Testissä AMD Radeon RX 9070 & 9070 XT (RDNA 4)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Luulen että aikataulut ja resurssit on rajallisia. Jos olisi ylimääräistä aikaa, ennemmin käyttää vaikka pelivalikoiman lisäämiseen, kuin UW resoihin. Tämä on minun mielipide ja olen omistanut myös UW monitorin, muut mielipiteet sallittuja toki...
Sittenhän siihen voi vastata että ei ole aikaa. Eikä "testaa/laske/arvaa ite" tai sinun "etsää niillä testituloksilla mitään tee".
 
Missasit pointin. Ei ole järkevää testata säteenseurantaa, jos sen toteutus ei paranna pelin kuvanlaatua (pahimmassa tapauksessa vain huonontaa) tai jos peli ei ole mitenkään suosittu. Joitain yksittäisiä harvinaisempia pelejä voidaan toki ottaa ihan benchmark mielessä mukaan, jos toteutus on järkevä.
Ihan rehellisesti sanottuna tällainen "onko Ray tracing kannattavaa vai ei" keskustelu kuuluu jonnekin 2020 vuoden loppuun kun Nvidian 3000-sarja julkaistiin. Nykypäivänä RT tuki on käytännössä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lähes jokaisessa merkittävässä AAA-pelissä ja se käytännössä aina selvästi parantaa pelin graafista laatua. Kyse on vain siitä että riittääkö vääntö ja onko FPS droppi sen arvoinen.

Varsinkin nyt kun path tracingistä tulee realismia kuluttajatason raudalla, on kyseessä se keskeisin teknologia jolla pelejä tullaan jatkossa puskemana graafisesti eteenpäin kun muuten pelien ulkoasu on ollut pahassa stagnaatiossa viimeiset 10v.
 
Ihan rehellisesti sanottuna tällainen "onko Ray tracing kannattavaa vai ei" keskustelu kuuluu jonnekin 2020 vuoden loppuun kun Nvidian 3000-sarja julkaistiin. Nykypäivän RT tuki on käytännössä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lähes jokaisessa merkittävässä AAA-pelissä ja se käytännössä aina selvästi parantaa pelin graafista laatua. Kyse on vain siitä että riittääkö vääntö ja onko FPS droppi sen arvoinen.



Tämä useasti linkattu HWU:n (toki OSITTAIN subjektiivinen) testi, jossa testattu paljon pelejä. 30:50 ajassa yhteenvetotaulukko missä peleissä parantaa visuaaleja, missä heikentää ja missä kuva muuttuu mutta on subjektiivista parempaan vai huonompaan.

Varsinkin nyt kun path tracingistä tulee realismia kuluttajatason raudalla, on kyseessä se keskeisin teknologia jolla pelejä tullaan jatkossa puskemana graafisesti eteenpäin kun muuten pelien ulkoasu on ollut pahassa stagnaatiossa viimeiset 10v.

RTX 4090 ja 5090 ovat tietysti kuluttajatason näytönohjaimia teknisesti. Ehkä 4070 Ti super ja 5070 Ti ja näitä nopeammilla voi jotenkin perustella myös jotenkin olevan PT-asetusten pelattavia, mutta vaikea nähdä pariin sukupolveen millään erityisen suositulla kortilla pyörivän mitenkään PT:n
 
Ihan rehellisesti sanottuna tällainen "onko Ray tracing kannattavaa vai ei" keskustelu kuuluu jonnekin 2020 vuoden loppuun kun Nvidian 3000-sarja julkaistiin. Nykypäivänä RT tuki on käytännössä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lähes jokaisessa merkittävässä AAA-pelissä ja se käytännössä aina selvästi parantaa pelin graafista laatua. Kyse on vain siitä että riittääkö vääntö ja onko FPS droppi sen arvoinen.

Varsinkin nyt kun path tracingistä tulee realismia kuluttajatason raudalla, on kyseessä se keskeisin teknologia jolla pelejä tullaan jatkossa puskemana graafisesti eteenpäin kun muuten pelien ulkoasu on ollut pahassa stagnaatiossa viimeiset 10v.
Tässä oli kyse siitä löytyykö tällä hetkellä 30 peliä, jossa säteenseuranta on grafiikan kannalta hyödyllistä laittaa päälle. En sanonut mitään siitä, että onko se uusissa julkaistavissa peleissä tai viimeisen vuoden sisällä julkaistuissa peleissä toteutettu hyvin. Tilanne paranee koko ajan, kun lähes kaikki AAA-pelit tukevat säteenseurantaa ja siitä on oikeasti hyötyä (graafisesti).
 


Tämä useasti linkattu HWU:n (toki OSITTAIN subjektiivinen) testi, jossa testattu paljon pelejä. 30:50 ajassa yhteenvetotaulukko missä peleissä parantaa visuaaleja, missä heikentää ja missä kuva muuttuu mutta on subjektiivista parempaan vai huonompaan.

Jos visuaalinen ilme muuttuu huonompaan suuntaan niin silloin RT toteutus on rikki. Ei mitenkään mahdotonta jossain tapauksissa kun nykypäivänä pelit julkaistaan melkein poikkeuksetta beta-versioina. En ole varsinaisesti kiinnostunut "viewer engagement"-kalastelu videoista, mutta ei ole itsellä tullut vastaan peliä missä visuaalinen ilme menisi huonompaan suuntaan.

En puhu nyt subjektiivisesta kuvanlaadusta eli siitä että tykkääkö joku siitä miltä ray tracing näyttää vaan siitä että siirtyykö peli lähemmäksi fotorealismia.
RTX 4090 ja 5090 ovat tietysti kuluttajatason näytönohjaimia teknisesti. Ehkä 4070 Ti super ja 5070 Ti ja näitä nopeammilla voi jotenkin perustella myös jotenkin olevan PT-asetusten pelattavia, mutta vaikea nähdä pariin sukupolveen millään erityisen suositulla kortilla pyörivän mitenkään PT:n
Viikonloppuna pelasin 5070 Ti Cyberpunk 2077 kaikki asetukset tapissa, 4K, path tracing, DLSS Quality tai Balanced ja 2x framegen. Pyöri n. 90-110FPS. (kortti oli kellotettu maksimiin) En tiedä miten määritellään "suosittu näytönohjain", mutta en puhunut missään vaiheessa siitä että joku steam hardware surveyn kehitysmaakortti näitä pyörittäisi vaan siitä että nyt alkaa se aika kun tehokkaan pelikoneen rakentajat voi järkevästi päästä pelaamaan ray/path tracing pelejä ja uskon että siihen myös tullaan panostamaan jatkossa. AMD:kin otti selvän harppauksen RT suorituskyvyssä näissä uusimmissa näytönohjaimissa joten se on myös heille prioriteetti.
 
Mikä @Sampsa kanta ottaa Ultrawide resoluutio(t) mukaan tai tehä jossain vaiheessa erillinen testi jossa verratais UW resojen kykyjä, esim nyt ku siihen suunnatut näyttikset on tullut. Samalla näytöllähän ne testit voi ajaa, niin se ajallinen rasite on lähinnä siinä testin ajamisessa ja lyömisessä taulukoksi.

Aika vähän netistä löytyy muutaku muutamia videoita ja niistäkin saa kuvan ettei se aina ihan vaan "laskemalla" toimi.
Ei valitettavasti ole aikaa.
 
En puhu nyt subjektiivisesta kuvanlaadusta eli siitä että tykkääkö joku siitä miltä ray tracing näyttää vaan siitä että siirtyykö peli lähemmäksi fotorealismia.

Meneekö kuva kohti fotorealismia, jos varjot ja heijastukset ray tracingilla toteutettuna muuttuvat epävakaiksi (=shimmeröivät, "kuplivat") verrattuna siihen, että rasterilla ovat liian terävärajaisia?

Minusta ei. Tekniikka voi vastata paremmin tosielämää, mutta lopputulos olla silti heikompi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 845
Viestejä
4 676 677
Jäsenet
76 683
Uusin jäsen
Hanaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom