Testissä AMD Ryzen 9 3900X & Ryzen 7 3700X (Matisse)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
i7-9700k menee kyllä ostoon, ei tullut AMD:llä taaskaan mitää mikä kilpailee peleissä intelin kanssa
 
i7-9700k menee kyllä ostoon, ei tullut AMD:llä taaskaan mitää mikä kilpailee peleissä intelin kanssa

Hyvä, kyllähän noitakin kiviä jonkun on ostettava. Tuskin Intel enää viitsii valmistaa kyseistä mallia kun sisältää sen verran tietoturvareikiäkin mutta varastot varmasti vielä pullollaan.

Itse meen 3900X:llä ja ensi vuonna laitan siihen zen2+ 4900X:n, menee helposti asentamatta konetta kokonaan uudelleen. Intelin lankkuun ei taida ensi vuonna olla tulossa yhtään mitään joten aika riskiä mennä 8threadilla vielä 2020 :)
 
i7-9700k menee kyllä ostoon, ei tullut AMD:llä taaskaan mitää mikä kilpailee peleissä intelin kanssa
Ostat tietenkin mitä haluat, mutta vaikka jätettäisiin huomioitta se että ilmeisesti pelituloksissa on mätää NVIDIAn näytönohjaimilla, on väite ettei AMD:lla "mikään kilpailisi peleissä Intelin kanssa" suorastaan naurettava
 
Siitä en tiedä onko koskaan edes ollut tarkoitus tulla zen2 plussaa
Mutta roadmap näyttää tältä
AMD-Zen_3-800x450.jpg

Koska 2021 tulee DDR5 niin seuraava Zen on 4.
Edit: Uuudella kannalla
KMzF5oXrbKBIcdLl.jpg

Kumpi lie uudempi sitten

Edit. Nojoo samaa settiä, zen2+ / zen3
 
Millos näin on asiat muuttunut?
Ei se tosiaan ole muuttunut missään vaiheessa, AMD ei ole ikinä esittänyt roadmappia missä olisi Zen2+ tms, vaan kaikissa roadmapeissa missä on jotain ollut Zen 2:n jälkeen, se on ollut aina Zen 3
 
Ei se tosiaan ole muuttunut missään vaiheessa, AMD ei ole ikinä esittänyt roadmappia missä olisi Zen2+ tms, vaan kaikissa roadmapeissa missä on jotain ollut Zen 2:n jälkeen, se on ollut aina Zen 3

Joo tajusin itsekin tässä kun etti pitkästä aikaa kaaviopiirustuksia, mistä lie saanut itsekin päähän tuon zen2 plussan. Noh samapa tuo miksi kutsuu kunhan menee nykyisen 2700äxän tilalle sitten kun on sen aika
 


Päivitys: Testasimme suorituskykyä myös Asuksen uudella 0702-julkaisubiosilla ja latasimme ja asensimme varmuuden vuoksi uudelleen 1.07.07.0725-piirisarja-ajurit AMD:n kotisivuilta. Kyseiset ajurit oli ladattu ja käytössä jo alkuperäisissä testeissä, mutta tulosten perusteella emme ole täysin varmoja toimivatko ne kunnolla. 0702-biosilla ja uudelleenasennetuilla piirisarja-ajureilla prosessoritestien tulokset paranivat pääsääntöisesti noin 1 %, mutta Cinebench R15 1T -testin tulos parani 5 %. Pelitesteissä nähtiin yhden FPS:n muutoksia suuntaan tai toiseen, jotka menevät mittausten virhemarginaaliin.



Boost-kellotaajuudessa ei havaittu muita eroja kuin, että kellotaajuus nousi nyt yli 4500 MHz:iin ja parhaimmillaan 4565 MHz:iin. Esimerkiksi Blender-rasituksessa yhdellä säikeellä kellotaajuus kävi hetkellisesti 4550 MHz:ssä, mutta pidempiaikaisessa kellotaajuus tasaantui 4325 MHz:iin.
 
Ketjun huvittavin juttu on kyllä se kun jotkut onkin ostamassa inteliä tai jatkavat intelin käyttöä niin heidän sanomiset mollataan ja murhataan täydellisesti. Jos se on heidän mielipiteensä ja pitävät siitä kiinni miksi nämä amd fanit edes yrittävät antaa vasta argumenttejä kun ei toisia kiinnosta se pätkän vertaa.
 
Jatkuva provosointi ja flametus
Ketjun huvittavin juttu on kyllä se kun jotkut onkin ostamassa inteliä tai jatkavat intelin käyttöä niin heidän sanomiset mollataan ja murhataan täydellisesti. Jos se on heidän mielipiteensä ja pitävät siitä kiinni miksi nämä amd fanit edes yrittävät antaa vasta argumenttejä kun ei toisia kiinnosta se pätkän vertaa.

Mutta Intel fanipojat ostaa mitä haluaa. Neutraaleille kavereille tiedoksi että kannattaa odottaa pari viikkoa niin selviää että AMD:llä on nopein peliprossu, vielä se ei ole kaikille täysin selvää johtuen bioseista ja nvidian ajureista.
Intelpojan toki tuleekin antaa rahansa Intelille. Muistakaa patchata rossunne sitte ;)
 
Ilman pagefileä ainakin monet pelit nykypäivänä kippaa työpöydälle 1440p resoluutiolla ultratekstuureilla 16GB muistilla.
Tämä. Ilman pagefileä 16 GB loppuu helposti kesken, jos taustalla hyrräilee yhtään enempää softaa. 16 gigaa oli ehkä vielä 3-4 vuotta sitten oikein riittoisa, mutta nyt tulee rajat vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T


Päivitys: Testasimme suorituskykyä myös Asuksen uudella 0702-julkaisubiosilla ja latasimme ja asensimme varmuuden vuoksi uudelleen 1.07.07.0725-piirisarja-ajurit AMD:n kotisivuilta. Kyseiset ajurit oli ladattu ja käytössä jo alkuperäisissä testeissä, mutta tulosten perusteella emme ole täysin varmoja toimivatko ne kunnolla. 0702-biosilla ja uudelleenasennetuilla piirisarja-ajureilla prosessoritestien tulokset paranivat pääsääntöisesti noin 1 %, mutta Cinebench R15 1T -testin tulos parani 5 %. Pelitesteissä nähtiin yhden FPS:n muutoksia suuntaan tai toiseen, jotka menevät mittausten virhemarginaaliin.



Boost-kellotaajuudessa ei havaittu muita eroja kuin, että kellotaajuus nousi nyt yli 4500 MHz:iin ja parhaimmillaan 4565 MHz:iin. Esimerkiksi Blender-rasituksessa yhdellä säikeellä kellotaajuus kävi hetkellisesti 4550 MHz:ssä, mutta pidempiaikaisessa kellotaajuus tasaantui 4325 MHz:iin.
Ja sama mollaaminen jatkuu vain. Onks kivaa? ;)

Onkse mollaamista jos on aidosti huolissaan Intel käyttäjien mahdollisista identiteettivarkauksista?
Muistutan vain Intelin omistajia että disabloikaa multi threading ja pitäkää huoli tietoturvasta.
 
Tämä. Ilman pagefileä 16 GB loppuu helposti kesken, jos taustalla hyrräilee yhtään enempää softaa. 16 gigaa oli ehkä vielä 3-4 vuotta sitten oikein riittoisa, mutta nyt tulee rajat vastaan.
Osaltaanhan se johtuu siitä että VRAM joutuu menemään sinne RAMiin ilman pagefileä, jolloin tilanne periaatteessa vastaa kuin olisi ~10GB RAMia koneessa. Olisi kyllä hyvä joku testi missä tiiraillaan pagefilen vaikutuksia peleissä johonkin 0.1% loweihin/absoluuttisiin minimeihin 16GB ramilla.
 
Mitä ihmettä, kyllä 16 gigatavua nykypäivänä on useimmiten enemmän kuin tarpeeksi. Mihin käyttöön tarvitset 32 tai 64 gigatavua ja siitä on näkyvä hyöty?
Seuraava on etupäässä järkeilyä perustuen (varmasti puutteelliseen) tietoon muistin toiminnasta, mutta olisihan tämä hyvä vahvistaa tai kumota kokeellisesti.

AM4-kanta tukee kahta muistikanavaa jotka periaatteessa toimivat itsenäisesti, mutta fyysiset muistiosoitteet on todennäköisesti lomitettu niin, etteivät niiden operaatiot ole täysin toisistaan riippumattomia. Otetaan siis tarkasteluun vain yksi DDR4-muistikanava, jossa on yksi muisti-rank (8 GiB). Tällöin on käytössä 16 (lähes) toisistaan riippumatonta muistipankkia, eli käynnissä voi olla 16 muistioperaatiota samanaikaisesti.

Se, mihin pankkiin osoitus milloinkin sattuu, on sattumanvaraista, mutta yhden säikeen peräkkäiset muistiosoitukset riippuvat toisistaan voimakkaasti ja sattuvat usein samaan/samoihin muistipankkeihin ja niissä jo samoille valmiiksi avoimina oleville muistiriveille, mikä on edullista, koska tällöin tarvitaan vain sarakelatenssi (CAS). Toki peräkkäiset muistiosoitukset joutuvat odottamaan toisiaan, mutta pre-fetch pyrkii hakemaan tarvittavan tiedon jo valmiiksi välimuistiin.

Pelkkä CAS on luokkaa ~16 kellojaksoa, muiden viiveiden kanssa helposti tuplaten tai triplaten, joten siihen verrattuna muistin perusyksikön, yhden 64-tavuisen välimuistirivin siirto kestää melko vähän aikaa, 4 kellojaksoa tahdilla puoli kelloa/siirto. Yleensä yksi säie ei pysty tuottamaan osoituksia keskusmuistiin - käytännössä siis välimuistihuteja - kovin taajaan. Siksi vain yhden säikeen työllistämä muistikanava huilailee enimmän osan aikaa ja odottelee joko muistihakua tai seuraavan siirron alkamista.

Kun säikeitä alkaa olla useampia, niin hyvä oletus on, että niiden RAM-osoitukset ovat toisistaan riippumattomia. Ne voivat olla toisistaan riippuvaisia, mutta silloin tieto on yleensä jo välimuistissa. Jos käynnissä on jo yksi muistihaku säikeeltä A, niin toisen säikeen B samanaikainen haku sattuu 15/16 todennäköisyydellä johonkin toiseen, vapaana olevaan muistipankkiin. Tämä on vielä hyvä todennäköisyys, mutta säikeiden määrän lisääntyessä törmäystodennäköisyys kasvaa nopeasti. Törmäyksen sattuessa muistijakso pitenee keskimäärin noin 50%, koska joudutaan odottamaan edellisen haun päättymistä.

Edellämainitusta syystä olisi hyvä, että muistipankkien määrä olisi aina selvästi suurempi kuin ajossa olevien säikeiden tuottama välimuistihutien määrä. Muistipankkien määrä voidaan helposti tuplata 16->32 lisäämällä toinen muisti-rank: joko lisäämällä toinen 8 GiB kampa tai vaihtamalla 16 GiB dual-rank kampaan. Tämä on nimenomaan se asia joka pitäisi testata; miten useampi muisti-rank vaikuttaa nopeuteen ohjelmilla, jotka käyttävät runsaasti säikeitä ja joiden aktiivisen datan määrä on liian suuri mahtuakseen välimuisteihin. Nykypeleistä joku Haudanryöstäjän varjo varmaan kuuluu selvimmin tähän luokkaan.
 
Nyt kuiteski taidetaan puhua 1-2% erosta mikä on "paras peliprossu" niin on ihan sama mihin leiriin kuuluu niin onhan tuo nyt jo naurettava argumentti (ps. vinkkinä sä et huomaa sitä 1-2% eroa). Ite kuitenkin luultavammin otan tuohon 1800x tilalle tuon 3900x ja jään odottelemaan intelin 7nm rossuja, josko sit mentäs intelille takas vihdoin!
 
Mutta Intel fanipojat ostaa mitä haluaa. Neutraaleille kavereille tiedoksi että kannattaa odottaa pari viikkoa niin selviää että AMD:llä on nopein peliprossu, vielä se ei ole kaikille täysin selvää johtuen bioseista ja nvidian ajureista.
Intelpojan toki tuleekin antaa rahansa Intelille. Muistakaa patchata rossunne sitte ;)

Ja sama mollaaminen jatkuu vain. Onks kivaa? ;)

Keksitytääs sitten taas itse aiheeseen eli näiden prosessoreiden testiin. Väittelyä voi harrastaa vapaammin sille pyhitetyssä ketjussa:

https://bbs.io-tech.fi/threads/virallinen-amd-vs-intel-keskustelu-ja-vaeittelyketju.8372/unread
 
Gamernexus on ajanut 3600 testinsä 32gigalla muistia. Hardware Unboxedin testien mukaan 3600 ja 3700x (ja 3900x)on pelitehoissa likipitäen tasoissa keskenään. Gamernexuksen pelitesteissä 9700k voittaa 3600:n joka ikisessä pelissä yli 10fps:llä. Muistia lisäämällä ei siis pelitestien marssijärjestys tule miksikään muuttumaan. Pelkkää ajan ja sähkön haaskausta testailla tuommoista erikseen..
 
Muistia lisäämällä ei siis pelitestien marssijärjestys tule miksikään muuttumaan. Pelkkää ajan ja sähkön haaskausta testailla tuommoista erikseen..

Juu, mutta tässä on ehkä kuitenkin hyvä lähtökohta mahdollisiin HEDT-alustan Threadripper testeihin katsoen, jolla niitä työkuormia oikeasti tehdäänkin. Kuitenkin että tuollasta testiä kannattaa tehdä, tulisi siihen oikeasti haalia sellasia sovelluksia jossa siitä voisi olla hyötyäkin.
 
Eihän tämä koskaan 1:1 vertaamista ole, mutta:
ryzen3-bench-hb264.png

111202.png


Io-techissä kässärissä 3900X yli 40% 9900k tehokkaampi (23fps), anandtechissä 20% tehokkaampi(55fps). Erona esim. juurikin 16gb vs. 32gb muistia. Io-techissä 9900k ja 1800x on melkein tasoissa, kun taas anandtechissä ero yli 50%.

Toki voi johtua jostain muustakin kuin muistista, mutta jokatapauksessa testaaminen 32gigalla muistia vähintään hyötykäytössä olisi enemmän kuin suotavaa. Peleissä ei enää niin justiinsa, eikä välttämättä tarvitse edes kellottaa, jos huonompi kellottuvuus useammalla kammalla on ongelma.
 
Eihän tämä koskaan 1:1 vertaamista ole, mutta:
ryzen3-bench-hb264.png

111202.png


Io-techissä kässärissä 3900X yli 40% 9900k tehokkaampi (23fps), anandtechissä 20% tehokkaampi(55fps). Erona esim. juurikin 16gb vs. 32gb muistia. Io-techissä 9900k ja 1800x on melkein tasoissa, kun taas anandtechissä ero yli 50%
Eri versiot handbrakesta, sekä eri presetit käytössä. Tiedä sit miten paljon vaikuttaa.
 
Eri versiot handbrakesta, sekä eri presetit käytössä. Tiedä sit miten paljon vaikuttaa.
Joo, kuten sanoin, vaikea verrata 1:1 kun kaikki testaa omilla tavoillaan. Lähinnä koitin hakea mahdollisimman vastaavat testit eri muistimäärillä.
 
Mitä ihmettä, kyllä 16 gigatavua nykypäivänä on useimmiten enemmän kuin tarpeeksi. Mihin käyttöön tarvitset 32 tai 64 gigatavua ja siitä on näkyvä hyöty?

Virtuaalikoneisiin?
Lisäksi nuita pelejäkin löytyy, jotka ahmii mielellään noin 10gb muistia (+muut ohjelmat). Ainakin Egosoftin X4 peli ja Planetary Annihilation tulee heti mieleen, joissa olen nähnyt isoja lukuja task managerissa. Voi tosin olla, että joskus sitä muistia käytetään vasta kun sitä löytyy.
 
Gamernexus on ajanut 3600 testinsä 32gigalla muistia. Hardware Unboxedin testien mukaan 3600 ja 3700x (ja 3900x)on pelitehoissa likipitäen tasoissa keskenään. Gamernexuksen pelitesteissä 9700k voittaa 3600:n joka ikisessä pelissä yli 10fps:llä. Muistia lisäämällä ei siis pelitestien marssijärjestys tule miksikään muuttumaan. Pelkkää ajan ja sähkön haaskausta testailla tuommoista erikseen..

Jimms edullisin
9700KF 441e
3600X 265e
3600 219e

Kyse ei ole koskaan ollut siitä, että kuka on muutaman prosentin nopeampi. Koska sitä ei edes kukaan huomaa.
Mutta tuollaisen n. 200e hinta eron huomaa jo helpommin.
 
Voisikohan sillä olla asian kanssa tekemistä että nvidia käyttää software scheduleria CPU:lla, kun AMD:n korteissa on rautascheduleri?

En usko kun turinkiin tuli hw seduleri.

Ketjun huvittavin juttu on kyllä se kun jotkut onkin ostamassa inteliä tai jatkavat intelin käyttöä niin heidän sanomiset mollataan ja murhataan täydellisesti. Jos se on heidän mielipiteensä ja pitävät siitä kiinni miksi nämä amd fanit edes yrittävät antaa vasta argumenttejä kun ei toisia kiinnosta se pätkän vertaa.

Minusta taas on huvittavaa kun pitää näitä mielenosoituksi postailla tänne tyyliin "Ei tarvi ryseniin vaihtaa kun intteli kylvettää edelleen peleissä"
En usko että ketään kiinnostaa joka tätä ketjua lukee että mitä Jorma menee ja ostaa tai että Jorma on niin pettynyt julkaisuun että Jorma kiukulla jatkaa inttelin käyttöä. Joten ne mielenosoitukset voisi jättää ihan suosiolla postaamatta.
 
Missä kulkee raja, jonka jälkeen tarvitaan pcie 4.0 väylää? Löytyykö jo asemia joita 3.x väylä rajoittaa?

Aiemmin ketjuun linkatussa videossa sanottiin, että se pcie 4.0 asema oli yhtä nopee myös 470 lankulla joka ei tue pcie 4.0:aa. En ole kyllä tarkemmin tutustunut että miten se pcie 4.0 ssd toimii sitten ilman sitä pcie 4.0:aa.
 
Eri versiot handbrakesta, sekä eri presetit käytössä. Tiedä sit miten paljon vaikuttaa.

Handbrake vie noin gigan muistia ja pakkauksessa io ei ole se pullonkaula, joten ei tuo siitä johdu. Materiaalikin vaikuttaa, esim tuo io-techin käyttämä handbrake ja sama preset. 1080p24 materiaalia 1080p30 presetillä vaihdellaan 80-150fps omalla 2700x:llä, riippuen siitä millaista tavaraa videossa on.
 
Aiemmin ketjuun linkatussa videossa sanottiin, että se pcie 4.0 asema oli yhtä nopee myös 470 lankulla joka ei tue pcie 4.0:aa. En ole kyllä tarkemmin tutustunut että miten se pcie 4.0 ssd toimii sitten ilman sitä pcie 4.0:aa.

Viittaat varmaan tähän tinytomloganin videoon. Tinytom meinaa, että se tuki johtuu oletettavasti siitä, että prosessori tukee sitä pcie 4.0. Lisäksi X570 piirisarjan virrankulutusta on perusteltu pcie 4.0 väylällä, mutta der8auerin video missä mittaa X470 vs. X570 piirisarjojen virrankulutusta mm. uusilla ssd asemilla ei tue tätä väitettä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kuten sanoin, vaikea verrata 1:1 kun kaikki testaa omilla tavoillaan. Lähinnä koitin hakea mahdollisimman vastaavat testit eri muistimäärillä.

Ei näyttäisi muistimäärällä olevan handbrakessa kyllä merkitystä. Jotain tuo varaa hieman lisää jos kääntää useita videoita peräkkäin. Ensimmäisen videon kohdalla virtuaalisesti muistia on otettu 3.7GB ja oikeasti varattua muistia on ~900M. Seuraavien videoiden käynnistyessä oikeasti varatun muistin määrä nousee alkuun 2-2.5GB ja sitten laskee noin 1,5GB ja tasottuu siihen vaikka kuinka monta videota veivaisi.

Eikä vaikuta se lisämuisti disk cachenakaan oikeen mitään, kun CPU:sta tulee pullonkaula millä tahansa deskari CPU:lla jota käsiin saat. Omat luvut toki ei vastaa 3900X:n lukuja kun 2C/4T nettipäätteelläni äkkiä testasin muistin kulutusta. Enihow aina noissa testeissä joku SSD tjsp alla. Eli vaikka olisi 100x nopeampi prossu niin luku ja kirjoitus nopeutta vaadittaisiin vaivaiset 200MB/s levyltä.

Tässä rautana: i5-4250U ja 2x 7200rpm 2,5" kiekkoa (toinen sourcena ja toinen targettina).
Enkoodaus: "Vimeo Youtube HQ 2160p60 4k"

Koodi:
CPU  [ 94.2%]   CPU \    94.2%  nice:    52.0%  ctx_sw:    3K    MEM -   51.5%    SWAP -    0.0%    LOAD    4-core
MEM  [ 51.5%]   user:    41.1%  irq:      0.0%  inter:   1609    total:  7.69G    total:   1.91G    1 min:    7.27
SWAP [  0.0%]   system:   1.1%  iowait:   0.0%  sw_int:  1385    used:   3.96G    used:        0    5 min:    3.39
                idle:     5.8%  steal:    0.0%                   free:   3.73G    free:    1.91G    15 min:   1.62

CPU%  MEM%  VIRT   RES   PID USER        NI S     TIME+   R/s   W/s Command
361.0  11.4 3.77G  896M 21909 tmpuser      0 S   7:34.15     0  221K handbrake

│ Disk I/O ──/proc/diskstats────mostly in KB/s─────Warning:contains duplicates─│
│sdb       18% 2030.3    0.0|RRRRRRRRR                                        >│
│sdc       15%   47.6 1861.8|RWWWWWWW                                     >   |│
│dm-1      15%   47.6 1861.8|RWWWWWWW                                     >   |│
│dm-2      18% 2030.3    0.0|RRRRRRRRR                                        >│

Tämän perusteella sanoisin että enintään muistin nopeus vaikuttaa jos sitä muistia nyt on edes 8GB, tosin 8GB palikoita ei taida löytyä kovin nopeina joten luultavasti kaikissa revikoissa on "ainakin riittävästi" muistia.
 
Onkohan missään testattu Forza Horizon nelosta ja Doom 2016 Ryzenillä 4k:lla että pysyykö yli 144fps?

edit taisin muistaa väärin, ei tuo forza ihan niihin lukemiin nouse vielä 4kna mutta 1440p ehkä. Doom pyörii kuitenkin 4kna reilusti yli 120 fps... mutta miten siinä sitte ryzen vs i9
 
Viimeksi muokattu:
Jimms edullisin
9700KF 441e
3600X 265e
3600 219e

Kyse ei ole koskaan ollut siitä, että kuka on muutaman prosentin nopeampi. Koska sitä ei edes kukaan huomaa.
Mutta tuollaisen n. 200e hinta eron huomaa jo helpommin.

Sellaisille kuin minä, joilla on 8600k ja z370 piirisarja niin riittää kuitenki miettimistä. 9900k tai 9700k päivitys (pelkkä prossu)on kuitenki saman hintainen tai halvempi kuin ryzen + emo ja nuo pelitulokset zen kakkosilla jäi nyt ehkä 10% siitä mitä toivoin.

Luultavasti silti päivitän Ryzeniin mutta pitemmin hampain kuin oletin.
 
Linux puolella on taas Zen2:lla boottiongelmia, ilmeiseti jotain ongelmaa sytemd:n ja RdRand:n kanssa, joten eiköhän nämä ole jotain corner case ongelmia aivan uudenlaisen arkkitehtuurin kanssa.

Tuo bugi on melko pieni onneksi. Systemd randomisoi tehtävien id-arvoja cpu:n nopealla rdrandilla ja rdrand signaloi zenillä väärin ei_ole-arvon. Tämän saa korjattua onelinerillä, joka tsekkaa ettei arvo ole maksimi-uint. Tämän voi ohittaa jos sanoo kernelille ettei luota rdrandiin tai paikkaa systemd:n (microcode-päivitystä odotellessa)
 
Semmonen huomautus että PCI-e raiser roikat ei sitten toimi oikein noitten x570 kanssa, niitä kun ei ole 4.0 speksattu.

Onko tietoa toimiiko jos BIOSssista pakottaa PCIe3 modeen (ja voiko sieltä pakottaa)? .. Tämä kyllä ihan mielenkiinnosta, en meinaa emoa vaihtaa PCIe4n vuoksi. :)

Tuo bugi on melko pieni onneksi. Systemd randomisoi tehtävien id-arvoja cpu:n nopealla rdrandilla ja rdrand signaloi zenillä väärin ei_ole-arvon. Tämän saa korjattua onelinerillä, joka tsekkaa ettei arvo ole maksimi-uint. Tämän voi ohittaa jos sanoo kernelille ettei luota rdrandiin tai paikkaa systemd:n (microcode-päivitystä odotellessa)

Juu tiedossa, ei tuota hankala ole korjata. Tietysti ikävämpi on se että ei voi suoraan imagelta asentaa tai vain vaihtaa kiveä. Itselläkin tulisi nyt vastaan backupin otto, systemd päivitys ja sitten kiven vaihto. Ei menekkään enää ilman asennuskaljaa ;)
 
Ongelma on että tuo pcie 4.0 lämmittää myös sitä SSD:tä ihan huolella. Sen lisäksi saat sen huutavan tuulettimen piirisarjalle.
Toki monet PCIe 3.0 M.2 SSD:t ylikuumenevat myös yli puolen - kahden minuutin I/O-tehtävissä piirin throttlatessa ennen pitkää. Iotechillä oli näistä benchmarkkikin aiemmin. Itselläkin Samsungin EVO 960 nopeutui jonkin verran parin kympin siilin asennuksen jälkeen.
 
Jimms edullisin
9700KF 441e
3600X 265e
3600 219e

Kyse ei ole koskaan ollut siitä, että kuka on muutaman prosentin nopeampi. Koska sitä ei edes kukaan huomaa.
Mutta tuollaisen n. 200e hinta eron huomaa jo helpommin.

Kyse ei ollut siitä, että missä prossussa on paras value. Koska edellisellä sivulla ja edempänä jengi nurisi siitä miksi on testattu vain 16gbllä muistia ja edempänä kaveri kirjoitti pienen esseen jotta muistipankkien takia pitäisi testata isommalla muistimäärällä koska..suorituskyky? Johon minä kommentoin, että 32gigan testit on jo ajettu gamernexuksen toimesta ja että marssijärjestys on isommasta muistimäärästä huolimatta ihan sama ja erot selkeitä, joten ihan turhaa lähteä testaamaan enää erikseen 32gigalla muistia... Ja noilla hinnoilla nyt ei ole sen kanssa yhtään mitään tekemistä..

Ehkä oma vika kun en lainannut ekaan viestiin, mutta voisi sitä nyt katsoa pari aikaisempaakin viestiä ennenkuin alkaa rakentamaan kilpikonnapuolustusta.

......
Edellämainitusta syystä olisi hyvä, että muistipankkien määrä olisi aina selvästi suurempi kuin ajossa olevien säikeiden tuottama välimuistihutien määrä. Muistipankkien määrä voidaan helposti tuplata 16->32 lisäämällä toinen muisti-rank: joko lisäämällä toinen 8 GiB kampa tai vaihtamalla 16 GiB dual-rank kampaan. Tämä on nimenomaan se asia joka pitäisi testata; miten useampi muisti-rank vaikuttaa nopeuteen ohjelmilla, jotka käyttävät runsaasti säikeitä ja joiden aktiivisen datan määrä on liian suuri mahtuakseen välimuisteihin. Nykypeleistä joku Haudanryöstäjän varjo varmaan kuuluu selvimmin tähän luokkaan.
 
Ei näyttäisi muistimäärällä olevan handbrakessa kyllä merkitystä.
Tämän perusteella sanoisin että enintään muistin nopeus vaikuttaa jos sitä muistia nyt on edes 8GB, tosin 8GB palikoita ei taida löytyä kovin nopeina joten luultavasti kaikissa revikoissa on "ainakin riittävästi" muistia.

Tämä selvä, kiitos että kuitenkin vaivauduit testaamaan. Pointti lähinnä oli se, että hyötykäyttötestit voisi ajaa isommalla muistimäärällä. Itse käytän Premiereä, ja 1700x @ 4GHz ja 16gb muistia loppuu molemmat auttamatta kesken editoidessa. Kiinnostaisi tietää kuinka suuri vaikutus sillä muistin lisäämisellä oikeasti olisi, vai vaikuttaako mihinkään. Kässärin otin esimerkiksi, kun se sattui olemaan molemmilla sivuilla testinä, vaikka ei itsellä se ykkös käyttökohde olekkaan.

Peleissäkään tms. "ylimääräinen" muisti tuskin haittaa, poistaa vaan mahdollisen pullonkaulan. Varsinaisesti ei ole mitään syytä ajaa vain 16gigalla muistia vain siksi, että se on tällä hetkellä yleisin määrä. Samasta syystä turha ajaa 2080Tillä pelitestejä, se kun ei ole yleisin gpu. Sitä käytetään nimenomaan siksi, että poistetaan potentiaalinen pullonkaula prossutestiä varten. Toki noihin hyötykäyttötesteihin voisi 16 gigalla mainita, jos muistinkäyttö käy vaarallisen korkealla, jolloin lisämuisti *saattaisi* nopeuttaa/parantaa tulosta.
 
Juu tiedossa, ei tuota hankala ole korjata. Tietysti ikävämpi on se että ei voi suoraan imagelta asentaa tai vain vaihtaa kiveä. Itselläkin tulisi nyt vastaan backupin otto, systemd päivitys ja sitten kiven vaihto. Ei menekkään enää ilman asennuskaljaa ;)
Helpoin varmaan laittaa kernelin komentoriville vaan random.trust_cpu=off, niin ei tarvi paljonkaan konffata. Tai ehkä nordrand toimii myös. Veikkaan, että tämä korjaantuu parin kuukauden sisään monista distroista. Aika kiire raudalla tuotantoon jos näin aikaisen vaiheen bugit haittaavat käyttöönottoa :D
 
Minusta taas on huvittavaa kun pitää näitä mielenosoituksi postailla tänne tyyliin "Ei tarvi ryseniin vaihtaa kun intteli kylvettää edelleen peleissä"
En usko että ketään kiinnostaa joka tätä ketjua lukee että mitä Jorma menee ja ostaa tai että Jorma on niin pettynyt julkaisuun että Jorma kiukulla jatkaa inttelin käyttöä. Joten ne mielenosoitukset voisi jättää ihan suosiolla postaamatta.
Tämä on juuri yksi syistä, minkä takia näitä palstoja tulee enää luettua pelkästään suurempien julkaisujen aikana.

Nyt pitäisi jaksaa seuraavasi vääntää sitten siitä, miten prosentin tehoero ei oikeuta sitä melkein sadan prosentin hintalisää, edes siinä tilanteessa jossa se saadaan esille irvistelemällä 1400 euron näyttiksellä FullHD-resolla. Juu, jos joku ei näinkään selvässä tapauksessa erota metsää puilta, niin onko siinä enää mitään sanottavaa ja onko ainoa järkevä vaihtoehto vain hiipparoida vaivihkaa takavasemmalle. :shifty:
 
Tämä selvä, kiitos että kuitenkin vaivauduit testaamaan. Pointti lähinnä oli se, että hyötykäyttötestit voisi ajaa isommalla muistimäärällä. Itse käytän Premiereä, ja 1700x @ 4GHz ja 16gb muistia loppuu molemmat auttamatta kesken editoidessa. Kiinnostaisi tietää kuinka suuri vaikutus sillä muistin lisäämisellä oikeasti olisi, vai vaikuttaako mihinkään. Kässärin otin esimerkiksi, kun se sattui olemaan molemmilla sivuilla testinä, vaikka ei itsellä se ykkös käyttökohde olekkaan.

Video käännös on silleen "helppoa" että luetaan stiirmiä sopivasti bufferoituna sisään, tehdään työtä ja sitten pusketaan striiminä ulos toisaalle. Resurssivaade on melko samanlainen kun cinebench, muistia ei tarvitse ihan mahdottomasti ja yleensä levy IO ei tule mitenkään ongelmaksi kun CPU loppuu ekana. Noi nopeuserot on varmaan händäri versioiden eroja (uusia käskyjä käytössä, koodioptimointeja tjsp).

Nyt kun selvensit tuota editointia niin rupesi sinänsä kiinnostamaan minkä verran rammin määrä siihen vaikuttaa. Siinä resurssitarpeen erot voi olla hyvinkin erilaisia riippuen ihan mitä tehdään ja miten tehdään. Itselle jokseenkin epätuttu alue niin parempi kun en lähde kommentoimaan kun menee lähinnä teorian pohjalta pohtimiseksi.
 
Tämä on juuri yksi syistä, minkä takia näitä palstoja tulee enää luettua pelkästään suurempien julkaisujen aikana.

Nyt pitäisi jaksaa seuraavasi vääntää sitten siitä, miten prosentin tehoero ei oikeuta sitä melkein sadan prosentin hintalisää, edes siinä tilanteessa jossa se saadaan esille irvistelemällä 1400 euron näyttiksellä FullHD-resolla.
Tuollaisella vääristelyllä ja fanipoikamaisella analyysillä olet itsekin tasan tarkkaan yhtä kriittinen osa ongelmaa. Yhden värilasit ei oikeuta vääntämään tuplavahvuisia värejä omiin laseihin.
 
Onko tietoa toimiiko jos BIOSssista pakottaa PCIe3 modeen (ja voiko sieltä pakottaa)? .. Tämä kyllä ihan mielenkiinnosta, en meinaa emoa vaihtaa PCIe4n vuoksi. :)

Voisi olettaa jotta toimisi ja kyllä varmaan kaikissa emoissa voi pakottaa gen3. Mutta en tiedä sen enempää asiasta, bongasin vain jonkun twiitin jossa kertoiltiin että raiserin kanssa GPU toimi vain 2D tilassa, eli ei pyöritelty pelejä sillä setillä.
 
Video käännös on silleen "helppoa" että luetaan stiirmiä sopivasti bufferoituna sisään, tehdään työtä ja sitten pusketaan striiminä ulos toisaalle. Resurssivaade on melko samanlainen kun cinebench, muistia ei tarvitse ihan mahdottomasti ja yleensä levy IO ei tule mitenkään ongelmaksi kun CPU loppuu ekana. Noi nopeuserot on varmaan händäri versioiden eroja (uusia käskyjä käytössä, koodioptimointeja tjsp).

Nyt kun selvensit tuota editointia niin rupesi sinänsä kiinnostamaan minkä verran rammin määrä siihen vaikuttaa. Siinä resurssitarpeen erot voi olla hyvinkin erilaisia riippuen ihan mitä tehdään ja miten tehdään. Itselle jokseenkin epätuttu alue niin parempi kun en lähde kommentoimaan kun menee lähinnä teorian pohjalta pohtimiseksi.

Omassa käytössä Premiere ottaa tällä hetkellä tasan sen verran RAMia kun sille annan, jopa enemmänkin. Käytännössä tämä aiheuttaa jopa ohjelmien kaatumista taustalla (Firefox). Epävirallinen minimi Premierelle on 1gb ramia per säie, eli nykyisellä prossulla 16gb. Kuitenkin se tarkoittaa 3900x:llä 24gb ja 3950x:llä 32gb, minimissään.
 
Tuollaisella vääristelyllä ja fanipoikamaisella analyysillä olet itsekin tasan tarkkaan yhtä kriittinen osa ongelmaa. Yhden värilasit ei oikeuta vääntämään tuplavahvuisia värejä omiin laseihin.
Niin, että olisi pitänyt kirjoittaa jokin pomminvarma yliopistotason essee päivänselvästä aiheesta, koska joku kuitenkin tarttuu lillukanvarsiin. Jep jep, jos mä lähden sinne takavasemmalle... :shifty:
 
Helpoin varmaan laittaa kernelin komentoriville vaan random.trust_cpu=off, niin ei tarvi paljonkaan konffata. Tai ehkä nordrand toimii myös. Veikkaan, että tämä korjaantuu parin kuukauden sisään monista distroista. Aika kiire raudalla tuotantoon jos näin aikaisen vaiheen bugit haittaavat käyttöönottoa :D
Korjattu jo ainakin Pop _OS:ssä. Tekevät vielä uudet .iso levykuvat
 
Ilman pagefileä ainakin monet pelit nykypäivänä kippaa työpöydälle 1440p resoluutiolla ultratekstuureilla 16GB muistilla.

Ainankin aikaisemmin kaikki pelit eivät toimineet ilman pagefileä, vaikka muistia oli vapaana enemmän, kuin tarpeeksi. Epäilen, että edelleen pagefilen disablointi tai hyvin pieneksi rajoittaminen on typerä idea.
 
Tämä. Ilman pagefileä 16 GB loppuu helposti kesken, jos taustalla hyrräilee yhtään enempää softaa. 16 gigaa oli ehkä vielä 3-4 vuotta sitten oikein riittoisa, mutta nyt tulee rajat vastaan.
Se on ihan uskomatonta minkälaisiin lukemiin monien softien muistinkäyttö nousee nykyisin nopeasti.
Ja tuo bloatwarehan vain kasvaa kuin entropia.

Ja pelien osaltahan muistinkäyttöä varmasti rajoittaa se, että suurin osa niistä pitää edelleen saada survottua myös vanhoihin konsoleihin.
Next-gen konsoleiden myötä pelejä aletaan tekemään enemmän lähtökohtaisesti suuremmalla muistimäärälle.
 
Seuraava on etupäässä järkeilyä perustuen (varmasti puutteelliseen) tietoon muistin toiminnasta, mutta olisihan tämä hyvä vahvistaa tai kumota kokeellisesti.

AM4-kanta tukee kahta muistikanavaa jotka periaatteessa toimivat itsenäisesti, mutta fyysiset muistiosoitteet on todennäköisesti lomitettu niin, etteivät niiden operaatiot ole täysin toisistaan riippumattomia. Otetaan siis tarkasteluun vain yksi DDR4-muistikanava, jossa on yksi muisti-rank (8 GiB). Tällöin on käytössä 16 (lähes) toisistaan riippumatonta muistipankkia, eli käynnissä voi olla 16 muistioperaatiota samanaikaisesti.

Se, mihin pankkiin osoitus milloinkin sattuu, on sattumanvaraista, mutta yhden säikeen peräkkäiset muistiosoitukset riippuvat toisistaan voimakkaasti ja sattuvat usein samaan/samoihin muistipankkeihin ja niissä jo samoille valmiiksi avoimina oleville muistiriveille, mikä on edullista, koska tällöin tarvitaan vain sarakelatenssi (CAS). Toki peräkkäiset muistiosoitukset joutuvat odottamaan toisiaan, mutta pre-fetch pyrkii hakemaan tarvittavan tiedon jo valmiiksi välimuistiin.

Pelkkä CAS on luokkaa ~16 kellojaksoa, muiden viiveiden kanssa helposti tuplaten tai triplaten, joten siihen verrattuna muistin perusyksikön, yhden 64-tavuisen välimuistirivin siirto kestää melko vähän aikaa, 4 kellojaksoa tahdilla puoli kelloa/siirto. Yleensä yksi säie ei pysty tuottamaan osoituksia keskusmuistiin - käytännössä siis välimuistihuteja - kovin taajaan. Siksi vain yhden säikeen työllistämä muistikanava huilailee enimmän osan aikaa ja odottelee joko muistihakua tai seuraavan siirron alkamista.

Kun säikeitä alkaa olla useampia, niin hyvä oletus on, että niiden RAM-osoitukset ovat toisistaan riippumattomia. Ne voivat olla toisistaan riippuvaisia, mutta silloin tieto on yleensä jo välimuistissa. Jos käynnissä on jo yksi muistihaku säikeeltä A, niin toisen säikeen B samanaikainen haku sattuu 15/16 todennäköisyydellä johonkin toiseen, vapaana olevaan muistipankkiin. Tämä on vielä hyvä todennäköisyys, mutta säikeiden määrän lisääntyessä törmäystodennäköisyys kasvaa nopeasti. Törmäyksen sattuessa muistijakso pitenee keskimäärin noin 50%, koska joudutaan odottamaan edellisen haun päättymistä.

Edellämainitusta syystä olisi hyvä, että muistipankkien määrä olisi aina selvästi suurempi kuin ajossa olevien säikeiden tuottama välimuistihutien määrä. Muistipankkien määrä voidaan helposti tuplata 16->32 lisäämällä toinen muisti-rank: joko lisäämällä toinen 8 GiB kampa tai vaihtamalla 16 GiB dual-rank kampaan. Tämä on nimenomaan se asia joka pitäisi testata; miten useampi muisti-rank vaikuttaa nopeuteen ohjelmilla, jotka käyttävät runsaasti säikeitä ja joiden aktiivisen datan määrä on liian suuri mahtuakseen välimuisteihin. Nykypeleistä joku Haudanryöstäjän varjo varmaan kuuluu selvimmin tähän luokkaan.
Tuohon liittyen 1800X:llä oli aikoinaan tällainen testi:
Leserartikel - Dual ranked vs. single ranked Ram bei Ryzen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 758
Viestejä
4 556 693
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom