Testissä AMD Ryzen 9 3900X & Ryzen 7 3700X (Matisse)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
OT
En tiedä, mitä hittoa ESIM acrobat readerille on tapahtunut. Nykyistä versiota ei voi enää oikeasti käytännössä käyttää 32 bit vanhassa läppärissä (Hermot ei kestä), jossa on 4 gigaa muistia.
Pistin siihen 9:n vai olikohan 8 ja kas, kaikki dokumentit, mitä vain keksin avautuivat taas täysin tahmailematta ja jopa yhtäaikaa.. Uusimmalla versiolla 3 dokumenttiä aiheutti käytännössä jumiutumisen, eikä kyseessä ollut, kun muutama kirja, joissa oli muutamia satoja sivuja. Haun käyttö oli todella huono idea uusimmassa.

Liekkö kaikki adoben ohjelmat samanlaista ongelmajätettä nykyisin..
----------------
Ehkä ohjelmissa olisi syytä ottaa taaksepäin askeleita jonnekin vuoteen 2009 tms. Niillä kuitenkin saa tehtyä kaiken tarpeellisen ja enemmänkin. Jos nykyisin ei enää osata ohjelmoida, niin se on harmi. Tosin varmaan office 95, lisäpaketeilla riittäiosi monelle. Ja on kevyt!
--------------------
Ja lähemmäs asiaa:
Joko noiden biokset on nyt sillä tasolla jollekin edulliselle 470 sarjan emolle, jotta tuollainen (6c) kokoonpano yleensä kannattaa tilata, jos pyytää esim jimmsiä päivittämään sen bioksen..
 
"Ei nostettu jännitettä, mutta sörkittiin LLC: tä." :facepalm:

Isolla llc:llä ovat voineet ajaa vaikka yli 1.5v jännitteillä.
Monissa emoissa käytetyt vaiheiden tuplainpiiritkin vielä pahentaisivat jännitteen overshoottia kuorman vaihdellessa johtuen niiden aiheuttamasta viiveestä PWM-ohjaimen signaalin ja FETin kytkeytymisen välillä.
 
Se on ihan uskomatonta minkälaisiin lukemiin monien softien muistinkäyttö nousee nykyisin nopeasti.
Ja tuo bloatwarehan vain kasvaa kuin entropia.
Rinnakkaisohjelmoinnissa on niin, että jos ydinmäärä tuplaantuu, hyvin skaalautuvassa softassa käsiteltävä samanaikainen tietomäärä voi tuplaantua myös. Toki käyttis voi hyötykäyttää samaa ohjelmabinäärin koodia, mutta työmaa säikeillä voi olla 100% eri. Esim. jos yksi gcc:n tai ffmpeg:n säie vie sanotaan nyt 300 MB muistia, 16 HT:n kanssa voi viedäkin jo 4,8 gigaa. Käytännössä kuitenkin jonkin verran alle. Vihaan itsekin bloattia, joten tämä ei ole puolustuspuhe sille, että ohjelmat paisuvat muutenkin koko ajan.
 
Esim. jos yksi gcc:n tai ffmpeg:n säie vie sanotaan nyt 300 MB muistia, 16 HT:n kanssa voi viedäkin jo 4,8 gigaa. Käytännössä kuitenkin jonkin verran alle. Vihaan itsekin bloattia, joten tämä ei ole puolustuspuhe sille, että ohjelmat paisuvat muutenkin koko ajan.
Eihän tuo ole bloattia, vaan saatavien resurssien käyttöä raskaan laskennan nopeampaan suorittamiseen.
Bloattia on se että yksinkertaisia perusasioita tekevät softat vaativat kaiken aikaa enemmän ja enemmän muistia.
 
Olen varmaan serrittänyt pidemmän aikaa väärin, kun en ole koskaan saanut 16gb rammia ylitettyä, en millään. Mielestäni pelaan melko paljon, luultavasti keskimääräistä enemmän ja omistan useamman näytön setupin, mutta ei vain ylity vaikka pelin lisäksi taustalla on monia ohjelmia yhtä aikaa päällä.

Minun tilattu 3900X joutuu varmasti myös säästöliekille, kun ei ole lankussa 16gb rammia enempää.

Olen valmis vastaanottamaan tästä viestistä ylläpidolta huomautuksen, koska tämä muistitrollaus ei vain mahdu järkeeni mitenkään.

Miten olisi jos vaikka annettaisiin Sampsan tehdä hyvää testiään maaliin kuten tähänkin asti kaikki nämä vuodet?
 
Viimeksi muokattu:
Olen varmaan serrittänyt pidemmän aikaa väärin, kun en ole koskaan saanut 16gb rammia ylitettyä, en millään. Mielestäni pelaan melko paljon, luultavasti keskimääräistä enemmän ja omistan useamman näytön setupin, mutta ei vain ylity vaikka pelin lisäksi taustalla on monia ohjelmia yhtä aikaa päällä.

Minun tilattu 3900X joutuu varmasti myös säästöliekille, kun ei ole lankussa 16gb rammia enempää.

Olen valmis vastaanottamaan tästä viestistä ylläpidolta huomautuksen, koska tämä muistitrollaus ei vain mahdu järkeeni mitenkään.
Muistitrollaus? Jos et pysty ymmärtämään eroa kaupallisten ammattikäyttöön kehitettyjen työasemaohjelmien ja pelien välillä, niin ehkä vaikea hahmottaa miksi 16GB ei riittäisi. Vaikka AMD mainostaakin peliprosessoriksi, 3900X on ensisijaisesti kevyt työasemaprosessori eikä pelikäyttöön. Jos ajat jokaisella HT-säikeellä samaan aikaan prosessia (esim. valokuvan post-prosessointi), muistibudjettia on per säie luokkaa mahdollisesti alle 600 MB.

Vaikka ajaisit taustalla kymmentä ammattilaisten ohjelmaa, ei 16GB muisti lopu tietenkään kesken, jos aktiivinen sovellus eli peli ei tarvitse niin paljon. Syynä tähän on virtuaalimuisti ja sivutus. Jos sinulla ei ole käyttöä yli 16 gigan muistille, ei se tarkoita ettei 500 euron prosessoreita työkäyttöön ostavilla olisi.
 
Muistitrollaus? Jos et pysty ymmärtämään eroa kaupallisten ammattikäyttöön kehitettyjen työasemaohjelmien ja pelien välillä, niin ehkä vaikea hahmottaa miksi 16GB ei riittäisi. Vaikka AMD mainostaakin peliprosessoriksi, 3900X on ensisijaisesti kevyt työasemaprosessori eikä pelikäyttöön. Jos ajat jokaisella HT-säikeellä samaan aikaan prosessia (esim. valokuvan post-prosessointi), muistibudjettia on per säie luokkaa mahdollisesti alle 600 MB.

Vaikka ajaisit taustalla kymmentä ammattilaisten ohjelmaa, ei 16GB muisti lopu tietenkään kesken, jos aktiivinen sovellus eli peli ei tarvitse niin paljon. Syynä tähän on virtuaalimuisti ja sivutus. Jos sinulla ei ole käyttöä yli 16 gigan muistille, ei se tarkoita ettei 500 euron prosessoreita työkäyttöön ostavilla olisi.

Lupaan seistä välittömästi korjattuna, kun on esittää konkreettista dataa, miten Sampsan ajamien testien tulokset olisivat täysin erilaisia ajettuna 16gb muistin sijaan vaikka 32gb muistilla.
 
Olen varmaan serrittänyt pidemmän aikaa väärin, kun en ole koskaan saanut 16gb rammia ylitettyä, en millään. Mielestäni pelaan melko paljon, luultavasti keskimääräistä enemmän ja omistan useamman näytön setupin, mutta ei vain ylity vaikka pelin lisäksi taustalla on monia ohjelmia yhtä aikaa päällä.

Minun tilattu 3900X joutuu varmasti myös säästöliekille, kun ei ole lankussa 16gb rammia enempää.

Olen valmis vastaanottamaan tästä viestistä ylläpidolta huomautuksen, koska tämä muistitrollaus ei vain mahdu järkeeni mitenkään.

Miten olisi jos vaikka annettaisiin Sampsan tehdä hyvää testiään maaliin kuten tähänkin asti kaikki nämä vuodet?
Ymmärsin että muistiasiaan saatiin jo vastaus, ettei 16Gt muistimäärä vaikuta hidastavasti käytettyyn testiohjelmaan, eli testi mahtuu hyvin pyörimään muistissa.

Jokainen katselee itse oman koneensa resurssimonitorista oman tarpeensa. Uskoisin että muutamassa vuodessa 4K-resoluutio/VR ja uudet pelit voi jo kaivata enemmän. Varsinkin jos taustalla pyörii nettiselain, slack, skype, sähköposti, steami ja kaikki kilpailevat pelilauncherit, virustutka ja mitä nyt sattuu pitämäänkään kaiken varalta avoimena. Ei ainakaan tällähetkellä harmita yhtään että ostin vuonna 2012 16Gt muistia ja maksoin setistä jopa 124 euroa, koneessa riittää muisti vieläkin melkein kaikkeen hommaan. Vuonna 2012 kaikki yli 8Gt muistia oli turhaa.
 
Mitenkä sitten tuo säikeelle/corelle valinta tapahtuu? Ainakin LTT:n testissä parempia tuloksia kun oli striimaussoftaa päällä. Arvelivat sen juontuvan prosessien allokoinnista nopeimmille coreille/säikeille kun ilman taustaohjelmaa allokointi olisi tapahtunut vähän miten sattuu. Sivistäkää asiasta sen enempää tietävää, voiko tuossa olla perää?
 
Joo, kuten sanoin, vaikea verrata 1:1 kun kaikki testaa omilla tavoillaan. Lähinnä koitin hakea mahdollisimman vastaavat testit eri muistimäärillä.

No minä voin testata, edelleen odottaisin jotain käytännön tapauksia, joita voisi testata ja osoittaa että 32/64 gigatavusta on merkittävä hyöty vs 16 gigatavua. Alkuperäinen väitehän taisi olla että nykyään 16 gigatavua ei tee enää mitään ja testit ovat turhat nykyisellään.
 
Off topic

Yksi ohjelma on ainakin itsellä tiedossa jossa 16 gigaa muistia on liian vähän ja se on Solidworks. Harvempi sitä toki harrastuksena käyttää mutta siinä ei tarvii kuin 3-4 mallinnusta + assembly olla auki ja windows huutaa muistin vähyyttä 16 gigalla.

Ja tuohon käyttöön tuo 3900x olisi juuri täydellinen prosessori.
 
Kiinnostaisi kyllä saada tietää edes pari peliä, joissa 16 gigaa ei riitä, vaan muistin lisäys auttaa asiaa..
Jotenkin epäilen, että ei löydy.

Se nyt on selvää, että on kaikenmaailman kuvan, videon ym käsittelysoftia, joissa on muistia enemmän käytössä. Tilanteesta riippuen, esim kun liitetään isoja kuvia saumattomasti toisiinsa, sain menemään jotain 140 Gigaa muistia (Eikä 32 gigaa todellakaan riittänyt yhtään mihinkään), mutta se oli todella erikoistilanne.
 
Itseä kiinnostaa edelleen onko 3700 ja 3800 prossien välillä mitään muuta eroa kuin hinta ja virrankulutus? Eli onko mittää tietoa oliski kyseistä kiveä tulossa testiin. Mikää saitti ei näytä saaneen jostain syystä kyseistä kiveä testipenkkiin.
 
Kiinnostaisi kyllä saada tietää edes pari peliä, joissa 16 gigaa ei riitä, vaan muistin lisäys auttaa asiaa..
Jotenkin epäilen, että ei löydy.

Se nyt on selvää, että on kaikenmaailman kuvan, videon ym käsittelysoftia, joissa on muistia enemmän käytössä. Tilanteesta riippuen, esim kun liitetään isoja kuvia saumattomasti toisiinsa, sain menemään jotain 140 Gigaa muistia (Eikä 32 gigaa todellakaan riittänyt yhtään mihinkään), mutta se oli todella erikoistilanne.

Johan minä mainitsin peräti kaksi niitä? Egosoftin X4 ja Planetary Annihilation. Tai noh, tarkalleen ottaen 16gb riittää koska yli ei mennä, mutta se pelin n. 10gb tästä lähtötilanteesta (ei pelejä, virtuaalikoneita, video-/valokuvaeditoreita tai cad-ohjelmia käynnissä):

upload_2019-7-10_9-24-46.png
 
Kiinnostaisi kyllä saada tietää edes pari peliä, joissa 16 gigaa ei riitä, vaan muistin lisäys auttaa asiaa..
Mikä vain peli + chrome 20 tabilla. :D

Mutta joo, voisi lopettaa OT puhumiset kun muistimäärien riittävyys ei normipelaajalla tule eteen. Jos pitää kolmea selainta ja paria streamia pyörimässä samaan aikaan niin se 16Gb alkaa olla minimi.

Kyllä ne jotka tarvitsee enemmän muistia yleensä tietävät mitä tarvitsevat. Ne jotka ei tiedä, pärjää hienosti 16Gb nyt ja monen monta vuotta eteenpäin. 8Gb kanssa pärjää nyt, mutta ei niin montaa vuotta eteenpäin.
 
Olisko mitään järkeä lisätä noihin kellotustaulukoihin myös intelin vastaavat tulokset, intelin omalla kellotussoftalla ryyditettynä?
 
Jos käyttää 3900X esim. x265:llä pakkaamiseen, tarvinnee yli 16 gigaa muistia. Itsellä pakkausoperaatio haukkaa 720p-resoon työstäessä oletuksena 4-5 gigaa muistia (Vapoursynthin cache + x265:n käyttämä muisti). 1080p- tai 4K-resoon pakatessa ponnahtaa ainakin x265:n muistintarve selvästi ja Vapoursynthin cachen kasvattamisesta on oletettavasti hyötyä. 3900X saattaa olla muutenkin yhtä hankala tapaus kuin Threadripper, eli parhaiten saa tehoja irti kun laittaa useamman työn menemään yhtä aikaa koska x265 ei välttämättä kykene hyödyntämään kaikkia säikeitä optimaalisesti.
 
Jos käyttää 3900X esim. x265:llä pakkaamiseen, tarvinnee yli 16 gigaa muistia. Itsellä pakkausoperaatio haukkaa 720p-resoon työstäessä oletuksena 4-5 gigaa muistia (Vapoursynthin cache + x265:n käyttämä muisti). 1080p- tai 4K-resoon pakatessa ponnahtaa ainakin x265:n muistintarve selvästi ja Vapoursynthin cachen kasvattamisesta on oletettavasti hyötyä. 3900X saattaa olla muutenkin yhtä hankala tapaus kuin Threadripper, eli parhaiten saa tehoja irti kun laittaa useamman työn menemään yhtä aikaa koska x265 ei välttämättä kykene hyödyntämään kaikkia säikeitä optimaalisesti.

Tästä x265-pakkaamisestakin kuulisin mielelläni jonkun käytännön läheisen käyttöskenaarion mitä voisi hyödyntää testaamisessa. Tällä hetkelllä mulla on ladattuna 4k x265-video, jonka enkoodaan Handbrakella MKV x265 1080p30 presetillä.
 
Itseä kiinnostaa edelleen onko 3700 ja 3800 prossien välillä mitään muuta eroa kuin hinta ja virrankulutus? Eli onko mittää tietoa oliski kyseistä kiveä tulossa testiin. Mikää saitti ei näytä saaneen jostain syystä kyseistä kiveä testipenkkiin.
Taisi @The Stilt mainita ettei 3800 prossuja ole vielä liikkeellä ainuttakaan, liekö odottavat parempia saantoja/piirejä tai kaikki hyvät piirit menee 3900/3950X prossuihin.
 
Tästä x265-pakkaamisestakin kuulisin mielelläni jonkun käytännön läheisen käyttöskenaarion mitä voisi hyödyntää testaamisessa. Tällä hetkelllä mulla on ladattuna 4k x265-video, jonka enkoodaan Handbrakella MKV x265 1080p30 presetillä.
Nuo Handbraken presetit ei näytä kertovan, mitä x265:n sisäistä presettiä ne käyttää. Aika hyvä nyrkkisääntö on, että riittävän tuoreella x265-versiolla (3.0 tai uudempi) presetti slow tai slower ottaa käyttöön isoimmat laatuun vaikuttavat parametrit, ja vastaavasti hidastaa laskentaa aika paljon. Etenkin slower on jo aika hidas ekan Zen-sukupolven prosessorilla (ennen v3.0 se oli preset veryslow). Itse kun olen katsellut noita fps-arvoja mitä eri testeissä on ollut niin niiden perusteella on ajeltu suht nopealla presetillä. Jos x265:n parametrejä pääsee säätämään helposti niin sieltä voisi ruuvata noita hitaampia presettejä testimielessä käyttöön.
 
Johan minä mainitsin peräti kaksi niitä? Egosoftin X4 ja Planetary Annihilation. Tai noh, tarkalleen ottaen 16gb riittää koska yli ei mennä, mutta se pelin n. 10gb tästä lähtötilanteesta (ei pelejä, virtuaalikoneita, video-/valokuvaeditoreita tai cad-ohjelmia käynnissä):

upload_2019-7-10_9-24-46.png
Eli et maininnut yhtään kappaletta, jos kerran vie paljon alle tuon 16.
 
Eli et maininnut yhtään kappaletta, jos kerran vie paljon alle tuon 16.

Muistin lisäys auttaa asiaa, se kai oli olennainen tieto. Tämä siksi, että kaikki muu turhuus siinä ympärillä räjäyttää potin.
 
Johan minä mainitsin peräti kaksi niitä? Egosoftin X4 ja Planetary Annihilation. Tai noh, tarkalleen ottaen 16gb riittää koska yli ei mennä, mutta se pelin n. 10gb tästä lähtötilanteesta (ei pelejä, virtuaalikoneita, video-/valokuvaeditoreita tai cad-ohjelmia käynnissä):

upload_2019-7-10_9-24-46.png
Tässä hommassa kannattaa muistaa, että Windows 10 on melko tehokas haukkomaan muistia, vaikka se ei sitä oikeasti tarvitsisi. Tilanne olisi aika helppo todeta sillä tapaa, että vähennät ensin muistin määrän 16Gt:seen, avaat resurssienvalvonnan, ajat samat ohjelmat ja katsot tuleeko yhtään pagefaulttia. Jos pagefault on jatkusvasti luokkaa <10/s, niin suorituskykyeroa ei pitäisi huomata, sekä nämäkin haettavat ovat todennäköisesti jotain peliin liittymättömiä taustaprosesseja, jotka heräävät tekemään jotain puolitarpeetonta.
 
Tässä hommassa kannattaa muistaa, että Windows 10 on melko tehokas haukkomaan muistia, vaikka se ei sitä oikeasti tarvitsisi. Tilanne olisi aika helppo todeta sillä tapaa, että vähennät ensin muistin määrän 16Gt:seen, avaat resurssienvalvonnan, ajat samat ohjelmat ja katsot tuleeko yhtään pagefaulttia. Jos pagefault on jatkusvasti luokkaa <10/s, niin suorituskykyeroa ei pitäisi huomata, sekä nämäkin haettavat ovat todennäköisesti jotain peliin liittymättömiä taustaprosesseja, jotka heräävät tekemään jotain puolitarpeetonta.

Siihen aikaan kun noita pelejä pelasin, niin minulla oli 16gb muistia. Asian kyllä huomasi, joskin ssd vähän helpotti asiaa. Nykyinen m2 nvme olisi jo varmasti ihan eri luokkaa.
 
Tässä hommassa kannattaa muistaa, että Windows 10 on melko tehokas haukkomaan muistia, vaikka se ei sitä oikeasti tarvitsisi. Tilanne olisi aika helppo todeta sillä tapaa, että vähennät ensin muistin määrän 16Gt:seen, avaat resurssienvalvonnan, ajat samat ohjelmat ja katsot tuleeko yhtään pagefaulttia. Jos pagefault on jatkusvasti luokkaa <10/s, niin suorituskykyeroa ei pitäisi huomata, sekä nämäkin haettavat ovat todennäköisesti jotain peliin liittymättömiä taustaprosesseja, jotka heräävät tekemään jotain puolitarpeetonta.

Jos meinaat swappausta, niin page faultit eivät vielä takaa että Windows swappaa. Page fault voi myös tarkoittaa muistihakuja, jossa MMU ei ole merkinnyt ko. muistiosoitetta ko. prosessille ladatuksi vaikka data on muistissa.

Windowssin doccien mukaan täytyy trackata "hard fault" countteria, jotta tietää montako muisti sivua luetaan tai kirjoitetaan levylle/levyltä. Ilkeän epäselvää tässä on vielä hieman erilaisen nimeämiskäytännöt eri käyttöjärjestelmien välillä. :)
 
Mikä vain peli + chrome 20 tabilla. :D

Mutta joo, voisi lopettaa OT puhumiset kun muistimäärien riittävyys ei normipelaajalla tule eteen. Jos pitää kolmea selainta ja paria streamia pyörimässä samaan aikaan niin se 16Gb alkaa olla minimi.
Kannattaisi pikku hiljaa selvittää mitä muistin virtualisointi tarkoittaa, ettei tule suollettua ihan puppua. Käyttöjärjestelmä siirtää vähemmän käytetyt sivut pagefileen. Tällä on se vaikutus, että taustalla voi pitää hyvinkin yli sen määrän ohjelmia, mitä fyysiseen muistiin mahtuu.
 
Kannattaisi pikku hiljaa selvittää mitä muistin virtualisointi tarkoittaa, ettei tule suollettua ihan puppua. Käyttöjärjestelmä siirtää vähemmän käytetyt sivut pagefileen. Tällä on se vaikutus, että taustalla voi pitää hyvinkin yli sen määrän ohjelmia, mitä fyysiseen muistiin mahtuu.
Kyllä swäppi on ihan tuttu kaveri. Se ei koskaan ole lähellekään yhtä hyvä kuin oikea muisti. ;)
 
Kyllä swäppi on ihan tuttu kaveri. Se ei koskaan ole lähellekään yhtä hyvä kuin oikea muisti. ;)
Millainen use case se olisi, että samaan aikaan kuin peliä, järjestelmän tarvitsee aktiivisesti päivittää 20 tai useampaa nettisivua? On ihan kätevää, että selaimet voivat nykyään pysäyttää skriptit taustatabeista, jolloin taustatabin prosesseja ei tarvitse tuoda swapista.
 
Handbrake 1.2.2 (4k -> Full HD enkoodaus H. 264 Fast 1080p30 presetillä)

16 Gt: 73,0 FPS
32 Gt: 75,7 FPS

32 gigatavulla keskusmuistia 3,7 % parempi enkoodausnopeus.

Tässä vielä AIDA64 Memory Benchmark 16 vs 32 Gt:

16 Gt:

3900x-3200-16.png


32 Gt:

3900x-3200-32.png


16 gigatavulla latenssi 0,9 ns alhaisempi, mutta 32 gigatavulla luku n. 650 Mt/s ja kopiointi n. 2500 Mt/s parempi.

Käytössä oli G. Skillin FlareX DDR4-3200 CL14 kammat:

IMG_20190710_102931-1824x1368.jpg
 
Taisi @The Stilt mainita ettei 3800 prossuja ole vielä liikkeellä ainuttakaan, liekö odottavat parempia saantoja/piirejä tai kaikki hyvät piirit menee 3900/3950X prossuihin.

On niitä - 3DMarkin kannasta löytyy esim. Time Spy kuusi tulosta 3800X:llä, eli todistettavasti niitä on liikenteessä. Vaikuttavat kuitenkin olevan reippaasti harvinaisempaa herkkua kuin 3700X tai 3900X. Vertailuksi kannassa on Time Spy 3900X tuloksia 417kpl ja 3700X tuloksia 556kpl...

Voipi olla että iso osa lastuista ei kulje tarpeeksi joten alemmaksi binnatut mallit ovat leijonanosa siitä mitä saadaan jakeluun. Vastaavasti 3600/3600X lastuja näyttää olevan jopa ihan hyllyntäytteeksi asti mutta 3700X ja siitä ylöspäin ovat järjestään loppu joka paikasta.
 
Jos näin tosiaan on, niin sitten jää kyllä x570 ostamatta. Mikä on vaan helpotus, kun ovat niin kalliita :D

Kusevat vain jos PCIE4.0 näyttis, eli 5700/5700XT. Ja vain jos emosta ei löydy vaihtoehtoa tiputtaa PCIE Gen 3 moodiin (osasta löytyy, osasta ei).

Jos näyttis on NVIDIA-sektoria tai muuten vaan vanhempaa, nopeus on PCIE gen 3 ja tällöin riserit kyllä toimivat.

Eiköhän sieltä tule myös jossain vaiheessa aktiivisia risereitä jotka ratkovat tämänkin ongelman.
 
Handbrake 1.2.2 (4k -> Full HD enkoodaus H. 264 Fast 1080p30 presetillä)

16 Gt: 73,0 FPS
32 Gt: 75,7 FPS

32 gigatavulla keskusmuistia 3,7 % parempi enkoodausnopeus.
IMG_20190710_102931-1824x1368.jpg

Noniin, eli siis kaikki heti ostamaan 32GB Rammia Ryzenin kaveriksi, nousee nopeus 3.7%!

(kunhan pelaat handbrakemarkkia päivät pitkät)

Kyllä tässä kurnuttajilla oli vähän pointtia - 32GB on ihan perusteltua "työkäyttökoneeseen" tänä päivänä. Esim meillä devaajien työkoneissa on ollut 32GB vakiokauraa jo kolmisen vuotta koska siitä on ihan käytännön hyötyä päivittäin esim. kääntäessä ja testaillessa asioita virtuaalikoneessa deviympäristössä.

Pelikoneessa jos pistää top-of-the-line settiä muutenkin, 32GB ei myöskään siellä ole ihan täysin haihattelua, varsinkin jos suunnitelmissa on ajaa pelin lisäksi jotain muutakin - pelit kyllä vielä järjestään mahtuvat 16GB muistiin aina, mutta on ikävää jos swappailaan vain siksi että chrome, discord, striimaussofta ja pari muuta kilkettä on myös päällä.
 
On niitä - 3DMarkin kannasta löytyy esim. Time Spy kuusi tulosta 3800X:llä, eli todistettavasti niitä on liikenteessä. Vaikuttavat kuitenkin olevan reippaasti harvinaisempaa herkkua kuin 3700X tai 3900X. Vertailuksi kannassa on Time Spy 3900X tuloksia 417kpl ja 3700X tuloksia 556kpl...

Voipi olla että iso osa lastuista ei kulje tarpeeksi joten alemmaksi binnatut mallit ovat leijonanosa siitä mitä saadaan jakeluun. Vastaavasti 3600/3600X lastuja näyttää olevan jopa ihan hyllyntäytteeksi asti mutta 3700X ja siitä ylöspäin ovat järjestään loppu joka paikasta.

Kuusi tulosta ei varmaan tarkoita, että niitä oikeasti olisi retail kanavissa liikkumassa.

Epäilen vahvasti, että 3800x ero 3700x on kulkuhalut kaikilla 8:lla ytimellä. Eiköhän samaa syytä ole 3950x tulo vasta syssymmällä. Kumpikin vaatinee saman tason piirejä joita ei välttämättä ole alkuvuodesta niin kovin tullut.
 
Kuusi tulosta ei varmaan tarkoita, että niitä oikeasti olisi retail kanavissa liikkumassa.

Mies Redditissä todistaa toisin:

My 3800X benches

Eli kyllä tuolla mies kertoo kävelleensä MicroCenteriin jenkeissä eilen ja semmoisen hyllystä saaneensa. Eli ilmeisesti ei ole juuri ollut launchipäivänä missään, mutta nyt olisi valumassa vähitellen tarjolle?
 
No minä voin testata, edelleen odottaisin jotain käytännön tapauksia, joita voisi testata ja osoittaa että 32/64 gigatavusta on merkittävä hyöty vs 16 gigatavua. Alkuperäinen väitehän taisi olla että nykyään 16 gigatavua ei tee enää mitään ja testit ovat turhat nykyisellään.

Jos viittit, ni testaa pari peliä sil VII:llä, ni saadaan tästä kejust salaliittoteoriat veks.
 
Joku Rust ainakin vei ihan hulluna muistia jossain late-game -tilanteessa, jossa aivan valtavia linnoituksia tehty.
 
Kiitos artikkelista :) suottaapi mennä ostoon korvaamaan ryzen 1600
 
No minä voin testata, edelleen odottaisin jotain käytännön tapauksia, joita voisi testata ja osoittaa että 32/64 gigatavusta on merkittävä hyöty vs 16 gigatavua. Alkuperäinen väitehän taisi olla että nykyään 16 gigatavua ei tee enää mitään ja testit ovat turhat nykyisellään.

Alkuperäinen väite ei ollut, että 16gb on täysin turha vrt. 32gb/64gb. Pikemmin, että pelikäytössä 16gb ei välttämättä aiheuta pullonkaulaa, kun taas hyötykäytössä se *saattaa* aiheuttaa pullonkaulan. Jos tarviit käytännön esimerkkejä, ota vaikka joku 4K video, kestolta n. minuutti, laita premieressä siihen efektejä (vaikka warp stabilizer, unsharpen mask, color correction), ja pistä rendautumaan vaikka x264 1080p filuksi. Voin koittaa illemmalla kaivaa jonkin esimerkki skenaarion, jossa Premierellä 16gb muisti tuppaa loppua kesken.

Toinen hyvä testi kuten joku aiemmin mainitsi, oisi jokin 3D-hommiin liittyvä testi, CAD-softat ja muut 3D-mallinnussoftat vie resursseja aika määrissä. Itsellä ei niistä ole juurikaan tietämystä, joten enempää en mene neuvomaan.
 
Kyllä, erillinen artikkeli tulossa, jossa molemmat ylikellotettuna tappiin.
Toivottavasti ei kesä ala uudestaan siihen mennessä...
Nyt olisi ollut huonetuuletuksen suhteen helpot kellottelukelit.

Idlekulutuslukemat olisi ollut mukava olla, niin näkisi onko piirisarjankin kulutus aiheuttanut minkälaista idlekulutuksen nousua alustalle.
Vai onko tulossa toista artikkelia missä verrataan Zen2:n käytöstä B450/X470 emoillakin?

Joillain sivuilla on kyllä näkynyt sen verran korkeita idlelukemia, että näinköhän BIOSin jne. virransäästöt ovat vielä täysin toimivia kaikki...
 
Alkuperäinen väite ei ollut, että 16gb on täysin turha vrt. 32gb/64gb. Pikemmin, että pelikäytössä 16gb ei välttämättä aiheuta pullonkaulaa, kun taas hyötykäytössä se *saattaa* aiheuttaa pullonkaulan..

Testatkaa noi prossut 32gb tai 64gb muistilla. Ei kukaan noita osta ja käytä 16gb muistia. Vähän sama kuin testaisi pelejä 2060:llä.

Eiköhän se alkuperäinen ollut juuri niin kuin se on kirjoitettu.

Kun kyseessä on testiartikkeli, niin eiköhän se tärkein ole että on toisiinsa vertailukelpoiset tulokset, eikä se että onko jollain henkilöllä tiettyjä rautamieltymyksiä.
 
Eiköhän se alkuperäinen ollut juuri niin kuin se on kirjoitettu.

Kun kyseessä on testiartikkeli, niin eiköhän se tärkein ole että on toisiinsa vertailukelpoiset tulokset, eikä se että onko jollain henkilöllä tiettyjä rautamieltymyksiä.
Pelikäytössä 16gb ihan fine, hyötykäytössä riippuen sovelluksista 32gb tai 64gb tarpeellista. Pelikäyttöön tuskin ostetaan 3900x, vaan jotain max 8 ytimisä kiviä, kun taas 3900x ja 3950x menee suurimmalta osin hyötykäyttöön -> esim. 3600x tai 3700x testaus peleissä 16gb:llä muistia ihan fine, mutta paremmat kivet kuten 3900x ja 3950x testaisin ainakin itse vähintään 32gb:llä muistia, sillä kalleimmissa koneissa sitä tuppaa olemaan enemmän.

Jälleen kerran palaan tähän näytönohjain vertaukseen, nykyään testit tehdään aina mahdollisimman hyvällä näyttiksellä, jotta se ei jää pullonkaulaksi. Vaikka testattaisiin 4 ytimisiä prossuja, niissä on kiinni 2080Ti. Miksi siis testattaisiin pienellä määrällä keskusmuistia, jos isommasta on joissain tilanteissa selvää hyötyä? "Mutta ei peruskäyttäjä käytä 32gb ramia!!!!!" on huono argumentti, sillä "Ei peruskäyttäjä käytä 2080Ti näytönohjainta.".
 
Mitä sillä pitäisi testata Boost-taajuuden toimimista? Kun GeForcella tää boostaa 4565 MHz

En usko että kyse on niinkään boostitaajuudesta, vaan siitä että 3900X + Radeon vs 9900K + Radeon tarjoaa korkeampaa fpsää AMD:n prossulla, joka sitten kallistaa prossun nopeuden vaakakuppia riippuen minkän valmistajan näytönohjain on koneessa.

Level1Techsin youtube 5700 XT reviewissä näytti myös oleman sama trendi, esim. 3700X olikin yhtäkkiä ihan yhtä hyvä/hiukan nopeampi mitä 9900K vaikka siinä Shadow of the Tomb Raiderissa.
 
@Sampsa kiitoksia taas loistavasta artikkelista ja kaikesta jälkipipertämisestä ja lisä testailuista.

Mielenkiintoista tuosa 16 vs 32 GB AIDA testissä on, että CPU on boostaillu eri kellotaajuuksille. Ei näimä ainakaan perus PB / PBO päällä ole helppoa tuo testailu kun boostikellot hyppii eritasoilla samassa testissäkin.

Rupesin aluksi ihmettelemään, että miksi nuo cachejen luvut vaihtelee, mutta sitten honasin eri kellotaajuuden.
 
Pelikäytössä 16gb ihan fine, hyötykäytössä riippuen sovelluksista 32gb tai 64gb tarpeellista. Pelikäyttöön tuskin ostetaan 3900x, vaan jotain max 8 ytimisä kiviä, kun taas 3900x ja 3950x menee suurimmalta osin hyötykäyttöön -> esim. 3600x tai 3700x testaus peleissä 16gb:llä muistia ihan fine, mutta paremmat kivet kuten 3900x ja 3950x testaisin ainakin itse vähintään 32gb:llä muistia, sillä kalleimmissa koneissa sitä tuppaa olemaan enemmän.

Jälleen kerran palaan tähän näytönohjain vertaukseen, nykyään testit tehdään aina mahdollisimman hyvällä näyttiksellä, jotta se ei jää pullonkaulaksi. Vaikka testattaisiin 4 ytimisiä prossuja, niissä on kiinni 2080Ti. Miksi siis testattaisiin pienellä määrällä keskusmuistia, jos isommasta on joissain tilanteissa selvää hyötyä? "Mutta ei peruskäyttäjä käytä 32gb ramia!!!!!" on huono argumentti, sillä "Ei peruskäyttäjä käytä 2080Ti näytönohjainta.".

Alkuperäisen argumentin maalitolppien siirtely itseään puolustaessa on ainakin hallussa.

Näytönohjainvertailu on ihan ok, paitsi että näytönohjainta vaihtamalla parempaan ne testitulokset oikeasti muuttuvat dramaattisesti.

Jos sampsa ajaisi nuo samat testit 16gb sijasta 32gb, muutos on nollasta muutamaan prosenttiin (kuten edellisellä sivulla näet hänen itse asian todistavan) ja ainoastaan harvoissa valikoiduissa testeissä, mikä ei silti muuta sitä totuutta että tulokset ovat edelleen toisiinsa täysin vertailukelpoiset. Jos kasvatettu muistimäärä muuttaisi oikeasti tuloksia, niin että ne toimisi ns pullonkaulana, niin eiköhän ole melko turvallista olettaa että Sampsa sen ihan varmasti itsekin huomaisi?

Eiköhän pysytä siinä alkuperäisessä argumentissa, eikä siirrellä niitä tolppia sivujen edetessä oman mieltymyksen saavuttamiseksi.
 
Alkuperäisen argumentin maalitolppien siirtely itseään puolustaessa on ainakin hallussa.

Näytönohjainvertailu on ihan ok, paitsi että näytönohjainta vaihtamalla parempaan ne testitulokset oikeasti muuttuvat dramaattisesti.

Jos sampsa ajaisi nuo samat testit 16gb sijasta 32gb, muutos on nollasta muutamaan prosenttiin (kuten edellisellä sivulla näet hänen itse asian todistavan) ja ainoastaan harvoissa valikoiduissa testeissä, mikä ei silti muuta sitä totuutta että tulokset ovat edelleen toisiinsa täysin vertailukelpoiset. Jos kasvatettu muistimäärä muuttaisi oikeasti tuloksia, niin että ne toimisi ns pullonkaulana, niin eiköhän ole melko turvallista olettaa että Sampsa sen ihan varmasti itsekin huomaisi?

Eiköhän pysytä siinä alkuperäisessä argumentissa, eikä siirrellä niitä tolppia sivujen edetessä oman mieltymyksen saavuttamiseksi.

Riippuu testistä. Näytönohjain tuskin auttaa muistitesteissä, tai hyötykäytössä, ellei testi osa GPUta hyödyntää. Vastaavasti muistin lisääminen tuskin auttaa peleissä, jos kaikki muisti ei ole käytössä.

Eli suomeksi, riippuu mitä tekee.

Maalitolppia en koe siirtäneeni, sillä vastasin viestiin, jossa puhuttiin 9900K vs 3900x kellotustesteistä. Nuo ovat täysin hyötykäyttökiviä, tai johonkin striimaamiseen, jolloin yli 16gb muistia on täysin perusteltua. Toki noita voi puhtaaseen pelaamiseenkin ostaa, mutta niin voi vaikka 64gb ramia.

Sulla sen sijaan tuntuu olevan joku ongelma ymmärtää, että jotkin sovellukset Ihan Oikeasti tarvitsevat yli 16gb ramia, tai ihan perus pelailu jos pagefileä ei käytä. Hienoa toki että pärjäät pienemmällä muistilla, jos ei muuta niin vähintään tulee halvemmaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 758
Viestejä
4 556 693
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom