The Last of Us Part I (Remake, PS5 & PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raxama
  • Aloitettu Aloitettu
Toi 3.1.11 mulla jo viikko sitten ladattu kun laitoin sen manuaalisesti Cyberpunkkiin. Pitääkin laittaa toi nyt myös tälle pelille ja katsoa muuttuuko mikään.

Peli on kyllä täysin yhden prossuytimen varassa alun shadereiden luomista lukuunottamatta. Yksi ydin huutaa 70-90% välillä ja muut alle 10% koko ajna.
En tiedä minkälaisia virityksiä teillä on mutta tasaseen mulla ainakin prossua käyttää. Kaikkien ytimien yhteenlaskettu eli CPU:n käyttöaste heiluu 70-90% välillä.

Tässä kuva kun just lopetin pelaamisen:
LastofUs1_CPU_usage.jpg


Edit. Kaatuihan se ensimmäisen kerran, toki pelattukin Steamin mukaan jo 4.6 tuntia ja vasta puolenyön aikoihin sain asennuksen loppuun (siis sen Shadereiden asennuksen, jotain 25-30min kesti Shadereissa).
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen hiiri-kamera-nykimiseen maksimi frameraten rajottamista (esim. 120fps). Onnistuu ainakin Nvidia Control Panelista (3D Settings), Radeon Adrenalin softasta (Graphics/Advanced) tai sitten jollain erillisellä fps-limiter-sovelluksella.

Kuvittelisin framerate-lukituksen auttavan myös TLOU:ssa, koska testailin Unchartedissa nykimisen minimoimista ja suurin vaikutus tuli rajoittamalla framerate näytönohjaimen hallintapaneelista. Lisäksi pelin asetuksista laitoin Mouse Raw inputin ON-asentoon, koska tuntui aavistuksen paremmalta. (Windowsissa mulla on hiiren kursorin kiihdytys eli Enhance pointer precision pois päältä.) Koitin myös hiiren pollaus-raten ja DPI-asetuksien muuttamista sekä pelin kameran herkkyyden säätöä, mutta niillä ei ollut vastaavaa vaikutusta nykimiseen (toki nykiminen näkyy vähemmän, jos kameran liike on hitaampaa). Framerate-lukituksen vaikutus todennäköisesti perustuu konsoli-historiaan, koska konsolipeleissä paljon sitä käytetään ja useat toiminnot ovat kytköksissä framerateen.

Jonkin verran sympatiaa Naughty Dogia (ja Iron Galaxya) kohtaan riittää, kun huomioi studion tehneen melkein 30 vuotta ainoastaan Playstation-pelejä omalla enginellään. Ryhdy siitä sitten muuttamaan niitä Windowsilla toimiviksi. Pleikkarille pelinkehitys todennäköisesti moninverroin helpompaa, kun laitteet tuntee läpikotaisin ja laitevariaatiota ei käytännössä ole. Siitä sitten PC-porttauksen tekeminen ei ehkä olekaan enää niin helppoa. Jospa sitten seuraavat pelit kehitetään suoraan useammalle alustalle. Kenties jo se työnalla oleva TLOU-multiplayer. :hmm: Toivottavasti sitten hiiri-näppis-kombokin on fiksummin mietitty, koska mielestäni nykimisestä riippumatta näissä peleissä dualsensellä pelaaminen tuntuu luonnollisemmalta (tähtäystä lukuunottamatta).
 
HUB on ajanut peliä 26 eri GPU:lla.

Kirjoittelin siitä toiseen ketjuun:
 
Jopas nyt sitten, ennen päivitystä pysty pelailemaan 3-4h sessioita, illalla tulleen päivityksen myötä peli pysyy pystyssä 1-5min ja kaatuu.
Koneessa kyllä viritellyt muistit, mutta tokkopa niiden syytä kun muissa ei ongelmaa ja ycrunchit yms karhut pyörii toistakymmentä tuntia ok.

Josko tohon tulis pian patchia, että pääsisi jatkamaan tarinaa.

EDIT: samaa rataa vakio EXPO-profiililla myös.
 
Viimeksi muokattu:
Jopas nyt sitten, ennen päivitystä pysty pelailemaan 3-4h sessioita, illalla tulleen päivityksen myötä peli pysyy pystyssä 1-5min ja kaatuu.
Koneessa kyllä viritellyt muistit, mutta tokkopa niiden syytä kun muissa ei ongelmaa ja ycrunchit yms karhut pyörii toistakymmentä tuntia ok.

Josko tohon tulis pian patchia, että pääsisi jatkamaan tarinaa.

EDIT: samaa rataa vakio EXPO-profiililla myös.

Oli samat probleemat uuden pätsin jälkeen. Laitoin vanhat NVIDIAn ajurit sisään (528.49) ja se tuntuis auttaneen. Ainakaan ei ekan 30 min aikana vielä kaatunu kun aiemmin ne tuli just minuutin parin jälkeen. En muista mistä palstalta tän vinkin bongasin.
 
Tuli asennettua ja pätsättyä kirjoitushetkellä uusimpaan patchiin, ajurit päivitin 531.41 ja annoin shadereiden latautua aloitusruudussa loppuun ensin, joku puolisen tuntia kerkesin pelata ennen kuin kaatui.
 
Oli samat probleemat uuden pätsin jälkeen. Laitoin vanhat NVIDIAn ajurit sisään (528.49) ja se tuntuis auttaneen. Ainakaan ei ekan 30 min aikana vielä kaatunu kun aiemmin ne tuli just minuutin parin jälkeen. En muista mistä palstalta tän vinkin bongasin.
Just sain 3h session pelata taas, tein steamista tiedostojen tarkistuksen ja otin HDR:n pois päältä, tiedä sit oliko kummallakaan mitää merkitystä. Jos sitä huomenna kokeilis sit taas HDR:n kanssa.

Edit:
Hyvin on unohtunut tämä peli edellistä läpipeluusta ps3:lla sillo ~10v sitten.
Huomattavan helpolta tuntuu hiiren ja näppiksen kanssa pelata, ainakin muistelin erinäiset kohtaukset tuskallisen vaikeiksi. Vaikeita ne tietysti pädillä oli mun pelata, kun en osaa/tykkää niillä pelata(vaikka nes parissa kasvoinkin:D). Tähtäily vaan on niin helppoa hiirellä vs pädi ittelle.
 
Viimeksi muokattu:
2,5h pelisession aikana ei kaatunut kertaakaan. Raskas peli kyllä on, kun saa laittaa DLLS päälle, että saa tasaisen yli 60fps (70-100) pelattavuuden. Natiivina heiluu 48-80 välillä.

Laitteena RTX 4080 ja 12900k 4K ultra asetuksilla, jos sillä vakauden suhteen on mitään tekemistä. Uusimmat ajurit ja patchit myös käytössä.
 
Latailin eilen omalle koneelle.
Näyttis 4090FE, 5950X, 32Gb.
Compiloi joku 10-15min, kaatui 2 kertaa kun eka kerran käynnisti.
Sen jälkeen pyörinyt ilman kaatumisia tai bugeja joku 3h.
Kaikki ultra/max, 3440x1440, ilman DLSS.
Pyörii joku 85-145fps.
 
Nyt kun oon saanut tän vihdoin rullaileen hienosti ni on tämä vaan upea peli. Tosi hyvä tunnelma ja komea versio kerrassaan. Ray tracing toimii upeasti ja tuo kyl eloa tuohon maailmaan.

Tämmösellä Reddit-vinkillä sain itse pelin pyörimään uusilla Nvidian ajuruilla kaatuilematta:
I've been having nonstop crashes on my i7-12700k, RTX 3080 (latest drivers), 64GB RAM. Sometimes I'd crash within seconds of loading in. Most of the time, I'd get a crash within 5 minutes. I found a solution that has worked. After doing this, I have not had a single crash. I followed the instructions here to switch the Nvidia profile from MEMORY_ALLOCATION_POLICY_AS_NEEDED to MEMORY_ALLOCATION_POLICY_AGRESSIVE_PRE_ALLOCATION using NvidiaProfileInspector (I downloaded it straight from Github rather than Nexus, just in case), and it has 100% solved my crashing problems.

Edit: 4 hours so far with no crashes. I haven't been able to play 10 minutes without a crash before this.

Itsekin tässä nyt kolmatta tuntia pelailen. Vielä kun tiistaina saisi sen hiirikeissin kuntoon ni tämä porttaus saa synninpäästöni!
 
Mulla kaatu peli joka kerta samassa kohtaa, mutta sitten kun kävelin tyypillä takaperin sen kohdan ni pääsin siitä eteenpäin eikä ole vielä kaatunut sen jälkeen. Täytyy kokeilla tota redditin vinkkiä vielä.

Mulla tilttas käytännössä myös aina samassa kohtaa jos oli uusimmat Nvidian ajurit ja DLSS päällä. Sit ku otin DLSS pois ni meni ko. kohdasta läpi mut saattoi koska vaan kaatua myöhemmin 5-20 min sisällä. Aiemmilla ajureilla sain suht vakaaksi DLSS päällä mut en kuitenkaan täysin stabiiliks. Nyt näyttäis toimivan parhaiten.
 
Nyt kun oon saanut tän vihdoin rullaileen hienosti ni on tämä vaan upea peli. Tosi hyvä tunnelma ja komea versio kerrassaan. Ray tracing toimii upeasti ja tuo kyl eloa tuohon maailmaan.

Tämmösellä Reddit-vinkillä sain itse pelin pyörimään uusilla Nvidian ajuruilla kaatuilematta:


Itsekin tässä nyt kolmatta tuntia pelailen. Vielä kun tiistaina saisi sen hiirikeissin kuntoon ni tämä porttaus saa synninpäästöni!

Ei tässä ole ray tracingiä.
 
Itellä aika karmee kokemus tämän kanssa. Kokoonpano on vähän epätasapainoinen 8700k + 16Gt + 6900XT. Täyttäähän tämä silti ainakin Steamissa luetellut recommended-speksit.

Shaderihommassa meni kirjaimellisesti tuntikausia, uutta peliä aloittaessa ruksutti vissiin 20 minuuttia ja sitten en saa low-asetuksillakaan (2560*1440px) pelattavaa peliä kun fps on niin ankea ja input lagia on älyttömästi.

En tiedä mikä älynväläys tämän ostaminen oikein edes oli. Pitänee kai palata asiaan muutaman kuukauden päästä, josko tästä olisi saatu päivitettyä kelvollinen. Ei oikein jaksaisi alkaa kahlaamaan grafiikka-asetuksia läpi paremman suorituskyvyn toivossa.
 
Vanhalla nuhapumpulla, rusina 3600 ja Rtx2060super, 1080p pyörii sulavasti ultra asetuksilla. Ei ole kaatuillut tai mitään muutakaan outoa näkynyt. Mukavan elokuvamainen putki, hyvää vaihtelua isoihin sandbox peleihin välillä.
 
Milläköhän tekniikalla tässä on toteutettu nuo "Real time reflectionit". Ei ole ainakaan screen space, kun ei katoa heijastukset, vaikka heijastettavsa kohde ei näy kuvassa. Onkohan sitten planaraareja?
 
Eurogamerin artikkelista: "Reflections on water are now more prominent too. While I would have preferred ray tracing in this instance, the team instead opted for a mix of high-resolution cube-maps and screen space reflections. What surprised me is the quality of these cube maps - they're seemingly hand placed to provide the best approximation of detail and parallax while blending seamlessly with SSR."
 
Eurogamerin artikkelista: "Reflections on water are now more prominent too. While I would have preferred ray tracing in this instance, the team instead opted for a mix of high-resolution cube-maps and screen space reflections. What surprised me is the quality of these cube maps - they're seemingly hand placed to provide the best approximation of detail and parallax while blending seamlessly with SSR."

Cube mappeja siis. On siinä ollu hommaa käsin viritellä noita cube mappeja...
 
Alun tulipalot ja isoimmat avoimet alueet laskenut ruudun päivitys nopeuden 45 fps paikkeille kaikki tapissa (quality dlss), mutta myöhemmät kujanjuoksu kohdat näyttäisi pysyvän yli 60 fps (Bill osassa). Kaikki "korjaavat keinot" mitä internetissä on löytynyt on käytössä, hiirellä kääntyessä hiukan vielä tökittää kuvakulmaa vaihtaessa, mutta eipä tuo hirveästi ole haitannut. Yhden kerran peli kaatunut, kun jätin shaderaita luomaan pidemmäksi aikaa yksin. Lukumuistia taitaa olla 24GB/64GB kokonaisuudessaan käytössä ja vram hiukan yli 17GB/24GB joista 4-5GB on käyttöjärjesteman käytössä asetus valikon perusteella. Olisiko SMT päälle laittaminen auttanut hiukan CPU corejen loadia, 15-32 ( vanha readripper) threadit näyttäisi suurimmassa käytössä olevan, nyt jossain 70-80% (32 threads) välillä (GPU 99%) pyörii, alussa 95%+(16 threads) (GPU 80%).
 
Viimeksi muokattu:
DF tyytynyt tekemään PC-porttauksen nykytilasta johtuen vain vertailuvideon (perinteisen DF tech review:n sijaan):

 
Nyt olisi 1.0.1.7 päivitys ulkona, noteissa suositellaan RTX 30 sarjan omistajia asentamaan hotfix ajurit:

A note to players using NVIDIA 30-series graphics cards: please be sure to update to the GeForce Hotfix Driver Version 531.58.
  • Directly from NVIDIA: “[The Last of Us Part 1] Game may randomly crash during gameplay on GeForce RTX 30 series GPUs [4031676].” To read more about this update, please read here.
The remaining updates for this hotfix include fixes for UI/UX, unintended character behavior (both playable and NPC), and more. It also features additions to diagnostic support.
  • Fixed an issue which could cause the Xbox controller stick inputs to erroneously read as zeros for brief periods of time
  • Fixed an issue where the 'Reset to Default' function in the Graphics menu under Settings could make improper selections
  • Fixed an issue where the HUD performance monitors could impact performance when enabled
  • Fixed an issue where a crash could occur when using [ALT+ENTER] to toggle between Fullscreen and Windowed modes
  • Fixed an issue where a memory crash could occur during the transition from the end of the game into the credits sequence
  • Fixed an issue that could cause a crash while the game launched
  • Added additional crash report logs to provide further insight for developers
  • Added a new feature where users will be prompted to enable additional GPU diagnostic tooling following a GPU-related crash (optional and only enabled for the current gameplay session)

 
Ajuri ilmeisesti korjaa sen " MEMORY_ALLOCATION_POLICY_AS_NEEDED to MEMORY_ALLOCATION_POLICY_AGRESSIVE_PRE_ALLOCATION " homman, ainakin itse tuon korjauksen jäljiltä toimi viikonloppuna peli ihan hyvin vaikka oli alivoltitukset taas näyttiksessä!

Harmi, että bamboozle tule mouse fixistä, taitaa valua ensi maanantaille vasta sen korjaus, mitä nyt oikein ymmärsin lukiessani internettiä.
 
"Added additional crash report logs to provide further insight for developers
Added a new feature where users will be prompted to enable additional GPU diagnostic tooling following a GPU-related crash (optional and only enabled for the current gameplay session)"

Onneksi otin jo rahat takaisin, niin ei tarvi hoitaa beta testausta yhtiön puolesta.
 
Imaisin uudet hotfix ajurit vaikka ei olekkaan 3000-sarjan korttia.
Tein ajureista puhtaan version ja poistin kaikki turhuudet kuten Audion ja telemetrian, infot nVidialle yms...

Nyt rakentaa uudestaan Shadereita ajurien vaihdon jälkeen. :rofl:
 
Imaisin uudet hotfix ajurit vaikka ei olekkaan 3000-sarjan korttia.
Tein ajureista puhtaan version ja poistin kaikki turhuudet kuten Audion ja telemetrian, infot nVidialle yms...

Nyt rakentaa uudestaan Shadereita ajurien vaihdon jälkeen. :rofl:

No sehän on ihan normaali juttu. Jokainen peli, missä on shader precomp käyttäytyy samalla tavalla. Ne shaderit on nääs kytköksissä ajureihin.
 
Itsellä ei auttanut uus patch eikä nvidian uudet ajurit. Yhä edelleen kaatu koko kone shaderien rakentamisen aikana. Kaikki muut ajurit ja käyttis ajan taslla. Käytössä rtx 3080 ja Win 11. Mites muilla. Vieläkö on ongelmia noiden uusimpien päivitysten jälkeen?
 
Itsellä ei auttanut uus patch eikä nvidian uudet ajurit. Yhä edelleen kaatu koko kone shaderien rakentamisen aikana. Kaikki muut ajurit ja käyttis ajan taslla. Käytössä rtx 3080 ja Win 11. Mites muilla. Vieläkö on ongelmia noiden uusimpien päivitysten jälkeen?
Onko konetta kellotettu?
 
Kannattaa pudottaa grafiikka-asetukset ja resoluutio minimiin shadereiden rakentelun ajaksi. Ja vsync tietysti 30 fps.
 
Itsellä ei auttanut uus patch eikä nvidian uudet ajurit. Yhä edelleen kaatu koko kone shaderien rakentamisen aikana. Kaikki muut ajurit ja käyttis ajan taslla. Käytössä rtx 3080 ja Win 11. Mites muilla. Vieläkö on ongelmia noiden uusimpien päivitysten jälkeen?

Ootko sä siis pelissä sen shaderien rakentamisen aikana vai päävalikossa?
 
Itsellä ei auttanut uus patch eikä nvidian uudet ajurit. Yhä edelleen kaatu koko kone shaderien rakentamisen aikana. Kaikki muut ajurit ja käyttis ajan taslla. Käytössä rtx 3080 ja Win 11. Mites muilla. Vieläkö on ongelmia noiden uusimpien päivitysten jälkeen?
Onko kone vakaa, jos ajaa jotain CPU rasitustestiä ja ehkä furmarkkia, niin että ottaa yhen coren pois cpu testiltä.
 
Näyttäis siltä että ssd jolla oli peli asennettuna on viallinen. Siirsin toiselle levylle pelin filut niin meni shaderin rakentelut läpi.
 
Nyt on peli läpi ja mielestäni toimi suhteellisen hyvin, vain pari kertaa kaatui.. Välissä hieman oli stutteria, mutta ei se pahemmin pelaamista häirinnyt. Koneessa 12900k ja 4090 ja pelasin kaikki tapissa 4K resolla (dlss quality päällä).
 
Näyttäis siltä että ssd jolla oli peli asennettuna on viallinen. Siirsin toiselle levylle pelin filut niin meni shaderin rakentelut läpi.
Ei nyt tähän peliin liittyen, mutta SSD meni täälläkin reilu kk sitten sököksi; vanha uskollinen puhtaasti peliasemana toiminut Samsung 840 Evo 750Gb SSD.

Viikon ajalta oli logilla disk-virhettä, ja huomasin kun Steamin päivitys ei mene paikalleen. Tämä levyhän oli jo tehtaalta controlleriviallinen, jonka 'korjauksena' päivitetty firmis saattoi aiheuttaa levyn paljon nopeampaa kulimista, jotta mainostettu suorityskyky säilyisi. Tai näin ainakin muistelen lukeneeni patchnoteja silloin. Ajattelin, että toimii sen aikaa minkä toimii ja päivitetään sitten uuteen.

DiskInfo näyttää edelleen "Health: Good" ja "90%" kulutusta jäljellä.

140€ maksoi 750Gb, kun Huutonetistä ostin n.10v sitten. Suurin kapasiteetti SSD:tä, mitä saatavilla oli. Kivijalasta siihen aikaan oli yli 400€ kyseinen levy.

#rahoillevastinetta
 
näköjään 1.0.1.7 korjasi hiiren nykimisen ja tuo 531.58 hotfix ajuri vaikuttaisi auttaneen satunnaisen kaatuilun kanssa 3000 sarjalaisilla.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna pääsee itsekkin testaamaan, onko hiiren jitteri hävinnyt.
Tiedä nyt sitten onko sitä korjattu kokonaan kun ei ollut mainintaa patch notessa.
FPS lukittu 60 niin itellä ei ole minkäänlaista hiiren nykimistä kun katselee hitaasti ympäriinsä
Jos antaa fps pyöriä vapaasti 80-100 välillä niin pientä nykimistä tapahtuu vieläkin vaikka on gsync päällä
 
Hiireen ei tullut mitään muutosta mulla, patch noteissa ei mainittu mitään sen korjauksesta ja taisi olla jo twiittikin kehittäjältä, että se korjaus lykättiin myöhemmäksi. Sulavastihan tuo toimii 30fps, 60fps ja 120fps jne monikerroilla. Kaikki noiden välillä sitten nylkyttelee.
 
näköjään 1.0.1.7 korjasi hiiren nykimisen ja tuo 531.58 hotfix ajuri vaikuttaisi auttaneen satunnaisen kaatuilun kanssa 3000 sarjalaisilla.
Täällä ei valitettavasti auttanut. Shader build meni asennuslevyn vaihdon jälkeen läpi mutta kone kaatuu melkein heti kun aloin pelaamaan. Event viewer näyttää tällaista:

Faulting application name: tlou-i.exe, version: 1.0.1.7, time stamp: 0x642b522a
Faulting module name: D3D12Core.dll, version: 1.606.4.0, time stamp: 0x630d34b6
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x0000000000149149
Faulting process id: 0x0x4A28
Faulting application start time: 0x0x1D967C9922A1171
Faulting application path: C:\program files (x86)\steam\steamapps\common\The Last of Us Part I\tlou-i.exe
Faulting module path: C:\program files (x86)\steam\steamapps\common\The Last of Us Part I\d3d12\D3D12Core.dll
Report Id: a5e95605-3a11-4154-bc1e-96e8032d5bc8
 
Täällä ei valitettavasti auttanut. Shader build meni asennuslevyn vaihdon jälkeen läpi mutta kone kaatuu melkein heti kun aloin pelaamaan. Event viewer näyttää tällaista:

Faulting application name: tlou-i.exe, version: 1.0.1.7, time stamp: 0x642b522a
Faulting module name: D3D12Core.dll, version: 1.606.4.0, time stamp: 0x630d34b6
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x0000000000149149
Faulting process id: 0x0x4A28
Faulting application start time: 0x0x1D967C9922A1171
Faulting application path: C:\program files (x86)\steam\steamapps\common\The Last of Us Part I\tlou-i.exe
Faulting module path: C:\program files (x86)\steam\steamapps\common\The Last of Us Part I\d3d12\D3D12Core.dll
Report Id: a5e95605-3a11-4154-bc1e-96e8032d5bc8
jotain muuta vialla.
Itellä anto Poikkeuskoodi: 0x80000003 ennen hotfix ajuria.

EDIT: ootko tehnyt vielä steamistä sitä tiedostojen tarkastusta
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tuntui 1.0.17 päivityksen jälkeen että hiiri-stutter oli pienentynyt oleellisesti.

Laitoin sitten kokeeksi viime yönä yhden muistikamman lisää (hyllyssä ollut käyttämättömänä toinen 2x8Gb kitti 4600 ddr4 pari vuotta) eli 16Gb (4600@4400 cl16 tweaked) sijaan nyt 24Gb (4600@4000 cl16) ja hävisi loputkin hiiri stutteroinnista, en ainakaan havaitse sitä enää eli jtn. olemattoman pientä siellä voi vielä olla.

Edit. Päivityksen jälkeinen tuntuma varmaan johtui että käyttää muistia peli nyt hieman vähemmän, 4K:lla muistia käytössä ~1.5Gb vähemmän parinkin tube Fps testaajan videoilla.

Itsellä nyt 24Gb Ram ja 15.5-17+ Gb.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom