Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Todella pientä tuotantoa ja Tesla ei itse rakenna sitä akkutehdasta vaan LG tai Panasonic.Tulee varmasti muillekin automerkeille, liekö vielä ens vuonna. Luulisin että teslalla näppinsä välissä yksinoikeus pari vuotta... Joka tapauksessa pitäisin ihmeenä jos ei tuo y malli 4680 akulla ole saatavana maaliskuuhun mennessä 2022. Nuo spekulaatiot mahdollisesta Berliinin tehtaan aloituksesta lokakuun ja joulukuun välillä varmaan osuu kohdalleen ja sinne tulee akut jenkeistä. Ilmeisesti keväällä 2022 sitten Berliinin omaa tuotantoa alkaa olemaan akutkin jolloin voisi kuvitella y mallin hinnan tippuvan kesän korvilla just my 50 cents
Meinaatko niitä kolmen eri valmistajan hieman eri kemialla olevia versioita? Joista LG taisi olla kiinnostunut juuri Eurooppaan tehdä oman tehtaansa vai oliko pelkkä toimitus, en muista ulkoa kumminko oli?Jossain vaiheessa huhuttiin että tulee eri tarpeisiin olevia 4680 akkuja.
Taitaa suurin pudotus hinnassa olla juurikin paikallinen valmistus kun ei ole toimitus ulkomailta niin kuin nykyisinTodella pientä tuotantoa ja Tesla ei itse rakenna sitä akkutehdasta vaan LG tai Panasonic.
Hinnat eivät vielä voi paljoa laskea jos ollenkaan.
En. Vaan sitä että 4680 tulee eri kokonaisuuksilla riippuen mikä on auton tarve. Tehoa/matkaa jne.Meinaatko niitä kolmen eri valmistajan hieman eri kemialla olevia versioita? Joista LG taisi olla kiinnostunut juuri Eurooppaan tehdä oman tehtaansa vai oliko pelkkä toimitus, en muista ulkoa kumminko oli?
Jonkun verran mutta en usko että alussa tulevat laskemaan hintaa. Kaikki menee nykyisellään ja eikä juuri ole suuria kilpailijoita.Taitaa suurin pudotus hinnassa olla juurikin paikallinen valmistus kun ei ole toimitus ulkomailta niin kuin nykyisin
Sieltä on jo kerrottu että ensi vuonna tulee vasta tukiin muutoksia jos tulee. Nykyinen hankintatuki loppuu vasta marraskuun lopussa ja hyvin todennäköisesti jatkuu. Muutoksia ei vielä tule vaan niitä tarkastellaan vasta 2022.Saa nähdä ensi kuussa ilmeisesti valmistavat Eurooppaan satsin 2170 akulla y malleja että alkaako myös lfp sr y tulee Suomeen esim lokakuun intensiivin nousujen myötä kun ilmeisesti hankintatuki nousemassa 2k --> 5k tj ja pysyykö raja edelleen 50k. Sekin voi vaikuttaa Teslan tarjonta valikoimaan.
Rangeen ei välttämättä suuria muutoksia tule kun elon peruutti Plaid+ ja kertoi että nykyinen Plaidin range riittää.Joo tarkoitinkin juuri lokakuulla tuota 22 vuoden talousarvioita, jolloin päätetään se määrä ja alkaako tuki esim 1.1.2022. Se on totta että akkuhan voi olla pienempi ja kevyempi 4680, jolloin sama range. Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on. Näissä molemmissa ilmanvastuskerroin sama 0.23 eli kun massa sama niin olettaisi hyvinkin Berliinin tehtaan y mallilla saavuttaneen tämän nykyisen 614 wlt mikä nykyisessä model 3 vaikka uusi akkuteknologia olisi 70+ kWh?
Vissiin lämmitetty ratti tullut saataville. Alkaa saada Kia Picantoa kiinni.Esim hud ja ilmastoidut penkit, nämä sellaisia varusteita että kun ne kerran on ollut niin tuntuu ankealta jos niitä ei ole. Lisäksi penkit ei ollut omaan makuun kovin hyvät, yleensä tässä hintaluokassa saa valita eri penkkimallien väliltä.
Sisustan ja ulkovärin ankea valikoima myös vähän tökkii.
Ok, noita varusteita en usko että saa tuohon mainitsemaani picantoon.
Painoa tietysti tippuu reilu 100 kg jo kun etu ja taka osat ovat yhtä elementtiä puhumattakaan siitä structural battery teknologiasta jolloin saavutetaan sama massa kuin M3 nyt on.
Nii eipä noilla sr+ versiolla juuri kulutuksessa eroa ole kuin Max 0.5kwh 100km ja painoero 125kg. Eihän se maailmaa kaada jos parikymmentä kilsaa toisella menee enemmän rangea kun ajaa 500 km jonnekin mutta pitemmässä juoksussa vuositasolla tai autolla vuosia ajaessa aina ne ilmaiset kilometrit on kotiinpäin. Pohdinkin lähinnä noilla muutamalla painonpudotus mahdollisuudella voisi saavuttaa nykyisen M3 614 wltp aika "pienellä" akulla juurikin Berliinistä tulevaan y malliin.Painolla ei näytä olevan rangen suhteen paljoakaan merkitystä (jos puhutaan siis +- 150kg), meneehän SR+ LFP Model 3 ja NCA versiot aikalailla samalla energialla, vaikka ensimmäinen painaa enemmän. Ainoastaan suuremmissa kiihdytyksissä voisi kuvitella tuon massan vaikuttavan, mutta nuo range testit eivät taida hirveästi stop-and-go tyylistä liikennettä miettiä, eikä se toisaalta ole muutenkaan yleensä ongelmallinen rangen kohdalta.
4680:a pitäisi tulla CATLilta myös LFP versiona jossain vaiheessa, jos siihen vielä saadaan parempi energiatiheys mukaan, niin se lienee ainoa mikä muuttaa SR+:n range lukemia merkittävästi. Jos ei sitten Tesla leikkaa samalla akun kokoa pitäen kapasiteettia samana.
Nii eipä noilla sr+ versiolla juuri kulutuksessa eroa ole kuin Max 0.5kwh 100km ja painoero 125kg. Eihän se maailmaa kaada jos parikymmentä kilsaa toisella menee enemmän rangea kun ajaa 500 km jonnekin mutta pitemmässä juoksussa vuositasolla tai autolla vuosia ajaessa aina ne ilmaiset kilometrit on kotiinpäin. Pohdinkin lähinnä noilla muutamalla painonpudotus mahdollisuudella voisi saavuttaa nykyisen M3 614 wltp aika "pienellä" akulla juurikin Berliinistä tulevaan y malliin.
Tyhmä kysymys, mutta eikä S:n pitänyt olla alumiinikorinen? Miten se nyt noin ruostuu?En tarkalleen tiedä auton ikää mutta katon moottori hajonnut. Toki sen paikkakin on mielenkiintoinen mutta myös tuo että sisällä on ruostetta.
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
En tarkalleen tiedä auton ikää mutta katon moottori hajonnut. Toki sen paikkakin on mielenkiintoinen mutta myös tuo että sisällä on ruostetta.
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Taitaa olla ihan terästä tuki/runko tuossa kojelaudan sisällä.Tyhmä kysymys, mutta eikä S:n pitänyt olla alumiinikorinen? Miten se nyt noin ruostuu?
Ota se väri minkä haluat. Joka tapauksessa kannattaa suojata.Oliko niin että auto kannattaa ottaa valkoisena? Lähinnä jos siis maalipinnassa on häikkää niin ei pohjamaali eroitu niin hyvin.
Oliko niin että auto kannattaa ottaa valkoisena? Lähinnä jos siis maalipinnassa on häikkää niin ei pohjamaali eroitu niin hyvin.
Tuossa uutisessa saisi kuvan että kuljettaja ei ole osannut käyttää manuaalista avausta vaan koittanut sillä sähköisellä avata ovia.Nuo ovet pitäisi kieltää turvallisuusriskinä.
Eikös hätätilanteessa ovien pitäisi aueta automaattisesti, takana ei tainnut edes olla manuaalista avausta ollenkaan?Tuossa uutisessa saisi kuvan että kuljettaja ei ole osannut käyttää manuaalista avausta vaan koittanut sillä sähköisellä avata ovia.
Pitäiskö Model S:ssä palaa vilkut takana samalla kun painaa jarrua? Käytiin hakemassa just take-way lounasta ja edessä ajeli ko. Tesla. Pistettiin merkille että, tosiaan kun se painoi jarrua niin taka-vilkut paloi samalla kun jarruvalot. Siten se kääntyi, niin käännökseen suuntaan vilkku vilkutti mutta toisella puolella se taas paloi (kun siis se jarrutti samalla käännökseen).
Onko tässä joku ulkonäköaspekti vai mikä tässä on ideana?Tuonti-jenkkiautoissahan tota näkee että vilkku ja takavalo on yhdistetty samaan polttimoon. Oliko vilkku kuitenkin keltainen väriltään?
Joku joskus 70-vuotta sitten keksi, että vilkun voi hoitaa sillä samalla valolla kuin jarruvalon.Onko tässä joku ulkonäköaspekti vai mikä tässä on ideana?
Joo ja ei. Niiden kahvojen pitäisi työntyä esiin jotta ulkopuolelta voi avaa. Sisällä sitten edessä ne manuaalikahvat avaukseen ja takana lienee joku vaijeri jossain piilossa.Eikös hätätilanteessa ovien pitäisi aueta automaattisesti, takana ei tainnut edes olla manuaalista avausta ollenkaan?
Eli siis tuo oranssilla ympyröity syttyi kun jarrua painaa ja sitten se myös vilkutti siihen suuntaan mihin oli kääntymässä. Ja joo se oli väriltään oranssinkeltainen, ei punainen.Tuonti-jenkkiautoissahan tota näkee että vilkku ja takavalo on yhdistetty samaan polttimoon. Oliko vilkku kuitenkin keltainen väriltään?
No tosta Youtuben eka hakutulos takavaloista, näin sen ainakin jenkeissä ilmeisesti pitäisi vilkkuaEli siis tuo oranssilla ympyröity syttyi kun jarrua painaa ja sitten se myös vilkutti siihen suuntaan mihin oli kääntymässä. Ja joo se oli väriltään oranssinkeltainen, ei punainen.
Tyhmä kysymys, mutta eikä S:n pitänyt olla alumiinikorinen? Miten se nyt noin ruostuu?
No tosta Youtuben eka hakutulos takavaloista, näin sen ainakin jenkeissä ilmeisesti pitäisi vilkkua
Halvin (LR) malli Suomessa 64k€. Ei morjens. Eihän tuota osta kuin kiihkein Tesla-fani. Ottaa Skoda Enyaqista "long range" mallin paremmalla varustelutasolla ja siihen paremmat driver assistit ja muistipenkit, niin silti vaan 54k€ ja silti paremmin ajettava auto ja laadultaan valovuosia edellä. Id.4 Pro Performance 53k€. Audi Q4 etron 51k€. Ford Mustang Mach-E 59k€.Niin siinä kävi että Berliinin avaus tökkii ja nyt ekat Model Y:r Eurooppaan tulee Kiinasta.
Tilaukset avoinna nyt ja ensimmäiset luovutukset elokuussa. Nyt tulee ainoastaan Long Range mallit, Performance ensi vuonna jos tehdas aukeaa.
Tesla opens orders across Europe for made-in-China Model Y with Sept. delivery
Tesla has started taking orders for Model Y throughout Europe. For current orders, estimated delivery is listed as September for...electrek.co
Onhan tuo totta, että muilla on halvempaa tarjolla. Mutta Tesla on Tesla.Halvin (LR) malli Suomessa 64k€. Ei morjens. Eihän tuota osta kuin kiihkein Tesla-fani. Ottaa Skoda Enyaqista "long range" mallin paremmalla varustelutasolla ja siihen paremmat driver assistit ja muistipenkit, niin silti vaan 54k€ ja silti paremmin ajettava auto ja laadultaan valovuosia edellä. Id.4 Pro Performance 53k€. Audi Q4 etron 51k€. Ford Mustang Mach-E 59k€.
Kiinassa WLTP on 545km mutta ei tietoa miksi Euroopassa on 505km.LR mallin toinen ongelma on ettei se ole Model Y:ssä kovin LR enää. 505km on LR mallilla WLTP, eli huimat 14% pidemmälle kuin LFP SR+ malli Model 3:sta (WLTP:n mukaan).
Eikös tuosta puutu vielä autovero. Jos oikein katsoin, niin halvin hinta suomessa on 66.689 €Halvin (LR) malli Suomessa 64k€. Ei morjens.
Kyllä, 64k on ilman veroja.Eikös tuosta puutu vielä autovero. Jos oikein katsoin, niin halvin hinta suomessa on 66.689 €
Nämä on tosiaan nyt sillä vanhalla akkupaketilla ja ilman muita luvattuja päivityksiä (alustaan yms.). Tesla Clubilla ainakin muutamat sanoivat peruvansa tilauksen ja odottavansa Berliini-versiota.Niin siinä kävi että Berliinin avaus tökkii ja nyt ekat Model Y:r Eurooppaan tulee Kiinasta.
Noi kaikki on onnettomia takavetoisia, alitehoisia tuhnuja. Model Y LR on yli tuplasti tehokkaampi (440 hp) ja neliveto. Edes tuleva Enyaq RS ei ole lähelläkään samaa suorituskykyä. Mulla ainakin koko VAG-kaarti tippui pois ostoslistalta heikon suorituskyvyn takia. Löytyyhän sieltä tietysti eTron GT ja Taycan...Skoda Enyaqista "long range" mallin paremmalla varustelutasolla ja siihen paremmat driver assistit ja muistipenkit, niin silti vaan 54k€ ja silti paremmin ajettava auto ja laadultaan valovuosia edellä. Id.4 Pro Performance 53k€. Audi Q4 etron 51k€.
Saattaa olla Elonilta vain tahallinen näpäytys Saksalle, että jos ei siellä byrokratia pelaa, niin tuodaan autot muualta.
Electric Vehicle registrations in Europe: 11 countries, 80+% of BEV market osoitteessa voi lukuja pyöritellä. Mukana on pelkät täyssähköautot.Mikäs tälle on lähde? Luvuista päätellen mukana on myös plugin-hybridit.Täyssähköjen osalta luvut näyttää varmaan vähän erilaiselta.
Hinta on melko kova. Toisen rengassarjan kanssa varmaankin jo aika lailla 70 t€. Siitä on enää parinkympin hyppy uuteen Model S:ään, joka on selvästi arvokkaamman oloinen laite.
Kolmoseen verrattuna Y tarjoaa selvästi paremman sisä- ja lastaustilan sekä mahdollisuuden kuljettaa esim. koiraa takana lievästi heikentyneen ajotuntuman kustannuksella. Kolmosen perusmalli on kuitenkin niin paljon halvempi auto ostaa, että lastausominaisuuksille tulee tässä melko vaikeasti nieltävä 20 000 euron hintalappu, auto kun on muuten niin pitkälti sama kuin kolmonen.
Electric Vehicle registrations in Europe: 11 countries, 80+% of BEV market osoitteessa voi lukuja pyöritellä. Mukana on pelkät täyssähköautot.
En tiedä onko itsetunto-ongelmia vai ei, mutta jos maksan autosta 70k niin haluan että se näyttää myös arvokkaalta/hyvältä eikä lelulta.Auton tehtävä on kulkea ja kuljettaa, ei näyttää arvokkaalta.
Jos sitä parempaa lastitilaa tarvii, Model 3 ei ole vaihtoehto, ja model Y tarjoaa sen selvästi halvemmalla ja paremmin kuin Model S.
Melkoisen typerät kaksoisstandardit, että monille todella hyödylliset ja välttämättömät ominaisuudet on "melko vaikeasti nieltäviä" samallla kuin viereisessä lauseessa suurempi hintaero on "enää parinkympin hintaero" silloin kun sille ei saa mitään hyödyllistä vastikkeeksi.
Se. että auto valitaan sen perusteella "kuinka arvokkaalta se näyttää" kertoo lähinnä vain sen ostajan itsetunto-ongelmasta.