Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jossain vaiheessa huhuttiin että tulee eri tarpeisiin olevia 4680 akkuja.
 
Tulee varmasti muillekin automerkeille, liekö vielä ens vuonna. Luulisin että teslalla näppinsä välissä yksinoikeus pari vuotta... Joka tapauksessa pitäisin ihmeenä jos ei tuo y malli 4680 akulla ole saatavana maaliskuuhun mennessä 2022. Nuo spekulaatiot mahdollisesta Berliinin tehtaan aloituksesta lokakuun ja joulukuun välillä varmaan osuu kohdalleen ja sinne tulee akut jenkeistä. Ilmeisesti keväällä 2022 sitten Berliinin omaa tuotantoa alkaa olemaan akutkin jolloin voisi kuvitella y mallin hinnan tippuvan kesän korvilla just my 50 cents
Todella pientä tuotantoa ja Tesla ei itse rakenna sitä akkutehdasta vaan LG tai Panasonic.

Hinnat eivät vielä voi paljoa laskea jos ollenkaan.
 
Jossain vaiheessa huhuttiin että tulee eri tarpeisiin olevia 4680 akkuja.
Meinaatko niitä kolmen eri valmistajan hieman eri kemialla olevia versioita? Joista LG taisi olla kiinnostunut juuri Eurooppaan tehdä oman tehtaansa vai oliko pelkkä toimitus, en muista ulkoa kumminko oli?
 
Todella pientä tuotantoa ja Tesla ei itse rakenna sitä akkutehdasta vaan LG tai Panasonic.

Hinnat eivät vielä voi paljoa laskea jos ollenkaan.
Taitaa suurin pudotus hinnassa olla juurikin paikallinen valmistus kun ei ole toimitus ulkomailta niin kuin nykyisin
 
Saa nähdä ensi kuussa ilmeisesti valmistavat Eurooppaan satsin 2170 akulla y malleja että alkaako myös lfp sr y tulee Suomeen esim lokakuun intensiivin nousujen myötä kun ilmeisesti hankintatuki nousemassa 2k --> 5k tj ja pysyykö raja edelleen 50k. Sekin voi vaikuttaa Teslan tarjonta valikoimaan.
 
Meinaatko niitä kolmen eri valmistajan hieman eri kemialla olevia versioita? Joista LG taisi olla kiinnostunut juuri Eurooppaan tehdä oman tehtaansa vai oliko pelkkä toimitus, en muista ulkoa kumminko oli?
En. Vaan sitä että 4680 tulee eri kokonaisuuksilla riippuen mikä on auton tarve. Tehoa/matkaa jne.

Lisäksi 4680 mahtuu pienempään tilaan kuin nykyinen 82kwh akku antaen saman määrän akkua.

Taitaa suurin pudotus hinnassa olla juurikin paikallinen valmistus kun ei ole toimitus ulkomailta niin kuin nykyisin
Jonkun verran mutta en usko että alussa tulevat laskemaan hintaa. Kaikki menee nykyisellään ja eikä juuri ole suuria kilpailijoita.

Saa nähdä ensi kuussa ilmeisesti valmistavat Eurooppaan satsin 2170 akulla y malleja että alkaako myös lfp sr y tulee Suomeen esim lokakuun intensiivin nousujen myötä kun ilmeisesti hankintatuki nousemassa 2k --> 5k tj ja pysyykö raja edelleen 50k. Sekin voi vaikuttaa Teslan tarjonta valikoimaan.
Sieltä on jo kerrottu että ensi vuonna tulee vasta tukiin muutoksia jos tulee. Nykyinen hankintatuki loppuu vasta marraskuun lopussa ja hyvin todennäköisesti jatkuu. Muutoksia ei vielä tule vaan niitä tarkastellaan vasta 2022.

Mitään tietoa ei ole paljonko nousee. Ehkä tonnin, kaks tai kolme jne.

 
Joo tarkoitinkin juuri lokakuulla tuota 22 vuoden talousarvioita, jolloin päätetään se määrä ja alkaako tuki esim 1.1.2022. Se on totta että akkuhan voi olla pienempi ja kevyempi 4680, jolloin sama range. Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on. Näissä molemmissa ilmanvastuskerroin sama 0.23 eli kun massa sama niin olettaisi hyvinkin Berliinin tehtaan y mallilla saavuttaneen tämän nykyisen 614 wlt mikä nykyisessä model 3 vaikka uusi akkuteknologia olisi 70+ kWh?
 
Joo tarkoitinkin juuri lokakuulla tuota 22 vuoden talousarvioita, jolloin päätetään se määrä ja alkaako tuki esim 1.1.2022. Se on totta että akkuhan voi olla pienempi ja kevyempi 4680, jolloin sama range. Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on. Näissä molemmissa ilmanvastuskerroin sama 0.23 eli kun massa sama niin olettaisi hyvinkin Berliinin tehtaan y mallilla saavuttaneen tämän nykyisen 614 wlt mikä nykyisessä model 3 vaikka uusi akkuteknologia olisi 70+ kWh?
Rangeen ei välttämättä suuria muutoksia tule kun elon peruutti Plaid+ ja kertoi että nykyinen Plaidin range riittää.
 
Esim hud ja ilmastoidut penkit, nämä sellaisia varusteita että kun ne kerran on ollut niin tuntuu ankealta jos niitä ei ole. Lisäksi penkit ei ollut omaan makuun kovin hyvät, yleensä tässä hintaluokassa saa valita eri penkkimallien väliltä.
Sisustan ja ulkovärin ankea valikoima myös vähän tökkii.
Ok, noita varusteita en usko että saa tuohon mainitsemaani picantoon.
Vissiin lämmitetty ratti tullut saataville. Alkaa saada Kia Picantoa kiinni. :think:
 
Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on.

Painolla ei näytä olevan rangen suhteen paljoakaan merkitystä (jos puhutaan siis +- 150kg), meneehän SR+ LFP Model 3 ja NCA versiot aikalailla samalla energialla, vaikka ensimmäinen painaa enemmän. Ainoastaan suuremmissa kiihdytyksissä voisi kuvitella tuon massan vaikuttavan, mutta nuo range testit eivät taida hirveästi stop-and-go tyylistä liikennettä miettiä, eikä se toisaalta ole muutenkaan yleensä ongelmallinen rangen kohdalta.

4680:a pitäisi tulla CATLilta myös LFP versiona jossain vaiheessa, jos siihen vielä saadaan parempi energiatiheys mukaan, niin se lienee ainoa mikä muuttaa SR+:n range lukemia merkittävästi. Jos ei sitten Tesla leikkaa samalla akun kokoa pitäen kapasiteettia samana.
 
Painolla ei näytä olevan rangen suhteen paljoakaan merkitystä (jos puhutaan siis +- 150kg), meneehän SR+ LFP Model 3 ja NCA versiot aikalailla samalla energialla, vaikka ensimmäinen painaa enemmän. Ainoastaan suuremmissa kiihdytyksissä voisi kuvitella tuon massan vaikuttavan, mutta nuo range testit eivät taida hirveästi stop-and-go tyylistä liikennettä miettiä, eikä se toisaalta ole muutenkaan yleensä ongelmallinen rangen kohdalta.

4680:a pitäisi tulla CATLilta myös LFP versiona jossain vaiheessa, jos siihen vielä saadaan parempi energiatiheys mukaan, niin se lienee ainoa mikä muuttaa SR+:n range lukemia merkittävästi. Jos ei sitten Tesla leikkaa samalla akun kokoa pitäen kapasiteettia samana.
Nii eipä noilla sr+ versiolla juuri kulutuksessa eroa ole kuin Max 0.5kwh 100km ja painoero 125kg. Eihän se maailmaa kaada jos parikymmentä kilsaa toisella menee enemmän rangea kun ajaa 500 km jonnekin mutta pitemmässä juoksussa vuositasolla tai autolla vuosia ajaessa aina ne ilmaiset kilometrit on kotiinpäin. Pohdinkin lähinnä noilla muutamalla painonpudotus mahdollisuudella voisi saavuttaa nykyisen M3 614 wltp aika "pienellä" akulla juurikin Berliinistä tulevaan y malliin.
 
Nii eipä noilla sr+ versiolla juuri kulutuksessa eroa ole kuin Max 0.5kwh 100km ja painoero 125kg. Eihän se maailmaa kaada jos parikymmentä kilsaa toisella menee enemmän rangea kun ajaa 500 km jonnekin mutta pitemmässä juoksussa vuositasolla tai autolla vuosia ajaessa aina ne ilmaiset kilometrit on kotiinpäin. Pohdinkin lähinnä noilla muutamalla painonpudotus mahdollisuudella voisi saavuttaa nykyisen M3 614 wltp aika "pienellä" akulla juurikin Berliinistä tulevaan y malliin.

Ei sillä pienellä painonpudotuksella saavuteta paljoakaan muutosta WLTP-cyclessä, joten tuo ei riitä vielä. Jos Tesla haluaisi Model 3:n rangea kasvattaa reilusti, niin ratkaisu olisi luonnollisesti käyttää sama tila ja täyttää se 4680:lla nykyisten sijaan (jolloin tulisi se +16%). Ennen kuin 4680 on halvempi valmistaa kuin nykyiset, niin tuskin tulee tapahtumaan. Eiköhän Tesla alkuun vain pidä saman rangen, mutta vähennä niiden määrää, jotta saadaan sama kapasiteetti -> parempi tuotto.

Sillä valtavalla rangellakin on kuitenkin loppujen lopuksi aika rajoittuneet hyödyt, lähinnä se toimii hyvänä markkinointina. Mutta siihenhän Tesla käyttäisi mielummin Model S:ää, koska sen pitäisi olla enemmän halo-product.

Vuositason käyttökustannuksissa pienellä painoerolla ei ole paljoakaan merkitystä. Itse auto on kuitenkin niin kallis, ettei joku kolmen euron vuotoinen säästö oikeasti voi olla kenellekään mikään syy.
 
En tarkalleen tiedä auton ikää mutta katon moottori hajonnut. Toki sen paikkakin on mielenkiintoinen mutta myös tuo että sisällä on ruostetta.


On kyllä varsin mielenkiintoinen paikka, puhdasta vittuilua.

Tuo ruoste tuolla kojelaudan sisällä olevissa pinnoittamattomissa peltilipareissa on ihan yleistä lähes merkillä. Tosin osa jopa maalaa noi tukipellit jostain syystä.
 


Mielenkiintoinen postaus Greenilta. Tesla on ajanut kahdennetusti dataa nykyisellä HW3:lla mutta nyt ovat siirtymässä ajamaan molemmilla nodeilla dataa eli ns. backup node poistumassa. Koska ei tehot riitä.

Ilmeisesti nyt on hankaluuksia saada järjestelmä toimimaan kahdella eri nodella samaan aikaan. HW4 odotellessa voi FSD toteutua elleivät keksi tapaa puristaa dataa tai jakaa sitä. Tosin tällöin mainostettu backuppia ei ole olemassa jos yksi hajoaa.

 
Oliko niin että auto kannattaa ottaa valkoisena? Lähinnä jos siis maalipinnassa on häikkää niin ei pohjamaali eroitu niin hyvin.
 
Pitäiskö Model S:ssä palaa vilkut takana samalla kun painaa jarrua? Käytiin hakemassa just take-way lounasta ja edessä ajeli ko. Tesla. Pistettiin merkille että, tosiaan kun se painoi jarrua niin taka-vilkut paloi samalla kun jarruvalot. Siten se kääntyi, niin käännökseen suuntaan vilkku vilkutti mutta toisella puolella se taas paloi (kun siis se jarrutti samalla käännökseen).
 
Tuossa uutisessa saisi kuvan että kuljettaja ei ole osannut käyttää manuaalista avausta vaan koittanut sillä sähköisellä avata ovia.
Eikös hätätilanteessa ovien pitäisi aueta automaattisesti, takana ei tainnut edes olla manuaalista avausta ollenkaan?
 
Pitäiskö Model S:ssä palaa vilkut takana samalla kun painaa jarrua? Käytiin hakemassa just take-way lounasta ja edessä ajeli ko. Tesla. Pistettiin merkille että, tosiaan kun se painoi jarrua niin taka-vilkut paloi samalla kun jarruvalot. Siten se kääntyi, niin käännökseen suuntaan vilkku vilkutti mutta toisella puolella se taas paloi (kun siis se jarrutti samalla käännökseen).

Tuonti-jenkkiautoissahan tota näkee että vilkku ja takavalo on yhdistetty samaan polttimoon. Oliko vilkku kuitenkin keltainen väriltään?
 
Eikös hätätilanteessa ovien pitäisi aueta automaattisesti, takana ei tainnut edes olla manuaalista avausta ollenkaan?
Joo ja ei. Niiden kahvojen pitäisi työntyä esiin jotta ulkopuolelta voi avaa. Sisällä sitten edessä ne manuaalikahvat avaukseen ja takana lienee joku vaijeri jossain piilossa.

Edit. Sivulla 15 kerrottu manuaalinen avaus edessä ja takaa.

Takaa näköjään saatu järkevämmäksi.


Edit2. Näyttäisi aina olleen tuollein S:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuonti-jenkkiautoissahan tota näkee että vilkku ja takavalo on yhdistetty samaan polttimoon. Oliko vilkku kuitenkin keltainen väriltään?
Eli siis tuo oranssilla ympyröity syttyi kun jarrua painaa ja sitten se myös vilkutti siihen suuntaan mihin oli kääntymässä. Ja joo se oli väriltään oranssinkeltainen, ei punainen.
2020-tesla-model-s-performance-taillights-carbuzz-353858_edit_1418133406984650.jpg
 
Eli siis tuo oranssilla ympyröity syttyi kun jarrua painaa ja sitten se myös vilkutti siihen suuntaan mihin oli kääntymässä. Ja joo se oli väriltään oranssinkeltainen, ei punainen.
2020-tesla-model-s-performance-taillights-carbuzz-353858_edit_1418133406984650.jpg
No tosta Youtuben eka hakutulos takavaloista, näin sen ainakin jenkeissä ilmeisesti pitäisi vilkkua
 
Niin siinä kävi että Berliinin avaus tökkii ja nyt ekat Model Y:t Eurooppaan tulee Kiinasta.

Tilaukset avoinna nyt ja ensimmäiset luovutukset elokuussa. Nyt tulee ainoastaan Long Range mallit, Performance ensi vuonna jos tehdas aukeaa.

 
Viimeksi muokattu:
Niin siinä kävi että Berliinin avaus tökkii ja nyt ekat Model Y:r Eurooppaan tulee Kiinasta.

Tilaukset avoinna nyt ja ensimmäiset luovutukset elokuussa. Nyt tulee ainoastaan Long Range mallit, Performance ensi vuonna jos tehdas aukeaa.

Halvin (LR) malli Suomessa 64k€. Ei morjens. Eihän tuota osta kuin kiihkein Tesla-fani. Ottaa Skoda Enyaqista "long range" mallin paremmalla varustelutasolla ja siihen paremmat driver assistit ja muistipenkit, niin silti vaan 54k€ ja silti paremmin ajettava auto ja laadultaan valovuosia edellä. Id.4 Pro Performance 53k€. Audi Q4 etron 51k€. Ford Mustang Mach-E 59k€.
 
Viimeksi muokattu:
LR mallin toinen ongelma on ettei se ole Model Y:ssä kovin LR enää. 505km on LR mallilla WLTP, eli huimat 14% pidemmälle kuin LFP SR+ malli Model 3:sta (WLTP:n mukaan).
 
Halvin (LR) malli Suomessa 64k€. Ei morjens. Eihän tuota osta kuin kiihkein Tesla-fani. Ottaa Skoda Enyaqista "long range" mallin paremmalla varustelutasolla ja siihen paremmat driver assistit ja muistipenkit, niin silti vaan 54k€ ja silti paremmin ajettava auto ja laadultaan valovuosia edellä. Id.4 Pro Performance 53k€. Audi Q4 etron 51k€. Ford Mustang Mach-E 59k€.
Onhan tuo totta, että muilla on halvempaa tarjolla. Mutta Tesla on Tesla.
LR mallin toinen ongelma on ettei se ole Model Y:ssä kovin LR enää. 505km on LR mallilla WLTP, eli huimat 14% pidemmälle kuin LFP SR+ malli Model 3:sta (WLTP:n mukaan).
Kiinassa WLTP on 545km mutta ei tietoa miksi Euroopassa on 505km.
 
Niin siinä kävi että Berliinin avaus tökkii ja nyt ekat Model Y:r Eurooppaan tulee Kiinasta.
Nämä on tosiaan nyt sillä vanhalla akkupaketilla ja ilman muita luvattuja päivityksiä (alustaan yms.). Tesla Clubilla ainakin muutamat sanoivat peruvansa tilauksen ja odottavansa Berliini-versiota.

Saattaa olla Elonilta vain tahallinen näpäytys Saksalle, että jos ei siellä byrokratia pelaa, niin tuodaan autot muualta.

Skoda Enyaqista "long range" mallin paremmalla varustelutasolla ja siihen paremmat driver assistit ja muistipenkit, niin silti vaan 54k€ ja silti paremmin ajettava auto ja laadultaan valovuosia edellä. Id.4 Pro Performance 53k€. Audi Q4 etron 51k€.
Noi kaikki on onnettomia takavetoisia, alitehoisia tuhnuja. Model Y LR on yli tuplasti tehokkaampi (440 hp) ja neliveto. Edes tuleva Enyaq RS ei ole lähelläkään samaa suorituskykyä. Mulla ainakin koko VAG-kaarti tippui pois ostoslistalta heikon suorituskyvyn takia. Löytyyhän sieltä tietysti eTron GT ja Taycan...

Mach-E AWD isommalla akulla on alkaen 69700 €. Jotkin asiat on siinä tehty paremmin kuin Teslassa ja päin vastoin. Polestar 2 voisi tarjota enemmän laatua samaan rahaan.
 
Saattaa olla Elonilta vain tahallinen näpäytys Saksalle, että jos ei siellä byrokratia pelaa, niin tuodaan autot muualta.

Ei se byrokratia ole ikinä ollut ongelmana. Ei FSD:ssä, eikä Berlinissä. Hommat pitää ensin saada tehtyä kunnolla ja sitä Tesla on yrittänyt välttää. Berlin ei ole valmis, Tesla ei pysty valmistamaan 4680 akkuja ja lupapaperitkaan eivät valmistuneet ajoissa Teslalta. Turha siinä on muita syyttää.
 
Teslalla varmastikin alkaa olemaan myös hieman "paniikkia" euroopassa markkinaosuuksien kanssa ja Model Y on oikeastaan pakko saada myyntiin keinolla millä hyvänsä, vaikka sitten väkisin vanhaa mallia mitä ei pitänyt eurooppaan tuoda ollenkaan. Oleellisilta kilpailijoilta on joko tullut tai on kesän/syksyn aikana tulossa malli keskikoon SUV-luokkaan. Mach-E, ID.4, Enyaq, Q4 myy jo täyttä häkää isoja määriä, Ioniq 5, EV6, Ariya on tulossa ja Tesla myy vain ei-oota.

Teslan markkinaosuus sulaa euroopassa aika nopeasti ja ei ole varaa enää odottaa Berliinin tehtaan valmistumista. Sähköautovalmistajana Tesla on euroopassa alkuvuoden aikana enää neljäntenä ja putoaa videnneksi kun Hyundai-Kia tulee heinäkuussa ohi. Harmi vain, että tulevat kiinatuonnitkin ovat nyt puolivillaista mallia, eikä sitä mitä alunperin eurooppalaisten piti saada. Varmasti asia kalvaa Y:n tilanneita ja moni ei halua autoa tekniikalla, joka on vanhentunutta jo heti ensi vuonna kun Berliini mahdollisesti valmistuu.

Edit: Lisäksi tämä Model Y -järjestely aiheuttaa sen, että Model 3:sta ei saa seuraavaksi kuin kuin vasta vuoden lopussa. Eli Model Y:n kiinatuonnilla uhrataan kolmen kuukauden Model 3 -myynnit ja heinäkuu-syyskuu kvartaalissa Model 3:sta ei ilmeisesti ole tarkoitus tuoda eurooppaan lainkaan. Kertoo myös omalta osaltaan siitä, kuinka paha tilanne Teslan mielestä on kun tällainen uhraus halutaan tehdä.

Markkinaosuudet euroopassa 1-6/2021:

Capture.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Hinta on melko kova. Toisen rengassarjan kanssa varmaankin jo aika lailla 70 t€. Siitä on enää parinkympin hyppy uuteen Model S:ään, joka on selvästi arvokkaamman oloinen laite.

Kolmoseen verrattuna Y tarjoaa selvästi paremman sisä- ja lastaustilan sekä mahdollisuuden kuljettaa esim. koiraa takana lievästi heikentyneen ajotuntuman kustannuksella. Kolmosen perusmalli on kuitenkin niin paljon halvempi auto ostaa, että lastausominaisuuksille tulee tässä melko vaikeasti nieltävä 20 000 euron hintalappu, auto kun on muuten niin pitkälti sama kuin kolmonen.
 
Hinta on melko kova. Toisen rengassarjan kanssa varmaankin jo aika lailla 70 t€. Siitä on enää parinkympin hyppy uuteen Model S:ään, joka on selvästi arvokkaamman oloinen laite.

Kolmoseen verrattuna Y tarjoaa selvästi paremman sisä- ja lastaustilan sekä mahdollisuuden kuljettaa esim. koiraa takana lievästi heikentyneen ajotuntuman kustannuksella. Kolmosen perusmalli on kuitenkin niin paljon halvempi auto ostaa, että lastausominaisuuksille tulee tässä melko vaikeasti nieltävä 20 000 euron hintalappu, auto kun on muuten niin pitkälti sama kuin kolmonen.

Auton tehtävä on kulkea ja kuljettaa, ei näyttää arvokkaalta.

Jos sitä parempaa lastitilaa tarvii, Model 3 ei ole vaihtoehto, ja model Y tarjoaa sen selvästi halvemmalla ja paremmin kuin Model S.

Melkoisen typerät kaksoisstandardit, että monille todella hyödylliset ja välttämättömät ominaisuudet on "melko vaikeasti nieltäviä" samallla kuin viereisessä lauseessa suurempi hintaero on "enää parinkympin hintaero" silloin kun sille ei saa mitään hyödyllistä vastikkeeksi.


Se. että auto valitaan sen perusteella "kuinka arvokkaalta se näyttää" kertoo lähinnä vain sen ostajan itsetunto-ongelmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Auton tehtävä on kulkea ja kuljettaa, ei näyttää arvokkaalta.

Jos sitä parempaa lastitilaa tarvii, Model 3 ei ole vaihtoehto, ja model Y tarjoaa sen selvästi halvemmalla ja paremmin kuin Model S.

Melkoisen typerät kaksoisstandardit, että monille todella hyödylliset ja välttämättömät ominaisuudet on "melko vaikeasti nieltäviä" samallla kuin viereisessä lauseessa suurempi hintaero on "enää parinkympin hintaero" silloin kun sille ei saa mitään hyödyllistä vastikkeeksi.


Se. että auto valitaan sen perusteella "kuinka arvokkaalta se näyttää" kertoo lähinnä vain sen ostajan itsetunto-ongelmasta.
En tiedä onko itsetunto-ongelmia vai ei, mutta jos maksan autosta 70k niin haluan että se näyttää myös arvokkaalta/hyvältä eikä lelulta.

Jos tarve on ainoastaa kuljettaa, niin sitten en maksa autosta 70k.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 082
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom