Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Elon onkin tästä twiitannut, että poistuu koska chip shortage ja pelkääjän puolen lokit sanoo, että tätä ei juuri käytetä.

Todennäköisesti siis tulee olemaan pysyvä ratkaisu toistaiseksi ja en usko että palaa tämän jälkeen koska hintaa saatu alaspäin.

Twiittien nyt löytänyt.
 
Tää on ihan käsittämätöntä tää chippipula. Menee tämän vuosi monella softarilla meidän firmassa että muokataan tavaraa niin että saadaan eri valmistajan chippejä käytettyä. Saattaa olla että ensivuoden puolella ei tule mitään merkittäviä elektroniikka julkaisuja kun tuotekehitys on munia myöten ratkomassa nykyisten tuotteiden saatavuus ongelmia.
 
Elon onkin tästä twiitannut, että poistuu koska chip shortage ja pelkääjän puolen lokit sanoo, että tätä ei juuri käytetä.

Eikö ne voisi FSD:nkin poistaa? Eihän sitäkään kukaan käytä. Tai pyyhkijöiden automatiikan, ei niitäkään kukaan käytä (tosin ei siksi etteikö niitä tarvitsisi). Kuulostaa niin umpisurkealta tekosyyltä, myydään jotain ja toimitetaan sitten ilman, koska joku muu ei käytä.
 
Eikö ne voisi FSD:nkin poistaa? Eihän sitäkään kukaan käytä. Tai pyyhkijöiden automatiikan, ei niitäkään kukaan käytä (tosin ei siksi etteikö niitä tarvitsisi). Kuulostaa niin umpisurkealta tekosyyltä, myydään jotain ja toimitetaan sitten ilman, koska joku muu ei käytä.
Tiedän. Selittelyjä nuo on. Ainut mikä merkkaa on se että saa autoja ulos ja myytyä. Ei väliä mitä niissä on sisällä.

Naureskelin tuossa jokunen aika sitten kun yksi kehui kuinka Teslalta saa hyvää palvelua ja tuovat auton oikein kotiin asti. Tottakai tuovat koska se on yksi myyty auto ja rahat taskuun.

Teslan politiikka on hyvin selvä mutta lasit painaa enemmän.
 
Tiedän. Selittelyjä nuo on. Ainut mikä merkkaa on se että saa autoja ulos ja myytyä. Ei väliä mitä niissä on sisällä.

Naureskelin tuossa jokunen aika sitten kun yksi kehui kuinka Teslalta saa hyvää palvelua ja tuovat auton oikein kotiin asti. Tottakai tuovat koska se on yksi myyty auto ja rahat taskuun.

Teslan politiikka on hyvin selvä mutta lasit painaa enemmän.
Ainoa epäselvä tässä kuviossa on se, ajaako tätä Tesla, Elon, vai molemmat yhdessä. Elonillakin on omien palkkioidensa kanssa rakennettu kaikennäköisiä tuotannollisia ja taloudellisia triggereitä, jotka laukaisevat aina seuraavan miljardin, niin pienellä twitteröinnillä saa jo aika paljon henkilökohtaista hyvää
 
Ainoa epäselvä tässä kuviossa on se, ajaako tätä Tesla, Elon, vai molemmat yhdessä. Elonillakin on omien palkkioidensa kanssa rakennettu kaikennäköisiä tuotannollisia ja taloudellisia triggereitä, jotka laukaisevat aina seuraavan miljardin, niin pienellä twitteröinnillä saa jo aika paljon henkilökohtaista hyvää
Todennäköisesti Elon tätä ajaa. Ei se hyväntekeväisyydestä tätä ainakaan tee kuten ei myöskään ilmaston puolelta.
 
Kaipa tuo plaid on ihan nopea

Jay Leno went on a podcast and announced he had driven a Model S Plaid on a drag strip where it posted a time of 9.247 seconds and a trap speed of 152.16 mph (244.9 km/h). Now Tesla has added the vehicle’s official quarter-mile time on the site, and according to the manufacturer, it’s even quicker.

Tesla lists the time as 9.23 seconds and the speed at 155 mph (249.5 km/h)

 
Olisikohan plaid+ 1200 hevoisvoimaa olleet vain liikaa. Joko akustoille tai alustalla. Ei plaid+ sen takia kylla peruta etteiko sille muka olisi ostajia. Yksivaihtoeho voisi olla etta se soisi roadsterin markkinoita.
 
Olisikohan plaid+ 1200 hevoisvoimaa olleet vain liikaa. Joko akustoille tai alustalla. Ei plaid+ sen takia kylla peruta etteiko sille muka olisi ostajia. Yksivaihtoeho voisi olla etta se soisi roadsterin markkinoita.
mahtaisko olla syynä tuo 4680 akkujen puute, eikös siinä pitänyt olla tuo uudempi akku käytössä ?
 
mahtaisko olla syynä tuo 4680 akkujen puute, eikös siinä pitänyt olla tuo uudempi akku käytössä ?

Tämä on oma veikkaukseni kanssa, kaikki 4680 mainostukset on vähän kadonneet, kaikki tuotteet joiden piti sitä hyödyntää on myöhässä / puuttuu etc.
 
Olisikohan plaid+ 1200 hevoisvoimaa olleet vain liikaa. Joko akustoille tai alustalla. Ei plaid+ sen takia kylla peruta etteiko sille muka olisi ostajia. Yksivaihtoeho voisi olla etta se soisi roadsterin markkinoita.

Tuskin urheiluauto perheauton markkinoita syö.


Melko huikeat tehot, range... huiput 400kmho_O Olikos se hinta nyt 40k vai 200k?
 
Tuskin urheiluauto perheauton markkinoita syö.


Melko huikeat tehot, range... huiput 400kmho_O Olikos se hinta nyt 40k vai 200k?
On vaan yhtä totta tuo auto kun Tesla Semi, Plaid+, Plaid, Cybertruck, FSD...
 
On vaan yhtä totta tuo auto kun Tesla Semi, Plaid+, Plaid, Cybertruck, FSD...

Eikun joo, katsoin ja uskoin sivua :x3: Hyvä etten ehtinyt varata:whistling: Ehkä noitakin on silti joku varaillut, sitten vaan odottelemaan hetkeksi... mihin ne rahat katosi.
 
Eikun joo, katsoin ja uskoin sivua :x3: Hyvä etten ehtinyt varata:whistling: Ehkä noitakin on silti joku varaillut, sitten vaan odottelemaan hetkeksi... mihin ne rahat katosi.

Onhan niitä, $250k/pop oli pahimmillaan. Nykyisin taitaa voida varata taas $50k hinnalla. Vuodesta 2017 on osa odottanut. Voipi hetki mennä kun Elon lupailee aina vain uutta ja Rivac Nemera sen sijaan tuli ulos.
 
Onhan niitä, $250k/pop oli pahimmillaan. Nykyisin taitaa voida varata taas $50k hinnalla. Vuodesta 2017 on osa odottanut. Voipi hetki mennä kun Elon lupailee aina vain uutta ja Rivac Nemera sen sijaan tuli ulos.

Jees, hienoa toimintaa. Tegehan kertoi että intiassa M3 varausmaksujen maksaneet ei vaan saa rahojaan takaisin, kun jostain syystä mitä en muista, ei M3 toimitukset mene intiaan. Sampsahan tilasi CT:n kanssa.

Luulisi että tuollainen on jo rikollista useimmissa maissa.
 
Jees, hienoa toimintaa. Tegehan kertoi että intiassa M3 varausmaksujen maksaneet ei vaan saa rahojaan takaisin, kun jostain syystä mitä en muista, ei M3 toimitukset mene intiaan. Sampsahan tilasi CT:n kanssa.

Luulisi että tuollainen on jo rikollista useimmissa maissa.
Ongelma oli että eivät osaa palauttaa rahoja tai eivät vastaa pyyntöihin peruutuksista.

Lisäksi vaikka olisi varattu vuosia sitten niin toimitusjärjestys ei ole se. Menee aivan randomilla. Esim. Model 3 kanssa niin ne ketkä ostivat kun oli kaupassa saivat aikaisemmin kuin ne ketkä tilasi julkaisussa.

Tässä live eventti


Ei mitään kummoista. Waypointit tulee joskus.

Alunperinkin ilmeisesti piti luovuttaa 50kpl mutta vain 25kpl luovutettiin. Muut myöhemmin.

Uutta LR ei ole vielä luovutettu laisinkaan eli vain Plaidit nyt. Tiedä koska saa sitten mitään.
 
Ongelma oli että eivät osaa palauttaa rahoja tai eivät vastaa pyyntöihin peruutuksista.

Lisäksi vaikka olisi varattu vuosia sitten niin toimitusjärjestys ei ole se. Menee aivan randomilla. Esim. Model 3 kanssa niin ne ketkä ostivat kun oli kaupassa saivat aikaisemmin kuin ne ketkä tilasi julkaisussa.

Tässä live eventti


Ei mitään kummoista. Waypointit tulee joskus.

Alunperinkin ilmeisesti piti luovuttaa 50kpl mutta vain 25kpl luovutettiin. Muut myöhemmin.

Uutta LR ei ole vielä luovutettu laisinkaan eli vain Plaidit nyt. Tiedä koska saa sitten mitään.




Videoita katsomatta, taas näyttäisi olevan lupauksia että kyllä se siitä tulee...
 
Kiihdytysradalla 1.98s 0-60mph plaid:lle. Tosin tuossa on ketunhäntä mitä moni muukin käyttää(rolling start). Ei taida likaisella perusasfaltilla kitka riittää 2s alitukseen.

Cheater surface or not, the time is staggeringly impressive. Even more impressive and true to Tesla's word, the Plaid is capable of posting those times consistently, never varying by more than a fraction of a second or so each time we rocketed down the strip. We've never tested a car so robotic in its consistency.


 
paljonko se aika on sitten seisoviltaan ja paljonko siina havitaan sarjatuotanto superautoille?
 
paljonko se aika on sitten seisoviltaan ja paljonko siina havitaan sarjatuotanto superautoille?

Pitäisi ensin määritellä superauto. Ei taida yhtään katulaillista kaupasta ostettavaa bensavermettä olla, jossa olisi parempi kiihtyvyys kuin plaid:ssa. Rimac ja OWL car ovat hieman nopeampia. Toisaalta ne ovat aika paljon kalliimpia, eivät ole sedaneita ja niiden valmistusmäärät eivät ole isoja. Amerikan numeroita jos vertailee niin rolling start on normaali tapa ilmoittaa kiihtyvyys.

En ehkä vertaisi plaid:ia superautoihin. Ennemminkin lähtisin katsomaan tyyliin audi rs6,bmw m5 jne. henkilöautoja joihin mahtuu sama määrä tavaraa ja ihmisiä sisään kuin teslaan. Superautoihin jos haluaa verrata niin teslan uusi roadsteri tulee niitä haastamaan.

M5:en 3.2s 0-60mph ja varttimaili 10.9s. Plaid 2s 0-60mph ja 9.25s varttimailille. Linkin päässä muidenkin samassa kategoriassa olevien autojen kiihtyvyyksiä.

 
Viimeksi muokattu:
paljonko se aika on sitten seisoviltaan ja paljonko siina havitaan sarjatuotanto superautoille?
2.28s. Ei hävitä. Taycan ei tosin häviä Plaidille kuin 0.12s. Molemmat Motortrendin mittaamia aikoja.

0-100 mph Plaid 4.3s, Taycan 5.7s.
Varttimaili Plaid 9.34s @ 153 mph, Taycan 10.3s @ 133 mph.
 
Pitäisi ensin määritellä superauto. Ei taida yhtään katulaillista kaupasta ostettavaa bensavermettä olla, jossa olisi parempi kiihtyvyys kuin plaid:ssa. Rimac ja OWL car ovat hieman nopeampia. Toisaalta ne ovat aika paljon kalliimpia, eivät ole sedaneita ja niiden valmistusmäärät eivät ole isoja. Amerikan numeroita jos vertailee niin rolling start on normaali tapa ilmoittaa kiihtyvyys.
Jopa niin normaali, että Tesla käyttää sitä ainoastaan(?) nopeimmassa mallissaan!!! Base-mallit on ilmoitettu ilman rollouttia. :rofl::rofl::rofl:
 
Jopa niin normaali, että Tesla käyttää sitä ainoastaan(?) nopeimmassa mallissaan!!! Base-mallit on ilmoitettu ilman rollouttia. :rofl::rofl::rofl:

Normaalia markkinointia. Samassa unohtuu teslalta mainita, että plaid:in tulokset ovat kiihdytysradalla optimiolosuhteissa tehtyjä. Normaalissa risteyksessä/liikennevaloissa ei välttämättä ole samanlaista kitkaa ja puhtautta tienpinnassa. Enemmän varttimaili kertoo plaid:in tapauksessa kiihtyvyydestä kuin 0-60mph. Aikaisemminkinhan tesla on ollut ihan nopea viivalta, mutta hyytynyt, kun mennään isompiin nopeuksiin.

Most car magazines and manufacturers in the United States use a rolling start allowance term "1-foot rollout", which means that the timer is only started once the car has traveled 11.5 inches (30 cm), reducing the measured time by up to 0.3 seconds.[5][6]


Rollout or rollout allowance in North-American drag racing is the difference between actual acceleration time and measured acceleration time. For the published 0 to 60 mph acceleration time in North America, a rolling start is used, beginning 1 foot (0.3 m) after the initial standing start position. The method approximates the behaviour of dragstrip measurement equipment for 1/4 mile racing, which was historically limited to only recording after the vehicle had passed over a start line. This leads to a 0.2–0.3-second apparent difference, with larger wheel sizes giving a larger exaggeration in timing.
 
Viimeksi muokattu:
Normaalia markkinointia. Samassa unohtuu teslalta mainita, että plaid:in tulokset ovat kiihdytysradalla optimiolosuhteissa tehtyjä. Normaalissa risteyksessä/liikennevaloissa ei välttämättä ole samanlaista kitkaa ja puhtautta tienpinnassa. Enemmän varttimaili kertoo plaid:in tapauksessa kiihtyvyydestä kuin 0-60mph. Aikaisemminkinhan tesla on ollut ihan nopea viivalta, mutta hyytynyt, kun mennään isompiin nopeuksiin.






Joo liimalla hyöstetyllä kiihdytysradalla 6-60mph alle 2 sek. Harhaanjohtavaa markkinointia se on mun mielestä.

 
Joo liimalla hyöstetyllä kiihdytysradalla 6-60mph alle 2 sek. Harhaanjohtavaa markkinointia se on mun mielestä.

Ei tesla tuota ole mitenkään erityisesti piilotellut. Teslan sivuilla on tällainen:

1624043129553.png

 
Kysehän on varmaan siitä että nopein pitää olla hinnalla millä hyvänsä. Sen nyt huomaa näistä rollouteista ja vartin akun lämmittelystä ennen kiihdytystä.

Sitten kun tommosen köntsän laittaa vaikka ratapäiville jotain RS6 sta tai Panamera Turbo S vastaan vaikka kierroksen ajaksi ni eihän siitä mitään tule.
 
Onneksi Teslaa ei ole pakko ostaa - etenkään tuollaista yokellista mallia.

Itse vähän veikkaan, että Teslakin tiedostaa sen, ettei 100k+ autoja osteta järjellä. Mercedestä, Audia ja BMW:tä vastaan on myös aika turha kilpailla penkkien tikkauksen laadussa, joten Tesla sitten panostaa niihin asiohin missä he pystyvät erottautumaan: 0-100 aikoihin ja erikoisuuksiin joita muut eivät jaksa edes harkita tarjoavansa.
 
Tesla julkaissut tietoa nykyisestä supertietokoneestansa, jolla opettavat neuroverkkonsa. "pieni kone". Teslan itse kyhäämästä Dojosta ei ole vielä speksejä. Sen pitäisi olla parempi kuin tuon nykyisen nvidia-pohjaisen järjestelmän. 5760 a100 gpu:ta 80GB muisteilla jauhaa laskentaa. Datasetti mitä tesla käyttää 1.5petatavua.


“We have a neural net architecture network and we have a data set, a 1.5 petabytes data set that requires a huge amount of computing. So I wanted to give a plug to this insane supercomputer that we are building and using now. For us, computer vision is the bread and butter of what we do and what enables Autopilot. And for that to work really well, we need to master the data from the fleet, and train massive neural nets and experiment a lot. So we invested a lot into the compute. In this case, we have a cluster that we built with 720 nodes of 8x A100 of the 80GB version. So this is a massive supercomputer. I actually think that in terms of flops, it’s roughly the number 5 supercomputer in the world.”

  • 720 nodes of 8x A100 80GB. (5760 GPUs total)
  • 1.8 EFLOPS (720 nodes * 312 TFLOPS-FP16-A100 * 8 gpu/nodes)
  • 10 PB of “hot tier” NVME storage @ 1.6 TBps
  • 640 Tbps of total switching capacity

The Tesla engineer didn’t want to elaborate on project Dojo, but he did say that it will be an even better supercomputer optimized for neural net training than Tesla’s current cluster.
 
Viimeksi muokattu:
Yoken kanssa meni näköjään hommat vähän metsään. Ei olekaan progressiivinen ohjaus. Ihme että se näyttikin videoissa niin hankalalta.


Ilmeisesti ainoa syy tuohon yoke-rattiin on Elonin päähänpintymä tehdä oikea KITT?
 
koeajon jälkeen model 3 performance niin ainoa mikä saisi vaihtamaan siihen on suorituskyky. lussumpi model 3 niin en keksisi yhtään syytä. Omaan makuun on se vaan niin vitun ankea sisältä ja ei edes rahalla saa optioita mitkä ollut jo vuosia ihan perussetti alkaen kia picantosta.
 
koeajon jälkeen model 3 performance niin ainoa mikä saisi vaihtamaan siihen on suorituskyky. lussumpi model 3 niin en keksisi yhtään syytä. Omaan makuun on se vaan niin vitun ankea sisältä ja ei edes rahalla saa optioita mitkä ollut jo vuosia ihan perussetti alkaen kia picantosta.
Mitä puuttuu?
 
koeajon jälkeen model 3 performance niin ainoa mikä saisi vaihtamaan siihen on suorituskyky. lussumpi model 3 niin en keksisi yhtään syytä. Omaan makuun on se vaan niin vitun ankea sisältä ja ei edes rahalla saa optioita mitkä ollut jo vuosia ihan perussetti alkaen kia picantosta.
Ei saa kyllä 14-tuumaisia teräsvanteita eikä kangaspenkkejä edes rahalla. :hmm:
 
Ei saa kyllä 14-tuumaisia teräsvanteita eikä kangaspenkkejä edes rahalla. :hmm:
17 tuuman renkaat olisi ihan oikeasti hyvä lisä varustevalikoimaan. Tai oikeastaan itse toivoisin mukavampaa rengastusta ihan vakiorengastukseksi, mutta eihän tuohon kolmoseen taida edes kovin pienet mennä. Varmaan 17'' juuri ja juuri.
 

Paremmat penkit kelpais. Vaikka nämä sen seniilin ukon mielestä onkin maailman parhaat penkit, niin olen varmaan tottunut sitten huonompiin penkkeihin. Kangaspenkit tosiaan ja enemmän sivuttaistukea, nyt on suunniteltu liikaa läskeille jenkeille.
 
Esim hud ja ilmastoidut penkit, nämä sellaisia varusteita että kun ne kerran on ollut niin tuntuu ankealta jos niitä ei ole. Lisäksi penkit ei ollut omaan makuun kovin hyvät, yleensä tässä hintaluokassa saa valita eri penkkimallien väliltä.
Sisustan ja ulkovärin ankea valikoima myös vähän tökkii.
Ok, noita varusteita en usko että saa tuohon mainitsemaani picantoon.
 
Paremmat penkit kelpais. Vaikka nämä sen seniilin ukon mielestä onkin maailman parhaat penkit, niin olen varmaan tottunut sitten huonompiin penkkeihin. Kangaspenkit tosiaan ja enemmän sivuttaistukea, nyt on suunniteltu liikaa läskeille jenkeille.
No siinä ja siinä. Kyllä noilla nyt matkat menee.
 
No siinä ja siinä. Kyllä noilla nyt matkat menee.

Menee toki, ei ne huonoimmat istumani penkit sentään ole. Mutta hieman kuin sängyissä, osa tykkää pehmeästä, osa jäykemmästä. Se ettei mitään voi valita sisustukseen on aika ikävä puoli, toki sillä yritetään painaa hintaa alas kun ei tarvitse suunnitella linjastoa samalla tavalla. Mutta ainahan voi pohtia mitä haluaa seuraavalta autolta..
 

Makuasioista kaikki. Jotkut tykkää säilytystiloista jne. Itse näen sähköautoissa suurimpana haasteena vielä pitkään riittävän toimintamatkan talvella ja vetäessä peräkärryä ja odotan rauhassa tuota 4680 akkutyyppiä. Jospa saatais tuo y malli vuoden vaihteessa kuluttajille Euroopassa ja sais helpotusta talvipakkasille matkaaville ympäri Suomea.
 
Itse näen sähköautoissa suurimpana haasteena vielä pitkään riittävän toimintamatkan talvella ja vetäessä peräkärryä ja odotan rauhassa tuota 4680 akkutyyppiä.
4680 akkutyyppiä voi joutua odottamaan vielä tovin. Lisäksi se tullee saataville myös muiden valmistajien autoihin.
1624651618707.png
 
4680 akkutyyppiä voi joutua odottamaan vielä tovin. Lisäksi se tullee saataville myös muiden valmistajien autoihin.
1624651618707.png
Tulee varmasti muillekin automerkeille, liekö vielä ens vuonna. Luulisin että teslalla näppinsä välissä yksinoikeus pari vuotta... Joka tapauksessa pitäisin ihmeenä jos ei tuo y malli 4680 akulla ole saatavana maaliskuuhun mennessä 2022. Nuo spekulaatiot mahdollisesta Berliinin tehtaan aloituksesta lokakuun ja joulukuun välillä varmaan osuu kohdalleen ja sinne tulee akut jenkeistä. Ilmeisesti keväällä 2022 sitten Berliinin omaa tuotantoa alkaa olemaan akutkin jolloin voisi kuvitella y mallin hinnan tippuvan kesän korvilla just my 50 cents
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 560
Viestejä
4 511 338
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom