Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Noi kaikki on onnettomia takavetoisia, alitehoisia tuhnuja. Model Y LR on yli tuplasti tehokkaampi (440 hp) ja neliveto. Edes tuleva Enyaq RS ei ole lähelläkään samaa suorituskykyä. Mulla ainakin koko VAG-kaarti tippui pois ostoslistalta heikon suorituskyvyn takia. Löytyyhän sieltä tietysti eTron GT ja Taycan...

Mach-E AWD isommalla akulla on alkaen 69700 €. Jotkin asiat on siinä tehty paremmin kuin Teslassa ja päin vastoin. Polestar 2 voisi tarjota enemmän laatua samaan rahaan.

Vetoisuus on totta, kaikkiin noihin verrokkeihin löytyy tietysti myös neliveto-malli hieman kalliimmalla. Tehoista taasen, mitä iloa tehoilla on jos ajettavuus on kuin konttilaivalla (toim. huom. oletan että ajettavuus on joissain muiden Tesla mallien välissä).
 
Uudesta Model S ei ole vielä mitään tietoa koska niitä oikeasti saa Eurooppaan. Hyvä jo tänä vuonna.

Lisäksi joku kertoi että latausportti ei vaihtuisi vaan olisi se sama adapteri kikkailu.
 
Auton tehtävä on kulkea ja kuljettaa, ei näyttää arvokkaalta.

Jos sitä parempaa lastitilaa tarvii, Model 3 ei ole vaihtoehto, ja model Y tarjoaa sen selvästi halvemmalla ja paremmin kuin Model S.

Melkoisen typerät kaksoisstandardit, että monille todella hyödylliset ja välttämättömät ominaisuudet on "melko vaikeasti nieltäviä" samallla kuin viereisessä lauseessa suurempi hintaero on "enää parinkympin hintaero" silloin kun sille ei saa mitään hyödyllistä vastikkeeksi.


Se. että auto valitaan sen perusteella "kuinka arvokkaalta se näyttää" kertoo lähinnä vain sen ostajan itsetunto-ongelmasta.
Ihan vain M3-omistajan näkökulmasta tämä. Ottaisin mielelläni paremman lastausaukon ja mahdollisuuden koiran kuljettamiseen kontissa, mutta 20 k€ on muuten ~ samasta autosta suhteellisen rujo luku. S:n hintaluokan autoa en aio henk.koht. ostaa ikinä, mutta sen kohdalla muuttuu jo vähän muukin kuin konttitila.

Jos Y:stä olisi takavetoinen malli myynnissä, sen hinta voisi tietysti olla vähän inhimillisempi, mutta Teslan linja nyt on tämä. SR+ voi hyvin olla lajinsa viimeinen.
 
FSD 9 beta ollut ulkona muutaman tunnin. Ensimmäiset yövideot tarjolla ajamisesta. Näyttää toimivan alla olevassa videossa ihan mukavasti. Varmaan parin päivän sisään nähdään miten buginen tuo on edelleen, kun jengi testailee enemmän. Tosin aika jees, että toi näyttää toimivan myös yöaikaan pelkän kameran varassa.

 
FSD 9 beta ollut ulkona muutaman tunnin. Ensimmäiset yövideot tarjolla ajamisesta. Näyttää toimivan alla olevassa videossa ihan mukavasti. Varmaan parin päivän sisään nähdään miten buginen tuo on edelleen, kun jengi testailee enemmän. Tosin aika jees, että toi näyttää toimivan myös yöaikaan pelkän kameran varassa.


Tuliko tuossa jo uusi ui?
 
Noh selvästi näyttää että kameroilla saadaan täysin priimaa tehtyä. Nuo tolpat olisivat menneet ihmiskuskeiltakin ohi 100% varmuudella.
 
FSD 9 beta ollut ulkona muutaman tunnin. Ensimmäiset yövideot tarjolla ajamisesta. Näyttää toimivan alla olevassa videossa ihan mukavasti. Varmaan parin päivän sisään nähdään miten buginen tuo on edelleen, kun jengi testailee enemmän. Tosin aika jees, että toi näyttää toimivan myös yöaikaan pelkän kameran varassa.




Näitä tulee nyt vauhdilla. Vakuuttavan näköistä. Harmi ettei ole Euroopassa todellisuutta vuosiin.

E: Ja varmaan niitä ylläreitä löytyy vielä monta versiota eteenpäin kuten yllä.
 
Ei täällä lainsäädäntö estä ainakaan sitä. Vai tarkoitatko ettei tuo ole vuosiin valmis Teslalla?

Oma ymmärrykseni on, että UN/ECE r79 rajoittaa sekä tavanomaisen autopilotin että kehittyneempien toimintojen kuten FSD:n käyttöönottoa Euroopassa. Toki riittävän varman softaversionkin teko voi viedä vuosia ja/tai vaatia uutta rautaa.
 
Oma ymmärrykseni on, että UN/ECE r79 rajoittaa sekä tavanomaisen autopilotin että kehittyneempien toimintojen kuten FSD:n käyttöönottoa Euroopassa. Toki riittävän varman softaversionkin teko voi viedä vuosia ja/tai vaatia uutta rautaa.
Juurikin tämä. Talvella joku videoklippi YouTubessa pohti että menee -23 vuoden puolelle että Euroopassa sallittaisiin edes enemmän ap/fsd ominaisuuksia eikä olisi niin nerffattu ja siihen mennessä tuota softaa hierovat jo paremmaksi. On tuo ihanne tilanteissa kohtuu hyvä nyt kun huomio noita hidastetöyssyjä yms mutta kaukana sujuvasta.
 
Ylipäänsä urbaani kalifornia on paljon helpompi autoilualue kuin "eurooppa" tai kalifornian vuoristot tms. Jos tuollaisen itseajavan saa "toimimaan" niin työmatkojen automatisointi on varmaan se helpoin ja myyvin konsepti. Hankalin keli vesisade talvella ja aina pimeät yöt. Kalifornia on ihan fiksu markkina yrittää saada toimimaan ensimmäisenä. Paljon hyvintienaavia potentiaalisia asiakkaita, jotka jumivat liikenteessä joko työmatkan takia tai "kaikki" haluvat viikonloppuisin rannalle. Ja sitten körötellään paikoitellen kävelyvauhtia motarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Oma ymmärrykseni on, että UN/ECE r79 rajoittaa sekä tavanomaisen autopilotin että kehittyneempien toimintojen kuten FSD:n käyttöönottoa Euroopassa. Toki riittävän varman softaversionkin teko voi viedä vuosia ja/tai vaatia uutta rautaa.

Ei se estä kyseisiä toimintoja tulemasta markkinoille. Ei ainakaan muita valmistajia, kuten Mobileyeta. Toki niiden järjestelmät ovat luotettavampia ja pidemmälle kehitettyjä, mutta juuri sitähän Eurooppa vaatii - järjestelmien pitää oikeasti myös toimia.

Niin, parempi että tuhatkertainen määrä kuolee inhimillisten ajovirheiden takia.

Ei Teslalla ole mitään näyttöä että se niitä vähentäisi.
 
Spoilerissa vähän haastavampi yöajelu fsd:lla viime yöltä. Väittäisin, että erittäin hyvä päivitys ja todistaa, että tesla voi parantaa softaa. Varsinkin kun nuo on yöllä kameranvarassa ajettu. Saattoi olla, että ihan kaikki eivät uskoneet kameran toimivan yöllä ilman tutkaa/lidaria. Jännä olisi nähdä miten tuo pärjää päivällä, kun näkyvyys on parempi, mutta toisaalta muuta liikennettä on enemmän.

 
"Yö", tasaisempaa valoa kuin Suomessa koskaan touko-elokuun ulkopuolella.

Ja eiköhän suurimman osan ongelma ole se, että Muskin piti lähteä keulimaan sillä, että Vision on parempi kuin Vision + tutka.
 
Missä autossa tuollainen on?

Oli aikoinaan mm. Teslassa, mutta Mobileye ei tahtonut jatkaa yhteistyötä.


Mutta se miten Mobileyen järjestelmä toimii, löytyy paremmin Mobileyen Youtube kanavalta. Mobileyen mielestä järjestelmät eivät ole vielä tarpeeksi luotettavia jotta voidaan näitä kutsua "FSD":ksi.

Tunti Munchenissa ajelua itsenään ilman rattiin koskemista, ilman leikkauksia:

Toukokuulta 2020 ajelua Jerusalemissa, 40 min ilman edittiä:

Päättele itse. Nämä ovat siis kaikki vision-only videoita.
 
Oli aikoinaan mm. Teslassa, mutta Mobileye ei tahtonut jatkaa yhteistyötä.


Mutta se miten Mobileyen järjestelmä toimii, löytyy paremmin Mobileyen Youtube kanavalta. Mobileyen mielestä järjestelmät eivät ole vielä tarpeeksi luotettavia jotta voidaan näitä kutsua "FSD":ksi.

Tunti Munchenissa ajelua itsenään ilman rattiin koskemista, ilman leikkauksia:

Toukokuulta 2020 ajelua Jerusalemissa, 40 min ilman edittiä:

Päättele itse. Nämä ovat siis kaikki vision-only videoita.

Aivan eri verrata HD mapattyyn valmiiksi ohjelmoituun rajattuun kaupunkialueeseen ja Teslan "kaikkialle" käypään softaan. En puolusta ketään, jokaisella oma visio mutta tietylle alueelle saa toimimaan kuka tahansa fsd ku rajattu alue.

Joko nyt sit alkais nuo structural battery teknologiasta nauttivat autot lähiaikoina?
 
Aivan eri verrata HD mapattyyn valmiiksi ohjelmoituun rajattuun kaupunkialueeseen ja Teslan "kaikkialle" käypään softaan.

Onko? Teslan "kaikkialle" ei toimi läheskään yhtä suurella alueella oikein kuin HD mapatty. Tuo HD mappayshan tapahtuu lennosta jatkuvasti, kun jokainen auto jossa on "emergency call" järjestelmä ajelee Euroopassa (melkein kaikki ovat Mobileyen).

Kyllä se kartta on dynaaminen ja luultavasti kattaa tarkemmin ja suuremman alueen kuin Teslan "kaikkialla" toimiva. HD mapping antaa kuitenkin mahdollisuuden toimia myös lumessa, kun tiemerkintöjä ei näy.

Toisekseen, itse logiikkaan kuinka auto ajaa HD mapping ei vaikuta. HD mappinghan mahdollistaa tarkan seurannan missä auto on sillä hetkellä (tarkemmin kuin GPS) ja millä säännöillä siinä pitää ajaa. Samat ongelmat on Teslallakin, mutta he yrittävät käyttää siihen ostettua mapping dataa ja kuvata lennosta. Valitettavasti jälkimmäinen lähtökohta on aina vanhentunut ja epätarkempi.
 
Spoilerissa vähän haastavampi yöajelu fsd:lla viime yöltä. Väittäisin, että erittäin hyvä päivitys ja todistaa, että tesla voi parantaa softaa. Varsinkin kun nuo on yöllä kameranvarassa ajettu. Saattoi olla, että ihan kaikki eivät uskoneet kameran toimivan yöllä ilman tutkaa/lidaria. Jännä olisi nähdä miten tuo pärjää päivällä, kun näkyvyys on parempi, mutta toisaalta muuta liikennettä on enemmän.


Yksi toimiva esimerkki ei todista asiaa turvalliseksi.

Vähän kuin sanoisit, että tässä on nyt video siitä kuinka tuomittu pedofiili kävelee päiväkodin ohi raiskaamatta pikkulasta, että ihan yhteiskuntakelpoinen tapaus ja sietäisi päästää vapaaksi kaduille…
 
Yksi toimiva esimerkki ei todista asiaa turvalliseksi.

Vähän kuin sanoisit, että tässä on nyt video siitä kuinka tuomittu pedofiili kävelee päiväkodin ohi raiskaamatta pikkulasta, että ihan yhteiskuntakelpoinen tapaus ja sietäisi päästää vapaaksi kaduille…

En liene ole moista edes väittänyt. Puhutaan kuitenkin beta tuotteen eri versioista. Selkeästi tesla on päässyt pykälän eteenpäin softansa kanssa. Monta pykälää pitää vielä teslan suorittaa, että beta poistuu nimestä.
 
Ei Teslalla ole mitään näyttöä että se niitä vähentäisi.
Onpas. Miten sä jaksat vängätä vastaan joka helvetin asiassa koko ajan?

AP on hitosti turvallisempi kuin ilman sitä. FSD betalla ei ole vielä kukaan kuollut.

Tesla-autopilot-safety-miles-Q4-2020-CleanTechnica-2048x894.png
 
Onpas. Miten sä jaksat vängätä vastaan joka helvetin asiassa koko ajan?

AP on hitosti turvallisempi kuin ilman sitä. FSD betalla ei ole vielä kukaan kuollut.

Tesla-autopilot-safety-miles-Q4-2020-CleanTechnica-2048x894.png
Lies, damn lies and statistics!

Suurin osa pitää Autopilottia päällä ainoastaan motareilla tai isoilla teillä eli siellä missä on kaikkein turvallisinta ajaa. Mites jos Autopilotti lähtee 5sek tai 10sek ennen pois päältä lasketaanko se?

Sitten seuraavaksi verrataan +$50k maksavia varmaan keski-iältään 3-5v vanhoja autoja jokaiseen helvetin romuun joka amerikan teillä ajaa. Keski-ikä taitaa olla sama kuin Suomessa eli ~12v. Sitten vielä verrataan kaikkia noilla romuilla ajettuja kilometrejä Autopilotilla ajettuihin jotka on pääasiassa isoilta teiltä eli kaikkein turvallisimpia kilometrejä.

Mersu vois tehdä kanssa vertailun Suomessa, että kuinka turvallinen S-sarjan mersut on kun niillä ei käytännössä ajeta yhtään kolareita.

1/10 ei jatkoon

EDIT: poistettu pari sanaa

EDIT2: Unohtu vielä mainita. Kuinka moni nuori kuljettaja ajaa +$50k autolla? Kuinka moni humalainen ajaa +$50k?
 
Viimeksi muokattu:
Onpas. Miten sä jaksat vängätä vastaan joka helvetin asiassa koko ajan?

Koska et ymmärrä mistä puhut vaan tunget tänne lankaan asioita tarkistamatta niitä. Kyseiset statistiikat eivät todellakaan ole sitä mitä luulet niiden olevan, vaan ne vertailevat eri asioita. Teslan statistiikat eivät kelpaa kenellekään viranomaiselle, Tesla ei edes yritä lähettää niitä viranomaisille - koska tietää etteivät ne kelpaa kriittistä tarkastelua. Et ihan oikeasti voi uskoa kaikkea mitä luet tarkistamatta mistä puhutaan?

Suomessakin eri tiestöillä tapahtuu eri määrä kolareita. Eri ikäisillä autoillakin tapahtuu eri määrä kolareita. Eri ikäisillä kuskeillakin tapahtuu eri määrä kolareita. Jos laitat ne 18v ajamaan vain moottoriteitä uusilla autoilla, niin voidaan todeta 18v kuskien olevan maailman turvallisimpia kuskeja. Näinhän Tesla tekee, toki Tesla ei edes suostu antamaan noita statistiikkoja vapaasti tutkittavaksi jotta voidaan todeta onko ne edes oikeita (vai ainoastaan Teslan keksimiä).

Nyt herätys.
 
Onpas. Miten sä jaksat vängätä vastaan joka helvetin asiassa koko ajan?

AP on hitosti turvallisempi kuin ilman sitä. FSD betalla ei ole vielä kukaan kuollut.

Tesla-autopilot-safety-miles-Q4-2020-CleanTechnica-2048x894.png
Datasta voidaan päätellä myös, että keskimääräinen Tesla-kuski on 2-3 kertaa turvallisempi ajaja kuin muut. Vai olisiko kyse sittenkin ajettujen kilometrien vähyydestä? Autopilotilla ja FSD:llä ajettuja kilometrejä ei voida ylipäätään edes millään tavalla vertailla muihin, sillä niillä ei pitäisi valmistajan ohjeiden mukaan ajaa metriäkään siten, että auto olisi vastuussa ajamisesta. Jotkut ovat jättäneet vastuun autolle ja päätyneet uutisiin. Autopilotilla ei ylipäätään pysty kaupungissa järkevästi ajamaan, joten senkään puolesta on ihan turha verrata onnettomuuksien määrää per kilometri.
 
Datasta voidaan päätellä myös, että keskimääräinen Tesla-kuski on 2-3 kertaa turvallisempi ajaja kuin muut. Vai olisiko kyse sittenkin ajettujen kilometrien vähyydestä? Autopilotilla ja FSD:llä ajettuja kilometrejä ei voida ylipäätään edes millään tavalla vertailla muihin, sillä niillä ei pitäisi valmistajan ohjeiden mukaan ajaa metriäkään siten, että auto olisi vastuussa ajamisesta. Jotkut ovat jättäneet vastuun autolle ja päätyneet uutisiin. Autopilotilla ei ylipäätään pysty kaupungissa järkevästi ajamaan, joten senkään puolesta on ihan turha verrata onnettomuuksien määrää per kilometri.
NIin, täytyy pitää mielessä että kyseessä on tilasto autonomian tasolla 2 ajetuista kilometreistä.
 
Onko? Teslan "kaikkialle" ei toimi läheskään yhtä suurella alueella oikein kuin HD mapatty. Tuo HD mappayshan tapahtuu lennosta jatkuvasti, kun jokainen auto jossa on "emergency call" järjestelmä ajelee Euroopassa (melkein kaikki ovat Mobileyen).

Kyllä se kartta on dynaaminen ja luultavasti kattaa tarkemmin ja suuremman alueen kuin Teslan "kaikkialla" toimiva. HD mapping antaa kuitenkin mahdollisuuden toimia myös lumessa, kun tiemerkintöjä ei näy.

Toisekseen, itse logiikkaan kuinka auto ajaa HD mapping ei vaikuta. HD mappinghan mahdollistaa tarkan seurannan missä auto on sillä hetkellä (tarkemmin kuin GPS) ja millä säännöillä siinä pitää ajaa. Samat ongelmat on Teslallakin, mutta he yrittävät käyttää siihen ostettua mapping dataa ja kuvata lennosta. Valitettavasti jälkimmäinen lähtökohta on aina vanhentunut ja epätarkempi.
En ole mikään ai expertti ja seuraan autonomista ajon edistymistä lähinnä harrastepohjalta, mutta mobileeye yms vastaavat vaativat paljon labelointia manuaalisti ja ei itseäni hetkauta juurikaan tuo teknologia kun joutuu loputtomasti hinkkaamaan joka kerta kun siirretään tietyömaan takia tie tai tulee tilalle liikenneympyrää yms tilanteet jolloin joudutaan korjauksia korjauksen perään tekemään. Teslan neural networkin ideahan on juuri manuaalin työn vähentäminen jolloin koneoppiminen hoitaa ongelmat ja muutokset. Molemmat ideat ei toimi vuosiin sehän on sanomattakin selvää. Tai kyllähän siis rajatulla alueella mobileeye yms vastaavat on toimineet vuosia kohtuu hyvin mutta saa olla 100k nörttiä päivittämässä muutoksia joka kaupungeista loppuelämän että ne pysyvät ajantasalla vähän kuin TomTom navigaattorit.
 
En ole mikään ai expertti ja seuraan autonomista ajon edistymistä lähinnä harrastepohjalta, mutta mobileeye yms vastaavat vaativat paljon labelointia manuaalisti ja ei itseäni hetkauta juurikaan tuo teknologia kun joutuu loputtomasti hinkkaamaan joka kerta kun siirretään tietyömaan takia tie tai tulee tilalle liikenneympyrää yms tilanteet jolloin joudutaan korjauksia korjauksen perään tekemään. Teslan neural networkin ideahan on juuri manuaalin työn vähentäminen jolloin koneoppiminen hoitaa ongelmat ja muutokset. Molemmat ideat ei toimi vuosiin sehän on sanomattakin selvää. Tai kyllähän siis rajatulla alueella mobileeye yms vastaavat on toimineet vuosia kohtuu hyvin mutta saa olla 100k nörttiä päivittämässä muutoksia joka kaupungeista loppuelämän että ne pysyvät ajantasalla vähän kuin TomTom navigaattorit.

Ei Mobileyen järjestelmä mitään käsin tekemistä vaadi, vaan nimeomaan koneellisesti ne käsitellään. Autot, jotka ajavat ottavat jatkuvasti videofeediä josta tunnistetaan kuvasta liikennemerkkejä, pylväitä, liikennevaloja ja vastaavia. Niiden sijainti lähetetään sitten Mobileyella, jossa koneet käsittelee ne ja muiden autojen datat samoista paikoista. Näin kaikki liikennemerkit tunnistuu oikein, vaikka sillä hetkellä rekka olisi yhden auton näkökentän peittänyt - seuraava auto kun saattaa sen liikennemerkin nähdä.

Samoin jokainen tietyömaa opitaan samantien kun siitä ajetaan. Näkyy noissa videoissakin, joissa eteen tulevat autot ja työmaat ja vastaavat osataan oikein kiertää. Erona on Teslaan se, että Teslassa yksi auto näkee vain sen mitä näkee, kun Mobileyen järjestelmät osaavat käyttää myös muiden autojen näkymiä. Koneoppimisessa Tesla on muita edellä vain markkinoinnissa.

Mapping datan generoinnista, prosessoinnista ja vastaavasta Mobileyelta löytyy myös asiaa, kannattaa katsoa niin ymmärtää:


 
Joko nyt sit alkais nuo structural battery teknologiasta nauttivat autot lähiaikoina?

Mikä on "structural battery"? Johan noi Munron teardownit paljastaa että niin Mach E kuin ID.4 on molemmat rakennettu niin, että rungon sivupalkkien kokoa on pienennetty, koska akkumoduuli kantaa osan rungosta. Ne on siis rungon rakenteellisia osia; auto ei pysy kasassa ilman akkua.

Vai onko tämä joku eri juttu, kun Tesla tekee sen?
 
Mikä on "structural battery"? Johan noi Munron teardownit paljastaa että niin Mach E kuin ID.4 on molemmat rakennettu niin, että rungon sivupalkkien kokoa on pienennetty, koska akkumoduuli kantaa osan rungosta. Ne on siis rungon rakenteellisia osia; auto ei pysy kasassa ilman akkua.

Vai onko tämä joku eri juttu, kun Tesla tekee sen?

Eikös Teslan ideana ollut käyttää jokaista yksittäistä 4680-akkukennoa auton runkorakenteen osana? Akkukennot (battery cell) pitävät kasassa akkupakettia (battery pack), joka puolestaan pitää kasassa koko autoa. Jotenkin näin?

Ovatko yksittäiset kennot myös Mach-E:n ja ID.4:n tapauksessa osa auton kantavaa rakennetta?
 
Mikä on "structural battery"? Johan noi Munron teardownit paljastaa että niin Mach E kuin ID.4 on molemmat rakennettu niin, että rungon sivupalkkien kokoa on pienennetty, koska akkumoduuli kantaa osan rungosta. Ne on siis rungon rakenteellisia osia; auto ei pysy kasassa ilman akkua.

Vai onko tämä joku eri juttu, kun Tesla tekee sen?
Ehkä tässä on useita eri tasoja ja itse ymmärrän structural batteryn niin, että itse akkukennot toimivat rakenneosina ottaen vastaan voimia. Kun taas esim tässä mach-e tapauksessa ilmeisesti akkumoduulin rakenneosat ovat kantavia mutta kennot ovat irrallaan mekaanisessa mielessä
 
Ehkä tässä on useita eri tasoja ja itse ymmärrän structural batteryn niin, että itse akkukennot toimivat rakenneosina ottaen vastaan voimia. Kun taas esim tässä mach-e tapauksessa ilmeisesti akkumoduulin rakenneosat ovat kantavia mutta kennot ovat irrallaan mekaanisessa mielessä

No ainakaan Panasonicin 4680-litiumkennot ei kestä mekaanisia vinokuormia tai muuta "deformaatiota" yhtään sen paremmin kuin ohuemmat puikotkaan, joten ellei jotain ole mennyt ohi, anodi-katodi EI ole Teslallakaan mikään terästä tai alumiinia korvaava osa ole.

Teslan valmistustekniikka on toki erilainen; muut liittää osia yhteen roboteilla, Tesla pyrkii valamaan osat yhdessä palassa, ja auton pohjan siis kolmessa osassa.

Vertaa nyt ensin tuo Teslan "structural packin" ulkonäköä niihin Fordin ja Volkkarin vastaaviin.

Eli: Fordin ja Volkkarin akkupakan kuori on tehty sitomaan ja ohjaamaan törmäys- yms energioita. Ne korvaavat auton perinteisen raskaamman pohjalevyn. Eli ne on tavallaan ehkä "hybridejä" : unibody kori, jossa pohjalevy onkin korvattu ohuella ohjaamon pellillä ja akulla. Itse runko ei siis toimi tarkoituksessaan ilman akkua. = structural battery.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on "structural battery"? Johan noi Munron teardownit paljastaa että niin Mach E kuin ID.4 on molemmat rakennettu niin, että rungon sivupalkkien kokoa on pienennetty, koska akkumoduuli kantaa osan rungosta. Ne on siis rungon rakenteellisia osia; auto ei pysy kasassa ilman akkua.

Vai onko tämä joku eri juttu, kun Tesla tekee sen?
Rakenteellinen akku on runkoon suoraan rakennettu. Eli nyt kun akkupaketti tuikataan pohjaan erikseen kiinni tulee hävikkiä ja painoa lisää yms. Sama kun polttiksessa tankki erikseen ja sit ilman sitä vois vaa tankata löpön vaikka ikkunasta sisään suoraan. Aika huono vertauskuva mutta tuli nyt näin äkkiä semmonen mieleen.
 
Eikös Teslan ideana ollut käyttää jokaista yksittäistä 4680-akkukennoa auton runkorakenteen osana? Akkukennot (battery cell) pitävät kasassa akkupakettia (battery pack), joka puolestaan pitää kasassa koko autoa. Jotenkin näin?

Ovatko yksittäiset kennot myös Mach-E:n ja ID.4:n tapauksessa osa auton kantavaa rakennetta?

Panasonicin 4680 on ihan tavallinen rullattu tuutti. Se että Tesla käyttäisi niitä sitomaan mekaanista voimaa törmäyksessä saa vanhan akku-ukon niskakarvat nousemaan.

Mutta ehkä se sitten on niin.
 
Rakenteellinen akku on runkoon suoraan rakennettu. Eli nyt kun akkupaketti tuikataan pohjaan erikseen kiinni tulee hävikkiä ja painoa lisää yms. Sama kun polttiksessa tankki erikseen ja sit ilman sitä vois vaa tankata löpön vaikka ikkunasta sisään suoraan. Aika huono vertauskuva mutta tuli nyt näin äkkiä semmonen mieleen.
No, vertauskuva ontuu siinä mielessä että se akku on edelleen ne noin vessapaperirullan kokoiset kennot, jotka on vähän helvetin huonoja kestämään ulkoista mekaanista voimaa, koska jos anodi ja katodi ottaa yhteen, kenno oikosulkee ja syttyy palamaan. Tuossa ylhäällä näkyy kiva markkinointikuva, jossa Tesla ehkä enemmän paljastaa sen todellisen edun: valmistusmekaniikan tehokkuus.

Noi muut havainnekuvat ehkä kertoo enemmän todellisuudesta: ulkoisen kuoren kestävyyden sijaan Tesla valaa pakan täyteen "jotain", josta tulee tuo "bonded structure", ja saa tällä tehtyä siitä ehkä kestävämmän per arbitraarinen yksikkö akkua. Fordin akku on yhtä "structural", mutta nojaa rakenteena siihen, että kuori kantaa voimat yksinään. Tämän seurauksena pakka on fyysisesti isompi ja ehkä vaatii useamman työvaiheen. Kääntöpuolena kukaan ei ikinä korjaa Teslan akkupakkaa, saati kierrätä sitä kovin helposti. Fordin huolto-ohjekirjassa on sen sijaan työprosessi sille, kuinka akkumoduulit vaihetaan pakan sisälle, jne.

Eli ehkä keskitytään ihailemaan Teslan valmistusprosessin tehostamiseen pyrkiviä edistysaskeleita, ja todetaan että ainakin Fordilla ja Volkkarilla on jo myös structural batteryt käytössä. Teki ne vaan omista syistään eri tavalla.
 
Noi muut havainnekuvat ehkä kertoo enemmän todellisuudesta: ulkoisen kuoren kestävyyden sijaan Tesla valaa pakan täyteen "jotain", josta tulee tuo "bonded structure", ja saa tällä tehtyä siitä ehkä kestävämmän per arbitraarinen yksikkö akkua. Fordin akku on yhtä "structural", mutta nojaa rakenteena siihen, että kuori kantaa voimat yksinään. Tämän seurauksena pakka on fyysisesti isompi ja ehkä vaatii useamman työvaiheen. Kääntöpuolena kukaan ei ikinä korjaa Teslan akkupakkaa, saati kierrätä sitä kovin helposti. Fordin huolto-ohjekirjassa on sen sijaan työprosessi sille, kuinka akkumoduulit vaihetaan pakan sisälle, jne.
Vaikeuttaa mukavasti kierrättämistä kun akut on valettu jonkin epoksimömmön sisään. Se pitää ottaa huomioon kun lasketaan auton elinkaaren kokonaispäästöt.
 
Ja pistää isoissa mälleissä aina auton lunastukseen jos akkurunkoon saakka välittyy iskua // ei voida vaihtaa helposti.
 
Ja pistää isoissa mälleissä aina auton lunastukseen jos akkurunkoon saakka välittyy iskua // ei voida vaihtaa helposti.
Jos Teslan uudet autot on kuten kuvissa, ei ole muuta runkoa kuin akkurunko, eli aika pienestä lähtee lunariiin, koska koko auto keskiosa menisi vaihtoon => automaattinen lunari. Riittää että ottaa kanttariin ja ottaa lommon.
 
Vähän sellainen kutina, että kenelläkään ei ymmärrystä hyödyistä / haitoista, mutta Musk on myynyt tämän positiivisena asiana niin sit se niin on.
 
Ainakin korjausmahdollisuudet pienenee lähinnä Teslan omiin verstaisiin kun kaikki tehdään muutamalla isolla modulilla, jonka sisällä on "kaikki."
 
Jotakuinkin noin kuin yllä. Kestää tuolla structural battery teknologialla suht isojakin mällejä ottaa tiedä tarkkaan kukaan mikä maksimi mutta kaupunki nopeudessa ideana vaihtaa etu tai takaelementti. Lunastukseen varmasti menee kaikilla akkuideoilla auto 100 kmh mällit. No se että saadaan helposti vaikka e machin yksi akku elementti vaihdettua juurikaan auta kuluttajaa kun hinta yli 5k e. Jokatapauksessa tuo uusi akkuhan kestävämpi iältään että tuskin normaalissa ajossa elinkaaressa kuoleutuu. Oliko jotain 4k sykliä ja akkukapasiteetti 90%.
 
Jokatapauksessa tuo uusi akkuhan kestävämpi iältään että tuskin normaalissa ajossa elinkaaressa kuoleutuu. Oliko jotain 4k sykliä ja akkukapasiteetti 90%.

Ei 4680 itsessään ole sen kestävämpi. Ei edes Tesla Battery Dayssa niin väittänyt. Se 4000 cycleä ja 90% on viittaus patenttiin, jossa Tesla kertoo jonkun uuden tekniikan tuovan mahdollisesti sellaisia, mutta 4680 formaatti ei itsessään vielä kerro minkälaista kemiaa siellä on sisällä (4680:sta on tulossa useammalla eri kemialla, mukaan lukien LFP). Tuo lupaus 4000:sta cyclistä ja 90% oli muuten vuodelta 2019, eli kyllä siitä olisi jälkikäteen rummutettu.
 
Ainakin korjausmahdollisuudet pienenee lähinnä Teslan omiin verstaisiin kun kaikki tehdään muutamalla isolla modulilla, jonka sisällä on "kaikki."

Hauskinta tässä on tietty se, että asiakas maksaa tämänkin lystin. Voi olla tulevaisuudessa mielenkiintoiset hinnat vakuutuksissa, jos tuollaiset rakenneratkaisut alkavat yleistymään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 576
Viestejä
4 512 017
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom