Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 328
Eikun joo, katsoin ja uskoin sivua :x3: Hyvä etten ehtinyt varata:whistling: Ehkä noitakin on silti joku varaillut, sitten vaan odottelemaan hetkeksi... mihin ne rahat katosi.
Onhan niitä, $250k/pop oli pahimmillaan. Nykyisin taitaa voida varata taas $50k hinnalla. Vuodesta 2017 on osa odottanut. Voipi hetki mennä kun Elon lupailee aina vain uutta ja Rivac Nemera sen sijaan tuli ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 720
Onhan niitä, $250k/pop oli pahimmillaan. Nykyisin taitaa voida varata taas $50k hinnalla. Vuodesta 2017 on osa odottanut. Voipi hetki mennä kun Elon lupailee aina vain uutta ja Rivac Nemera sen sijaan tuli ulos.
Jees, hienoa toimintaa. Tegehan kertoi että intiassa M3 varausmaksujen maksaneet ei vaan saa rahojaan takaisin, kun jostain syystä mitä en muista, ei M3 toimitukset mene intiaan. Sampsahan tilasi CT:n kanssa.

Luulisi että tuollainen on jo rikollista useimmissa maissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Jees, hienoa toimintaa. Tegehan kertoi että intiassa M3 varausmaksujen maksaneet ei vaan saa rahojaan takaisin, kun jostain syystä mitä en muista, ei M3 toimitukset mene intiaan. Sampsahan tilasi CT:n kanssa.

Luulisi että tuollainen on jo rikollista useimmissa maissa.
Ongelma oli että eivät osaa palauttaa rahoja tai eivät vastaa pyyntöihin peruutuksista.

Lisäksi vaikka olisi varattu vuosia sitten niin toimitusjärjestys ei ole se. Menee aivan randomilla. Esim. Model 3 kanssa niin ne ketkä ostivat kun oli kaupassa saivat aikaisemmin kuin ne ketkä tilasi julkaisussa.

Tässä live eventti

Ei mitään kummoista. Waypointit tulee joskus.

Alunperinkin ilmeisesti piti luovuttaa 50kpl mutta vain 25kpl luovutettiin. Muut myöhemmin.

Uutta LR ei ole vielä luovutettu laisinkaan eli vain Plaidit nyt. Tiedä koska saa sitten mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 720
Ongelma oli että eivät osaa palauttaa rahoja tai eivät vastaa pyyntöihin peruutuksista.

Lisäksi vaikka olisi varattu vuosia sitten niin toimitusjärjestys ei ole se. Menee aivan randomilla. Esim. Model 3 kanssa niin ne ketkä ostivat kun oli kaupassa saivat aikaisemmin kuin ne ketkä tilasi julkaisussa.

Tässä live eventti

Ei mitään kummoista. Waypointit tulee joskus.

Alunperinkin ilmeisesti piti luovuttaa 50kpl mutta vain 25kpl luovutettiin. Muut myöhemmin.

Uutta LR ei ole vielä luovutettu laisinkaan eli vain Plaidit nyt. Tiedä koska saa sitten mitään.


Videoita katsomatta, taas näyttäisi olevan lupauksia että kyllä se siitä tulee...
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 852
Kiihdytysradalla 1.98s 0-60mph plaid:lle. Tosin tuossa on ketunhäntä mitä moni muukin käyttää(rolling start). Ei taida likaisella perusasfaltilla kitka riittää 2s alitukseen.

Cheater surface or not, the time is staggeringly impressive. Even more impressive and true to Tesla's word, the Plaid is capable of posting those times consistently, never varying by more than a fraction of a second or so each time we rocketed down the strip. We've never tested a car so robotic in its consistency.

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
559
paljonko se aika on sitten seisoviltaan ja paljonko siina havitaan sarjatuotanto superautoille?
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 852
paljonko se aika on sitten seisoviltaan ja paljonko siina havitaan sarjatuotanto superautoille?
Pitäisi ensin määritellä superauto. Ei taida yhtään katulaillista kaupasta ostettavaa bensavermettä olla, jossa olisi parempi kiihtyvyys kuin plaid:ssa. Rimac ja OWL car ovat hieman nopeampia. Toisaalta ne ovat aika paljon kalliimpia, eivät ole sedaneita ja niiden valmistusmäärät eivät ole isoja. Amerikan numeroita jos vertailee niin rolling start on normaali tapa ilmoittaa kiihtyvyys.

En ehkä vertaisi plaid:ia superautoihin. Ennemminkin lähtisin katsomaan tyyliin audi rs6,bmw m5 jne. henkilöautoja joihin mahtuu sama määrä tavaraa ja ihmisiä sisään kuin teslaan. Superautoihin jos haluaa verrata niin teslan uusi roadsteri tulee niitä haastamaan.

M5:en 3.2s 0-60mph ja varttimaili 10.9s. Plaid 2s 0-60mph ja 9.25s varttimailille. Linkin päässä muidenkin samassa kategoriassa olevien autojen kiihtyvyyksiä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
148
paljonko se aika on sitten seisoviltaan ja paljonko siina havitaan sarjatuotanto superautoille?
2.28s. Ei hävitä. Taycan ei tosin häviä Plaidille kuin 0.12s. Molemmat Motortrendin mittaamia aikoja.

0-100 mph Plaid 4.3s, Taycan 5.7s.
Varttimaili Plaid 9.34s @ 153 mph, Taycan 10.3s @ 133 mph.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
326
Pitäisi ensin määritellä superauto. Ei taida yhtään katulaillista kaupasta ostettavaa bensavermettä olla, jossa olisi parempi kiihtyvyys kuin plaid:ssa. Rimac ja OWL car ovat hieman nopeampia. Toisaalta ne ovat aika paljon kalliimpia, eivät ole sedaneita ja niiden valmistusmäärät eivät ole isoja. Amerikan numeroita jos vertailee niin rolling start on normaali tapa ilmoittaa kiihtyvyys.
Jopa niin normaali, että Tesla käyttää sitä ainoastaan(?) nopeimmassa mallissaan!!! Base-mallit on ilmoitettu ilman rollouttia. :rofl::rofl::rofl:
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 852
Jopa niin normaali, että Tesla käyttää sitä ainoastaan(?) nopeimmassa mallissaan!!! Base-mallit on ilmoitettu ilman rollouttia. :rofl::rofl::rofl:
Normaalia markkinointia. Samassa unohtuu teslalta mainita, että plaid:in tulokset ovat kiihdytysradalla optimiolosuhteissa tehtyjä. Normaalissa risteyksessä/liikennevaloissa ei välttämättä ole samanlaista kitkaa ja puhtautta tienpinnassa. Enemmän varttimaili kertoo plaid:in tapauksessa kiihtyvyydestä kuin 0-60mph. Aikaisemminkinhan tesla on ollut ihan nopea viivalta, mutta hyytynyt, kun mennään isompiin nopeuksiin.

Most car magazines and manufacturers in the United States use a rolling start allowance term "1-foot rollout", which means that the timer is only started once the car has traveled 11.5 inches (30 cm), reducing the measured time by up to 0.3 seconds.[5][6]

Rollout or rollout allowance in North-American drag racing is the difference between actual acceleration time and measured acceleration time. For the published 0 to 60 mph acceleration time in North America, a rolling start is used, beginning 1 foot (0.3 m) after the initial standing start position. The method approximates the behaviour of dragstrip measurement equipment for 1/4 mile racing, which was historically limited to only recording after the vehicle had passed over a start line. This leads to a 0.2–0.3-second apparent difference, with larger wheel sizes giving a larger exaggeration in timing.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21
Normaalia markkinointia. Samassa unohtuu teslalta mainita, että plaid:in tulokset ovat kiihdytysradalla optimiolosuhteissa tehtyjä. Normaalissa risteyksessä/liikennevaloissa ei välttämättä ole samanlaista kitkaa ja puhtautta tienpinnassa. Enemmän varttimaili kertoo plaid:in tapauksessa kiihtyvyydestä kuin 0-60mph. Aikaisemminkinhan tesla on ollut ihan nopea viivalta, mutta hyytynyt, kun mennään isompiin nopeuksiin.





Joo liimalla hyöstetyllä kiihdytysradalla 6-60mph alle 2 sek. Harhaanjohtavaa markkinointia se on mun mielestä.

 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 852
Joo liimalla hyöstetyllä kiihdytysradalla 6-60mph alle 2 sek. Harhaanjohtavaa markkinointia se on mun mielestä.
Ei tesla tuota ole mitenkään erityisesti piilotellut. Teslan sivuilla on tällainen:

1624043129553.png

 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
297
Kysehän on varmaan siitä että nopein pitää olla hinnalla millä hyvänsä. Sen nyt huomaa näistä rollouteista ja vartin akun lämmittelystä ennen kiihdytystä.

Sitten kun tommosen köntsän laittaa vaikka ratapäiville jotain RS6 sta tai Panamera Turbo S vastaan vaikka kierroksen ajaksi ni eihän siitä mitään tule.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Yoken kanssa meni näköjään hommat vähän metsään. Ei olekaan progressiivinen ohjaus. Ihme että se näyttikin videoissa niin hankalalta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 338
Onneksi Teslaa ei ole pakko ostaa - etenkään tuollaista yokellista mallia.

Itse vähän veikkaan, että Teslakin tiedostaa sen, ettei 100k+ autoja osteta järjellä. Mercedestä, Audia ja BMW:tä vastaan on myös aika turha kilpailla penkkien tikkauksen laadussa, joten Tesla sitten panostaa niihin asiohin missä he pystyvät erottautumaan: 0-100 aikoihin ja erikoisuuksiin joita muut eivät jaksa edes harkita tarjoavansa.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 852
Tesla julkaissut tietoa nykyisestä supertietokoneestansa, jolla opettavat neuroverkkonsa. "pieni kone". Teslan itse kyhäämästä Dojosta ei ole vielä speksejä. Sen pitäisi olla parempi kuin tuon nykyisen nvidia-pohjaisen järjestelmän. 5760 a100 gpu:ta 80GB muisteilla jauhaa laskentaa. Datasetti mitä tesla käyttää 1.5petatavua.


“We have a neural net architecture network and we have a data set, a 1.5 petabytes data set that requires a huge amount of computing. So I wanted to give a plug to this insane supercomputer that we are building and using now. For us, computer vision is the bread and butter of what we do and what enables Autopilot. And for that to work really well, we need to master the data from the fleet, and train massive neural nets and experiment a lot. So we invested a lot into the compute. In this case, we have a cluster that we built with 720 nodes of 8x A100 of the 80GB version. So this is a massive supercomputer. I actually think that in terms of flops, it’s roughly the number 5 supercomputer in the world.”
  • 720 nodes of 8x A100 80GB. (5760 GPUs total)
  • 1.8 EFLOPS (720 nodes * 312 TFLOPS-FP16-A100 * 8 gpu/nodes)
  • 10 PB of “hot tier” NVME storage @ 1.6 TBps
  • 640 Tbps of total switching capacity
The Tesla engineer didn’t want to elaborate on project Dojo, but he did say that it will be an even better supercomputer optimized for neural net training than Tesla’s current cluster.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 952
Yoken kanssa meni näköjään hommat vähän metsään. Ei olekaan progressiivinen ohjaus. Ihme että se näyttikin videoissa niin hankalalta.

Ilmeisesti ainoa syy tuohon yoke-rattiin on Elonin päähänpintymä tehdä oikea KITT?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
440
koeajon jälkeen model 3 performance niin ainoa mikä saisi vaihtamaan siihen on suorituskyky. lussumpi model 3 niin en keksisi yhtään syytä. Omaan makuun on se vaan niin vitun ankea sisältä ja ei edes rahalla saa optioita mitkä ollut jo vuosia ihan perussetti alkaen kia picantosta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
koeajon jälkeen model 3 performance niin ainoa mikä saisi vaihtamaan siihen on suorituskyky. lussumpi model 3 niin en keksisi yhtään syytä. Omaan makuun on se vaan niin vitun ankea sisältä ja ei edes rahalla saa optioita mitkä ollut jo vuosia ihan perussetti alkaen kia picantosta.
Mitä puuttuu?
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 158
koeajon jälkeen model 3 performance niin ainoa mikä saisi vaihtamaan siihen on suorituskyky. lussumpi model 3 niin en keksisi yhtään syytä. Omaan makuun on se vaan niin vitun ankea sisältä ja ei edes rahalla saa optioita mitkä ollut jo vuosia ihan perussetti alkaen kia picantosta.
Ei saa kyllä 14-tuumaisia teräsvanteita eikä kangaspenkkejä edes rahalla. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
286
Ei saa kyllä 14-tuumaisia teräsvanteita eikä kangaspenkkejä edes rahalla. :hmm:
17 tuuman renkaat olisi ihan oikeasti hyvä lisä varustevalikoimaan. Tai oikeastaan itse toivoisin mukavampaa rengastusta ihan vakiorengastukseksi, mutta eihän tuohon kolmoseen taida edes kovin pienet mennä. Varmaan 17'' juuri ja juuri.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 328
Paremmat penkit kelpais. Vaikka nämä sen seniilin ukon mielestä onkin maailman parhaat penkit, niin olen varmaan tottunut sitten huonompiin penkkeihin. Kangaspenkit tosiaan ja enemmän sivuttaistukea, nyt on suunniteltu liikaa läskeille jenkeille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
440
Esim hud ja ilmastoidut penkit, nämä sellaisia varusteita että kun ne kerran on ollut niin tuntuu ankealta jos niitä ei ole. Lisäksi penkit ei ollut omaan makuun kovin hyvät, yleensä tässä hintaluokassa saa valita eri penkkimallien väliltä.
Sisustan ja ulkovärin ankea valikoima myös vähän tökkii.
Ok, noita varusteita en usko että saa tuohon mainitsemaani picantoon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Paremmat penkit kelpais. Vaikka nämä sen seniilin ukon mielestä onkin maailman parhaat penkit, niin olen varmaan tottunut sitten huonompiin penkkeihin. Kangaspenkit tosiaan ja enemmän sivuttaistukea, nyt on suunniteltu liikaa läskeille jenkeille.
No siinä ja siinä. Kyllä noilla nyt matkat menee.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 328
No siinä ja siinä. Kyllä noilla nyt matkat menee.
Menee toki, ei ne huonoimmat istumani penkit sentään ole. Mutta hieman kuin sängyissä, osa tykkää pehmeästä, osa jäykemmästä. Se ettei mitään voi valita sisustukseen on aika ikävä puoli, toki sillä yritetään painaa hintaa alas kun ei tarvitse suunnitella linjastoa samalla tavalla. Mutta ainahan voi pohtia mitä haluaa seuraavalta autolta..
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
Makuasioista kaikki. Jotkut tykkää säilytystiloista jne. Itse näen sähköautoissa suurimpana haasteena vielä pitkään riittävän toimintamatkan talvella ja vetäessä peräkärryä ja odotan rauhassa tuota 4680 akkutyyppiä. Jospa saatais tuo y malli vuoden vaihteessa kuluttajille Euroopassa ja sais helpotusta talvipakkasille matkaaville ympäri Suomea.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
155
Itse näen sähköautoissa suurimpana haasteena vielä pitkään riittävän toimintamatkan talvella ja vetäessä peräkärryä ja odotan rauhassa tuota 4680 akkutyyppiä.
4680 akkutyyppiä voi joutua odottamaan vielä tovin. Lisäksi se tullee saataville myös muiden valmistajien autoihin.
1624651618707.png
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
4680 akkutyyppiä voi joutua odottamaan vielä tovin. Lisäksi se tullee saataville myös muiden valmistajien autoihin.
Tulee varmasti muillekin automerkeille, liekö vielä ens vuonna. Luulisin että teslalla näppinsä välissä yksinoikeus pari vuotta... Joka tapauksessa pitäisin ihmeenä jos ei tuo y malli 4680 akulla ole saatavana maaliskuuhun mennessä 2022. Nuo spekulaatiot mahdollisesta Berliinin tehtaan aloituksesta lokakuun ja joulukuun välillä varmaan osuu kohdalleen ja sinne tulee akut jenkeistä. Ilmeisesti keväällä 2022 sitten Berliinin omaa tuotantoa alkaa olemaan akutkin jolloin voisi kuvitella y mallin hinnan tippuvan kesän korvilla just my 50 cents
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Jossain vaiheessa huhuttiin että tulee eri tarpeisiin olevia 4680 akkuja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Tulee varmasti muillekin automerkeille, liekö vielä ens vuonna. Luulisin että teslalla näppinsä välissä yksinoikeus pari vuotta... Joka tapauksessa pitäisin ihmeenä jos ei tuo y malli 4680 akulla ole saatavana maaliskuuhun mennessä 2022. Nuo spekulaatiot mahdollisesta Berliinin tehtaan aloituksesta lokakuun ja joulukuun välillä varmaan osuu kohdalleen ja sinne tulee akut jenkeistä. Ilmeisesti keväällä 2022 sitten Berliinin omaa tuotantoa alkaa olemaan akutkin jolloin voisi kuvitella y mallin hinnan tippuvan kesän korvilla just my 50 cents
Todella pientä tuotantoa ja Tesla ei itse rakenna sitä akkutehdasta vaan LG tai Panasonic.

Hinnat eivät vielä voi paljoa laskea jos ollenkaan.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
Jossain vaiheessa huhuttiin että tulee eri tarpeisiin olevia 4680 akkuja.
Meinaatko niitä kolmen eri valmistajan hieman eri kemialla olevia versioita? Joista LG taisi olla kiinnostunut juuri Eurooppaan tehdä oman tehtaansa vai oliko pelkkä toimitus, en muista ulkoa kumminko oli?
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
Todella pientä tuotantoa ja Tesla ei itse rakenna sitä akkutehdasta vaan LG tai Panasonic.

Hinnat eivät vielä voi paljoa laskea jos ollenkaan.
Taitaa suurin pudotus hinnassa olla juurikin paikallinen valmistus kun ei ole toimitus ulkomailta niin kuin nykyisin
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
Saa nähdä ensi kuussa ilmeisesti valmistavat Eurooppaan satsin 2170 akulla y malleja että alkaako myös lfp sr y tulee Suomeen esim lokakuun intensiivin nousujen myötä kun ilmeisesti hankintatuki nousemassa 2k --> 5k tj ja pysyykö raja edelleen 50k. Sekin voi vaikuttaa Teslan tarjonta valikoimaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Meinaatko niitä kolmen eri valmistajan hieman eri kemialla olevia versioita? Joista LG taisi olla kiinnostunut juuri Eurooppaan tehdä oman tehtaansa vai oliko pelkkä toimitus, en muista ulkoa kumminko oli?
En. Vaan sitä että 4680 tulee eri kokonaisuuksilla riippuen mikä on auton tarve. Tehoa/matkaa jne.

Lisäksi 4680 mahtuu pienempään tilaan kuin nykyinen 82kwh akku antaen saman määrän akkua.

Taitaa suurin pudotus hinnassa olla juurikin paikallinen valmistus kun ei ole toimitus ulkomailta niin kuin nykyisin
Jonkun verran mutta en usko että alussa tulevat laskemaan hintaa. Kaikki menee nykyisellään ja eikä juuri ole suuria kilpailijoita.

Saa nähdä ensi kuussa ilmeisesti valmistavat Eurooppaan satsin 2170 akulla y malleja että alkaako myös lfp sr y tulee Suomeen esim lokakuun intensiivin nousujen myötä kun ilmeisesti hankintatuki nousemassa 2k --> 5k tj ja pysyykö raja edelleen 50k. Sekin voi vaikuttaa Teslan tarjonta valikoimaan.
Sieltä on jo kerrottu että ensi vuonna tulee vasta tukiin muutoksia jos tulee. Nykyinen hankintatuki loppuu vasta marraskuun lopussa ja hyvin todennäköisesti jatkuu. Muutoksia ei vielä tule vaan niitä tarkastellaan vasta 2022.

Mitään tietoa ei ole paljonko nousee. Ehkä tonnin, kaks tai kolme jne.

 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
Joo tarkoitinkin juuri lokakuulla tuota 22 vuoden talousarvioita, jolloin päätetään se määrä ja alkaako tuki esim 1.1.2022. Se on totta että akkuhan voi olla pienempi ja kevyempi 4680, jolloin sama range. Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on. Näissä molemmissa ilmanvastuskerroin sama 0.23 eli kun massa sama niin olettaisi hyvinkin Berliinin tehtaan y mallilla saavuttaneen tämän nykyisen 614 wlt mikä nykyisessä model 3 vaikka uusi akkuteknologia olisi 70+ kWh?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Joo tarkoitinkin juuri lokakuulla tuota 22 vuoden talousarvioita, jolloin päätetään se määrä ja alkaako tuki esim 1.1.2022. Se on totta että akkuhan voi olla pienempi ja kevyempi 4680, jolloin sama range. Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on. Näissä molemmissa ilmanvastuskerroin sama 0.23 eli kun massa sama niin olettaisi hyvinkin Berliinin tehtaan y mallilla saavuttaneen tämän nykyisen 614 wlt mikä nykyisessä model 3 vaikka uusi akkuteknologia olisi 70+ kWh?
Rangeen ei välttämättä suuria muutoksia tule kun elon peruutti Plaid+ ja kertoi että nykyinen Plaidin range riittää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 627
Esim hud ja ilmastoidut penkit, nämä sellaisia varusteita että kun ne kerran on ollut niin tuntuu ankealta jos niitä ei ole. Lisäksi penkit ei ollut omaan makuun kovin hyvät, yleensä tässä hintaluokassa saa valita eri penkkimallien väliltä.
Sisustan ja ulkovärin ankea valikoima myös vähän tökkii.
Ok, noita varusteita en usko että saa tuohon mainitsemaani picantoon.
Vissiin lämmitetty ratti tullut saataville. Alkaa saada Kia Picantoa kiinni. :think:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 328
Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on.
Painolla ei näytä olevan rangen suhteen paljoakaan merkitystä (jos puhutaan siis +- 150kg), meneehän SR+ LFP Model 3 ja NCA versiot aikalailla samalla energialla, vaikka ensimmäinen painaa enemmän. Ainoastaan suuremmissa kiihdytyksissä voisi kuvitella tuon massan vaikuttavan, mutta nuo range testit eivät taida hirveästi stop-and-go tyylistä liikennettä miettiä, eikä se toisaalta ole muutenkaan yleensä ongelmallinen rangen kohdalta.

4680:a pitäisi tulla CATLilta myös LFP versiona jossain vaiheessa, jos siihen vielä saadaan parempi energiatiheys mukaan, niin se lienee ainoa mikä muuttaa SR+:n range lukemia merkittävästi. Jos ei sitten Tesla leikkaa samalla akun kokoa pitäen kapasiteettia samana.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
101
Painolla ei näytä olevan rangen suhteen paljoakaan merkitystä (jos puhutaan siis +- 150kg), meneehän SR+ LFP Model 3 ja NCA versiot aikalailla samalla energialla, vaikka ensimmäinen painaa enemmän. Ainoastaan suuremmissa kiihdytyksissä voisi kuvitella tuon massan vaikuttavan, mutta nuo range testit eivät taida hirveästi stop-and-go tyylistä liikennettä miettiä, eikä se toisaalta ole muutenkaan yleensä ongelmallinen rangen kohdalta.

4680:a pitäisi tulla CATLilta myös LFP versiona jossain vaiheessa, jos siihen vielä saadaan parempi energiatiheys mukaan, niin se lienee ainoa mikä muuttaa SR+:n range lukemia merkittävästi. Jos ei sitten Tesla leikkaa samalla akun kokoa pitäen kapasiteettia samana.
Nii eipä noilla sr+ versiolla juuri kulutuksessa eroa ole kuin Max 0.5kwh 100km ja painoero 125kg. Eihän se maailmaa kaada jos parikymmentä kilsaa toisella menee enemmän rangea kun ajaa 500 km jonnekin mutta pitemmässä juoksussa vuositasolla tai autolla vuosia ajaessa aina ne ilmaiset kilometrit on kotiinpäin. Pohdinkin lähinnä noilla muutamalla painonpudotus mahdollisuudella voisi saavuttaa nykyisen M3 614 wltp aika "pienellä" akulla juurikin Berliinistä tulevaan y malliin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 328
Nii eipä noilla sr+ versiolla juuri kulutuksessa eroa ole kuin Max 0.5kwh 100km ja painoero 125kg. Eihän se maailmaa kaada jos parikymmentä kilsaa toisella menee enemmän rangea kun ajaa 500 km jonnekin mutta pitemmässä juoksussa vuositasolla tai autolla vuosia ajaessa aina ne ilmaiset kilometrit on kotiinpäin. Pohdinkin lähinnä noilla muutamalla painonpudotus mahdollisuudella voisi saavuttaa nykyisen M3 614 wltp aika "pienellä" akulla juurikin Berliinistä tulevaan y malliin.
Ei sillä pienellä painonpudotuksella saavuteta paljoakaan muutosta WLTP-cyclessä, joten tuo ei riitä vielä. Jos Tesla haluaisi Model 3:n rangea kasvattaa reilusti, niin ratkaisu olisi luonnollisesti käyttää sama tila ja täyttää se 4680:lla nykyisten sijaan (jolloin tulisi se +16%). Ennen kuin 4680 on halvempi valmistaa kuin nykyiset, niin tuskin tulee tapahtumaan. Eiköhän Tesla alkuun vain pidä saman rangen, mutta vähennä niiden määrää, jotta saadaan sama kapasiteetti -> parempi tuotto.

Sillä valtavalla rangellakin on kuitenkin loppujen lopuksi aika rajoittuneet hyödyt, lähinnä se toimii hyvänä markkinointina. Mutta siihenhän Tesla käyttäisi mielummin Model S:ää, koska sen pitäisi olla enemmän halo-product.

Vuositason käyttökustannuksissa pienellä painoerolla ei ole paljoakaan merkitystä. Itse auto on kuitenkin niin kallis, ettei joku kolmen euron vuotoinen säästö oikeasti voi olla kenellekään mikään syy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 975
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 338
En tarkalleen tiedä auton ikää mutta katon moottori hajonnut. Toki sen paikkakin on mielenkiintoinen mutta myös tuo että sisällä on ruostetta.

Tyhmä kysymys, mutta eikä S:n pitänyt olla alumiinikorinen? Miten se nyt noin ruostuu?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
135 207
Viestejä
2 618 919
Jäsenet
51 326
Uusin jäsen
PeKiTek

Hinta.fi

Ylös Bottom