Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177


Lämpöpumpusta. Kyllä Tesla jotain osaa, vaikka välillä tätä lankaa lukiessa ei ihan siltä tunnukaan. ;)
Onhan tuossa hyvää matskua. Toki tuossa videossa tulee ilmi että ainakin vielä 2022 Tesla ilppi alitehoinen noin 7kw vs perinteinen jopa 9.5kw PTC heater.
Iso kabiini mieluummin tarvitsisi sen 10kw tehokkaaseen lämmittämiseen, mutta ilmeisesti Tesla kun on priorisoinut 16 eri lähteestä vain hukkalämmöt/ lämpöreservit ilman erillistä lisä PTC lämmitintä niin lähtökohtaisesti auton olleena esim -25 asteessa vaikka vklopun ajan ja maanantaina kun koittaa nopsaan saada jäätyneen auton lämpimäksi uupuu ne muutamat lisä kilowatit että saisi sen pysymään stabiilisti halutussa lämmössä eikä lämmön sahausta tapahtuisi kun softa arpoo aina mistä 16 eri pisteestä imis lämpöä lisää. Tokihan lähtökohtaisesti Tesla uudistaa joka vuosi osia niistä puhumatta ja esim tuo hw4 tuo lisää lämpöä kun idlessäkin imee virtaa enempi verrattuna hw3.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
Ilmeisesti alkaa hw4 puskemaan ovista ja ikkunoista kesällä kun ekoissa y malleissa löytyy jo
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Ilmeisesti alkaa hw4 puskemaan ovista ja ikkunoista kesällä kun ekoissa y malleissa löytyy jo
Harmillisesti ei tuo juuri muuta kuin tehokkaamman raudan ja paremmat kamerat. Tutkaa eivät vielä saa tai extra kameroita.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Ilmeisesti alkaa hw4 puskemaan ovista ja ikkunoista kesällä kun ekoissa y malleissa löytyy jo
Onko noita mennyt jo kuluttajille asti? Vai onkohan nuo tällä hetkellä vain teslan työntekijöillä käytössä?

Mun vinkkelistä positiivista, että sensoripaketti on hyvin samanlainen kuin hw3:ssa. Kertoo siitä, että tesla edelleen uskoo pelkkien kameroiden riittävän. Jos olisi nyt tullut uusia sensoreita niin se kertoisi siitä, että aikaisemmin valittu linja oli väärä,... Ehkä lisäsensoreita tulee rekkoihin, robotaxeihin yms. missä hinta ei ole yhtä suuri este kuin peruskuluttajalaitteissa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Onhan tuossa hyvää matskua. Toki tuossa videossa tulee ilmi että ainakin vielä 2022 Tesla ilppi alitehoinen noin 7kw vs perinteinen jopa 9.5kw PTC heater.
Iso kabiini mieluummin tarvitsisi sen 10kw tehokkaaseen lämmittämiseen, mutta ilmeisesti Tesla kun on priorisoinut 16 eri lähteestä vain hukkalämmöt/ lämpöreservit ilman erillistä lisä PTC lämmitintä niin lähtökohtaisesti auton olleena esim -25 asteessa vaikka vklopun ajan ja maanantaina kun koittaa nopsaan saada jäätyneen auton lämpimäksi uupuu ne muutamat lisä kilowatit että saisi sen pysymään stabiilisti halutussa lämmössä eikä lämmön sahausta tapahtuisi kun softa arpoo aina mistä 16 eri pisteestä imis lämpöä lisää. Tokihan lähtökohtaisesti Tesla uudistaa joka vuosi osia niistä puhumatta ja esim tuo hw4 tuo lisää lämpöä kun idlessäkin imee virtaa enempi verrattuna hw3.
Itsellä ei ainakaan viime talvena ollut kertaakaan ongelmaa auton lämpiämisen kanssa. ~10 min ennen lähtöä lämmitys päälle ja lämpimään autoon pääs aina menemään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Jos unohdetaan näyttö, niin tämähän on kuin neuvostoliittolaisesta Ladasta. Keeskikonsolille erikoismaininta muotoilusta. Varma Red dot award. Rattikin saa omassa kategoriassan samn palkinnon.
On se kovaa tämä kyybermeininki.



 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Mun vinkkelistä positiivista, että sensoripaketti on hyvin samanlainen kuin hw3:ssa. Kertoo siitä, että tesla edelleen uskoo pelkkien kameroiden riittävän. Jos olisi nyt tullut uusia sensoreita niin se kertoisi siitä, että aikaisemmin valittu linja oli väärä,... Ehkä lisäsensoreita tulee rekkoihin, robotaxeihin yms. missä hinta ei ole yhtä suuri este kuin peruskuluttajalaitteissa
Jos ei tule enempää kameroita niin silloin level 4-5 FSD ei tule ikinä toteutumaan vaikka olisi kuinka tehokas prosessori yms. Esim. etukulmiin pitäisi saada kamerat risteyksiä varten.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Jos ei tule enempää kameroita niin silloin level 4-5 FSD ei tule ikinä toteutumaan vaikka olisi kuinka tehokas prosessori yms. Esim. etukulmiin pitäisi saada kamerat risteyksiä varten.
Meinaatko että ihmisetkään eivät voi ajaa level 4 - 5 tasolla, kun kerran silmät eivät ole etukulmissa vaan ohjaamossa sijaitsevassa päänupissa?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Meinaatko että ihmisetkään eivät voi ajaa level 4 - 5 tasolla, kun kerran silmät eivät ole etukulmissa vaan ohjaamossa sijaitsevassa päänupissa?
Ottaen huomioon että level 4 -5 tasot ovat määritelmällisesti ilman ihmisen kontrollia niin en oikein ymmärrä kysymystäsi.

Mutta vastataksesi nyt oletettuun pointtiisi niin ihmisen pää toimii siten että sitä voi käännellä jolloin silmiin saadaan osumaan tarvittavat kuvakulmat. Teslan kamerat eivät käsittääkseni käänny.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Ottaen huomioon että level 4 -5 tasot ovat määritelmällisesti ilman ihmisen kontrollia niin en oikein ymmärrä kysymystäsi.

Mutta vastataksesi nyt oletettuun pointtiisi niin ihmisen pää toimii siten että sitä voi käännellä jolloin silmiin saadaan osumaan tarvittavat kuvakulmat. Teslan kamerat eivät käsittääkseni käänny.
Ne silmät kuitenkin sijatsevat päässä, ja pää ei ole etupuskurissa vaan auton keskivaiheilla. Sun logiikan mukaan auton keskivaiheilla olevat 360-kamerat eivät kuitenkaan riitä autonomiseen ajamiseen. Pitää olla etukulmissa!

Teslan nykyiset kamerat riittävät ihan hyvin autonomiseen ajamiseen, kuten FSD-videoista näkyy. Lisäkamerat ovat toki aina hyödyksi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Ne silmät kuitenkin sijatsevat päässä, ja pää ei ole etupuskurissa vaan auton keskivaiheilla. Sun logiikan mukaan auton keskivaiheilla olevat 360-kamerat eivät kuitenkaan riitä autonomiseen ajamiseen. Pitää olla etukulmissa!
Kyllä, eivät tule riittämään. Ihmisetkin kurottavat päätä eteenpäin jotta näkevät paremmin risteävän liikenteen, Teslan sivu kamerat ovat tällä hetkellä B pillarissa eli selvästi taempana.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Ford & Tesla kertoivat että Fordin seuraavan sukupolven sähkiksiin Amerikassa tulee Teslan latausliitin ja että Superit tulevat myös Fordin latausverkostoksi:

Tämä on kyllä mielenkiintoinen liike.

Jos USA:n ykkönen ja kakkonen EV myynneissä siirtyy latauksessa NACS standardiin CCS1:n sijasta, niin kauanko kestää että muut tulevat perässä? Sääli tietysti meitä eurooppalaisia jotka olemme naimisissa CCS-standardin kanssa...

 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
Onko noita mennyt jo kuluttajille asti? Vai onkohan nuo tällä hetkellä vain teslan työntekijöillä käytössä?

Mun vinkkelistä positiivista, että sensoripaketti on hyvin samanlainen kuin hw3:ssa. Kertoo siitä, että tesla edelleen uskoo pelkkien kameroiden riittävän. Jos olisi nyt tullut uusia sensoreita niin se kertoisi siitä, että aikaisemmin valittu linja oli väärä,... Ehkä lisäsensoreita tulee rekkoihin, robotaxeihin yms. missä hinta ei ole yhtä suuri este kuin peruskuluttajalaitteissa.
Tuossa vasta lähdössä kuorma. Voi olla että Suomeen tulee ekat hw4 y mallit heinäkuussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Tämä on kyllä mielenkiintoinen liike.

Jos USA:n ykkönen ja kakkonen EV myynneissä siirtyy latauksessa NACS standardiin CCS1:n sijasta, niin kauanko kestää että muut tulevat perässä? Sääli tietysti meitä eurooppalaisia jotka olemme naimisissa CCS-standardin kanssa...

Miten tuosta NACS (Tesla) tökkelistä vedetään muuten 3-vaiheinen AC?
Niin siitähän ei pysty ladata 3-vaihe AC:lla
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Tulee isäni mieleen ensimmäisen alypuhelimen kanssa kun puhuin WhatsAppista.
Ihan viisas ukko, jos on osannut pysyä Whatsappista erossa! Sehän nuuskii puhelimen tietoineen Facebookin palvelimelle talteen ja myy kaiken tiedon numerot mukaanlukien eteenpäin. Tuo ABRP on aivan karmea viritys ja joku sitä ihan tosissaan markkinoi Teslan navin veroisena korvikkeena.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Ihan viisas ukko, jos on osannut pysyä Whatsappista erossa! Sehän nuuskii puhelimen tietoineen Facebookin palvelimelle talteen ja myy kaiken tiedon numerot mukaanlukien eteenpäin. Tuo ABRP on aivan karmea viritys ja joku sitä ihan tosissaan markkinoi Teslan navin veroisena korvikkeena.
Syöttää aluksi auton tiedot ja sen jälkeen alku- ja loppupisteet.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Käykääs kaikki Tesla-kuskit katsomassa mitä teidän VINillä löytyy tästä massiivisesta tietokannasta joka ladattu Teslan sisäisistä järjestelmistä

 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Saas nähdä mitä tuosta raportista seuraa, ilmeisesti ainakin EU:n GDRP-sääntöjä rikottu rankasti ja siitä voi tulla seuraamuksia.

Mitä tuota nettikeskustelua seurannut niin aika moni kehoittaa EU Tesla-omistajia tekemään Teslalle tietopyynnön omista tiedoistaan eli mitä ja miten on käpistelty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Ei löytynyt mitään. Onkohan tämä se sama sata missä selviää että kolareita jne. FSDn on ollut paljon enemmän mitä Tesla raportoinut eteenpäin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Joo osa sitä datapakettia, viranomaiset jo ilmeisesti tutkimassa
Aivan. Redditistä luin kuinka Teslalla oli ohjeistettu pitämään tiedot itsellään ja ei saanut jakaa kellekään. Kertoo siitä että voi olla muhkea setti tulossa kun tuota oikeasti viranomaiset lähtee perkaamaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Aivan. Redditistä luin kuinka Teslalla oli ohjeistettu pitämään tiedot itsellään ja ei saanut jakaa kellekään. Kertoo siitä että voi olla muhkea setti tulossa kun tuota oikeasti viranomaiset lähtee perkaamaan.
Tässä voi olla pieni houkutus lähteä maksamaan kalavelkoja jenkkien VW:lle lätkimän jättisakon osalta. 4% globaalista liikevaihdosta on maksimi sakko vakavissa tapauksissa, Teslan kohdalla voidaan siis puhua miljardeista.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
Kyllä se paikallaan lämpee mutta kun ajetaan motaria niin ei vaan riitä tehot. Menee kaikki sinne akustoon talvella lämmitykseen ja kesällä taas jäähdytykseen.
Mä ajoin keskiviikkona 800 km niin että ulkona oli lähtöpaikassa 23 ja välillä + perillä 25. Ilmastointi asetettu +19 ja väitän että auto ei ollut yhtään sen lämpimämpi
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Mä ajoin keskiviikkona 800 km niin että ulkona oli lähtöpaikassa 23 ja välillä + perillä 25. Ilmastointi asetettu +19 ja väitän että auto ei ollut yhtään sen lämpimämpi
Kannattaa toki huomioida, että 25->19 ero on aika paljon pienempi kuin -20->19, joten oletettavasti ongelma esiintyy herkemmin talvella kuin kesällä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Olin just lukevinani että se ei toimi kesälläkään, koska Tesla.
Olin just lukevinani, että tottakai toimii, koska Tesla.

Eiköhän se toimimattomuus ole riippuvainen tarvittavasta tehosta, eikä siitä onko kesä vai talvi, jolloin lämpötilaerolla on suuri merkitys asiaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Esimerkki
Lähden töistä hallista, ajan noin 60km motaria 120km/h. Viilennys pitää olla noin 19C että on mukava olla. Nousen rampista ja vauhti tippuu taajamaan 40-50km/h. Auto alkaa puskemaan todella kylmää ja sitten pitää nostaa lämpöä 22C.

Talvella taas pitää nostaa lämpöä sinne 26C että ei jäädy. Taajamassa 22-23C riittää.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
Esimerkki
Lähden töistä hallista, ajan noin 60km motaria 120km/h. Viilennys pitää olla noin 19C että on mukava olla. Nousen rampista ja vauhti tippuu taajamaan 40-50km/h. Auto alkaa puskemaan todella kylmää ja sitten pitää nostaa lämpöä 22C.

Talvella taas pitää nostaa lämpöä sinne 26C että ei jäädy. Taajamassa 22-23C riittää.
Vie huoltoon.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
Tuo ABRP on aivan karmea viritys ja joku sitä ihan tosissaan markkinoi Teslan navin veroisena korvikkeena.
Yritin alkuviikosta käyttää tätä puhelimella, mutta en saanut valittua edes autoa. En tiedä oliko vika paskassa iPhonessa vai paskassa käyttöliittymässä, mutta kertakokemus riitti.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
Tesla on huoltanut tätä 5 kertaa jo ja nyt kuudes samasta asiasta.
Maanantaikappale tai sitten ei. Mitä nyt netistä lueskellut, niin Teslan huollossa on noita maanantaikappaleita aika monta töissäkin. Joku oli teetättänyt paikallisessa ilmaistointihuollossa pikkurahalla homman, joka oli Teslan ukolle ollut ylivoimaisen vaikea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Teslan navissa ei taida olla mitään "reitin varrella" valintaa? Vanhassa autossani oli melko kömpelö navi, mutta siinä oli helppo valita ajaessa että näytä reitin varrella olevat huoltoasemat/ravintolat/jne.

Jos siis ajaessa tulee mieleen että voisin vaikka syödä esim. Ravintolassa x, niin saako tuossa mitenkään helposti navigoitua lähimpään reitin varrella olevaan ravintolaan x?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Edellisessä ilpillisessä Model 3:ssa kovilla pakkasilla oli kylmällä akulla aavistuksen viileää alkuun, ilmeisesti lämmitteli sitä akkua niin oli systeemin lämmitysteho ns. siinä kintaalla. Lämmöt jäi yleensä hieman alle 20 pyynnin mitä scan my teslalla seurailin. Mutta vähän pidemmillä ajoilla tasaantui kun akku lämpeni. Ja Chill-moodin oletettua etua tässä tilanteessa kun ei tiennyt niin eipä sitä tullut käytettyä, jää ens talveen testattavaksi.
Se ilppi piti muuten aika miehekästä pörinää, yleensä kun lähti pakkaskelillä töistä jossa auto oli ollut päivän hidastalatauksessa. Tärinä tuntui ajottain ihan kunnolla, mutta ei sentään hajonnut, oisko ollut jäätä jossain tms. Noh se on seuraavan omistajan murhe jos leviää ;). Autoliikkeelle jolle möin tuosta mainitsin ja kuulemma niin ne kaikki tekee (siis tärisee, leviäminen vaihtelee) :).
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
Teslan navissa ei taida olla mitään "reitin varrella" valintaa? Vanhassa autossani oli melko kömpelö navi, mutta siinä oli helppo valita ajaessa että näytä reitin varrella olevat huoltoasemat/ravintolat/jne.
On siellä jotain. Laturit, ravintolat, nähtävyydet tms. välilehtiä. En oo käyttäny kun latureita, joten tarjoaman kattavuudesta en osaa sanoa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Maanantaikappale tai sitten ei. Mitä nyt netistä lueskellut, niin Teslan huollossa on noita maanantaikappaleita aika monta töissäkin. Joku oli teetättänyt paikallisessa ilmaistointihuollossa pikkurahalla homman, joka oli Teslan ukolle ollut ylivoimaisen vaikea.
On se toiminut silloin ekana kesänä. Paikallaan kaikki toimii mutta ajaessa ei riitä tehot.

Aluksi sanoivat että softa korjaa, sitten vaihdettiin se sisäsensori, lisää softaa ja nyt on joku tuulettimen vaihto ja joku muu tsekkaus.

Edit. ILP malli.
Nykyään huollot on ihan arpaa että mitä sieltä saa. Kun ei tiedä meneekö alle 4h vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
On siellä jotain. Laturit, ravintolat, nähtävyydet tms. välilehtiä. En oo käyttäny kun latureita, joten tarjoaman kattavuudesta en osaa sanoa
No täytyy tutkia joskus parkissa. Saahan siinä siis haettua vaikka jotain mäkkäriä tms, mutta pelkkä haku sitten vaan näyttää ylipäänsä mäkkärit, mutta ne voi olla missä vaan, eikä siis reitin varrella olevia.

Olisi vaan kätevä jos saisi listan reitin varrella olevista ravintoloista.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
No täytyy tutkia joskus parkissa. Saahan siinä siis haettua vaikka jotain mäkkäriä tms, mutta pelkkä haku sitten vaan näyttää ylipäänsä mäkkärit, mutta ne voi olla missä vaan, eikä siis reitin varrella olevia.

Olisi vaan kätevä jos saisi listan reitin varrella olevista ravintoloista.
Jos ja kun toimii samoin kun se laturivälilehti, niin näyttää nimenomaan lähellä olevia kohteita.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
On se toiminut silloin ekana kesänä. Paikallaan kaikki toimii mutta ajaessa ei riitä tehot.
En oo varma miten ilp-toimii vs. normaali ilmastointi, mutta mulla oli toi sama ongelma edellisessä autossa. Saivat ilmastointihuollossa elvyteltyä pikkurahalla kun Veho ehdotteli kompuran uusimista, vaikka pyöri. Kaupunkiajossa toimi, mutta hönkä ei riittänyt monen tunnin yhtäjaksoiseen rupeamaan matka-ajossa vaikka ainetta piti olla ihan riittävästi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
En oo varma miten ilp-toimii vs. normaali ilmastointi, mutta mulla oli toi sama ongelma edellisessä autossa.
Karkeasti kylmäainepuolella ei ole eroa. Taisin jo joskus aikaisemmin ehdotella, että nyt niiden pumppuvehkeiden kanssa pikaisesti sinne ammattilaisen luokse ja mittarit kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tämä on kyllä mielenkiintoinen liike.

Jos USA:n ykkönen ja kakkonen EV myynneissä siirtyy latauksessa NACS standardiin CCS1:n sijasta, niin kauanko kestää että muut tulevat perässä? Sääli tietysti meitä eurooppalaisia jotka olemme naimisissa CCS-standardin kanssa...

Jenkkitesla vaatii 48A 230V yksivaiheisen latauksen saadakseen 11kW sisään AC:tä.

Type2:sella onnistuu paremmin eurooppalaiseen sähköverkkoon paremmin soveltuva 3-vaihelataus.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
811
Jep. Tuota samannäköistä laitetta myydään monilla nimillä ja hinnoilla. Joissain ulkomailta tilatuissa ei ole ollut A-tyypin suojan mukana 6mA DC-suojaa (varsinkin halvimmissa), niin tarkkana kannattaa olla. Ei ole mainittu olevan sinun linkittämässäsi.

DC-suoja suojaa käyttäjää ja aiemmin linkittämäni mukaisesti pakollinen ellei B-tyypin suojaus käytössä. DC-suojan rakentaminen maksaa rahaa jälkikäteen. Aliexpressissä saa noihin Motorwerkin näköisiin latausjohtoihin optiona B-tyypin suojaa.

Lisätietoja noista halvoista latureista esim. Facebookin kotilataus - nyt ryhmästä.
Otin asiakseni tutkia nyt tuon laturin merkinnät kun ensimmäistä kertaa ihan aktiivikäytössä (toimii täydellisesti) ja ei ole mainintaa tuosta 6mA DC:stä, joskaan toisessa johdossanikaan ei ole ja se on suomesta. Lienee asia joka pitäisi todentaa jollain mittarilla?

Toisaalta laite tuli Ranskasta, joten vahinkotapauksessa en ole henkilö joka on tuonut sen EU-alueelle, joten vakuutukset ok. Tietysti jos henki menee itseltä niin en ole sitä kenellekään myöskään kertomassa. Pakko myöntää että viestisi aiheutti pientä levottomuutta :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
En oo varma miten ilp-toimii vs. normaali ilmastointi, mutta mulla oli toi sama ongelma edellisessä autossa. Saivat ilmastointihuollossa elvyteltyä pikkurahalla kun Veho ehdotteli kompuran uusimista, vaikka pyöri. Kaupunkiajossa toimi, mutta hönkä ei riittänyt monen tunnin yhtäjaksoiseen rupeamaan matka-ajossa vaikka ainetta piti olla ihan riittävästi.
Eivät korjaa jos ei ole rikki tuota octoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 308
Viestejä
4 156 943
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom