Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jepjep, alkaa lisäinffoa tuosta tapaturmasta tihkua. Näyttää jälleen kerran FUDilta. Onnettomuus sattui 500m pitkällä pikkutiellä omakotitaloalueella, jossa ei ole kaistaviivoja. Perus Autopilotti ei kytkeydy päälle ilman viivoitusta ja Teslan logien mukaan ei ollut käytössä onnettomuushetkellä. Lisäksi koska tie on lyhyt niin kuljettajalle ei olisi jäänyt edes aikaa poistua kuskin penkiltä ennenkuin tie loppuu. Kaiken tämän lisäksi auton nopeus onnettomuushetkellä on ollut niin korkea jota ei AP:lla edes voi ajaa johtuen sen rajoituksista. Jotta 300m matkalla nopeus edes nousee onnettomuusnopeuksiin kyseessä on pakko olla ollut launch kiihdyttely ja siitä sitten hallinnan menetys. Tarina ei kerro että miten ihmiset sitten on takapenkille mönkineet onnettomuuden jälkeen tai oliko autossa mahdollisesti kolmas henkilö joka on poistunut paikalta onnettomuuden jälkeen. Ikävä homma mutta näyttäisi että mediamyllytys AP:sta on aiheeton. (imo)

1618909018318.png
Mikä se nopeus nyt sitten oli? Mediassa on puhuttu vain "kovasta vauhdista". Autopilotin maksiminopeus on 90 mph, eli n. 140 km/h.
Voipi olla että ei ollut AP edes päällä



NHTSA raporttia odotellessa

Pääinsinööri Musk ei tiedä tuotteensa toimintaa? Miten luotettavaa mahtaa sitten olla loputkaan lausunnosta. Youtube on täynnä videoita, joissa käytetään Autopilottia ilman kaistamerkintöjä. Se ei suostu menemään päälle ilman kaistaviivaa, mutta valmiina päällä ollessaan jatkaa toimintaansa ilman viivoja.
 
Olen niin vanha, että muistan kun Tesla heitettiin pihalle NTSB:n tutkimuksista kun yhteistyö ei kelvannut.


Elon on kumminki sarjavalehtelija, että ei kannata sen puheiden perusteella tehdä mitään johtopäätöksiä.
 
Eikös Teslan kamerat ole ihan laadukkaita? Ongelma on vain että eivät halua käyttää lidaria. Jos se siis on ongelma. Pimeällä kamerat ei ilman valoa näe mitään.


"Eight cameras in total designed into Model 3 are based on the same 1.2 Megapixel image sensors released by On Semiconductor in 2015. “They are low cost. They are neither new nor high resolution,” observed Fraux. ", "The Triple Forward Camera of the Tesla Model 3 features three CMOS image sensors of the ON Semi AR0136A with 3.75 um Pixel size at 1280×960 1.2Mp resolution. "

AR0136A on 1/3" sensori, eli erittäin pieni. Sen valovoima ei riitä edes pienessäkään hämärässä.
 
Mikä se nopeus nyt sitten oli? Mediassa on puhuttu vain "kovasta vauhdista". Autopilotin maksiminopeus on 90 mph, eli n. 140 km/h.

Pääinsinööri Musk ei tiedä tuotteensa toimintaa? Miten luotettavaa mahtaa sitten olla loputkaan lausunnosta. Youtube on täynnä videoita, joissa käytetään Autopilottia ilman kaistamerkintöjä. Se ei suostu menemään päälle ilman kaistaviivaa, mutta valmiina päällä ollessaan jatkaa toimintaansa ilman viivoja.
Onhan noita että ei tarvitse kaistaviivoja että aktivoituu.
 
AP ei kulje kuin nopeusrajoituksen + offsetin. 140 km/h vaatisi, että ollaa moottoritiellä, jossa on 130 km/h rajoitus.
No kulkeehan, kunhan kuski vain itse asettaa sen nopeuden rullasta. Jälleen sopii Youtubesta kaivaa videoita. Monesti AP on luullut rajoitukseksi jotain liian alhaista ja kuski on sitten korjannut asettemalla nopeuden itse. Joissakin videoissa itse asetettu nopeus on pysynyt myös pienemmälle tielle siirryttäessä ja AP on alkanut kiiihdyttämään maantienopeuksiin pikkutiellä.
 
No kulkeehan, kunhan kuski vain itse asettaa sen nopeuden rullasta. Jälleen sopii Youtubesta kaivaa videoita. Monesti AP on luullut rajoitukseksi jotain liian alhaista ja kuski on sitten korjannut asettemalla nopeuden itse. Joissakin videoissa itse asetettu nopeus on pysynyt myös pienemmälle tielle siirryttäessä ja AP on alkanut kiiihdyttämään maantienopeuksiin pikkutiellä.

Ei tarvitse kaivella Youtubea, kun on auto pihassa. Adaptiivinen vakkari menee rullasta mihin vain, mutta AP paukuttaa ilmoitusta, että Autosteer rajoitti nopeuden tikkari + offsetiin. Se on totta, että tiekohtainen rajoitus voi päivittyä tai olla päivittymättä alueen vaihtuessa.
 
Mietitäämpä lisää... Nyt siis tiedetään että autossa oli vain perus ap niin autossa on ollut kuski kuskin paikalla tielle käännyttäessä tai liikkeelle lähtiessä. Tämä siksi että perus AP ei selviydy 90 asteen käännöksestä tälle 500m pituiselle kadulle ja AP:n voi kytkeä päälle vain jos alueella on kaistaviivat tai alueelle tullaan AP:lla tieltä missä on kaistaviivat (suora tie mistä viivat loppuvat) ja paikallaan ollessa VAIN jos edessä on auto JA kuljettajalla jalka jarrulla. Näillä perusteilla sanoisin että APn päällä olo tuolla kadulla on epätodennäköistä. Katu missä onnettomuus sattui oli 500m pitkä S muotoinen kaistaviivaton asuinaluekatu. 500m ottaa esim 100kmh nopeudella 18sekuntia aikaa ajella päästä päähän ja kun tiedetään että auto ei kolaroinut tien päässä vaan meni jossain puolen välin tietämillä mutkassa pihalle niin aika lähdöstä kolariin ei ole ollut pitkä, ehkä max 20s, josta osan on oltava rivakkaa kiihdytystä että tuhon aiheuttaviin nopeuksiin ylipäätään päästään ennen ulosajoa. Tarkoittaisi sitä että vaikka AP olisi kytkeytynyt päälle niin 60v kuskin olisi pitänyt ehtiä kiipeämään takapenkille käytännössä 10-15s aikana samalla kun auto kiihdyttää rajusti kohti yli 100kmh lukemia....

Mielestäni todennäköisimmät skenaariot on että launchattu autoa ja lähtenyt näpistä puuhun -> ovi ei aukea -> kömpii takapenkille jos sieltä pääsisi ulos -> palokaasut tappoi tai autossa ollut kolmas henkilö kuskina joka paennut paikalta ja AP:lla ei ole osuutta asiaan. Korjatkaa jos huomaatte ajatusvirheitä. :D

E: tässä myös itse palon sammutustöihin oikea tarina palopäälliköltä (Jonkun verran eroa vs FUD uutisointi). “With respect to the fire fight, unfortunately, those rumors grew out way of control. It did not take us four hours to put out the blaze. Our guys got there and put down the fire within two to three minutes, enough to see the vehicle had occupants,” “We had to keep it cool, were on scene for four hours, but we were simply pouring a little bit of water on it. It was not because flames were coming out. It was a reaction in the battery pan. It was not an active fire.”
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni todennäköisimmät skenaariot on että launchattu autoa ja lähtenyt näpistä puuhun -> ovi ei aukea -> kömpii takapenkille jos sieltä pääsisi ulos -> palokaasut tappoi tai autossa ollut kolmas henkilö kuskina joka paennut paikalta ja AP:lla ei ole osuutta asiaan. Korjatkaa jos huomaatte ajatusvirheitä.

Etupenkiltä ja takapenkiltä jää erilaiset vammat (lähtien turvatyynyistä). Eli kyllä onnettomuustutkijat hyvin nopeasti tuon tunnistavat että joku olisi takapenkille kyennyt kiipeämään, mutta ei saanut ovea auki (sen lisäksi se henkilö olisi eri asennossa jos olisi kuollut törmäyksessä vs. savukaasut).

Tuo kiipeämisskenaario selviäisi todella helposti, eikä mikään viittaa siihen.

Ei tarvitse kaivella Youtubea, kun on auto pihassa. Adaptiivinen vakkari menee rullasta mihin vain, mutta AP paukuttaa ilmoitusta, että Autosteer rajoitti nopeuden tikkari + offsetiin. Se on totta, että tiekohtainen rajoitus voi päivittyä tai olla päivittymättä alueen vaihtuessa.

Tiekohtainen rajoitus voi olla tuolla pikkualueella vaikka se 45 mph Teslan mielestä. Kyllä se on aika paljon törmätä puuhun. Kyllähän tuo AP Kirkkonummen keskustassakin ehdottaa 100km/h (se kuvittelee että Länsiväylän rajoitus on siinä 100km/h, ei 80km/h ja sen lisäksi se kuvittelee olevansa Länsiväylällä), eli jos AP:n painaa päälle siinä sillalla, niin auto lähtee kaasuttamaan. Sen takia AP:n voi kytkeä päälle vasta kun on ajanut sillan yli.
 
kömpii takapenkille jos sieltä pääsisi ulos -> palokaasut tappoi tai autossa ollut kolmas henkilö kuskina joka paennut paikalta
Sinnikkyyttä ei ainakaan puutu kun mustaa yritetään puhua valkoiseksi, mutta ei ne asiat ihan taida selittämällä muuttua

Mark Herman, Harris County Constable Precinct 4, said evidence including witness statements clearly indicated there was nobody in the driver's seat of the Model S when it crashed into a tree, killing two people, on Saturday night.
"We have witness statements from people that said they left to test drive the vehicle without a driver and to show the friend how it can drive itself," Herman said.
 
Ei tarvitse kaivella Youtubea, kun on auto pihassa. Adaptiivinen vakkari menee rullasta mihin vain, mutta AP paukuttaa ilmoitusta, että Autosteer rajoitti nopeuden tikkari + offsetiin. Se on totta, että tiekohtainen rajoitus voi päivittyä tai olla päivittymättä alueen vaihtuessa.
FSD toimii sitten eri tavalla kuin AP. Esimerkiksi tässä videossa nopeusrajoitus asettuu ensin 70 + 5 km/h itsekseen, ja sitten kuski laittaa rullasta vielä vähän lisää. Samalla kanavalla on myös jossain kätköissä video tai parikin, jossa auton mielestä nopeusrajoitus on 25 mph, mutta kuski säätää nopeuden itse oikeaksi, oliko nyt 45 vai 55 mph, mutta en nyt nopealla etsimisellä löytänyt sitä.
 
FSD toimii sitten eri tavalla kuin AP. Esimerkiksi tässä videossa nopeusrajoitus asettuu ensin 70 + 5 km/h itsekseen, ja sitten kuski laittaa rullasta vielä vähän lisää. Samalla kanavalla on myös jossain kätköissä video tai parikin, jossa auton mielestä nopeusrajoitus on 25 mph, mutta kuski säätää nopeuden itse oikeaksi, oliko nyt 45 vai 55 mph, mutta en nyt nopealla etsimisellä löytänyt sitä.
Samalla lailla se fsd toimii. Nopeusrajoitus +offset. Siitä kovemmaksi nopeutta ei saa rullasta pyörittämällä. Lähde: ihan omalla autolla kokeillut. YouTube-videoiden katseluun ei mielenkiinto ja keskittymiskyky riitä.
 
Tiekohtainen rajoitus voi olla tuolla pikkualueella vaikka se 45 mph Teslan mielestä. Kyllä se on aika paljon törmätä puuhun. Kyllähän tuo AP Kirkkonummen keskustassakin ehdottaa 100km/h (se kuvittelee että Länsiväylän rajoitus on siinä 100km/h, ei 80km/h ja sen lisäksi se kuvittelee olevansa Länsiväylällä), eli jos AP:n painaa päälle siinä sillalla, niin auto lähtee kaasuttamaan. Sen takia AP:n voi kytkeä päälle vasta kun on ajanut sillan yli.

Eikai sillä pitäisi olla merkitystä missä auto luulee olevansa? Eikai noi nyt mistään kartoista niitä nopeustietoja hae vaan ihan liikennemerkeistä? Bemari ainakin katsoo merkeistä sanoo naviohjelma ihan mitä hyvänsä.
 
Eikai sillä pitäisi olla merkitystä missä auto luulee olevansa? Eikai noi nyt mistään kartoista niitä nopeustietoja hae vaan ihan liikennemerkeistä? Bemari ainakin katsoo merkeistä sanoo naviohjelma ihan mitä hyvänsä.

Tesla ei välitä nopeusrajoituksista joita tulee eteen, välttämättä. Esimerkiksi jostain syystä se osaa muuttaa osalle 30 km/h alueista (kuten Upinniementiellä työmaalla) sen näyttämään 30km/h, mutta vastaavasti Länsiväylän työmaalla siinä Bilteman kohdalla 60km/h rajoituskyltit se ohittaa (vaikka FSD visualisoinnissa se näkyy, aina näin ei siis ole - tuo FSD ei kaikkia merkkejä osaa lukea) ja asettaa nopeudeksi 100km/h (se ei ole kiinnostunut itseasiassa aiemminkaan Länsiväylän Espoon loppupäässä 80km/h rajoituksesta, koska sen karttadata sanoo ilmeisesti vuodelta papu että siinä on 100km/h). Samoin ajaessa Länsiväylää, se muuttaa nopeusrajoitusta esim. Kehä II liittymän kohdalla kuin myös bussikaistojen kohdalla itsekseen ja takaisin, niin että auto vetää liinat kiinni kun se luulee olevansa bussikaistalla.

Mihinkään mitä se sanoo nopeusrajoituksen suhteen ei voi luottaa ja valitettavasti vakionopeudensäädintä ei saa pysymään siinä asetuksessa mihin sen itse laittaa, vaan se automaattisesti saattaa vaihtaa sitä lennosta - tätä ominaisuutta ei saa pois päältä (ei, se autopilot asetus "set current speed" ei poista tätä käytöstä valitettavasti). On todella todella rasittava ominaisuus.
 
Eikai sillä pitäisi olla merkitystä missä auto luulee olevansa? Eikai noi nyt mistään kartoista niitä nopeustietoja hae vaan ihan liikennemerkeistä? Bemari ainakin katsoo merkeistä sanoo naviohjelma ihan mitä hyvänsä.
Just oli talvella uutinen kun volkkari oli yllättänyt papparaisen. Auto siis adaptiivinen vakkari päällä oli lähtenyt voimakkaasti kiihdyttämään vaikka tietyömaa tjs. edessä. Auto kiihdytti koska kartassa sanottiin että tämä on nyt tää rajoitus.
 
Eikai sillä pitäisi olla merkitystä missä auto luulee olevansa? Eikai noi nyt mistään kartoista niitä nopeustietoja hae vaan ihan liikennemerkeistä? Bemari ainakin katsoo merkeistä sanoo naviohjelma ihan mitä hyvänsä.
Jos uusin hw3.0 niin se jotenki osaa lukea merkit. Muut eivät osaa.
 
Eli siis suomessa puolet vuodesta ei tämä softan edelläkävijä tiedä esim motareilla ollenkaan mitä on rajoitus oikeasti?
Miten voi olla mahdollista tällainen? Jos tosiaan on noin niin sehän alkeellisempi kuin oikeastaan kaikki aktiivikruiset missä nopeusmerkkitunnistus.
 
FSD toimii sitten eri tavalla kuin AP. Esimerkiksi tässä videossa nopeusrajoitus asettuu ensin 70 + 5 km/h itsekseen, ja sitten kuski laittaa rullasta vielä vähän lisää. Samalla kanavalla on myös jossain kätköissä video tai parikin, jossa auton mielestä nopeusrajoitus on 25 mph, mutta kuski säätää nopeuden itse oikeaksi, oliko nyt 45 vai 55 mph, mutta en nyt nopealla etsimisellä löytänyt sitä.
Samalla lailla se fsd toimii. Nopeusrajoitus +offset. Siitä kovemmaksi nopeutta ei saa rullasta pyörittämällä. Lähde: ihan omalla autolla kokeillut. YouTube-videoiden katseluun ei mielenkiinto ja keskittymiskyky riitä.


Tässä tuntuu olevan molemmat hieman väärässä. Se nimittäin riippuu tiestä ja tieosuudesta.

Esimerkiksi yleeensä yksikaistaisella tieosuudella se ei anna laittaa yli sen offsetin. Eli jos offset on 5km/h ja rajoitus 80km/h maksimi on 85km/h. Tässäkin on poikkeuksia tietenkin, mutta yleensä se ei anna laittaa yli.

Sitten taas motarilla se kyllä antaa laittaa yli sen offsetin.

Tämä siis perus AP, en tiedä FSD betasta
 
Eli siis suomessa puolet vuodesta ei tämä softan edelläkävijä tiedä esim motareilla ollenkaan mitä on rajoitus oikeasti?
Miten voi olla mahdollista tällainen? Jos tosiaan on noin niin sehän alkeellisempi kuin oikeastaan kaikki aktiivikruiset missä nopeusmerkkitunnistus.
Eivät halunneet lisenssoida toimivaa järjestelmää niin tekivät omat ja tulos on nyt tämä.

Vanhemmat raudat missä 2.5 tai vanhempi niin nopeudet tulee karttadatasta. Kun on "kylmää" aktivoituu tuo nopeus mutta se näkyy normaalin nopeuden rinnalla.

Hw3.0 osaa kohtalaisesti lukea tiedot mutta vain alle motarinopeuksissa.
 
Eli siis suomessa puolet vuodesta ei tämä softan edelläkävijä tiedä esim motareilla ollenkaan mitä on rajoitus oikeasti?
Miten voi olla mahdollista tällainen? Jos tosiaan on noin niin sehän alkeellisempi kuin oikeastaan kaikki aktiivikruiset missä nopeusmerkkitunnistus.

Niinhän se on ja navigation data Euroopassa on vuodelta 2019. Tosin Länsiväylä muutettiin jo 2018, joten ehkä se oikea data on vielä vanhempaa.
 
Eli siis suomessa puolet vuodesta ei tämä softan edelläkävijä tiedä esim motareilla ollenkaan mitä on rajoitus oikeasti?
Miten voi olla mahdollista tällainen? Jos tosiaan on noin niin sehän alkeellisempi kuin oikeastaan kaikki aktiivikruiset missä nopeusmerkkitunnistus.
Kyllä. Elon ei halunnut maksaa patentista MobilEyelle. HW3:lla toimii kameratunnistus, 2.5:lle ei todennäköisesti tule, koska syyt.

Tässä tuntuu olevan molemmat hieman väärässä. Se nimittäin riippuu tiestä ja tieosuudesta.

Esimerkiksi yleeensä yksikaistaisella tieosuudella se ei anna laittaa yli sen offsetin. Eli jos offset on 5km/h ja rajoitus 80km/h maksimi on 85km/h. Tässäkin on poikkeuksia tietenkin, mutta yleensä se ei anna laittaa yli.

Sitten taas motarilla se kyllä antaa laittaa yli sen offsetin.

Tämä siis perus AP, en tiedä FSD betasta

Joo, ihan totta. Omakin ajatus jumahti hitaammille teille, kun siellä tuo esto tulee tavallisesti vastaan. Moottoritiellä sallii ylittämisen. Ei vain tule juuri koskaan rullattua yli maksimin.
 
Breaking news, ConsumerReport sai aikaan saman lopputuleman kuin youtubekin

“In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all,” says Jake Fisher, CR’s senior director of auto testing, who conducted the experiment. “Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road.”
 
Eivät halunneet lisenssoida toimivaa järjestelmää niin tekivät omat ja tulos on nyt tämä.

Pikemmin, että eivät halunneet maksaa patenttimaksuja täysin triviaalista patentista, jonka ei pitäisi olla patentoitavissa.

Käytetään kameraa lukemaan nopeusrajoitus, jopa on idea joka ei kenellekään tulisi mieleen:

 
Pikemmin, että eivät halunneet maksaa patenttimaksuja täysin triviaalista patentista, jonka ei pitäisi olla patentoitavissa.

Käytetään kameraa lukemaan nopeusrajoitus, jopa on idea joka ei kenellekään tulisi mieleen:


No tilanne ilmeisesti kuitenkin on se että eivät ahneuksissaan sitä jokatapauksessa siihen ottaneet kuten muut valmistajat.
Typeriä patentteja on maailma pullollaan ja se on voi voi.
 
Taitaa Teslan kiinaseikkailut loppua lyhyeen. Siellä kommunistipuolue lyö kapuloita rattaisiin joka suunnasta, ja suosittelee kansalaisia ostamaan kotimaisia autoja.







Samaan aikaan Huawei suunnittelee sähköautojen valmistusta ja Teslan juuri valmistuva autotehdashan siihen soveltuisi mainiosti.

 
Aikamoisia kuolemanloukkuja palavat Teslat. Kannattaa ainakin harjoitella nopea bail-out tulipalon varalle.

Luin Model X:stä: "The Model X has those funky falcon doors that slowly rise up electronically, and it's not particularly easy to escape out of them in a crash where power is lost. You have to pry the rear speaker grille off, then pull a metal wire behind that grille toward the front of the car to manually release the door. Then you're forced to shove the extremely heavy falcon door up to get out. But what about crawling to the front seat, you might ask? Well, depending on the severity and location of the damage, getting to the front seat might not always be an option. And we don't imagine many backseat passengers know about the secret mechanical release. "
 
Aikamoisia kuolemanloukkuja palavat Teslat. Kannattaa ainakin harjoitella nopea bail-out tulipalon varalle.

Luin Model X:stä: "The Model X has those funky falcon doors that slowly rise up electronically, and it's not particularly easy to escape out of them in a crash where power is lost. You have to pry the rear speaker grille off, then pull a metal wire behind that grille toward the front of the car to manually release the door. Then you're forced to shove the extremely heavy falcon door up to get out. But what about crawling to the front seat, you might ask? Well, depending on the severity and location of the damage, getting to the front seat might not always be an option. And we don't imagine many backseat passengers know about the secret mechanical release. "
Sama se 3:ssa. Saat kaivaa takana jotain koloa jossa joku vaijeri.
 
Taitaa Teslan kiinaseikkailut loppua lyhyeen. Siellä kommunistipuolue lyö kapuloita rattaisiin joka suunnasta, ja suosittelee kansalaisia ostamaan kotimaisia autoja.

[M EDIA=twitter]1385752783400300545[/MEDIA]
[M EDIA=youtube]5RiZf6t4nG4[/MEDIA]

Samaan aikaan Huawei suunnittelee sähköautojen valmistusta ja Teslan juuri valmistuva autotehdashan siihen soveltuisi mainiosti.


Vedetty kyllä mutkat suoriksi taas ja FUDia jakoon. Yhden vloggarin videon perusteella jossa itse kertoo että vain teslat otetaan sivuun Mother china on nyt teslaa vastaan. Jos moottoritiet olisi tesloilta kielletty niin varmaan näkisimme enemmän videoita aiheesta? Tai jopa ehkä tiedotteen teslalta? Paikallinen poliisi on jo sanonut ettei liity Teslaan mitenkään vaan suoritettiin tavallista moottoritiepartiointia. Sitä voidaan spekuloida miksi vain teslat tarkastettiin, oliko joku ilmoittanut kaahaavan teslan tai oliko joku muu takana - emme tiedä.

Aikamoisia kuolemanloukkuja palavat Teslat. Kannattaa ainakin harjoitella nopea bail-out tulipalon varalle.

Luin Model X:stä: "The Model X has those funky falcon doors that slowly rise up electronically, and it's not particularly easy to escape out of them in a crash where power is lost. You have to pry the rear speaker grille off, then pull a metal wire behind that grille toward the front of the car to manually release the door. Then you're forced to shove the extremely heavy falcon door up to get out. But what about crawling to the front seat, you might ask? Well, depending on the severity and location of the damage, getting to the front seat might not always be an option. And we don't imagine many backseat passengers know about the secret mechanical release. "

Tää on kyllä erittäin huonoa suunnittelua ja mielestäni tarvitsisi välitöntä korjaamista. Kuten Tege sanoi niin M3:ssa ( ja MY) sama homma. Jos itse joskus auton omistan niin varmaan laitan vaijerin päähän renkaan mistä saa helposti kiinni tarvittaessa.
 
Vedetty kyllä mutkat suoriksi taas ja FUDia jakoon. Yhden vloggarin videon perusteella jossa itse kertoo että vain teslat otetaan sivuun Mother china on nyt teslaa vastaan. Jos moottoritiet olisi tesloilta kielletty niin varmaan näkisimme enemmän videoita aiheesta? Tai jopa ehkä tiedotteen teslalta? Paikallinen poliisi on jo sanonut ettei liity Teslaan mitenkään vaan suoritettiin tavallista moottoritiepartiointia. Sitä voidaan spekuloida miksi vain teslat tarkastettiin, oliko joku ilmoittanut kaahaavan teslan tai oliko joku muu takana - emme tiedä.

Kiinahan onkin tunnettu avoimuudestaan ja kommunistipuolueen lausunnoilla ei ole mitään tekoa todellisuuden kanssa. Ei Teslakaan ala asiasta julkisesti huutelemaan, sillä se vaikuttaisi osakkeisiin. Siellä on nyt Tesla otettu hampaisiin, kuten moni muukin ulkomainen tuotemerkki joita käytetään kiinan sisäisessä propagandassa hyväksi. Yhtenä tavoitteena varmasti päästää kommunistipuolueelle pääsy Teslan järjestelmiin, jonka melko varmasti ovat jo tehneet.
 
Höpö uutinen oli tuo.
Ei toki yllätä et täällä foorumilla tatti pystys osa vaahtosi menee :D

 
Höpö uutinen oli tuo.
Ei toki yllätä et täällä foorumilla tatti pystys osa vaahtosi menee :D


Millä perusteella se höpöä oli? Ihan normi touhua kiinassa nykypäivänä.
 
Höpö uutinen oli tuo.
Ei toki yllätä et täällä foorumilla tatti pystys osa vaahtosi menee :D

Luitko edes koko juttua? Ei tuossa kerrottu juuri mitään siitä, että miksi näin tehtiin. Se kuulemma "koski" kaikki merkkejä mutta silti vain Teslat oli sinne haaviin jääneet.
Tätä on myös spekuloitu, että tämä olisi tehty siksi, että siellä oli isoja herroja vierailemassa paikan päällä ja kameroiden takia ajaminen estetty.

Missään ei siis ole kerrottu miksi oikeasti näin on tehty ja miksi autoja (Tesloja) pysäytettiin. "Virallisesti" tämähän oli vain "ruuhkien takia".
 
Sitten myös asiaa.
Tesla on päivittänyt sivuilleen, että uudet EU:n Q2 autot tulevat uudella sisustalla.
Kiinasta tulee myös SR+ autoa LFP akuilla.
Ratinlämmitys on virallisesti saatavilla, SR+n mahdollista ostaa erillisellä hinnalla aktivointi. Ei vielä siis tätä ominaisuutta.
Model 3 LR WLTP muuttunut 580km -> 614km. Tässä siis uusi Panasonicin 82kwh akkupaketti. Osa autoista tulee vielä LG:n 75kwh akkupaketilla eli vielä on arpa kädessä kumpaa saa kun ostaa.
Huhuttu, että tulee myös uusittu takamoottori, jossa vaihdettu hairpin tapaan. En nyt muista mikä tuon termi on suomeksi.
 
Höpö uutinen oli tuo.
Ei toki yllätä et täällä foorumilla tatti pystys osa vaahtosi menee :D

Kiinan poliisi on tietysti luotettavin lähde tapahtumille. Kiinalaisilla on aivan sama meno kuin Venäläisillä: jos joku asia kiistetään viranomaisten toimesta, se on aivan 100 %:n varmasti tapahtunut juuri niin kuin on kuvailtu. Pisteenä i:n päällä vielä puolitotuuksia selittelynä. Ei Teslalla ajaminen varmastikaan ole kiellettyä moottoritiellä. Poliisi vain tulee ja pysäyttää. Ei kukaan mistään kielloista puhunut hei!
 
Hyvä artikkeli teslasta. Käyvät läpi esim. fsd/sensoriasian kattavasti. Ehkä 2023 tapahtuu jotain

Once Dojo is ready in November, six to 12 months or more of work remains to train the neural networks, pushing level 3 FSD to 2022 or 2023.

Sellaista mietin, että jos tuo Dojo on nyt piirien osalta valmis niin mitäköhän suunnittelevat seuraavaksi? Parin vuoden sisään tulossa uusi piiri autoihin? Jos tekevät uuden piirin niin saakohan wanhoihin päivitettyä vai jääkö jengille turskaa käteen.
 
Niin no lähinnä kai tuo selittelee, että 5 tason valmius, aika kaukana millon toiminnassa, puhumattakaan EU:n lainsäädännön purkaminen kestää jo muutaman vuoden JOS toimisi tänä vuonna. Kyllä muutaman vuoden päästä alkaa olla beta vaiheet ohi ja siirtyvät alfaan ;D löytyy muiltakin 4/5 tasoista softaa -24 vuonna. Tuossa artikkelissa hauskinta minusta oli Muskin selvittelyt, että ne pikkujutut kun saa kuntoon niin se alkaa toimimaan....tuli mieleen aikoinaan nuo java peliserverit kun ne selitteli ja korjaili aina niitä pikkubugeja ja koskaan tullut täysin toimivaa ^^
Viime kesänä veikkasin 2024 ja edelleen pysyn tossa. Turhaa miettiä maailmaa mullistavaa fsd keltään tänä tai ens vuonna.
 
Hyvä artikkeli teslasta. Käyvät läpi esim. fsd/sensoriasian kattavasti. Ehkä 2023 tapahtuu jotain



Sellaista mietin, että jos tuo Dojo on nyt piirien osalta valmis niin mitäköhän suunnittelevat seuraavaksi? Parin vuoden sisään tulossa uusi piiri autoihin? Jos tekevät uuden piirin niin saakohan wanhoihin päivitettyä vai jääkö jengille turskaa käteen.
Vaikka päivityspolku tulisi, sen hinta yhdistettynä auton normaaliin arvonalenemaan voi tehdä päivittämisestä kannattamatonta. Koska FSD on sidoksissa ajoneuvoon (ja siten auton elinkaareen), FSD:stä on järkevintä maksaa uudessa autossa.
 
Vaikka päivityspolku tulisi, sen hinta yhdistettynä auton normaaliin arvonalenemaan voi tehdä päivittämisestä kannattamatonta. Koska FSD on sidoksissa ajoneuvoon (ja siten auton elinkaareen), FSD:stä on järkevintä maksaa uudessa autossa.

Jos en ihan väärin muista niin hw2.5 raudan sai päivitettyä teslan piikkiin hw3:ksi?

edit. Tosin jos teslalta tulee uusi piiri itseajaviin niin samalla kuvittelisi sensoreiden myös vaihtuvan. Ehkä siellä ei ole mitään järkevää päivityspolkua tarjolla. Siinä tapauksessa melkein kannattaa jättää teslan ostgaminen tauolle siinä kohtaa kun hw4:sta alkaa tulemaan huhuja. Jos ne dojon tekijät suunnittelee nyt uutta piiriä autoihin niin uskoisin 2-3v sisällä nähtävän uuden piirin autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos en ihan väärin muista niin hw2.5 raudan sai päivitettyä teslan piikkiin hw3:ksi?
Ei täysin, rautapäivityksen saa joskus, jos on ostanut FSD:n. Tilanne on siis niin päin, että tietyissä tilanteissa Tesla on voinut ottaa rahat mutta tuotteen toimittaminen on jätetty jonnekin hamaan tulevaisuuteen jo ihan rautatasollakin. Tämän lisäksi tietysti softaakaan ei ole toimitettu. Väittäisin, että ei ole eurooppalaisen kuluttajalainsäädännön mukainen tilanne.

Potentiaalinen HW4 tuskin olisi ilmainen päivitys.
 
Ei täysin, rautapäivityksen saa joskus, jos on ostanut FSD:n. Tilanne on siis niin päin, että tietyissä tilanteissa Tesla on voinut ottaa rahat mutta tuotteen toimittaminen on jätetty jonnekin hamaan tulevaisuuteen jo ihan rautatasollakin. Tämän lisäksi tietysti softaakaan ei ole toimitettu. Väittäisin, että ei ole eurooppalaisen kuluttajalainsäädännön mukainen tilanne.

Potentiaalinen HW4 tuskin olisi ilmainen päivitys.

Eihän sillä raudalla paljoa tee ilman fsd softaa. Eli ihan järkevää olisi kytkeä "ilmainen" rautapäivitys kalliiseen fsd-pakettiin. Tosin se fsd:n laatu on edelleen mitä on. Jännä nähdä onko seuraava versio mind blown kuten elon väittää.

 
Tesla Continues to Walk Back Full Self-Driving Claims Mitä Elon twiittaa, ja mitä viranomaisille sanotaan niin aina pientä ristiriitaa.

For example, we are developing self-driving and driver assist technologies to rely on vision-based sensors, unlike alternative technologies in development that additionally require other redundant sensors. There is no guarantee that any incremental changes in the specific equipment we deploy in our vehicles over time will not result in initial functional disparities from prior iterations or will perform as expected in the timeframe we anticipate, or at all.

In any case, the direction has been clear. From 2016 to 2019, full autonomy was just around the corner. You would soon be able to push a button and have your car drive itself from New York to Los Angeles to pick you up, finding charging stations along the way. Starting in late 2019, Tesla has been increasingly walking back this claim. Now, in its regulatory filing with the SEC, it has admitted that there is a chance that it might not be able to pull it off at all.
 
Eihän sillä raudalla paljoa tee ilman fsd softaa. Eli ihan järkevää olisi kytkeä "ilmainen" rautapäivitys kalliiseen fsd-pakettiin. Tosin se fsd:n laatu on edelleen mitä on. Jännä nähdä onko seuraava versio mind blown kuten elon väittää.


Eipä taida olla merkitystä onko hw3 vai hw4 muskin mukaan, lähinnä 3x tehoa ja alhaisempi virrankulutus. Vaikka olisikin ilmainen retrofit fsd ostajalle, suurin haaste taitaa olla uudet kamerat yms anturit kun päivittyy uudempiin autoihin. Tottakai hienoa jos vaihtavat raudan vanhoihin autoihin, mutta lienee käy samanlailla kuin aikaisemminkin että jossain vaiheessa ei enää mahdollista päivittää. Kerkeää tulla varmasti hw4.5 tai hw5 ja taas ihmiset vinkuu rautapäivitystä...
Lisäyksenä ruohon mindblowing juttuun voihan se graafinen esitys olla hienompaa, mutta onko sillä väliä jos edelleen taso 2.5/3 autonomisessa ajossa?
 
Eipä taida olla merkitystä onko hw3 vai hw4 muskin mukaan, lähinnä 3x tehoa ja alhaisempi virrankulutus. Vaikka olisikin ilmainen retrofit fsd ostajalle, suurin haaste taitaa olla uudet kamerat yms anturit kun päivittyy uudempiin autoihin. Tottakai hienoa jos vaihtavat raudan vanhoihin autoihin, mutta lienee käy samanlailla kuin aikaisemminkin että jossain vaiheessa ei enää mahdollista päivittää. Kerkeää tulla varmasti hw4.5 tai hw5 ja taas ihmiset vinkuu rautapäivitystä...
Lisäyksenä ruohon mindblowing juttuun voihan se graafinen esitys olla hienompaa, mutta onko sillä väliä jos edelleen taso 2.5/3 autonomisessa ajossa?

Mä löysin vain tämän huhun: Tesla Partners with Samsung to Develop New 5 Nanometer Chip for FSD : Report

Aikataulu menisi melko hyvin yhteen sen kanssa, että ehkä dojolla treenaavat isompia malleja, jotka eivät enää toimi hw3:lla ja tarvitaan hw4 2022/2023 aikajänteellä. Meneekö sensorit uusiksi on minusta ehkä se kiinnostavin kysymys. Jos pitävät wanhat sensorit niin hw4:en saanee päivitettyä vanhoihinkin autoihin samalla tapaa kuin hw2.5 päivitettiin hw3:ksi.
 
Liikaa panostusta FSD kun perus asiat ei vaan toimi. Ne pitäisi saada kuntoon mutta FSD voisi auttaa mutta näyttäisi vähän että ei paljoa haluta sieltä tuoda apuja.

HW4 tulee mutta koska. Musk sanoi että sensorit riittää nykyisellään ja jos uusissa S ja X on vielä samat kuin nykyisissä niin ei ole odotettavissa muutoksia niihin.
 
Ever since Elon Musk unveiled the Cybertruck there have been many rumors about what to expect from it and when to expect it; let’s discuss what we should expect when we get a final update before it's possibly imminent release from Tesla.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 509
Viestejä
4 525 260
Jäsenet
74 614
Uusin jäsen
zke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom