Testissä AMD Radeon RX 9070 & 9070 XT (RDNA 4)

Mutta sitten taas jos se onkin oikeassa pelitilanteessa jopa heikompi kuin jopa perustason 5070/7900GRE kuten HUB arvostelu viittoisi, niin kyseessä on suorastaan melko huono ostos CS2 pelurille.
Indikoiko HUB:n testi kuinka hyvin "oikean pelitilanteen" suorituskykyä? Miten se on testattu?

Premier pelissä on muuttujia joita ei voida tehokkaasti testata. Vaatisi kymmeniä ihmisiä pelaamaan satoja pelejä eri kokoonpanoilla jotta saataisiin hyvä tilannekuva laitteiston vaikutuksista.
Tuollaiset yli 700 FPS:n keskiarvot ovat asetuksista ja kokoonpanosta huolimatta silkkaa fantasiaa Premier- tai Faceit-peleissä – puhumattakaan 1% loweista.
Lukuja tiskiin vaan, äkkiäkös pelaat pari premiere peliä ja otat niistä frametime tiedot (kokonaisuudessaan) talteen 1080p medium asetukset sisään ja niin edespäin. 1% low lukuihin nää testit ei edes ota kantaa (ja kaiken järjen mukaan ne ei ole gpu riippuvaisia tässä pelissä).
 
Viimeksi muokattu:
Täh? Luitko oikeasti ollenkaan mitä Sampsa vastasi?

Luin. Mikä sai sinut puolestaan uskomaan, etten olisi lukenut?

Sampsa sanoi, että testi tehdään samoilla asetuksilla, joita Natu käyttää. (Tosin on aika erikoista pitää High Dynamic Range -asetusta Performance-tilassa – en ole nähnyt juuri kenenkään pro-pelaajan tekevän niin - ja miten nuo on medium asetukset? mutta se ei ole nyt pointti tässä.) Samalla Sampsa kertoi, että testi suoritetaan tällä workshop-benchmarkilla. Kyseenalaistin, kuinka hyvin käytetty benchmark korreloi oikean pelikokemuksen kanssa (Premier- tai Faceit-otteluissa). Enkä usko, että kovinkaan hyvin – ainakaan omiin kokemuksiini perustuen.

Indikoiko HUB:n testi kuinka hyvin "oikean pelitilanteen" suorituskykyä? Miten se on testattu?

Parhaan tietoni mukaan HUB käyttää pro-ottelun demoa, josta suorituskyky mitataan. Sama demojen pyörittely näkyy välillä heidän monitoritesteissäänkin. En ole 100% varma toki. Oman CS2-kokemukseni perusteella heidän tuloksensa vaikuttavat olevan lähempänä todellista FPS-tasoa oikeassa pelitilanteessa. Io-techin tulokset puolestaan näyttävät hieman liian hyviltä todellisuuteen verrattuna – etenkin, jos nyt jostain seikoista johtuen ko. testimetodi alkaa vielä rankata näytönohjaimia selkeästi väärään järjestykseen oikean pelikokemukseen verraten, olisi mielestäni asiaa aiheellista tutkia.
 
Viimeksi muokattu:
Parhaan tietoni mukaan HUB käyttää pro-ottelun demoa, josta suorituskyky mitataan. Sama demojen pyörittely näkyy välillä heidän monitoritesteissäänkin. En ole 100% varma toki.
Saiskohan sen demon jostakin katsottavaksi, niin voitaisiin asiaa tutkia? Demot taitaa olla kans cs2 versioon sidottuja (ainakin cs go oli), ja jos siellä on joku vuoden vanha pro peli, niin itse pelinkin versio on vanha. Webbikoodia sekään ei käytä ja tulokset ei voi vastata aitoa premiere peliä. Myös ton demoviewerin vaikutus suorituskykyyn on suuri kysymysmerkki.
Oman CS2-kokemukseni perusteella heidän tuloksensa vaikuttavat olevan lähempänä todellista FPS-tasoa oikeassa pelitilanteessa.
Eri mappienkin välillä on isoja eroja fps:ssä. Se "todellinen FPS-taso" on aika vaikea päätellä yhden luvun perusteella olevan lähempänä tai kauempana.
 
Viimeksi muokattu:
Luin. Mikä sai sinut puolestaan uskomaan, etten olisi lukenut?

Sampsa sanoi, että testi tehdään samoilla asetuksilla, joita Natu käyttää. (Tosin on aika erikoista pitää High Dynamic Range -asetusta Performance-tilassa – en ole nähnyt juuri kenenkään pro-pelaajan tekevän niin - ja miten nuo on medium asetukset? mutta se ei ole nyt pointti tässä.) Samalla Sampsa kertoi, että testi suoritetaan tällä workshop-benchmarkilla. Kyseenalaistin, kuinka hyvin käytetty benchmark korreloi oikean pelikokemuksen kanssa (Premier- tai Faceit-otteluissa). Enkä usko, että kovinkaan hyvin – ainakaan omiin kokemuksiini perustuen.

Aika korrekti testi kun kaikki kortit on testattu samalla metodilla niin miten se on mielestäsi epäillyttävää ja väärä metodi? :lol:
Testimetodi on näin ollen vakioitu eikä siinä ole muuttuvia tekijöitä testin puolesta.
 
Uskon (ja toivon), että tämä CS-suorituskyky on asia, johon todennäköisesti palataan vielä myöhemmin tavalla tai toisella yleisessä debatissa. Tarkoitan siis sitä, että monissa testeissä näiden uutuuksien suorituskyky on todellakin vaikuttanut olevan poikkeuksellisen huonoa CS:ssä, ja ovat sijoittuneet CS-tulosten ränkkäyksessä paljon "omaa sijaintiaan" alemmaksi - siis verrattuna siihen, mihin käytännössä kaikissa muissa peleissä tai testeissä sijoittuvat. Redditissä ja muualla epäillään että taustalla on pakko olla jotain ajuritason asiaa, mutta saa nähdä.

Toivottavasti nämä kortit joka tapauksessa löytävät myös CS-suorituskyvyn osalta niin sanotusti paikkansa, jos eivät vielä siellä syystä tai toisesta ole.
 
Aika korrekti testi kun kaikki kortit on testattu samalla metodilla niin miten se on mielestäsi epäillyttävää ja väärä metodi? :lol:
Testimetodi on näin ollen vakioitu eikä siinä ole muuttuvia tekijöitä testin puolesta.

Uskon siis, että kyseinen workshop-benchmark tuottaa tuloksia, jotka eivät vastaa normaalin kuluttajan pelikokemusta.

Kun kuluttaja ostaa kaupasta testikokoonpanoa vastaavan setin ja 9070 XT -näytönohjaimen ja pelaa CS2:ta mainituilla kilpailullisilla asetuksilla – Premierissä tai Faceitissä – en usko, että FPS-keskiarvo on mitenkään yli 700. Enkä usko, että kortin suorituskyky on samalla tasolla kuin 7900 XTX:n tai 5080:n, kuten testi antaisi ymmärtää. Pelkään pahoin, että esitetty tulos on siis harhaanjohtava.

Mutta koska en selvästi osaa esittää pointtiani tarpeeksi selkeästi ja saan toistaa itseäni viestistä toiseen, joudun nostamaan kädet pystyyn. Koska moni nyt suhtautuu asiaan hyökkäävästi, en koe tarpeelliseksi jatkaa aiheesta kinastelua pidempään. Io-tech voi tutkia asiaa jos niin parhaaksi näkee. Kiitos.
 
Uskon siis, että kyseinen workshop-benchmark tuottaa tuloksia, jotka eivät vastaa normaalin kuluttajan pelikokemusta.

Kun kuluttaja ostaa kaupasta testikokoonpanoa vastaavan setin ja 9070 XT -näytönohjaimen ja pelaa CS2:ta mainituilla kilpailullisilla asetuksilla – Premierissä tai Faceitissä – en usko, että FPS-keskiarvo on mitenkään yli 700. Enkä usko, että kortin suorituskyky on samalla tasolla kuin 7900 XTX:n tai 5080:n, kuten testi antaisi ymmärtää. Pelkään pahoin, että esitetty tulos on siis harhaanjohtava.

Mutta koska en selvästi osaa esittää pointtiani tarpeeksi selkeästi ja saan toistaa itseäni viestistä toiseen, joudun nostamaan kädet pystyyn. Koska moni nyt suhtautuu asiaan hyökkäävästi, en koe tarpeelliseksi jatkaa aiheesta kinastelua pidempään. Io-tech voi tutkia asiaa jos niin parhaaksi näkee. Kiitos.

Ymmärrän kyllä mitä haet takaa mut jos pelitestit suoritettais vakioidun testin sijaan pelaamalla olisi muuttujia liian paljon -> vaikuttaisi FPS tuloksiin eikä se olisi silloin vakioitu. Tällöin oltaisi samassa pisteessä vänkäämässä kuin nyt.
 
Tässä CS2 FPS Benchmarkin tulokset (1% low):

Asus TUF 9070 XT OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 721 (280) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 567 (277) FPS
  • 4k Very High: 119 (83) FPS

MSI 5070 Ti Ventus 3X OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 669 (273) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 545 (276) FPS
  • 4k Very High: 172 (91) FPS
 
Näyttää siltä että 5070TI viedään kuin litran mittaa tuossa realistisessa oikean elämän pelitestissä. Toki sitten jossain 4K Very High mitä kukaan pelaaja ei käytä kilpailija on sitten parempi. Mutta sillä ei oikeassa elämässä ole kenellekään mitään väliä...

Hyvä että tuli oikeassa ketjussa ilmi niin tietävät ne jotka harkitsevat minkä kortin ostaa, kun tähän ketjuun kuitenkin tulivat!

:smoke:
 
Tässä CS2 FPS Benchmarkin tulokset (1% low):

Asus TUF 9070 XT OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 721 (280) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 567 (277) FPS
  • 4k Very High: 119 (83) FPS

MSI 5070 Ti Ventus 3X OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 669 (273) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 545 (276) FPS
  • 4k Very High: 172 (91) FPS

Kiitos tuloksista. Erikoiset ovat mielestäni yhä. Olisi todella mielenkiintoista nähdä säilyykö tulokset ja niiden relaatio todella samana oikeassa ottelussa/pelitilanteessa asti. Mutta ymmärrän, että sellaiseen ei ole mielenkiintoa tai resursseja tietysti lähteä ja vakioidun testinkin luominen on suhteellisen vaikeaa. Ajan kanssa netti tietysti saturoituu kattavammasta testailusta, josta jokainen voi tehdä johtopäätöksensä.

Epäilen yhä, että tuo yhteisön tekemä benchmark-kartta/ajo, jota käytätte tuottaa ihan omia mittaustuloksiaan, jotka eivät välttämättä ole kovinkaan vahvassa korrelaatiossa oikeasti toteutuvaan pelitilanteeseen. Eikä ole mielestäni siten kovinkaan hyvä testaustapa kuluttajanäkökulmasta. Mutta tämä tietysti vain oma mielipiteeni ja niitähän maailmaan mahtuu. Kiitos.
 
Tässä CS2 FPS Benchmarkin tulokset (1% low):

Asus TUF 9070 XT OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 721 (280) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 567 (277) FPS
  • 4k Very High: 119 (83) FPS

MSI 5070 Ti Ventus 3X OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 669 (273) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 545 (276) FPS
  • 4k Very High: 172 (91) FPS

Kiitos tuloksista. Erikoiset ovat mielestäni yhä. Olisi todella mielenkiintoista nähdä säilyykö tulokset ja niiden relaatio todella samana oikeassa ottelussa/pelitilanteessa asti. Mutta ymmärrän, että sellaiseen ei ole mielenkiintoa tai resursseja tietysti lähteä ja vakioidun testinkin luominen on suhteellisen vaikeaa. Ajan kanssa netti tietysti saturoituu kattavammasta testailusta, josta jokainen voi tehdä johtopäätöksensä.

Epäilen yhä, että tuo yhteisön tekemä benchmark-kartta/ajo, jota käytätte tuottaa ihan omia mittaustuloksiaan, jotka eivät välttämättä ole kovinkaan vahvassa korrelaatiossa oikeasti toteutuvaan pelitilanteeseen. Eikä ole mielestäni siten kovinkaan hyvä testaustapa kuluttajanäkökulmasta. Mutta tämä tietysti vain oma mielipiteeni ja niitähän maailmaan mahtuu. Kiitos.

Olisikohan tässä nyt kyse siitä että 4k resoluutiolla L3/L2-cache loppuu kesken molemmista, mutta 5070 Ti kärsii huomattavasti vähemmän kun on kuitenkin G7:aa johon turvautua, 9070 XT:n muistit kuitenkin todella hitaita noihin verrattuna. Kun cachen riittävyys ei ole ongelma, on 9070 XT hieman nopeampi kyseisessä pelissä/testissä.
 
Tässä CS2 FPS Benchmarkin tulokset (1% low):

Asus TUF 9070 XT OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 721 (280) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 567 (277) FPS
  • 4k Very High: 119 (83) FPS

MSI 5070 Ti Ventus 3X OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 669 (273) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 545 (276) FPS
  • 4k Very High: 172 (91) FPS
Nyt muuten on tuo 9070xt tulokset 4k:lla lähes 1:1 sen TPU testien kanssa sekä avg että 1% suhteen, käytännössä virhemarginaalin ja perus testien läpivientivarianssin päässä toisistaan:D.Samaten tuon 5070ti:n osalta.

Jostain syystä nuo 1080p ja 1440p medium asetuksilla 5070ti:llä olevat tulokset kuitenkin laahaa perässä eikä oikein toista tuota samaa kaavaa eli mitä luultavammin jokin ajuribugi joka kusee homman totaalisesti.

ps. Ei ole tarkoitus aloittaa mitään toimituksien välisiä kakanheittokisoja, kunhan on mielenkiintoista pohtia ja katsella nuota ja miten mikäkin vaikuttaa ja mihin.:tup:
 
Näyttää siltä että 5070TI viedään kuin litran mittaa tuossa realistisessa oikean elämän pelitestissä. Toki sitten jossain 4K Very High mitä kukaan pelaaja ei käytä kilpailija on sitten parempi. Mutta sillä ei oikeassa elämässä ole kenellekään mitään väliä...

Hyvä että tuli oikeassa ketjussa ilmi niin tietävät ne jotka harkitsevat minkä kortin ostaa, kun tähän ketjuun kuitenkin tulivat!

:smoke:
Eihän tuossa mitään mittaa viedä ku 1080p resoluutiolla pelkästään. Mitäs niillä fps tekikikään sen 540hz eli fps jälkeen ku se taitaa olla se tykein näyttö tällä hetkellä. Toki taitaa placeboa olla muutenkin kaikki yli 360hz oli mitä oli ne lukemat
 
Ei ainakaan mua oo koskaan kiinnostanut, kuhan tulee +100 niissä mitä pelaan. Pelaan pelkästään 4k laadulla yksin pelejä. Mutta se ei muuta sitä tosi asiaa että kun näytön virkistys taajuus on täynnä se on ihan sama työntääkö se 540 vai 1540fps. Se ei siitä kummene. Hyvinpä tuo 5070ti näyttäs täyttävän sen 540hz näytönkin jos pelaisi ja 1% low sama
 
Näyttää siltä että 5070TI viedään kuin litran mittaa tuossa realistisessa oikean elämän pelitestissä. Toki sitten jossain 4K Very High mitä kukaan pelaaja ei käytä kilpailija on sitten parempi. Mutta sillä ei oikeassa elämässä ole kenellekään mitään väliä...
Itse kun pelaan 4K OLED näytöllä niin kiinnostaa hiukan enemmän 4K suorituskyky kuin resoluutio joka oli relevantti pari vuosikymmentä sitten.
 
vakioidun testinkin luominen on suhteellisen vaikeaa. Ajan kanssa netti tietysti saturoituu kattavammasta testailusta, josta jokainen voi tehdä johtopäätöksensä.
Onko antaa esimerkkejä tälläisestä kattavammasta testailusta? Jotain anekdoottitason lukuja tulee varmasti vastaan, samoin ku (salaisella) demolla saatuja tuloksia, mutta aidosti kattavampi testailu ei varmaan realistisesti toteudu näissä koskaan.

Ensin pitäisi selvittää että vastaako demojen fps premier matsien fps lukuja. Sitten riippuen tuloksista päästään eteenpäin, tai sitten ei.

Jos demojen fps vastaa itse pelien fps lukuja, niin sit voitaisiin ajaa vaikka yks demo per poolissa oleva mappi per näyttis, kolme runia, uusimmasta majorista demot toki, jotta vastaa uusinta metaa. Hitaalla ja nopealla prossulla tietysti vielä, eri kuvanlaatuasetuksilla ja resoluutioilla, ja lopuksi saataisiin jotain tuloksia mitä ihmetellä ydessä. Jos demojen fps ei vastaa itse pelien fps lukuja, niin sit tämäkään ei tule toimimaan.

Työmäärä joitakin satoja tunteja ja koko työ uusiksi jokaisen uuden prossun ja näyttiksen julkaisussa. Aikaisintaan jotain indikaatiota voidaan siis saada noin parin viikon kuluttua, jos joku tämmöstä päättäisi alkaa toteuttamaan.

Tai sit hyväksyy sen että demoissa ja pelin kuvanlaatuasetuksissa on eroja ja ne voi realisoitua eri tavoin mitattuihin tuloksiin. Avoimet testimetofologiat, mallia io tech, on semmonen asia mitä voisi toivoa muiltakin testaajilta.
 
Itse kun pelaan 4K OLED näytöllä niin kiinnostaa hiukan enemmän 4K suorituskyky kuin resoluutio joka oli relevantti pari vuosikymmentä sitten.
Meinasin juuri lisätä saman asian vielä tuohon viestiini. Jos kiinnostais pelkkä kynäri ja vastaavat olisin ehkä saattanut yrittääkkin metsästää tuommoisen 9070xt 720e hinnalla, enempää en maksais. Ois ollu vähän reilut pari sataa halvempi kun 5070ti
 
Meinasin juuri lisätä saman asian vielä tuohon viestiini. Jos kiinnostais pelkkä kynäri ja vastaavat olisin ehkä saattanut yrittääkkin metsästää tuommoisen 9070xt 720e hinnalla, enempää en maksais. Ois ollu vähän reilut pari sataa halvempi kun 5070ti
Ei ainakaan mua oo koskaan kiinnostanut, kuhan tulee +100 niissä mitä pelaan. Pelaan pelkästään 4k laadulla yksin pelejä. Mutta se ei muuta sitä tosi asiaa että kun näytön virkistys taajuus on täynnä se on ihan sama työntääkö se 540 vai 1540fps. Se ei siitä kummene. Hyvinpä tuo 5070ti näyttäs täyttävän sen 540hz näytönkin jos pelaisi ja 1% low sama

Mikäli se kynäri ja muut kilpailulliset pelit kiinnostaisivat ja olet tosiaan sitä mieltä, ettei 150fps:ää enempää oikeastaan tarvitse, niin mihin sitten tarvitsisit edes 9070XT:tä? Joku wanha 5700XT ratukka tai RTX 2080 riittäisi vallan mainiosti. 9070XT on selvästikin hyvä kortti niille, jotka haluavat pelata kilpailullisia kevyitä pelejä 500+fps tasolla, tai eivät halua maksaa 4k-nautiskelusta premium-hintaa ja tyytyvät kohtuullisiin fps:iin niiden osalta. Sitten taas ne jotka haluavat äärimmäistä laatua hinnalla millä hyvänsä ostavat 5090:n.
 
Mikäli se kynäri ja muut kilpailulliset pelit kiinnostaisivat ja olet tosiaan sitä mieltä, ettei 150fps:ää enempää oikeastaan tarvitse, niin mihin sitten tarvitsisit edes 9070XT:tä? Joku wanha 5700XT ratukka tai RTX 2080 riittäisi vallan mainiosti. 9070XT on selvästikin hyvä kortti niille, jotka haluavat pelata kilpailullisia kevyitä pelejä 500+fps tasolla, tai eivät halua maksaa 4k-nautiskelusta premium-hintaa ja tyytyvät kohtuullisiin fps:iin niiden osalta. Sitten taas ne jotka haluavat äärimmäistä laatua hinnalla millä hyvänsä ostavat 5090:n.
Joo ei tarvitse yli 140fps yksin peleihin suurella resoluutiolla. Mutta en ole puhunut mitään että fps peleihin ei tarvitsisi kun vain tuon verran. Puhuin siitä että tuolla nuiden 1080p fps erolla ei ole mitään merkitystä kun kumpikin ohjain työntää täydet vaikka 540hz näyttöön.
 
NVIDIA on käyttänyt GDDR6-muisteja viimeksi RTX 3070-mallissa, sen jälkeen käytössä on ollut GDDR6X- ja nyt RTX 50 -sarjassa uudet GDDR7-muistit. Eiköhän noista piireistä lueta lämpötiladata ihan samalla tavalla AMD:lla ja NVIDIAlla.
4070 tuli myös gddr6. karvalakki juijaus malli
 
Meinasin juuri lisätä saman asian vielä tuohon viestiini. Jos kiinnostais pelkkä kynäri ja vastaavat olisin ehkä saattanut yrittääkkin metsästää tuommoisen 9070xt 720e hinnalla, enempää en maksais. Ois ollu vähän reilut pari sataa halvempi kun 5070ti

Nopeasti googletin ja halvin mitä saisi ostettua (ja on varastossa = saisi ostettua) näyttää olevan 1139,90€ hintainen Gigabyten Eagle OC SFF

Jos siis suostuu kopteri kaupasta jotain ostamaan..
Tuohon kun nopeasti laskee 1139,90€ - 721€ = 418,9€ hintaeroa. Joten joo.. onhan se reilut parisataa halvempaa... jopa niihin halvimpiin nyt myytävissä oleviin noin 800€ AMD:n korteihin verrattuna
 
Nopeasti googletin ja halvin mitä saisi ostettua (ja on varastossa = saisi ostettua) näyttää olevan 1139,90€ hintainen Gigabyten Eagle OC SFF

Jos siis suostuu kopteri kaupasta jotain ostamaan..
Tuohon kun nopeasti laskee 1139,90€ - 721€ = 418,9€ hintaeroa. Joten joo.. onhan se reilut parisataa halvempaa... jopa niihin halvimpiin nyt myytävissä oleviin noin 800€ AMD:n korteihin verrattuna
Siis mä vertasin omaan 5070ti primeen jonka ostin gigantista julkaisu yönä 945,9e posteineen. En ois ostanut ollenkaan jos en olis saanu tuolla hinnalla tai olisin odottanut niin kauan että saa, jos saa. Nyt vähän mietinnässä et kokeilisko kyttäillä saisko jossain Vaiheessa 5080 primen 1229e hinnalla et onko sen 300e väärti vai ei. Sit jättää toisen käyttöön. Jos sattuu et hinnat nousee ja tuolla rahalla ei saa enää ollenkaan ni sit olkoon
 
-30% - +10 % välillä pystyy säätämään Power Limitiä ja -200 mV alivoltittamaan.
Testasin mitä antaa pelkällä jännitelaskulla ja taajuuden laskulla.

GPU taajuutta ei taida saada vielä mistään lukittua näillä uusilla. Ainakaan asetuksissa ei vielä ole "Max Frequency" kohtaa. Pelkkä offset. Jokatapauksessa Unreal Heavenissa vaikutus original 108fps->104fps. Käytetty teho laski 300w:sta -> 186w:iin. Ihan hyvä tulos tämäkin, mutta vieläkin alemmas toivon että pääsisi. Pelkkä powerlimit -30% asetus johti 212w tehonkulutukseen

1741363138416.png

Nyt pelasin Warzonea, niin nyt tällä kortilla menee sähköä 83-116w. Aiemmin 119fps capattynä (iChill) 4070super vei 100-125w. Eli performance/w nousi, kuten toivoinkin. Ei varmaan yhtä hyvin skaalaudu muissa peleissä, mutta tässä ainakin kivasti
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun pelaan 4K OLED näytöllä niin kiinnostaa hiukan enemmän 4K suorituskyky kuin resoluutio joka oli relevantti pari vuosikymmentä sitten.

Tästähän se ongelma (ainakin joillekin) tulee. Itsekin pelaan vain 1440p 144Hz näytöllä jotain itseäni ei noin teoria tasolla kiinnosta yhtään 1080p tai 4K saati 8K pelaaminen. Mutta kun nämä arvostelut tehdään kaikille ja alunperin kyse oli siitä miten tätä peliä ja testiä saisi juuri realistisemmaksi jne. Itsehän en todellakaan pelaa CS:ää, aikoinaan ehkä Half-Life modia hieman mutta en ensimmäistä enkä toista erillistä peliä. Vaikka kysyttäisi en pelaisi sitä rahasta tai edes huvin vuoksi. Aikoinaan Dukenukem 3D oli ihan OK.

Mutta jos miettii niitä jotka pelaavat, heitä varten tuo testi on tehty 100% oikein ja siitähän tässä nyt oli kyse. Sitten on erikseen muut pelit, mitä esim. sinä 4K:lla ja minä 1440P pelaamme...

Kuitenkaan en tahdo ottaa pois niiltä joille tuo peli on tärkeä sitä aitoa ja oikeaa 1080p testiä mitä he kaipaavat ja millaista ihan oikeassa elämässä he pelaavat. Joten se heille suotakoon. En minäkään valita miksi ei ole 1440p 144Hz testejä peleistä kuten Total War: Warhammer 3 ja Battletech joita itse pelaan eniten (juuri noilla resoluutioilla). Mutta joiden uskon (tiedän) kyllä toimivan oikein hyvin tässä 9070 ja 9070XT sukupolvessa jota sinäkin olet varmaan ostamassa kun tässä ketjussa olet. Eli hyvää perjantaita ja viikonloppua sinnekin päin! :kippis:
 
Onko antaa esimerkkejä tälläisestä kattavammasta testailusta? Jotain anekdoottitason lukuja tulee varmasti vastaan, samoin ku (salaisella) demolla saatuja tuloksia, mutta aidosti kattavampi testailu ei varmaan realistisesti toteudu näissä koskaan.

Ensin pitäisi selvittää että vastaako demojen fps premier matsien fps lukuja. Sitten riippuen tuloksista päästään eteenpäin, tai sitten ei.

Jos demojen fps vastaa itse pelien fps lukuja, niin sit voitaisiin ajaa vaikka yks demo per poolissa oleva mappi per näyttis, kolme runia, uusimmasta majorista demot toki, jotta vastaa uusinta metaa. Hitaalla ja nopealla prossulla tietysti vielä, eri kuvanlaatuasetuksilla ja resoluutioilla, ja lopuksi saataisiin jotain tuloksia mitä ihmetellä ydessä. Jos demojen fps ei vastaa itse pelien fps lukuja, niin sit tämäkään ei tule toimimaan.

Työmäärä joitakin satoja tunteja ja koko työ uusiksi jokaisen uuden prossun ja näyttiksen julkaisussa. Aikaisintaan jotain indikaatiota voidaan siis saada noin parin viikon kuluttua, jos joku tämmöstä päättäisi alkaa toteuttamaan.

Tai sit hyväksyy sen että demoissa ja pelin kuvanlaatuasetuksissa on eroja ja ne voi realisoitua eri tavoin mitattuihin tuloksiin. Avoimet testimetofologiat, mallia io tech, on semmonen asia mitä voisi toivoa muiltakin testaajilta.

Ei ole. Eikä ole minun tehtäväni keksiä io-techille uutta testimetodologiaa, vaikka havaitsisinkin nykyisen olevan virheellinen ja pyrkisin antamaan siitä ystävällistä palautetta.

Jos tosiasia on se, että nykyinen community benchmark tuottaa kyllä helposti toistettavia tuloksia, mutta 1.
ei aseta näytönohjaimia todellisessa pelissä toteutuvaan suorituskykyjärjestykseen, ja 2. peli ei tosielämän pelitilanteissa pyöri lähellekään benchmarkin antamalla FPS:llä, niin silloin testaustapaa olisi varmasti syytä päivittää.

Toki, jos tarkoituksena on nimenomaan mitata juuri tämän benchmarkin suorituskykyä kyseisellä näytönohjaimella kyseisessä testissä, se on asia erikseen. Sillä mitään muuta relevanssia tuolla saadulla tuloksella ei vaikuta olevan.

Ehdotukseesi luulen kuitenkin, että jonkinlainen välimalli voisi olla mahdollinen ja olemassa, tuon muutaman minuutin kamera-ajo benchmarkin ja satojen tuntien multimap-testi eri grafiikka-asetuksilla välissä - jossa löydettäisiin jonkunlainen rehti totuus siitä mitä loppukäyttäjän on todella kohtuullista odottaa suorituskyvyn suhteen mahdollisiimman vähällä testaustyömäärällä. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Kummasti ne korkeat fps:t ei enää kiinnostakaan kun AMD saa kovia lukemia :P
Noinhan se meni CPU puolellakin: kun AMD:llä meni huonosti sitä haukuttiin kiukaaksi ja kun tilanne sitten flippasi toisinpäin, niin aiemmin kiukaasta valittaneiden mielestä vain sillä teholla oli merkitystä. Ihan sama vaikka olisi sulanut pöydälle se Intel
 
Noinhan se meni CPU puolellakin: kun AMD:llä meni huonosti sitä haukuttiin kiukaaksi ja kun tilanne sitten flippasi toisinpäin, niin aiemmin kiukaasta valittaneiden mielestä vain sillä teholla oli merkitystä. Ihan sama vaikka olisi sulanut pöydälle se Intel
Miks tätä kiuas skeidaa toistetaan ku papukaijat joka paikassa. Eihän tuo pidä edes paikkaansa. 14900k pelatessa 62-68° ja teki minkä testin vaan ei mene yli 80°. Ja tää se pahin "kiuas" 14600k pelatessa 50° ja tehoa om siinäkin ihan riittämiin. Kaikki kiehuu ku jäähdytys puutteellinen, myös ne amdt
 
Eikä ole minun tehtäväni keksiä io-techille uutta testimetodologiaa, vaikka havaitsisinkin nykyisen olevan virheellinen
Miten se on virheellinen? Se on tarkkaan dokumentoitu tapa saada toistettavia tuloksia.
Virheellinen on sanana aika raju. ’Puutteellinen’ nyt vielä voisi ymmärtää, mutta ei tossa mitään virhettä ole. Yhtä virheellinen tuo on kuin minkä tahansa yksittäisen demon ajaminen.
1.
ei aseta näytönohjaimia todellisessa pelissä toteutuvaan suorituskykyjärjestykseen
Mikä se järjestys on?
2. peli ei tosielämän pelitilanteissa pyöri lähellekään benchmarkin antamalla FPS:llä, niin silloin testaustapaa olisi varmasti syytä päivittää.
Miten?
Toki, jos tarkoituksena on nimenomaan mitata juuri tämän benchmarkin suorituskykyä kyseisellä näytönohjaimella kyseisessä testissä, se on asia erikseen.
Eikö kaikki benchmarkit mittaa nimenomaan juuri sen benchmarkin suorituskykyä? En ymmärrä.
Ehdotukseesi luulen kuitenkin, että jonkinlainen välimalli voisi olla mahdollinen, ehkä joku kultainen keskitie voi olla olemassa tuon minuutin kamera-ajo benchmarkin ja satojen tuntien multimap-testi eri grafiikka-asetuksilla välissä. :tup:
Mikä olisi mielestäsi hyvä kompromissi ja miten sen toteuttaisit?
 
Miks tätä kiuas skeidaa toistetaan ku papukaijat joka paikassa.

Koska monesti kun yksi osapuoli (oli se sitten AMD, Nvidia, Intel, Android, Apple tai mikä tahansa) on ns. yllättäen häviöllä alkaa loppua argumentit ja tuodaan esille sitten vähemmän tärkeitä seikkoja tai jopa seikkoja mitä käytettiin aiemmin kilpailijan halventamiseen.

Esim. Intel naureskeli ja yritti mollata AMD:ta siitä miten heillä on prosessoreita missä on "liimattu yhteen" useampia yksiköitä ja siten luotu suurempia ydin/säie ryhmiä. Sitten alkoivat itse tekemään perässä. Noin siis esimerkin vuoksi.

Ihan tässä muutaman päivän sisällä olen jopa lukenut Nvidian fanipoikien kertovan miten kaikki tekniikat alle DLSS 4 ovat antiikkia ja täysin turhia.. Mikä heittää ns. "bussin alle" jokaisen näytönohjaimen mitä on maailmassa ikinä tehty ennen Nvidian 5000-sarjaa. :lol:
 
Miten se on virheellinen? Se on tarkkaan dokumentoitu tapa saada toistettavia tuloksia.
Virheellinen on sanana aika raju. ’Puutteellinen’ nyt vielä voisi ymmärtää, mutta ei tossa mitään virhettä ole. Yhtä virheellinen tuo on kuin minkä tahansa yksittäisen demon ajaminen.

Mikä se järjestys on?

Miten?

Eikö kaikki benchmarkit mittaa nimenomaan juuri sen benchmarkin suorituskykyä? En ymmärrä.

Mikä olisi mielestäsi hyvä kompromissi ja miten sen toteuttaisit?

Mä pahoittelen @pomk, mutta en pysty vastaamaan sinulle enempää ja keskustelu tästä asiasta venyy aivan liian pitkäksi. Tuntuu, että heittelet olkiukoilla ja vänkäät lillukanvarsista tarkoituksella. Olen esittänyt useasti ja perustellusti mahdollisen ongelman ja epäjohdonmukaisuudet tuloksissa, joita kyseiseen testaustapaan mahdollisesti liittyy, ja pyytänyt ainoastaan, että io-tech ottaisi nämä seikat huomioon tuottaakseen yhä parempia ja luotettavampia testejä jatkossa jos mahdollista.
 
Kysäise alkuun vaikka HUB:lta miten ovat saaneet 4080 Superin suorituskykyisemmäksi kuin 5080, eikö tämä herätä mitään kysymyksiä testin luotettavuudesta?


CS2 meillä testattu 1080p, Medium-asetuksilla, FSR pois päältä ja käytössä on CS2 FPS Benchmark jonka jokainen voi ladata täältä ja ajaa vertailutuloksen:


Muut tahot eivät kaiketi ole testimetodiaan kertonut.


Minun käsittääkseni valtaosa ja myös minä itse pelaan Counter Strikeä juurikin noilla asetuksilla (1080p), ei 1440p, ei 4k MAX. Prosessori Counter Strikessä ja monissa muissa vastaavissa peleissä on melkein tärkeämmässä roolissa, ei niinkään näytönohjain.

Näillä 1080p-asetuksilla entinen CS-kilpapelaaja natu pelaa, joka on myös töissä Suomen suurimmassa esports-organisaatiossa Encessä, jonka CS-joukkue pelaa ajoittain Major-tasolla:

1741346001598.png


Tässä vielä koko kaavio, kuten kuvasta näkyy 5090 ja 4090 kanssa on jo prosessori pullonkaulana:

1741345850850.png


Mutta joo, tässä nyt vähän taustaa ja selvitystä meidän poikkeuksellista CS2-tuloksesta.
Jooh, hattua pois päästä ja kaikki peukut pystyy @Sampsa :lle, @mehari :lle ym.

Juuri noin CS2 pitääkin testata.

Ruuvattakoon muista peleistä sitten ne nupit kaakkoon.
 
Tässä CS2 FPS Benchmarkin tulokset (1% low):

Asus TUF 9070 XT OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 721 (280) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 567 (277) FPS
  • 4k Very High: 119 (83) FPS

MSI 5070 Ti Ventus 3X OC:
  • 1080p Medium (FSR Off): 669 (273) FPS
  • 1440p Medium (FSR Off): 545 (276) FPS
  • 4k Very High: 172 (91) FPS
Tuo 4K very high testaa näytönohjainta, ja siinä 5070 Ti onkin saanut paremman tuloksen. Radeonin avg. on niin heikko, että tuossa on varmaankin tullut jo 9070 XT:n välimuistin/kaistan rajallisuus vastaan, jolloin avg. on romahtanut vs. 5070 Ti.

Sen sijaan 1080p medium on paljastanut 9800X3D:n rajallisuuden (tai GeForcen suuremman driver overheadin, mutta sehän on jo vanhaa tietoa). Prossu jaksaisi pyörittää peliä enintään 7xx fps, mutta kun se samaan aikaan kuormittuu GeForcen perinteisesti suuremmasta driver overheadista, jää tulos 669 fps:ään. Näillä asetuksilla prossun hitaus verotti prossulle raskaamman Geforcen tulosta. Pitäisi olla tulevaisuuden 10800X3D/11800X3D, jos joku jostain syystä haluaisi selvittää puhtaasti 5070 Ti:n rajat tuossa pelissä noin kevyillä asetuksilla kuin 1080p medium. Tämän hetken suorittimilla 9070 XT on tuossa nopeampi kuin 5070 Ti, ja se on tämän hetken kilpapelaajalle oleellisinta. Aikanaan prossun vaihtuessa nopeampaan, myös näytönohjain päivittynee samalla, joten ketään tuskin kiinnostaa 5070 Ti:n nopeus 11800X3D:llä.


HUB on mitannut 4090:lle avg. 668 fps. Se eroaa vain 1 fps mittaamastasi 669 fps:stä 5070 Ti:lle. Jos palkkeja katsoo, niin jopa 7800X3D on selvästi hitaampi kuin 9800X3D, eli 1080p medium on aivan selvästi prossurajoitteinen. Silloin auttaa vaihtaa nopeampaan prossuun (ei ole olemassa) tai vaihtamalla näytönohjaimeen, joka kuormittaa vähemmän prossua. Vaihtamalla tuohon testiin nopean Radeonin, voisi 9800X3D jaksaa 721 fps, kuten sinulla 9070 XT jaksoi.



Screenshot_2025-03-07-18-27-28-41_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kysäise alkuun vaikka HUB:lta miten ovat saaneet 4080 Superin suorituskykyisemmäksi kuin 5080, eikö tämä herätä mitään kysymyksiä testin luotettavuudesta?
Voiko GDDR7 kasvaneet muistiviiveet vaikuttaa tuohon? Onhan teidänkin benchmarkissa nuo kortit aivan selvästi virhemarginaalin sisällä toisistaan.
 
Ihan tässä muutaman päivän sisällä olen jopa lukenut Nvidian fanipoikien kertovan miten kaikki tekniikat alle DLSS 4 ovat antiikkia ja täysin turhia.. Mikä heittää ns. "bussin alle" jokaisen näytönohjaimen mitä on maailmassa ikinä tehty ennen Nvidian 5000-sarjaa. :lol:
Täytyy kyllä sanoa että minua tuo dlss4 ei vakuuttanut lainkaan. Sen takia vaihdoin periaatteessa tähän 5000 sarjaan kun olin utelias ja halusin nähdä sen omin silmin.
Blurraa luonnollisesti kuvaa vielä enemmän kun dlss3, joka sitten jäikin käyttöön koska koin kuvan paremmaksi sillä ja hiukan Tekstuureja pudottamalla, ihan kuin tähänkin asti 4070tis. Kyllähän sillä dlss4 Joo sai hyviä fps mutta ei tuntunut eikä näyttänyt kyllä hyvältä. Siksi äsken mainitsin että taidan metsästää 5080 kun tarvitsen tuon dlss3 kanssa enemmän raakaa tehoa että saan asetukset "tapissa" dlss3 sen +100fps 4k . 5090 ne saisi Joo helposti mutta en halua sijoittaa 3k pelkkään näytönohjaimeen. Ehdin kuitenkin pelata vain 2-3 päivänä 2vk aikana. Näin vähäiseen käyttöön hankala perustella edes nykyisiä osia, mutta onhan ne oltava kuitenkin sillon kun joskus kerkeää pelata jotain.
 
Artikkeliin lisätty Counter Strike 2 -tulokset 9070 XT vs 5070 Ti ajettuna CS2 FPS Benchmarkilla myös 1440p Medium ja 4K Very High:

1741369415544.png


Huom! Tulokset eivät vastaa oikeita kilpailullisen pelaamisen tuloksia, mutta ovat vertailukelpoisia keskenään. Benchmarkin kehittäjä kuvailee testiä näin:

The results from this benchmark shouldn't be compared against real competitive matches, due to your client having to simulate the entire game, which doesn't happen when playing on a server. This benchmark is 100% reliable and reproducible and as such should only be used to compare results against ITSELF, to check for config/hardware changes.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ku jaksatte mut omasta mielestä vähän turha noita joitaki Cs2 testejö tosiaan tehä 4Klla. Menee vähän samaan kategoriaan ku jotku vaatii jotain 480x640 testejä prossuilla.

Enemmän esim omasta näkökulmasta kiinnostais näissä vaikka ultrawidellä pari testiä joskus myöhemmin ihan vaan et miten se muisti riittää noissa.
 
Ittee olis vielä kiinnostanu radeonien suorituskyky Blenderissä, jossa ne ilmeisesti ottavat aika reilusti pataan nahkatakkimiehen verrokkikorteilta.
 
Ittee olis vielä kiinnostanu radeonien suorituskyky Blenderissä, jossa ne ilmeisesti ottavat aika reilusti pataan nahkatakkimiehen verrokkikorteilta.
Tuon Blenderin oman benchmark-sivun listauksista tosiaan selviää aika äkkiä, ettei AMD ole tuohon Blenderiin kauheasti resursseja laittanut. 9070:lle ei ole tuolla tuloksia, mutta 7900 XTX:lläkin paras tulos on saatu ZLUDA:a käyttämällä (toisella tulossivulla).
Linuxin puolella noi ajurit ovat kanssa sen verta vaiheessa, että se Blenderin HIP ei toimi tällä hetkellä lainkaan 9070:lla
"But the likes of Blender 4.3's HIP back-end wasn't working with ROCm on the Radeon RX 9070 series on Linux."
 
Hyvä julkaisu AMD:ltä. Ylihintainen omaan makuun, joten jään odottelemaan seuraavia GPU-sukupolvia. Kiitos IO-Sampsalle kattavasta testauksesta.
 
Tuon Blenderin oman benchmark-sivun listauksista tosiaan selviää aika äkkiä, ettei AMD ole tuohon Blenderiin kauheasti resursseja laittanut. 9070:lle ei ole tuolla tuloksia, mutta 7900 XTX:lläkin paras tulos on saatu ZLUDA:a käyttämällä (toisella tulossivulla).
Linuxin puolella noi ajurit ovat kanssa sen verta vaiheessa, että se Blenderin HIP ei toimi tällä hetkellä lainkaan 9070:lla
"But the likes of Blender 4.3's HIP back-end wasn't working with ROCm on the Radeon RX 9070 series on Linux."
Joo ja 9070 XT:n suorituskyky Blenderin osalta näyttäisi olevan erittäin lähellä 7900 XTX, joissakin testeissä jopa pikkusen heikompi:

gbljdpxd.png


Tuo on kyllä melkonen turn-off blenderöijille, varsinkin 5070 Ti:hin verrattuna.
 
Sen sijaan 1080p medium on paljastanut 9800X3D:n rajallisuuden (tai GeForcen suuremman driver overheadin, mutta sehän on jo vanhaa tietoa). Prossu jaksaisi pyörittää peliä enintään 7xx fps, mutta kun se samaan aikaan kuormittuu GeForcen perinteisesti suuremmasta driver overheadista, jää tulos 669 fps:ään.
Tuo prossu ja nvidian (nopeampi) näyttis on aiemmissa io techin testeissä pärjänny aina 772 fps asti. Tuskin siis on driver overheadista kyse, ainakaan kovin kokonaisvaltaisesti, muutenhan nopeampikin nvidian näyttis rajoittuisi samoihin lukemiin.
 
Tuo prossu ja nvidian (nopeampi) näyttis on aiemmissa io techin testeissä pärjänny aina 772 fps asti. Tuskin siis on driver overheadista kyse, ainakaan kovin kokonaisvaltaisesti, muutenhan nopeampikin nvidian näyttis rajoittuisi samoihin lukemiin.
Näköjään IO-techin 9070 XT -testissä ei ollut aivan kaikkien ruutujen osalta prossurajoittunut tilanne vielä 5070 Ti:n tapauksessa, kun kerran 5090 oli 14,0 % nopeampi, mutta onhan muu kone hangannut jo pahasti vastaan. Eron pitäisi olla lonkalta 75-100 % sellaisissa tapauksissa, joissa prossu ei jarruta 5090:n menohaluja.

Entäpä 9070 XT:n tapauksessa? GeForce 5090 pyörittii keskiarvona 5,8 % nopeammin kuin 9070 XT, 763 fps vs. 721 fps. Radeon ei siis ollut täysin prossurajoitteinen, koska 5090 ylsi vähän parempaan. Radeon 9070 XT oli kuitenkin vaivaiset 3,7 % nopeampi kuin 9070. Isoveljen kuuluisi olla vähintään 15 % nopeampi (jos prossu ei rajoittaisi), joten kyllähän muu kone on suurelta osin rajoittanut 9070 XT:tä. Voisi ajatella, että vain noin 25 % ajasta 9070 XT on vapaasti saanut kuroa etumatkaa 9070:een, mutta noin 75 % ajasta XT on joutunut himmailemaan 9800X3D:n toimiessa "turva-autona", joka rajoittaa nopeuden samaan kuin 9070:llä.

Nopean 5090:n 763 fps oli totaalisen prossurajoittunut tilanne, koska se ei ollut yhtään parempi kuin 4090:n 763 fps.

Kristallipallo sanoo, että IO:n testissä kuvitteellinen 5090 Ti OC pyörittäisi samat 763 fps, eli siinä on GeForcen raja. Kuvitteellinen Radeon 9090 XTX pienemmällä driver overheadilla ehkä jaksaisi 8xx fps. Tuo kuvitteellinen 5090 Ti OC tai jopa tavallinen 5090 jaksaisi 8xx fps, kunhan siihen tulevaisuudessa vaihtaisi Ryzen 10800X3D:n.


HUB:n testissä GeForcen raja oli alempana. RTX 4090 jaksoi 9800X3D:llä 668 fps, ja tulos lörpähti 592 fps:ään, kun prossu vaihdettiin hitaampaan 7800X3D:hen. Huomattavan prossurajoittuneet asetukset siis (1080p medium) CS2:ssa.


Kaikki merkit viittaavat siihen, että CS2 1080p medium on suurimmalta osin (~75 % ajasta) prossurajoitteinen, kun Radeon pyörittää 721 fps. Enemmän driver overheadia tuottava GeForce ollee prossurajoitteinen jo 6xx fps. Jos heittää, että 5090:n pitäisi olla vapaasti kirmatessaan esim. 75 % nopeampi kuin 5070 Ti, ja toteutunut oli 14,0 %, on 5090 körötellyt kiltisti peräti 81 % ajasta turva-auto-9800X3D:n takana. Todellisuudessa vielä enemmän, koska 75 % oli alakanttiin. Uusi 5070 Ti oli vain 9 % nopeampi kuin 5070, joten sekin on körötellyt noin 70 % ajasta prossun takana, jos vapaasti kirmatessaan se olisi 30 % nopeampi kuin 5070 (0,3 * 1,3 + 0,7 * 1 = 1,09).

Miksi sitten 9070 XT oli nopeampi prossurajoitteisella 1080-mediumilla kuin 5070 Ti, vaikka Radeon körötteli turva-auton takana enemmän, 75 % vs. 70 %? Selitys on, että Radeonin turva-auto ajaa nopeammin kuin GeForcen turva-auto. Turva-auto oli prossu, ja prossu jaksaa pinkoa sitä nopeammin mitä vähemmän on driver overheadia.


Ei tuosta nyt satavarma voi olla. Tosiasia kuitenkin on, että:

1. prossu on hitaanpuoleinen CS2@1080-medium, kun liikutaan lukemissa 700 (+/- 100) fps, jolloin se jarruttaa menoa

2. Radeonin pienemmällä driver overheadilla prossu kykenee korkeampiin fps-lukemiin, minkä ansiosta Radeonin körötellessä prossurajaa vastaan fps on korkeampi, mikä auttaa nostamaan keskiarvoa

3. Prossurajoitteisilla (vaikkakaan ei täydellisen) asetuksilla Radeon meni ohi


En mä driver overheadia parempaa selitystä keksi, miksi Radeon meni ohi prossuraskailla asetuksilla.


Jos asiaa haluaisi vielä lisää testata, voisi kokeilla asetuksia, joilla prossu ei ole pullonkaula, mutta toisaalta ei ylitettäisi Radeonin välimuistin/kaistan rajoja.

Tuo 1080p medium kolkutteli liian paljon prossun rajoja pyörien noin 700 fps. Radeon oli 7,8 % edellä.

Seuraava 1440p medium kutisti Radeonin etumatkan 4 %:iin, mutta yhä oltiin tasolla 550 fps, joten prossu pääsi todennäköisesti edelleen antamaan mausteensa tuloksiin.

Raskas 4K very high taas oli jo liian hapokas asetus Radeonille, kun suorituskyky suorastaan romahti vs. 5070 Ti, jolloin GeForce oli 45 % nopeampi.

Luultavasti 2160p medium/2160p high olisi sellainen asetus, jolla meno hidastuisi sellaisiin lukemiin, että prossu ei vaikuttaisi tuloksiin, mutta Radeon ei vielä romahtaisi. Sehän jo tiedetään, että Radeon romahtaa 119 fps:ään 2160p very high.


Onnistuisiko @Sampsa ajaa akateemisesta mielenkiinnosta vielä 2160p medium, 9070 XT vs. 5070 Ti? Silloin olisi nätisti siinä samassa kuvaajassa allekkain kolmikko 1080p med, 1440p med ja 2160p med, joissa GPU-työn per ruutu kasvaessa (CPU:lla pysyy vakiotyö per ruutu) CPU-pullonkaula asteittain hellittää otettaan. Vaihtuuko korttien ykköspaikka 1440p med ja 2160p med välillä, vai ollaanko aivan rinta rinnan@2160p medium? Sitten jokerina pohjalla olisi se jo ajettu 2160p very high, mistä näkee mitä tapahtuu, kun mennään Radeonin välimuistin/kaistan mukavuusalueen yli.
 
Eron pitäisi olla lonkalta 75-100 % sellaisissa tapauksissa, joissa prossu ei jarruta 5090:n menohaluja.
Jep. Raja tulee siis vastaan jossain kohtaa 5070 ja 5090 välissä.

Tarkempi tarkastelu vaatisi frametime graafeja. Niistä sitten näkisi että missä kohdin tulee prossu vastaan (eli fps on 5070 ja 5090 välillä identtinen) ja missä kohtaa ei. Sama toki 9070 ja 9070xt välillä. Tällöin kans 9070 ja 5070 vertailussa näkisi että onko prossurajoitteiset hetket samassa kohtaa vai ei, ja jos on niin näkisi driver overheadin aiheuttaman konkreettisen eron.
 
Noinhan se meni CPU puolellakin: kun AMD:llä meni huonosti sitä haukuttiin kiukaaksi ja kun tilanne sitten flippasi toisinpäin, niin aiemmin kiukaasta valittaneiden mielestä vain sillä teholla oli merkitystä. Ihan sama vaikka olisi sulanut pöydälle se Intel
Eikös "kiukaisuudessa" kyse ois ennemmin wateista, kuin piirin lämmöstä. :)

Höhlä taivutus kyl, oli pakko. :kahvi:
 
  • Tykkää
Reactions: ile
Näköjään IO-techin 9070 XT -testissä ei ollut aivan kaikkien ruutujen osalta prossurajoittunut tilanne vielä 5070 Ti:n tapauksessa, kun kerran 5090 oli 14,0 % nopeampi, mutta onhan muu kone hangannut jo pahasti vastaan. Eron pitäisi olla lonkalta 75-100 % sellaisissa tapauksissa, joissa prossu ei jarruta 5090:n menohaluja.

Entäpä 9070 XT:n tapauksessa? GeForce 5090 pyörittii keskiarvona 5,8 % nopeammin kuin 9070 XT, 763 fps vs. 721 fps. Radeon ei siis ollut täysin prossurajoitteinen, koska 5090 ylsi vähän parempaan. Radeon 9070 XT oli kuitenkin vaivaiset 3,7 % nopeampi kuin 9070. Isoveljen kuuluisi olla vähintään 15 % nopeampi (jos prossu ei rajoittaisi), joten kyllähän muu kone on suurelta osin rajoittanut 9070 XT:tä. Voisi ajatella, että vain noin 25 % ajasta 9070 XT on vapaasti saanut kuroa etumatkaa 9070:een, mutta noin 75 % ajasta XT on joutunut himmailemaan 9800X3D:n toimiessa "turva-autona", joka rajoittaa nopeuden samaan kuin 9070:llä.

Nopean 5090:n 763 fps oli totaalisen prossurajoittunut tilanne, koska se ei ollut yhtään parempi kuin 4090:n 763 fps.

Kristallipallo sanoo, että IO:n testissä kuvitteellinen 5090 Ti OC pyörittäisi samat 763 fps, eli siinä on GeForcen raja. Kuvitteellinen Radeon 9090 XTX pienemmällä driver overheadilla ehkä jaksaisi 8xx fps. Tuo kuvitteellinen 5090 Ti OC tai jopa tavallinen 5090 jaksaisi 8xx fps, kunhan siihen tulevaisuudessa vaihtaisi Ryzen 10800X3D:n.


HUB:n testissä GeForcen raja oli alempana. RTX 4090 jaksoi 9800X3D:llä 668 fps, ja tulos lörpähti 592 fps:ään, kun prossu vaihdettiin hitaampaan 7800X3D:hen. Huomattavan prossurajoittuneet asetukset siis (1080p medium) CS2:ssa.


Kaikki merkit viittaavat siihen, että CS2 1080p medium on suurimmalta osin (~75 % ajasta) prossurajoitteinen, kun Radeon pyörittää 721 fps. Enemmän driver overheadia tuottava GeForce ollee prossurajoitteinen jo 6xx fps. Jos heittää, että 5090:n pitäisi olla vapaasti kirmatessaan esim. 75 % nopeampi kuin 5070 Ti, ja toteutunut oli 14,0 %, on 5090 körötellyt kiltisti peräti 81 % ajasta turva-auto-9800X3D:n takana. Todellisuudessa vielä enemmän, koska 75 % oli alakanttiin. Uusi 5070 Ti oli vain 9 % nopeampi kuin 5070, joten sekin on körötellyt noin 70 % ajasta prossun takana, jos vapaasti kirmatessaan se olisi 30 % nopeampi kuin 5070 (0,3 * 1,3 + 0,7 * 1 = 1,09).

Miksi sitten 9070 XT oli nopeampi prossurajoitteisella 1080-mediumilla kuin 5070 Ti, vaikka Radeon körötteli turva-auton takana enemmän, 75 % vs. 70 %? Selitys on, että Radeonin turva-auto ajaa nopeammin kuin GeForcen turva-auto. Turva-auto oli prossu, ja prossu jaksaa pinkoa sitä nopeammin mitä vähemmän on driver overheadia.


Ei tuosta nyt satavarma voi olla. Tosiasia kuitenkin on, että:

1. prossu on hitaanpuoleinen CS2@1080-medium, kun liikutaan lukemissa 700 (+/- 100) fps, jolloin se jarruttaa menoa

2. Radeonin pienemmällä driver overheadilla prossu kykenee korkeampiin fps-lukemiin, minkä ansiosta Radeonin körötellessä prossurajaa vastaan fps on korkeampi, mikä auttaa nostamaan keskiarvoa

3. Prossurajoitteisilla (vaikkakaan ei täydellisen) asetuksilla Radeon meni ohi


En mä driver overheadia parempaa selitystä keksi, miksi Radeon meni ohi prossuraskailla asetuksilla.


Jos asiaa haluaisi vielä lisää testata, voisi kokeilla asetuksia, joilla prossu ei ole pullonkaula, mutta toisaalta ei ylitettäisi Radeonin välimuistin/kaistan rajoja.

Tuo 1080p medium kolkutteli liian paljon prossun rajoja pyörien noin 700 fps. Radeon oli 7,8 % edellä.

Seuraava 1440p medium kutisti Radeonin etumatkan 4 %:iin, mutta yhä oltiin tasolla 550 fps, joten prossu pääsi todennäköisesti edelleen antamaan mausteensa tuloksiin.

Raskas 4K very high taas oli jo liian hapokas asetus Radeonille, kun suorituskyky suorastaan romahti vs. 5070 Ti, jolloin GeForce oli 45 % nopeampi.

Luultavasti 2160p medium/2160p high olisi sellainen asetus, jolla meno hidastuisi sellaisiin lukemiin, että prossu ei vaikuttaisi tuloksiin, mutta Radeon ei vielä romahtaisi. Sehän jo tiedetään, että Radeon romahtaa 119 fps:ään 2160p very high.


Onnistuisiko @Sampsa ajaa akateemisesta mielenkiinnosta vielä 2160p medium, 9070 XT vs. 5070 Ti? Silloin olisi nätisti siinä samassa kuvaajassa allekkain kolmikko 1080p med, 1440p med ja 2160p med, joissa GPU-työn per ruutu kasvaessa (CPU:lla pysyy vakiotyö per ruutu) CPU-pullonkaula asteittain hellittää otettaan. Vaihtuuko korttien ykköspaikka 1440p med ja 2160p med välillä, vai ollaanko aivan rinta rinnan@2160p medium? Sitten jokerina pohjalla olisi se jo ajettu 2160p very high, mistä näkee mitä tapahtuu, kun mennään Radeonin välimuistin/kaistan mukavuusalueen yli.
Itseäni alkoi vielä kiinnostamaan virrankulutukset varsinkin tällä 1080p medium asetuksella 9070xt vs 5070ti eli käyttääkö 5070ti huomattavasti vähemmän virtaa "driver overheadin" ja sitä myöden pienemmän fps ansiosta? Itse pelaan kyseistä peliä ja asetukset ovat vielä alhaisemmat (enkä silti osu mihinkään, ainakaan tämän päivän näyttöjen perusteella) ja ensiviikolla pitäisi asennella 9070xt vanhan 3080 10gn tilalle, tosin fps rajoitettu 400 joka varmaan vaikuttaa watteihin jo melkoisesti. Ei ole tullut seurattua averagea paljonko kortti on syönyt pelatessa, isoimmat piikit on kyllä olleet siellä 340w:n limitillä ihme kyllä vaikka peli on tosiaan 4:3 1280x960.
 
Näköjään IO-techin 9070 XT -testissä ei ollut aivan kaikkien ruutujen osalta prossurajoittunut tilanne vielä 5070 Ti:n tapauksessa, kun kerran 5090 oli 14,0 % nopeampi, mutta onhan muu kone hangannut jo pahasti vastaan. Eron pitäisi olla lonkalta 75-100 % sellaisissa tapauksissa, joissa prossu ei jarruta 5090:n menohaluja.

Entäpä 9070 XT:n tapauksessa? GeForce 5090 pyörittii keskiarvona 5,8 % nopeammin kuin 9070 XT, 763 fps vs. 721 fps. Radeon ei siis ollut täysin prossurajoitteinen, koska 5090 ylsi vähän parempaan. Radeon 9070 XT oli kuitenkin vaivaiset 3,7 % nopeampi kuin 9070. Isoveljen kuuluisi olla vähintään 15 % nopeampi (jos prossu ei rajoittaisi), joten kyllähän muu kone on suurelta osin rajoittanut 9070 XT:tä. Voisi ajatella, että vain noin 25 % ajasta 9070 XT on vapaasti saanut kuroa etumatkaa 9070:een, mutta noin 75 % ajasta XT on joutunut himmailemaan 9800X3D:n toimiessa "turva-autona", joka rajoittaa nopeuden samaan kuin 9070:llä.

Nopean 5090:n 763 fps oli totaalisen prossurajoittunut tilanne, koska se ei ollut yhtään parempi kuin 4090:n 763 fps.

Kristallipallo sanoo, että IO:n testissä kuvitteellinen 5090 Ti OC pyörittäisi samat 763 fps, eli siinä on GeForcen raja. Kuvitteellinen Radeon 9090 XTX pienemmällä driver overheadilla ehkä jaksaisi 8xx fps. Tuo kuvitteellinen 5090 Ti OC tai jopa tavallinen 5090 jaksaisi 8xx fps, kunhan siihen tulevaisuudessa vaihtaisi Ryzen 10800X3D:n.


HUB:n testissä GeForcen raja oli alempana. RTX 4090 jaksoi 9800X3D:llä 668 fps, ja tulos lörpähti 592 fps:ään, kun prossu vaihdettiin hitaampaan 7800X3D:hen. Huomattavan prossurajoittuneet asetukset siis (1080p medium) CS2:ssa.


Kaikki merkit viittaavat siihen, että CS2 1080p medium on suurimmalta osin (~75 % ajasta) prossurajoitteinen, kun Radeon pyörittää 721 fps. Enemmän driver overheadia tuottava GeForce ollee prossurajoitteinen jo 6xx fps. Jos heittää, että 5090:n pitäisi olla vapaasti kirmatessaan esim. 75 % nopeampi kuin 5070 Ti, ja toteutunut oli 14,0 %, on 5090 körötellyt kiltisti peräti 81 % ajasta turva-auto-9800X3D:n takana. Todellisuudessa vielä enemmän, koska 75 % oli alakanttiin. Uusi 5070 Ti oli vain 9 % nopeampi kuin 5070, joten sekin on körötellyt noin 70 % ajasta prossun takana, jos vapaasti kirmatessaan se olisi 30 % nopeampi kuin 5070 (0,3 * 1,3 + 0,7 * 1 = 1,09).

Miksi sitten 9070 XT oli nopeampi prossurajoitteisella 1080-mediumilla kuin 5070 Ti, vaikka Radeon körötteli turva-auton takana enemmän, 75 % vs. 70 %? Selitys on, että Radeonin turva-auto ajaa nopeammin kuin GeForcen turva-auto. Turva-auto oli prossu, ja prossu jaksaa pinkoa sitä nopeammin mitä vähemmän on driver overheadia.


Ei tuosta nyt satavarma voi olla. Tosiasia kuitenkin on, että:

1. prossu on hitaanpuoleinen CS2@1080-medium, kun liikutaan lukemissa 700 (+/- 100) fps, jolloin se jarruttaa menoa

2. Radeonin pienemmällä driver overheadilla prossu kykenee korkeampiin fps-lukemiin, minkä ansiosta Radeonin körötellessä prossurajaa vastaan fps on korkeampi, mikä auttaa nostamaan keskiarvoa

3. Prossurajoitteisilla (vaikkakaan ei täydellisen) asetuksilla Radeon meni ohi


En mä driver overheadia parempaa selitystä keksi, miksi Radeon meni ohi prossuraskailla asetuksilla.


Jos asiaa haluaisi vielä lisää testata, voisi kokeilla asetuksia, joilla prossu ei ole pullonkaula, mutta toisaalta ei ylitettäisi Radeonin välimuistin/kaistan rajoja.

Tuo 1080p medium kolkutteli liian paljon prossun rajoja pyörien noin 700 fps. Radeon oli 7,8 % edellä.

Seuraava 1440p medium kutisti Radeonin etumatkan 4 %:iin, mutta yhä oltiin tasolla 550 fps, joten prossu pääsi todennäköisesti edelleen antamaan mausteensa tuloksiin.

Raskas 4K very high taas oli jo liian hapokas asetus Radeonille, kun suorituskyky suorastaan romahti vs. 5070 Ti, jolloin GeForce oli 45 % nopeampi.

Luultavasti 2160p medium/2160p high olisi sellainen asetus, jolla meno hidastuisi sellaisiin lukemiin, että prossu ei vaikuttaisi tuloksiin, mutta Radeon ei vielä romahtaisi. Sehän jo tiedetään, että Radeon romahtaa 119 fps:ään 2160p very high.


Onnistuisiko @Sampsa ajaa akateemisesta mielenkiinnosta vielä 2160p medium, 9070 XT vs. 5070 Ti? Silloin olisi nätisti siinä samassa kuvaajassa allekkain kolmikko 1080p med, 1440p med ja 2160p med, joissa GPU-työn per ruutu kasvaessa (CPU:lla pysyy vakiotyö per ruutu) CPU-pullonkaula asteittain hellittää otettaan. Vaihtuuko korttien ykköspaikka 1440p med ja 2160p med välillä, vai ollaanko aivan rinta rinnan@2160p medium? Sitten jokerina pohjalla olisi se jo ajettu 2160p very high, mistä näkee mitä tapahtuu, kun mennään Radeonin välimuistin/kaistan mukavuusalueen yli.
Kyllä tämä CS2-tapaus on meidän osalta taputeltu ja nyt testivuorossa jo Ryzen 9 9950X3D -prosessori.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 589
Viestejä
4 682 265
Jäsenet
76 628
Uusin jäsen
Hoksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom