Edustusluokan EQS-sähköautolla pääsee jopa 770 kilometriä yhdellä latauksella.
www.kauppalehti.fi
Tuleehan sitä Suomeen muiltakin valmistajilta pikku hiljaa sähäreitä, jotka alkaa olemaan riittäviä. Tässä aika hyvä tilannekuva karusta totuudesta, että muut merkit tulee pari vuotta vielä jäljessä teslaa. Tuo jopa 770 km onnistunee luonnollisesti kaupunkiajolla ja takatuuppariversiolla. Artikkelissa mainitaan nelivedon kulutus 16.9-20 kWh satkulla, mikä meinaa max 638km toimintaa nelivetomallin 107.8 kWh akulla. Onhan teslalla raven 2019 toukokuusta lähtien valmistetuissa 100kwh akkuversiolla samat toimintamatkat ja tänä vuonna plaid+ sitten pari sataa kilsaa enemmän. No jokatapauksessa tuntuu että nyt se vasta kilpailu pyörähtää käyntiin sähköauto markkinoilla. Nuo tietysti yli 120k leluja, mitä ei paljoa näy liikenteessä ja todellisempi kilpailu vasta alkamassa 60k€ hintaluokassa kun 3/y malliin saadaan nuo noin 700 km toimintamatkat ja myyntiin vuoden vaihteessa. Ei kyllä näy muilta merkeiltä vielä hetkeen vastaavaa, mutta toivottavasti parin vuoden sisällä.
Ymmärrän kyllä että kaikilla ole tarvetta pitkiin matkoihin ja pärjää varmasti pienillä akuillakin ja itselläkin hyvin kakkosautona toimii riittävänä toimintamatkana päivittäin 100km sähköauto. Nyt vain mielenkiinnolla odotan Saksan tehtaalta tulevaa y mallia kun mahdollisia toimintamatka spekulaatioita on eri lähteissä tullut esille yli 650 km, tiedä sitten lopullista tuomiota.