Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tätä ehdotin, eli joko varusteen lisääminen tai hyvitys kauppasummasta. Vielä ei FSD:llä tee mitään, mutta sen kokoajan kehittyessä voi käyttöä hyvinkin tulla tulevaisuudessa.

Tulevaisuudessa? Tarkoitatko 3, 5 vai 10v päästä? Kauanko ajattelit pitää autoa?

Nykyhardiksella FSD ei tod.näk. koskaan tule pääsemään tavoitteeseensa.
 
Tulevaisuudella tarkoitan vaikka ensi vuotta, voihan kallein FSD paketti mahdollistaa myös muita ominaisuuksia softapäivitysten seurauksena.

Päädyin ehdottamaan kompromissina "Parannettu Autopilot" -pakettia. Vastaa paremmin varusteen osuutta auton tämänhetkisestä arvosta (versus 7.500e varusteen osuus uuteen autoon).
 
Tuo normaali autopilottihan on todella hyvä, näin parin päivän kokemuksella. Tosin kokoajan pitää heilutella rattia ettei se mene pois päältä ja mielestäni aika paljon, ei riitä että pitää kädet ratilla taikka sitten pidän väärässä kohtaa? Saako mitenkään toimimaan pidempään ilman että pitää käännellä rattia?

Myöskään ainakaan vielä ei ole pyyhkijät pyyhkineet puhdasta kuivaa lasia niinkuin monet kirjoittelevat.
 
Vaadit sen FSD tai alennusta sen verran. Lopuksi kaupan purku. Kaikki tai ei mitään.
 
Tuo normaali autopilottihan on todella hyvä, näin parin päivän kokemuksella. Tosin kokoajan pitää heilutella rattia ettei se mene pois päältä ja mielestäni aika paljon, ei riitä että pitää kädet ratilla taikka sitten pidän väärässä kohtaa? Saako mitenkään toimimaan pidempään ilman että pitää käännellä rattia?

Myöskään ainakaan vielä ei ole pyyhkijät pyyhkineet puhdasta kuivaa lasia niinkuin monet kirjoittelevat.

Ei tarvi heilutella. Näin kahden teslan kokemuksella.
Vaan sopivasti lepuuttaa kättä, tai kuten itse sormea. Vaatii vaan pienen tasaisen painee siinä.
 
Ei tarvi heilutella. Näin kahden teslan kokemuksella.
Vaan sopivasti lepuuttaa kättä, tai kuten itse sormea. Vaatii vaan pienen tasaisen painee siinä.
Ok, no huomenna paremmin aikaa testailla kun tulee reilu 700 km ajoa. Ensimmäistä kertaa pitäisi myös mennä julkiselle laturille kun ei riitä range tuohon mitenkään.
 
Vaadit sen FSD tai alennusta sen verran. Lopuksi kaupan purku. Kaikki tai ei mitään.
Kaupan purku tuntuu nyt olevan autoliikkeen ehdoton kanta. Mielestäni tästä aiheutuu kuitenkin meille ostajina jo kohtuutonta haittaa, olemme ostaneet autoon jo lastenistuimien suojat yms. varusteet, lisäksi vaihtoautomme on jo myyty autoliikkeestä eteenpäin. Mielestäni tuo oma vastaantulo ja ehdotus halvemman autopilot-paketin lisäämisestä on enemmän kuin kohtuullinen... saapa nähdä miten tätä saa vielä vääntää :( Loistava auto ja automyyjäkin oli erittäin hyvä ja asiallinen, harmittaa kun nyt joutuu näin vänkäämään.
 
Tulevaisuudella tarkoitan vaikka ensi vuotta, voihan kallein FSD paketti mahdollistaa myös muita ominaisuuksia softapäivitysten seurauksena.

Voi olla että mahdollistaa. Voi olla että ei. Jos sulla on mahdollisuus saada useampi tonni alennusta/hyvitystä puutteen takia niin ottaisin heti ja katsot FSD:n tilannetta seuraavan auton kohdalla.
 
Kaupan purku tuntuu nyt olevan autoliikkeen ehdoton kanta. Mielestäni tästä aiheutuu kuitenkin meille ostajina jo kohtuutonta haittaa, olemme ostaneet autoon jo lastenistuimien suojat yms. varusteet, lisäksi vaihtoautomme on jo myyty autoliikkeestä eteenpäin. Mielestäni tuo oma vastaantulo ja ehdotus halvemman autopilot-paketin lisäämisestä on enemmän kuin kohtuullinen... saapa nähdä miten tätä saa vielä vääntää :( Loistava auto ja automyyjäkin oli erittäin hyvä ja asiallinen, harmittaa kun nyt joutuu näin vänkäämään.
Ne varmaan hankkii auton takaisin jos ovat sen myyneet.
 
Tosin kokoajan pitää heilutella rattia ettei se mene pois päältä ja mielestäni aika paljon, ei riitä että pitää kädet ratilla taikka sitten pidän väärässä kohtaa? Saako mitenkään toimimaan pidempään ilman että pitää käännellä rattia?
Ei tarvi tosiaan heilutella rattia. Paras on kun lepuuttaa kättä kevyesti klo. 7-8 kohdalla. Itsellä M3 22 malli ja ei tarvi vääntää lujaa, vaan normaali kevyt lepuutus riittää.
 
Mä en ainakaan tullut koeajolla toimeen AP:n kanssa ja jätin ostamatta, pitäis olla kapasitiivinen(?) vai mikä se oikea termi tässä yhteydessä onkaan. Kun on ammatikseen ajanut jo melkein neljännesvuosisadan niin se ajoasento jäätyy sen verran tehokkaasti paikoilleen, että en kaipaa jatkuvaa vinkumista "pidä ratista kiinni." Niin pidänkin, mutta en prkl heiluttele sitä eestaas, se pysyy kilometrikaupalla sijoillaan kunnes sitä pitää kääntää, ei Teslan mieliksi. :shifty:
 
^Teslan AP on erilainen kuin muissa. Vaatii pientä nykymistä ja jos tulkitsee sen ohjaukseksi, suuttuu. Muissa taas lepuutus riittää ja saa ohjata mielin määrin. Teslassa pitää aina kytkeä erikseen päälle kun lähtee pois, muut taas kytkeytyy itsekseen takas heti kun mahdollista. Esim. jotkut testaajat pitää Teslan AP:tä markkinoiden huonoimpana. Jotkut taas parhaimpana…
 
Ei tarvi tosiaan heilutella rattia. Paras on kun lepuuttaa kättä kevyesti klo. 7-8 kohdalla. Itsellä M3 22 malli ja ei tarvi vääntää lujaa, vaan normaali kevyt lepuutus riittää.
Näin. Yksi käsi vasemmassa/oikeassa alakulmassa niin voi ajella vaikka kuinka pitkään ilman herjoja. Näytön animaatiohan esittää molempia käsiä ratille, mutta juuri tuolloin ne "käännä rattia hieman" ohjeet saa helposti näytölle. Kapasitiivinen ratti olisi huomattavasti parempi, mutta aika hyvin tälläkin pärjää.


Muissa taas lepuutus riittää ja saa ohjata mielin määrin. Teslassa pitää aina kytkeä erikseen päälle kun lähtee pois, muut taas kytkeytyy itsekseen takas heti kun mahdollista. Esim. jotkut testaajat pitää Teslan AP:tä markkinoiden huonoimpana. Jotkut taas parhaimpana…
Ajoin kerran jotain Peugeotia, jossa "autopilotin" päälläolo kävi ilmi vain ratin pienestä symbolista. Voi morjens kun oli vaarallinen viritys - yhtäkkiä saattoi kytkeä itsensä pois ilman mitään varoitusta. Teslan on siinä mielessä selkeä, että kun se on päällä niin auto ottaa täyden vetovastuun ohjaamisesta. Ei mitään tuollaista "autan silloin tällöin kun minusta siltä tuntuu" tyyppistä softaa. Kaipaisin kyllä silti mahdollisuutta tehdä pientä ohjauskäskyä esim. kuopan väistöön. Nythän AP tipahtaa kokonaan pois jos kuskilla on tarve tehdä oma ohjausliike.

Parhaaksi olen kokenut BMW:n toteutustavan (niistä melko harvoista kokeilemistani ratkaisuista). Kapasitiivinen ratti ja pienet valot ratissa kertovat "autopilotin" tilasta. AP aktiivisena ratti vastustaa hieman ohjausliikettä, mutta antaa silti tehdä omia korjauksia. Kytkeytyy päälle/pois hienovaraisen äänen kera ja ei tarvitse erikseen kytkeä päälle/pois kaistanvaihtotilanteissa. Ainoa miinus Teslaan verrattuna se, että toimii vain kun kaistaviivat näkyvät hyvin. Teslahan ajelee iloisesti ilman viivojakin kunhan viivat on kytkentähetkellä näkyvissä. Toki toiminta on parasta kaistaviivojen näkyessä kunnolla, muttei heti ahdistu jos viivat eivät aina näy kunnolla.
 
Näin. Yksi käsi vasemmassa/oikeassa alakulmassa niin voi ajella vaikka kuinka pitkään ilman herjoja. Näytön animaatiohan esittää molempia käsiä ratille, mutta juuri tuolloin ne "käännä rattia hieman" ohjeet saa helposti näytölle. Kapasitiivinen ratti olisi huomattavasti parempi, mutta aika hyvin tälläkin pärjää.


Ajoin kerran jotain Peugeotia, jossa "autopilotin" päälläolo kävi ilmi vain ratin pienestä symbolista. Voi morjens kun oli vaarallinen viritys - yhtäkkiä saattoi kytkeä itsensä pois ilman mitään varoitusta. Teslan on siinä mielessä selkeä, että kun se on päällä niin auto ottaa täyden vetovastuun ohjaamisesta. Ei mitään tuollaista "autan silloin tällöin kun minusta siltä tuntuu" tyyppistä softaa. Kaipaisin kyllä silti mahdollisuutta tehdä pientä ohjauskäskyä esim. kuopan väistöön. Nythän AP tipahtaa kokonaan pois jos kuskilla on tarve tehdä oma ohjausliike.

Parhaaksi olen kokenut BMW:n toteutustavan (niistä melko harvoista kokeilemistani ratkaisuista). Kapasitiivinen ratti ja pienet valot ratissa kertovat "autopilotin" tilasta. AP aktiivisena ratti vastustaa hieman ohjausliikettä, mutta antaa silti tehdä omia korjauksia. Kytkeytyy päälle/pois hienovaraisen äänen kera ja ei tarvitse erikseen kytkeä päälle/pois kaistanvaihtotilanteissa. Ainoa miinus Teslaan verrattuna se, että toimii vain kun kaistaviivat näkyvät hyvin. Teslahan ajelee iloisesti ilman viivojakin kunhan viivat on kytkentähetkellä näkyvissä. Toki toiminta on parasta kaistaviivojen näkyessä kunnolla, muttei heti ahdistu jos viivat eivät aina näy kunnolla.
Oma kokemus myöskin Teslan m3 koeajolla oli, että saan herjan kääntää rattia. Sitten kun käännän, niin autopilotti putoaa pois, koska käänsin liikaa. Huoh, ei näin. Ja tosiaan mitään kuoppia ei voi väistää myöskään ilman, että AP putoaa pois.

Bemari oli tässäkin asiassa enemmän omaan makuuni kapasitiivisen rattinsa ja kuljettajan ohjauksen sallimisen kanssa. Lisäksi ratin täristys kaistaviivan ylityksen varoituksena oli paljon mieluisampi kaistavahdin toiminta kuin Teslan järkyttävä palosireeni. Itse autopilotti kyllä toimii mainiosti, kuten sanoitkin, niin sikäli sääli, että käyttöliittymä oli pilattu tällä lailla. Pienellä lisäpanostuksella nämä olisi helppo laittaa kuntoon, mutta ikävä kyllä ei taida kannattaa odottaa tämän tapahtuvan ihan heti. Ratin täristin ja kapasitiivisuus kun vaatisi uutta rautaa ja nämä maksaa.
 
AP:n osalta itsekin kaipaisin että voisi hieman vaikuttaa ajolinjaan, juurikin nuo kuopat yksi ja ainakin tuossa edesmenneessä Model 3:ssa tuntui että oikealle kaartuva tie vei autoa hieman liian lähelle keskiviivaa, varsinkin kapeammilla teillä. Se on kiva kun vastaan tulee rekka keskiviivaa nuollen sekin ja auto tuntuu viettävän sen eteen...
Minusta tuo että AP ottaa ohjauksen täysin haltuun myös nostaa sen vaatimustaasoa aikalailla; jos autoa haluaa ohjata, ohjaa sitten kunnolla. Tai antaa kuskin vaikuttaa asiaan. Pääosin mitä AP:ta käyttänyt niin se on toiminut hyvin, mutta pienemmillä teillä joutuu oman (mielen)terveyden takia rajottamaan.
Edit: talvella en ole käyttänyt käytännössä muualla kuin moottoritiellä vaikka sen välillä saakin päälle. Jotenkin liian epävarman tuntoista täällä Oulun korkeuksilla...
 
Lisäksi ratin täristys kaistaviivan ylityksen varoituksena oli paljon mieluisampi kaistavahdin toiminta kuin Teslan järkyttävä palosireeni.
Tähän voi Teslassa vaikuttaa asetuksia säätämällä. Teslahan osaa kyllä ravistaa rattia. Itselläni tekee pääasiassa tuota ratin ravistelua, ja palosireeni tulee vain kun "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" aktivoituu jolloin softa kokee tilanteen kriittiseksi. En nyt muista tarkalleen mitkä asetukset olen valinnut, mutta sireeniä tulee itselläni oikeastaan vain aiheesta.
 
AP:n osalta itsekin kaipaisin että voisi hieman vaikuttaa ajolinjaan, juurikin nuo kuopat yksi ja ainakin tuossa edesmenneessä Model 3:ssa tuntui että oikealle kaartuva tie vei autoa hieman liian lähelle keskiviivaa, varsinkin kapeammilla teillä. Se on kiva kun vastaan tulee rekka keskiviivaa nuollen sekin ja auto tuntuu viettävän sen eteen...
Minusta tuo että AP ottaa ohjauksen täysin haltuun myös nostaa sen vaatimustaasoa aikalailla; jos autoa haluaa ohjata, ohjaa sitten kunnolla. Tai antaa kuskin vaikuttaa asiaan. Pääosin mitä AP:ta käyttänyt niin se on toiminut hyvin, mutta pienemmillä teillä joutuu oman (mielen)terveyden takia rajottamaan.
Edit: talvella en ole käyttänyt käytännössä muualla kuin moottoritiellä vaikka sen välillä saakin päälle. Jotenkin liian epävarman tuntoista täällä Oulun korkeuksilla...

Näin se on aina ollut. Maantiellä ei monesti voi käyttää, koska AP ajelee liian keskellä. Useampikaistaisella ei voi käyttää, koska kaistanvaihto AP päällä on estetty, jotta saataisiin myytyä FSD:tä tai EAP, joista taas kumpikaan ei toimi Euroopassa käytännössä ollenkaan eikä tule toimimaankaan. Onnea vain, jos maksoit 7500 €.
 
Näin se on aina ollut. Maantiellä ei monesti voi käyttää, koska AP ajelee liian keskellä. Useampikaistaisella ei voi käyttää, koska kaistanvaihto AP päällä on estetty, jotta saataisiin myytyä FSD:tä tai EAP, joista taas kumpikaan ei toimi Euroopassa käytännössä ollenkaan eikä tule toimimaankaan. Onnea vain, jos maksoit 7500 €.
Taitaa mobileyen autopilot 1 wanhoissa Ässissä olla aika hyvä nykyäänkin kun vertaa esim hw2 bingbongas kaistalla ja teki samaa kuin hw3 ajaa liian keskellä kaistaa. Toki nyt ainakin paremmin keskellä ja luonnollisemmin ajaa jo tuolla hw3 uusimmalla fsd betalla jenkeissä kuin mitä Suomen softalla mikä tietty muutaman vuoden vanhaa räpellystä eikä ole singlestack. No voi olla että tuo jenkkisofta liruu Eurooppaan parin vuoden päästä, mutta käytännössä turhaa rahanhukkaa vielä ostella fsd.
Katselin yhtä videoo jenkeistä jolla oli eap uudessa x ja fsd plaid ässässä ja ei ainakaan tosiaan antanut uusinta singlestackiä käyttöön eap vielä.
 
Voisi kuvitella, että Teslalla on halu saada kaikki vanha autopilottikoodi pois ja korvata tuolla uudella versiolla. Toi nykyinen vanha autopilottisofta todennäköisesti ei kehity enää mihinkään, vaan kaikki kehitys tapahtuu tuolla FSD:n neuroverkkopuolella.

Luulen, että seuraavaksi Tesla korvaa vanhan maksuttoman autopilotin jenkeissä FSD-koodipohjalla ja sen jälkeen eurooppaan tulee FSD:stä sellaisilla ominaisuuksilla varustettu versio, jonka EU hyväksyy. Veikkaan, että viimeistään ensi vuonna euroopassa on tuo FSD-koodipohja käytössä euroopan lakeihin soveltuvalla ominaisuuspaketilla ja karvalakki autopilotkin toimii euroopassa neuroverkkopohjalla.
 
Tähän voi Teslassa vaikuttaa asetuksia säätämällä. Teslahan osaa kyllä ravistaa rattia. Itselläni tekee pääasiassa tuota ratin ravistelua, ja palosireeni tulee vain kun "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" aktivoituu jolloin softa kokee tilanteen kriittiseksi. En nyt muista tarkalleen mitkä asetukset olen valinnut, mutta sireeniä tulee itselläni oikeastaan vain aiheesta.
Mikä Tesla ravistaa rattia?
 
AP:n huomiohakuisuus vaatii pientä ratin liikuttamista, siihen riittää ihan pieni liike. Toinen vaihtoehto joka ainakin itsellä toimii on pyöräyttää oikeanpuoleista (volume säätö) rullaa.
 
Kaupan purku tuntuu nyt olevan autoliikkeen ehdoton kanta. Mielestäni tästä aiheutuu kuitenkin meille ostajina jo kohtuutonta haittaa, olemme ostaneet autoon jo lastenistuimien suojat yms. varusteet, lisäksi vaihtoautomme on jo myyty autoliikkeestä eteenpäin. Mielestäni tuo oma vastaantulo ja ehdotus halvemman autopilot-paketin lisäämisestä on enemmän kuin kohtuullinen... saapa nähdä miten tätä saa vielä vääntää :( Loistava auto ja automyyjäkin oli erittäin hyvä ja asiallinen, harmittaa kun nyt joutuu näin vänkäämään.
Kannattaa ottaa kaupan purku vaikka vaihtoauto olisi jo myyty. Käyt hakemassa vaikka toisesta kaupasta eri auton tilalle, kun niitä kyllä riittää. Kaupan eduksi tuota ei joka tapauksessa kannata jättää.

Tuosta FSD:stä ei Suomessa kannata maksaa penniäkään lisää ja EAP:kin on hyödytön, ellei tykkää ajaa kuin 90v pappa. Se kaistanvaihto on nimittäin niin toivottoman hidas, ettei sitä pysty käyttämään hajoamatta henkisesti.
 
Oisko sulla sitten jotain vikaa koska ainut koska se ohjaa on kun koitat "ajaa" viivan yli mutta AP ei kyllä ravista.
Ei ole vikaa. Autopilot-valikon alta "kaistaltapoistumisen välttämistoiminto" kohtaan "Varoitus", niin ainakin kaksikaistaisella tiellä täristää rattia jos ajaa keskiviivan päälle. Reunaviivan päälle ajaessa tulee sireenit ja ohjaa takaisin (lienee asetuksen "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" seurausta).
 
Kaupan purku tuntuu nyt olevan autoliikkeen ehdoton kanta. Mielestäni tästä aiheutuu kuitenkin meille ostajina jo kohtuutonta haittaa, olemme ostaneet autoon jo lastenistuimien suojat yms. varusteet, lisäksi vaihtoautomme on jo myyty autoliikkeestä eteenpäin. Mielestäni tuo oma vastaantulo ja ehdotus halvemman autopilot-paketin lisäämisestä on enemmän kuin kohtuullinen... saapa nähdä miten tätä saa vielä vääntää :( Loistava auto ja automyyjäkin oli erittäin hyvä ja asiallinen, harmittaa kun nyt joutuu näin vänkäämään.
Laki on mielestäni tässä aika selvä. Ostaja voi tietyissä olosuhteissa vaatia kaupan purkua, mutta ensisijainen tapa korjata virhe on virheen korjaus. FSD/EAP on kyllä varsin turha, joten itse suosittelisin sopimaan jostain itseä miellyttävästä hinnanalennuksesta. Toki jos sen EAP:n haluaa, niin mielestäni myös tuo olisi ihan asiallisen kuuloinen vastaantulo.

" Ostajalla on oikeus valintansa mukaan vaatia, että myyjä joko korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys sekä tavaran arvo, jos virhettä ei olisi, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa."
 
Sanotaanko, että näin sivusta joku 7500e kuulostaa käytetyn auton kohdalla kohtuuttomalta kustannukselta, joten en yhtään ihmettele ettei liike ole ehdottanut kuin kaupan purkua. Uudelleen myymällä kun ko. ominaisuus vaan merkataan ettei sitä ole ja myyntihintaan tuskin satasien ulkopuolella kovin ihmeellistä alennusta tulee. Olkoonkin että virhe on selvä, mutta epäilen ettei siihen helposti päästä että hyvitys kelpaa taloudellisesti molemmille.
 
Mikään ei ole epärehellisempi kuin autokauppias. Ei kai kauppaa voi vaatia purettavaksi jos oma auto meni jo vaihdossa. Tuohan on vaihtokauppa käsirahalla.

Tai ehkä liikkeelle sopii jos käyt poistamassa siitä vaihdokista 7500€ arvosta osia pois?
 
No kai tuollaisissa tapauksissa palautetaan sitten rahana se kauppasopimukseen merkitty vaihtoauton…
 
Yksi uusi Model Y LR perussetillä olisi reilu 3k alennuksessa:


1679376617190.png


Tuosta kun saisi vielä vetokoukun 1500€ pois hinnasta niin melko houkutteleva.
 
Sanotaanko, että näin sivusta joku 7500e kuulostaa käytetyn auton kohdalla kohtuuttomalta kustannukselta, joten en yhtään ihmettele ettei liike ole ehdottanut kuin kaupan purkua. Uudelleen myymällä kun ko. ominaisuus vaan merkataan ettei sitä ole ja myyntihintaan tuskin satasien ulkopuolella kovin ihmeellistä alennusta tulee. Olkoonkin että virhe on selvä, mutta epäilen ettei siihen helposti päästä että hyvitys kelpaa taloudellisesti molemmille.
Etenkin nyt kun kolmosten hinnat vaan laskee ja niistä on maksettu ylihintaa.
No kai tuollaisissa tapauksissa palautetaan sitten rahana se kauppasopimukseen merkitty vaihtoauton…
Jos kauppa puretaan niin voisi kyllä olettaa että saa sen vaihtoauton takaisin.
 
Yksi uusi Model Y LR perussetillä olisi reilu 3k alennuksessa:


1679376617190.png


Tuosta kun saisi vielä vetokoukun 1500€ pois hinnasta niin melko houkutteleva.
Mutta jälleenmyyntiä ajatellaan (jostain kumman syystä) tuo vetokoukku pitää olla. Muuten ei Suomalainen autoa osta.
 
Oisko sulla sitten jotain vikaa koska ainut koska se ohjaa on kun koitat "ajaa" viivan yli mutta AP ei kyllä ravista.
Ei ole vikaa. Autopilot-valikon alta "kaistaltapoistumisen välttämistoiminto" kohtaan "Varoitus", niin ainakin kaksikaistaisella tiellä täristää rattia jos ajaa keskiviivan päälle. Reunaviivan päälle ajaessa tulee sireenit ja ohjaa takaisin (lienee asetuksen "kaistaltapoistumisen hätävälttäminen" seurausta).
Onko tämä Teslan tekemä ravistus siis ratin edestakaista heiluttelua? Itse kun en tämmöistä huomannut, mutta varmaan asetukset on olleet pielessä. Bemarissa siellä ratissa siis on "tärinämoottori" vähän samaan tapaan kuin kännykässä tai vaikka peliohjaimessa eli ratti ei kääntyile mihinkään. Se on minusta mukavan hienovarainen tapa ilmaista kaistalta poistuminen ilman, että (muut autossa olijat) säikähtää.
 
Jos kauppa puretaan niin voisi kyllä olettaa että saa sen vaihtoauton takaisin.

Siis oletan, että auto on ostettu summalla (kauppahinnalla) x. Tämä sitten on rahoitettu vaihtoautolla (hintaan y) ja rahoituksella (loppuhinta autosta x-y). Kauppahinnan palautushan tässä on kyseessä (tai jostain olin lukevinani "Myyjän on viipymättä palautettava sopimuksen perusteella maksetut suoritukset ostajalle"), joten ei siihen mielestäni mitään vaihtoautoa tarvitse sotkea. Ei sitä autoa ole ostettu autolla vaan rahalla. Lisäksi se on mielestäni aika kohtuuton (ja mahdoton toteuttaa) vaatimus, että vaihtoauto pitäisi saada takaisin jos sitä ei autokaupan omistuksessa enää ole. Toki jos se olisi vielä nurkissa niin se toki olisi se loogisin vaihtoehto. En kyllä keksi miksi itse haluaisin vaihtoautoa tuossa enää takaisin kun sen olen jo kerran myynyt. Ottaa vaikka jonkun auton liisarilla vuodeksi tms. sopparilla väliaikaiseen käyttöön ellei heti löydy itseään miellyttävää vaihtoehtoa (tai uuden hankkimisessa kestää).

Ostaa sitten Teslalta uuden auton omien speksien mukaan, jos miellyttävää käytettyä ei ole saatavilla (tai jää odottamaan facelift -malleja). Harmillinen tuollainen tilanne tietty on kaikille ja kuluttajalle suhteessa vielä isompi ongelma kun tuskin niitä autoja nurkissa liikaa pyörii.
 
Viimeksi muokattu:
Menee kyllä järki tuohon teslaan ja nykyiseen softaversioon. 11 kilometriä motaria ja onhan tuo autopilot ja jopa vakkari täysin käyttökelvoton. Koko matkalla oikeasti 80km/h rajoitus, mutta auto onnistuu arpomaan kaikkea 120-100-80-60 väliltä. Nuo haamujarrut todella vittumaisia.

Vakkariin asetettu siis 110km/h ja ensimmäinen yllätys on kun lyödään jarrut pohjaan sillan alla ja keksitään 60km/h rajoitus, oikein näppärä ominaisuus aamuruuhkaan. Heti peräänhän sitten keksitään 120km/h rajoitus ja pistetään kunnolla kiihdyttäen. Sitten alkoikin taas menemään hermot kun seilataan kaikki 80-100-120 rajoitukset ilman mitään logiikkaa. Ja tämä kaikki 11 kilometrin matkalla, ihan moottoritiellä. Samoin noita rajuja hätäjarrutuksia on alkanut tulemaan (tutkat pois?) jos pientareella on auto pysähtyneenä tai muuta vastaavaa.

Samoin ensimmäinen paskamainen hätäjarrutus aktivoitu tuli tyhjällä tiellä siltaa ylitäessä, nyt kun aurinko taas paistaa. Ilmeisesti se sauma siinä näytät seinältä. On oikein mukava herättä takapenkiltä muksu tuollaisella liinat kiinni tyhjällä tiellä toiminnolla. Toisaalta, nyt kun aurinko on alkanut taas paistamaan niin voi tesla vedellä kuivaa lasia niillä pyyhkijöillään taas urakalla....

Voi kun tähän saisi minkä tahansa muun merkin kaistavahdin ja vakkarin. 2018 opel insignia vuokrabiili itävallassakin hoiti tuon autopilotoinnin 100x paremmin kuin tesla vuonna 2023
 
Onko tämä Teslan tekemä ravistus siis ratin edestakaista heiluttelua? Itse kun en tämmöistä huomannut, mutta varmaan asetukset on olleet pielessä. Bemarissa siellä ratissa siis on "tärinämoottori" vähän samaan tapaan kuin kännykässä tai vaikka peliohjaimessa eli ratti ei kääntyile mihinkään. Se on minusta mukavan hienovarainen tapa ilmaista kaistalta poistuminen ilman, että (muut autossa olijat) säikähtää.
Kyllä on, semmoista hienovaraista edestakaista ravistelua, joka ei aiheuta mitään säikähtelyä. En tiedä miten tuo on Teslassa teknisesti toteutettu, mutta Teslan tuntien arvelen olevan toteutettu ohjaustehostimen moottorin avulla.
 
Mutta jälleenmyyntiä ajatellaan (jostain kumman syystä) tuo vetokoukku pitää olla. Muuten ei Suomalainen autoa osta.

Yhdessäkään autossa itselläni ollut koukkua, ikinä ei kukaan ole edes kysynyt sellaisesta. Liekö tämä sitten PK-seudun kupla, mutta eipä täällä niitä ihmeemmin kaivata.
 
Vakkariin asetettu siis 110km/h ja ensimmäinen yllätys on kun lyödään jarrut pohjaan sillan alla ja keksitään 60km/h rajoitus, oikein näppärä ominaisuus aamuruuhkaan. Heti peräänhän sitten keksitään 120km/h rajoitus ja pistetään kunnolla kiihdyttäen. Sitten alkoikin taas menemään hermot kun seilataan kaikki 80-100-120 rajoitukset ilman mitään logiikkaa. Ja tämä kaikki 11 kilometrin matkalla, ihan moottoritiellä. Samoin noita rajuja hätäjarrutuksia on alkanut tulemaan (tutkat pois?) jos pientareella on auto pysähtyneenä tai muuta vastaavaa.

Ota pois se automaattinen nopeuden rajoituksen säätäminen, se vähentää noita (mutta ei poista kokonaan) nopeuden muutoksia. Edelleen voi siis keksiä että olet keskellä moottoritietä yhtäkkiä kävelytiellä, mutta suurimman osan paikoista oppii tuntemaan ja tietämään että kaasupoljinta tarvitsee vahtia jatkuvasti myös vakkarikäytössä.

Voi kun tähän saisi minkä tahansa muun merkin kaistavahdin ja vakkarin. 2018 opel insignia vuokrabiili itävallassakin hoiti tuon autopilotoinnin 100x paremmin kuin tesla vuonna 2023

Tesla on 5 vuotta muita edellä softassa, joten 2028 Opel ehkä toimii jo yhtä huonosti.
 
Menee kyllä järki tuohon teslaan ja nykyiseen softaversioon. 11 kilometriä motaria ja onhan tuo autopilot ja jopa vakkari täysin käyttökelvoton. Koko matkalla oikeasti 80km/h rajoitus, mutta auto onnistuu arpomaan kaikkea 120-100-80-60 väliltä. Nuo haamujarrut todella vittumaisia.

Vakkariin asetettu siis 110km/h ja ensimmäinen yllätys on kun lyödään jarrut pohjaan sillan alla ja keksitään 60km/h rajoitus, oikein näppärä ominaisuus aamuruuhkaan. Heti peräänhän sitten keksitään 120km/h rajoitus ja pistetään kunnolla kiihdyttäen. Sitten alkoikin taas menemään hermot kun seilataan kaikki 80-100-120 rajoitukset ilman mitään logiikkaa. Ja tämä kaikki 11 kilometrin matkalla, ihan moottoritiellä. Samoin noita rajuja hätäjarrutuksia on alkanut tulemaan (tutkat pois?) jos pientareella on auto pysähtyneenä tai muuta vastaavaa.

Samoin ensimmäinen paskamainen hätäjarrutus aktivoitu tuli tyhjällä tiellä siltaa ylitäessä, nyt kun aurinko taas paistaa. Ilmeisesti se sauma siinä näytät seinältä. On oikein mukava herättä takapenkiltä muksu tuollaisella liinat kiinni tyhjällä tiellä toiminnolla. Toisaalta, nyt kun aurinko on alkanut taas paistamaan niin voi tesla vedellä kuivaa lasia niillä pyyhkijöillään taas urakalla....

Voi kun tähän saisi minkä tahansa muun merkin kaistavahdin ja vakkarin. 2018 opel insignia vuokrabiili itävallassakin hoiti tuon autopilotoinnin 100x paremmin kuin tesla vuonna 2023
Johtunee siitä että teslassa teiden nopeusrajotus data tulee karttadatasta eikä teiden varsien kylteistä lukemalla. Tähän on kuitenkin tulossa vihdoin muutos mutta ei vielä ole suomessa.
 

Liitteet

  • 0727EC79-7A76-42C8-B2C4-C79FCB3DF9C1.png
    0727EC79-7A76-42C8-B2C4-C79FCB3DF9C1.png
    239,8 KB · Luettu: 78
No jos tuolle tasolle lähtee, niin voidaan sanoa etten osta autoa, jossa ei ole käytetty esim. ajohanskoja. Eiköhän kumpikin meistä tiedä mitä tässä tarkoitetaan, joten maalitolppien siirto isofixeihin on tässä mielestäni turhaa. Koukulliset autot sopii joillekin jne ja hyvä näin, mutta itse en sellaista osta, se on vähän sama juttu kuin etten ikinä ostaisi liisaria (tai koukullista liisaria varsinkaan ":D").

Näinhän se on, yhtä pelottaa kaikki, toista ei mikään. Itse en liisarissa näe sinänsä ongelmaa: se on liisari hyvässä ja pahassa. Ehkä sitä ei ole esim. kylmäkäynnistysten osalta säästelty kuin omaa, mutta toisaalta se on varmasti hyvin merkkihuolelttu, ja sen voi luottaa olevan myyntihetkellä kunnossa (nehän tarkastetaan aika tarkkaan palautuksen yhteydessä). Lähipiiriin on ostettu pari entistä liisaria, ja niiden eduksi voi myös lukea hyvin toimineen takuun: molemmat olleet ALD:n autoja, ja auton mukana tullut automaattisesti 12kk takuu, jonka piikkiin kaikki ongelmat on ulisematta korjattu merkkiliikkeessä - aika erilainen tarina mitä noin keskimäärin tutuilta kuulee käytetyn auton ostamisen jälkeen, kun joka asiasta taitetaan peistä.

Ja vähän topicinmukaistakin juttua: onko tuo model3 yhtä tilava kuin model y sivusuunnassa? Auto on edelleen hakusessa umpeutuneen liisarin tilalle, ja awd model3 kiinnostaa hieman. En ole vielä ehtinyt edes koeistua sellaista, ja kuvien perusteella tilan hahmottaminen on hankalaa. S ja Y on koeajettu kuitenkin, joten niihin verraten.

Koeistunta/ajo on suunnitelmissa tässä parin päivän sisään, toivottavasti toteutuu. Odotellessa tiloista voisi kommentoida - myös kontin puolelta. Tuo luukku näyttää tosi pieneltä kuvissa, sopiiko tuonne sisään mitään isompaa mistään reiästä?
 
Ja vähän topicinmukaistakin juttua: onko tuo model3 yhtä tilava kuin model y sivusuunnassa? Auto on edelleen hakusessa umpeutuneen liisarin tilalle, ja awd model3 kiinnostaa hieman. En ole vielä ehtinyt edes koeistua sellaista, ja kuvien perusteella tilan hahmottaminen on hankalaa. S ja Y on koeajettu kuitenkin, joten niihin verraten.

Y on leveämpi ainakin ulkomitoiltaan, mutta itse mitä olen sekä Y että 3 ajanut, en huomannut mitään eroa kuljettajan näkökulmasta.
 
Y on leveämpi ainakin ulkomitoiltaan, mutta itse mitä olen sekä Y että 3 ajanut, en huomannut mitään eroa kuljettajan näkökulmasta.

Tälleen "hieman leveämpänä kaverina" kapeissa autoissa ottaa hartiat/olkavarret yhteen ja se ahdistaa :D. No, kokeilemalla selviää.
 

Tämän on pakko näkyä vakuutuksen hinnoissa ennemmin tai myöhemmin. Jos siis pitää paikkaansa.

EDIT: ei muuten vaadi kovin paljon ennustajan taitoja arvatakseen että EU tulee vaatimaan akkupaketeilta "helppoa" korjattavuutta jossain kohtaa
 
Ja vähän topicinmukaistakin juttua: onko tuo model3 yhtä tilava kuin model y sivusuunnassa? Auto on edelleen hakusessa umpeutuneen liisarin tilalle, ja awd model3 kiinnostaa hieman. En ole vielä ehtinyt edes koeistua sellaista, ja kuvien perusteella tilan hahmottaminen on hankalaa. S ja Y on koeajettu kuitenkin, joten niihin verraten.

Koeistunta/ajo on suunnitelmissa tässä parin päivän sisään, toivottavasti toteutuu. Odotellessa tiloista voisi kommentoida - myös kontin puolelta. Tuo luukku näyttää tosi pieneltä kuvissa, sopiiko tuonne sisään mitään isompaa mistään reiästä?

Sentilleen samanlevyisiä, vaikka ulkomitoissa 7cm ero
 
Mieluummin 10 vuoden takuu. Ei tietenkaan auta kivennonkkaan ajoissa mutta sita varten on kasko.
Kaskojen hinnat nousevat ikävästi jos auto menee pienenkin pohjakolhun jälkeen ajokieltoon ja akku on rakenteellinen osa auton runkoa, eikä sitä voi mitenkään korjata.

Jokainen kanttarin raapaisu -> auto lunariin + lunastusautojen arvo on mitätön kun ei voi korjata, vaan koko akku pitää leikata irti rungosta ja kierrättää koko auto.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 991
Viestejä
4 418 023
Jäsenet
73 259
Uusin jäsen
Duane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom