Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
^Teslan AP on erilainen kuin muissa. Vaatii pientä nykymistä ja jos tulkitsee sen ohjaukseksi, suuttuu. Muissa taas lepuutus riittää ja saa ohjata mielin määrin. Teslassa pitää aina kytkeä erikseen päälle kun lähtee pois, muut taas kytkeytyy itsekseen takas heti kun mahdollista. Esim. jotkut testaajat pitää Teslan AP:tä markkinoiden huonoimpana. Jotkut taas parhaimpana…
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Ei tarvi tosiaan heilutella rattia. Paras on kun lepuuttaa kättä kevyesti klo. 7-8 kohdalla. Itsellä M3 22 malli ja ei tarvi vääntää lujaa, vaan normaali kevyt lepuutus riittää.
Näin. Yksi käsi vasemmassa/oikeassa alakulmassa niin voi ajella vaikka kuinka pitkään ilman herjoja. Näytön animaatiohan esittää molempia käsiä ratille, mutta juuri tuolloin ne "käännä rattia hieman" ohjeet saa helposti näytölle. Kapasitiivinen ratti olisi huomattavasti parempi, mutta aika hyvin tälläkin pärjää.


Muissa taas lepuutus riittää ja saa ohjata mielin määrin. Teslassa pitää aina kytkeä erikseen päälle kun lähtee pois, muut taas kytkeytyy itsekseen takas heti kun mahdollista. Esim. jotkut testaajat pitää Teslan AP:tä markkinoiden huonoimpana. Jotkut taas parhaimpana…
Ajoin kerran jotain Peugeotia, jossa "autopilotin" päälläolo kävi ilmi vain ratin pienestä symbolista. Voi morjens kun oli vaarallinen viritys - yhtäkkiä saattoi kytkeä itsensä pois ilman mitään varoitusta. Teslan on siinä mielessä selkeä, että kun se on päällä niin auto ottaa täyden vetovastuun ohjaamisesta. Ei mitään tuollaista "autan silloin tällöin kun minusta siltä tuntuu" tyyppistä softaa. Kaipaisin kyllä silti mahdollisuutta tehdä pientä ohjauskäskyä esim. kuopan väistöön. Nythän AP tipahtaa kokonaan pois jos kuskilla on tarve tehdä oma ohjausliike.

Parhaaksi olen kokenut BMW:n toteutustavan (niistä melko harvoista kokeilemistani ratkaisuista). Kapasitiivinen ratti ja pienet valot ratissa kertovat "autopilotin" tilasta. AP aktiivisena ratti vastustaa hieman ohjausliikettä, mutta antaa silti tehdä omia korjauksia. Kytkeytyy päälle/pois hienovaraisen äänen kera ja ei tarvitse erikseen kytkeä päälle/pois kaistanvaihtotilanteissa. Ainoa miinus Teslaan verrattuna se, että toimii vain kun kaistaviivat näkyvät hyvin. Teslahan ajelee iloisesti ilman viivojakin kunhan viivat on kytkentähetkellä näkyvissä. Toki toiminta on parasta kaistaviivojen näkyessä kunnolla, muttei heti ahdistu jos viivat eivät aina näy kunnolla.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
833
Näin. Yksi käsi vasemmassa/oikeassa alakulmassa niin voi ajella vaikka kuinka pitkään ilman herjoja. Näytön animaatiohan esittää molempia käsiä ratille, mutta juuri tuolloin ne "käännä rattia hieman" ohjeet saa helposti näytölle. Kapasitiivinen ratti olisi huomattavasti parempi, mutta aika hyvin tälläkin pärjää.


Ajoin kerran jotain Peugeotia, jossa "autopilotin" päälläolo kävi ilmi vain ratin pienestä symbolista. Voi morjens kun oli vaarallinen viritys - yhtäkkiä saattoi kytkeä itsensä pois ilman mitään varoitusta. Teslan on siinä mielessä selkeä, että kun se on päällä niin auto ottaa täyden vetovastuun ohjaamisesta. Ei mitään tuollaista "autan silloin tällöin kun minusta siltä tuntuu" tyyppistä softaa. Kaipaisin kyllä silti mahdollisuutta tehdä pientä ohjauskäskyä esim. kuopan väistöön. Nythän AP tipahtaa kokonaan pois jos kuskilla on tarve tehdä oma ohjausliike.

Parhaaksi olen kokenut BMW:n toteutustavan (niistä melko harvoista kokeilemistani ratkaisuista). Kapasitiivinen ratti ja pienet valot ratissa kertovat "autopilotin" tilasta. AP aktiivisena ratti vastustaa hieman ohjausliikettä, mutta antaa silti tehdä omia korjauksia. Kytkeytyy päälle/pois hienovaraisen äänen kera ja ei tarvitse erikseen kytkeä päälle/pois kaistanvaihtotilanteissa. Ainoa miinus Teslaan verrattuna se, että toimii vain kun kaistaviivat näkyvät hyvin. Teslahan ajelee iloisesti ilman viivojakin kunhan viivat on kytkentähetkellä näkyvissä. Toki toiminta on parasta kaistaviivojen näkyessä kunnolla, muttei heti ahdistu jos viivat eivät aina näy kunnolla.
Oma kokemus myöskin Teslan m3 koeajolla oli, että saan herjan kääntää rattia. Sitten kun käännän, niin autopilotti putoaa pois, koska käänsin liikaa. Huoh, ei näin. Ja tosiaan mitään kuoppia ei voi väistää myöskään ilman, että AP putoaa pois.

Bemari oli tässäkin asiassa enemmän omaan makuuni kapasitiivisen rattinsa ja kuljettajan ohjauksen sallimisen kanssa. Lisäksi ratin täristys kaistaviivan ylityksen varoituksena oli paljon mieluisampi kaistavahdin toiminta kuin Teslan järkyttävä palosireeni. Itse autopilotti kyllä toimii mainiosti, kuten sanoitkin, niin sikäli sääli, että käyttöliittymä oli pilattu tällä lailla. Pienellä lisäpanostuksella nämä olisi helppo laittaa kuntoon, mutta ikävä kyllä ei taida kannattaa odottaa tämän tapahtuvan ihan heti. Ratin täristin ja kapasitiivisuus kun vaatisi uutta rautaa ja nämä maksaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
AP:n osalta itsekin kaipaisin että voisi hieman vaikuttaa ajolinjaan, juurikin nuo kuopat yksi ja ainakin tuossa edesmenneessä Model 3:ssa tuntui että oikealle kaartuva tie vei autoa hieman liian lähelle keskiviivaa, varsinkin kapeammilla teillä. Se on kiva kun vastaan tulee rekka keskiviivaa nuollen sekin ja auto tuntuu viettävän sen eteen...
Minusta tuo että AP ottaa ohjauksen täysin haltuun myös nostaa sen vaatimustaasoa aikalailla; jos autoa haluaa ohjata, ohjaa sitten kunnolla. Tai antaa kuskin vaikuttaa asiaan. Pääosin mitä AP:ta käyttänyt niin se on toiminut hyvin, mutta pienemmillä teillä joutuu oman (mielen)terveyden takia rajottamaan.
Edit: talvella en ole käyttänyt käytännössä muualla kuin moottoritiellä vaikka sen välillä saakin päälle. Jotenkin liian epävarman tuntoista täällä Oulun korkeuksilla...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Lisäksi ratin täristys kaistaviivan ylityksen varoituksena oli paljon mieluisampi kaistavahdin toiminta kuin Teslan järkyttävä palosireeni.
Tähän voi Teslassa vaikuttaa asetuksia säätämällä. Teslahan osaa kyllä ravistaa rattia. Itselläni tekee pääasiassa tuota ratin ravistelua, ja palosireeni tulee vain kun "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" aktivoituu jolloin softa kokee tilanteen kriittiseksi. En nyt muista tarkalleen mitkä asetukset olen valinnut, mutta sireeniä tulee itselläni oikeastaan vain aiheesta.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
AP:n osalta itsekin kaipaisin että voisi hieman vaikuttaa ajolinjaan, juurikin nuo kuopat yksi ja ainakin tuossa edesmenneessä Model 3:ssa tuntui että oikealle kaartuva tie vei autoa hieman liian lähelle keskiviivaa, varsinkin kapeammilla teillä. Se on kiva kun vastaan tulee rekka keskiviivaa nuollen sekin ja auto tuntuu viettävän sen eteen...
Minusta tuo että AP ottaa ohjauksen täysin haltuun myös nostaa sen vaatimustaasoa aikalailla; jos autoa haluaa ohjata, ohjaa sitten kunnolla. Tai antaa kuskin vaikuttaa asiaan. Pääosin mitä AP:ta käyttänyt niin se on toiminut hyvin, mutta pienemmillä teillä joutuu oman (mielen)terveyden takia rajottamaan.
Edit: talvella en ole käyttänyt käytännössä muualla kuin moottoritiellä vaikka sen välillä saakin päälle. Jotenkin liian epävarman tuntoista täällä Oulun korkeuksilla...
Näin se on aina ollut. Maantiellä ei monesti voi käyttää, koska AP ajelee liian keskellä. Useampikaistaisella ei voi käyttää, koska kaistanvaihto AP päällä on estetty, jotta saataisiin myytyä FSD:tä tai EAP, joista taas kumpikaan ei toimi Euroopassa käytännössä ollenkaan eikä tule toimimaankaan. Onnea vain, jos maksoit 7500 €.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
Näin se on aina ollut. Maantiellä ei monesti voi käyttää, koska AP ajelee liian keskellä. Useampikaistaisella ei voi käyttää, koska kaistanvaihto AP päällä on estetty, jotta saataisiin myytyä FSD:tä tai EAP, joista taas kumpikaan ei toimi Euroopassa käytännössä ollenkaan eikä tule toimimaankaan. Onnea vain, jos maksoit 7500 €.
Taitaa mobileyen autopilot 1 wanhoissa Ässissä olla aika hyvä nykyäänkin kun vertaa esim hw2 bingbongas kaistalla ja teki samaa kuin hw3 ajaa liian keskellä kaistaa. Toki nyt ainakin paremmin keskellä ja luonnollisemmin ajaa jo tuolla hw3 uusimmalla fsd betalla jenkeissä kuin mitä Suomen softalla mikä tietty muutaman vuoden vanhaa räpellystä eikä ole singlestack. No voi olla että tuo jenkkisofta liruu Eurooppaan parin vuoden päästä, mutta käytännössä turhaa rahanhukkaa vielä ostella fsd.
Katselin yhtä videoo jenkeistä jolla oli eap uudessa x ja fsd plaid ässässä ja ei ainakaan tosiaan antanut uusinta singlestackiä käyttöön eap vielä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Voisi kuvitella, että Teslalla on halu saada kaikki vanha autopilottikoodi pois ja korvata tuolla uudella versiolla. Toi nykyinen vanha autopilottisofta todennäköisesti ei kehity enää mihinkään, vaan kaikki kehitys tapahtuu tuolla FSD:n neuroverkkopuolella.

Luulen, että seuraavaksi Tesla korvaa vanhan maksuttoman autopilotin jenkeissä FSD-koodipohjalla ja sen jälkeen eurooppaan tulee FSD:stä sellaisilla ominaisuuksilla varustettu versio, jonka EU hyväksyy. Veikkaan, että viimeistään ensi vuonna euroopassa on tuo FSD-koodipohja käytössä euroopan lakeihin soveltuvalla ominaisuuspaketilla ja karvalakki autopilotkin toimii euroopassa neuroverkkopohjalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Tähän voi Teslassa vaikuttaa asetuksia säätämällä. Teslahan osaa kyllä ravistaa rattia. Itselläni tekee pääasiassa tuota ratin ravistelua, ja palosireeni tulee vain kun "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" aktivoituu jolloin softa kokee tilanteen kriittiseksi. En nyt muista tarkalleen mitkä asetukset olen valinnut, mutta sireeniä tulee itselläni oikeastaan vain aiheesta.
Mikä Tesla ravistaa rattia?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 934
AP:n huomiohakuisuus vaatii pientä ratin liikuttamista, siihen riittää ihan pieni liike. Toinen vaihtoehto joka ainakin itsellä toimii on pyöräyttää oikeanpuoleista (volume säätö) rullaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Ei taida kyllä heti olla tulossa tunnistus kameroilla korvaamaan USS.

 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
92
Kaupan purku tuntuu nyt olevan autoliikkeen ehdoton kanta. Mielestäni tästä aiheutuu kuitenkin meille ostajina jo kohtuutonta haittaa, olemme ostaneet autoon jo lastenistuimien suojat yms. varusteet, lisäksi vaihtoautomme on jo myyty autoliikkeestä eteenpäin. Mielestäni tuo oma vastaantulo ja ehdotus halvemman autopilot-paketin lisäämisestä on enemmän kuin kohtuullinen... saapa nähdä miten tätä saa vielä vääntää :( Loistava auto ja automyyjäkin oli erittäin hyvä ja asiallinen, harmittaa kun nyt joutuu näin vänkäämään.
Kannattaa ottaa kaupan purku vaikka vaihtoauto olisi jo myyty. Käyt hakemassa vaikka toisesta kaupasta eri auton tilalle, kun niitä kyllä riittää. Kaupan eduksi tuota ei joka tapauksessa kannata jättää.

Tuosta FSD:stä ei Suomessa kannata maksaa penniäkään lisää ja EAP:kin on hyödytön, ellei tykkää ajaa kuin 90v pappa. Se kaistanvaihto on nimittäin niin toivottoman hidas, ettei sitä pysty käyttämään hajoamatta henkisesti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Oisko sulla sitten jotain vikaa koska ainut koska se ohjaa on kun koitat "ajaa" viivan yli mutta AP ei kyllä ravista.
Ei ole vikaa. Autopilot-valikon alta "kaistaltapoistumisen välttämistoiminto" kohtaan "Varoitus", niin ainakin kaksikaistaisella tiellä täristää rattia jos ajaa keskiviivan päälle. Reunaviivan päälle ajaessa tulee sireenit ja ohjaa takaisin (lienee asetuksen "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" seurausta).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kaupan purku tuntuu nyt olevan autoliikkeen ehdoton kanta. Mielestäni tästä aiheutuu kuitenkin meille ostajina jo kohtuutonta haittaa, olemme ostaneet autoon jo lastenistuimien suojat yms. varusteet, lisäksi vaihtoautomme on jo myyty autoliikkeestä eteenpäin. Mielestäni tuo oma vastaantulo ja ehdotus halvemman autopilot-paketin lisäämisestä on enemmän kuin kohtuullinen... saapa nähdä miten tätä saa vielä vääntää :( Loistava auto ja automyyjäkin oli erittäin hyvä ja asiallinen, harmittaa kun nyt joutuu näin vänkäämään.
Laki on mielestäni tässä aika selvä. Ostaja voi tietyissä olosuhteissa vaatia kaupan purkua, mutta ensisijainen tapa korjata virhe on virheen korjaus. FSD/EAP on kyllä varsin turha, joten itse suosittelisin sopimaan jostain itseä miellyttävästä hinnanalennuksesta. Toki jos sen EAP:n haluaa, niin mielestäni myös tuo olisi ihan asiallisen kuuloinen vastaantulo.

" Ostajalla on oikeus valintansa mukaan vaatia, että myyjä joko korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys sekä tavaran arvo, jos virhettä ei olisi, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa."
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 147
Sanotaanko, että näin sivusta joku 7500e kuulostaa käytetyn auton kohdalla kohtuuttomalta kustannukselta, joten en yhtään ihmettele ettei liike ole ehdottanut kuin kaupan purkua. Uudelleen myymällä kun ko. ominaisuus vaan merkataan ettei sitä ole ja myyntihintaan tuskin satasien ulkopuolella kovin ihmeellistä alennusta tulee. Olkoonkin että virhe on selvä, mutta epäilen ettei siihen helposti päästä että hyvitys kelpaa taloudellisesti molemmille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Mikään ei ole epärehellisempi kuin autokauppias. Ei kai kauppaa voi vaatia purettavaksi jos oma auto meni jo vaihdossa. Tuohan on vaihtokauppa käsirahalla.

Tai ehkä liikkeelle sopii jos käyt poistamassa siitä vaihdokista 7500€ arvosta osia pois?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
No kai tuollaisissa tapauksissa palautetaan sitten rahana se kauppasopimukseen merkitty vaihtoauton…
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
431
Yksi uusi Model Y LR perussetillä olisi reilu 3k alennuksessa:


1679376617190.png


Tuosta kun saisi vielä vetokoukun 1500€ pois hinnasta niin melko houkutteleva.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Sanotaanko, että näin sivusta joku 7500e kuulostaa käytetyn auton kohdalla kohtuuttomalta kustannukselta, joten en yhtään ihmettele ettei liike ole ehdottanut kuin kaupan purkua. Uudelleen myymällä kun ko. ominaisuus vaan merkataan ettei sitä ole ja myyntihintaan tuskin satasien ulkopuolella kovin ihmeellistä alennusta tulee. Olkoonkin että virhe on selvä, mutta epäilen ettei siihen helposti päästä että hyvitys kelpaa taloudellisesti molemmille.
Etenkin nyt kun kolmosten hinnat vaan laskee ja niistä on maksettu ylihintaa.
No kai tuollaisissa tapauksissa palautetaan sitten rahana se kauppasopimukseen merkitty vaihtoauton…
Jos kauppa puretaan niin voisi kyllä olettaa että saa sen vaihtoauton takaisin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Yksi uusi Model Y LR perussetillä olisi reilu 3k alennuksessa:




Tuosta kun saisi vielä vetokoukun 1500€ pois hinnasta niin melko houkutteleva.
Mutta jälleenmyyntiä ajatellaan (jostain kumman syystä) tuo vetokoukku pitää olla. Muuten ei Suomalainen autoa osta.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
833
Oisko sulla sitten jotain vikaa koska ainut koska se ohjaa on kun koitat "ajaa" viivan yli mutta AP ei kyllä ravista.
Ei ole vikaa. Autopilot-valikon alta "kaistaltapoistumisen välttämistoiminto" kohtaan "Varoitus", niin ainakin kaksikaistaisella tiellä täristää rattia jos ajaa keskiviivan päälle. Reunaviivan päälle ajaessa tulee sireenit ja ohjaa takaisin (lienee asetuksen "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" seurausta).
Onko tämä Teslan tekemä ravistus siis ratin edestakaista heiluttelua? Itse kun en tämmöistä huomannut, mutta varmaan asetukset on olleet pielessä. Bemarissa siellä ratissa siis on "tärinämoottori" vähän samaan tapaan kuin kännykässä tai vaikka peliohjaimessa eli ratti ei kääntyile mihinkään. Se on minusta mukavan hienovarainen tapa ilmaista kaistalta poistuminen ilman, että (muut autossa olijat) säikähtää.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 147
Jos kauppa puretaan niin voisi kyllä olettaa että saa sen vaihtoauton takaisin.
Siis oletan, että auto on ostettu summalla (kauppahinnalla) x. Tämä sitten on rahoitettu vaihtoautolla (hintaan y) ja rahoituksella (loppuhinta autosta x-y). Kauppahinnan palautushan tässä on kyseessä (tai jostain olin lukevinani "Myyjän on viipymättä palautettava sopimuksen perusteella maksetut suoritukset ostajalle"), joten ei siihen mielestäni mitään vaihtoautoa tarvitse sotkea. Ei sitä autoa ole ostettu autolla vaan rahalla. Lisäksi se on mielestäni aika kohtuuton (ja mahdoton toteuttaa) vaatimus, että vaihtoauto pitäisi saada takaisin jos sitä ei autokaupan omistuksessa enää ole. Toki jos se olisi vielä nurkissa niin se toki olisi se loogisin vaihtoehto. En kyllä keksi miksi itse haluaisin vaihtoautoa tuossa enää takaisin kun sen olen jo kerran myynyt. Ottaa vaikka jonkun auton liisarilla vuodeksi tms. sopparilla väliaikaiseen käyttöön ellei heti löydy itseään miellyttävää vaihtoehtoa (tai uuden hankkimisessa kestää).

Ostaa sitten Teslalta uuden auton omien speksien mukaan, jos miellyttävää käytettyä ei ole saatavilla (tai jää odottamaan facelift -malleja). Harmillinen tuollainen tilanne tietty on kaikille ja kuluttajalle suhteessa vielä isompi ongelma kun tuskin niitä autoja nurkissa liikaa pyörii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
300
Menee kyllä järki tuohon teslaan ja nykyiseen softaversioon. 11 kilometriä motaria ja onhan tuo autopilot ja jopa vakkari täysin käyttökelvoton. Koko matkalla oikeasti 80km/h rajoitus, mutta auto onnistuu arpomaan kaikkea 120-100-80-60 väliltä. Nuo haamujarrut todella vittumaisia.

Vakkariin asetettu siis 110km/h ja ensimmäinen yllätys on kun lyödään jarrut pohjaan sillan alla ja keksitään 60km/h rajoitus, oikein näppärä ominaisuus aamuruuhkaan. Heti peräänhän sitten keksitään 120km/h rajoitus ja pistetään kunnolla kiihdyttäen. Sitten alkoikin taas menemään hermot kun seilataan kaikki 80-100-120 rajoitukset ilman mitään logiikkaa. Ja tämä kaikki 11 kilometrin matkalla, ihan moottoritiellä. Samoin noita rajuja hätäjarrutuksia on alkanut tulemaan (tutkat pois?) jos pientareella on auto pysähtyneenä tai muuta vastaavaa.

Samoin ensimmäinen paskamainen hätäjarrutus aktivoitu tuli tyhjällä tiellä siltaa ylitäessä, nyt kun aurinko taas paistaa. Ilmeisesti se sauma siinä näytät seinältä. On oikein mukava herättä takapenkiltä muksu tuollaisella liinat kiinni tyhjällä tiellä toiminnolla. Toisaalta, nyt kun aurinko on alkanut taas paistamaan niin voi tesla vedellä kuivaa lasia niillä pyyhkijöillään taas urakalla....

Voi kun tähän saisi minkä tahansa muun merkin kaistavahdin ja vakkarin. 2018 opel insignia vuokrabiili itävallassakin hoiti tuon autopilotoinnin 100x paremmin kuin tesla vuonna 2023
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Onko tämä Teslan tekemä ravistus siis ratin edestakaista heiluttelua? Itse kun en tämmöistä huomannut, mutta varmaan asetukset on olleet pielessä. Bemarissa siellä ratissa siis on "tärinämoottori" vähän samaan tapaan kuin kännykässä tai vaikka peliohjaimessa eli ratti ei kääntyile mihinkään. Se on minusta mukavan hienovarainen tapa ilmaista kaistalta poistuminen ilman, että (muut autossa olijat) säikähtää.
Kyllä on, semmoista hienovaraista edestakaista ravistelua, joka ei aiheuta mitään säikähtelyä. En tiedä miten tuo on Teslassa teknisesti toteutettu, mutta Teslan tuntien arvelen olevan toteutettu ohjaustehostimen moottorin avulla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mutta jälleenmyyntiä ajatellaan (jostain kumman syystä) tuo vetokoukku pitää olla. Muuten ei Suomalainen autoa osta.
Yhdessäkään autossa itselläni ollut koukkua, ikinä ei kukaan ole edes kysynyt sellaisesta. Liekö tämä sitten PK-seudun kupla, mutta eipä täällä niitä ihmeemmin kaivata.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Vakkariin asetettu siis 110km/h ja ensimmäinen yllätys on kun lyödään jarrut pohjaan sillan alla ja keksitään 60km/h rajoitus, oikein näppärä ominaisuus aamuruuhkaan. Heti peräänhän sitten keksitään 120km/h rajoitus ja pistetään kunnolla kiihdyttäen. Sitten alkoikin taas menemään hermot kun seilataan kaikki 80-100-120 rajoitukset ilman mitään logiikkaa. Ja tämä kaikki 11 kilometrin matkalla, ihan moottoritiellä. Samoin noita rajuja hätäjarrutuksia on alkanut tulemaan (tutkat pois?) jos pientareella on auto pysähtyneenä tai muuta vastaavaa.
Ota pois se automaattinen nopeuden rajoituksen säätäminen, se vähentää noita (mutta ei poista kokonaan) nopeuden muutoksia. Edelleen voi siis keksiä että olet keskellä moottoritietä yhtäkkiä kävelytiellä, mutta suurimman osan paikoista oppii tuntemaan ja tietämään että kaasupoljinta tarvitsee vahtia jatkuvasti myös vakkarikäytössä.

Voi kun tähän saisi minkä tahansa muun merkin kaistavahdin ja vakkarin. 2018 opel insignia vuokrabiili itävallassakin hoiti tuon autopilotoinnin 100x paremmin kuin tesla vuonna 2023
Tesla on 5 vuotta muita edellä softassa, joten 2028 Opel ehkä toimii jo yhtä huonosti.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 553
Menee kyllä järki tuohon teslaan ja nykyiseen softaversioon. 11 kilometriä motaria ja onhan tuo autopilot ja jopa vakkari täysin käyttökelvoton. Koko matkalla oikeasti 80km/h rajoitus, mutta auto onnistuu arpomaan kaikkea 120-100-80-60 väliltä. Nuo haamujarrut todella vittumaisia.

Vakkariin asetettu siis 110km/h ja ensimmäinen yllätys on kun lyödään jarrut pohjaan sillan alla ja keksitään 60km/h rajoitus, oikein näppärä ominaisuus aamuruuhkaan. Heti peräänhän sitten keksitään 120km/h rajoitus ja pistetään kunnolla kiihdyttäen. Sitten alkoikin taas menemään hermot kun seilataan kaikki 80-100-120 rajoitukset ilman mitään logiikkaa. Ja tämä kaikki 11 kilometrin matkalla, ihan moottoritiellä. Samoin noita rajuja hätäjarrutuksia on alkanut tulemaan (tutkat pois?) jos pientareella on auto pysähtyneenä tai muuta vastaavaa.

Samoin ensimmäinen paskamainen hätäjarrutus aktivoitu tuli tyhjällä tiellä siltaa ylitäessä, nyt kun aurinko taas paistaa. Ilmeisesti se sauma siinä näytät seinältä. On oikein mukava herättä takapenkiltä muksu tuollaisella liinat kiinni tyhjällä tiellä toiminnolla. Toisaalta, nyt kun aurinko on alkanut taas paistamaan niin voi tesla vedellä kuivaa lasia niillä pyyhkijöillään taas urakalla....

Voi kun tähän saisi minkä tahansa muun merkin kaistavahdin ja vakkarin. 2018 opel insignia vuokrabiili itävallassakin hoiti tuon autopilotoinnin 100x paremmin kuin tesla vuonna 2023
Johtunee siitä että teslassa teiden nopeusrajotus data tulee karttadatasta eikä teiden varsien kylteistä lukemalla. Tähän on kuitenkin tulossa vihdoin muutos mutta ei vielä ole suomessa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
No jos tuolle tasolle lähtee, niin voidaan sanoa etten osta autoa, jossa ei ole käytetty esim. ajohanskoja. Eiköhän kumpikin meistä tiedä mitä tässä tarkoitetaan, joten maalitolppien siirto isofixeihin on tässä mielestäni turhaa. Koukulliset autot sopii joillekin jne ja hyvä näin, mutta itse en sellaista osta, se on vähän sama juttu kuin etten ikinä ostaisi liisaria (tai koukullista liisaria varsinkaan ":D").
Näinhän se on, yhtä pelottaa kaikki, toista ei mikään. Itse en liisarissa näe sinänsä ongelmaa: se on liisari hyvässä ja pahassa. Ehkä sitä ei ole esim. kylmäkäynnistysten osalta säästelty kuin omaa, mutta toisaalta se on varmasti hyvin merkkihuolelttu, ja sen voi luottaa olevan myyntihetkellä kunnossa (nehän tarkastetaan aika tarkkaan palautuksen yhteydessä). Lähipiiriin on ostettu pari entistä liisaria, ja niiden eduksi voi myös lukea hyvin toimineen takuun: molemmat olleet ALD:n autoja, ja auton mukana tullut automaattisesti 12kk takuu, jonka piikkiin kaikki ongelmat on ulisematta korjattu merkkiliikkeessä - aika erilainen tarina mitä noin keskimäärin tutuilta kuulee käytetyn auton ostamisen jälkeen, kun joka asiasta taitetaan peistä.

Ja vähän topicinmukaistakin juttua: onko tuo model3 yhtä tilava kuin model y sivusuunnassa? Auto on edelleen hakusessa umpeutuneen liisarin tilalle, ja awd model3 kiinnostaa hieman. En ole vielä ehtinyt edes koeistua sellaista, ja kuvien perusteella tilan hahmottaminen on hankalaa. S ja Y on koeajettu kuitenkin, joten niihin verraten.

Koeistunta/ajo on suunnitelmissa tässä parin päivän sisään, toivottavasti toteutuu. Odotellessa tiloista voisi kommentoida - myös kontin puolelta. Tuo luukku näyttää tosi pieneltä kuvissa, sopiiko tuonne sisään mitään isompaa mistään reiästä?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Ja vähän topicinmukaistakin juttua: onko tuo model3 yhtä tilava kuin model y sivusuunnassa? Auto on edelleen hakusessa umpeutuneen liisarin tilalle, ja awd model3 kiinnostaa hieman. En ole vielä ehtinyt edes koeistua sellaista, ja kuvien perusteella tilan hahmottaminen on hankalaa. S ja Y on koeajettu kuitenkin, joten niihin verraten.
Y on leveämpi ainakin ulkomitoiltaan, mutta itse mitä olen sekä Y että 3 ajanut, en huomannut mitään eroa kuljettajan näkökulmasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Y on leveämpi ainakin ulkomitoiltaan, mutta itse mitä olen sekä Y että 3 ajanut, en huomannut mitään eroa kuljettajan näkökulmasta.
Tälleen "hieman leveämpänä kaverina" kapeissa autoissa ottaa hartiat/olkavarret yhteen ja se ahdistaa :D. No, kokeilemalla selviää.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 181

Tämän on pakko näkyä vakuutuksen hinnoissa ennemmin tai myöhemmin. Jos siis pitää paikkaansa.

EDIT: ei muuten vaadi kovin paljon ennustajan taitoja arvatakseen että EU tulee vaatimaan akkupaketeilta "helppoa" korjattavuutta jossain kohtaa
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Ja vähän topicinmukaistakin juttua: onko tuo model3 yhtä tilava kuin model y sivusuunnassa? Auto on edelleen hakusessa umpeutuneen liisarin tilalle, ja awd model3 kiinnostaa hieman. En ole vielä ehtinyt edes koeistua sellaista, ja kuvien perusteella tilan hahmottaminen on hankalaa. S ja Y on koeajettu kuitenkin, joten niihin verraten.

Koeistunta/ajo on suunnitelmissa tässä parin päivän sisään, toivottavasti toteutuu. Odotellessa tiloista voisi kommentoida - myös kontin puolelta. Tuo luukku näyttää tosi pieneltä kuvissa, sopiiko tuonne sisään mitään isompaa mistään reiästä?
Sentilleen samanlevyisiä, vaikka ulkomitoissa 7cm ero
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mieluummin 10 vuoden takuu. Ei tietenkaan auta kivennonkkaan ajoissa mutta sita varten on kasko.
Kaskojen hinnat nousevat ikävästi jos auto menee pienenkin pohjakolhun jälkeen ajokieltoon ja akku on rakenteellinen osa auton runkoa, eikä sitä voi mitenkään korjata.

Jokainen kanttarin raapaisu -> auto lunariin + lunastusautojen arvo on mitätön kun ei voi korjata, vaan koko akku pitää leikata irti rungosta ja kierrättää koko auto.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Kaskojen hinnat nousevat ikävästi jos auto menee pienenkin pohjakolhun jälkeen ajokieltoon ja akku on rakenteellinen osa auton runkoa, eikä sitä voi mitenkään korjata.

Jokainen kanttarin raapaisu -> auto lunariin + lunastusautojen arvo on mitätön kun ei voi korjata, vaan koko akku pitää leikata irti rungosta ja kierrättää koko auto.
Missä autossa pitää akku laikata irti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Missä autossa pitää akku laikata irti?
Ainakin Tesla on tainnut jo siirtyä "structural" akkuihin joissain malleissa ja ne ovat umpeen liimattuja, eikä niitä käsittääkseni voi avata, huoltaa tai edes irroittaa autosta vaihtoa varten.

Tosin tuosta viimeisestä en ole varma.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Tosin tuosta viimeisestä en ole varma.
Ei nahdakseni pida paikkaansa. Korjaamattomia ne kylla ovat koska ovat valettu jonkinlaiseen epoksiin joka vaikuttaa kovinkin peraanantamattomalta. En ole vain erityisen varma etta onko kehityksen kannalta hyva jos kaikki moduulien on oltava korjattavia. Se kylla saisi olla etta niiden tulisi olla kierratettavia.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Ainakin Tesla on tainnut jo siirtyä "structural" akkuihin joissain malleissa ja ne ovat umpeen liimattuja, eikä niitä käsittääkseni voi avata, huoltaa tai edes irroittaa autosta vaihtoa varten.

Tosin tuosta viimeisestä en ole varma.
Siinä yhdessä y:n kehityshaarassa olla tuo structural battery, joka tosiaan on kantava - siinä mielessä että siihen on suoraan pultattu penkit ja sisustus kiinni, joka sitten vaan nostetaan auton pohjaan, ja pultataan kiinni. Tällöin ei tartte turhaan olla pohjalevyä autossa. Totta kyllä se että on täytetty pinkillä hattaralla, eli korjattavuutta ei ole (mutta kyseenalaista on muutenkin mikä näiden todellinen korjattavuus on, no ainakin LFP akkuinen Tesla taitaa koostua sisäisesti useammasta isosta moduulista, joita voinee vaihdella)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jokainen kanttarin raapaisu -> auto lunariin + lunastusautojen arvo on mitätön kun ei voi korjata, vaan koko akku pitää leikata irti rungosta ja kierrättää koko auto.
Akkukoteloiden pohja on millejä paksua alumiinia/terästä. Lommoa siihen ei millään pienellä kanttaripusulla saa aikaan, joten mielestäni tämä "pohjakosketuksesta lunariin" on edelleen hyvin epätodennäköinen skenaario. On erittäin vaarallista, jos akkuun tulee kolhu (voi vaurioittaa kennoja), joten valmistajat mitoittavat kotelot kestämään melko kovia iskuja ilman sisäisiä vaurioita.

Siinä yhdessä y:n kehityshaarassa olla tuo structural battery, joka tosiaan on kantava - siinä mielessä että siihen on suoraan pultattu penkit ja sisustus kiinni, joka sitten vaan nostetaan auton pohjaan, ja pultataan kiinni. Tällöin ei tartte turhaan olla pohjalevyä autossa. Totta kyllä se että on täytetty pinkillä hattaralla, eli korjattavuutta ei ole (mutta kyseenalaista on muutenkin mikä näiden todellinen korjattavuus on, no ainakin LFP akkuinen Tesla taitaa koostua sisäisesti useammasta isosta moduulista, joita voinee vaihdella)
Niin, itse ainakin toistaiseksi uskon, että kokonaisluotettavuuden kannalta tuo täyteen valettu akku on/olisi huomattavasti parempi kuin korjattavuus silmällä pitäen suunniteltu. Osa Model S vikaantuneista akuistakin johtuu kosteusvaurioista, jollaisia ei tule jos akku on käytännössä yhtä puuta. Korkea degradaatio joissain akussa on tupannut johtumaan huonosta lämmönhallinnasta (esim. vanhat Leafit).

Täyteen valamistahan harrastetaan elektroniikkateollisuudessa paljonkin ja se juurikin lisää luotettavuutta vähentäen mm. kosteudesta tai tärinästä johtuvien vikamuotojen esiintymistodennäköisyyttä.

Esimerkki, kumpi lienee parempi:
- Täyteen valettujen akkujen luotettavuudeksi saadaan 99,5% 10 vuoden ajalle (0,5% vikaantuu)
tai
- Hyvin korjattavaksi suunniteltujen akkujen luotettavuus on 97% 10 vuoden ajalle (3% vikaantuu).

Onko nyt sitten parempi vaihtaa 1 akku samassa ajassa kun korjata 6? Suhdeluku tuulesta temmattu, mutta valettu akku on varmasti lähtökohtaisesti luotettavampi kuin korjattavaksi rakennettu akku. Tällä hetkellä korjauksen kustannus taitaa pyöriä jossain 1/2...1/3 suhteessa uuden akun hinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Akkukoteloiden pohja on millejä paksua alumiinia/terästä. Lommoa siihen ei millään pienellä kanttaripusulla saa aikaan, joten mielestäni tämä "pohjakosketuksesta lunariin" on edelleen hyvin epätodennäköinen skenaario. On erittäin vaarallista, jos akkuun tulee kolhu (voi vaurioittaa kennoja), joten valmistajat mitoittavat kotelot kestämään melko kovia iskuja ilman sisäisiä vaurioita.
On erittäin todennäköinen skenaario, että löytyy sellainen katsastusmies, joka hylkää auton puhtaan kosmeettisen vaurion seurauksena ja sen jälkeen omistaja on kusessa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
On erittäin todennäköinen skenaario, että löytyy sellainen katsastusmies, joka hylkää auton puhtaan kosmeettisen vaurion seurauksena ja sen jälkeen omistaja on kusessa.
Yhtään ei vielä ole tullut, on noilla katsureillakin säännöt mitä noudattaa. Joskus varmasti joku rajatapaus tulee mikä käydään sitten varmastikin oikeusteitse läpi.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
On erittäin todennäköinen skenaario, että löytyy sellainen katsastusmies, joka hylkää auton puhtaan kosmeettisen vaurion seurauksena ja sen jälkeen omistaja on kusessa.
Lainsäädäntö taitaa mennä niin että katsastusmies ohjaa kyseisen merkin autokorjaamolle ja siellä päättävät onko liian paha case. Toki pikku lommoille oli jokin mitta esim yli 5cm jälki ja ohjaus tutkintaan. En nyt muista ulkoa mutta ei se akku todellisuudessa mene kovin helpolla hylkyyn ellei syvä painauma ja/tai pitkä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Lainsäädäntö taitaa mennä niin että katsastusmies ohjaa kyseisen merkin autokorjaamolle ja siellä päättävät onko liian paha case. Toki pikku lommoille oli jokin mitta esim yli 5cm jälki ja ohjaus tutkintaan. En nyt muista ulkoa mutta ei se akku todellisuudessa mene kovin helpolla hylkyyn ellei syvä painauma ja/tai pitkä
Merkkikorjaamo varmaan ilolla kyllä tutkii joo... Hyvään hintaan. Jotenkin itse vähän nihkeänä ajatuksesta, että taloudellisesti eniten hyötyvä taho on päättämässä mikä täytyy korjata ja mikä ei. Katsurien ja merkkikorjaamoiden maine ei kuitenkaan ole ihan tyhjästä temmattu. Teslan liimattu rakenne ei taida mahdollistaa mitään todellista arviota siitä, että onko se akku paskana vai ei. Jos siis vertaa näihin modulaarisiin ratkaisuihin, jossa moduulin voi ottaa pois ja todeta, että klommo on vain suojassa. Toki helvetillinen työhän tuonkin toteaminen on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Model 3 Highlandista kootusti tietoa, ilmeisesti "luotettavan sisäpiiriläisen" vahvistamaa tietoa. Vastaa pääosin niitä huhuja, mitä aiemminkin liikkunut, mutta seassa jonkun verran uusia tarkennuksia muutoksista.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom