Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko S:n laatu parempi kuin Kolmosen? Ja onko S:ssä ollut millaisia vikoja?

Muistelen, että täällä oli joskus sellainen lista missä oli kaikki eri Teslan mallit ja muutokset valmistusvuoden mukaan, mutta nyt en sitä löytänyt. Oliko jollain se tallessa?
Puhutaankin vanhoista S vai tulevasta?

Laadullisesti aivan samaa kasauksen osalta.
Tyyppivikoina, kahvat, etuvalot ainakin.
 
Sanotaan että jostain 2018 rekisteröidyistä alkaen. Käytetystä siis puhutaan.
Tässä pari listaa

Mutta jos on massia ostaisin S:sta vain 2019 mallia missä on Raven tekniikka ja samalla saa uusimman mcu:n.

Muutamaan tuollaista käynyt ajamassa ja laadullisesti 3:n kanssa samaa. Paneelit toisissa ok mutta toisissa ei. Lisäksi sisäpuolella paneelit myös toisinaan irti ja toisinaan ei. Pientä painelua niin saa paikalleen.

Tyyppivikoina on kahvat, toki parantuneet. Etuvalot tuppaa hajoamaan vuodessa parissa eli se yläreunan led nauha palaa puhki. Menee takuuseen mutta takuun jälkeen hinta about 1500€ + työt. Kahvat on jossain 300-400€ töineen per kahva.

Normaalia kulumaa on sitten korin alusta. Sieltä saa toisinaan vaihdella jotain pientä.
 
Huhut vahvistuivat, että Giga Berlin aloittaa tuotannon vasta vuoden lopussa. Aikaisemmin tullut jo ilmi 6kk viivästyminen piti paikkansa vaikka ministeri ja muut sanoivat, että ei pidä.

 
Viimeksi muokattu:
Huhut vahvistuivat, että Giga Berlin aloittaa tuotannon vasta vuoden lopussa. Aikaisemmin tullut jo ilmi 6kk viivästyminen piti paikkansa vaikka ministeri ja muut sanoivat, että ei pidä.


Harmi. Toivottavasti Kiinassa on vähemmän esteitä että saadaan se "T2" ajallaan ulos ja laivalla eurooppaan.
 
Harmi. Toivottavasti Kiinassa on vähemmän esteitä että saadaan se "T2" ajallaan ulos ja laivalla eurooppaan.

Ei se oikeasti byrokratiasta ole ikinä ollut kyse, vaan Elonin suosikki tekosyystä. Tesla aloitti rakentamisen ilman lupia, eikä niitä koskaan saanut aikaiseksi edes lähettää. Tehdas vaan ei ole valmis, ei siinä byrokratia ole ollut esteenä.
 
Ei se oikeasti byrokratiasta ole ikinä ollut kyse, vaan Elonin suosikki tekosyystä. Tesla aloitti rakentamisen ilman lupia, eikä niitä koskaan saanut aikaiseksi edes lähettää. Tehdas vaan ei ole valmis, ei siinä byrokratia ole ollut esteenä.
Miten muuten tiedät tämän, vai onko mutua? Jos tiedot löytyy julkisista lähteistä niin linkkiä saa antaa kun itseäkin kiinnostelisi tietää paremmin taustat.
 
Miten muuten tiedät tämän, vai onko mutua? Jos tiedot löytyy julkisista lähteistä niin linkkiä saa antaa kun itseäkin kiinnostelisi tietää paremmin taustat.

Löytyy fanisivustoltakin (tämä on viime vuodelta: Tesla wants to move ahead with construction at Gigafactory Berlin without final approval - Electrek), mutta tässä aika hyvä alkuperäinen lähde:


(tarvitset kääntäjän). Eli Tesla omalla luvalla ja vastuulla aloitti rakentamisen, koska he haluavat tuhota luontoa siitä ympäriltä (tuohan on alunperin BMW:n tehdaspaikka, mutta BMW ei halunnut lopulta tehdä siihen näiden ongelmien takia), joka taas vaatii käsittelyn ja kuten Suomessakin on mahdollista valittaa luvista, eli oikeuskäsittelykin olisi mahdollinen. Tesla ei siis välittänyt näistä ongelmista, vaan jatkoivat rakentamista.

Teslalle on myös ilmoitettu ettei juomavettä alueella ole tarpeeksi:


Tuolla sivustolla on siis muitakin osasia itse projektista.
 
Sopiiko täällä kysyä mikä Teslasta tekee epä-tylsän verrattuna VAGin tarjontaan? Teho?

Teho kieltämättä suurimman vaikutuksen toki teki. Omalla kohdalla toki sekin vaikuttaa, että on ollut noita VAG-kulkineita useampikin alla niin varmaan vähän senkin takia ne kyllästyttää. Teslan tyyli tehdä asiat ohjaamossa vaan miellyttää kokonaisuutena. Ennen koeajoa muuten pidin tuota ohjaamoa lasten törmäilyauton ohjaamona ja en tykännyt koko firmasta. Niin se mielipide muuttuu.
 
Teho kieltämättä suurimman vaikutuksen toki teki. Omalla kohdalla toki sekin vaikuttaa, että on ollut noita VAG-kulkineita useampikin alla niin varmaan vähän senkin takia ne kyllästyttää. Teslan tyyli tehdä asiat ohjaamossa vaan miellyttää kokonaisuutena. Ennen koeajoa muuten pidin tuota ohjaamoa lasten törmäilyauton ohjaamona ja en tykännyt koko firmasta. Niin se mielipide muuttuu.
Itsellä kävi juuri päinvastoin: ennen koeajoa oli kohtalaisen positiivinen mielikuva Teslasta, mutta niin vaan ensi kuussa tulee Enyaq.
Kaveri taas oli valintani myötä jo tilaamassa Skodillacia, mutta hänelle tuli kuitenkin Model 3.

Toivotaan että valmistajat uskaltavat pitää omat tyylinsä, eivätkä yritä kopioida mikä kulloinkin on muodikkainta.
 
Itsellä kävi juuri päinvastoin: ennen koeajoa oli kohtalaisen positiivinen mielikuva Teslasta, mutta niin vaan ensi kuussa tulee Enyaq.
Kaveri taas oli valintani myötä jo tilaamassa Skodillacia, mutta hänelle tuli kuitenkin Model 3.

Toivotaan että valmistajat uskaltavat pitää omat tyylinsä, eivätkä yritä kopioida mikä kulloinkin on muodikkainta.
Hyvä että sähköautojen valikoima kasvaa ja kaikille löytyy mieleinen kulkupeli :thumbsup:
 
M3:n pyyhkijöiden sadetunnistus tuntuu toimivan paremmin? Olivat hieman skitsot automaattiasetuksella joskus alkuvuodesta vielä, mutta nyt viime sadekeleillä ovat säätyneet juuri oikein vedentulon voimakkuuden mukaan. Kuskin puolen ovipaneeleissa on tullut vastaan nitinää, jonka on onneksi saanut hiljaiseksi pienellä palalla yleistiivistettä paneelin ja oven väliin sijoitettuna.

4600 km mittarissa ja matka jatkuu. Latauskustannukset tähän mennessä on olleet alle 75€ kokonaisuudessaan :thumbsup:.
 
Testikoodi pyyhkijöihin tuli 2021.4.15 käyttäjille. Tässä mukana tunnistus jokaisen kameran kautta. 2021.4.18 ei tätä koodia sisällä.
 
Joo ja nyt on enemmän valoa, niin kamerat näkeekin jotain - eikä ole lunta. Eli vaikea sanoa paraneeko tuon uuden tunnistus oikeasti sitten kun on taas syksy. Itselläni hyppäsi tuonne .18 versioon niin en pääse testaa.
 
Kuskin puolen ovipaneeleissa on tullut vastaan nitinää, jonka on onneksi saanut hiljaiseksi pienellä palalla yleistiivistettä paneelin ja oven väliin sijoitettuna.

4600 km mittarissa ja matka jatkuu.
Mun krematoriolla on ajettu 15 vuotta ja 250 tuhatta eikä natise vieläkään ei yhtään mistään. No ehkä rauta on niin kallista ettei katetta ole yhtään varaa uhrata laatutuntumaan.
 
https://www.tesla.com/fi_FI/autopilottuosta saa käsityksen että olis vanhat Continentalin sensorit vaihdettu arben uusiin 4d sensoreihin. Jospa nyt häviää tuo phantom breaking. Eurooppaan softa päivitys tulee tosin vuoden vaihteessa, mutta kesällä voi seurata jenkkien touhua toimiiko nyt ilman haamuja.
 
Ei toimi tuo linkki.
Twitterissa ainakin juttua että tutka ilmeisesti poistuu käytöstä jenkeissä.



Edit. Pitää poistaa tuosta.
 
Ei toimi tuo linkki.
Twitterissa ainakin juttua että tutka ilmeisesti poistuu käytöstä jenkeissä.

Elonhan tuon on jo varmistanut twitterissä tovi sitten. FSD9 ei käytä enää tutkaa. Tutka poistetaan, ajavat vain kameralla. Tuota tutkanpoistoa käytettiin myös syynä miksi fsd9:en julkaisu ei ollutkaan huhtikuussa

 
Elonhan tuon on jo varmistanut twitterissä tovi sitten. FSD9 ei käytä enää tutkaa. Tutka poistetaan, ajavat vain kameralla. Tuota tutkanpoistoa käytettiin myös syynä miksi fsd9:en julkaisu ei ollutkaan huhtikuussa


Toki mutta perus AP osalta tarkoittaisi samaa.
 
Toki mutta perus AP osalta tarkoittaisi samaa.

Mä käsitin niin, että elon on sanonut, että tutkaa ei enää uusiin autoihin asenneta. En jaksa googlettaa lähdettä. Kuinkahan paljon elonia edes se perus AP enää kiinnostaa? Kai tesla haluaa AP:n jossain kohtaa korvata rajoitetulla FSD softalla.
 
Mä käsitin niin, että elon on sanonut, että tutkaa ei enää uusiin autoihin asenneta. En jaksa googlettaa lähdettä. Kuinkahan paljon elonia edes se perus AP enää kiinnostaa? Kai tesla haluaa AP:n jossain kohtaa korvata rajoitetulla FSD softalla.
Sitähän tuossa twitterissä spekuloidaan että uusissa nyt olevissa autoissa ei olisikaan enää jenkeissä tutkaa ollenkaan vaan se korvataan softalla.
 
Tämähän rupeaa olemaan jo Star Citizen tason shittiä :lol: You go Tesla.
 


According to Norway’s Nettavisen, Tesla didn’t respond to the lawsuit and the 30 owners behind the case were automatically awarded 136,000 kroner (~$16,000 USD) each in compensation unless Tesla appeals to the case, which it has a few weeks to do.

En usko että tämä keissi oli ihan vielä tässä
 
Eivät vastanneet tohon keissiin kun tuntevat Norjan oikeusasteet. Tuo tuomio tuli matalimmalla tasolla, johon turha osallistua (jutun koon takia) kun juttu viedään kuitenkin eteenpäin korkeampiin asteisiin riippumatta kumpi osapuoli voittaa.

Mielenkiintoisempi kysymys on se että mitä tuossa lataus nerf asiassa Teslan olisi pitänyt tehdä?
1) ei mitään ja jättää latausnopeudet vakioiksi
2) hidastaa kuten nyt tehtiin
3) antaa valinta käyttäjälle
4) vaihtaa akut ennakoivasti takuuseen

Ja jos mitään ei olisi tehty niin vaihdella vaihtorajalle tulevat akut takuuseen ja loput sitten jotka selviytyy 8v ilman et max varaus tippuu alle 70% ovat oman onnensa nojassa ja ostavat sitten joskus uuden kun kantama ei enää piisaa? Kaikkien akkujen vaihto ennakoivasti olisi toki ollut mahdollista, mutta ei liene realismia/tarpeen bisneksen näkökulmasta ... eihän Nissanikaan vaihtanut 1gen liiffin akkuja vaikka olivat erittäin lyhytikäisiä. :/
 
Ja jos mitään ei olisi tehty niin vaihdella vaihtorajalle tulevat akut takuuseen ja loput sitten jotka selviytyy 8v ilman et max varaus tippuu alle 70% ovat oman onnensa nojassa ja ostavat sitten joskus uuden kun kantama ei enää piisaa? Kaikkien akkujen vaihto ennakoivasti olisi toki ollut mahdollista, mutta ei liene realismia/tarpeen bisneksen näkökulmasta

Olisi toki voinut olla myymättä takuuta akulle, jos eivät tienneet sen kestävän? Tai olla myymättä tuotetta, jonka eivät tienneet kestävän. Ei se ole ostajan vika, että Tesla myy enemmän kuin kykenee toimittamaan - kyllä se on Teslan ongelma. Tuote ei saisi heikentyä merkittävästi jos sille jotain luvataan.

Mieti nyt tehosekoitinta, joka vuoden jälkeen hidastaisi tuotteen 1rpm vauhtiin jotta se kestäisi kahden vuoden takuun loppumiseen asti. Veisitkö takaisin?
 
Tesla lopettanut Plaid+ pre-ordereiden vastaanottamisen. Ei taida ihan heti 4680 siis päätyä tuotantoon..
 
Tesla lopettanut Plaid+ pre-ordereiden vastaanottamisen. Ei taida ihan heti 4680 siis päätyä tuotantoon..
Ainakin Suomessa saa vielä tilattua.
Eiköhän se ole järkevintä kumminkin sijoittaa ne 4680 mitä saa tehtyä, niin Model Y:n ja CyberTruckkiin koska niihin on massoilla pääsy.
 
Eiköhän se ole järkevintä kumminkin sijoittaa ne 4680 mitä saa tehtyä, niin Model Y:n ja CyberTruckkiin koska niihin on massoilla pääsy.

Ei siinä olisi mitään järkeä, tärkeämpäähän yritykselle on saada korkeamman katteen tuotteet mielummin niillä myytyä, varsinkin jos niiden tuotanto on rajoittunutta tai kallista. Eipä tosin ole näkynyt viime aikoina mitään ilmoitusta että olisivat kykenemässä edes pienissä määrissä niitä tuottamaan, joten tuskin Model Y niitä ainakaan saa ja Cybertruckkia ei edes vielä valmisteta.
 
Ei siinä olisi mitään järkeä, tärkeämpäähän yritykselle on saada korkeamman katteen tuotteet mielummin niillä myytyä, varsinkin jos niiden tuotanto on rajoittunutta tai kallista. Eipä tosin ole näkynyt viime aikoina mitään ilmoitusta että olisivat kykenemässä edes pienissä määrissä niitä tuottamaan, joten tuskin Model Y niitä ainakaan saa ja Cybertruckkia ei edes vielä valmisteta.
Ainakin Twitterissä sanottu, että kun Berliini ja Texas aukeaa niin sieltä tulee autoja vain 4680 ulos.
 
Kaikkien S ja X autojen toimituslupaukset Euroopassa näyttävät olevan nyt Q1/22 tai yleisesti 2022...

Ts. ainoa myynnissä oleva ja suht nopeassa toimituksessa oleva Tesla Eurooppaan on 3:nen. Y:tä voi tilata, mutta kun Berliinin tehtaan valmistuminen ja tuotannon rampup ovat aika epävarmoja, niin on varsin mahdollista, että niitäkään ei ennen Q1/22:sta heru.
 
Ainakin Twitterissä sanottu, että kun Berliini ja Texas aukeaa niin sieltä tulee autoja vain 4680 ulos.

Voi olla että myöhästyy tehtaat sitten vuosikausia. Puuttuu se tehdas joka kykenisi 4680 cellejä tuottamaan, edes se niiden testitehdas ei kykene niitä ilmeisesti tuottamaan.
 
Voi olla että myöhästyy tehtaat sitten vuosikausia. Puuttuu se tehdas joka kykenisi 4680 cellejä tuottamaan, edes se niiden testitehdas ei kykene niitä ilmeisesti tuottamaan.
Ei ainakaan suuria määriä. Panasonic ja LG niitä tuottaa mutta eivät ainakaan vielä. LGllakin se joku pilotti kohde Koreassa.

Eihän ne voi myöhästyä jos Musk sanoo että ekat autot tulee ulos ennen vuoden vaihdetta asiakkaille.
 
No nyt on virallista että Pohjois-Amerikan autoista 3 ja Y poistuu tutka toukokuun 2021 jälkeen. Ei koske muuta maailmaa.

Pelkästään kameroilla mennään ja osa ominaisuuksista on poistettu käytöstä tai osittain käytössä olevia.


Transitioning to Tesla Vision

We are continuing the transition to Tesla Vision, our camera-based Autopilot system. Beginning with deliveries in May 2021, Model 3 and Model Y vehicles built for the North American market will no longer be equipped with radar. Instead, these will be the first Tesla vehicles to rely on camera vision and neural net processing to deliver Autopilot, Full-Self Driving and certain active safety features. Customers who ordered before May 2021 and are matched to a car with Tesla Vision will be notified of the change through their Tesla Accounts prior to delivery.

For a short period during this transition, cars with Tesla Vision may be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:
  • Autosteer will be limited to a maximum speed of 75 mph and a longer minimum following distance.
  • Smart Summon (if equipped) and Emergency Lane Departure Avoidance may be disabled at delivery.
In the weeks ahead, we’ll start restoring these features via a series of over-the-air software updates. All other available Autopilot and Full Self-Driving features will be active at delivery, depending on order configuration.

All new Model S and Model X, as well as all vehicles built for markets outside of North America, will continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision.

Frequently Asked Questions

How do I know if my car is equipped with radar? 
Starting with deliveries in May 2021, Model 3 and Model Y vehicles built for the North American market will be optimized for Tesla Vision and will not be equipped with radar. If you ordered a car before May and are matched to a car that is not equipped with radar, you will be notified of the change in your Tesla Account prior to delivery.

Why aren’t Model S and Model X transitioning now?
Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles. Transitioning them to Tesla Vision first allows us to analyze a large volume of real-world data in a short amount of time, which ultimately speeds up the roll-out of features based on Tesla Vision.
 
Ei ainakaan suuria määriä. Panasonic ja LG niitä tuottaa mutta eivät ainakaan vielä. LGllakin se joku pilotti kohde Koreassa.

Panasonic on ilmoittanut ettei se pysty tuottamaan niitä vielä teollisesti. Ei ole tainnut LG:kään ilmoittaa että kykenee muuten kuin testieriä.
 
Eivät vastanneet tohon keissiin kun tuntevat Norjan oikeusasteet. Tuo tuomio tuli matalimmalla tasolla, johon turha osallistua (jutun koon takia) kun juttu viedään kuitenkin eteenpäin korkeampiin asteisiin riippumatta kumpi osapuoli voittaa.

Mielenkiintoisempi kysymys on se että mitä tuossa lataus nerf asiassa Teslan olisi pitänyt tehdä?
1) ei mitään ja jättää latausnopeudet vakioiksi
2) hidastaa kuten nyt tehtiin
3) antaa valinta käyttäjälle
4) vaihtaa akut ennakoivasti takuuseen

Ja jos mitään ei olisi tehty niin vaihdella vaihtorajalle tulevat akut takuuseen ja loput sitten jotka selviytyy 8v ilman et max varaus tippuu alle 70% ovat oman onnensa nojassa ja ostavat sitten joskus uuden kun kantama ei enää piisaa? Kaikkien akkujen vaihto ennakoivasti olisi toki ollut mahdollista, mutta ei liene realismia/tarpeen bisneksen näkökulmasta ... eihän Nissanikaan vaihtanut 1gen liiffin akkuja vaikka olivat erittäin lyhytikäisiä. :/
Myy ne autot realistisemmalla rangella eli suuremmalla bufferilla? Joka sitten takaa sen että ne akut kestää sen takuuajan..
 
"
Either way, it was unequivocally a worse experience than my old one, and it wasn't even particularly close. Still hope much of it can be fixed with updates, but at this point not only is it almost unusable in the rain, it's almost unusable in areas in which it had previously rained and there are other cars near you. This last point is likely just me being too nervous I'm pissing off other drivers, it may not well of even been bothering anybody, but at least for me, and at least based on this experience, it's not even usable at night... at all.

TL;DR: Based on my admittedly limited experience, and at least for now, the non-radar versions are significantly worse. In multiple ways, not just weather.
"

Tätäpä oli vaikea ennustaa, että teknologiaa heikentämällä, lopputuloskin saattaa heikentyä!
 
"
Either way, it was unequivocally a worse experience than my old one, and it wasn't even particularly close. Still hope much of it can be fixed with updates, but at this point not only is it almost unusable in the rain, it's almost unusable in areas in which it had previously rained and there are other cars near you. This last point is likely just me being too nervous I'm pissing off other drivers, it may not well of even been bothering anybody, but at least for me, and at least based on this experience, it's not even usable at night... at all.

TL;DR: Based on my admittedly limited experience, and at least for now, the non-radar versions are significantly worse. In multiple ways, not just weather.
"

Tätäpä oli vaikea ennustaa, että teknologiaa heikentämällä, lopputuloskin saattaa heikentyä!
Grain of Salt... Kuka tietää meneekö tuo suuntaus minnepäin. Joka tapauksessa tutkaa ei ole jenkkimalleissa ja muualla maailmassa on edelleen jatkossa niin aika turhaa spekuloida Suomen osalta.
 
Greenin testejä


Ei ainakaan vielä toimi kummoisesti. Ongelma voi olla myös se että vaikka auto sanookin ominaisuuksien olevan päällä, niin ne ei tee mitään kunnes joku päivitys tulee.

Toki Tesla ilmoittikin NTHSAlle että ne ei toimi mutta omilla sivuilla mainostavat muuta. NTHSA vissiin tekee uudet testit viikon kahden sisällä.
 
Tesla on kyllä hyvä esimerkki termistä "gift that keeps on giving", se asiakkainen niskaan paskominen on kyllä ihan legendaarista maailman parhaalta tuotteelta
Täs mä ostamassa 50kusd Model Y:n radarilla ja apukuskin ristiseläntuella, haen auton jossa ei ole enää kumpaakaan koska siksi :rofl2:
 
Voi kyllä olla iloinen yllätys jos näin, että ovat tuon ottaneet pois. Aikaisemmin mainittu kyllä tiedot, että 12 suuntainen säätö penkeissä.
Edit. Tässä linkki missä näkyy, että maininta tuosta 12 suuntaisesta säädöstä poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
BMW:llä samaa ongelmaa, mutta antavat 250 dollaria alennusta ristiseläntuen puutumisesta. Ei täydellistä mutta olisi sekin parempi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 560
Viestejä
4 511 338
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom