Testissä AMD Radeon RX Vega 64

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
11 136
Siitäkin huolimatta Pascal on merkittävistä energiatehokkaampi ja parempi valinta ITX-koneisiin ja olohuoneen VR-pelikoneeseen.
Kahtotaan ny, AMD lupaili yhdessä diassaan ainakin joissain testeissä liki samaa energiatehokkuutaa Vega Nanolle kuin GTX 1080:lle (tai siis, Vega 10 @ 150W, 64:ssä raja on defaultbiosilla 220 ja kakkosbiosilla 200W)
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 827
Tuo vega näytti lupavalta elleivät olisi pilanneet sitä 100w liian kovalla kulutuksella.
Eli ei saada edelleen kunnon kilpailua nvidia vastaan mitä näkyy suoran ohjaimien hinnoissa.
Kiitos hyvästä arvostelusta kuten aina.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 584
Hyvä artikkeli ja tervetullutta kilpailua GTX 1080 vastaan! Eihän tuo tehonkulutus nyt niin järjetön ole, konehan pyörisi moitteetta vaikka 500 watin virtalähteellä. Lisäksi 56 vaikuttaa mielenkiintoiselta kilpailijalta GTX 1070 vastaan.
Kiitos taas laadukkaasta artikkelista (lievästä) aikataulupaineesta huolimatta :tup:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 788
Itseasiassa ei se ollut edes järjetön, ei 780:n ja 290X:n välillä ollut kuin ~10% eroa energiatehokkuudessa
Muistuu mieleen video missä brasilialaiset jäähdytti jopa 290x lightningin mosfetteja typellä niin järjettömän virrankulutuksen vuoksi kun monesta leipasi virransyöttö :D .
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
749
Itse suosittelen pelaamiseen ehdottomasti Ultrawide-näyttöä ja se on erittäin kätevä myös työkäytössä :tup:
Itselläni on myös kovin tärkeässä roolissa valokuvien editointi ja ehkä videonkin, jolloin noilla liian leveillä näytöillä en tee mitään kun materiaali on lähempänä 3:2 kuin 21:9.

Pelaamiseen periaatteessa riittää nykyinen 2560x1440 27", mutta olishan se kiva pelaillakin jollain 32" 4K kuvalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 871
Itselläni on myös kovin tärkeässä roolissa valokuvien editointi ja ehkä videonkin, jolloin noilla liian leveillä näytöillä en tee mitään kun materiaali on lähempänä 3:2 kuin 21:9.

Pelaamiseen periaatteessa riittää nykyinen 2560x1440 27", mutta olishan se kiva pelaillakin jollain 32" 4K kuvalla.
Itse olen todennut että teknisten materiaalien (.PDF) katselun takia pystyresominimi on siinä 1000 pikseliä, mieluiten 1200,
Se auttaa vähän lisää, kun heittää vielä windowksen "alapalkin" tuohon vasempaan ruudun reunaan..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
749
Itselläni on myös kovin tärkeässä roolissa valokuvien editointi ja ehkä videonkin, jolloin noilla liian leveillä näytöillä en tee mitään kun materiaali on lähempänä 3:2 kuin 21:9.

Pelaamiseen periaatteessa riittää nykyinen 2560x1440 27", mutta olishan se kiva pelaillakin jollain 32" 4K kuvalla.
Itse olen todennut että teknisten materiaalien (.PDF) katselun takia pystyresominimi on siinä 1000 pikseliä, mieluiten 1200,
Se auttaa vähän lisää, kun heittää vielä windowksen "alapalkin" tuohon vasempaan ruudun reunaan..
Kyllä töissä on myös 27" 1440p näyttö, meidän ERP kyllä vaatisi jonkun 6000x1600 tarkkuuden, muttei pelkästään sen takia viitsi töihin ostaa mitään 34" ultraleveää. 1440p on omasta mielestä PDf:lle aika optimi, saa tarvittaessa lähdemateriaalin ja tehtävät dokkarit vierekkäin nätisti.

Windowsin valikkopalkin kun laittaa pienillä kuvakkeilla olevaksi, niin se voi olla missä vain. Ruudun reunaan en laittaisi, häiritsee siinä kun vie kahta dokumenttia selaillessa sivuttaisresoa.

Vähän menee ot:ksi, mutta ei se muillakaan pysy juttu nipussa.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 190
Kyllä töissä on myös 27" 1440p näyttö, meidän ERP kyllä vaatisi jonkun 6000x1600 tarkkuuden, muttei pelkästään sen takia viitsi töihin ostaa mitään 34" ultraleveää. 1440p on omasta mielestä PDf:lle aika optimi, saa tarvittaessa lähdemateriaalin ja tehtävät dokkarit vierekkäin nätisti.

Windowsin valikkopalkin kun laittaa pienillä kuvakkeilla olevaksi, niin se voi olla missä vain. Ruudun reunaan en laittaisi, häiritsee siinä kun vie kahta dokumenttia selaillessa sivuttaisresoa.

Vähän menee ot:ksi, mutta ei se muillakaan pysy juttu nipussa.
Sen verran vielä jatkan OT:ta, että itsellä 27" 1440p näyttö päänäyttönä ja sen vieressä 23" FHD pystyssä dokumentteja ja Outlookkia varten. Sama setti kotona ja toimistolla.
 

Dessu

ᴰᵉˢˢᵘ
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
530
Hyvä artikkeli, kiitos tästä! Paljonkohan suorituskyky Vega 64:llä paranee jos sitä saa alivoltitettua ja onko missään vielä testiä miten paljon sitä pystyy alivoltittamaan että pysyy vielä vakaana? Mietin vain jos matalemmilla lämmöillä toimisi paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
126
Ihan hyvähän tuo on. Mitä nyt virtaa syö turhan paljon. Piti tulla GTX 1070:n korvaaja, mutta ollaan jo yli perus GTX 1080 ja tästä se vain ajureilla paranee. Katsotaan customeja sitten seuraavaksi. Toivottavasti siellä on jotain mielenkiintoista. OpenCL ja Vulkan ainakin tuntuvat pyörivän. Ihmeajuria nyt ei sitten tullut ilmeisesti, mutta eiköhän ne tuohon +10% kehitä vielä lisää.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 177
Mielestäni ei yhtään huono julkaisu tuo Vega 56. Itseäni ainakin kiinnostaa kyseinen räpellys kovasti sillä suorituskyky uusilla rajapinnoilla on ihan kohdallaan jo nyt, jotain poikkeuksia toki löytyy mutta niinhän niitä aina uutta kun tulee markkinoille. DX11 tehot on toki hiukan pettymys, mutta toiset tykkää vanhasta, toiset nuoresta ja kyllähän tuo DX11 alkaa jo kuulua vanhainkotiin joten en jää itkemään sen perään.

Itsellä kun ei korttia tule päivitettyä vuoden välein, niin arvoa pitää antaa sille että ominaisuuksia kortista löytyy pitkälle tulevaisuuteen, kuten täysi DX12 tuki jota kilpailijalta ei löydy. Omasta laiskasta päivitystahdista varmaankin kertoo se että nyt alla olevan HD7870XT kortin edeltäjä oli HD4890XTX
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
8 074
Lisäsin artikkeliin vielä Vega 64 vs 1080 FE suhteellisen suorituskyvyn testipeleissä sekä suorituskyvyn skaalautumisen resoluution mukaan:





Vega 56 -artikkeliin tulossa vielä FPS / € kuvaaja, kunhan hinnat vähän tasoittuu ja saatavuus selviää paremmin.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 177
Lisäsin artikkeliin vielä Vega 64 vs 1080 FE suhteellisen suorituskyvyn testipeleissä sekä suorituskyvyn skaalautumisen resoluution mukaan:

Vega 56 -artikkeliin tulossa vielä FPS / € kuvaaja, kunhan hinnat vähän tasoittuu ja saatavuus selviää paremmin.
Saisikos noita testejä mahdollisuuksien mukaan Vulkan/DX12 tuon DX11 sijaan?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
8 074
Saisikos noita testejä mahdollisuuksien mukaan Vulkan/DX12 tuon DX11 sijaan?
Tuossa on nyt 3 kpl DX 11, 3 kpl DX 12 ja 1 kpl Vulkan eli mielestäni ihan hyvä ja laaja kattaus. Pyrin pitämään näissä testeissä ajankohtaisia pelejä, joita porukka myös oikeasti pelailee.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 467
...
Oikea termi olisi kyllä ultra-matala...
Eikö kuvan korkeus saa olla A4:sta korkeampi vai minkä takia näyttöjä vain on kaiken aikaa mataloitettava?
Pöydän ja katon välistähän löytyy tilaa paljon helpommin lisää kuin pöydältä vaakatasossa.
Juu ulralavee näyttö toimii pelissä jossa ryömitään maanpinnalla mutta en näe jossain lentopelissä järkeä hirveän levestä nälkymästä kun sitä näkymää tarviisi myös suoraan ylös.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 467
Hieman erikoinen julkaisu, clock-to-clock suorituskyky on jopa heikompi kuin Fury X:ssä. Miten se nyt näin meni?:beye:

...
Vegassa on muistiväylää suhteelisesti kuristettu Furyyn nähden ja se näyttää muodostavan merkittävän pullonkaulan joissakin peleissä, ehkä se AMD:n hehkuttama tileä vastaava musitikaistan säästö systeemi ei toimi kaikissa peleissä niin hyvin kuin olisi toivottavaa.

Laitta pikaisen epäilemään että oliskoha AMD alunperin olettanut voivansa tehdä Vegat neljällä HBM2 pinolla mutta kun muistien kehtitys/tuotanto ei edennytkään sitä tahtia mitä alunperin on toivottu päädyttiin suunnittelemaan nämä 2:n HBM2 pitnon Vegat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 871
Lisäsin artikkeliin vielä Vega 64 vs 1080 FE suhteellisen suorituskyvyn testipeleissä sekä suorituskyvyn skaalautumisen resoluution mukaan:





Vega 56 -artikkeliin tulossa vielä FPS / € kuvaaja, kunhan hinnat vähän tasoittuu ja saatavuus selviää paremmin.
Olikos muuten, että GTX1080:aan tuli jossain vaiheessa joku muisteihin liittyvä pävitys, joka nopeutti uudemman sukupolven kortteja hieman?
Onko tuo 1080 siis selläinen 1080 peruskelloilla oleva, ensimmäisen julkaisun kortti? (mitäs tuo FE meinasikaan)
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 177
Tuossa on nyt 3 kpl DX 11, 3 kpl DX 12 ja 1 kpl Vulkan eli mielestäni ihan hyvä ja laaja kattaus. Pyrin pitämään näissä testeissä ajankohtaisia pelejä, joita porukka myös oikeasti pelailee.
Tarkoitin lähinnä esimerkiksi tuota BF1 ja andromeda jotka tukee DX12.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
8 074
Olikos muuten, että GTX1080:aan tuli jossain vaiheessa joku muisteihin liittyvä pävitys, joka nopeutti uudemman sukupolven kortteja hieman?
Onko tuo 1080 siis selläinen 1080 peruskelloilla oleva, ensimmäisen julkaisun kortti? (mitäs tuo FE meinasikaan)
Noissa testeissä on mukana siis alkuperäinen 1080 Founders Edition (GDDR5X @ 10 Gbps) ja sitten tehdasylikellotettu Asuksen uudempi malli nopeammalla muistilla (GDDR5X @ 11 Gbps)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 467
Olikos muuten, että GTX1080:aan tuli jossain vaiheessa joku muisteihin liittyvä pävitys, joka nopeutti uudemman sukupolven kortteja hieman?
Onko tuo 1080 siis selläinen 1080 peruskelloilla oleva, ensimmäisen julkaisun kortti? (mitäs tuo FE meinasikaan)
Saatat muistella GTX1060 malleja joiden uudempaan versioon tuli hiljaisesti käytöön korkeammat kellon ilman että Nvidia olisi siitä mitenkään isosti mainostanut.

Itseni tuo hinjainen julkaisu yllätti kun se pystyy tekemään joissakin peleissä jopa 3FPS eron niin että se ei ole ihan mitätön muutos.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
8 074
Tarkoitin lähinnä esimerkiksi tuota BF1 ja andromeda jotka tukee DX12.
Omien kokemuksieni mukaan tuo Battlefield 1 ja DX12 on ollut hankala testata OCAT:lla, mittaus saattaa katketa satunnaisesti 60 sekunnin testijakson aikana. DX11:llä ei tee tätä.

Onko Andromedassa muka ylipäätään DX12-tuki?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
8 074
Saatat muistella GTX1060 malleja joiden uudempaan versioon tuli hiljaisesti käytöön korkeammat kellon ilman että Nvidia olisi siitä mitenkään isosti mainostanut.

Itseni tuo hinjainen julkaisu yllätti kun se pystyy tekemään joissakin peleissä jopa 3FPS eron niin että se ei ole ihan mitätön muutos.
Myös GeForce GTX 1080 tuli tuo 11 Gbps muistipäivitys ja se on meillä io-techin Vega-testissä mukana!! Asus OG-STRIX-GTX1080-O8G-11GBPS

ASUS ROG-STRIX-GTX1080-O8G-11GBP, 669€ | Hinta.fi
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 177
Omien kokemuksieni mukaan tuo Battlefield 1 ja DX12 on ollut hankala testata OCAT:lla, mittaus saattaa katketa satunnaisesti 60 sekunnin testijakson aikana. DX11:llä ei tee tätä.

Onko Andromedassa muka ylipäätään DX12-tuki?
Jaa oletin jotta olisi kun on Frostbite engine ja julkaistu BF1 jälkeen. Olisikohan pelille sitten käynyt nVidiat ja DX12 tuki jätetty pois..
 

Quggo

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
92
nVidia vois reagoida vaikka nostamalla parilla sadalla 1080 Ti:n hintaa, kun kilpailijan esitys on täydellinen rimanalitus. 1.5 vuotta 1080:n julkaisun jälkeen saadaan about samantehoinen kortti joka vie merkittävästi enemmän sähköä, lähes yhtä paljon kuin kahden kortin 1080 SLI :D Varmaan miellyttävä rueta rakentamaan koteloon ilmankiertoa Vegan kanssa, vaikka olisi miten hyvä aftermarket-cooleri. Sen 400W kun lykkää koteloon lämmintä ilmaa, laskee mukaan CPU:n ja emolevyn VRM:n niin johan saa tuulitunnelia rakennella.

Kirksikkana kakunpäällä kyllä noi Jimmsin hinnat, 899e :D

Ihan hyvä kahden vuoden hype jumalkortista ja uljaasta uudesta arkkitehtuurista joka syöksee tulta ja tulikiveä kilpailijoiden niskaan. Ei saamari, nauroin ääneen tätä artikkelia lukiessa, en voi uskoa että Vega on näin surkea :D

Mutta Sampsalta hyvä artikkeli, siitä kiitos. Hyvää dataa, ja odottelen vielä mielenkiinnolla mittauksia tehonkulutuksesta kellotettuna. Moni ulkomainen saitti raportoi jopa 500W tappiinsa kellotettuna vesi-Vegalla.
Hienoa kun energia-asiantuntia on työssään laskemien ääressä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
277
Kyllähän tästä tuli ihan just se mitä odotinkin, Fiji 2.0. Sillä erotuksella että IPC jollain ihmeen tavalla on huonontunu, ja virrankulutus on vielä jäätävämällä tasolla. Tiedä sitten miten nuo Vegat pärjää hyötyohjelmissa, siihen käyttöön nuo tod näk olis parempia kun Pascalit mikäli toimivat niissä yhtä hyvin kun Vega FE. Mutta pelikäyttöön ei oo kyllä mitään järkee ostaa näitä, 1080:siä alkaa saamaan ja ihan ok hintaan kaupastakin, käytetyistä puhumattakaan ja noista kuitenkiin irtoo enemmän tehoo huomattavasti pienemmällä tehonkulutuksella. Oma Asus kellottuu ns heittämällä päälle 2050MHz kelloille, ei taida olla edes tulevilla aftermarket-Vegoilla paljoo sanottavaa noilla kelloilla käyviä Pascaleita vastaan.
Polarikset on hyviä kortteja, jotka tekee sen mitä lupaa omassa hintaluokassaan (tai teki ennenkun kryptovaluuttahörhöt tyhjäs kaupat), Vega lupas liikaa ja toimitti liian vähän.

Eipä kai tässä sitte auta kun odotella sen ~puoltoista-kaks vuotta et saadaan Navi markkinoilla, josko sieltä oikeesti tulis ostamisen arvosta palikkaa high-end pelikoneeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
684
Kyllähän tästä tuli ihan just se mitä odotinkin, Fiji 2.0. Sillä erotuksella että IPC jollain ihmeen tavalla on huonontunu, ja virrankulutus on vielä jäätävämällä tasolla.
Tosin en ole ihan varma onko IPC niin huonolla tasolla, vai johtuuko pienehkö ero vain siitä että näyttis tiputtaa kelloja sinne 1200:n jolloin ero kelloissa ei ole paljoa Vegan puolella verrattuna Fijiin. Oletan, että customeilla nämä kellot eivät tipu samalla tavalla, kuin näissä nyt julkaistuissa perusversioissa. Virrankulutuksesta samaa mieltä tämän 64:n osalta.
 

Chloe

Mestari
Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 420
Juolahtipa tässä vielä mieleen, että mahtaakohan Vega 56:sta olla mahdollista aukoa shadereita, kuten perus-Furyistä saattoi osan saada auki?

Throttlaushan tämän kortin pahin vika on, mutta customit kertonevat paremmin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 511
Juolahtipa tässä vielä mieleen, että mahtaakohan Vega 56:sta olla mahdollista aukoa shadereita, kuten perus-Furyistä saattoi osan saada auki?
Vega 56 Review: BIOS Mods, Undervoltage, HBM vs. Core OC, & Indecision
We flashed BIOS successfully by using a new version of ATIFlash. This was tested by flashing the same BIOS that V56 ships with, just with a different name; unfortunately, even that small of a change is blocked by AMD’s new security features. BIOS now requires a signature, so making a custom BIOS is no longer possible with any reasonable amount of effort. The display refuses to initialize with a modded BIOS – something of a let-down, given AMD’s propensity for boasting its openness and advocacy for users.
 

Chloe

Mestari
Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 420
Mjaha. :/ Tosin eiköhän joku tuonkin kierrä. :kahvi:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 059
Ihan turha spekuloida millään shrinkatulla 8 gigan fijillä, kun ei ole olemassa muistipiirejä, joilla 8 gigan fiji olisi mahdollinen.
Mistään en mitään tiedä, mutta kuvittelisin HBM muistiohjaimen HBM2 muistiohjaimeksi päivittämisen olevan jos nyt ei triviaali temppu, niin täysin mahdollinen? Vai onko HBM-muistien eri generaatiot täysin eri puusta veistettyjä toisin kuin GDDR-eri versiot? Niitä kun on joskus päivitelty parempaan aikalailla samalla ja ihan täsmälleen samallakin piirillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
277
Tosin en ole ihan varma onko IPC niin huonolla tasolla, vai johtuuko pienehkö ero vain siitä että näyttis tiputtaa kelloja sinne 1200:n jolloin ero kelloissa ei ole paljoa Vegan puolella verrattuna Fijiin. Oletan, että customeilla nämä kellot eivät tipu samalla tavalla, kuin näissä nyt julkaistuissa perusversioissa. Virrankulutuksesta samaa mieltä tämän 64:n osalta.
Good Old Gamer mainitti sen videossa, että TechPowerUpin pelitesteissä RX Vega 64 oli keskimäärin ~27& nopeempi 4k resoilla kun Fury X. Eihän tuossa mitään, mutta kellotaajuudet RX Vegalla on 47% prosenttia kovemmat. Gamers Nexus taas vertas Vega FE:n julkasun yhteydessä FE:ta ja Fury X:ää tismalleen samoilla kelloilla ja Fury X oli nopeempi kaikissa testeissä.
Joku tietty vois tehdä RX Vega 64:lla samanlaisen vertailun, mutta tuskinpa asetelmat kauheemmin muuttuu. Eli joko AMD on saanu aikaseks ainoostaan jotkut täysin pre-alpha tason ajurit joissa on puolet ominaisuuksista poissa käytössä tai arkkitehtuuri itessään on vaan yksinkertasesti täysin sysipaska pelaamiseen. Kumpikaan vaihtoehto ei oo järin hyvä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 801
Mistään en mitään tiedä, mutta kuvittelisin HBM muistiohjaimen HBM2 muistiohjaimeksi päivittämisen olevan jos nyt ei triviaali temppu, niin täysin mahdollinen? Vai onko HBM-muistien eri generaatiot täysin eri puusta veistettyjä toisin kuin GDDR-eri versiot? Niitä kun on joskus päivitelty parempaan aikalailla samalla ja ihan täsmälleen samallakin piirillä.
Sitten kyseessä olisi jo eri piiri kuin vain "shrinkattu fiji". Ja sitten olisi edelleen sama ongelma toisinpäin, HBM2llakaan ei saisi 8 gigan muistia neljällä pinolla, koska muistipiirit on liian ISOJA. Eli fijin "triviaaliporttaus HBM2lle" tarkoittaisi että muistia on vähintään 16 gigaa, joka taas tarkoittaisi selvästi 8 gigan Vegaa kalliimpaa piiriä.

Vegassa piti muistikaistan leveys puolittaa fijistä kahteen pinoon, 2048 bittiin käytännössä jotta 8 gigan paketti oli käytännössä mahdollinen HBM2lla. Samalla pudotettiin paketin valmistuskustannuksia jonkin verran, ja muistikaista jäi Vegan tasolle.


Mielenkiintoista olisi nähdä miten hypotettinnen 4-pinoinen(4096-bittisellä muistiväylällä varustettu) 16 gigan versio vegasta pärjäisi, mutta tällaista ei tullut, piirillä on vain 2048-bittinen muistiohjain ja 16 gigan malli käyttää kahta 8 gigan pinoa.

Mutta joo, jos Vega 10sta olisi haluttu todellinen high end-piiri, sitten siihen olisi laitettu ne 4 pinoa sitä muistia ja pudotettu pois 8 gigan konfiguraatiot. Tämä olisi voinut kuitenkin tulla liian kalliiksi ja katteet olisi todennäköisesti olleet huonot.
 

loc

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
19
Eikös AMD sanonut, ettei Vega FE anna oikeaa kuvaa Vega RX:n pelisuorituskyvystä, FE:n julkaisun aikaan? Nyt RX testejä katsottaessa, FE antoi erittäinkin tarkan kuvan. Ajureilla ei saatu RX:ään lisää tehoja ainakaan tähän julkaisuun mennessä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 579
Hyvä artikkeli, kiitos tästä! Paljonkohan suorituskyky Vega 64:llä paranee jos sitä saa alivoltitettua ja onko missään vielä testiä miten paljon sitä pystyy alivoltittamaan että pysyy vielä vakaana? Mietin vain jos matalemmilla lämmöillä toimisi paremmin.
56 oli alivoltitettu 112mv yhdessä testissä. Muutaman Fijin perusteella joku 48-96mv on uskottavampi lopputulos, jos haluaa oikeasti vakaan kortin. Sama piirilotto siinäkin on, mitä ylikellotuksessa.

Customit varmaan haastaa 1080 customit, mutta virrankulutus nousee liquid version tasolle. Enemmän kiinnostaa niiden hintataso, iso piiri, järeämpi jäähy ja virransyöttö ja eurohintakerroin on vähän ikävä yhdistelmä. On saavutus päästä 1080 hintoihin ja kovemmalla virrankulutuksella ei kannattaisi maksaa enempää mitä 1080:sta.

No muutama poikkeus tulee mieleen:
- Freesync
- Opencl
- Raudan virtualisointi ilman kikkailua
- Linux open source ajureilla

Niissä Vega kepittää Pascalin. Parempi DX12 tuki on kiva lisä, mutta siinä vaiheessa kun se on todella käytössä, niin foorumilla tapellaan suu vaahdossa volta refreshistä ja navista ja nykykortit tuntuu hitaille.

Jos saa hyvällä ja hiljaisella jäähyllä halvemmalla mitä pascalin, niin hyvä ostos. Tai jos tarvitsee noita muutamaa erikoistapausta enemmän. Samaan hintaan pascal on fiksumpi veto 64/1080 parilla.

56/1070 onkin jännempi pari, parempi suorituskyky kovemmalla kulutuksella, mutta paperilla samaan hintaan. Pitää vain odottaa mihin hintaan valmistajien omat kortit tulee, etenkin kun mainausboomi on tehnyt pahaa jälkeä tuon hinta/teholuokan käytännön myyntihinnalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
126
Odottelen kuitenkin hetken ennenkuin 1070 lähtee myyntiin. Jotain namia luulin saavani korean free-sync näytölle mutta kun ei niin ei
 

Fileguru

toaster blacksmith
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
113
Kyllä Vega oli nyt vain fail, ellei softa puolella pystytä tekemään jotain maagista tuolle virrankulutukselle. Tuskin silti, onhan kyseessä aika iso piiri. Voi harmitus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 356
Odottelen kuitenkin hetken ennenkuin 1070 lähtee myyntiin. Jotain namia luulin saavani korean free-sync näytölle mutta kun ei niin ei
Jos et näyttöä meinaa vaihtaa niin kyllähän se kokemus on paljon parempi freesyncilla Vegalla kuin ilman 1070:llä.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
328
Käyköhän tässä samallalailla kuin Fury X:n kohdalla, että huolimatta isoista custom coolereista piiri on jo niin kellotettu ettei siitä ole hirveästi enää otettavissa ilmajäähyllä?
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
417
Käyköhän tässä samallalailla kuin Fury X:n kohdalla, että huolimatta isoista custom coolereista piiri on jo niin kellotettu ettei siitä ole hirveästi enää otettavissa ilmajäähyllä?
Hyvinhän tuo näyttää kulkevan, mitä nyt virrankulutus huitelee äkkiä 400W tuolla puolen, vähän voi tehdä tiukkaa refu"jäähyllä". Onhan siinä vesiversiossakin paljon korkeammat kellot kuin ilmarefussa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 514
Sitten kyseessä olisi jo eri piiri kuin vain "shrinkattu fiji". Ja sitten olisi edelleen sama ongelma toisinpäin, HBM2llakaan ei saisi 8 gigan muistia neljällä pinolla, koska muistipiirit on liian ISOJA. Eli fijin "triviaaliporttaus HBM2lle" tarkoittaisi että muistia on vähintään 16 gigaa, joka taas tarkoittaisi selvästi 8 gigan Vegaa kalliimpaa piiriä.

Vegassa piti muistikaistan leveys puolittaa fijistä kahteen pinoon, 2048 bittiin käytännössä jotta 8 gigan paketti oli käytännössä mahdollinen HBM2lla. Samalla pudotettiin paketin valmistuskustannuksia jonkin verran, ja muistikaista jäi Vegan tasolle.


Mielenkiintoista olisi nähdä miten hypotettinnen 4-pinoinen(4096-bittisellä muistiväylällä varustettu) 16 gigan versio vegasta pärjäisi, mutta tällaista ei tullut, piirillä on vain 2048-bittinen muistiohjain ja 16 gigan malli käyttää kahta 8 gigan pinoa.

Mutta joo, jos Vega 10sta olisi haluttu todellinen high end-piiri, sitten siihen olisi laitettu ne 4 pinoa sitä muistia ja pudotettu pois 8 gigan konfiguraatiot. Tämä olisi voinut kuitenkin tulla liian kalliiksi ja katteet olisi todennäköisesti olleet huonot.
Tarkoitat varmaan fyysisesti liian isoja, on mahdollista rakentaa 2-hi 16Gb hbm2:s muisteja, niitä neljä niin ollaan 8GB:ssä. Luulisi moisen olevan yksinkertaisempaakin kun pinoja on vähemmän.
upload_2017-8-15_12-31-2.png

 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 511
Käyköhän tässä samallalailla kuin Fury X:n kohdalla, että huolimatta isoista custom coolereista piiri on jo niin kellotettu ettei siitä ole hirveästi enää otettavissa ilmajäähyllä?
Paremmilla coolereilla taitaa saada kellot boostaamaan sinne maksimiin, eli 1700 luokkaan. Tuskin juuri sen yli mennään edes vedellä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
11 136
Tarkoitat varmaan fyysisesti liian isoja, on mahdollista rakentaa 2-hi 16Gb hbm2:s muisteja, niitä neljä niin ollaan 8GB:ssä. Luulisi moisen olevan yksinkertaisempaakin kun pinoja on vähemmän.

Kukaan ei tosin tiettävästi valmista 2-Hi HBM2sia tällä hetkellä
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuja
80 844
Viestejä
1 645 825
Jäsenet
36 308
Uusin jäsen
HoOppia

Hinta.fi

Ylös Bottom