Sehän riippuu täysin mitä kukin kutsuu realistiseksi. Noi cyberpunkin peilipinnat eivät ole realistista nähneetkään vaikka itse säteiden jäljitys olisi jollain lailla "realistisempaa". Kyse on ihan samanlaisesta tekstuurien säädöstä ja pelintekijän valinnasta kuin muissakin tekniikoissa.
Ei. Säteenjäljityksellä sitä valaistusta nimenomaan ei tarvitse feikata millään valo- ja varjotekstuureilla, kun ne valot ja varjot voi laskea
oikeasti mallintaen sen valon fysiikkaa
.
Täydessä säteenjäljityksessä (käytännössä path tracing) ei käytetä mitään valo- tai varjotekstuureita. Siellä tarvii tekstuureiksi vain sen itse pinnan ominaisuudet.
Toki voidaan tehdä myös sitä (ja tällä hetkellä suurin osa peleistä tekee näin), että hoidetaan homma pääasiassa rasteroinnilla, ja käytetään säteenjäljitystä (vain) niiden rasteroinnin käyttämien valo- ja varjotekstuurin generoimiseen joka framelle erikseen lennossa, mutta silloinkin säteenjäljitys mahdollistaa sen, että ne valo- ja varjotekstuurit generoidaan paljon realistisemmmiksi kuin tilanteessa jossa joko
1) ne valo- ja varjotekstuurit on täysin staattisia
2) ne valo- ja varjotekstuurit generoidaan jollain kikkailulla rasteroiden kameraa siirtämällä ja renderöimällä tekstuuriin.
Toistain aiempaa viestiäni: Ja ilman oikeaa raudalla tehtävää oikeaan geometriaan perustuvaa säteenjäljitystä heijastuksia tehdään usein "screen space reflection"-tekniikalla jossa tehdään shader-softalla köyhän miehen säteenjäljitys käyttämättä oikeaa geometriadataa, käyttäen geometriadatana ruudun z-puskuria. Tämä toimii kohtalaisesti, kun
1) heijastuksen kohde näkyy ruudulla
2) heijastuksen kohteen geometria on helppoa(tasaista pintaa).
Tämä tekniikka hajoaa täysin jos heijastuksessa pitäisi näkyä ruudun ulkopuolella olevia asioita (niitä tämä tekniikka ei pysty ollenkaan piirtämään), ja lisäksi tämä tekniikka aiheutta vääristymisiä heijastuksen kohteisiin, ja mitä epätasaisempi/monimutkaisempi geometria kohteella on, sitä pahempia vääristymät ovat.
Tuosta allaolevasta videosta kannattaa katsoa hidastettuna ekat kolme sekuntia, heijastus katoaa kun heijastuksen kohde menee ruudun ulkopuolelle.
Tuossa allaolevalla videolla sama juttu järven pinnan kanssa
Ekat pari sekuntia järven pinnassa kaunis heijastus maisemasta, mutta kun kamera kääntyy alaspäin ja maisema menee kuvan ulkopuolelle, myös heijastus vaan totaalisesti katoaa järven pinnasta:
Sitten kun kamera kääntyy takaisin ylös, heijastus palaa takaisin.
Oikealla oikeaa geometriadataa käyttävällä säteenjäljityksellä tällaisia ongelmia ei ole.