaatuu kun käy noin kuumana. Toki ymmärrän ettei tällaista jaksa ja ei ole hyväksyttävää pelin tekijältä, mutta jos noi asiat korjaisi niin ei peli kaatuisi.
 
CPU rupeaa näyttämään ikänsä, ja ei ihme että GPU kaatuu kun käy noin kuumana. Toki ymmärrän ettei tällaista jaksa ja ei ole hyväksyttävää pelin tekijältä, mutta jos noi asiat korjaisi niin ei peli kaatuisi.
CPUn iän ymmärrän, mutta en GPU:n lämpöjä? 110C pitäisi olla se hard-spot. Lisäksi, F1 2022, PUBG, ja 3Dkarkkimarkin stress-test menee läpi mukisematta, monta tuntia putkeen.
Olet sitä mieltä, että GPU:n lämpöjä pitäisi saada alas? Peli kuitenkin pyöri ennen patchia sen ~1,5 tuntia putkeen ilman mitään?
 
Ehkä olen vähän "out of touch" kun oma 6800 XT aina ollut vesillä, mutta omaan silmään tuo kyllä kuumana käy. Se noissa kaikissa stress testeissä on, että aina löytyy joku mihin kone kippaa. Veikkaan että juuri tämä load, kun molemmat CPU ja GPU vetää 100%, on sellainen mitä GPU ei noissa lämmöissä kestä.
Mene ja tiedä, niinkuin aina näissä ATK-hommissa...
 
Ainoa syy itsellä ostaa tää PC:lle eikä PS5:lle on juurikin tuo hiiritähtäys. Muutenkaan pleikalla ei tule pelattua kuin yksinoikeudet yleensä juuri sen takia että PC:llä saa hiiren käyttöön. Vaikka pelissä ei pitäisikään edes tähtäillä vaan ihan vaan kameraa käännellä, niin teen sen mieluummin hiirellä kuin ohjaimella.
Luulen, että aika monella muulla PC-pelaajalla sama homma.
Remasteri pelattu ja otin tämän trialin PS5:lle, pelasin sen 2h ja narahdin kiinni ni päätin ostaa PC:lle. Onhan tuo makiaa kb+m mossautella heduja etenkin kiikariaseilla. Jousella tähtäily ja ennakko on ihan toista myös kun pädillä. Oikeastaan Remasterin muutaman kerran läpäisseenä PS4&PS5, tää pc-läpipeluu oli melkonen powertrip ;D

Nyt tuosta vakaudesta kun pääpeli ja delsu läpi: Peli kaatui omalla kokoonpanolla koko tänä aikana kaksi kertaa. Suurin osa ajasta tuli pelattua DLSS päällä (ainakin pelin asetuksista.) Mitään ini-puukotuksia tai kikkailuja en tehnyt, uusimmat nvidian ajurit. Osan pelistä pelasin 3440x1440 UW ja osan 4K OLEDilla. Tänään pätsin myötä tuntui että fps oli kasvanut alkuperäisestä selvästi.

Pelin asetuksista max fps laitoin vastaamaan oman näytön max-hertsitaajuutta, raw mouse input off ja vsync off. Synkki näytti toimivan kun vertasi näytön menussa hertsejä ja fps-lukemaa nvidian overlaysta. Ei mitään mainittavia bugeja, kaksi kaatumista, toimiva hiiri. Vähän ihmetyttää nuo negisarvostelut Steamissa että peli ei toimi, mutta kait se on uskottava että tuli kerrankin vedettyä pitempi tikku pc-porttauksen julkaisussa. Edelleen muistuu mieleen RDR2 -pc:lle joka oli pelikelvoton viikkoja.

E: Näköjään taas uusi Hotfix pihalla
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään 1.0.1.6 version juuri asensi, ei tietoa mitä eroa 1.0.1.5.

Mielenkiintoista kyllä lukea näistä ongelmista, kun ei itsellä vielä ainakaan ole bugittanut ollenkaan.
7600X rajoitettu 80°C, 3080 10GB alivoltitettu 1815MHz@0.900V ja annoin shaderien buildailla rauhassa ensimmäisellä käynnistyksellä
 
Näköjään 1.0.1.6 version juuri asensi, ei tietoa mitä eroa 1.0.1.5.

Mielenkiintoista kyllä lukea näistä ongelmista, kun ei itsellä vielä ainakaan ole bugittanut ollenkaan.
7600X rajoitettu 80°C, 3080 10GB alivoltitettu 1815MHz@0.900V ja annoin shaderien buildailla rauhassa ensimmäisellä käynnistyksellä

Tämmöset patch notet:

The Last of Us Part I v1.0.1.6 Patch Notes

A new hotfix for The Last of Us Part I is now live. This update addresses fixes that improve memory, performance, and more.

  • Decreased PSO cache size to reduce memory requirements and minimize Out of Memory crashes
  • Added additional diagnostics for developer tracking purposes
  • Increased animation streaming memory to improve performance during gameplay and cinematics
  • Fix for crash on boot relating to game save files
 
Framet alkaa olla nyt tyydyttävällä tasolla mut kaatuilu vaivaa oikein kunnolla. Ei pysty käytännössä pelaa paria minuuttia pidempään siellä ekassa paikassa missä pääsee hiiviskeleen vihulaisia pakoon. En kerinny pelaan juurikaan ennen tätä viimeisintä patchiä joten en tiedä johtuuko siitä vai mikä on. Täytyy vähän tutkia.

EDIT:

Muillakin näyttäis kaatuilu lisääntyneen uuden pätsin myötä. Nopeiden testien perusteella se on DLSS joka kaataa pelin. Täytyy jatkaa testailua viä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä taisi lopulta auttaa kaatuiluun näytönohjaimen täydellinen defaultille palautus. Eli tähän asti vakaana kaikissa peleissä toiminut RTX 3080 TUF 1900Mhz@875mv ei tässä pelissä toimikaan, vaan vakiona täytyy ajella.

Pari tuntia tuli pelattua ilman kaatumisia. Onkohan tästä pelistä seuraava ylikellotuksien vakauden testaamisen baselineksi?
 
2h tuli pelattua ja mitään ongelmia en vielä havainnut. Eihän tuo peli nopeasti pyöri rautaan nähden, mutta aikalailla pysytään +100FPS:ssä.
( 7950X, 32GB ram, Win10, RTX4090 FE)
 
Näytti tuo keskusmuistin käyttö tippuneen ~10 gigasta noin 4,7-5,3 gigaan uusimman patchin myötä, mutta muutoin en havainnut niin positiivista kuin negatiivistakaan vaikutusta, eli toimii itselläni edelleen ongelmitta.


Itsellä taisi lopulta auttaa kaatuiluun näytönohjaimen täydellinen defaultille palautus. Eli tähän asti vakaana kaikissa peleissä toiminut RTX 3080 TUF 1900Mhz@875mv ei tässä pelissä toimikaan, vaan vakiona täytyy ajella.

Pari tuntia tuli pelattua ilman kaatumisia. Onkohan tästä pelistä seuraava ylikellotuksien vakauden testaamisen baselineksi?
1900MHz@875mV kuulostaa kieltämättä melko kireälle viritetyltä, että ehkä pieni löysäys auttaisi. Tuossa ylempänä totesinkin kuinka oma MSI 3080 on pelittänyt kaatumatta 1815MHz@900mV.
 
1900MHz@875mV kuulostaa kieltämättä melko kireälle viritetyltä, että ehkä pieni löysäys auttaisi. Tuossa ylempänä totesinkin kuinka oma MSI 3080 on pelittänyt kaatumatta 1815MHz@900mV.
Totta tämä, mutta ei yhden pelin takia viitsi etsiä uutta curve spottia millä toimii kaatumatta, sama ajella vakiona ja palauttaa kellit kun on peli läpi. :)
 
Päädyin nyt pelaamaan niin, että vedän padilla aina niin kauan, kun tulee häly. Sitten hiiri käyttöön ja headshotit vihuihin. Tuolla tavalla saa minmoitua tuon hiiri stutterin häiritsevyyden, mutta ei tarvi kärvistellä onnettomien padi tähtäystaitojen kanssa.

Peli on kyllä täysin yhden prossuytimen varassa alun shadereiden luomista lukuunottamatta. Yksi ydin huutaa 70-90% välillä ja muut alle 10% koko ajna. Välillä CPU rajoittaa FPS:t hetkellisesti alle 60:nkin pahimmillaan... Yhtään kaatuamista ei ole tulluit itsellä. Ihan hyvälle peli on tuntunut ja aika nätti on valaistukseltaan ja heijastuksiltaan. Texturet ei ole aina kuitenkaan terävimmästä päästä.
 
Päädyin nyt pelaamaan niin, että vedän padilla aina niin kauan, kun tulee häly. Sitten hiiri käyttöön ja headshotit vihuihin. Tuolla tavalla saa minmoitua tuon hiiri stutterin häiritsevyyden, mutta ei tarvi kärvistellä onnettomien padi tähtäystaitojen kanssa.
Onko Mouse Raw input offille kokeiltu vielä?
 
Reilu 30min nyt pelattu ja OK pyörii 4K Ultra DLSS Quality eli renderöinti 2560x1440.

Huomasin sitten että mitä helkkaria? Tässä mun ottama kuvakaappaus:

20230331012810_1 – kopio.jpg


kuva_2023-03-31_014651199.png
 
Reilu 30min nyt pelattu ja OK pyörii 4K Ultra DLSS Quality eli renderöinti 2560x1440.

Huomasin sitten että mitä helkkaria? Tässä mun ottama kuvakaappaus:

20230331012810_1 – kopio.jpg


kuva_2023-03-31_014651199.png
Joku Redditissäkin huomannut tuon erikoisen DLSS version, mutta ei ole kuitenkaan tuorein enää sekään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom