Autona Model 3 SR+ MiC MY2020. Ajeltiin puolison kanssa Lappiin etelästä lomareissulle, noin 2100km edestakaisin. Keskikulutus koko matkalta 171 Wh/km. En jaksanut alkaa jurnuttamaan alinopeuksia vaan ihan reipasta menoa tikkareiden rajoissa. Lämpötila 0-8 asteen välillä matkapäivinä. Kuivaa, vettä ja räntää sekaisin kumpaankin suuntaan. Ohitukset lasten leikkiä tällä budjetti-Teslallakin, tarkkana saa olla että edellä olevat tajuaa miten nopeasti maantievauhdeissa oma kulkine kiihtyy.
Harmittavan paljon haamuhimmailuja ja jarrutuksia vakkarin kanssa, tämä on ollut suurin pettymys pidemmän matkanteon suhteen tähän mennessä. Ihan jopa ärsytykseen asti. Lataustauot meno äkkiä ja safkatessa saa pitää kiirettä ettei tulisi ylimääräistä lautasta kun puhtaan SC:stä tai HPC:stä.
ABRP auttaa suunnittelemaan etapit latauspisteineen, mutta vaatii vähän harrastuneisuutta. En käsitä miksei auton navigointi osaa vieläkään välietappien asettamista, 3. osapuolten laturien puuttumisen ymmärrän jollain tasolla, mutta kyllä nämäkin tulisi auton navigointiin saada. Kyllä auton oma navigaattori on melko turha pidempään matkantekoon kun haluaa hyödyntää reittisuunnittelussa myös Teslan SCn ulkopuolista latausverkostoa. Oman reissun perusteella ei suomalainen sähköautoilu pelota muiden valmistajien laitteilla, tällä hetkellä tuntuu ettei SC ole rainmaker. Amerikassa tai Briteissä tilanne voi olla toinen? Ainut apu auton omasta navigaattorista on arvioida seuraavalle etapille saaduttaessa akun varaustasoa, tähän me sitä käytimmekin. Sitten tietty ne varoittelut, että akun varaus ei riitä pikalaturille enää kun softa ei käsitä että sellaiselle ollaan juurikin menossa.
FSD:tä ei ole ostettuna ja autosteerin (autopilot?) käytöstä en pidä, sitä ei siis tullut reissulla käytettyä pientä kokeilua enempää. En osaa yhtään rentoutua siten, että joudun vahtimaan auton ajolinjoja yms. sen sijaan että itse ohjaan. Auto on sitten kaistavahdin osalta turvaverkkona jos jotakin itse hölmöilen. Tutkavakkari on loistava apu noin ylipäätään matkantekoon millä tahansa autolla, mutta tässä M3 MY2020 mallissa HW2.5(menikö oikein?) ominaisuus on kyllä välillä raivostuttavan ailahteleva.