Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ever since Elon Musk unveiled the Cybertruck there have been many rumors about what to expect from it and when to expect it; let’s discuss what we should expect when we get a final update before it's possibly imminent release from Tesla.


Pelkkiä huhuja. Ainut CT mikä on nyt ajossa on se mikä tehtiin aikoja sitten.
 
Näkyi juuri olevan uutinen (bloombergilla) ettei Berliinin tehdas valmistu ennen ensi vuoden tammikuuta
 

Ei kyllä toisaalta yhtään yllätä, taitaa olla aika haastava tuotettava toi uus kenno.
 

Ei kyllä toisaalta yhtään yllätä, taitaa olla aika haastava tuotettava toi uus kenno.
Elon sanoi Q1 callissa. että 12-18kk 4680 massatuotantoon, niin miten ihmeessä olisi edes mahdollista Berlin sylkisi jotain pihalle tämän vuoden puolella? Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä? Onko tuo 12-18kk Teslan omaan tuotantoon, mutta Panasonics tms voisi tuottaa niitä jo esim tänä vuonna.
 
Elon sanoi Q1 callissa. että 12-18kk 4680 massatuotantoon, niin miten ihmeessä olisi edes mahdollista Berlin sylkisi jotain pihalle tämän vuoden puolella? Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä? Onko tuo 12-18kk Teslan omaan tuotantoon, mutta Panasonics tms voisi tuottaa niitä jo esim tänä vuonna.
Teslalla on oma pilottilinja USAssa mutta se tekee todella pientä erää vasta koska uuden 4680 tekeminen olikin haastavampaa kuin oletettiin.

LG on tekemässä yhteen tehtaaseen muutoksia 4680 tukemiseen ja sen osalta se pitäisi loppu vuonna tuottaa testieriä mutta ei tuotantoa. LG on puhunut että 2023 saisivat uuden tehtaan Eurooppaan.

Panasonicin kanssa vasta neuvotellaan tekemisestä.
 

Tuossa näkyy uutinen ja uutisessa mainitaan, että Elon antanut tiimille 6kk lisäaikaa laittaa homman kuntoon.

Edit.

Selkeämpi yhteenveto.

Ei ole vieläkään tullut kunnon vahvistusta tolle 6kk viivästykselle.

Lisäksi kommentit suht korkealta joka varmaan tietää jotain asioista: EXCLUSIVE: Tesla Giga Berlin isn’t facing a 6-month delay: German Minister
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg


Tämän päälle Q1 osarissa viikko sitten Elonin kommentit että limited production 2021 and volume production 2022.



Ota tästä nyt sitten selvää, mutta taisi olla jälleen FUD uutisointia. Mietin kyllä itsekkin että miten tuo akkupuoli hoidetaan nykyisellä aikataululla.
Saa aika kriittisesti lukea Tesla uutisointia, jotenkin tuntuu että FUDin määrä on selkeästi nousussa jälleen.
 
En oikein saa irti miksi Saksan talousministeri tietäisi Teslan asioita. Kyllähän se tietää että tehdas tulee mutta muutakin?
 
Tämän päälle Q1 osarissa viikko sitten Elonin kommentit että limited production 2021 and volume production 2022.

Jos Elon lupaa jotain 2021, niin ei se ainakaan silloin tule. Eli siinä mielessä confirmed. Toisekseen, ennen kuin tehdas voi saada luvat, niin ilmeisesti niiden pitää jotain esieriä tehdä - eli limited production. Kyllähän tuo tuntuu viittaavan siihen että uutinen on oikein.
 
Luottaisin kyllä talousministerin sanaan ennemmin kuin
Jepjep, minäkin sijoitan Antti Rinteen lupaaman vappusataseni nimenomaan Model Y:n käsirahaan.
Tuollakin demariministerillä on ihan oma lehmä ojassa, kun äänestäjät pitää saada vakuutettua siitä, että ne tuhannet ja taas tuhannet Teslan työpaikat ovat ihan kulman takana, eikä jossain Joulun tienoilla.
 

Mielenkiintoinen tarina. Lucidin CEO joka aikaisemmin oli Teslalla pääinsinöörinä niin Elonin mukaan ei kuitenkaan näin ollut ja eikä tehnyt mitään liittyen Model S. Tarina vain on toisin kuin Elon itse muistaa. Kaveri teki koko Model S:sta sen mitä se oli kun julkaistiin eli kaikki voimalinjasta koriin.
 
Viimeksi muokattu:

Mielenkiintoinen tarina. Lucidin CEO joka aikaisemmin oli Teslalla pääinsinöörinä niin Elonin mukaan ei kuitenkaan näin ollut ja eikä tehnyt mitään liittyen Model S. Tarina vain on toisin kuin Elon itse muistaa. Kaveri teki koko Model S:sta sen mitä se oli kun julkaistiin eli kaikki voimalinjasta koriin.

Mielenkiintoinen myös tuo elonin twitter-viesti


Elonin totuus on siis, että toi heppu tuli kesken kaiken mukaan ja lähti pois ennen kuin tuli valmista. Ei tuo liene ole ristiriidassa webbisivun sisällön kanssa. Tyyppi katsasti proton ja sanoi, että tarttis tehdä alusta lähtien uusiksi. Tosin noita viestejä joutuu ulkopuolinen lukemaan kuin piru raamattua, kun ei ole faktat ja konteksti täysin tiedossa. Milloin tuo heppu lähti pois teslalta ja mitkä ne model s haasteet olivat, jotka hepun irtisanoutumisen jälkeen tesla ratkaisi?
 
Teslallahan oli vielä muutama vuosi sitten kun m3 oli tulossa paljon lähtijöitä kun yrittivät tuoda asioita julki, jotka eivät olleet hyvin niin näytettiin ovea tai lähtivät itse "puolipakolla."

Muistaako kukaan näitä uutisia?
 
Teslan osakekurssin manipuloiminen FUDilla on ollut shorttaajien perustyökalu vuosikaudet, ja se on hyvin helppoa nykyisessä journalistisesti löyhässä verkkomediakentässä. Tehdas voi myöhästyä tai olla myöhästymättä, mutta "nimeämätön sisäpiirin lähde", jota kierrätetään n kertaa erilaisissa verkkoläpysköissä, ei tarkoita yhtään mitään.
 
Milloin tuo heppu lähti pois teslalta ja mitkä ne model s haasteet olivat, jotka hepun irtisanoutumisen jälkeen tesla ratkaisi?

Rawlinson tuli 2009 ja lähti 2012. Kaipa Elonin mielestä Model S:n suurimmat haasteet olivat sen jälkeen kun se oli jo asiakkaille myyty. Todellisuudessa kuulemma oli myös erimielisyyksiä esim. Model X:n Falcon ovista, jotka Rawlinsonin mielestä olivat turhia ja nostivat vain kustannuksia.

Kukapa näistä tietää, mutta katkeraltahan Elon vaikuttaa.
 
Jos Elon lupaa jotain 2021, niin ei se ainakaan silloin tule. Eli siinä mielessä confirmed. Toisekseen, ennen kuin tehdas voi saada luvat, niin ilmeisesti niiden pitää jotain esieriä tehdä - eli limited production. Kyllähän tuo tuntuu viittaavan siihen että uutinen on oikein.
No jep Elon itse sanoi Volume Production 2022..
Eli ei aiemmin kunnon tuotantoa. Testi ja esieriä 2021. Tai sitten jotain kikkailua että saadaan näyttämään paremmalta. Esim jos akkuja ei voida vielä tehdä kunnollista määrää niin laivataan niitä toiselta tehtaalta ja tuolla kasataan kiinni tms.
 

Hiukan taas paljastunut että Elonin twiitit FSD:sta ei ihan pidä paikkaansa kun saatu tietoja Teslalta ja itse tekijöiltä.

FSD on vain nimi ja eikä muuta tällä hetkellä. Kykenee vain L2-tason toimintoihin.

Myös selvinnyt Beta testaajien määrä eli ulkopuolisia on vain 71kpl ja Elon lupaili laajentaa tätä jokunen aika tuhansiin mutta eipä taida olla tulossa kuten ei myöskään FSD Beta nappia.
 
Musk on visionääri, realimailma tulee sit perässä. :D

Vähä ku meillä töissä, toimari maalaa ja lupaa isolla pensselillä ja sit ollaan nesteessä ku ei pystytä toteuta. Ja kyseessä sentää vaan työllisyyden lisääminen :P
 
Jälleen Teslakolari kiinassa. Huhutaan sabotaasista, jotta Teslalle saadaan lisää huonoa mainetta.

 

Hiukan taas paljastunut että Elonin twiitit FSD:sta ei ihan pidä paikkaansa kun saatu tietoja Teslalta ja itse tekijöiltä.

FSD on vain nimi ja eikä muuta tällä hetkellä. Kykenee vain L2-tason toimintoihin.

Myös selvinnyt Beta testaajien määrä eli ulkopuolisia on vain 71kpl ja Elon lupaili laajentaa tätä jokunen aika tuhansiin mutta eipä taida olla tulossa kuten ei myöskään FSD Beta nappia.

Tuokin juttu vähän köyhä faktojen suhteen:




Eli netissä taas kaikki tesla haukut ei ole totta ;)
 
Ymmärrät kai että jos lauseessa ei määritellä aikaa se käsittää implisiittisesti nykyhetkeä. Esim. "En ole pääministeri". Toki saatan sitä silti olla tulevaisuudessa.

Melkein jo poistin tämän viestin kun tällaiseen vähä-älyisyyteen ei kannattaisi edes kommentoida.
 
Jälleen Teslakolari kiinassa. Huhutaan sabotaasista, jotta Teslalle saadaan lisää huonoa mainetta.


Yksi oli myös tapahtunut muutama päivä sitten USAssa. Samanlainen että auto ajoi rekan perään mutta paljon hitaammin. Sen tuloksia odotellessa.
 
Tuokin juttu vähän köyhä faktojen suhteen:




Eli netissä taas kaikki tesla haukut ei ole totta ;)

Tuolta saitilta mikä julkaisee noita keskusteluja niin sieltä vaan lukemaan. On siellä ihan faktaa olemassa miten FSD ja muut toimii. Ei se nyt ihan tuo yksi sana ole.
 
Tuolta saitilta mikä julkaisee noita keskusteluja niin sieltä vaan lukemaan. On siellä ihan faktaa olemassa miten FSD ja muut toimii. Ei se nyt ihan tuo yksi sana ole.

Totta tuokin.

Taitaa aika näyttää mitä tulee. Varmuudella tiedä kukaan.

Vaan itselle riittää nykyinen AP1 tason meno hyvin, ei sekoile ja helpottaa ajamista kovasti.

Melkeen hirvittää vaihtaa uudempaan ku tää AP1 ei tee haamujarrua tms yllätyksiä.
Vielä tää vuosi mennää toki tällä nykyisellä.
 
Jännä kyllä tämä Tesla keskustelu, joku saitti analysoi mitä on todella sanottu ja tekee postauksia kun yksi sana puuttuu? Jotenkin koomisia piirteitä tämä vääntö jo herättää.
 
final release of City Streets will continue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistance feature," continued Williams. "

But for now, Tesla says "we do not expect significant enhancements" to the system that would shift responsibility away from the driver, meaning that the final software release will be SAE Level 2.

Tuokin quote maaliskuulta nyt avaa aika piktälti sitä mitä kannattaa tuolta FSD-paketilta odottaa. Elon sit maalailee faneille mitä maalailee.

Tuo Cybertruck kyllä jotenkin kierolla tavalla kiehtoo. Vähän enemmän jos olisi rahaa niin miettimättä nappaisin omiin ajoihin tuollaisen. Joku järkevämpi auto sitten niihin tylsiin hetkiin kun perhe haluaa kyytiin. Saisivat nyt vain projektia vähän eteenpäin + enemmän infoa ulos aikatauluista.
 
Autona Model 3 SR+ MiC MY2020. Ajeltiin puolison kanssa Lappiin etelästä lomareissulle, noin 2100km edestakaisin. Keskikulutus koko matkalta 171 Wh/km. En jaksanut alkaa jurnuttamaan alinopeuksia vaan ihan reipasta menoa tikkareiden rajoissa. Lämpötila 0-8 asteen välillä matkapäivinä. Kuivaa, vettä ja räntää sekaisin mennessä ja tullessa. Ohitukset lasten leikkiä tällä budjetti-Teslallakin; tarkkana saa olla, että edellä olevat tajuaa miten nopeasti maantievauhdeissakin tämä kiihtyy.

Harmittavan paljon haamuhimmailuja ja jarrutuksia vakkarin kanssa, tämä on ollut suurin pettymys yleisestikin tähän mennessä. Ihan jopa ärsytykseen asti. Lataustauot meno äkkiä ja safkatessa saa pitää kiirettä ettei tulisi ylimääräistä lautasta kun puhutaan SC:stä tai HPC:stä.

ABRP auttaa suunnittelemaan etapit latauspisteineen, mutta vaatii vähän harrastuneisuutta. En käsitä miksei auton navigointi osaa vieläkään välietappien asettamista. 3. osapuolien laturien puuttumisen ymmärrän jollain tasolla, mutta kyllä nämäkin tulisi auton navigointiin saada näkyviin. Auton oma navigaattori on melko turha pidempään matkantekoon kun haluaa hyödyntää reittisuunnittelussa myös Teslan SCn ulkopuolista latausverkostoa. Oman reissun perusteella ei suomalainen sähköautoilu pelota muiden valmistajien laitteilla, tällä hetkellä tuntuu ettei SC ole se "sateentekijä", jollaiseksi sitä ensin ajatteli. Amerikassa tai Briteissä tilanne voi olla toinen? Ainut apu auton omasta navigaattorista on arvioida seuraavalle etapille saaduttaessa akun varaustasoa, tähän me sitä käytimmekin. Tästä seuraa varoittelut, että akun varaus ei riitä Teslan pikalaturille enää kun softa ei käsitä että 3. osapuolen pikalaturille ollaan juurikin menossa.

FSD:tä ei ole ostettuna ja autosteerin (autopilot?) käytöstä en pidä, sitä ei siis tullut reissulla käytettyä pientä kokeilua enempää. En osaa yhtään rentoutua siten, että joudun vahtimaan auton ajolinjoja yms. sen sijaan että itse ohjaan. Auto on sitten kaistavahdin osalta turvaverkkona jos jotakin itse hölmöilen. Tutkavakkari on loistava apu noin ylipäätään matkantekoon millä tahansa autolla, mutta tässä M3 MY2020 mallissa (HW2.5 HW3) ominaisuus on kyllä välillä raivostuttavan ailahteleva.

Edit: Kieliasu ja HW3- korjaus
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin quote maaliskuulta nyt avaa aika piktälti sitä mitä kannattaa tuolta FSD-paketilta odottaa. Elon sit maalailee faneille mitä maalailee.

Tuo Cybertruck kyllä jotenkin kierolla tavalla kiehtoo. Vähän enemmän jos olisi rahaa niin miettimättä nappaisin omiin ajoihin tuollaisen. Joku järkevämpi auto sitten niihin tylsiin hetkiin kun perhe haluaa kyytiin. Saisivat nyt vain projektia vähän eteenpäin + enemmän infoa ulos aikatauluista.
Osana tätä on myös se, että jos mennään Level 2 yli esim. L3 tulee hakea erikseen testiluvat mitkä maksaa ja myös sertifikaatti sitten jos valmis. Myös ajetut kilometrit tulee ilmoittaa. Voi ihan olla myös rahan säästämistäkin osa.
 
Autona Model 3 SR+ MiC MY2020. Ajeltiin puolison kanssa Lappiin etelästä lomareissulle, noin 2100km edestakaisin. Keskikulutus koko matkalta 171 Wh/km. En jaksanut alkaa jurnuttamaan alinopeuksia vaan ihan reipasta menoa tikkareiden rajoissa. Lämpötila 0-8 asteen välillä matkapäivinä. Kuivaa, vettä ja räntää sekaisin kumpaankin suuntaan. Ohitukset lasten leikkiä tällä budjetti-Teslallakin, tarkkana saa olla että edellä olevat tajuaa miten nopeasti maantievauhdeissa oma kulkine kiihtyy.

Harmittavan paljon haamuhimmailuja ja jarrutuksia vakkarin kanssa, tämä on ollut suurin pettymys pidemmän matkanteon suhteen tähän mennessä. Ihan jopa ärsytykseen asti. Lataustauot meno äkkiä ja safkatessa saa pitää kiirettä ettei tulisi ylimääräistä lautasta kun puhtaan SC:stä tai HPC:stä.

ABRP auttaa suunnittelemaan etapit latauspisteineen, mutta vaatii vähän harrastuneisuutta. En käsitä miksei auton navigointi osaa vieläkään välietappien asettamista, 3. osapuolten laturien puuttumisen ymmärrän jollain tasolla, mutta kyllä nämäkin tulisi auton navigointiin saada. Kyllä auton oma navigaattori on melko turha pidempään matkantekoon kun haluaa hyödyntää reittisuunnittelussa myös Teslan SCn ulkopuolista latausverkostoa. Oman reissun perusteella ei suomalainen sähköautoilu pelota muiden valmistajien laitteilla, tällä hetkellä tuntuu ettei SC ole rainmaker. Amerikassa tai Briteissä tilanne voi olla toinen? Ainut apu auton omasta navigaattorista on arvioida seuraavalle etapille saaduttaessa akun varaustasoa, tähän me sitä käytimmekin. Sitten tietty ne varoittelut, että akun varaus ei riitä pikalaturille enää kun softa ei käsitä että sellaiselle ollaan juurikin menossa.

FSD:tä ei ole ostettuna ja autosteerin (autopilot?) käytöstä en pidä, sitä ei siis tullut reissulla käytettyä pientä kokeilua enempää. En osaa yhtään rentoutua siten, että joudun vahtimaan auton ajolinjoja yms. sen sijaan että itse ohjaan. Auto on sitten kaistavahdin osalta turvaverkkona jos jotakin itse hölmöilen. Tutkavakkari on loistava apu noin ylipäätään matkantekoon millä tahansa autolla, mutta tässä M3 MY2020 mallissa HW2.5(menikö oikein?) ominaisuus on kyllä välillä raivostuttavan ailahteleva.
Onhan tuo totta, että se navi vaatii paljon lisää ja sinne pitäisi tulla joku sovelluskauppa tai vastaavaa. Koska Android tekee kyllä hyvää työtä Polestarissa.

Elon on kyllä luvannut parannuksia mutta ei ole vain kuulunut, kuten custom POI ja etapit + kolmannen osapuolen laturit.

2020 pitäisi olla jo HW3.0 käytössä. Näkyy nimellä Full Self Driving Computer jos on. Samaa itsekin olen toivonut että voisivat parantaa tuota perussoftaa kuten juuri haamut pois. Nyt toki tuli jo parannus pyyhkijöiden automatiikkaan. Käyttää kaikkia kameroita nyt sateen, sumun jne. tiedostamiseen. Yksi ei siis riittänyt.

Tämäkin sitten vain 3.0HW omistajien juttu ja vanhemmat ei sitä saa.
 
Tällaisena semi-offtopikkina, mikä se leffa oli jossa se cybertruckin näköinen auto alun perin oli?
 
Kyllä tuo nyt näyttäis että Tesla tippuu kelkasta. M3 laatu paskaa. Mersu menee ohi S:stä rangessa ja laadussa. (Noh kuka nyt ajattelee että Mersun S sarjaa voittaa laadussa kukaan.) Ja volkkari hoitelee sisarmerkkeineen M3/Y.

edit. Ja siihen päälle korealaiset.
 
Blade Runnerissa ja Total Recallissa ainakin on samaa tyyliä.
Mulla pyörii mielessä jokin paljon vähemmän tunnettu filmi.. Sinänsä tuo cyber truck ei edusta mitenkään kovin omalaatuista suunnittelua, tuollainen muotokielihän on useammassakin 70-90-luvun scifileffassa.

E: nyt kun hieman kaivelin, se elokuva jota ajattelin oli "Cherry 2000", mutta siinä olevat futuristiset autot ei kyllä kuvahaun mukaan ole erityisesti tuon cybertruckin näköisiä.

Täytenä offtopikkina: tuossa leffassa toinen mieeleen jäänyt asia oli sellaiset ~3cm kokoiset cd-levyt, joita oli ihan oikeastikin olemassa jossainkohtaa. Sinänsä hassua että nuo pienet 3cm "cd levyt" ovat nykyään pahasti vanhaa tekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaan itselle riittää nykyinen AP1 tason meno hyvin, ei sekoile ja helpottaa ajamista kovasti.

Valitettavasti tuota Mobileyen järjestelmää ei saa enää. Mobileyella on muuten hyvin vakuuttavia ajeluita heidän Youtube kanavallaan, jos asioista on kiinnostunut.

Tutkavakkari on loistava apu noin ylipäätään matkantekoon millä tahansa autolla, mutta tässä M3 MY2020 mallissa HW2.5(menikö oikein?) ominaisuus on kyllä välillä raivostuttavan ailahteleva.

Kaikki MiCit on HW3.
 
Ympäristöystävälliseksi mainitun Tesla-sähköauton tuotanto on saastuttanut ilmaa Kaliforniassa Yhdysvalloissa, kertoo muun muassa The Mercury News -sanomalehti.

Miljardööri Elon Muskin johtama Tesla on saanut 750 000 dollarin eli noin 620 000 euron sakon toistuvista ympäristörikkomuksista Fremontin tehtaalla Kaliforniassa.
Tehtaalla on rikottu ympäristösäädöksiä 33 kertaa vuodesta 2015 lähtien.
Sakkojen maksun lisäksi Teslan on asennettava Fremontin tehtaalle aurinkopaneelit sekä aurinkolämmitys- ja akkujärjestelmä paikallista yhteisöä varten, joka on kärsinyt heikentyneestä ilmanlaadusta.

Ei olisi Teslasta uskonut..
 
Eikö tuo on niitä "telttamaalaamon" juttuja, Kalifornia on kuitenkin niitä osavaltioita, jotka on aika tarkkoja päästöistä yleisesti?
 
Voisiko takapenkillä matkustaa kännissä?
Tottakai voi. Laitonta se on ja ihan samalla tavalla siinä on itse vastuussa auton tötöilyistä, mutta mikään ei estä kun teslan autopilottia on niin helppoa kusettaa ajamaan ilman kuskia penkillä.
 
Olisi mukava lukea myös myönteisiä kokemuksia Model 3:sta. Olen itse harkitsemassa kyseisen auton ostoa, kun kävin sen koejamassa Skoda Enyaqin ja VW ID.4:n jälkeen. Minä en löytänyt täällä mainittuja laatuongelmia enää tuoreesta koeajoautosta ja kun googlettelee 2021 autojen revikoita niin ne ovat hyvinkin positiivisia. Lisäksi liikenteessä näkyy tosi paljon Tesloja. Tiedän, mainitsemani autot ovat eri kokoluokkaa. Oma käyttö eli työmatkat, lasten kuskaamiset ja kauppareissut menisi silti Teslallakin. En tiedä voisinko antaa itselleni anteeksi VAG-tylsäkkeen ostoa kun tiedän millaista on ajaa Teslalla...
 
Olisi mukava lukea myös myönteisiä kokemuksia Model 3:sta. Olen itse harkitsemassa kyseisen auton ostoa, kun kävin sen koejamassa Skoda Enyaqin ja VW ID.4:n jälkeen. Minä en löytänyt täällä mainittuja laatuongelmia enää tuoreesta koeajoautosta ja kun googlettelee 2021 autojen revikoita niin ne ovat hyvinkin positiivisia.

Ei ne laatuongelmat tietenkään ilmene upouudessa autossa jolla on ajettu vain joitain satoja kilometrejä.

Huonolaatuinen maalipinta kärsii ajan myötä, ja vesi kertyy puskurin sisään kun sillä ajetaan enemmän sateessa yms.

Ja satunnaiset sähköviat jne ilmenee satunnaisesti, todennäköisemmin ei parinkymmenen kilometin koeajolla autossa joka annetaan koeajokäyttöön.
 
Onko S:n laatu parempi kuin Kolmosen? Ja onko S:ssä ollut millaisia vikoja?

Muistelen, että täällä oli joskus sellainen lista missä oli kaikki eri Teslan mallit ja muutokset valmistusvuoden mukaan, mutta nyt en sitä löytänyt. Oliko jollain se tallessa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 539
Viestejä
4 510 786
Jäsenet
74 416
Uusin jäsen
yeeyeeyee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom