The Last of Us Part I (Remake, PS5 & PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raxama
  • Aloitettu Aloitettu
Väkisin tullut pelattua tätä pelia, kun se kerran tuli ostettua.
Kaunishan tämä on, ja raskas - näytönohjain puhaltelee täysillä vaikka kuvassa ei mitään ihmeellistä tapahtuisikaan. Suorituskyky sinänsä riittää omassa kokoonpanossani.

Mutta: Ei tämä peli valitettavasti ole ollenkaan mieleeni.

Käytännössä tämä on huone kerrallaan etenevä puzzle -peli:
- Etene jonkin matkaa (pakotettua reittiä pitkin), kunnes saavut huoneeseen / tilaan, jossa on sotilaita/zombeja/rikollisia tai mitä tulevaisuudessa tuleekaan vastaan
- Ratkaise ongelma (= tapa vastustajat, sisältää hermoja rasittavaa hiiviskelyä ja/tai ammuskelua todella vähäisellä ammusmäärällä) ja/tai koeta jostakin etsiä reitti, josta pääset etenemään
- Siirry seuraavaan ongelmaan
- Taaksepäin ei pääse, maisemien katselulle ei ole aikaa, eikä paljon sisätiloissakaan ehdi tutkia ympäristöä.
- Eikä aina oikein selviä, minne päin pitäisi oikeastaan edetä (vedä joku roskalaatikko 50m päästä muurin viereen, jotta pääsisit etenemään tms.).
- Miksi en saa esim. otettua museossa rikkinäisestä vitriinistä miekkaa mukaani? Olisi paljon tehokkaampi zombien teurastamisessa kun mukana kantamani puoleksi lahonnut halko.
- Ja ne zombien tappamiseen käytettävät puukot (shiv) hajoavat yhden käyttökerran jälkeen. Taitavat olla muovista tehtyjä (ihme että noin huonosti kestävällä aseella saa ketään/mitään hengiltä)

- Kontrollit on kai tehty padille, koska en saa valikoita toimimaan mitenkään järkevästi hiiri/näppäimistökombinaatiolla. Välillä eri tilanteissa käytetään erilaisia poistumisnäppäimiä, enkä jaksa kaikkea aina konfiguroida uudelleen.
- Asettakaan ei saa kovin helposti vaihdettua, esim. kahden eri pistoolin välillä vaihtaminen vaatii aika monta näppäimen painallusta (jotka yleensä ainakin omassa näppiskonfiguraatiossa eivät satu olemaan kovin lähellä toisiaan.
- Jossakin vaiheessa tuli aseen pikavaihtaminen (eri asetyyppien välillä), mutta se tapahtuu käytännössä todella takkuisesti (ainakin omassa koneessani)
- Ilmeisesti aseet saa (jollakin asetuksella) vaihdettua automaattisesti kun ammukset loppuvat. Mutta vaatii kai pistoolikotelon, jota minulla ei vielä ole.
- Kesken pelin (yleensä 15-30 minuutin päästä) aseen tähtäinkursori ja aseiden vaihtovalikot katovat (taitaa olla jokin bugi). Peli pitää käytännössä käynnistää uudelleen, kun ilman näkyviä kursoreita aseella ampuminen on aika sattumankauppaa.
- Pelin lataamisajat vaihtelevat todella paljon: joskus pääsee liki puoleen minuuttiin, toisinaan taas kestää 3-4 minuuttia. Joskus vie vielä pidemmän aikaa.
- Peli kaatuilee silloin tällöin ties mistä syystä.
- Ja aina kun tulee isompi uusi päivitys, pitää shaderit renderoida uudelleen (puoli tuntia tms.). Ei tällaista pitäisi tapahtua nykyaikana (ei edes sitä ensimmäistä kertaa), enkä ole tällaiseen törmännyt koskaan aikaisemmin missään pelissä. Minulle ei ole tähän mennessä selvinnyt, mitä uutta, ihanaa ja ihmeellistä nuo shaderit saavat aikaiseksi, jotta tuollaisia aikoja niiden tekemiseen käytettäisiin.

Eli aikamoista tervanjuontia on ollut tähän mennessä.
Piti tässä välissä pelata Days Gone jälleen kertaalleen läpi, kun tämän pelaaminen oli ensimmäisillä päivityksillä käytännössä itsekidutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Väkisin tullut pelattua tätä pelia, kun se kerran tuli ostettua.
Kaunishan tämä on, ja raskas - näytönohjain puhaltelee täysillä vaikka kuvassa ei mitään ihmeellistä tapahtuisikaan. Suorituskyky sinänsä riittää omassa kokoonpanossani.

Mutta: Ei tämä peli valitettavasti ole ollenkaan mieleeni.

Käytännössä tämä on huone kerrallaan etenevä puzzle -peli:
- Etene jonkin matkaa (pakotettua reittiä pitkin), kunnes saavut huoneeseen / tilaan, jossa on sotilaita/zombeja/rikollisia tai mitä tulevaisuudessa tuleekaan vastaan
- Ratkaise ongelma (= tapa vastustajat, sisältää hermoja rasittavaa hiiviskelyä ja/tai ammuskelua todella vähäisellä ammusmäärällä) ja/tai koeta jostakin etsiä reitti, josta pääset etenemään
- Siirry seuraavaan ongelmaan
- Taaksepäin ei pääse, maisemien katselulle ei ole aikaa, eikä paljon sisätiloissakaan ehdi tutkia ympäristöä.
- Eikä aina oikein selviä, minne päin pitäisi oikeastaan edetä (vedä joku roskalaatikko 50m päästä muurin viereen, jotta pääsisit etenemään tms.).
- Miksi en saa esim. otettua museossa rikkinäisestä vitriinistä miekkaa mukaani? Olisi paljon tehokkaampi zombien teurastamisessa kun mukana kantamani puoleksi lahonnut halko.
- Ja ne zombien tappamiseen käytettävät puukot (shiv) hajoavat yhden käyttökerran jälkeen. Taitavat olla muovista tehtyjä (ihme että noin huonosti kestävällä aseella saa ketään/mitään hengiltä)

- Kontrollit on kai tehty padille, koska en saa valikoita toimimaan mitenkään järkevästi hiiri/näppäimistökombinaatiolla. Välillä eri tilanteissa käytetään erilaisia poistumisnäppäimiä, enkä jaksa kaikkea aina konfiguroida uudelleen.
- Asettakaan ei saa kovin helposti vaihdettua, esim. kahden eri pistoolin välillä vaihtaminen vaatii aika monta näppäimen painallusta (jotka yleensä ainakin omassa näppiskonfiguraatiossa eivät satu olemaan kovin lähellä toisiaan.
- Jossakin vaiheessa tuli aseen pikavaihtaminen (eri asetyyppien välillä), mutta se tapahtuu käytännössä todella takkuisesti (ainakin omassa koneessani)
- Ilmeisesti aseet saa (jollakin asetuksella) vaihdettua automaattisesti kun ammukset loppuvat. Mutta vaatii kai pistoolikotelon, jota minulla ei vielä ole.
- Kesken pelin (yleensä 15-30 minuutin päästä) aseen tähtäinkursori ja aseiden vaihtovalikot katovat (taitaa olla jokin bugi). Peli pitää käytännössä käynnistää uudelleen, kun ilman näkyviä kursoreita aseella ampuminen on aika sattumankauppaa.
- Pelin lataamisajat vaihtelevat todella paljon: joskus pääsee liki puoleen minuuttiin, toisinaan taas kestää 3-4 minuuttia. Joskus vie vielä pidemmän aikaa.
- Peli kaatuilee silloin tällöin ties mistä syystä.
- Ja aina kun tulee isompi uusi päivitys, pitää shaderit renderoida uudelleen (puoli tuntia tms.). Ei tällaista pitäisi tapahtua nykyaikana (ei edes sitä ensimmäistä kertaa), enkä ole tällaiseen törmännyt koskaan aikaisemmin missään pelissä. Minulle ei ole tähän mennessä selvinnyt, mitä uutta, ihanaa ja ihmeellistä nuo shaderit saavat aikaiseksi, jotta tuollaisia aikoja niiden tekemiseen käytettäisiin.

Eli aikamoista tervanjuontia on ollut tähän mennessä.
Piti tässä välissä pelata Days Gone jälleen kertaalleen läpi, kun tämän pelaaminen oli ensimmäisillä päivityksillä käytännössä itsekidutusta.

Ihan valideja pointtejakin on, eikä joka peli ole jokaiselle. Merkailin punaisella semmoiset, mitkä nyt ei yleisellä tasolla kyllä pidä yhtään paikkaansa.


-Taaksepäin ei monesti pääse, mutta tässä saa kyllä ihan sydämensä pohjasta haahuilla noissa huoneissa ja paikoissa. En ymmärrä yhtään tuota, että "ei ole aikaa" kommenttia. Pelissä on pari kohtaa, missä on pakko juosta vaan eteenpäin, mutta suurimmaksi osaksi saa ihan rauhassa koluta paikat ja ihailla maisemia.

-Asetta saa nopeasti vaihdettua kahden ellisen pyssyn välillä. Toki olen samaa mieltä siinä, että varsinkin se pikavalikko on vähän kökköinen toiminnaltaan hiirellä ja näppiksella, mutta aseet saa suoraan numeroista vaihdettua ja sillä pikanapilla tosiaan suoraa kahden edellisen välillä.

-Itsellä latausajat ovat olleet ihan samat koko ajan. Voi ola joku laitteiston ongelma kyseessä.

-Erillinen ennen peliä tapahtuva Shader compilation on lähtäkohtiasesti vain hyvä asia. Se eliminoi pelin aikaisen stutterin, mikä aiheutuu shadereiden lennossa rakentamisesta, joka tapahtuu aina kun joku uusi efekti tai assetti tulee vastaan. Toki tässä on kyllä julmetun pitkä tuo prosessi verrattuna muihin samaa tekeviin peleihin. Syytä tuohon shader compilationin hitauteen tässä pelissä on vaikea sanoa. Tätä samaa asiaa tehdään kyllä muisskain peleissä ja se tehdään aina uudelleen, kun ajurit / peli päivittyy. Voinan tässäki ohittaa sen ja mennä suorana peliin, mutta se aiheuttaa kyllä niin ikävää stutteria, että en sitä voi suositella.


Kannattaa ehkä vähän lukea tuosta shader compilationista

 
Ihan valideja pointtejakin on, eikä joka peli ole jokaiselle. Merkailin punaisella semmoiset, mitkä nyt ei yleisellä tasolla kyllä pidä yhtään paikkaansa.


-Taaksepäin ei monesti pääse, mutta tässä saa kyllä ihan sydämensä pohjasta haahuilla noissa huoneissa ja paikoissa. En ymmärrä yhtään tuota, että "ei ole aikaa" kommenttia. Pelissä on pari kohtaa, missä on pakko juosta vaan eteenpäin, mutta suurimmaksi osaksi saa ihan rauhassa koluta paikat ja ihailla maisemia.

-Asetta saa nopeasti vaihdettua kahden ellisen pyssyn välillä. Toki olen samaa mieltä siinä, että varsinkin se pikavalikko on vähän kökköinen toiminnaltaan hiirellä ja näppiksella, mutta aseet saa suoraan numeroista vaihdettua ja sillä pikanapilla tosiaan suoraa kahden edellisen välillä.

-Itsellä latausajat ovat olleet ihan samat koko ajan. Voi ola joku laitteiston ongelma kyseessä.

-Erillinen ennen peliä tapahtuva Shader compilation on lähtäkohtiasesti vain hyvä asia. Se eliminoi pelin aikaisen stutterin, mikä aiheutuu shadereiden lennossa rakentamisesta, joka tapahtuu aina kun joku uusi efekti tai assetti tulee vastaan. Toki tässä on kyllä julmetun pitkä tuo prosessi verrattuna muihin samaa tekeviin peleihin. Syytä tuohon shader compilationin hitauteen tässä pelissä on vaikea sanoa. Tätä samaa asiaa tehdään kyllä muisskain peleissä ja se tehdään aina uudelleen, kun ajurit / peli päivittyy. Voinan tässäki ohittaa sen ja mennä suorana peliin, mutta se aiheuttaa kyllä niin ikävää stutteria, että en sitä voi suositella.


Kannattaa ehkä vähän lukea tuosta shader compilationista

En ole kyllä koskaan aikaisemmin törmännyt peliin, jossa shadereiden käätämiset lennosta aiheuttavat stuttrointia tai muita ongelmia. Ainakaan sen puolen tunnin vertaa, jonka tämä prosessointi vie.
Ja muuttuvatko shaderit niin paljon päivitysten myötä, että aikaisemmin lasketut shaderit eivät kelpaa (kai ne jonnekin levyn kulmalle tallennetaan)?
Tekeekö PS5 muuten tuollaista shadereiden uudelleenlaskentaa peliä käynnistettäessä (tuskin)?

Omien havaintojeni mukaan shadereiden laskenta kuormittaa GPU:ta 100%:sti, ja kuutta CPU-yhdintä 90-100%:sti. Koneessani on 24 ydintä/48 säiettä, muistia on 64GB, näytönohjain RX 7900 XTX (24GB).
Taitaa jotakin bitcoineja ennemminkin laskea kuin shadereita generoida.

Peli on tallenettu PCIe Gen 4 NVMe-levylle (juuri testattuna luku/kirjoitus 6,6/5,0 GB/s). Suorituskyky ei liene muistista, prosessorista, näytönohjaimesta tai levystä kiinni.
Ongelmia (varsinkaan suorituskykyyn liityen) ei ole muissakaan peleissä.
 
Tekeekö PS5 muuten tuollaista shadereiden uudelleenlaskentaa peliä käynnistettäessä (tuskin)?
Ei tee. Ne shaderit myllytetään PS5:lle valmiiksi Ken Kutaragin toimesta siellä Japanissa. Jos peliin tulee pätsi niin mukana tulee tarvittaessa uudelleen maustetut shaderit pre-compiled.

Samaa ei voi tehdä PC:llä koska pelinkehittäjät eivät voi paketoida kaikkien maailman PC konfiguraatioiden shadereitä matkaan. Siksi moni PC peli nykii ja stutteroi vaikka olisi kuinka tehokas kone, koska shaderit käännetään juuri siinä kohtaa kun niitä ensimmäistä kertaa tarvitaan ruudulla.
 
Peli pelattu läpi, mukaanlukien left behind. 3700x, 16gb muistia, rx 6950 ja peli asennettu sata ssd (samsung 870 evo). Yllättävän huonosti pyöri 1440p, medium preset ja 120% render scale pääasiassa 50-75 fps. Noilla asetuksilla sain pelin toimimaan 45min-2tuntia kerrallaan. Saisivat tuon pelin korjattua, niin voisi olla kiinnostusta katsella NG+.
 
Peli pelattu läpi, mukaanlukien left behind. 3700x, 16gb muistia, rx 6950 ja peli asennettu sata ssd (samsung 870 evo). Yllättävän huonosti pyöri 1440p, medium preset ja 120% render scale pääasiassa 50-75 fps. Noilla asetuksilla sain pelin toimimaan 45min-2tuntia kerrallaan. Saisivat tuon pelin korjattua, niin voisi olla kiinnostusta katsella NG+.
Olisikohan auttanu jos olisi laittanu 100% render scale ja miksi edes nostaa se tohon 120% ?
 
En ole kyllä koskaan aikaisemmin törmännyt peliin, jossa shadereiden käätämiset lennosta aiheuttavat stuttrointia tai muita ongelmia. Ainakaan sen puolen tunnin vertaa, jonka tämä prosessointi vie.
Ja muuttuvatko shaderit niin paljon päivitysten myötä, että aikaisemmin lasketut shaderit eivät kelpaa (kai ne jonnekin levyn kulmalle tallennetaan)?
Tekeekö PS5 muuten tuollaista shadereiden uudelleenlaskentaa peliä käynnistettäessä (tuskin)?

Omien havaintojeni mukaan shadereiden laskenta kuormittaa GPU:ta 100%:sti, ja kuutta CPU-yhdintä 90-100%:sti. Koneessani on 24 ydintä/48 säiettä, muistia on 64GB, näytönohjain RX 7900 XTX (24GB).
Taitaa jotakin bitcoineja ennemminkin laskea kuin shadereita generoida.

Peli on tallenettu PCIe Gen 4 NVMe-levylle (juuri testattuna luku/kirjoitus 6,6/5,0 GB/s). Suorituskyky ei liene muistista, prosessorista, näytönohjaimesta tai levystä kiinni.
Ongelmia (varsinkaan suorituskykyyn liityen) ei ole muissakaan peleissä.

En tiedä, mitä olet pelaillut, mutta kyllä tuo on ollut ongelma todella monessa uudessa pelissä viimeisen parin vuoden ajalta. Varsinkin Unreal engine 4 kärsii tuosta usein. Viimeisimpiä esimerkkejä muun muassa Callisto Procol, johon lisättiin jälkikäteen pätsinä enne peliä tehtävä shader compilation, kun asiasta nousi metakka.

Kuten tuossa linkkaamassani artikkelissakin sanotaan, pelin kehittäjät voivat toteuttaa tuon eri tavoilla. Varsinkin monet omaa engineä käyttävien firmojen pelit on aika vapaita tuosta, koska heillä on se shadereiden rakennusprosessi optimoituna niin hyvin siinä inhouse enginessä, että ne lennossa tapahtuva rakennus ei aiheuta tökkimistä.

Toinen vaihtoehto on tehdä shader compilation könttänä ennen kun pelimaailma ladataan, kuten TLoU:ssä ja esimerkiksi nyt tuossa Callisto Protocollissa.

Forza Horizon 3:saa oli kyllä muistaakseni myös aika pitkään kestävä "Optimizing PC" tms. vaihe aina päivitysten jälkeen, joka oli juurikin tämä shadereiden rakennusvaihe.
 
5700X + 6700XT setillä (1440p resolla) FPS aluksi aika surkea 40-60 eikä asetuksilla juuri mitään väliä FPS-lukemiin. GPU loadi heitteli rajusti eikä ollut lähelläkään sataa. Googlettamalla löyty vinkki että AMD SmartAccess pois päältä ajureista, niin johan alko pyörimään, FPS ainakin tuplaantui.
 
Olisi kyllä saanut olla paaaaaljon pitempi, eikä niitten sivutehtävien perässä oikein pysy että mihin ajankohtaan sijoittuu.

Ite tykkäsin kyllä tästä, ja vastaavaa koitan ettiä steamista että sais mennä joko hiipien tai räiskien. Days gone mielessä käynyt, sekä Sons of forest.
 
Olisi kyllä saanut olla paaaaaljon pitempi, eikä niitten sivutehtävien perässä oikein pysy että mihin ajankohtaan sijoittuu.

Ite tykkäsin kyllä tästä, ja vastaavaa koitan ettiä steamista että sais mennä joko hiipien tai räiskien. Days gone mielessä käynyt, sekä Sons of forest.
Uncharted 4 o saman lafkan peli. Mekaniikat aika pitkälti samoi, mut enempi semmonen hyvän mielen Indiana Jones-räiskintäseikkailu tyyliltään.
 
Uncharted 4 o saman lafkan peli. Mekaniikat aika pitkälti samoi, mut enempi semmonen hyvän mielen Indiana Jones-räiskintäseikkailu tyyliltään.
Kaikki pelattu jo pleikalla. Tietokoneella vois myös. Eroaako konsolipeleistä paljon? Saakeli 7päivää viel ni far cry steamista. Mut onks siin joku Ubisoft link homma?
 
Kokeilin tätä taas lauantaina uudelleen.
Kappas, Steamissa näkyi 1.0.4.1. patch -> klikkasin katsoakseni mitä uutta on tullut -> kone kaatui.
Boottauksen jälkeen kokeilin uudesta klikata 1.0.4.1. patchia -> kone kaatui uudelleen.

Varmaan heikkoa tuuria - ei koneen steamissa pitäsi kaatua TLOU:n kohdalla. Mutta kaatui kuitenkin.

Kolmas kerta: käynnistin pelin suoraan patcheja katsomatta.
Käynistyi mustaan ruutuun -> kone jumissa -> reboot
Uusi yritys. Käynnistyi, lähti generoimaan shadereita, kunnes kone kaatui 90% kohdalla.
Reboot -> shadereiden generointi -> kone kaatui 97% kohdalla.
Reboot -> Peli käynnistyi. Toimi ihan normaalisti, kunnes pääsin roikkumaan jaloistani ansaan. Siinä sitten ammuin pari zombia, kunnes - kone kaatui.
Olen pelannut tätä peliä ehkä pari tuntia (siis oikeaa peliaikaa - steam näyttää 10,9 tuntia, ja loppuaika on sitä shadereiden generointia).

Aloin pelaamaan Days Gonea jälleen kerran alusta. Tämä ei kaadu, ja viihdettä on riittänyt jo yli 1000 tunniksi.
Eikä kone kaadu muissakaan sovelluksissa. Jopa Hogwarts Legacy toimi alkukankeuksien jälkeen aika moitteettomasti.
1683551277154.png

Muutenhan TLOU toimii mainiosti - nykimättä täysillä asetuksilla 4K-resolla.
Siis silloin kun kone ei kaadu.
Mutta kun ei kone pysy kovin pitkään pystyssä niin ei oikein jaksa.
 
Kokeilin tätä taas lauantaina uudelleen.
Kappas, Steamissa näkyi 1.0.4.1. patch -> klikkasin katsoakseni mitä uutta on tullut -> kone kaatui.
Boottauksen jälkeen kokeilin uudesta klikata 1.0.4.1. patchia -> kone kaatui uudelleen.

Varmaan heikkoa tuuria - ei koneen steamissa pitäsi kaatua TLOU:n kohdalla. Mutta kaatui kuitenkin.
Tarkoitat sitä steamin ilmoitusta pelin kohdalla joka avaa ikkunaan patch notet?

Itse ehkä olisin ihan snadisti huolissaan koneen kunnosta jos tuo kaataa. Vaikka onhan tuo ironista että juuri TLOU patch notet kaataa.
 
Aloin pelaamaan Days Gonea jälleen kerran alusta. Tämä ei kaadu, ja viihdettä on riittänyt jo yli 1000 tunniksi.
Eikä kone kaadu muissakaan sovelluksissa. Jopa Hogwarts Legacy toimi alkukankeuksien jälkeen aika moitteettomasti.
Vienosti off topic, mutta onko peliin tullut alkuperäisen julkaisun jälkeen jotain uutta end game tekemistä että olet noihin numeroihin päässyt? Mielestäni tein kirjaimellisesti kaiken mitä pelissä oli tehtävää ja tunnit jäivät reilusti alle sadan.
 
Tarkoitat sitä steamin ilmoitusta pelin kohdalla joka avaa ikkunaan patch notet?

Itse ehkä olisin ihan snadisti huolissaan koneen kunnosta jos tuo kaataa. Vaikka onhan tuo ironista että juuri TLOU patch notet kaataa.
Kyllä, pitää paikkaansa.
Mutta minkään muun pelin ilmoitus, mitkään muut pelit, selaimet ja hyötyohjelmat eivät kaada konetta (no tokihan joskus niin tapahtuu, mutta ei joka päivä tai edes joka viikokaan).
Kuten sanoin, sattoi olla vain sattumaa. Mutta toistui kuitenkin. Tänään ei enää kaatunut tuota ilmoitusta katsoessa.
Ja saattoihan tuo johtua siitäkin, että juuri tuolloin oli TLOU päivitys päällä.

Koneeni kunnosta en ole huolissani.
 
Vienosti off topic, mutta onko peliin tullut alkuperäisen julkaisun jälkeen jotain uutta end game tekemistä että olet noihin numeroihin päässyt? Mielestäni tein kirjaimellisesti kaiken mitä pelissä oli tehtävää ja tunnit jäivät reilusti alle sadan.
OT.
Minulla taitaa olla Days Gonessa 11. läpipeluukerta menossa...
Melkein joka kerta löytyy jotakin uutta, ja aina voi kokeilla vaikka läpipeluuta vähän heikomman kategorian aseilla.
Tykkään vain pelin haasteista, tunnelmasta, maisemista, musiikista, ja melkein kaikesta muustakin - paitsi niistä pakotetuista välinäytöksistä joita ei voi ohittaa.
 
Kokeilin tätä taas lauantaina uudelleen.
Kappas, Steamissa näkyi 1.0.4.1. patch -> klikkasin katsoakseni mitä uutta on tullut -> kone kaatui.
Boottauksen jälkeen kokeilin uudesta klikata 1.0.4.1. patchia -> kone kaatui uudelleen.

Varmaan heikkoa tuuria - ei koneen steamissa pitäsi kaatua TLOU:n kohdalla. Mutta kaatui kuitenkin.

Kolmas kerta: käynnistin pelin suoraan patcheja katsomatta.
Käynistyi mustaan ruutuun -> kone jumissa -> reboot
Uusi yritys. Käynnistyi, lähti generoimaan shadereita, kunnes kone kaatui 90% kohdalla.
Reboot -> shadereiden generointi -> kone kaatui 97% kohdalla.
Reboot -> Peli käynnistyi. Toimi ihan normaalisti, kunnes pääsin roikkumaan jaloistani ansaan. Siinä sitten ammuin pari zombia, kunnes - kone kaatui.
Olen pelannut tätä peliä ehkä pari tuntia (siis oikeaa peliaikaa - steam näyttää 10,9 tuntia, ja loppuaika on sitä shadereiden generointia).

Aloin pelaamaan Days Gonea jälleen kerran alusta. Tämä ei kaadu, ja viihdettä on riittänyt jo yli 1000 tunniksi.
Eikä kone kaadu muissakaan sovelluksissa. Jopa Hogwarts Legacy toimi alkukankeuksien jälkeen aika moitteettomasti.
1683551277154.png

Muutenhan TLOU toimii mainiosti - nykimättä täysillä asetuksilla 4K-resolla.
Siis silloin kun kone ei kaadu.
Mutta kun ei kone pysy kovin pitkään pystyssä niin ei oikein jaksa.
Katuuko jos laitat kaikki vakiolle XPM profiileja myöten?

Threadripperissä on 24 ydintä ja 48 säiettä, shadereiden generointi vetää luultavasti kaikki tappiin niin voisi luulla että jokin on epävakaa jos kaatuilee koko kone.
 
Kyllä, pitää paikkaansa.
Mutta minkään muun pelin ilmoitus, mitkään muut pelit, selaimet ja hyötyohjelmat eivät kaada konetta (no tokihan joskus niin tapahtuu, mutta ei joka päivä tai edes joka viikokaan).
Kuten sanoin, sattoi olla vain sattumaa. Mutta toistui kuitenkin. Tänään ei enää kaatunut tuota ilmoitusta katsoessa.
Ja saattoihan tuo johtua siitäkin, että juuri tuolloin oli TLOU päivitys päällä.

Koneeni kunnosta en ole huolissani.

No jos kone kaatuu päivittäin tai ainkain viikoittain ihan randomisti (ei pelatessa), niin kyllä jotain on vialla. Ei kunnossa oleva kone kaatuile selaimessa tai muussa peruskäytössä, kun ani harvoin. Tai no radeoinin ajurit nyt kun on mitä on, että ehkä ne sitten voi kippialla koko konetta säännöllisesti.
 
Katuuko jos laitat kaikki vakiolle XPM profiileja myöten?

Threadripperissä on 24 ydintä ja 48 säiettä, shadereiden generointi vetää luultavasti kaikki tappiin niin voisi luulla että jokin on epävakaa jos kaatuilee koko kone.
Kaikki on vakiona paitsi XMP on päällä.
Ja shadereiden generointihan tapahtuu GPU:ssa, ei se juurikaan CPU:ta rasita. Viimeksi kun katsoin, taisi olla 6 ydintä kuormitettuna, eivätkä nekään läheskään täysillä.
 
No jos kone kaatuu päivittäin tai ainkain viikoittain ihan randomisti (ei pelatessa), niin kyllä jotain on vialla. Ei kunnossa oleva kone kaatuile selaimessa tai muussa peruskäytössä, kun ani harvoin. Tai no radeoinin ajurit nyt kun on mitä on, että ehkä ne sitten voi kippialla koko konetta säännöllisesti.
Siis kone ei kaadu päivittäin eikä edes viikottainkaan. Paitsi TLOU:ssa. Mitä silloin on vialla?
 
Siis kone ei kaadu päivittäin eikä edes viikottainkaan. Paitsi TLOU:ssa. Mitä silloin on vialla?

."..mitkään muut pelit, selaimet ja hyötyohjelmat eivät kaada konetta (no tokihan joskus niin tapahtuu, mutta ei joka päivä tai edes joka viikokaan)."

No kyllä tuosta nyt vaan sen käsityksen, että koneesi kaatuilee muutenkin aika usein.
 
Siis kone ei kaadu päivittäin eikä edes viikottainkaan. Paitsi TLOU:ssa. Mitä silloin on vialla?
No kyllä tuosta nyt vaan sen käsityksen, että koneesi kaatuilee muutenkin aika usein.
Itsekkin sain käsityksen että joskus saattaa mennä jopa viikko ilman kaatumista.

Asentuuko nuo patchit ihan automaattisesti?
Steam asentaa ne jos sitä huvittaa. Monesti siellä pelin kohdalla näkyy "pending update" tai joku muu vastaava lataus pelille joka kannattaa tehdä. Yleensä nuo asentuu itsestään taustalla jos pidät konetta päällä 24/7.
 
Siis kone ei kaadu päivittäin eikä edes viikottainkaan. Paitsi TLOU:ssa. Mitä silloin on vialla?

Oletko kokeillut disabloida ytimiä BIOSista, jos mahdollista? En ole vielä tätä peliä ehtinyt oikeastaan edes aloittamaan, mutta jotkut tietyt harvat, lähinnä vanhemmat pelit ei käynnisty lainkaan jos peli saa käyttöönsä liikaa ytimiä.
 
Siis kone ei kaadu päivittäin eikä edes viikottainkaan. Paitsi TLOU:ssa. Mitä silloin on vialla?

PC:lle TLOU1 on huonosti optimoitu ja jonkin verran muista ongelmista kärsivä peli. Itse pelailin joku aika sitten läpi, muutamia pikkubugeja ilmeni, mutta erityisesti CPU:n käyttöaste oli turhan kovilla jossain ihan pienissä simppeleissä huoneissa jne. Hyvä peli, mutta olisivat saaneet tehdä beta-testauksen paremmin.
 
Jäätävän kokoisia nämä päivitykset, tämän päiväinenkin päivitys VAIN 49Gb. Tuntuu että 1/2 peliä pitää uudestaan ladata pelkkien päivitysten takia joka kerta.
 
Jäätävän kokoisia nämä päivitykset, tämän päiväinenkin päivitys VAIN 49Gb. Tuntuu että 1/2 peliä pitää uudestaan ladata pelkkien päivitysten takia joka kerta.

No juu tässä ajattelin päivän päätteeksi alkaa pelaamaan ja 49GB päivitystä tarjosi, meni puolet illasta tuohon.
 
Laitoin shaderit generoitumaan 1.0.5 -päivityksen jälkeen. Nyt generoi erikseen pääpeliin ja erikseen Left Behind -osuuteen.
Ei tämä kovin CPU:ta kuormita
1683698899179.png

GPU:ta sitäkin enemmän.
1683698940815.png

edit. nyt meni pääpelin shadereihin vain 12 min, molempiin yhteensä 15 min.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla taas oli toisinpäin ja kyllähän toi sullakin on ~18 säiettä käyttänyt.

Itsellä RTX 4080:lla GPU käyttö 45-50% ja 16-säikeisellä prossullani CPU taas 85-100% Shaderien rakennuksen aikana.
 
Nyt kun vähän päässyt 4090:lla testailemaan tätä niin kyllähän tämä raskan on, kun edes 4090 ei jaksa pitää fps:ää yli 110 maks asetuksilla 1440p resolla.
Voisin kuvitella että alle 100 fps lukemia näkee vielä ku enemmän pelailee.
 
Mulla on GPU-käyttö 1440P resolla aivan surkeaa 4090:llä vaikka FPS onkin ihan hyvä. Alimmillaan käy jossain 48%:ssa, kun laittaa resolution scalea ylöspäin niin saa GPU-käytönkin järkevämmäksi. Ja voi pojat, tässä tokan chapterin warehousessa alkoi paha kaatumatauti näköjään.
 
Tuli tämä ilta pelattua nyt ilman yhtään kaatumista, mutta en pitänyt Afterburneria auki. Liittyneekö kaatuiluun?
 
Tuli tämä ilta pelattua nyt ilman yhtään kaatumista, mutta en pitänyt Afterburneria auki. Liittyneekö kaatuiluun?
Onko ollut näyttiksellä kellotuksia?
Tämä on omasta mielestäni ollut mitä paras peli testamaan näyttiksen vakautta.
Jos näyttis on epävakaa, niin tässä pelissä kortti kaatuu semmoisilla kelloilla millä kaikki muut pelit ovat toimineet täysin ongelmitta.
Esimerkiksi 7900 XTX toimi kaikessa 1.06V alivolteilla, mutta tässä oli vakaa vasta 1.12V jännitteellä. Sama myös 4070 ti:llä ja nyt 4090:lla, että kaikki muu toimi melkein 100MHz korkeammilla kelloilla kuin mitä tämä.
Eli on tää ainakin hemmetin hyvä peli näyttiksen vakauden testaamiseen.
 
Onko ollut näyttiksellä kellotuksia?
Tämä on omasta mielestäni ollut mitä paras peli testamaan näyttiksen vakautta.
Jos näyttis on epävakaa, niin tässä pelissä kortti kaatuu semmoisilla kelloilla millä kaikki muut pelit ovat toimineet täysin ongelmitta.
Esimerkiksi 7900 XTX toimi kaikessa 1.06V alivolteilla, mutta tässä oli vakaa vasta 1.12V jännitteellä. Sama myös 4070 ti:llä ja nyt 4090:lla, että kaikki muu toimi melkein 100MHz korkeammilla kelloilla kuin mitä tämä.
Eli on tää ainakin hemmetin hyvä peli näyttiksen vakauden testaamiseen.

Ei ole näyttistä kellotettu. Strix 4090 OC näyttiksenä. Mitä lueskelin niin versionumerosta voi olla myös kiinni millä ajureilla toimii juuri tämä peli vakaasti.
 
Itsellä ei ole kaatunut kertaakaan moneen viikkoon/pariin kymmeneen pelituntiin (toinen kierros lopussa nyt, siellä tulikärpästen sairaalassa).

Näyttis kaataa tämän siinä missä CP2077 mennyt kaatumatta ~30-40h tänä vuonna samoilla kelloilla vaikka raskaampi peli onkin ja GPU käy lämpöisempänä.

1 notch (-15Mhz) vähemmän tLoU:ssa pysyy vakaana samalla tuuletin (~65-70%) profiililla kuin mitä CP77.

Edit. xarot, kokeileppa huvikseen että laitat tuuletin profiilin agressiivisemmaksi jos sulla autolla. Laita vaikka manuaalisesti 65%.
Itsellä oli testiä ylikelloilla ja tuulettimet autolla kaatoi 1kk sitten randomisti. Manuaalisesti laitettuna kortti vakaa vaikka autollakin GPU lämmöt vain 50-60C.

Liekkö sitten VRAM kaatanut kortin jotka pysyy viileämpinä kovemmalla tuuletin profiililla, vaikka viileänä ne käy autollakin. Mun muistit kummiskin @25Gbps, ja siis mulla 4080.

Mitenkähän fixusti se 4090 muistien ECC korjaus toimii? Onko se päällä vai ei?
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin ehdin ottamaan testiin, kun tuli näytönohjaimen mukana. Keskusteluista oppineena annoin pelin asentaa shaderit ennen aloittamista. Ei tainnut mennä varttia pidempään.

Heti alkuun tykästyin intensiiviseen ja nopeasti syvenevään tunnelmaan. Post-apokalyptisistä peleistä, kirjoista ja elokuvista pitävänä kaikki uutislähetykset ja hiljalleen lähenevä kaaos upposivat. Myös hahmot vaikuttavat hyviltä. Uskoisin, että tykkään tästä pelistä kovasti. Pelimekaniikatkin tuntuvat heti tutuilta, kun pelasin äsken Uncharted Legacy of Thieves Collectionin PC:llä läpi.

Grafiikat ovat myös tosi näyttävät ja yksityiskohtiin maailmassa on selvästi panostettu. Melko raskashan tuo on. RX 6950 XT jaksaa kuitenkin 1440p resoluutiolla ja Ultra-asetuksilla ihan hyvin ja alin FPS-lukema, minkä näin, oli 70. Pääasiassa lukemat ovat paljon korkeampia. Alun räjähdyksissä ja kaupungissa näin myös i5-13600KF:llä 60% käyttöasteen, mikä on tuolle 14-ytimiselle prossulle aika paljon. Heikommalla prosessorilla voisi jo ahdistaa. RAM-muistia menee 25GB, ja VRAMia peli varaa 12GB, josta pelin todellinen käyttö on 11GB. On kyllä joka mittapuulla vaativa peli raudan suhteen. Saa nähdä, tuleeko kaatuilua tai muita teknisiä ongelmia.
 
Nyt on pelattu pääpeli ja lisäri läpi. Oli kyllä mahtavaa settiä edelleen vuosienkin jälkeen ja tuli muuten huomattua semmoinen yksityiskohta, että eihän tässä pelissä voi loppua ammukset.
Aina kun ammukset on vähissä niin viholliset tiputtavat niitä, tuon kun olisi huomannut heti alussa niin olisi voinut huoletta räiskien mennä koko pelin läpi :D

Nyt tuossa odottaisi Part II aloitusta. Kovasti tekisi mieli pelata PC:llä se, mutta tuskin maltan odottaa sen julkaisua ja hyvähän se on välillä pleikkariakin käyttää ettei huku pölykasan alle.
 
Peli iski kyllä vielä kovempaa siinä vaiheessa, kun pääsin ulos kaupungista. Karanteenialue valoineen jäi kauas taakse ja edessä oli vain pimeyttä ja raunioita. Kallistuneen pilvenpiirtäjän sisällä seikkailu oli myös ihan huikeaa. Koko rakennus vaikeroi tuulessa ja vesi virtasi lattioita pitkin. Nautin tuosta tunnelmasta ihan älyttömästi. Aika alussa vielä, mutta kovin odotuksin eteenpäin. Hyvän pelin niputti AMD näyttiksien kylkeen. Pelin takia innostuin vielä varaamaan kirjastosta pari post-apokalyptista kirjaa.

Grafiikoiden puolesta tämä on mielestäni näyttävin peli pelkällä rasteroinnilla, mitä vastaan on tullut. Cube mapping saa lätäköt näyttämään säteenseurannalla tehdyiltä ja seinistä kimpoavaa taskulampun valoa näkee usein vain RT Global Illuminationin kanssa. Lätäköihin valoa osoittaessa veden väreily taas näkyy seinille kimpoavassa valossa. Tämä yhdistettynä valtavaan yksityiskohtien määrään saa kyllä immersiota aikaan. Yhtään kaatumista ei ole vielä tullut ja ainoa ongelma oli äänien rätinä, joka korjaantui vaihtamalla käytettävää äänilähtöä asetuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Peli iski kyllä vielä kovempaa siinä vaiheessa, kun pääsin ulos kaupungista. Karanteenialue valoineen jäi kauas taakse ja edessä oli vain pimeyttä ja raunioita. Kallistuneen pilvenpiirtäjän sisällä seikkailu oli myös ihan huikeaa. Koko rakennus vaikeroi tuulessa ja vesi virtasi lattioita pitkin. Nautin tuosta tunnelmasta ihan älyttömästi. Aika alussa vielä, mutta kovin odotuksin eteenpäin. Hyvän pelin niputti AMD näyttiksien kylkeen. Pelin takia innostuin vielä varaamaan kirjastosta pari post-apokalyptista kirjaa.

Grafiikoiden puolesta tämä on mielestäni näyttävin peli pelkällä rasteroinnilla, mitä vastaan on tullut. Cube mapping saa lätäköt näyttämään säteenseurannalla tehdyiltä ja seinistä kimpoavaa taskulampun valoa näkee usein vain RT Global Illuminationin kanssa. Lätäköihin valoa osoittaessa veden väreily taas näkyy seinille kimpoavassa valossa. Tämä yhdistettynä valtavaan yksityiskohtien määrään saa kyllä immersiota aikaan. Yhtään kaatumista ei ole vielä tullut ja ainoa ongelma oli äänien rätinä, joka korjaantui vaihtamalla käytettävää äänilähtöä asetuksista.
Yksi parhaista peleistä kyllä AMD:n näyttiksen mukana. Itse sain Nvidian näyttiksen mukana jonkun rupusen battlepassin Overwatchiin mikä on ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
Nyt on itse pääpeli ja Left Behind läpi PC:llä. 16 tuntia meni. Yksi kaatuminen ja muutama bugi tuli vastaan, joista yksi vaati checkpointin lataamisen uudelleen. 1440p-resoluutiolla ja Ultra-asetuksilla todella näyttävä ja yksityiskohtainen vielä.

Pelin alussa epäilin, että tulen tykkäämään tästä ja niinhän siinä kävi. Taisi mennä jopa omalle Top 5 -pelien listalle. Juoni, hahmot ja käsikirjoitus ovat loistavia. Hahmot olivat oikeasti mielenkiintoisia ja yllättäviä juonenkäänteitä tuli yksi toisensa perään. Samoin tykkäsin myös, kuinka pelissä oli valtavasti erilaisia alueita. Mielenkiinnolla aina odotti, millaiseen paikkaan tarina seuraavaksi vie. Ympäristöä ja paikkoja tutkimalla paljastui myös vihjeitä aiemmasta elämästä ja loresta. Uudestaan tuskin tulen tätä kuitenkaan pelaamaan. Ainakaan hetkeen. Sen verran putkijuoksu ja omilla toimilla ei ole vaikutuksia loppuun.

Esimerkiksi viemäriin rakennettu turvapaikka oli mielenkiintoinen. Kaikkialla oli lapsien leluja, piirroksia seinällä ja jopa veden keräämiseen oli panostettu. Läheisestä talosta löytyi pari lastenhuonetta ja isän kirjoituksia, kuinka aikoo viedä lapset turvaan viemäriin. Ei ollutkaan turvallinen paikka, kun kaikki olivat kuolleet.

Henry ja Sam olivat jotenkin huikeita hahmoja. Tulivat aivan yllättäen vastaan ja molemmat niin samannäköisiä. Luulin aluksi isäksi ja pojaksi. Näidenkään kohtalo ei ollut onnellinen. Left Behind tuntui aluksi vähän irralliselta ja teiniangstilta. Toisaalta se antoi vastauksen kysymykseen, kuinka Ellie pelasti Joelin. Tuon osuuden loppu, jossa Ellie ja Riley olivat molemmat saaneet pureman, oli myös aika vaikuttava.
 
Nyt tämä olisi Steamissa alennuksessa. Onko peli edelleen yhtä rikki kuin julkaisussa vai onko saanut suorituskykyä parantavia päivityksiä?
 
Nyt tämä olisi Steamissa alennuksessa. Onko peli edelleen yhtä rikki kuin julkaisussa vai onko saanut suorituskykyä parantavia päivityksiä?
Pelasin itse juuri ensimmäistä kertaa läpi TLOU:n stiimin aleista ostaneena. Aika paljon ovat ilmeisesti saaneet bugeja korjattua, koska minulla kaatui peli vain pari kertaa läpipeluun aikana (reilu 20 tuntia). Raskashan peli on ja hyvin pyöri 4080 näyttiksellä ja 7800x3d:llä 3440x1440 resolla melkein kaikki oli tapissa helposti yli 100fps, mutta joissain paikoissa 70-80fps tienoilla.
 
Ryhdyin vähän vanhemmalla (41) iällä reilun 20 vuoden jälkeen uudelleen PC-pelaajaksi viime keväänä. Nyt on läpipelattuna Hogwarts Legacy, Alan Wake 2, Cyberpunk 2077 ja TLOU 1 ja näistä kyllä eniten tykkäsin tästä TLOU:sta.

TLOU:ssa oli jotenkin juuri oikeanlainen fiilis minulle: hyvä ja hieman sellainen haikea tarina, tarpeeksi haastetta ollakseen kuitenkaan sellainen, että tarvitsee yksittäistä kohtaa grindata monen monta kertaa (hitto että meni AW2:n Nightingalen kanssa hermot...). Peli on kaunis. Kontrollit/mekaniikka ei ihan niin hidas kuin AW2, mutta niissäkin silti haastetta. Oikea suhde hiiviskelyn ja räiskinnän välillä.

Seuraavaksi ottanen pelattavaksi Days Gone:n, mutta toivon, että TLOU 2:n PC-julkistuksessa ei menisi enää kovin kauaa. Katselin viikonloppuna tietoisena spoilereista "Making of TLOU 2" -dokkarin ja ei se ainakaan tätä odotusta helpottanut.

Yritin tässä välissä myös RDR2, mutta ei minulla riitä aika oikean elämän ohella elää toista elämää villissä lännessä. Kenties tämä on epäsuosittu mielipide, mutta mielestäni RDR2 oli tylsä. Jos haluaisin Tamagotchin, mitä syöttää aina silloin tällöin jotta se ei kuole, niin hankkisin sitten sellaisen, enkä PC-peliä.
 
Kyllähän se tarina on rdr2 yksi parhaista ikinä missään pelissä. Aikaahan se vaatii.
 
Kyllähän se tarina on rdr2 yksi parhaista ikinä missään pelissä. Aikaahan se vaatii.

No ei kyllä ole.
Dutch pilaa koko tarinan aivan totaalisesti jatkuvilla " I have a plan, if we only had little more money" idiotismeillaan.
Oikeastaan kaikki sen päätökset aiheuttaa aina vaan ongelmia ja jengi joutuu jatkuvasti vaihtamaan maisemaa. Siis silloin kun sen toimet ei suoraan aiheuta jonkun kuolemaa.
Tuon tason johtaja olis saanut tosielämän puolella luodista aika äkkiä ja jos sen olisi voinut ampua niin tarina olisi ollut vielä pelastettavissa.
Ikinä en ole missään pelissä nähnyt yhtä paskasti kirjoitettua hahmoa joka onnistuu tuhoamaan koko pelin tarinan.

Last of us 2:n abby saa paljon paskaa niskaansa, mutta sekin on hahmona aivan helvetisti parempi mitä dutch, mutta niin on kyllä myös koko pelin tarinakin.
 
Aikaahan se vaatii.
Varmasti näin [vaatii aikaa]. Luultavasti annan vielä RDR2:lle jossain vaiheessa mahdollisuuden, mutta TLOU:n jälkeen RDR2 tuntui niin verkkaiselta, että hoh hoijaa. Ja joo, onhan siellä RDR2:ssa varmasti kaikkea hauskaa pidemmällä pelissä, mutta kyllä mulla silmät pyöri päässä, kun Steamistä luin muiden arvioita pelistä ja siellä näkyi henkilöitä, kenellä oli reilusti yli 1000 pelituntia (ilman etsimistä taisi korkein näkemäni lukema olla jotain 1900). Jos joku peli "aukeaa" vasta kymmenien tuntien jälkeen, niin silloin se ei ole minua varten. CP2077:ssä grindasin eddiesejä ja pelasin isolla prosentilla niitä sivutehtäviäkin läpi, jotta sain hahmoa päivitettyä ripperdoceilla, ja se alkoi vaikuttamaan todella pitkältä jo kun pelitunnit lähenivät 100:aa.

Jos pitäydytään TLOU 1:ssa, niin siinä olisi saanut olla enemmän pituutta. Toki tarina on sen mittainen kun se on.
 
Tuli TLoU pelattua läpi PC-julkkarissa ostettuna, tosin jollain keskitason vaikeusasteella.

Sen kun sain läpi ja cheatteja avautui niin aloitin alusta sillä toiseksi vaikeimmalla tasolla ja ainut cheat joka aktivoituna oli se loppumaton ajan hidastus tjsp..

Sillä säilyi kiinnostus kiitettävästi kun sai tapot tyyliteltyä jatkuvassa hidastuksessa. . . jonnekkin 50% paikkeille uudelleen pelasin tolla toisella kerralla.

Pitäisi uudelleen asentaa jos aloittaisi em. asetuksilla alusta asti uudestaan.. Peleistäni kun kohta 1.5 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Ryhdyin vähän vanhemmalla (41) iällä reilun 20 vuoden jälkeen uudelleen PC-pelaajaksi viime keväänä. Nyt on läpipelattuna Hogwarts Legacy, Alan Wake 2, Cyberpunk 2077 ja TLOU 1 ja näistä kyllä eniten tykkäsin tästä TLOU:sta.

TLOU:ssa oli jotenkin juuri oikeanlainen fiilis minulle: hyvä ja hieman sellainen haikea tarina, tarpeeksi haastetta ollakseen kuitenkaan sellainen, että tarvitsee yksittäistä kohtaa grindata monen monta kertaa (hitto että meni AW2:n Nightingalen kanssa hermot...). Peli on kaunis. Kontrollit/mekaniikka ei ihan niin hidas kuin AW2, mutta niissäkin silti haastetta. Oikea suhde hiiviskelyn ja räiskinnän välillä.

Seuraavaksi ottanen pelattavaksi Days Gone:n, mutta toivon, että TLOU 2:n PC-julkistuksessa ei menisi enää kovin kauaa. Katselin viikonloppuna tietoisena spoilereista "Making of TLOU 2" -dokkarin ja ei se ainakaan tätä odotusta helpottanut.

Yritin tässä välissä myös RDR2, mutta ei minulla riitä aika oikean elämän ohella elää toista elämää villissä lännessä. Kenties tämä on epäsuosittu mielipide, mutta mielestäni RDR2 oli tylsä. Jos haluaisin Tamagotchin, mitä syöttää aina silloin tällöin jotta se ei kuole, niin hankkisin sitten sellaisen, enkä PC-peliä.

On sille syynsä, minkä takia ihmiset arvostavat RDR2 kaikkien aikojen peliksi, joka pätee myös otsikon peliin. Ensimmäisellä kerralla pelasin RDR2 toiseen chapteriin ja melko lailla täsmälleen samat mietteet kuin sulla, mutta otin vuotta myöhemmin uuden yrityksen ja oli lopulta tarinaltaan paras peli ikinä jos antaa edes jotain arvoa sille käsittämättömälle laajuudelle. En saanut otetta pleikkarin ohjaimesta, mutta PC:llä tuntui intuitiiviselta. Sun ikä on ennemmin sellainen, että juuri RDR2 pelit pitäisi upota kaikista parhaiten.

Nämä kummatkin edellä mainitut pelit on sellaisia, että pitää olla oikea fiilis, että pääsee mukaan siihen pelimaailmaan kunnes sitten innostuu niin paljon, että on pakko pelata loppuun joka tapauksessa. Voi toimia esim. eri elämäntilanteessa ihan eri tavalla, mutta toki ei ketään voi syyttää siitä, ettei nappaa joku. Antaisin kuitenkin uudemman mahdollisuuden jossain välissä. Demulla esimerkiksi edellisellä sivulla hyviä kommentteja koskien TLOU:ta, mutta se on kiinni siitä, että häiritseekö tai antaako niiden häiritä ollenkaan. Osa toki on sellaisia, että arvostaako yleisesti enemmän realismia vai sitä, että on optimoitu pelikokemus sisältäen esim. teennäisinä rajoituksia (joka on muuten sellainen asia, joka erottaa RDR2 ja TLOU:ta paljon).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 397
Viestejä
4 489 760
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom