Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mikä tuo hassu valo tuossa etuvasemmalla?
Vitun paska jenkkikeksintö nimeltä äärivalo. Löytyy kaikilta

Tossa esim GT-86
4511f6483ab2f7b000ebe056375a73df.jpg
 
Minua kiinnostaisi erityisesti SR+ sen johdosta, että monet tuntuvat pääsevän sillä hyvinkin matalalla kulutuksella (n. 16 kWh/100 km). Pystyykö mikään muu vähintään samat tilat tarjoava auto vastaavanlaiseen kulutukseen? Kustannuksista se ei niinkään ole kiinni, eli voisin kyllä ostaa longe range-versionkin, mutta jos n. 500 kilometrin päähän ulottuvia ajomatkoja kertyy vuodessa vain n. 5-7, ja 90 % ajosta ulottuu korkeintaan 70 kilometrin säteelle, niin jotenkin tuntuu turhalta hankkia suuremmalla akulla varustettua autoa etenkin, kun se maksaa enemmän ja ylimääräinen painolasti vain lisää kulutusta. Latausinfraakin alkaa olla jo ihan kivasti saatavilla siihen nähden, kuinka vähän Suomessa on vielä sähköautoja.

On tuossa Sr+ vs. LR mietinnässä muitakin tekijöitä kuin pelkkä range. Omaan pohdintaan vaikutti neliveto, range ja pienet parannukset kuten parempi äänentoisto ja takapenkkien lämmitys (voi ostaa myös sr+).

Minullekin 95% ajoihin sr+ riittäisi hyvin, mutta kun ajelin tässä viikko sitten lapista pk-seudulle niin olin kyllä hyvin iloinen että valitsin lr. Lähtiessä aamulla oli tie jäinen ja luminen, mutta neliveto ja kitkarenkaat ilman ongelmia. Lisäksi tuo 980 km reissu mentiin kahdella välilatauksella.

Lämpöpumpullinen LR menee myös rauhallisesti varmasti tuon 160wh/km. Oma tuo pitkä matka oli 175wh/km keskinopeudella 95 km/h. Lähtiessä -7 ja perillä 10 astetta plussalla.
 
On tuossa Sr+ vs. LR mietinnässä muitakin tekijöitä kuin pelkkä range. Omaan pohdintaan vaikutti neliveto, range ja pienet parannukset kuten parempi äänentoisto ja takapenkkien lämmitys (voi ostaa myös sr+).

Minullekin 95% ajoihin sr+ riittäisi hyvin, mutta kun ajelin tässä viikko sitten lapista pk-seudulle niin olin kyllä hyvin iloinen että valitsin lr. Lähtiessä aamulla oli tie jäinen ja luminen, mutta neliveto ja kitkarenkaat ilman ongelmia. Lisäksi tuo 980 km reissu mentiin kahdella välilatauksella.

Lämpöpumpullinen LR menee myös rauhallisesti varmasti tuon 160wh/km. Oma tuo pitkä matka oli 175wh/km keskinopeudella 95 km/h. Lähtiessä -7 ja perillä 10 astetta plussalla.
Hyviä huomioita! Parempi äänentoisto on ehdottomasti plussaa, mutta takaistuinten tai edes etuistuinten lämmityksestä on oikeasti melko vähän hyötyä. Itse en ole niitä juuri koskaan käyttänyt omissa autoissani, enkä edes ratin lämmitystä kuin pari, kolme kertaa. Nelivedosta voisi ehkä olla etenkin talvikeleissä tai venetrailerin kanssa hyötyä.
 
Parempi äänentoisto on ehdottomasti plussaa

Tuollaisen jälkiasentaminen ei onneksi ole kovin kallista ja DIY kittejä löytyy. Ajattelin ainakin itse kesällä nuo lisäkaiuttimien piuhat asentaa vähintään. Model 3:n sisustahan ei siis ole äänentoistoltaan niitä parhaita, siellä huomaa hyvin kaiun silloinkin kun puhuu takapenkin kanssa paikoillaan. Eli itse en odota siis mitään ihmeellistä lisää varsinaisesti.
 
Itselleni ehkä kaikkein sopivin olisi ollut (jo myynnistä poistuneet) MR tai LR takavetoisena. SR+ hyötyisi matka-ajossa 50-100 lisäkilometristä toimintamatkassa, mutta nelivetoinen LR on kuitenkin taas aika tuntuvasti kalliimpi.
 
Raven+ ei tule tänä vuonna, koska se suuri mullistus - mahtava akku - ei ole vielä tuotantokelpoinen. Eikä Model Y pääse mihinkään 700km+ kun sen valmistus alkaa Berliinissä, en tiedä mistä tällainen keksintö on edes tullut (Model Y:n range on 480-505km noissa isommissa akkupaketeissa WLTP:ssä).
Tuskinpa raven+ nähdään, koska kyseessähän on plaid+ ja Suomessa on hyvinkin mahdollista että ei tänä vuonna tule maahan, mutta jenkeissä kyllä. En kyllä kiven kovaan väitä heti y mallia tulevan 700+ wltp rangella vaan lähinnä 650 realismia tietyin ehdoin eli tuo 4680 ja strukturoituakku tuo noin 30% lisää nykyiseen 500 km.
Onhan näissä vielä pitkään kehittämistä että saadaan vielä ne todelliset 800km toimintamatkat mitä on noissa bensavehkeissä ollut itsellä käytössä maantieajossa kesällä.
 
Tuskinpa raven+ nähdään, koska kyseessähän on plaid+ ja Suomessa on hyvinkin mahdollista että ei tänä vuonna tule maahan, mutta jenkeissä kyllä. En kyllä kiven kovaan väitä heti y mallia tulevan 700+ wltp rangella vaan lähinnä 650 realismia tietyin ehdoin eli tuo 4680 ja strukturoituakku tuo noin 30% lisää nykyiseen 500 km.
Onhan näissä vielä pitkään kehittämistä että saadaan vielä ne todelliset 800km toimintamatkat mitä on noissa bensavehkeissä ollut itsellä käytössä maantieajossa kesällä.
Plaid+ siirretty jenkeissäkin ensi vuoteen.
LR ja Plaid pitäisi tulla tänä vuonna.

Y:ta ei ehkä kannata odotella rakenteellisella akulla kun Plaid+ se ei onnistunut ja piti tulla tänä vuonna mutta suunnitelmat muuttuivat koska ei se rakenteellinen osuus ollutkaan valmis.

Y voi tulla uusille 4680 akuilla jos tuotanto saadaan kuntoon mutta tällä hetkellä sille ei olemassa kuin Teslan omat testierät ja ne eivät riitä massatuotantoon.

Model Ylla pääsee oikeassa elämässä sen vähän päälle 400km.
 
Viimeksi muokattu:
Plaid+ siirretty jenkeissäkin ensi vuoteen.
LR ja Plaid pitäisi tulla tänä vuonna.

Y:ta ei ehkä kannata odotella rakenteellisella akulla kun Plaid+ se ei onnistunut ja piti tulla tänä vuonna mutta suunnitelmat muuttuivat koska ei se rakenteellinen osuus ollutkaan valmis.

Y voi tulla uusille 4680 akuilla jos tuotanto saadaan kuntoon mutta tällä hetkellä sille ei olemassa kuin Teslan omat testierät ja ne eivät riitä massatuotantoon.

Model Ylla pääsee oikeassa elämässä sen vähän päälle 400km.
Jep kuka tietää... Joo voisin kans kuvitella että tuo rakenteellinen akku on pitempi projekti, mutta luulen että tuo y mallin rakenteellinen akku tulee Euroopassa ennen kuin plaid+ jenkeissä tämä vain siis mututuntuma. Varmasti on tämän hetkinen y mallin range lähempänä 400 ja uudenkin oletettu 650km wltp tippuu käytännössä alle 600 jos ei pihistä kaupungissa kesällä ilmastoinnissa toisin sanottuna motarilla 120 km tuntivauhdissa pitäisin aika realistisesti 500 km
 
Tuskinpa raven+ nähdään, koska kyseessähän on plaid+ ja Suomessa on hyvinkin mahdollista että ei tänä vuonna tule maahan, mutta jenkeissä kyllä. En kyllä kiven kovaan väitä heti y mallia tulevan 700+ wltp rangella vaan lähinnä 650 realismia tietyin ehdoin eli tuo 4680 ja strukturoituakku tuo noin 30% lisää nykyiseen 500 km.

Ei Plaid+ ole tulossa edes Jenkeissä, mid-2022 taitaa olla tällä hetkellä "ennuste". Ennen kuin 4680 tuotanto-ongelmat on ratkaistu, ei tuota mallia luultavasti nähdä, ainakaan sellaisena kuin sen piti tulla. Eikä 4680 välttämättä ole lähelläkään tuotantokelpoisuutta. Rakenteellinen akku voi hyvinkin tulla, mutta sen vaikutus rangeen voi olla negatiivinen jos se on suunniteltu isommalle akkukoolle (enemmän hukkapinta-alaa).

Plaid+:n on kiva vertailla jos haluaa isoja statseja, mutta kun kyseessä on vielä vaporware.
 
Jep kuka tietää... Joo voisin kans kuvitella että tuo rakenteellinen akku on pitempi projekti, mutta luulen että tuo y mallin rakenteellinen akku tulee Euroopassa ennen kuin plaid+ jenkeissä tämä vain siis mututuntuma. Varmasti on tämän hetkinen y mallin range lähempänä 400 ja uudenkin oletettu 650km wltp tippuu käytännössä alle 600 jos ei pihistä kaupungissa kesällä ilmastoinnissa toisin sanottuna motarilla 120 km tuntivauhdissa pitäisin aika realistisesti 500 km
Aika kovat odotukset että 4680 toisi noin paljon rangea. Jos nykyisellä pääsee käytännössä 400km niin jos uusi akku tulee niin en nyt kovin suurta odottaisi. Uskon että päästään sinne vajaaseen 500km.


Edit.
Toistaiseksi ei ole muuten vielä nähty Model S refreshia missä olisi kaikki sisuskamat sisällä, aina puuttuu jotain listaa ja muuta mistä näkee tekniikkaa mitä siellä on.
Saavatkohan tässä 10-14 viikon aikana ensimmäistä toimitusta tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:


Cybertruckia pukkaa. Jännä nähdä milloin tulee kuluttajille asti. Mikä tuo hassu valo tuossa etuvasemmalla? Vilkku? :D

Ilmeisesti ei saada ulos tänä vuonna vaan ensi vuonna.

Texasissa alkaa pieni tuotanto Model Y:ta ja sama tarina koskee Berliiniä.

CT mikä oli Texasissa oli sama prototyyppi kuin aikaisemmin eli ei vieläkään se viimeinen malli.

 
Riippuu mitä haet autolta. Onhan tuo vanha ja akkutakuu päättyy parin vuoden päästä.
Jos ostaisin vanhan Model S:n, saattaisin harkita sellaista, johon on jo vaihdettu uusi akku, mutta hakujen perusteella on vaikea sanoa, onko akkutakuu yhtä pitkäkestoinen kuin uuden auton akkutakuu (4 vai 8 vuotta?). Yllättävän vähän löytyy tietoa asiasta, eli harvassa taitavat olla ne, jotka ovat joutuneet vaihdattamaan omalla kustannuksellaan akkuja vanhempiin Tesloihin.
 
Jos ostaisin vanhan Model S:n, saattaisin harkita sellaista, johon on jo vaihdettu uusi akku, mutta hakujen perusteella on vaikea sanoa, onko akkutakuu yhtä pitkäkestoinen kuin uuden auton akkutakuu (4 vai 8 vuotta?). Yllättävän vähän löytyy tietoa asiasta, eli harvassa taitavat olla ne, jotka ovat joutuneet vaihdattamaan omalla kustannuksellaan akkuja vanhempiin Tesloihin.
MCU saisi olla myös vaihdettuna tuon ikäiseen teslaan.
 
Jos ostaisin vanhan Model S:n, saattaisin harkita sellaista, johon on jo vaihdettu uusi akku, mutta hakujen perusteella on vaikea sanoa, onko akkutakuu yhtä pitkäkestoinen kuin uuden auton akkutakuu (4 vai 8 vuotta?). Yllättävän vähän löytyy tietoa asiasta, eli harvassa taitavat olla ne, jotka ovat joutuneet vaihdattamaan omalla kustannuksellaan akkuja vanhempiin Tesloihin.
Jos akkutakuuta on vielä olemassa toki se jatkuu mutta "uuden" akun takuu taisi olla vain muutama vuosi enää. "Uusi" koska saat korjatun akun.
 
Jos akkutakuuta on vielä olemassa toki se jatkuu mutta "uuden" akun takuu taisi olla vain muutama vuosi enää. "Uusi" koska saat korjatun akun.
Jos autoon vaihdetaan aivan uusi akku eikä korjattu akku, niin mikä on sellaisen akun takuu? Tähän kysymykseen on vaikeaa löytää vastausta. Jostakin olin lukevinani, että takuu olisi neljä vuotta, mutta en ole varma asiasta. Suurimmassa osassa Tesloista on edelleenkin takuu voimassa, eli vioittuneet akut on vaihdettu takuutyönä. Ilmeisesti S-mallin käytetyt, vajaatehoisetkin akut käyvät hyvin kaupaksi (aurinkosähköjärjestelmiin), eli vaikka tulevina vuosina käyttäjät joutuvatkin vaihdattamaan moduuleita tai koko akkupaketin voivat he silti saada kelvollisen hinnan käytetyistä akuista. Tilanne voi toki muuttua tältä osin käytetyn Teslan omistajan kannalta nopeastikin parempaan tai huonompaan suuntaan.
 
Jos autoon vaihdetaan aivan uusi akku eikä korjattu akku, niin mikä on sellaisen akun takuu? Tähän kysymykseen on vaikeaa löytää vastausta. Jostakin olin lukevinani, että takuu olisi neljä vuotta, mutta en ole varma asiasta. Suurimmassa osassa Tesloista on edelleenkin takuu voimassa, eli vioittuneet akut on vaihdettu takuutyönä. Ilmeisesti S-mallin käytetyt, vajaatehoisetkin akut käyvät hyvin kaupaksi (aurinkosähköjärjestelmiin), eli vaikka tulevina vuosina käyttäjät joutuvatkin vaihdattamaan moduuleita tai koko akkupaketin voivat he silti saada kelvollisen hinnan käytetyistä akuista. Tilanne voi toki muuttua tältä osin käytetyn Teslan omistajan kannalta nopeastikin parempaan tai huonompaan suuntaan.
Ei taida Tesla laittaa kuin korjattuja tilalle.
 
Jos autoon vaihdetaan aivan uusi akku eikä korjattu akku, niin mikä on sellaisen akun takuu? Tähän kysymykseen on vaikeaa löytää vastausta. Jostakin olin lukevinani, että takuu olisi neljä vuotta, mutta en ole varma asiasta. Suurimmassa osassa Tesloista on edelleenkin takuu voimassa, eli vioittuneet akut on vaihdettu takuutyönä. Ilmeisesti S-mallin käytetyt, vajaatehoisetkin akut käyvät hyvin kaupaksi (aurinkosähköjärjestelmiin), eli vaikka tulevina vuosina käyttäjät joutuvatkin vaihdattamaan moduuleita tai koko akkupaketin voivat he silti saada kelvollisen hinnan käytetyistä akuista. Tilanne voi toki muuttua tältä osin käytetyn Teslan omistajan kannalta nopeastikin parempaan tai huonompaan suuntaan.
Oikeastaan mikä tahansa takuukorjattu tuote ei saa uutta takuuta sille korjaukselle, vaan sen korjatun osan takuu on voimassa yhtäpitkään kun sen alkuperäisenkin, eli parhaimmillaan sillä ei ole takuuta ollenkaan. Lisäksi valmistajalla ei ole mitään velvollisuutta vaihtaa sitä vioittunutta osaa uuteen käyttämättömään, vaan se riittää että sen korjauksen jälkeen tuote on toimiva, eli auton tapauksessa se voi tarkoittaa sitä että siellä akussa on vielä 71% kapasta jäljellä (tai mikä se ilmoitettu minimiraja onkaan).

Tietysti jos omalla rahalla uuden akun ostaa sille tukee uuden osan takuu, mutta tuota takuun kestoa tuskin mistään kovin suoraan saa kaivettua.

Käytännössähän jälkimarkkina tulee muodotumaan niin että paikallisella "nyrkkipajalla" vaihdetaan vanha akku kunnostettuun, ja se vanha menee vaihdossa uudelleen kunnostettavaksi johonkin siihen erikoistuvaan lafkaan. Näinhän se toimii nykyiselläänkin monen auton osan kanssa.
 
Oikeastaan mikä tahansa takuukorjattu tuote ei saa uutta takuuta sille korjaukselle, vaan sen korjatun osan takuu on voimassa yhtäpitkään kun sen alkuperäisenkin, eli parhaimmillaan sillä ei ole takuuta ollenkaan.
Takuuta ei ole pakko antaa alunperinkään millekään, toki voi antaa myös korjausosalle.

Mutta uusi osa on heti hajalla uudestaan niin kyllä se katsottaisiin, ettei alkuperäistä vikaa oleonnistuneesti korjattu, joten kyse on samasta takuuaikana ilmenneestä viasta.

Veikkaisin, että 6 kk korjauksesta saattaisi myös virhevastuu itse korjaukseen päteä.

Muuten kyllä valitettavan totta,ja itselläkin on kokemuksia siitä kun uuden auton 2 kertaa takuuaikana uusinut vika uusi useamman kertan pari kuukautta takuuajan jälkeen, niin laskutetaan vaan surutta (meni onneksi kyllä leasing yhtiön piikkiin).
 
Ihmisillä on jokin ihmeen pakko saada IIHS reagoimaan ja sitten napsahtaa kunnolla, heidän oman "kulttinsa" jalkaan.

Jossain kohtaa jenkkilän viranomaisten on reagoitava tuohon FSD mainoshöpinään kun käyttäjät eivät vaan käsitä. Eivät haluakaan käsittää, jollain kikkaskonstilla tuokin on ohitettu, saatu luulemaan, että joku on ratissa?
 
Viimeksi muokattu:
Ihmisillä on jokin ihmeen pakko saada IIHS reagoimaan ja sitten napsahtaa kunnolla, heidän oman "kulttinsa" jalkaan.

Jossain muualla jenkkilän viranomaisten on reagoitava tuohon FSD mainoshöpinään kun käyttäjät eivät vaan käsitä. Eivät haluakaan käsittää, jollain kikkaskonstilla tuokin on ohitettu, saatu luulemaan, että joku on ratissa?
Paino penkille ja rattiin. Sillä se on ohitettu.

Kyllä se jenkkien virasto vielä tulee tähän ankaralla kädellä puuttumaan koska ei ole ensimmäinen kerta kun näin käy.
 
Joku saanut hyvän idean kokeilla, miten hyvin Autopilot kuljettaa autoa itsekseen kun kuskin paikalla ei ole ketään. Päin puutahan se meni.

Joku kilpaileva autofirma kuitenkin palkannut oikein fanaattisen teslavihaajan suorittamaan ja takapenkille laittanut juristinsa dokumentoimaan että homma hoidetaan. :hmm:
 
Joku saanut hyvän idean kokeilla, miten hyvin Autopilot kuljettaa autoa itsekseen kun kuskin paikalla ei ole ketään. Päin puutahan se meni.


Katsoin jonkun tekemän videon mitä tapahtuu kun avaa vyön. Se ajaa auton tien reunaan. Eli tässä on tarkoituksella ohitettu nuo estot. Ei saa sympatiaa minulta

Paino penkille ja rattiin. Sillä se on ohitettu.

Kyllä se jenkkien virasto vielä tulee tähän ankaralla kädellä puuttumaan koska ei ole ensimmäinen kerta kun näin käy.

Miten ne siihen sen kummemmin voi edes puuttua? Ihmiset tekee tyhmiä juttuja. Silti autot saa esim. kulkea ylinopeutta.
 
Esim GM Supercruisessa on käsittääkseni kamera ohjauspylväässä katsomassa käyttäjää ja joka huomaa keskittymisen herpaantumisen/nukahtamisen/härväämisen ja estää kyseisen toiminnan käyttämisen.
 
Esim GM Supercruisessa on käsittääkseni kamera ohjauspylväässä katsomassa käyttäjää ja joka huomaa keskittymisen herpaantumisen/nukahtamisen/härväämisen ja estää kyseisen toiminnan käyttämisen.

Se tarkkailee, että silmät pysyy tiessä. Alkaa nalkuttamaan, jos paria sekuntia kauemmin vilkuilee puhelinta tms. Supercruise tosin toimii vain ennakkoon opetetuilla moottori- ja valtateillä, ei kaupungeissa, mutta harvapa noilla autopiloteilla varmaan kaupungeissa muutenkaan ajaa.
 
Sanoisin että ihan kaikkea ei tiedetä vielä tuosta jenkkien tapauksesta. Esim miten väitetty autopilotti on ajanut "kovaa vauhtia" kaupungissa, ymmärtääkseni tämä on rajoitettu tyyliin nopeusrajoitus + x ja miten on päädytty että kuskinpaikalla ei ollut ketään tai että auto edes oli AP päällä, missään uutisessa ei kerrota oliko tapaukseen silminnäkijää vai löytyikö ruumis vaan takaa? Aivan hyvin voinut kolarin jälkeen kömpiä taakse kun ei ole saanut etuovea auki ja sit palokaasut vienyt mennessään. Toivottavasti tästä on teslalle lähtenyt telemetriadataa niin ehkä homma selviää. Kredittejä pitää kuitenkin teslalle antaa että tähän asti vain 6 kuollutta maailmanlaajuisesti, mikä on vähän suhteessa kilometreihin AP päällä.
 
Kredittejä pitää kuitenkin teslalle antaa että tähän asti vain 6 kuollutta maailmanlaajuisesti, mikä on vähän suhteessa kilometreihin AP päällä.
Eivät kyllä ole mitenkään vertailukelpoisia kilometrejä, kun ihminen on jatkuvasti korjaamassa Autopilotin virheitä. Sitten kun ei ole korjaamassa, käy näin.
 
silminnäkijää vai löytyikö ruumis vaan takaa? Aivan hyvin voinut kolarin jälkeen kömpiä taakse kun ei ole saanut etuovea auki ja sit palokaasut vienyt mennessään.
Joo, olet oikeassa, viranomaiset usein antavat lausuntoja ihan fiilispohjalta


“With the physical evidence and the things of that nature on the scene, that night the position of the bodies the trajectory of the impact they are 100% certain that no one was in the driver seat driving that vehicle at the time of impact. They are positive," Mark Herman, the Harris County Constable for Precinct 4, said, according to KHOU-11. "And again the height from the backseat to the front seat that would be almost impossible but again our investigators are trained to handle collisions several of our folks are reconstructionist but they feel very confident just with the positioning of the bodies after the impact that there was no one driving that vehicle.”
 
youtubestahan voi kaivaa videoita missä kukaan ei ole kuskinpenkillä ja Tesla puskee vain tietä pitkin, ei tuo nyt mikään uusi asia ole. Tesla omilla videoillaan mainitsee että kuski on paikalla vain lakiteknisistä syistä, niin yllättäen sitten löytyy tampioita jotka luottavat tuohon tason 2 systeemiin.
 
Joku saanut hyvän idean kokeilla, miten hyvin Autopilot kuljettaa autoa itsekseen kun kuskin paikalla ei ole ketään. Päin puutahan se meni.



Medioiden mukaan pelastustyöntekijät joutuivat käyttämään yli 120 000 litraa vettä neljän tunnin aikana sammuttaakseen palavan akun, joka syttyi yhä uudestaan tuleen.
Pelastustyöntekijä joutui sammutustöiden aikana soittamaan Teslalle saadakseen selville, miten palo sammutetaan.

:hmm:
 

Suomessahan tähän on varauduttu hankkimalla jonkinlaisia Teslan mentäviä siirtoaltaita tms, mihin palava raato voidaan dipata veteen pariksi vuorokaudeksi sammumaan.

Hieman vitutti kun prisman parkkihallissa joku vastuuton oli parkkeerannut Model S:n mun auton viereen, ja mulla vielä koira kyydissä:grumpy: Omasta autosta nyt niin viis mutta koiruus mukana.

Pitäisvät ne romunsa pois halleista missä on vaikea suorittaa mitään isompaa pelastusoperaatiota.
 
Tämä Teslan fsd niin jännä kun se kuitenkin oli sitten Mersu eqs joka julkisuuteen lupasi että alle 60 vauhdissa kuski on turha(eli t3 saavutettu?) . Oispa paalua ni vois testata :confused2: No sieltä ne valuu kansan malleihin parin kolmen vuoden sisään.

Edit. Tosin taputan merkistä riippumatta käsiäni kun joku auto ajaa lumimyrskyssä itsekseen
 
Tämä Teslan fsd niin jännä kun se kuitenkin oli sitten Mersu eqs joka julkisuuteen lupasi että alle 60 vauhdissa kuski on turha(eli t3 saavutettu?) . Oispa paalua ni vois testata :confused2: No sieltä ne valuu kansan malleihin parin kolmen vuoden sisään.

Edit. Tosin taputan merkistä riippumatta käsiäni kun joku auto ajaa lumimyrskyssä itsekseen
Noita tasoja on ihan turha tuijottaa. Ne kun eivät L5:ttä lukuunottamatta kerro yhtään mitään vehkeen kyvykkyydestä, vaan lähinnä siitä, miten vakuuttunut valmistaja on joidenkin rajattujen toimintojen turvallisuudesta. Mersun Drive Pilot toimii alle 60 km/h nopeuksissa ainoastaan moottoriteillä. Se on siis ruuhkaliikenteen vakkari ja kaistavahti, jonka Mersu lupaa toimivan oikein.
 
Mutta boldattuna se tärkein, kyllähän se kertoo kyvykkyydestä jos valmistaja uskaltaa luvata sen toimivan oikein.
Minusta se kertoo lähinnä markkinamiesten röyhkeydestä, kun on saatu aikaan jotain todella alkeellista, ja sitä nyt sitten rummutetaan mahtavana kehitysaskeleena. Vaikka luottoni Teslan FSD:een on nollan pinnassa, väitän silti, että Teslakin kykenee ajamaan hitaasti suoraa viivaa pitkin toisen auton perässä törmäämättä mihinkään.
 
Jepjep, alkaa lisäinffoa tuosta tapaturmasta tihkua. Näyttää jälleen kerran FUDilta. Onnettomuus sattui 500m pitkällä pikkutiellä omakotitaloalueella, jossa ei ole kaistaviivoja. Perus Autopilotti ei kytkeydy päälle ilman viivoitusta ja Teslan logien mukaan ei ollut käytössä onnettomuushetkellä. Lisäksi koska tie on lyhyt niin kuljettajalle ei olisi jäänyt edes aikaa poistua kuskin penkiltä ennenkuin tie loppuu. Kaiken tämän lisäksi auton nopeus onnettomuushetkellä on ollut niin korkea jota ei AP:lla edes voi ajaa johtuen sen rajoituksista. Jotta 300m matkalla nopeus edes nousee onnettomuusnopeuksiin kyseessä on pakko olla ollut launch kiihdyttely ja siitä sitten hallinnan menetys. Tarina ei kerro että miten ihmiset sitten on takapenkille mönkineet onnettomuuden jälkeen tai oliko autossa mahdollisesti kolmas henkilö joka on poistunut paikalta onnettomuuden jälkeen. Ikävä homma mutta näyttäisi että mediamyllytys AP:sta on aiheeton. (imo)

1618909018318.png
 
Teslan logien mukaan ei ollut käytössä onnettomuushetkellä.

Tästä ei muuten sitten ole todisteita, vain Elonin sana. Mutta todistajia löytyy kyllä että kyseinen henkilö oli takapenkillä auton lähtiessä liikenteeseen, joten tuo epäilemäsi teoria ei oikein voi pitää paikkansa. Sergion ylläoleva twiitti kertoo aika hyvin Elonin totuuksista taas.
 
Minusta se kertoo lähinnä markkinamiesten röyhkeydestä, kun on saatu aikaan jotain todella alkeellista, ja sitä nyt sitten rummutetaan mahtavana kehitysaskeleena. Vaikka luottoni Teslan FSD:een on nollan pinnassa, väitän silti, että Teslakin kykenee ajamaan hitaasti suoraa viivaa pitkin toisen auton perässä törmäämättä mihinkään.

Tuohon ei riitä pelkästään markkinamiesten röyhkeys vain, kun se pitää itseasiassa näyttää toteenkin että se pystyy sen tekemään. Se 60km/h rajoitus tulee itse standardista. Tesla ei ole hakenut kyseistä sertifikaattia, ei edes USA:ssa jossa sitä ei tarvitse sertifioida (riittää valmistajan ilmoitus) vaan on sielläkin tyytynyt L2 tasoon (ja ilmoittanut viranomaisille ettei FSD:n valmiskaan versio tule sitä kattamaan). Eli Tesla ei itse usko tuon järjestelmän kykenevän noihin vaatimuksiin tällä hetkellä luotettavasti. Toki uskoa saa kaikenlaista, mutta eiköhän tuo kerro tarpeeksi.


A8:n piti olla ensimmäinen Level 3 auto, mutta eivät sitä sitten lopulta aktivoineet ikinä. Mutta se lista sensoreista joita siitäkin löytyy on mielenkiintoinen, ihan halvalla ei luotettavaan teknologiaan päästä:


Paitsi tietysti Tesla ilmoittaa pääsevänsä aina samaan ilman mitään kalliita kamerasensoreitakaan. Kovin paljon ei tosin alalla enää ole uskoa kyseisen lafkan onnistumismahdollisuuksiin.
 
Eikös Teslan kamerat ole ihan laadukkaita? Ongelma on vain että eivät halua käyttää lidaria. Jos se siis on ongelma. Pimeällä kamerat ei ilman valoa näe mitään.
 
Ajattelisin itse, että FSD on ensisijaisesti softa- eikä rautaongelma, mutta ei tuo rautakaan tietysti tämänhetkisessä muodossa riitä. Nykyinen setti toimii vain optimisäässä, ja sensoreissa on katveita, jotka voisivat tietyissä liikennetilanteissa realisoitua ikävästi.

Niin kuin tulevaisuuden ennustamisessa yleensäkin FSD:n kehitys on yhtäältä yliarvioitu lyhyellä aikavälillä ja toisaalta ehkä aliarvioitu vähän pitemmällä. Se on vaikea ongelma mutta ei ratkaisematon.
 

Elon taas twiittaa että ei pitäisi olla mahdollista.
Sanoi myös että AP ei ollut päällä mutta poliisille ei ole annettu tätä tietoa. Nyt sitten hakevat etsintäluvalla tämän datan.


Edit. Tässä video missä käydään läpi AP. Tunnistaa vyöstä, että onko kuski paikallaan vai ei.
Ei ole sidottu penkin painotunnistimeen.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 518
Viestejä
4 510 020
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom