The Last of Us Part I (Remake, PS5 & PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raxama
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli siirryttyä UWQHD:sta takaisin normaaliin QHD-resoluutioon niin riittää taas pelikäytössä 4070 ti:n muisti vähän paremmin. Kyllähän tää on aivan paskasti optimoitu, kun fps dippailee välillä 70fps tuntumiin. Aluksi luulin että tässä on RT joka selittäisi raskauden, mutta eihän tässä olekkaan, joten en ymmärrä mikä tästä pelistä tekee näin raskaan kun ei se ainakaan ulkonäössä näy.
 
Muutama tunti takana ja peli näyttää upealta ja pyörii hienosti.
Noin 45min otti noiden shadereiden teko tuossa alkuun, mikä nyt tietysti on ihan järjetöntä, mutta sen kun malttoi odottaa niin hyvin tuntuu pyörivän.

6800 XT ja 5600X @1440p. Laitoin asetukset High:lle ja säädin frameraten max 60. Ei ole sieltä alle tipahtanut vielä.

Taas täytyy ihmetellä tätä film grainin olemassa oloa. Aivan järjetön asetus ja vielä oletuksena päällä.

Mutta ei tämäkään tosin pelkkää juhlaa ole. Välillä tulee vastaan aivan mössötekstuureja ja nyt kun menin takaisin pelaamaan, kesti pelin lataaminen pari minuuttia. Pätsiä kaipaa siis vielä. Mutta itse välttynyt näköjään näiltä pahimmilta.
Lisäksi huomannut että Ellie jää seikkailemaan välillä ja kommentoi jotain pelitapahtumia vaikka olisi ihan toisessa huoneessa. Näitäkään ei alkuperäisessä mielestäni tapahtunut.
Yksi hauska bugi sen sijaan tuli kun Ellie ja Tess kastuivat kesken kaiken välivideon :D

shot_20230406_172406.jpg

shot_20230406_172428.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pelikellossa 16h, ja yksi kaatuminen koko aikana.
Peli pyörii vallan mainiosti, eikä kummoisempia bugeja ole tullut vastaan. Muutaman kerran jotkin tekstuurit hieman välkkyneet.
Kaikki maximilla, ja onhan kyllä silmäkarkkia koko peli.
Itsellä vielä eka kerta koko peliä, ja onhan hienosti toteutettu tarina. Ainakin tähän asti.
Prossu 5950X, 32Gt, 4090FE, 3440x1440 qd-oled
 
Viimeksi muokattu:
Pelikellossa 16h, ja yksi kaatuminen koko aikana.
Peli pyörii vallan mainiosti, eikä kummoisempia bugeja ole tullut vastaan. Muutaman kerran jotkin tekstuurit hieman välkkyneet.
Kaikki maximilla, ja onhan kyllä silmäkarkkia koko peli.
Itsellä vielä eka kerta koko peliä, ja onhan hienosti toteutettu tarina. Ainakin tähän asti.
Prossu 5950X, 32Gt, 4090FE, 3330x1440 qd-oled
Olen tullut siihen tulokseen, että tää kaatuu n 10h välein, joten odota vain. rtx 4090 täälläkin. Upea peli kyllä, kun ei ole näistä aiemmin mitään kokemusta
 
en ymmärrä mikä tästä pelistä tekee näin raskaan kun ei se ainakaan ulkonäössä näy.

Kaikki maximilla, ja onhan kyllä silmäkarkkia koko peli.
...4090FE, 3330x1440 qd-oled
Nättihän toi on, siitä ei pääse mihinkään.

Toki vaatii suorituskykyä koneelta mutta kaupasta onneksi saa rautaa jolla peli pyörii hyvin eikä tarvitse täyttää Steamia, tubea ja loppua maailmaa että paskasti optimoitu.

Toisin oli muinoin kun Crysis julkaistiin ja varmaan vuoden tai kaksi oli tilanne ettei millään euromäärällä saanut rautaa jolla peli olisi pyörinyt hyvin, puhumattakaan ettei kyseessä ollut nykyajan 4K resoluutio.

Terv.:
2018 ostettu CPU + 4080 = 3h avg. 94fps (4K 21:9 ULTRA dlss Quality)
 
Taitaa tämänkin pelin myötä 16gb ram riittää kaikkeen olla taputeltua, muistinkäyttö on tapissaan ja kaikenlaisia miettimistaukoja ilmestyy eli kaupoille kohta mars.
 
Nättihän toi on, siitä ei pääse mihinkään.

Toki vaatii suorituskykyä koneelta mutta kaupasta onneksi saa rautaa jolla peli pyörii hyvin eikä tarvitse täyttää Steamia, tubea ja loppua maailmaa että paskasti optimoitu.

Toisin oli muinoin kun Crysis julkaistiin ja varmaan vuoden tai kaksi oli tilanne ettei millään euromäärällä saanut rautaa jolla peli olisi pyörinyt hyvin, puhumattakaan ettei kyseessä ollut nykyajan 4K resoluutio.

Terv.:
2018 ostettu CPU + 4080 = 3h avg. 94fps (4K 21:9 ULTRA dlss Quality)
Nii en sit tiedä, musta ainakin vähän typerältä kuulostava tilanne et vaatii jotain 4080 tai 4090 tasosta rautaa koneelta että saa noita lukemia, ottaen huomioon kuitenkin et peli pyörii PS5:llä 1440p ja 60fps suurimman osan ajasta muutamaa encounteria lukuunottamatta. Siis raudalla joka on vuodelta 2020 ja on julkasussa ollu siihen 500€ pintaan. Ja nää kyseessä olevat kortit parhaimmillaan maksaa noin tuplat, pahimmillaan yli triplat ja melkeen nelinkertasen summan tohon konsoliin verrattuna.

Ja kaikilla tuntuu vielä olevan toi DLSS käytössä muutenkin, et vaikka reso olis kuinka 4k niin ei sitä sillä resolla renderöidä kuitenkaan, vaan sekin on sit lähempänä tota 1440p todellisuudessa. En ulkoa muista miten noi DLSS resot meni mut ei se varmaan kaukanakaan oo. Toi on kyllä ollu jo pidemmän aikaa trendinä et optimoinnin sijasta lyödään peliin se DLSS ja sillä saadaan se pelattavaan kuntoon, samalla kun natiivina pelaaminen on lähes kokonaan poissuljettu (Cyberpunk ainakin oli yks tällänen peli), eikä tää touhu oikeastaan voi mun mielestä mennä näin.

Joo toki rautaa saa kaupasta ja tarpeeks kun löytyy vääntöä niin alkaa ne paskatkin PC porttaukset olla pelattavia. En vaan tiiä et kuka voi oikeasti sitä mieltä olla et se on ihan fine et jotta peli on pelattava, täytyy koneesta löytyä yli 1500e näytönohjain. Mustaa on aika vaikee selitellä valkoseks ja tää nyt on vaan yksinkertasesti paska PC käännös joka ryssittiin julkasuun aika nätisti, nähtäväks jää se et pystytäänkö tätä kuinka olennaisesti korjaamaan vai onks se niin perusteellisesti vituillaan et korjaaminen käytännössä vaatis koko roskan tekemistä uusiks.

Mulla ei kyllä ymmärrys riitä Sonynkaan puoleen tässä asiassa enää, sillä tää sama firma teki sen Unchartedin porttauksen ja sekin oli ryssitty enempivähempi. Yhen kerran voisin ymmärtää et annetaan mahollisuus jollekkin röökilafkalle tehä käännös, mut se et sama virhe toistetaan ja odotetaan et lopputulos ois jotenkin eri tällä kertaa on sit jo silkkaa tyhmyyttä. Iron Galaxylla on kuitenkin aika surullisen näkönen lista noita porttauksia, ja siellä on useampi huono porttaus kun hyvä.
 
Oma Intel alusta ei päivitystä kaipaakaan kuten totesin tässä alkuviikolla.

Taitaa olla enimmäkseen taas AMD alustojen ominaisuuksia. :/

Sama homma Intelin vehkeelläkin.

Uskon, että kaikilla hiiri käyttäytyy samalla tavalla. Toisia se vain ei haittaa. Jotkut pyörittävät peliä 30fps, 60fps tai 120fps lukoilla niin silloin luoti ns. väistetään koska noilla ruudunpäivitysnopeuksilla hiiri kulkee sulavasti. Haasteita tulee vasta jos FPS on jotain muuta.
 
Jos unohdettaan tekniikka hommat niin mitä olette yleisesti ollut mieltä pelistä?
Itse en ollut vielä Reso/fps horatsu vuonna 2013(mikä ihmeen fps=pelasin PS3) niin tykkäsin pelistä.

Kuitenkaan tämä ei ollut the game itselleni koska Walking Dead ilmestyi vuotta aikasemmin ja tarinan osalta teki hommat niin hyvin että siihen verrattuna tämä oli tasoa hyvä mutta ei kuitenkaan MC pisteiden sanoma "mestariteos"

Pelattavuus, grafiikka ja muut oli silloin tiptopia lähes niin annoin 9/10
Koska pelattavuus ja grafiikat paranee niin varmaan nykyaikana olisi arvosana 8/10 tarinana kuitenkinkin se 9/10
 
Sama homma Intelin vehkeelläkin.
Dissaan illallisen kommenttini ja olen nyt täysin samaa mieltä!
Sain yöllä asennettua uusimman 1.20.0. päivityksen ja ehdottomasti sanon että hiiri-micro-stutteroini on jäätävää, ei se tuolta tuntunut alkuviikosta kun lisäsin koneeseen RAM 16Gb > 24Gb. Pakko olla että tämä iltainen päivitys palautti mut maan pinnalle ja lisäsi tuota niin ärsyttävää ominaisuutta.

Teinpä sitten ohimennen pari tuntia FPS testejä tällä uusimmalla versiolla. Sigun kone ja JOKA testin jälkeen käynnistin koneen uudelleen. Kiinnosti lähinnä ohjelman Process Lasso:n toiminta (ostin ikuisen lisenssin joskus 4-5 vuotta sitten) ja kuinka se vaikuttaa, siis ainakin mulla koska CPU:ni ei ole enää uusinta rautaa, kireät muistit tosin jelppaa ihan Ok.

Windows11Pro on päivitetty ja tweakattu (mm. yli 50 turhaa prosessia "disabled" että jää suorituskyky itse ohjelmalle eli pelille).

Mulla on peli kohdassa jossa on hyvä testata, ulkotilassa (raskas toisin kuin sisällä ollessa), lataan viimeisimmän kohdan enkä liikuta hiirtä milliäkään, edessä vettä, valoa tulee ylhäältä, möllejä liikkuu edessä (eivät ole vielä huomanneet minua, mm. 2 bloateria) jne. eli graafisesti kuormaa on jo heti alkuun CPU:lle.

Kaikki nämä testini tein niin että kun lataudun saveen, niin odottelen 1-2 minuuttia että edustan möllit ovat liikkuneet edes-takas ja muutenkin on kone ladannut haluamansa muistit (RAM+VRAM) täyteen eli koko kone ja peli-tilanne on rauhoittunut, vasta sen jälkeen nollasin FPS laskimen ja rupesin katselemaan CPU:n käyttöastetta.

Tässäpä näitä tuloksiani:
PC Reboot > Stock > CPU Usage 85-86% (peak 95%) > Savessani 3min avg. 96 FPS
PC Reboot > Process Lasso (asennettu 10min aiemmin (Pro versio) eikä mihinkään sen asetuksiin koskettu) > CPU Usage 83-85% (peak 91%) > Savessani 3min avg. 100 FPS
PC Reboot > Process Lasso (High CPU affiity) > CPU Usage 83-86% (peak 91%) > Savessani 3min avg. 98 FPS

Heti epäilin että WTF, kun laitoin 3 testiini CPU affinityn korkeammaksi niin tippui avg fps. No, Hiikeri halusi toistaa testin ja HIGH asetus pois päältä ja taas koneen reboot.

CPU:n affinity taas "normal" ja samat testit, edelleen, samasta savestani parin minuutin odottelun jälkeen kun näkyvä toiminta rauhoittunut niin: CPU Usage 83-86% ja seuraavan 3 minuutin avg. oli 100 FPS.

Voin vaan todeta että ainakaan CPU:n laittaminen Normal > High asetukselle ei nosta tässä pelissä suorituskykyä, siis mun kokoonpanolla eikä näyttis ollut rajoittavana tekijänä koska GPU:n käyttö kaikissa testeissäni liikkui 65-95% välillä, keskimäärin sellaista 75-90% oli GPU käyttöaste ( Thx DLSS Q, 3840x1648 aka. 4K 21:9 )
 
Viimeksi muokattu:
Sama homma Intelin vehkeelläkin.

Uskon, että kaikilla hiiri käyttäytyy samalla tavalla. Toisia se vain ei haittaa. Jotkut pyörittävät peliä 30fps, 60fps tai 120fps lukoilla niin silloin luoti ns. väistetään koska noilla ruudunpäivitysnopeuksilla hiiri kulkee sulavasti. Haasteita tulee vasta jos FPS on jotain muuta.

Minulla hiiri ei kulje sulavasti, vaikka päällään seisoisi. Ihan sama minkä FPS lukon laittaa päälle. Jossain tietyssä kohdassa saattaa suht sulavasti liikkua, mutta sitten kun vaikka kääntyy, niin nylkytys taas pahenee. Ainoastaan padilla saa sulavan liikkeen kameran kääntämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Nylkyttää se mullakin viimeisen päivityksen jälkeen, siis huomattavasti enemmän kuin ennen eilistä 1.0.20 päivitystä eli jtn. meni vituilleen koodissa. Eikä syy ole kun nyt pyöritän Process Lassolla, sama mikro-stutter hiiressä kuin viikko sitten 1.0.16 jälkeen (jolloin ostin tuon), oli sitten Lasso päällä tai ei.
 
Mä vähän luulen, että tämä on joku tuon Naughty Dogin engine "ominaisuus", koska sama ongelma oli ja on edelleen Unchartedin PC versiossa. Olis se varmaan siitä jo korjattu, jos se olis edes jollain tasolla "helppoa".

Toki tämä TLoU on isomman luokan julkaisu kun UC, joten ehkäpä nyt riittää enemmän "intoa" ongelman korjaamiseen.
 
Peli vaikuttaa toimivan paremmin nyt 1.0.2.0 päivityksen jälkeen, eli sulavampaa menoa mutta hiiri toki nylkyttää edelleen. Framerateen tuo tuntuu olevan sidottu.

En usko hetkeäkään, jos joku sanoo ettei hiiri tai kamera nyi, koska silloin;

-Käyttäjä ei tiedä mistä puhuu/mitä tulisi seurata
-Pelin nykiminen itsessään sekoittuu hiiren nylkytykseen
-Käyttäjä pelaa ohjaimella :D

Kuten moni on netissä kirjoitellut, mikään yhdistelmä raw inputtia, vsyncciä tai gsyncciä, hiiren polling ratea tai framecappia ei saa tuota nykimistä poistettua. Ehkä vähennettyä pelikelpoiseksi, mutta kuitenkin.

TEMP FIX; seikkailu padilla, ja ampuminen hiirellä. :coffee:
 
Peli vaikuttaa toimivan paremmin nyt 1.0.2.0 päivityksen jälkeen, eli sulavampaa menoa mutta hiiri toki nylkyttää edelleen. Framerateen tuo tuntuu olevan sidottu.

En usko hetkeäkään, jos joku sanoo ettei hiiri tai kamera nyi, koska silloin;

-Käyttäjä ei tiedä mistä puhuu/mitä tulisi seurata
-Pelin nykiminen itsessään sekoittuu hiiren nylkytykseen
-Käyttäjä pelaa ohjaimella :D

Kuten moni on netissä kirjoitellut, mikään yhdistelmä raw inputtia, vsyncciä tai gsyncciä, hiiren polling ratea tai framecappia ei saa tuota nykimistä poistettua. Ehkä vähennettyä pelikelpoiseksi, mutta kuitenkin.

TEMP FIX; seikkailu padilla, ja ampuminen hiirellä. :coffee:
Ei kyllä itsellä hiiri tai mikään muukaan nyi yhtään. Oma ajatukseni on, että ne joilla hiiri nykii on vanhempi prossu tai liian vähän ytimiä. Optimoinnissa kyllä on jokin pielessä jos 8 ydintä ei riitä, mutta tuommoisen huomion olen laittanut merkille, kun foorumeita lukenut.

Edit. Oli täällä näköjään joku jolla hiiri nykinyt 12900K ja 32GB ram setillä, eli ei välttämättä pidäkkään tuo teoria paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Peli vaikuttaa toimivan paremmin nyt 1.0.2.0 päivityksen jälkeen, eli sulavampaa menoa mutta hiiri toki nylkyttää edelleen. Framerateen tuo tuntuu olevan sidottu.

En usko hetkeäkään, jos joku sanoo ettei hiiri tai kamera nyi, koska silloin;

-Käyttäjä ei tiedä mistä puhuu/mitä tulisi seurata
-Pelin nykiminen itsessään sekoittuu hiiren nylkytykseen
-Käyttäjä pelaa ohjaimella :D

Kuten moni on netissä kirjoitellut, mikään yhdistelmä raw inputtia, vsyncciä tai gsyncciä, hiiren polling ratea tai framecappia ei saa tuota nykimistä poistettua. Ehkä vähennettyä pelikelpoiseksi, mutta kuitenkin.

TEMP FIX; seikkailu padilla, ja ampuminen hiirellä. :coffee:

Tähän temp fixiin itsekkin päädyin.
 
Ei kyllä itsellä hiiri tai mikään muukaan nyi yhtään. Oma ajatukseni on, että ne joilla hiiri nykii on vanhempi prossu tai liian vähän ytimiä. Optimoinnissa kyllä on jokin pielessä jos 8 ydintä ei riitä, mutta tuommoisen huomion olen laittanut merkille, kun foorumeita lukenut.

Edit. Oli täällä näköjään joku jolla hiiri nykinyt 12900K ja 32GB ram setillä, eli ei välttämättä pidäkkään tuo teoria paikkaansa.

Juu ei ei ole mitenkään prosessorin ikään/tehoon sidottu. Itselläkin 5800X3D/32GB/4090 ja nylkyttelee.
 
Tuli semmoinen mieleen, että te kellä hiiri nykii ja on erittäin moderni kokoonpano muuten niin minkälaiselle levylle olette pelin asentaneet?
 
Juu ei ei ole mitenkään prosessorin ikään/tehoon sidottu. Itselläkin 5800X3D/32GB/4090 ja nylkyttelee.
Voihan se hyvin olla että ei tuo 8-core riitä. Tietysti peli on optimoitu surkeasti jos 8-corea ei riitä, mutta aika kovaa kyllä tuntuisi täällä prossua kuormittavan, vaikka vain 4070 ti näyttiksenä. Tuntuisi, että aina 19 säiettä hyödyntäisi kerrallaan omalla kokoonpanolla.
Nimetön111.png
 
Tuli semmoinen mieleen, että te kellä hiiri nykii ja on erittäin moderni kokoonpano muuten niin minkälaiselle levylle olette pelin asentaneet?
Samsung 980 Pro

Ja hiiren nykiminen näkyy enemmänkin niin, että kaikki hahmoa ympäröivä ei liiku sulavasti, jos vähänkin nopeammin liikauttaa kameraa.

Pelihahmo kun on kameran puolesta 'staattinen' niin sitä tuijottamalla ei voi havaita nykimistä.
 
Sama se mikä prossunkäyttö, hiiren toimintaan ei vaikuta mitenkään. ~30% käytölläkin nylkyttää ihan samalla tavalla.

Jos tuntuu, että itsellä hiiri ei nylkyttele, niin ei muuta kuin padi kiinni koneeseen niin saa helposti itselleen referenssin, että miten sulavasti sen kameran _pitäisi_ liikkua.
 
Peli oli muuten niin upea, ettei hiiren huono taajuus paljoa haitannut. Lopussa oli kyllä pari bugia, mm kameran sheikkaus villiintyi valonnopeuteen. 2 kertaa peli kaatui läpipeluun aikana.

Cdonilta näytti saavan kakkososan ps4lle kympillä, joten tilaukseen meni ja pääsee opettelemaan pleikkarilla pelaamista.
 
On tää kyllä hieno teos. Eka peli, missäon oikeasti ollut omasta mielestä hyviä vitsejä ja dialogi on muutenkin suurimmalti osin todella mielenkiintoista ja näyttely ensiluokkaista. Ei meinaa malttaa lopettaa millään pelaamista. :hammer:

Gameplay on myös omasta mielestä myös ihan toimivaa ja hiipailu ja ammuskelu on ihan kivaa. Yllätyin, kuinka paljon tässä on gorea. Raajat irtoilee ja päät mossahtekee "kivasti", kun halikolla lasauttaa. Splatteri efektit on myös ensiluokkaiset ja veri jää pinnoille. Muutenkaan ruumiit ei katoa itsetsään mihinkään. Aika putkihan tämä on, mutta on tässä silti ihan kivasti sopukoita koluttavaksi.
Aseiden pävivittely on ihan hyvin totetuettu, mutta tuo "Kykypuu" vähän ihmetyttää. Joel kehittää itseään jollain ihme pillereillä... :think:
 
Paljon samaa mieltä, mutta ihmetyttää tällä foorumilla hyvin yleinen negatiivinen sävy ”putki-juoksuja” kohtaan.
Pelimaailmasta löytyy liian monta esimerkkiä, jotka näyttävät että ei se avoin maailma ole mikään tae pelin hyvyydestä.
Tämmöiseen vahvasti tarinalliseen peliin se avoimuus vaan lisää sitä harhailua ja tappaa sitä myötä tarinankerrontaa.

Maailmaan mahtuu mielestäni sekä niin avoimia pelejä, että sitten näitä lineaarisia. Molemmissa on puolensa ja kun itse mietin vuosikymmenien varsilta omia suosikkejani, niin kyllä sieltä löytyy molemman luokan edustajia.

Saisivat tuon Part kakkosen vääntää nyt vielä PC:lle. Lisäksi tuo tuleva multiplayer kiinnostaa, koska aikanaan ykkösosan moninpelistä pidin kovasti, vaikka olikin vähän yksinkertainen. Toivotaan että sekin tulisi PC:lle vaikka heti julkaisussa peräti.
 
Eniten last of us sarjan (1 ja 2) "putkijuoksussa" ärsyttää se ettei takaisin päin voi mennä. Vähän väliä eteen tulee autotallin ovia, porttteja, pudotuksia ja niin edelleen, jotka lukitsevat edellisen allueen pois => pelimaailmaa tutkiessa voit helposti lukita osan alueista pois jolloin näiltä alueilta kerättävät asiat jää keräämättä.

Mutta joo.. grounded vaikeustasolla tuli nyt pelattua läpi (playstationilla 3-4 kertaa tainnut pelata 1 osan läpi), pari ovea shivien puutteen takia jäi avaamatta, ja joitakin keskusteluja meni ohi. Ilmeisesti vähän vanhempi nvidia ajuri edes auttoi peliä kaatumaan pari kertaa pelin tiimellyksessä.
 
Eniten last of us sarjan (1 ja 2) "putkijuoksussa" ärsyttää se ettei takaisin päin voi mennä. Vähän väliä eteen tulee autotallin ovia, porttteja, pudotuksia ja niin edelleen, jotka lukitsevat edellisen allueen pois => pelimaailmaa tutkiessa voit helposti lukita osan alueista pois jolloin näiltä alueilta kerättävät asiat jää keräämättä.

No tämä on kyllä ihan asianmukainen valitus ja ärsyttävä itsestäkin.
 
Joo muistan kanssa edelleen kun silloin joskus pelasin PS4:lla lävitse miten häiritsi sellainen selkeä nyt ollaan putkessa ja viedään juonta eteenpäin, ja nyt tullaan neliskulmaiselle räiskintäalueelle -kenttäsuunnittelu. Ei nyt varmaankan koko pelin ajan tuollaista ollut, mutta juurikin noista pudotuksista ja muista huomasi niin hyvin, että koska tuo vaihtui.
 
Ite en oo päässy vielä pelaamaan, kaatuu aina kun new game/continue. Tuota pidemmälle ei pääse ":)"
3080/9900k/16
 
Ite en oo päässy vielä pelaamaan, kaatuu aina kun new game/continue. Tuota pidemmälle ei pääse ":)"
3080/9900k/16
Mutulla VRAM:a on liian nirkoisesti suhteessa asetuksiin, mistä seuraa ongelma kun RAM:a on vain 16 Gt. Kevyemmillä peleillä 16 Gt RAM ei ole ollut ongelmaksi, koska VRAM ja RAM käyttö on ollut pienempää.

Vaihtoehtoja:

1. Kokeile ensin low -grafiikoilla @1080p ja nosta pikkuhiljaa. Joku med/high@1080p - low/med@1440p on luultavasti ihan maksimi, kun 10 Gt VRAM apuna on vain 16 Gt RAM.

2. Hommaa 32 Gt RAM. Vahva suositus.

3. Hommaa 12/16 Gt VRAM. Tämä tuskin on järkevä vaihtoehto.


Edit. "So, why do some PC gamers have crashes? The reason is simple. The Last of Us Part I requires more than 16GB of RAM when using GPUs that have 8GB of VRAM. If you only have 16GB of RAM, you’re hitting a RAM wall (and not a VRAM wall). Hell, the game uses 11GB of RAM even at 1440p/Max Settings on an AMD Radeon RX 6900XT (which has plenty of VRAM).

So, if you only have 16GB of RAM, you’ll encounter major issues, especially if you don’t let the game finish its shader compilation. Moreover, if you’ve manually set/tuned your memory timings and if they are not that stable, you’ll definitely experience crashes. This isn’t the game’s fault, it’s your system that’s unstable; the game simply exposes those issues. Also, once the game finishes the shader compilation procedure, you should close it and re-launch it (so that you can free your memory).

Now if you have 32GB of RAM and still experience crashes during the shader compilation procedure (or while playing), you have stability issues. This has nothing to do with the VRAM and no, your crashes are not related to it. We know that a lot of users are pushing their memory timings to the extreme. Just stop doing that. Unstable overclocks/tunings are the number one reason for game crashes, so reset your settings to their default values. Once you do that, you’ll be able to complete the shader compilation procedure, and then play the game."

 
Viimeksi muokattu:
Mutulla VRAM:a on liian nirkoisesti suhteessa asetuksiin, mistä seuraa ongelma kun RAM:a on vain 16 Gt. Kevyemmillä peleillä 16 Gt RAM ei ole ollut ongelmaksi, koska VRAM ja RAM käyttö on ollut pienempää.

Vaihtoehtoja:

1. Kokeile ensin low -grafiikoilla @1080p ja nosta pikkuhiljaa. Joku med/high@1080p - low/med@1440p on luultavasti ihan maksimi, kun 10 Gt VRAM apuna on vain 16 Gt RAM.

2. Hommaa 32 Gt RAM. Vahva suositus.

3. Hommaa 12/16 Gt VRAM. Tämä tuskin on järkevä vaihtoehto.


Edit. "So, why do some PC gamers have crashes? The reason is simple. The Last of Us Part I requires more than 16GB of RAM when using GPUs that have 8GB of VRAM. If you only have 16GB of RAM, you’re hitting a RAM wall (and not a VRAM wall). Hell, the game uses 11GB of RAM even at 1440p/Max Settings on an AMD Radeon RX 6900XT (which has plenty of VRAM).

So, if you only have 16GB of RAM, you’ll encounter major issues, especially if you don’t let the game finish its shader compilation. Moreover, if you’ve manually set/tuned your memory timings and if they are not that stable, you’ll definitely experience crashes. This isn’t the game’s fault, it’s your system that’s unstable; the game simply exposes those issues. Also, once the game finishes the shader compilation procedure, you should close it and re-launch it (so that you can free your memory).

Now if you have 32GB of RAM and still experience crashes during the shader compilation procedure (or while playing), you have stability issues. This has nothing to do with the VRAM and no, your crashes are not related to it. We know that a lot of users are pushing their memory timings to the extreme. Just stop doing that. Unstable overclocks/tunings are the number one reason for game crashes, so reset your settings to their default values. Once you do that, you’ll be able to complete the shader compilation procedure, and then play the game."



Joo siitä rammista se oli kiinni. Nyt 32 ja hyvin pelaa
 
Voihan se hyvin olla että ei tuo 8-core riitä. Tietysti peli on optimoitu surkeasti jos 8-corea ei riitä, mutta aika kovaa kyllä tuntuisi täällä prossua kuormittavan, vaikka vain 4070 ti näyttiksenä. Tuntuisi, että aina 19 säiettä hyödyntäisi kerrallaan omalla kokoonpanolla.
Nimetön111.png
Mielestäni taas peli on hyvin optimoitu koska se imee kaikista prossun säikeistä sen mitä saa.

Itsella 8C/16T prossu ja vakaata on meno. Testiksi otin i9:stäni HT ytimet pois eli pelkillä fyysisillä 8C/8T kokeilin...

Tuloksena ettei enää, vaikkei avg. tippunut kuin -10% (91fps>~85fps) niin vällillä tuli kauheita droppeja, 5:lla alkaviin lukemiin ja aiemmin kaikilla 16-säikeellä minimi 70+ FPS selvittiin pahimmissakin paikoissa.
Saveni alussa ekan minuutin huusi CPU hoosiannaa ja FPS droppeja sinne 30-40 paikkeille kun selvästi prossun IO linjat oli tukossa kun se lataili muistiini tavaraa, tai VRAMiin.

CPU käyttöaste 16-säikeella 65-95% ja 8-säikeella 88-100%, keskimäärin about 90-95 prosenttia, siis 8-aidolla ytimellä joka selvästi on liian vähän.
 
Taitaa tämänkin pelin myötä 16gb ram riittää kaikkeen olla taputeltua, muistinkäyttö on tapissaan ja kaikenlaisia miettimistaukoja ilmestyy eli kaupoille kohta mars.
Itselläkin sama homma. 16Gb riittänyt kaikkeen ja luulin ettei toi riitä tähän pelin. Mutta jos tiedät niin nätisti on Naughty Dog päivittänyt peliä, 1.5vkoa sitten tuli 15Gb päivitys jossa pienensivät RAM sekä VRAM poolia ettei ime niin paljon muistia peli.
Perjantaina tuli ~8Gb päivitys ja taas paransi peliä.

En jaksa kokeilla josko pudottaisi RAM takaisin 24>16 niin riittäisikö se nyt päivitysten jälkeen? Ainakin peli ja OS käyttää vähemmän nykyään muistia kuin pelin julkkarin aikaan eli vain 2 viikkoa sitten.

Uskon että kun peli päivittyy niin 16Gb riittänee, ja pelaan kummiskin 4K resolla joka vie RAM ja VRAM.
 
Mielestäni taas peli on hyvin optimoitu koska se imee kaikista prossun säikeistä sen mitä saa.

Itsella 8C/16T prossu ja vakaata on meno. Testiksi otin i9:stäni HT ytimet pois eli pelkillä fyysisillä 8C/8T kokeilin...

Tuloksena ettei enää, vaikkei avg. tippunut kuin -10% (91fps>~85fps) niin vällillä tuli kauheita droppeja, 5:lla alkaviin lukemiin ja aiemmin kaikilla 16-säikeellä minimi 70+ FPS selvittiin pahimmissakin paikoissa.
Saveni alussa ekan minuutin huusi CPU hoosiannaa ja FPS droppeja sinne 30-40 paikkeille kun selvästi prossun IO linjat oli tukossa kun se lataili muistiini tavaraa, tai VRAMiin.

CPU käyttöaste 16-säikeella 65-95% ja 8-säikeella 88-100%, keskimäärin about 90-95 prosenttia, siis 8-aidolla ytimellä joka selvästi on liian vähän.
Sinällään tietysti plussaa että osaa hyödyntää ytimiä, en vain oikein ymmärrä mikä tästä tekee niin raskaan, että vaatisi niitä tolkuttomasti.
 
Mielestäni taas peli on hyvin optimoitu koska se imee kaikista prossun säikeistä sen mitä saa.

Itsella 8C/16T prossu ja vakaata on meno. Testiksi otin i9:stäni HT ytimet pois eli pelkillä fyysisillä 8C/8T kokeilin...

Tuloksena ettei enää, vaikkei avg. tippunut kuin -10% (91fps>~85fps) niin vällillä tuli kauheita droppeja, 5:lla alkaviin lukemiin ja aiemmin kaikilla 16-säikeellä minimi 70+ FPS selvittiin pahimmissakin paikoissa.
Saveni alussa ekan minuutin huusi CPU hoosiannaa ja FPS droppeja sinne 30-40 paikkeille kun selvästi prossun IO linjat oli tukossa kun se lataili muistiini tavaraa, tai VRAMiin.

CPU käyttöaste 16-säikeella 65-95% ja 8-säikeella 88-100%, keskimäärin about 90-95 prosenttia, siis 8-aidolla ytimellä joka selvästi on liian vähän.
Yksinkertainen putkijouksu, mikä imee 8 ydintä jopa tyhjällä kujalla on hyvin optimoitu? Yhtä hyvältä tai paremmalta näyttävät pelit vaatii CPU:lta paljon vähemmän, että kyllä jossain täytyy olla vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tää mene minusta liian helpoksi hiiri tähtäyksellä, tuli vaihdettua takaisin ohjaimeen.
 
Tää mene minusta liian helpoksi hiiri tähtäyksellä, tuli vaihdettua takaisin ohjaimeen.
Taitaa kyllä olla aika helppo. Aikoinaan tuli remastered pelattua vaikealla helposti läpi ja olen kuitenkin aika surkea ohjaimen kanssa.
 
Taitaa kyllä olla aika helppo. Aikoinaan tuli remastered pelattua vaikealla helposti läpi ja olen kuitenkin aika surkea ohjaimen kanssa.
Ei se vaikeus oikeastaan siitä osumatarkkuudesta pelkästään tule, vaan iso osa tulee siitä että ammuksia ja tarvikkeita ei grounded vaikeustasolla löydy juuri ollenkaan. Kaikessa pitää säästää, ja olla luova aseiden ja stealth hiipimisen välillä. Samaa lempiasetta tai toimintatapaa ei voi käyttää jatkuvasti, vaan joutuu käyttämään sitä mihin ammuksia sattuu se pari kappaletta löytymään.
 
Ei se vaikeus oikeastaan siitä osumatarkkuudesta pelkästään tule, vaan iso osa tulee siitä että ammuksia ja tarvikkeita ei grounded vaikeustasolla löydy juuri ollenkaan. Kaikessa pitää säästää, ja olla luova aseiden ja stealth hiipimisen välillä. Samaa lempiasetta tai toimintatapaa ei voi käyttää jatkuvasti, vaan joutuu käyttämään sitä mihin ammuksia sattuu se pari kappaletta löytymään.
Sinällään kyllä, mutta helpottaahan se myös että niitä vähäisiä ammuksia ei ammu ohi.
 
Tulipa tämä tykiteltyä läpi ja siihen se Left behind DLC vielä päälle. Oli kyllä upea stoori, hahmot ja dialogi peliksi.

Gameplayn osalta myöskään ei valittamista. Hiippailu ja ammuskelu on todella hyvin toteutettu.

Tekninen puoli jätti kyllä aika paljonkin toivomisen varaa. Hiiri jitteri korjaantui joo, mutta itsellä tätä peliä vaivaa sen lisäksi ärsyttävä mikrostutteri. Joku alue saattaa toimia smoothisti, mutta todella monilla alueilla on koko ajan semmonen pieni nylpytys, vaikka FPS pysyisi lukitussa arvossa koko ajan.

Tämän jälkeen kun löi Days Gonen tilille, niin huh. Siinä FPS pysyy kun naulattuna 144FPS ja mitään nykimistä ei ole havaittavissa oikein missään vaiheessa. Ja se on sentään ihan oikea open world. Mun mielestä Days Gone on vieläpä paremman näköinen peli monelta osin. Toki TLoU:ssa on paljon semmosia pieniä tekninis yksityiskohtia ja efeketjö, mitä DG:ssä ei ole, mutta yleisilmeeltään DG omaan silmään jopa nätimpi.
 
Itselläkin sama homma. 16Gb riittänyt kaikkeen ja luulin ettei toi riitä tähän pelin. Mutta jos tiedät niin nätisti on Naughty Dog päivittänyt peliä, 1.5vkoa sitten tuli 15Gb päivitys jossa pienensivät RAM sekä VRAM poolia ettei ime niin paljon muistia peli.
Perjantaina tuli ~8Gb päivitys ja taas paransi peliä.

En jaksa kokeilla josko pudottaisi RAM takaisin 24>16 niin riittäisikö se nyt päivitysten jälkeen? Ainakin peli ja OS käyttää vähemmän nykyään muistia kuin pelin julkkarin aikaan eli vain 2 viikkoa sitten.

Uskon että kun peli päivittyy niin 16Gb riittänee, ja pelaan kummiskin 4K resolla joka vie RAM ja VRAM.
Vaihdoin 5600x ->7900x ja muistin 16Gb->32Gb niin kaikki stutteri ja jylkytys on tiessään vaikka näytönohjain pysyi samana (3080 TI), merkittävä ero sulavuudessa.
 
Mulla ei kyllä ymmärrys riitä Sonynkaan puoleen tässä asiassa enää, sillä tää sama firma teki sen Unchartedin porttauksen ja sekin oli ryssitty enempivähempi. Yhen kerran voisin ymmärtää et annetaan mahollisuus jollekkin röökilafkalle tehä käännös, mut se et sama virhe toistetaan ja odotetaan et lopputulos ois jotenkin eri tällä kertaa on sit jo silkkaa tyhmyyttä. Iron Galaxylla on kuitenkin aika surullisen näkönen lista noita porttauksia, ja siellä on useampi huono porttaus kun hyvä.

Jos koko pointti on osoittaa kuinka hyvä se oma konsoli on?
 
Väkisin tullut pelattua tätä pelia, kun se kerran tuli ostettua.
Kaunishan tämä on, ja raskas - näytönohjain puhaltelee täysillä vaikka kuvassa ei mitään ihmeellistä tapahtuisikaan. Suorituskyky sinänsä riittää omassa kokoonpanossani.

Mutta: Ei tämä peli valitettavasti ole ollenkaan mieleeni.

Käytännössä tämä on huone kerrallaan etenevä puzzle -peli:
- Etene jonkin matkaa (pakotettua reittiä pitkin), kunnes saavut huoneeseen / tilaan, jossa on sotilaita/zombeja/rikollisia tai mitä tulevaisuudessa tuleekaan vastaan
- Ratkaise ongelma (= tapa vastustajat, sisältää hermoja rasittavaa hiiviskelyä ja/tai ammuskelua todella vähäisellä ammusmäärällä) ja/tai koeta jostakin etsiä reitti, josta pääset etenemään
- Siirry seuraavaan ongelmaan
- Taaksepäin ei pääse, maisemien katselulle ei ole aikaa, eikä paljon sisätiloissakaan ehdi tutkia ympäristöä.
- Eikä aina oikein selviä, minne päin pitäisi oikeastaan edetä (vedä joku roskalaatikko 50m päästä muurin viereen, jotta pääsisit etenemään tms.).
- Miksi en saa esim. otettua museossa rikkinäisestä vitriinistä miekkaa mukaani? Olisi paljon tehokkaampi zombien teurastamisessa kun mukana kantamani puoleksi lahonnut halko.
- Ja ne zombien tappamiseen käytettävät puukot (shiv) hajoavat yhden käyttökerran jälkeen. Taitavat olla muovista tehtyjä (ihme että noin huonosti kestävällä aseella saa ketään/mitään hengiltä)

- Kontrollit on kai tehty padille, koska en saa valikoita toimimaan mitenkään järkevästi hiiri/näppäimistökombinaatiolla. Välillä eri tilanteissa käytetään erilaisia poistumisnäppäimiä, enkä jaksa kaikkea aina konfiguroida uudelleen.
- Asettakaan ei saa kovin helposti vaihdettua, esim. kahden eri pistoolin välillä vaihtaminen vaatii aika monta näppäimen painallusta (jotka yleensä ainakin omassa näppiskonfiguraatiossa eivät satu olemaan kovin lähellä toisiaan.
- Jossakin vaiheessa tuli aseen pikavaihtaminen (eri asetyyppien välillä), mutta se tapahtuu käytännössä todella takkuisesti (ainakin omassa koneessani)
- Ilmeisesti aseet saa (jollakin asetuksella) vaihdettua automaattisesti kun ammukset loppuvat. Mutta vaatii kai pistoolikotelon, jota minulla ei vielä ole.
- Kesken pelin (yleensä 15-30 minuutin päästä) aseen tähtäinkursori ja aseiden vaihtovalikot katovat (taitaa olla jokin bugi). Peli pitää käytännössä käynnistää uudelleen, kun ilman näkyviä kursoreita aseella ampuminen on aika sattumankauppaa.
- Pelin lataamisajat vaihtelevat todella paljon: joskus pääsee liki puoleen minuuttiin, toisinaan taas kestää 3-4 minuuttia. Joskus vie vielä pidemmän aikaa.
- Peli kaatuilee silloin tällöin ties mistä syystä.
- Ja aina kun tulee isompi uusi päivitys, pitää shaderit renderoida uudelleen (puoli tuntia tms.). Ei tällaista pitäisi tapahtua nykyaikana (ei edes sitä ensimmäistä kertaa), enkä ole tällaiseen törmännyt koskaan aikaisemmin missään pelissä. Minulle ei ole tähän mennessä selvinnyt, mitä uutta, ihanaa ja ihmeellistä nuo shaderit saavat aikaiseksi, jotta tuollaisia aikoja niiden tekemiseen käytettäisiin.

Eli aikamoista tervanjuontia on ollut tähän mennessä.
Piti tässä välissä pelata Days Gone jälleen kertaalleen läpi, kun tämän pelaaminen oli ensimmäisillä päivityksillä käytännössä itsekidutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Väkisin tullut pelattua tätä pelia, kun se kerran tuli ostettua.
Kaunishan tämä on, ja raskas - näytönohjain puhaltelee täysillä vaikka kuvassa ei mitään ihmeellistä tapahtuisikaan. Suorituskyky sinänsä riittää omassa kokoonpanossani.

Mutta: Ei tämä peli valitettavasti ole ollenkaan mieleeni.

Käytännössä tämä on huone kerrallaan etenevä puzzle -peli:
- Etene jonkin matkaa (pakotettua reittiä pitkin), kunnes saavut huoneeseen / tilaan, jossa on sotilaita/zombeja/rikollisia tai mitä tulevaisuudessa tuleekaan vastaan
- Ratkaise ongelma (= tapa vastustajat, sisältää hermoja rasittavaa hiiviskelyä ja/tai ammuskelua todella vähäisellä ammusmäärällä) ja/tai koeta jostakin etsiä reitti, josta pääset etenemään
- Siirry seuraavaan ongelmaan
- Taaksepäin ei pääse, maisemien katselulle ei ole aikaa, eikä paljon sisätiloissakaan ehdi tutkia ympäristöä.
- Eikä aina oikein selviä, minne päin pitäisi oikeastaan edetä (vedä joku roskalaatikko 50m päästä muurin viereen, jotta pääsisit etenemään tms.).
- Miksi en saa esim. otettua museossa rikkinäisestä vitriinistä miekkaa mukaani? Olisi paljon tehokkaampi zombien teurastamisessa kun mukana kantamani puoleksi lahonnut halko.
- Ja ne zombien tappamiseen käytettävät puukot (shiv) hajoavat yhden käyttökerran jälkeen. Taitavat olla muovista tehtyjä (ihme että noin huonosti kestävällä aseella saa ketään/mitään hengiltä)

- Kontrollit on kai tehty padille, koska en saa valikoita toimimaan mitenkään järkevästi hiiri/näppäimistökombinaatiolla. Välillä eri tilanteissa käytetään erilaisia poistumisnäppäimiä, enkä jaksa kaikkea aina konfiguroida uudelleen.
- Asettakaan ei saa kovin helposti vaihdettua, esim. kahden eri pistoolin välillä vaihtaminen vaatii aika monta näppäimen painallusta (jotka yleensä ainakin omassa näppiskonfiguraatiossa eivät satu olemaan kovin lähellä toisiaan.
- Jossakin vaiheessa tuli aseen pikavaihtaminen (eri asetyyppien välillä), mutta se tapahtuu käytännössä todella takkuisesti (ainakin omassa koneessani)
- Ilmeisesti aseet saa (jollakin asetuksella) vaihdettua automaattisesti kun ammukset loppuvat. Mutta vaatii kai pistoolikotelon, jota minulla ei vielä ole.
- Kesken pelin (yleensä 15-30 minuutin päästä) aseen tähtäinkursori ja aseiden vaihtovalikot katovat (taitaa olla jokin bugi). Peli pitää käytännössä käynnistää uudelleen, kun ilman näkyviä kursoreita aseella ampuminen on aika sattumankauppaa.
- Pelin lataamisajat vaihtelevat todella paljon: joskus pääsee liki puoleen minuuttiin, toisinaan taas kestää 3-4 minuuttia. Joskus vie vielä pidemmän aikaa.
- Peli kaatuilee silloin tällöin ties mistä syystä.
- Ja aina kun tulee isompi uusi päivitys, pitää shaderit renderoida uudelleen (puoli tuntia tms.). Ei tällaista pitäisi tapahtua nykyaikana (ei edes sitä ensimmäistä kertaa), enkä ole tällaiseen törmännyt koskaan aikaisemmin missään pelissä. Minulle ei ole tähän mennessä selvinnyt, mitä uutta, ihanaa ja ihmeellistä nuo shaderit saavat aikaiseksi, jotta tuollaisia aikoja niiden tekemiseen käytettäisiin.

Eli aikamoista tervanjuontia on ollut tähän mennessä.
Piti tässä välissä pelata Days Gone jälleen kertaalleen läpi, kun tämän pelaaminen oli ensimmäisillä päivityksillä käytännössä itsekidutusta.

Ihan valideja pointtejakin on, eikä joka peli ole jokaiselle. Merkailin punaisella semmoiset, mitkä nyt ei yleisellä tasolla kyllä pidä yhtään paikkaansa.


-Taaksepäin ei monesti pääse, mutta tässä saa kyllä ihan sydämensä pohjasta haahuilla noissa huoneissa ja paikoissa. En ymmärrä yhtään tuota, että "ei ole aikaa" kommenttia. Pelissä on pari kohtaa, missä on pakko juosta vaan eteenpäin, mutta suurimmaksi osaksi saa ihan rauhassa koluta paikat ja ihailla maisemia.

-Asetta saa nopeasti vaihdettua kahden ellisen pyssyn välillä. Toki olen samaa mieltä siinä, että varsinkin se pikavalikko on vähän kökköinen toiminnaltaan hiirellä ja näppiksella, mutta aseet saa suoraan numeroista vaihdettua ja sillä pikanapilla tosiaan suoraa kahden edellisen välillä.

-Itsellä latausajat ovat olleet ihan samat koko ajan. Voi ola joku laitteiston ongelma kyseessä.

-Erillinen ennen peliä tapahtuva Shader compilation on lähtäkohtiasesti vain hyvä asia. Se eliminoi pelin aikaisen stutterin, mikä aiheutuu shadereiden lennossa rakentamisesta, joka tapahtuu aina kun joku uusi efekti tai assetti tulee vastaan. Toki tässä on kyllä julmetun pitkä tuo prosessi verrattuna muihin samaa tekeviin peleihin. Syytä tuohon shader compilationin hitauteen tässä pelissä on vaikea sanoa. Tätä samaa asiaa tehdään kyllä muisskain peleissä ja se tehdään aina uudelleen, kun ajurit / peli päivittyy. Voinan tässäki ohittaa sen ja mennä suorana peliin, mutta se aiheuttaa kyllä niin ikävää stutteria, että en sitä voi suositella.


Kannattaa ehkä vähän lukea tuosta shader compilationista

 
Ihan valideja pointtejakin on, eikä joka peli ole jokaiselle. Merkailin punaisella semmoiset, mitkä nyt ei yleisellä tasolla kyllä pidä yhtään paikkaansa.


-Taaksepäin ei monesti pääse, mutta tässä saa kyllä ihan sydämensä pohjasta haahuilla noissa huoneissa ja paikoissa. En ymmärrä yhtään tuota, että "ei ole aikaa" kommenttia. Pelissä on pari kohtaa, missä on pakko juosta vaan eteenpäin, mutta suurimmaksi osaksi saa ihan rauhassa koluta paikat ja ihailla maisemia.

-Asetta saa nopeasti vaihdettua kahden ellisen pyssyn välillä. Toki olen samaa mieltä siinä, että varsinkin se pikavalikko on vähän kökköinen toiminnaltaan hiirellä ja näppiksella, mutta aseet saa suoraan numeroista vaihdettua ja sillä pikanapilla tosiaan suoraa kahden edellisen välillä.

-Itsellä latausajat ovat olleet ihan samat koko ajan. Voi ola joku laitteiston ongelma kyseessä.

-Erillinen ennen peliä tapahtuva Shader compilation on lähtäkohtiasesti vain hyvä asia. Se eliminoi pelin aikaisen stutterin, mikä aiheutuu shadereiden lennossa rakentamisesta, joka tapahtuu aina kun joku uusi efekti tai assetti tulee vastaan. Toki tässä on kyllä julmetun pitkä tuo prosessi verrattuna muihin samaa tekeviin peleihin. Syytä tuohon shader compilationin hitauteen tässä pelissä on vaikea sanoa. Tätä samaa asiaa tehdään kyllä muisskain peleissä ja se tehdään aina uudelleen, kun ajurit / peli päivittyy. Voinan tässäki ohittaa sen ja mennä suorana peliin, mutta se aiheuttaa kyllä niin ikävää stutteria, että en sitä voi suositella.


Kannattaa ehkä vähän lukea tuosta shader compilationista

En ole kyllä koskaan aikaisemmin törmännyt peliin, jossa shadereiden käätämiset lennosta aiheuttavat stuttrointia tai muita ongelmia. Ainakaan sen puolen tunnin vertaa, jonka tämä prosessointi vie.
Ja muuttuvatko shaderit niin paljon päivitysten myötä, että aikaisemmin lasketut shaderit eivät kelpaa (kai ne jonnekin levyn kulmalle tallennetaan)?
Tekeekö PS5 muuten tuollaista shadereiden uudelleenlaskentaa peliä käynnistettäessä (tuskin)?

Omien havaintojeni mukaan shadereiden laskenta kuormittaa GPU:ta 100%:sti, ja kuutta CPU-yhdintä 90-100%:sti. Koneessani on 24 ydintä/48 säiettä, muistia on 64GB, näytönohjain RX 7900 XTX (24GB).
Taitaa jotakin bitcoineja ennemminkin laskea kuin shadereita generoida.

Peli on tallenettu PCIe Gen 4 NVMe-levylle (juuri testattuna luku/kirjoitus 6,6/5,0 GB/s). Suorituskyky ei liene muistista, prosessorista, näytönohjaimesta tai levystä kiinni.
Ongelmia (varsinkaan suorituskykyyn liityen) ei ole muissakaan peleissä.
 
Tekeekö PS5 muuten tuollaista shadereiden uudelleenlaskentaa peliä käynnistettäessä (tuskin)?
Ei tee. Ne shaderit myllytetään PS5:lle valmiiksi Ken Kutaragin toimesta siellä Japanissa. Jos peliin tulee pätsi niin mukana tulee tarvittaessa uudelleen maustetut shaderit pre-compiled.

Samaa ei voi tehdä PC:llä koska pelinkehittäjät eivät voi paketoida kaikkien maailman PC konfiguraatioiden shadereitä matkaan. Siksi moni PC peli nykii ja stutteroi vaikka olisi kuinka tehokas kone, koska shaderit käännetään juuri siinä kohtaa kun niitä ensimmäistä kertaa tarvitaan ruudulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 727
Viestejä
4 760 300
Jäsenet
77 534
Uusin jäsen
ArskaP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom