Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
i7-9700k menee kyllä ostoon, ei tullut AMD:llä taaskaan mitää mikä kilpailee peleissä intelin kanssa
Ostat tietenkin mitä haluat, mutta vaikka jätettäisiin huomioitta se että ilmeisesti pelituloksissa on mätää NVIDIAn näytönohjaimilla, on väite ettei AMD:lla "mikään kilpailisi peleissä Intelin kanssa" suorastaan naurettavai7-9700k menee kyllä ostoon, ei tullut AMD:llä taaskaan mitää mikä kilpailee peleissä intelin kanssa
Zen2+ ei tule seuraava on zen3 ja sitten zen4
Siitä en tiedä onko koskaan edes ollut tarkoitus tulla zen2 plussaa
Mutta roadmap näyttää tältä
Koska 2021 tulee DDR5 niin seuraava Zen on 4.
Edit: Uuudella kannalla
Ei se tosiaan ole muuttunut missään vaiheessa, AMD ei ole ikinä esittänyt roadmappia missä olisi Zen2+ tms, vaan kaikissa roadmapeissa missä on jotain ollut Zen 2:n jälkeen, se on ollut aina Zen 3Millos näin on asiat muuttunut?
Ei se tosiaan ole muuttunut missään vaiheessa, AMD ei ole ikinä esittänyt roadmappia missä olisi Zen2+ tms, vaan kaikissa roadmapeissa missä on jotain ollut Zen 2:n jälkeen, se on ollut aina Zen 3
Ketjun huvittavin juttu on kyllä se kun jotkut onkin ostamassa inteliä tai jatkavat intelin käyttöä niin heidän sanomiset mollataan ja murhataan täydellisesti. Jos se on heidän mielipiteensä ja pitävät siitä kiinni miksi nämä amd fanit edes yrittävät antaa vasta argumenttejä kun ei toisia kiinnosta se pätkän vertaa.
Tämä. Ilman pagefileä 16 GB loppuu helposti kesken, jos taustalla hyrräilee yhtään enempää softaa. 16 gigaa oli ehkä vielä 3-4 vuotta sitten oikein riittoisa, mutta nyt tulee rajat vastaan.Ilman pagefileä ainakin monet pelit nykypäivänä kippaa työpöydälle 1440p resoluutiolla ultratekstuureilla 16GB muistilla.
Ja sama mollaaminen jatkuu vain. Onks kivaa?Muistakaa patchata rossunne sitte
Päivitys: Testasimme suorituskykyä myös Asuksen uudella 0702-julkaisubiosilla ja latasimme ja asensimme varmuuden vuoksi uudelleen 1.07.07.0725-piirisarja-ajurit AMD:n kotisivuilta. Kyseiset ajurit oli ladattu ja käytössä jo alkuperäisissä testeissä, mutta tulosten perusteella emme ole täysin varmoja toimivatko ne kunnolla. 0702-biosilla ja uudelleenasennetuilla piirisarja-ajureilla prosessoritestien tulokset paranivat pääsääntöisesti noin 1 %, mutta Cinebench R15 1T -testin tulos parani 5 %. Pelitesteissä nähtiin yhden FPS:n muutoksia suuntaan tai toiseen, jotka menevät mittausten virhemarginaaliin.
Boost-kellotaajuudessa ei havaittu muita eroja kuin, että kellotaajuus nousi nyt yli 4500 MHz:iin ja parhaimmillaan 4565 MHz:iin. Esimerkiksi Blender-rasituksessa yhdellä säikeellä kellotaajuus kävi hetkellisesti 4550 MHz:ssä, mutta pidempiaikaisessa kellotaajuus tasaantui 4325 MHz:iin.
Ja sama mollaaminen jatkuu vain. Onks kivaa?
Ei ole jos on oikeasti huolissaanOnkse mollaamista jos on aidosti huolissaan Intel käyttäjien mahdollisista identiteettivarkauksista?
Muistutan vain Intelin omistajia että disabloikaa multi threading ja pitäkää huoli tietoturvasta.
Ei ole jos on oikeasti huolissaan
Osaltaanhan se johtuu siitä että VRAM joutuu menemään sinne RAMiin ilman pagefileä, jolloin tilanne periaatteessa vastaa kuin olisi ~10GB RAMia koneessa. Olisi kyllä hyvä joku testi missä tiiraillaan pagefilen vaikutuksia peleissä johonkin 0.1% loweihin/absoluuttisiin minimeihin 16GB ramilla.Tämä. Ilman pagefileä 16 GB loppuu helposti kesken, jos taustalla hyrräilee yhtään enempää softaa. 16 gigaa oli ehkä vielä 3-4 vuotta sitten oikein riittoisa, mutta nyt tulee rajat vastaan.
Seuraava on etupäässä järkeilyä perustuen (varmasti puutteelliseen) tietoon muistin toiminnasta, mutta olisihan tämä hyvä vahvistaa tai kumota kokeellisesti.Mitä ihmettä, kyllä 16 gigatavua nykypäivänä on useimmiten enemmän kuin tarpeeksi. Mihin käyttöön tarvitset 32 tai 64 gigatavua ja siitä on näkyvä hyöty?
Mutta Intel fanipojat ostaa mitä haluaa. Neutraaleille kavereille tiedoksi että kannattaa odottaa pari viikkoa niin selviää että AMD:llä on nopein peliprossu, vielä se ei ole kaikille täysin selvää johtuen bioseista ja nvidian ajureista.
Intelpojan toki tuleekin antaa rahansa Intelille. Muistakaa patchata rossunne sitte
Ja sama mollaaminen jatkuu vain. Onks kivaa?
Muistia lisäämällä ei siis pelitestien marssijärjestys tule miksikään muuttumaan. Pelkkää ajan ja sähkön haaskausta testailla tuommoista erikseen..
Eri versiot handbrakesta, sekä eri presetit käytössä. Tiedä sit miten paljon vaikuttaa.Eihän tämä koskaan 1:1 vertaamista ole, mutta:
Io-techissä kässärissä 3900X yli 40% 9900k tehokkaampi (23fps), anandtechissä 20% tehokkaampi(55fps). Erona esim. juurikin 16gb vs. 32gb muistia. Io-techissä 9900k ja 1800x on melkein tasoissa, kun taas anandtechissä ero yli 50%
Joo, kuten sanoin, vaikea verrata 1:1 kun kaikki testaa omilla tavoillaan. Lähinnä koitin hakea mahdollisimman vastaavat testit eri muistimäärillä.Eri versiot handbrakesta, sekä eri presetit käytössä. Tiedä sit miten paljon vaikuttaa.
Mitä ihmettä, kyllä 16 gigatavua nykypäivänä on useimmiten enemmän kuin tarpeeksi. Mihin käyttöön tarvitset 32 tai 64 gigatavua ja siitä on näkyvä hyöty?
Gamernexus on ajanut 3600 testinsä 32gigalla muistia. Hardware Unboxedin testien mukaan 3600 ja 3700x (ja 3900x)on pelitehoissa likipitäen tasoissa keskenään. Gamernexuksen pelitesteissä 9700k voittaa 3600:n joka ikisessä pelissä yli 10fps:llä. Muistia lisäämällä ei siis pelitestien marssijärjestys tule miksikään muuttumaan. Pelkkää ajan ja sähkön haaskausta testailla tuommoista erikseen..
Voisikohan sillä olla asian kanssa tekemistä että nvidia käyttää software scheduleria CPU:lla, kun AMD:n korteissa on rautascheduleri?
Ketjun huvittavin juttu on kyllä se kun jotkut onkin ostamassa inteliä tai jatkavat intelin käyttöä niin heidän sanomiset mollataan ja murhataan täydellisesti. Jos se on heidän mielipiteensä ja pitävät siitä kiinni miksi nämä amd fanit edes yrittävät antaa vasta argumenttejä kun ei toisia kiinnosta se pätkän vertaa.
Missä kulkee raja, jonka jälkeen tarvitaan pcie 4.0 väylää? Löytyykö jo asemia joita 3.x väylä rajoittaa?
Eri versiot handbrakesta, sekä eri presetit käytössä. Tiedä sit miten paljon vaikuttaa.
Aiemmin ketjuun linkatussa videossa sanottiin, että se pcie 4.0 asema oli yhtä nopee myös 470 lankulla joka ei tue pcie 4.0:aa. En ole kyllä tarkemmin tutustunut että miten se pcie 4.0 ssd toimii sitten ilman sitä pcie 4.0:aa.
Joo, kuten sanoin, vaikea verrata 1:1 kun kaikki testaa omilla tavoillaan. Lähinnä koitin hakea mahdollisimman vastaavat testit eri muistimäärillä.
CPU [ 94.2%] CPU \ 94.2% nice: 52.0% ctx_sw: 3K MEM - 51.5% SWAP - 0.0% LOAD 4-core
MEM [ 51.5%] user: 41.1% irq: 0.0% inter: 1609 total: 7.69G total: 1.91G 1 min: 7.27
SWAP [ 0.0%] system: 1.1% iowait: 0.0% sw_int: 1385 used: 3.96G used: 0 5 min: 3.39
idle: 5.8% steal: 0.0% free: 3.73G free: 1.91G 15 min: 1.62
CPU% MEM% VIRT RES PID USER NI S TIME+ R/s W/s Command
361.0 11.4 3.77G 896M 21909 tmpuser 0 S 7:34.15 0 221K handbrake
│ Disk I/O ──/proc/diskstats────mostly in KB/s─────Warning:contains duplicates─│
│sdb 18% 2030.3 0.0|RRRRRRRRR >│
│sdc 15% 47.6 1861.8|RWWWWWWW > |│
│dm-1 15% 47.6 1861.8|RWWWWWWW > |│
│dm-2 18% 2030.3 0.0|RRRRRRRRR >│
Jimms edullisin
9700KF 441e
3600X 265e
3600 219e
Kyse ei ole koskaan ollut siitä, että kuka on muutaman prosentin nopeampi. Koska sitä ei edes kukaan huomaa.
Mutta tuollaisen n. 200e hinta eron huomaa jo helpommin.
Linux puolella on taas Zen2:lla boottiongelmia, ilmeiseti jotain ongelmaa sytemd:n ja RdRand:n kanssa, joten eiköhän nämä ole jotain corner case ongelmia aivan uudenlaisen arkkitehtuurin kanssa.
Semmonen huomautus että PCI-e raiser roikat ei sitten toimi oikein noitten x570 kanssa, niitä kun ei ole 4.0 speksattu.
Tuo bugi on melko pieni onneksi. Systemd randomisoi tehtävien id-arvoja cpu:n nopealla rdrandilla ja rdrand signaloi zenillä väärin ei_ole-arvon. Tämän saa korjattua onelinerillä, joka tsekkaa ettei arvo ole maksimi-uint. Tämän voi ohittaa jos sanoo kernelille ettei luota rdrandiin tai paikkaa systemd:n (microcode-päivitystä odotellessa)
Toki monet PCIe 3.0 M.2 SSD:t ylikuumenevat myös yli puolen - kahden minuutin I/O-tehtävissä piirin throttlatessa ennen pitkää. Iotechillä oli näistä benchmarkkikin aiemmin. Itselläkin Samsungin EVO 960 nopeutui jonkin verran parin kympin siilin asennuksen jälkeen.Ongelma on että tuo pcie 4.0 lämmittää myös sitä SSD:tä ihan huolella. Sen lisäksi saat sen huutavan tuulettimen piirisarjalle.
Jimms edullisin
9700KF 441e
3600X 265e
3600 219e
Kyse ei ole koskaan ollut siitä, että kuka on muutaman prosentin nopeampi. Koska sitä ei edes kukaan huomaa.
Mutta tuollaisen n. 200e hinta eron huomaa jo helpommin.
......
Edellämainitusta syystä olisi hyvä, että muistipankkien määrä olisi aina selvästi suurempi kuin ajossa olevien säikeiden tuottama välimuistihutien määrä. Muistipankkien määrä voidaan helposti tuplata 16->32 lisäämällä toinen muisti-rank: joko lisäämällä toinen 8 GiB kampa tai vaihtamalla 16 GiB dual-rank kampaan. Tämä on nimenomaan se asia joka pitäisi testata; miten useampi muisti-rank vaikuttaa nopeuteen ohjelmilla, jotka käyttävät runsaasti säikeitä ja joiden aktiivisen datan määrä on liian suuri mahtuakseen välimuisteihin. Nykypeleistä joku Haudanryöstäjän varjo varmaan kuuluu selvimmin tähän luokkaan.
Ei näyttäisi muistimäärällä olevan handbrakessa kyllä merkitystä.
Tämän perusteella sanoisin että enintään muistin nopeus vaikuttaa jos sitä muistia nyt on edes 8GB, tosin 8GB palikoita ei taida löytyä kovin nopeina joten luultavasti kaikissa revikoissa on "ainakin riittävästi" muistia.
Helpoin varmaan laittaa kernelin komentoriville vaan random.trust_cpu=off, niin ei tarvi paljonkaan konffata. Tai ehkä nordrand toimii myös. Veikkaan, että tämä korjaantuu parin kuukauden sisään monista distroista. Aika kiire raudalla tuotantoon jos näin aikaisen vaiheen bugit haittaavat käyttöönottoaJuu tiedossa, ei tuota hankala ole korjata. Tietysti ikävämpi on se että ei voi suoraan imagelta asentaa tai vain vaihtaa kiveä. Itselläkin tulisi nyt vastaan backupin otto, systemd päivitys ja sitten kiven vaihto. Ei menekkään enää ilman asennuskaljaa
Tämä on juuri yksi syistä, minkä takia näitä palstoja tulee enää luettua pelkästään suurempien julkaisujen aikana.Minusta taas on huvittavaa kun pitää näitä mielenosoituksi postailla tänne tyyliin "Ei tarvi ryseniin vaihtaa kun intteli kylvettää edelleen peleissä"
En usko että ketään kiinnostaa joka tätä ketjua lukee että mitä Jorma menee ja ostaa tai että Jorma on niin pettynyt julkaisuun että Jorma kiukulla jatkaa inttelin käyttöä. Joten ne mielenosoitukset voisi jättää ihan suosiolla postaamatta.
Tämä selvä, kiitos että kuitenkin vaivauduit testaamaan. Pointti lähinnä oli se, että hyötykäyttötestit voisi ajaa isommalla muistimäärällä. Itse käytän Premiereä, ja 1700x @ 4GHz ja 16gb muistia loppuu molemmat auttamatta kesken editoidessa. Kiinnostaisi tietää kuinka suuri vaikutus sillä muistin lisäämisellä oikeasti olisi, vai vaikuttaako mihinkään. Kässärin otin esimerkiksi, kun se sattui olemaan molemmilla sivuilla testinä, vaikka ei itsellä se ykkös käyttökohde olekkaan.
Tuollaisella vääristelyllä ja fanipoikamaisella analyysillä olet itsekin tasan tarkkaan yhtä kriittinen osa ongelmaa. Yhden värilasit ei oikeuta vääntämään tuplavahvuisia värejä omiin laseihin.Tämä on juuri yksi syistä, minkä takia näitä palstoja tulee enää luettua pelkästään suurempien julkaisujen aikana.
Nyt pitäisi jaksaa seuraavasi vääntää sitten siitä, miten prosentin tehoero ei oikeuta sitä melkein sadan prosentin hintalisää, edes siinä tilanteessa jossa se saadaan esille irvistelemällä 1400 euron näyttiksellä FullHD-resolla.
Onko tietoa toimiiko jos BIOSssista pakottaa PCIe3 modeen (ja voiko sieltä pakottaa)? .. Tämä kyllä ihan mielenkiinnosta, en meinaa emoa vaihtaa PCIe4n vuoksi.
Video käännös on silleen "helppoa" että luetaan stiirmiä sopivasti bufferoituna sisään, tehdään työtä ja sitten pusketaan striiminä ulos toisaalle. Resurssivaade on melko samanlainen kun cinebench, muistia ei tarvitse ihan mahdottomasti ja yleensä levy IO ei tule mitenkään ongelmaksi kun CPU loppuu ekana. Noi nopeuserot on varmaan händäri versioiden eroja (uusia käskyjä käytössä, koodioptimointeja tjsp).
Nyt kun selvensit tuota editointia niin rupesi sinänsä kiinnostamaan minkä verran rammin määrä siihen vaikuttaa. Siinä resurssitarpeen erot voi olla hyvinkin erilaisia riippuen ihan mitä tehdään ja miten tehdään. Itselle jokseenkin epätuttu alue niin parempi kun en lähde kommentoimaan kun menee lähinnä teorian pohjalta pohtimiseksi.
Niin, että olisi pitänyt kirjoittaa jokin pomminvarma yliopistotason essee päivänselvästä aiheesta, koska joku kuitenkin tarttuu lillukanvarsiin. Jep jep, jos mä lähden sinne takavasemmalle...Tuollaisella vääristelyllä ja fanipoikamaisella analyysillä olet itsekin tasan tarkkaan yhtä kriittinen osa ongelmaa. Yhden värilasit ei oikeuta vääntämään tuplavahvuisia värejä omiin laseihin.
Korjattu jo ainakin Pop _OS:ssä. Tekevät vielä uudet .iso levykuvatHelpoin varmaan laittaa kernelin komentoriville vaan random.trust_cpu=off, niin ei tarvi paljonkaan konffata. Tai ehkä nordrand toimii myös. Veikkaan, että tämä korjaantuu parin kuukauden sisään monista distroista. Aika kiire raudalla tuotantoon jos näin aikaisen vaiheen bugit haittaavat käyttöönottoa
Ilman pagefileä ainakin monet pelit nykypäivänä kippaa työpöydälle 1440p resoluutiolla ultratekstuureilla 16GB muistilla.
Se on ihan uskomatonta minkälaisiin lukemiin monien softien muistinkäyttö nousee nykyisin nopeasti.Tämä. Ilman pagefileä 16 GB loppuu helposti kesken, jos taustalla hyrräilee yhtään enempää softaa. 16 gigaa oli ehkä vielä 3-4 vuotta sitten oikein riittoisa, mutta nyt tulee rajat vastaan.
Tuohon liittyen 1800X:llä oli aikoinaan tällainen testi:Seuraava on etupäässä järkeilyä perustuen (varmasti puutteelliseen) tietoon muistin toiminnasta, mutta olisihan tämä hyvä vahvistaa tai kumota kokeellisesti.
AM4-kanta tukee kahta muistikanavaa jotka periaatteessa toimivat itsenäisesti, mutta fyysiset muistiosoitteet on todennäköisesti lomitettu niin, etteivät niiden operaatiot ole täysin toisistaan riippumattomia. Otetaan siis tarkasteluun vain yksi DDR4-muistikanava, jossa on yksi muisti-rank (8 GiB). Tällöin on käytössä 16 (lähes) toisistaan riippumatonta muistipankkia, eli käynnissä voi olla 16 muistioperaatiota samanaikaisesti.
Se, mihin pankkiin osoitus milloinkin sattuu, on sattumanvaraista, mutta yhden säikeen peräkkäiset muistiosoitukset riippuvat toisistaan voimakkaasti ja sattuvat usein samaan/samoihin muistipankkeihin ja niissä jo samoille valmiiksi avoimina oleville muistiriveille, mikä on edullista, koska tällöin tarvitaan vain sarakelatenssi (CAS). Toki peräkkäiset muistiosoitukset joutuvat odottamaan toisiaan, mutta pre-fetch pyrkii hakemaan tarvittavan tiedon jo valmiiksi välimuistiin.
Pelkkä CAS on luokkaa ~16 kellojaksoa, muiden viiveiden kanssa helposti tuplaten tai triplaten, joten siihen verrattuna muistin perusyksikön, yhden 64-tavuisen välimuistirivin siirto kestää melko vähän aikaa, 4 kellojaksoa tahdilla puoli kelloa/siirto. Yleensä yksi säie ei pysty tuottamaan osoituksia keskusmuistiin - käytännössä siis välimuistihuteja - kovin taajaan. Siksi vain yhden säikeen työllistämä muistikanava huilailee enimmän osan aikaa ja odottelee joko muistihakua tai seuraavan siirron alkamista.
Kun säikeitä alkaa olla useampia, niin hyvä oletus on, että niiden RAM-osoitukset ovat toisistaan riippumattomia. Ne voivat olla toisistaan riippuvaisia, mutta silloin tieto on yleensä jo välimuistissa. Jos käynnissä on jo yksi muistihaku säikeeltä A, niin toisen säikeen B samanaikainen haku sattuu 15/16 todennäköisyydellä johonkin toiseen, vapaana olevaan muistipankkiin. Tämä on vielä hyvä todennäköisyys, mutta säikeiden määrän lisääntyessä törmäystodennäköisyys kasvaa nopeasti. Törmäyksen sattuessa muistijakso pitenee keskimäärin noin 50%, koska joudutaan odottamaan edellisen haun päättymistä.
Edellämainitusta syystä olisi hyvä, että muistipankkien määrä olisi aina selvästi suurempi kuin ajossa olevien säikeiden tuottama välimuistihutien määrä. Muistipankkien määrä voidaan helposti tuplata 16->32 lisäämällä toinen muisti-rank: joko lisäämällä toinen 8 GiB kampa tai vaihtamalla 16 GiB dual-rank kampaan. Tämä on nimenomaan se asia joka pitäisi testata; miten useampi muisti-rank vaikuttaa nopeuteen ohjelmilla, jotka käyttävät runsaasti säikeitä ja joiden aktiivisen datan määrä on liian suuri mahtuakseen välimuisteihin. Nykypeleistä joku Haudanryöstäjän varjo varmaan kuuluu selvimmin tähän luokkaan.