Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Näköjään FSD9:sta alkaa löytyä ensimmäiset päivävideotkin..



Ei nyt ihan putkeen mennyt vielä..
 
Tovin pohtinut, että onko fiksua testata betaa kuluttajilla. Koneälyoppimisen saa toimimaan sitä paremmin mitä enemmän on hyvää opetatusmateriaalia tarjolla. Teslalle on ihan älytön apu, kun jengi kokeilee tuotetta hazardeissa ja vaikeissa paikoissa. Saavat niitä epänormaalejakin reittejä talteen. Esim. tuo spoilerissa oleva video. Koko ajo jotain ihan outoja teitä missä olis itselläkin vaikeuksia ajaa, jos umpimetsästä pitäs lähteä ja gps:lla yrittää navigoida.

Driving my Model Y with Tesla's FSD Beta software (V9) around Seattle. From Eastlake to Ballard, over the bridge, on tiny streets, making unprotected left turns, rights on red, a crazy 5 way intersection with no stoplights, I really put it to the test with weird/quirky situations. It's amazing to see this first version of pure Tesla Vision and I can't wait to see it evolve from here. Amazing work Tesla!!! I'm so honored to be a beta tester, and hope my data is helping make the AI better lol


Uusin softa näyttää tunnistavan jarruvalot ja vilkut autoista. Näkyy visualisaatiossa. Tosta on hyvä jatkaa. Voi suht nopeastikin algoritmi parantua, jos tässä on kyseessä lähinnä dataongelma ja opetetaan neuroverkkoja uudestaan ja uudestaan.
 
Laturia pukkaa Kuopioon.

IMG_20210712_111555.jpg

Tuolta näkee yleisemmin noita päivityksiä.
 

Tässäkin melko mitättömässä korjausurakassa virallinen tapa korjata olisi ollut vaihtaa koko akusto uuteen vaatimattomalla 16kusd hinnalla, niin herää vain kysymys, tai oikeastaan kaksi, miten noissa rakenteisiin valetuissa akuissa pitkän päälle käy, ja toisaalta miten ne suhtautuvat jenkkien "Right to repair" -lainsäädäntöön, jolla yritetään nimenomaan estää tällaiset typerät rakenteelliset ratkaisut jotka potkivat munille tavallista käyttäjää
 
Aikamoista kertakäyttökulttuuria tällainen, että koko auto tai akku vaihtoon kun jotain pientä vikaa tulee. Takuun jälkeinen akunvaihto on niin kallista, että koko auto on pakko paalata sen sijaan, että yksittäinen akkumoduuli vaihdettaisiin kohtuuhintaan. Ei kuulosta kovin ympäristöystävälliseltä ja kestävältä kehitykseltä.
 

"Testing new technologies in public, safety-critical settings needs to be done with the utmost caution and respect to the public. Tesla is asking select customers, who are not trained safety drivers, to risk their personal safety and the safety of other road users to test a software product they have already paid for. In my opinion, Tesla's 'Full Self-Driving' poses a public health risk and sets a dangerous precedent."

"Yet another question that remains unaddressed by Tesla at the moment is what precisely is the point of a system that requires one to stay alert, monitor the traffic situation, and be ready to take over at all times while letting the car do the driving? As a number of industry observers have noted, this sounds a lot like just driving."
 
Onhan näitä Tesloja ollut jo vuodesta 2014 liikenteessä? Onko todellakin näin, että akun korjaamiset tms. voi edelleen vesittää auton arvon pohjalukemiin? Missä yksityiset korjaajat?
Aidosti kyllä harmittaa että näin vielä on, sillä jos voisi luottaa että 20v tuolla ajaisi niin heti ostaisin. Nyt ilmeisesti takuun (2v?) jälkeen saa ruveta jännittämään..
 
Onhan näitä Tesloja ollut jo vuodesta 2014 liikenteessä? Onko todellakin näin, että akun korjaamiset tms. voi edelleen vesittää auton arvon pohjalukemiin? Missä yksityiset korjaajat?
Aidosti kyllä harmittaa että näin vielä on, sillä jos voisi luottaa että 20v tuolla ajaisi niin heti ostaisin. Nyt ilmeisesti takuun (2v?) jälkeen saa ruveta jännittämään..
Eikö sama koske ihan polttomoottoriautoa? Kyllä niissäkin hajoilee moottoreita ja automaattivaihteistoja ennalta arvaamattomasti matalalla prosentilla ennenkuin muuten kilsat ovay täynnä.

Tietty vaihto-osia saa käytettynä tonneilla, mutta jos marmoritiskillä haluaa moottorin tai dsg:n vaihdattaa, niin ihan halvalla ei selviä.
 
Onhan näitä Tesloja ollut jo vuodesta 2014 liikenteessä? Onko todellakin näin, että akun korjaamiset tms. voi edelleen vesittää auton arvon pohjalukemiin? Missä yksityiset korjaajat?
Aidosti kyllä harmittaa että näin vielä on, sillä jos voisi luottaa että 20v tuolla ajaisi niin heti ostaisin. Nyt ilmeisesti takuun (2v?) jälkeen saa ruveta jännittämään..
Yksityiset korjaajat tulee sitten kun autokanta kasvaa riittävästi ja riittävä osuus autoista on takuun ulkopuolella.
Ei elätä tekijöitä vielä jos rikkoontuvia akkuja on Suomessa vuositasolla ehken 5-10kpl ja näistäkin tainnut mennä vielä kaikki takuuseen (voimalinja 8v).

Yksityisiä tulee aivan varmasti sitten kun se on kannattavaa liikentoimintaa - ehkä 1-5v sisällä.
 

"Testing new technologies in public, safety-critical settings needs to be done with the utmost caution and respect to the public. Tesla is asking select customers, who are not trained safety drivers, to risk their personal safety and the safety of other road users to test a software product they have already paid for. In my opinion, Tesla's 'Full Self-Driving' poses a public health risk and sets a dangerous precedent."

"Yet another question that remains unaddressed by Tesla at the moment is what precisely is the point of a system that requires one to stay alert, monitor the traffic situation, and be ready to take over at all times while letting the car do the driving? As a number of industry observers have noted, this sounds a lot like just driving."
On siellä muistaakseni Teslalla vajaa 200 omaa testaajaa mitkä testaa ennen kuin mitään julkaistaan. Nykyinen julkinen testaus tapahtuu 2000 autoilijan voimin.
Onhan näitä Tesloja ollut jo vuodesta 2014 liikenteessä? Onko todellakin näin, että akun korjaamiset tms. voi edelleen vesittää auton arvon pohjalukemiin? Missä yksityiset korjaajat?
Aidosti kyllä harmittaa että näin vielä on, sillä jos voisi luottaa että 20v tuolla ajaisi niin heti ostaisin. Nyt ilmeisesti takuun (2v?) jälkeen saa ruveta jännittämään..
Autoissa on vielä takuita ja sen takia ei juuri korjaajia ole mutta takuut alkaa kohta loppua niin se voisi herättää mielenkiintoa, että korjaajia tulisi.

Ongelma on että uusia varaosia ei todennäköisesti saa Teslalta vaan pitää hankkia muuta kautta vähän käytettyjä.
 
Ongelma on että uusia varaosia ei todennäköisesti saa Teslalta vaan pitää hankkia muuta kautta vähän käytettyjä.

Tarvikevalmistajat varmaan aktivoituvat kunhan takuuajat alkaa loppua, ei toki mitään kokonaisia akkupaketteja mutta pienempää vaikeasti saatavaa sälää.
 
"Yet another question that remains unaddressed by Tesla at the moment is what precisely is the point of a system that requires one to stay alert, monitor the traffic situation, and be ready to take over at all times while letting the car do the driving? As a number of industry observers have noted, this sounds a lot like just driving."

Tarkoitus on kerätä dataa koneoppimisen parantamista varten. Aina kun kuski ottaa auton hallintaan autopilotilta tai kun kuski painaa raportoi nappia niin teslalle lähtee tapahtumasta video+sensoridatat. Beta-testaajat voivat myös kommunikoida e-maililla ja kertoa tarkalleen mitä tapahtui. Teslan päässä noi datat tutkitaan, labeloidaan ja opetetaan neuroverkot uudestaan.

Eli kyseessä on massiivinen datankeräysoperaatio. Tesla uskoo, että itseajavat on dataongelma. Keräämällä tarpeeksi dataa voidaan teslan mielestä opettaa neuroverkko(ja), jotka oppivat itseajamaan. Analogia on, näytät ihmiselle miten jokin asia tehdään niin ihminen oppii tekemään. Neuroverkot ainakin vielä vaativat ihan älyttömän paljon enemmän opetusmateriaalia kuin ihminen.

Tesla myös näkee tuon datan pohjalta todella hyvin missä paikoissa jengi ajaa, missä on ongelmia jne. Voivat sen pohjalta suunnata kehitystyötä korjaamaan niitä asioita mitkä eniten harmittavat ihmisiä.

Vaihtoehto teslan tavalle olisi ajattaa firman omia autoja. Onko parempi datankeräyksen kannalta ajattaa muutamaa sataa omaa autoa+maksaa kuskeille vai käyttää tuhansia maksavia asiakkaita "ilmaiseksi" datan keräämiseen. "ilmaiseksi", kun ne asiakkaat ovat maksaneet autoista ihan hirveitä summia, että pääsevät tekemään teslalle töitä ilmaiseksi.
 
Onko jollain muuten oikeaa tietoa mitä Tesla keskuksessa Vantaalla oikein tehdään kymmenille Tesla Model S malleille ? Tosi monesta oli etupuskuri revitty auki tai irrotettu, siitä keskeltä ns. alhaalta? Joku isompi päivitys?
 
Onko jollain muuten oikeaa tietoa mitä Tesla keskuksessa Vantaalla oikein tehdään kymmenille Tesla Model S malleille ? Tosi monesta oli etupuskuri revitty auki tai irrotettu, siitä keskeltä ns. alhaalta? Joku isompi päivitys?
Sitä kautta saa annettua 12v akulle virtaa. Taitaa olla joko 12v akku kabut tai iso akku.
 
Sitä kautta saa annettua 12v akulle virtaa. Taitaa olla joko 12v akku kabut tai iso akku.
Kuulostaa jotenkin oudolta. Oli siis kymmeniä pihassa. Itselle tuli mieleen lähinnä joku adaptiivisen vakkarin päivitys tms. muta kait se sit toikin voi olla?
 

Teslan takuu ei ollut jostain epäselvyydestä voimassa, en tiedä miten liittyy juttuun tai luin huonosti. Kuitenkin pikkujutun takia tesla olisi laskuttanut akun vaihdosta 16kd, marmorin toisella puolella selvisi muutamalla satkulla. Ajoi siis vahingossa jonkun rojun päältä mikä rikkoi jonkun paneelin, sitten meni letku poikki ja homma meinasi käydä kalliiksi.
 

Teslan takuu ei ollut jostain epäselvyydestä voimassa, en tiedä miten liittyy juttuun tai luin huonosti. Kuitenkin pikkujutun takia tesla olisi laskuttanut akun vaihdosta 16kd, marmorin toisella puolella selvisi muutamalla satkulla. Ajoi siis vahingossa jonkun rojun päältä mikä rikkoi jonkun paneelin, sitten meni letku poikki ja homma meinasi käydä kalliiksi.
Tuo tapaus on liisari auto ja ilmeisesti ei enää siis uusi. Eikä ollut ottanut vakuutusta mitä tarjottu.
 
Kuulostaa jotenkin oudolta. Oli siis kymmeniä pihassa. Itselle tuli mieleen lähinnä joku adaptiivisen vakkarin päivitys tms. muta kait se sit toikin voi olla?
Se tuli nyt ensimmäisenä mieleen kun siinä pitää vähän avata että sinne asti pääsee.
 
Tuo tapaus on liisari auto ja ilmeisesti ei enää siis uusi. Eikä ollut ottanut vakuutusta mitä tarjottu.
Henkilön omien sanojen mukaan hänellä oli oikea vakuutus autoa ostettaessa, mikä on vielä pakollinen siellä päin liisareissa joka tapauksessa. Virhe oli ilmeisesti syntynyt vakuutusyhtiötä vaihdettaessa, eli oli ottanut/saanut normaalin vakuutuksen eikä laajempaa vakuutusta. En nyt tiedä, miten tuolla menee vakuutuksen enkä esitä sellaista, mutta myös siellä on rahoituksella tai liisarilla otettaessa heidän vastaavuus meidän laajasta kaskosta pakollinen liisaavan yhtiön puolelta (Tesla käsittääkseni tässä tapauksessa?).

Tyyppi toki sanoi, että oli hänen virheensä kun ei tarkastanut, minkä vakuutuksen oli saanut uudesta yhtiöstä. Itse tuota ihmettelisin kun tulee syynäyttyä kyllä aina, mitä omat vakuutukset korvaa.
 
Samankaltainen vakuutussysteemi amerikassa kuin suomessa. On pakollinen osa, joka kattaa muiden vahingot ja sen päälle valinnainen osa, joka kattaa oman auton vahingot. Mulla on wanha rämä niin menen tuolla minimivakuutuksella. Joissain osavaltioissa kuten kaliforniassa ei tarvi vakuutusta ollenkaan, jos siirtää riittävän ison summan tilille, josta katetaan vahingot jos törttöilee.

Pitää olla megaidiootti ettei ota oikeanlaista vakuutusta. Hinnasta näkee heti, että nyt ei ole kaikki vakuutettuna. Eikä ne vakuutuspaperitkaan ole vaikeita lukea läpi. Itse asiassa ne on vähän pakko lukea läpi, kun sitä vakuutusta ottaessa laitetaan rajoja miten paljon eri asioista korvataan. Se mihin ne rajat vetää vaikuttaa tosi paljon vakuutuksen hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle kävi nyt joku lukihärö. Luin muka että takuu, vaikka oli vakuutus kyseessä. Toki ihmettelin vähän että mikä takuu korvaa tai korjaa vahingon...:speechless:
 

Autopilotin kanssa hinta 199$/m ja EAP kanssa 99$/m.

HW3.0 asennushinta 1500$.

Hiukan kallis tuo 199$ normaalin AP kanssa jos joskus haluaa kokeilla.
 
Paljon parempi diilihän se on maksaa 200, testata kuukausi toimintaa ja miettiä, että onko valinta 7500 euron arvoinen, vs. maksaa 100km koeajon perusteella AP:stä…
 
Tai jos ei käytä FSD:tä vähintään 6 vuotta samassa autossa. Siinä tapauksessa se vasta alkaa olemaan edullisempi hankkia kertamaksulla..
 
Tai jos ei käytä FSD:tä vähintään 6 vuotta samassa autossa. Siinä tapauksessa se vasta alkaa olemaan edullisempi hankkia kertamaksulla..
Oletettavasti FSD:llä on myös joku jälleenmyyntiarvo, joten ihan noin suoraan ei voi vetää nähdäkseni johtopäätöstä.
 
Oletettavasti FSD:llä on myös joku jälleenmyyntiarvo, joten ihan noin suoraan ei voi vetää nähdäkseni johtopäätöstä.

Ei, toki (vaikka sillä ei nykyisin ole). Voihan sitä myös laittaa osakkeisiin sen 10k ja vuokrata FSD:tä. 4% tuotolla FSD:n kertamaksu maksaa itsensä takaisin 9 vuodessa.
 
Toistaiseksi ei ole.
Ei, toki (vaikka sillä ei nykyisin ole). Voihan sitä myös laittaa osakkeisiin sen 10k ja vuokrata FSD:tä. 4% tuotolla FSD:n kertamaksu maksaa itsensä takaisin 9 vuodessa.
Millä perusteella FSD:llä ei ole jälleenmyyntiarvoa? Ainakin tällä hetkellä nopealla vilkaisulla se näyttää kyllä lisäävän lähestulkoon ostohintansa verran nettiautossa myytäviin käytettyihin tesloihin.
 
Millä perusteella FSD:llä ei ole jälleenmyyntiarvoa? Ainakin tällä hetkellä nopealla vilkaisulla se näyttää kyllä lisäävän lähestulkoon ostohintansa verran nettiautossa myytäviin käytettyihin tesloihin.
Pyynnit ja toteutuneet hinnat ovat eri asia. Sen lisäksi on aina vähän vaikea sanoa, että paljonko kukakin on FSD:stä maksanut kun hinta on noussut ajan saatossa.
 
Millä perusteella FSD:llä ei ole jälleenmyyntiarvoa? Ainakin tällä hetkellä nopealla vilkaisulla se näyttää kyllä lisäävän lähestulkoon ostohintansa verran nettiautossa myytäviin käytettyihin tesloihin.
Ei se ole kyllä jälleenmyyntiarvoa lisännyt, enemmänkin se on vain kaupan päällinen siihen mikä on auton normaali hinta.
Ehkä tulevaisuudessa voi lisätä mutta nyt toistaiseksi se on vain tapa maksaa Teslalle tukea.
 
Spoilerissa aikalinkkitetty pätkä plaid:in varttimailiin ja 0-60mph kadulla kokeiltuna. Varttimaili 9.23s, 0-60mph 1.99s. Jos ottaa kokonaan paikaltaan eli ei sitä kiihdytyskisoissa sallittua rolling starttia niin 0-60mph 2.14s. Hyvin helpolla näyttää onnistuvan kiihdytykset. Ei vaadi taitoa kuten ehkä moni muu tehokas auto vaatii, että saa lähtemään hyvin viivalta. Tyyppien edellisellä videolla kävivät samalla autolla kiihdytysradalla ja saivat about samat lukemat.
 

Hyvin käy kauppa
 
Katselin Nettiautosta noita hinnat alkaen käytetttyjä Tesloja. Useissa autoissa akku on vaihdettu 200tkm paikkeilla. Onko näissä jokin tunnettu tyyppivika vai mikä tuohon on syynä? Miten pitkäksi Tesla itse kertoo akun keston?
Toinen kysymys auton pidempiaikaisesta seisottamisesta. Kuinka pitkään täyteen ladattua autoa voi seisottaa ilman lisälatauksen tarvetta? Onko joitakin toimenpiteitä, mitä pitää tehdä ennen kuin auton laittaa parkkiin esim. kolmeksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi?

edit: siis noita 2013-2015 S malleja tarkoitin, 85 näyttävät suurelta osin olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin Nettiautosta noita hinnat alkaen käytetttyjä Tesloja. Useissa autoissa akku on vaihdettu 200tkm paikkeilla. Onko näissä jokin tunnettu tyyppivika vai mikä tuohon on syynä? Miten pitkäksi Tesla itse kertoo akun keston?
Toinen kysymys auton pidempiaikaisesta seisottamisesta. Kuinka pitkään täyteen ladattua autoa voi seisottaa ilman lisälatauksen tarvetta? Onko joitakin toimenpiteitä, mitä pitää tehdä ennen kuin auton laittaa parkkiin esim. kolmeksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi?
Onko kyseessä joku vanhempi 85 malli?
 
Katselin Nettiautosta noita hinnat alkaen käytetttyjä Tesloja. Useissa autoissa akku on vaihdettu 200tkm paikkeilla. Onko näissä jokin tunnettu tyyppivika vai mikä tuohon on syynä? Miten pitkäksi Tesla itse kertoo akun keston?
Toinen kysymys auton pidempiaikaisesta seisottamisesta. Kuinka pitkään täyteen ladattua autoa voi seisottaa ilman lisälatauksen tarvetta? Onko joitakin toimenpiteitä, mitä pitää tehdä ennen kuin auton laittaa parkkiin esim. kolmeksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi?

edit: siis noita 2013-2015 S malleja tarkoitin, 85 näyttävät suurelta osin olevan.
Noista 85 kWh akuista kannattaa pysyä erossa kun ovat epävarmempia verrattuna 75/100kwh paketteihin verrattuna. 3/y ainakin phantom drain on reilua 5% kuukaudessa, s/x jonkin verran enemmän luulisin ei varmaa tietoa. Jos 80% jätät puoleksi vuodeksi seisontaan nii pääset kyllä liikkeelle. Voisin kuvitella että on ainakin 20% jäljellä puolen vuoden päästä kunhan ei herätä appilla seisonnan aikana mikä lisää kulutusta.
 
Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti mitään vaurioita akulle ei kuitenkaan tapahdu vaikka auto seisoisi kuukausia käyttämättä (varaus ei tipu täysin nollaan). Lataukseenhan se tässä tapauksessa kuitenkin kytketään ennen käyttöönottoa.
 
S ei oo saanut (virallisesti) koukkua vai eikö niitä vaan satu olemaan yhtään myynnissä?
 
Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti mitään vaurioita akulle ei kuitenkaan tapahdu vaikka auto seisoisi kuukausia käyttämättä (varaus ei tipu täysin nollaan). Lataukseenhan se tässä tapauksessa kuitenkin kytketään ennen käyttöönottoa.

Pakko kysyä, mutta miksi ostaa auto menettämään arvoa jos se seisoo 6kk vuodesta?
 
Pakko kysyä, mutta miksi ostaa auto menettämään arvoa jos se seisoo 6kk vuodesta?
Ihan liikkumista varten auto yleensä ostetaan. Osa vuodesta liikutaan sitten muilla keinoin toisessa paikassa, ja auton rahtaaminenkaan sinne ei kannata. 5-6 vuotiasta Teslaa tai muutakaan ns. normiautoa kukaan tuskin näkee sijoituksena vaan puhtaasti käyttöhyödykkeenä.
 
S ei oo saanut (virallisesti) koukkua vai eikö niitä vaan satu olemaan yhtään myynnissä?
Ei oo virallisesti, mutta ilmeisesti tähän uuteen s plaidiin voisi olla tulossa kun olivat lähdekoodia kaivelleet, mutta joutuu odottelee vahvistusta asialle.
 
Ihan liikkumista varten auto yleensä ostetaan. Osa vuodesta liikutaan sitten muilla keinoin toisessa paikassa, ja auton rahtaaminenkaan sinne ei kannata. 5-6 vuotiasta Teslaa tai muutakaan ns. normiautoa kukaan tuskin näkee sijoituksena vaan puhtaasti käyttöhyödykkeenä.

En kyllä ostaisi sähköautoa parkkipaikalla kuukausien mittaiseen toistuvaan seisotteluun. Ohjekirjoissa varoitetaan pitkän seisotuksen vaaroista ja takuuehdoissa voidaan viitata ohjekirjan mukaiseen käyttöön/väärinkäyttöön. Puolitäysi akku tuskin parin kk seisotuksesta on moksiskaan, mutta puolen vuoden seisotuksen jälkeen voisi ensistartissa jännittää varsinkin jo käytetyn ajoneuvon ollessa kyseessä.

Model3
Screenshot_20210720-165039_Drive.jpg


Hyundai Ioniq
20210720_165630.jpg


Id4
20210720_165650.jpg



Takuunantaja ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että auton laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu ostajan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttö- tai hoito-ohjeiden vastainen tai muu auton vääränlainen käsittely tai auton valmistajan laatiman Suomessa käytössä olevan huolto-ohjelman mukaan tehtävien huoltojen laiminlyönti taikka puutteellinen toteuttaminen.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom