Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Autoalalla rankat hetket ja Tesla ainoana tekee tiliä sähköautoilla kun muut kompensoi tappiot voitoksi plugareilla ja polttiksilla.

Tämähän ei tietenkään ole totta, kuten täälläkin on moneen otteeseen todistettu moneltakin eri suunnalta.
Se, että ei ehkä tehdä voittoa per auto yhtäpaljon ku polttiksilla ei tarkoita että voittoa ei tehdä.
 
Aina ihmiset ostavat halvempia autoja ja niitä luvassa lisää. Se että y malli kenties maailman myydyin auto seuraavat pari vuotta ja edellinen vuosi tuskin kertoo ettei menekkiä riitä. Hyvä autohan tuo on ja jalostuu hetki hetkeltä helmemmäksi. Liekö omassa kategoriassaan tuleva VW golf. Paljonhan noita median clickbaiteja riittää että ei mene kaupaksi, mutta aika kumma juttu kun Tesla lyö tähän taloustilanteeseen todennäköisesti paremmat myynnit kuin viime vuonna. Autoalalla rankat hetket ja Tesla ainoana tekee tiliä sähköautoilla kun muut kompensoi tappiot voitoksi plugareilla ja polttiksilla. Aika epävarmassa juoksussa vielä steer by wire noinkin edullisiin autoihin kuin 3/y. Saattaapi jäädä high end mallien valikoimaksi.
Miten niin lyö paremmat myynnit?
Teslan myyntihän on sakannut jo pidemmän aikaan ja sitä koitetaan nostaa erilaisilla tarjouksilla ja alennuksilla. Myynti voinee kasvaa mutta se tietää myös heikompaa tulosta.

Muiden EVt myy silti kohtalaisen tasaisesti.
 
Ei siitä tarvitse itseensä ottaa. Fordi veti vielä paskemmin. Pitäydyn kannassani, lagia ei kaivata ohjaukseen olipa merkki mikä tahansa.

F150 on tässä tapauksessa voittamaton, kun ohjausakseli on suoraan yhteydessä hammastankoon (ei lagia). Toki hitaampi se on.

Jos cybertruckissa esiintyy lagia ohjausta käännettäessä normaaleilla kääntökulmilla, niin sittenhän se on aivan paska.
 
Miten niin lyö paremmat myynnit?
Teslan myyntihän on sakannut jo pidemmän aikaan ja sitä koitetaan nostaa erilaisilla tarjouksilla ja alennuksilla. Myynti voinee kasvaa mutta se tietää myös heikompaa tulosta.

Muiden EVt myy silti kohtalaisen tasaisesti.
No tämä yleinen median negatiivisuus EV myyntien hidastumiselle naurattaa. Jos viime vuonna Tesla myi 1.8 miljoonaa pirssiä ja nyt puhkoo tänä vuonna 2 miljoonan rajan niin ei se kovin sakkaa? Teslan tavoitteena ollut aina hinnan alennukset ja sitä myöten kasvattaa kasvua ei ole mitään uutta. Katsotaan sitten kun myynnit menee alamäkeen jos ja kun se tapahtuu niin ollaan varmaan 2030 luvulla.
 
Ei tässä tarvitse mihinkään vuoteen 2030 odottaa, laskussahan se Teslan myynti on jo nyt ja aika varmasti siihen nähden suhtaudut siihen, että Tesla puhkoo 2 miljoonan myydyn auton rajan tänä vuonna. Q1 2024 toimitettiin joku 380k autoa ja laskua vs. Q42023 oli reilusti ja viime vuoden samaan neljännekseenkin verrattuna jonkin verran. Tuosta saa aika paljon parantaa tahtia, että 2 miljoonan myydyn auton tavoite toteutuu.

Täältä voit vaikka tarkastaa nuo myyntiluvut ja korjata, jos datassa on jotain pielessä: Tesla deliveries by quarter 2024 | Statista
 
No tämä yleinen median negatiivisuus EV myyntien hidastumiselle naurattaa. Jos viime vuonna Tesla myi 1.8 miljoonaa pirssiä ja nyt puhkoo tänä vuonna 2 miljoonan rajan niin ei se kovin sakkaa? Teslan tavoitteena ollut aina hinnan alennukset ja sitä myöten kasvattaa kasvua ei ole mitään uutta. Katsotaan sitten kun myynnit menee alamäkeen jos ja kun se tapahtuu niin ollaan varmaan 2030 luvulla.
Se on tavoite mutta päästäänkö siihen. Koska laskua on verrattuna viime vuoteen jolloin hikiseen meni tuo 1.8 rikki.

Teslan tavoitteena on ollut tarjota edullista sähköautoa ja 3:n aikaan puhuttiin siitä 30 000$ autosta, jota ei vielä ole nähty. Tesla tiputtaa nyt hintoja kuten viime vuonnakin, että pääsevät tavoitteisiin vaikka se söisi heidän voittoa per auto.

Elon itse sanoi että alennukset pois ja tuodaan muuta tilalle millä myydään. Näitä ovat nämä korkokampanjat mitä on nyt nähty. Toki tämä ei kestänyt aikaa ja Teslan sivuilla vilahti alet ja nyt Saksassa tonnien alet.

Nyt seuraavana porukka odottaa mikä se robotaxi on ja onko se mitään konkreettista vai pelkkä demo joka tulee sitten vuosien päästä. Lisäksi Y:sta odotetaan uutta päivitystä. Teslan tapa toimi mutta nyt eivät saa esiteltyä uusia malleja tai päivitettyä vanhojakaan kunnolla.

 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös
Ei tässä tarvitse mihinkään vuoteen 2030 odottaa, laskussahan se Teslan myynti on jo nyt ja aika varmasti siihen nähden suhtaudut siihen, että Tesla puhkoo 2 miljoonan myydyn auton rajan tänä vuonna. Q1 2024 toimitettiin joku 380k autoa ja laskua vs. Q42023 oli reilusti ja viime vuoden samaan neljännekseenkin verrattuna jonkin verran. Tuosta saa aika paljon parantaa tahtia, että 2 miljoonan myydyn auton tavoite toteutuu.

Täältä voit vaikka tarkastaa nuo myyntiluvut ja korjata, jos datassa on jotain pielessä: Tesla deliveries by quarter 2024 | Statista
Näitä foorumipellejä pilvin pimein todistamassa kun yhdellä hetkellä menee heikosti mutta hiljaa ollaan kun menee teslalla hyvin? Ehkä kannattaisi paneutua kokonaisuuteen ja katsoa vuosi loppuun? Kasvu se on 1% ja jos oikeasti myynti droppaa nii se on miinus merkkinen. Eipä siinä sähköautovastaisuutta olen pitkään nähnyt ja aikalailla olen tulevaisuus myönteinen henkilö. Odottavan aika pitkä kun talous lähtee nousuun q4 ja huikea loppuvuosi tulossa. Hienoa olisi nähdä kun nämä katkeruutta kalvavat immeiset tulisi esille myönteisillä hetkillä ja toteaisivat kylmän tappionsa ja jatkaisivat elämäänsä...
 
Se on tavoite mutta päästäänkö siihen. Koska laskua on verrattuna viime vuoteen jolloin hikiseen meni tuo 1.8 rikki.

Teslan tavoitteena on ollut tarjota edullista sähköautoa ja 3:n aikaan puhuttiin siitä 30 000$ autosta, jota ei vielä ole nähty. Tesla tiputtaa nyt hintoja kuten viime vuonnakin, että pääsevät tavoitteisiin vaikka se söisi heidän voittoa per auto.

Elon itse sanoi että alennukset pois ja tuodaan muuta tilalle millä myydään. Näitä ovat nämä korkokampanjat mitä on nyt nähty. Toki tämä ei kestänyt aikaa ja Teslan sivuilla vilahti alet ja nyt Saksassa tonnien alet.

Nyt seuraavana porukka odottaa mikä se robotaxi on ja onko se mitään konkreettista vai pelkkä demo joka tulee sitten vuosien päästä. Lisäksi Y:sta odotetaan uutta päivitystä. Teslan tapa toimi mutta nyt eivät saa esiteltyä uusia malleja tai päivitettyä vanhojakaan kunnolla.


Voitto se on tonnikin per auto. Ei kai kukaan tiedä näin ennakkoon puolta vuotta ennen onko myynti 1.9 vai 2.1 miljoonaa? Tavoitteet on eri mitä toteutuneet myynnit, mutta ei näy mitään kritikaalia droppia myynnissä atm.
 
Näitä foorumipellejä pilvin pimein todistamassa kun yhdellä hetkellä menee heikosti mutta hiljaa ollaan kun menee teslalla hyvin? Ehkä kannattaisi paneutua kokonaisuuteen ja katsoa vuosi loppuun? Kasvu se on 1% ja jos oikeasti myynti droppaa nii se on miinus merkkinen. Eipä siinä sähköautovastaisuutta olen pitkään nähnyt ja aikalailla olen tulevaisuus myönteinen henkilö. Odottavan aika pitkä kun talous lähtee nousuun q4 ja huikea loppuvuosi tulossa. Hienoa olisi nähdä kun nämä katkeruutta kalvavat immeiset tulisi esille myönteisillä hetkillä ja toteaisivat kylmän tappionsa ja jatkaisivat elämäänsä...
Mikä ihmeen orava sielllä oikein meni muuntajaan, kukaan täällä ole mitään Teslaa haukkunut tai ollut ”sähköautovastainen”, 2 sähköautoa meilläkin tuossa pihassa on. Myynti on jo droppannut 20% ja sinä tulet jauhamaan jotain 2030-luvusta ja kuinka sinne asti tulee olemaan pelkkää nousukiiitoa ja kuinka Tesla taas lyö kaikki myyntiluvut.

Kuka tässä nyt tilannetta tulevaisuudessa tietää, mutta mikäli sitä arvioidaan tämän hetken tilanteen mukaan, ainoa pelkkää faktoihin pohjautumatonta paskaa sisältänyt viesti oli tuo sinun hehkutus, näistä jälkimmäisistä nyt puhumattakaan.
 
Mikä ihmeen orava sielllä oikein meni muuntajaan, kukaan täällä ole mitään Teslaa haukkunut tai ollut ”sähköautovastainen”, 2 sähköautoa meilläkin tuossa pihassa on. Myynti on jo droppannut 20% ja sinä tulet jauhamaan jotain 2030-luvusta ja kuinka sinne asti tulee olemaan pelkkää nousukiiitoa ja kuinka Tesla taas lyö kaikki myyntiluvut.

Kuka tässä nyt tilannetta tulevaisuudessa tietää, mutta mikäli sitä arvioidaan tämän hetken tilanteen mukaan, ainoa pelkkää faktoihin pohjautumatonta paskaa sisältänyt viesti oli tuo sinun hehkutus, näistä jälkimmäisistä nyt puhumattakaan.
Ei sinua kohtaan mikään hyökkäys, mutta aika paljon täällä näkyy näitä anti EV ja Tesla vastaisia inttävän kaiken maailman joo nyt on bankruptcy tulossa just in minute oota hetki. On vaan kohtuu leppoisat hetket möyhentää että se joka myy pari milliä sähkäreitä vuodessa että joku Volkkari tai mikä tahansa honghi sieltä pölähtää alta aikayksikön ohi. Jospa tässä odotellaan vaihteeksi noita loppuvuoden myyntituloksia ja sovussa tyydytään vaihteeksi Teslan menestykseen. Tiedä onko se sitten hyvä vai huono? Onneksi nuo Highlandit ja tuleva juniper sitä laatua tuo tullessaan mitä tällä foorumilla jaksaa aina vuodesta toiseen joku inttää mitä kuraa se Tesla tuottaa. Peace
 
EV-markkina kasvaa kaksinumeroisia %-lukuja tänä vuonna ja Tesla vetää -20% tauluun vaikka hintoja survottu katteiden kustannuksella siihen pisteesen, että legacyjen katteet tuplat. Suurin jännitys Q2 paljonko myynti tippuu viime vuodesta ja onko katteen edessä + vai -. Potkurumbasta ja koska 3 ja Y ovat täysin 404 myyntilistoilta, niin veikkaan miinusta. Vaatii aikamoista uskonlujuutta kuvitella, että selkeästi kysyntäseinään ajaneella liian ”vanhalla” mallistolla saataisiin edes viime vuoden 1.8M kasaan puhumattakaan 2M autosta. Uusi kolmonen floppas ja jos uusittu Y (edes) tulee samoilla karsituilla ominaisuuksilla, niin ei se Teslan myyntiä pelasta. Paljon halvemman kinukin saa jo nyt.
 
Voitto se on tonnikin per auto. Ei kai kukaan tiedä näin ennakkoon puolta vuotta ennen onko myynti 1.9 vai 2.1 miljoonaa? Tavoitteet on eri mitä toteutuneet myynnit, mutta ei näy mitään kritikaalia droppia myynnissä atm.
Etkö avannut tuota linkkiä missä myynnit? Noh, kohta Q2 taputeltu niin sitten näkee miten paljon pitää myydä loppuvuonna.

Aikaisemmin jo laitoin linkin missä näkyy että muilla valmistajilla myynnit ovat kasvaneet mutta Teslalla laskeneet verrattuna viime vuoteen.
 
Näyttäisi että Teslan koko eliniän toisiksi paras Q1 ja alle 10% päässä ennätysvuoden vastaavasta. Käsittämätöntä negatiivistä kitinää ketju taas täynnä. Parilta samalta käyttäjältä (jotka ovat minulla estossa), joilla ei viestihistorian perusteella edelleenkään ole paljoa muuta tekemistä, kuin kirjoittaa suoranaisia valheita ja ilman minkäänlaista talousosaamista tehtyjä negatiivisia ennusteita Tesla-ketjuun. Tässä vaiheessa kokeneet foorumilaiset tietävät jo keillä kenkä ja muukin puristaa, mutta uusille lukijoille voisi tehdä taas muistutuksen. Eräät kirjoittelijat täällä kirjoittavat joka sivulle negatiivisia asioita ja heidän tavoite on saada tälle merkille huono maine tällä foorumilla. Kannattaa siis jättää vastaamatta heidän viesteihin täysin ja laittaa heidät vaan estoon. Jostain syystä tämä on tällä foorumilla ok. Näitä samoja henkilöitä ei näy muissa autoketjuissa päivystämässä joka sivulla.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi että Teslan koko eliniän toisiksi paras Q1 ja alle 10% päässä ennätysvuoden vastaavasta. Käsittämätöntä negatiivistä kitinää ketju taas täynnä. Parilta samalta käyttäjältä.
Faktat negatiivistä kitinää? Teslan vertikaali-integroitu tuotanto vaatii, että kapasiteetti on käytössä ja vuosittaiset kasvuprosentit ovat ylöspäin kaksinumeroisia. Jos ei halua ketjuun faktoja, niin ehkä ei kannata maalailla jutuissa Teslan omia ennusteitakin ruusunpunaisempia kuvia :tup:
 
Faktat negatiivistä kitinää? Teslan vertikaali-integroitu tuotanto vaatii, että kapasiteetti on käytössä ja vuosittaiset kasvuprosentit ovat ylöspäin kaksinumeroisia. Jos ei halua ketjuun faktoja, niin ehkä ei kannata maalailla jutuissa Teslan omia ennusteitakin ruusunpunaisempia kuvia :tup:
Aikaisemmin puhuttiin että sai vertaa vain koronan jälkeisiin mutta nyt saakin verrata kaikkiin?
 
Epämääräisiä linkkejä ja YouTube videoita joista pitäisi päätellä että Tesla kolkuttelee konkurssia :D
Alkaa vaikuttaa autojobbareiden ja perinne valmistajien myyräntyöltä. Jatkakaa, palailen taas foorumille kurkistamaan puolen vuoden päästä missä mennään.
2x Teslaa löytyy pihasta joihin rullattu yht 140Mm ongelmitta ja osakesalkun Tsla +500% niin vaikea omien kokemusten perusteella uskoa että kovin huonosti on pullat uunissa
 
Kukaan ei ole puhunut konkurssista vain siitä että myynti ei vedä enää. Osake on myös laskenut kovaa tahtia.
 
Faktat negatiivistä kitinää? Teslan vertikaali-integroitu tuotanto vaatii, että kapasiteetti on käytössä ja vuosittaiset kasvuprosentit ovat ylöspäin kaksinumeroisia.

Rivo-Riitta: mä sulle vertikaali-integraatiot näytän!

Eikös tuo tarkoita sitä että hallitaan koko toimitusketjua raaka-aineesta tuotteeseen. Ilmeisen pitkällä ovat tuossa kun autonvalmistuksessa perinteisesti on massiviset alihankintaverkostot. Haittapuolena on se kun lopputuote ei myy niin kaikki yksiköt tuottavat tappiota nopeasti. Ja päinvastoin kun kaikki luistaa niin tulovirta on kova.

Rolex taitaa olla hyvä esimerkki tuollaisesta integraatiosta mutta ei sekään sentään tietääkseni raaka-aineita tuota. Kysyntä niillä on loputon.
 
Nopealla liikkeellä tuossa CTssä renkaat seuraa selkeällä viiveellä rattia. Liekkö se sitten hyvä vai huono asia? Itse tykkäisin jos renkaat osoittaa kaikissa tilanteissa sinne minne ratti näyttää.

edit. Reddit - Dive into anything

edit. Jokainen fps-pelejä pelannut tietää mitä tuommoinen 0.5sek lagi vaikuttaa. Juu ei se rata-auto ole mutta liikenteessä saattaa tulla ikäviä tilanteita vastaan. Tuo F-150 oli sitten ihan katastrofi samalla videolla.

Vaikka Teslan monia typeriä ominaisuuksia vihaankin (kamerapohjaisuus, rattivilkut ja manuaalisten kontrollien puute tärkeimmille jutuille jne.) niin tuo on kyllä typerä vertailu, koska drive-by-wire säätää vastetta ja nopeutta nopeuden mukana, joten tuo "testi" ei kerro oikeastaan yhtään mitään muuta kuin siitä miten ohjaus käyttäytyy paikallaan ollessa.
 
Fakta on se, että Teslan myynti on ollut heikompaa tänä vuonna kuin edellisenä vuonna. Ei siitä mihinkään pääse.
Tässä alla faktaa Euroopan osalta, myynti edelliseen vuoteen verrattuna on -13%.

Toisaalta kun vertaat sitä aikaisempiiin vuosiin niin ollaan reilusti yläpuolella.

1718012114461.png


Tässä dataa ja vertailua eri maiden välillä. Isoilla markkinoilla laskenut, mutta osassa maita myynti noussut huomattavastikin.
Tässä on hyvä huomata isoja Teslan myyntiin vaikuttavia lukuja eli esim. Saksassa loppuivat tuet vuoden vaihteessa.

1718012136321.png


Samaan aikaan jos katsotaan koko automarkkinaa Euroopassa niin uusien autojen myynti on noussut Euroopassa (+7.3, 01-04/2024). Myös täyssähköautojen myynti on 01-04/2024 ajanjaksolla noussut +6.4%. En löytänyt faktaa/hyvää kuvaajaa, mutta näyttää siltä, että korkeiden korkojen ja epävarmojen olojen takia on ostettu halvempia autoja ja sen takia myös Tesla on kärsinyt. Lähde

Kiinan osalta tämä vuosi on viime vuoteen verrattuna -2,9% eli hyvin lähellä 2023 lukuja.

1718012828176.png


Myydyimmät täyssähköautomallit Euroopassa. Joten turha unohtaa faktaa, että vaikka VW jne. näyttää kivaa prosenttikasvua, niin absoluuttisissa luvuissa aika paljon jäljessä.
Lähde
1718013227579.png

Myynti on heikompaa kuin 2023, fakta. Mutta se, että tilanne olisi jotenkin katastrofaalinen (jota täällä on viljelty) ei pidä millään osalta paikkansa.
Tottakai Teslalta odotetaan edelleen hurjia kasvulukuja ja sitä ei ole tapahtunut. Mutta se, että sulkee silmänsä globaalilta ekonomiselta tilanteelta joka vaikuttaa myös Teslaan näyttää unohtuvan (ei kaikki ole Teslan omaa syytä).
 
Kiitos hyvästä datasta! Näyttää nyt nuo kaikki valheet Teslan kauheasta ahdingosta aika noloilta. :) Model Y ja 3 on myyty saman verran mitä sijat 3-7 yhteensä. Voi ei! Kauheat myyntiongelmat!

Esim tämä aika nolo:
"3 ja Y ovat täysin 404 myyntilistoilta"

Tai sitten tämä:
Uusi kolmonen floppas = vain toisiksi myydyin sähköauto heti Model Y jälkeen, huhheijaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Tänään putkahti mainoskirjettä sähköpostiin jossa 30.6 mennessä uuden auton vastaanottaneelle 20k SC-kilometriä. Lisänä Y-mallistoon (sis. Longrange & perf.) 1,99% korko plus kulut. Voi siis olla että hinnanalennuksia ei tosiaan tämän kvartaalin osalta tule…?
 
Eiköhän pörssikurssi ole paras lähde peilaamaan Teslan tilannetta. Vuoden takaisista huippulukemista on tultu 40 prosenttia alaspäin, mutta pahimmasta notkahduksesta on myös toivottu, ja viimeiset 6 viikkoa ollut melko tasaista. Sanoisin, että tilanne markkinoilla on vähintään odottava.
 
Samaan aikaan jos katsotaan koko automarkkinaa Euroopassa niin uusien autojen myynti on noussut Euroopassa (+7.3, 01-04/2024). Myös täyssähköautojen myynti on 01-04/2024 ajanjaksolla noussut +6.4%. En löytänyt faktaa/hyvää kuvaajaa, mutta näyttää siltä, että korkeiden korkojen ja epävarmojen olojen takia on ostettu halvempia autoja ja sen takia myös Tesla on kärsinyt. Lähde
Boldatussahan on efektiivisesti Teslan kootut selitykset, jotka eivät pidä vettä. Muilla se myynti on edelleen käynyt samoissa hintaluokissa ja markkinat kasvaa. Aika kaukana ollaan siitä ajasta, kun Y oli kaikkien autojen myyntikärjessä ja 3 myös listoilla. Teslan marginaalipolku on myös aikalailla käytetty loppuun. Keskusteluhan lähti Kempparin hehkuttamasta ilmaveivistä loppuvuodelle perustuen markkinoiden paranemiseen. Mistä sellainen tulee, kun ei se markkina ole mihinkään kadonnut, kyseessä on Tesla-spesifiset ongelmat. Sinällään kiva tilanne ostajan kannalta, että Teslat senkun halpenee.

Eiköhän pörssikurssi ole paras lähde peilaamaan Teslan tilannetta. Vuoden takaisista huippulukemista on tultu 40 prosenttia alaspäin, mutta pahimmasta notkahduksesta on myös toivottu, ja viimeiset 6 viikkoa ollut melko tasaista. Sanoisin, että tilanne markkinoilla on vähintään odottava.
Elonin taksispinnaus on pysäyttänyt pudotuksen. Q2 lukemat ja Cabin julkaisu lienevät sellaiset päivät, jotka saavat osakkeeseen vauhtia johonkin suuntaan. Muuten varmaan seilaa muun markkinan mukana.
 

Tätä graafia kun katsoo niin ei taida olla kuin pari pienempää maata missä huhti-toukokuu-akselilla myynti olisi vetänyt paremmin kuin tammi-helmikuussa... eli Q2:sta näyttäisi olevan tulossa euroopassa hyvin karu, jollei kesäkuussa dumpata autoja markkinaan oikein kunnolla.
 
Tätä graafia kun katsoo niin ei taida olla kuin pari pienempää maata missä huhti-toukokuu-akselilla myynti olisi vetänyt paremmin kuin tammi-helmikuussa... eli Q2:sta näyttäisi olevan tulossa euroopassa hyvin karu, jollei kesäkuussa dumpata autoja markkinaan oikein kunnolla.
Teslan toimitukset on perinteisesti painottunut kvartaalin viimeiselle kuukaudelle. Vieläköhän sama meininki jatkuu? En ole kohta pariin vuoteen tilannut uutta Teslaa niin olen vähän pudonnut kärryiltä toimituksista :D
 
Teslan toimitukset on perinteisesti painottunut kvartaalin viimeiselle kuukaudelle. Vieläköhän sama meininki jatkuu? En ole kohta pariin vuoteen tilannut uutta Teslaa niin olen vähän pudonnut kärryiltä toimituksista :D
Onhan se maaliskuun kasvu tuostakin kuvaajasta nähtävissä (osassa ainakin). Huhti-toukokuun myyntejä kun vertaa tammi-helmikuuhun, niin varsinkin isot markkinat ovat lähellä -50%.
 
Teslan toimitukset on perinteisesti painottunut kvartaalin viimeiselle kuukaudelle. Vieläköhän sama meininki jatkuu? En ole kohta pariin vuoteen tilannut uutta Teslaa niin olen vähän pudonnut kärryiltä toimituksista :D

Tokihan näin ja siksi vertailinkin vain molempien kvartaalien paria ekaa kuukautta... kesäkuussa pitäisi autoja liikkua merkittävästi enemmän kuin maaliskuussa että päästäisiin samoihin lukuihin kuin viime kvartaalilla, joka on toki mahdollista nyt kun dumppaus Saksassa jo aloitettiin.
 
Kiinassa myynti on vetänyt viimeisimmässä kvartaalissa ihan ok (about samaa kuin viime vuonna) ja kun Saksassakin tehdas on sen viisi päivää kiinni niin eiköhän kysyntä/tarjontaa pyritä kullakin markkinalla sopeuttamaan. Se tietty vähän painaa että varastoautojen määrä on lähellä 50000kpl joten se että n. 10% tuotannosta seisoo odottamassa myyntiä ei tee hyvää tulokselle.
 
Maailmantalous on heikoissa kantimissa ja korot tapissa. Inflaatiokin heikentänyt kuluttajien ostovoimaa. Näkyy ihan kaikkien autokauppiaiden myynnissä. Ev-puolella yleisemminkin menee nyt heikommin. Toyota, ford, kiinalaiset,...
Electric vehicle growth is waning, leaving the wider industry wondering if it’s spending billions of dollars wisely. Politics, vehicle affordability, and charging infrastructure have all been blamed


BYD:sta
BYD, China's biggest electric vehicle (EV) maker, reported first quarter 2024 sales fell 43% compared to the fourth quarter of 2023, handing back the title of world's biggest EV seller to Tesla after winning it last year.

Kiinalaisista yleisemmin
Amid an intense price war and lost market share to BYD and Tesla, China’s state-owned automaker SAIC Motor is reportedly making drastic job cuts this year at its joint ventures with General Motors and Volkswagen and at its EV unit – with mass layoffs a rare move for a China-owned company.

 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun lienee monilla jo olevan kevätpäivitys asennettuna, niin moniko Ryzen&USS kombon omaavat on siirtyny vision only parkkiavustimeen? Ite nyt käyttänyt visionia vaikka parkkitutkat löytyy, toki nyt on ollu kelikin sellainen että kamerat pysyny puhtaina.
 
Tänään putkahti mainoskirjettä sähköpostiin jossa 30.6 mennessä uuden auton vastaanottaneelle 20k SC-kilometriä. Lisänä Y-mallistoon (sis. Longrange & perf.) 1,99% korko plus kulut. Voi siis olla että hinnanalennuksia ei tosiaan tämän kvartaalin osalta tule…?
Ei riitä Ilmaiset kilometrit saaman ostohousuja jalkaan. Vähintään joku liki 0% korkotarjous kolmoseen, tai hinnan pitäisi painua alle 40ke.
 
Tänään putkahti mainoskirjettä sähköpostiin jossa 30.6 mennessä uuden auton vastaanottaneelle 20k SC-kilometriä. Lisänä Y-mallistoon (sis. Longrange & perf.) 1,99% korko plus kulut. Voi siis olla että hinnanalennuksia ei tosiaan tämän kvartaalin osalta tule…?

Tuo on 20k superia on n. tonnin lisäalennus. Korkokamppiksen arvo riippuu lainan takaisinmaksuaiktaulusta, käsirahasta yms., mutta arvo lienee muutamia tonneja keskimääräiselle ostajalle jakautuen pidemmälle ajalle. Y nelivedon hinta näyttää kuitenkin nouseen 54k€:oon ja varastoautoissa LR:lle tosiaan ei näy olevan alennuksia, joten jäänee kauppaan. Mutta katsellaan kohti kvartaalin loppua.

Ok, jos joutuisi ostamaan >5% todellisella vuosikorolla niin 1,99% on ihan reipas alennus, pakko myöntää.
 
EV-markkina kasvaa kaksinumeroisia %-lukuja tänä vuonna ja Tesla vetää -20% tauluun vaikka hintoja survottu katteiden kustannuksella siihen pisteesen, että legacyjen katteet tuplat. Suurin jännitys Q2 paljonko myynti tippuu viime vuodesta ja onko katteen edessä + vai -. Potkurumbasta ja koska 3 ja Y ovat täysin 404 myyntilistoilta, niin veikkaan miinusta. Vaatii aikamoista uskonlujuutta kuvitella, että selkeästi kysyntäseinään ajaneella liian ”vanhalla” mallistolla saataisiin edes viime vuoden 1.8M kasaan puhumattakaan 2M autosta. Uusi kolmonen floppas ja jos uusittu Y (edes) tulee samoilla karsituilla ominaisuuksilla, niin ei se Teslan myyntiä pelasta. Paljon halvemman kinukin saa jo nyt.
Tää ny ton taas niin paksua valhetta että pakko puuttua. Näytä yksikin legacy joka valmistaa edes nollakatteella sähköautomallistoaan? Taitaa olla kymmenien tuhansien tappiot per tuotettu auto joka valmistajalla paitsi teslalla. Ja kuten joku tossa välillä jo linkkas niin y 3 ovat edelleen listojen kärjessä vaikka mukaan luettaisiin hybridit, että tosi surkeasti. Maailmassa on myös paljon ihmisiä jotka ei mielellään kiinalaista ota vaikka maksaisi mitä. Kertoo kyllä kaiken maailmankatsomuksesta jos teslan tilanteessa ei näe kuin doom ja gloom. Markkina on haastava kyllä mutta ei mitään katastrofista todellakaan.
 
Tää ny ton taas niin paksua valhetta että pakko puuttua. Näytä yksikin legacy joka valmistaa edes nollakatteella sähköautomallistoaan? Taitaa olla kymmenien tuhansien tappiot per tuotettu auto joka valmistajalla paitsi teslalla. Ja kuten joku tossa välillä jo linkkas niin y 3 ovat edelleen listojen kärjessä vaikka mukaan luettaisiin hybridit, että tosi surkeasti. Maailmassa on myös paljon ihmisiä jotka ei mielellään kiinalaista ota vaikka maksaisi mitä. Kertoo kyllä kaiken maailmankatsomuksesta jos teslan tilanteessa ei näe kuin doom ja gloom. Markkina on haastava kyllä mutta ei mitään katastrofista todellakaan.

No esim. Volvon uusin malli tarjoaa samoja/parempia katteita kuin Tesla


BMW "tekee rahaa" BEVeillä


Mersun EQE about yhtä hyvin tuottaa rahaa kuin E-sarja


Eli kyllä niitä löytyy muutama varmaankin, tarkkoja lukuja ei ole toki saatavilla.
 
Alle linkattuna yleinen sähköautokeskustelu. Jos vaikka menisitte sinne vääntämään peistä siitä kenen isin automerkki on paras. Pidetään tämä ketju teslassa?

Kuten jo mainittiinkin, väärä ketju harrastaa mitään yleistä sähköautovertailua.
 
Itse jatkan parkkitutkien käyttöä.
Sama. Ei tossa Visionissa mielestäni mitään vikaa ollut, mutta en myöskään keksi yhtään syytä miksi käyttäisin sitä silmäkarkin takia kun en siitä ole kiinnostunut. Uudessa päivityksessä hieman ärsytystä aiheuttaa myös seniorifontilla piirretty nopeus, sekä siirtyneet spotify-näppäimet. Pyyhinten säätö rullasta nappien sijaan oli puolestaan ihan hyvä muutos kun tottui.
 
Sama. Ei tossa Visionissa mielestäni mitään vikaa ollut, mutta en myöskään keksi yhtään syytä miksi käyttäisin sitä silmäkarkin takia kun en siitä ole kiinnostunut. Uudessa päivityksessä hieman ärsytystä aiheuttaa myös seniorifontilla piirretty nopeus, sekä siirtyneet spotify-näppäimet. Pyyhinten säätö rullasta nappien sijaan oli puolestaan ihan hyvä muutos kun tottui.

Siitä tykkään sensoreihin verrattuna, että näyttää parkkiruudut ja auton kanssa yhdensuuntaiset kanttarit. Ainakin välillä. Tosin kanttareista ei hirveästi iloa ole kun ei tuossa riitä tarkkuus riittävän lähelle ajamiseen kuitenkaan. Ruutujen kanssa ihan hyvä, näkee suunnilleen menikö suoraan ja keskelle ruudun sisään.

Palasin kuitenkin tutkiin, koska ei Vision oikein aja sitä tarkoitusta että saisi turvallisesti ajettua hyvin lähelle jotain kohdetta. Toisaalta en minä tutkillakaan paljoa tee, kun ei niistä ole kumminkaan apua kanttareiden kanssa. Kameroista enemmän. Ehkä jos ajelisi useammin ahtaissa parkkihalleissa niin tutkista olisi hyötyä.
 
Teslan sivuille on ilmestynyt ihan tämän illan aikana: "10 000 ilmaista Supercharging-kilometriä. Tilaa ja vastaanota uusi Tesla-auto ennen 30.6.2024."
 
Palasin kuitenkin tutkiin, koska ei Vision oikein aja sitä tarkoitusta että saisi turvallisesti ajettua hyvin lähelle jotain kohdetta. Toisaalta en minä tutkillakaan paljoa tee, kun ei niistä ole kumminkaan apua kanttareiden kanssa. Kameroista enemmän. Ehkä jos ajelisi useammin ahtaissa parkkihalleissa niin tutkista olisi hyötyä.

Jeps. Auton takapää on vieläpä todella helppo hahmottaa peleistä, joten eipä niitä kauheasti tarvii. Etupään osalta melkein useammin, kun tässäkin on tuota nykyisten pikkuautojen vaivaa, ettei ikkunasta näe tarkasti mihin se alaspäin kääntyvä keula loppuu. En tosin osaa luottaa siihen tutkaankaan samasta syystä kun on ristiriidassa oman näköhavainnon kanssa ja tulee siihen 30cm etäisyyteen venkslatessa tyydyttyä kun vanhan johtotähden uskalsi ajaa käytännössä kiinni edessä olevaan.

Oletteko käyttäneet tuota latauksen ajastusta. Mä vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa oikeastaan tajusin sen olemassaolon ja kokeilin. Olisi se varmaan pörssisähköilyä ajatellen ihan näppärä feature jos toimii luotettavasti. Kertakokeilulla teki sen minkä piti, mutta voiko tohon luottaa pidemmässä juoksussa, vai onko tasoa markettien kahvinkeittimet, jotka toimivat kun toimivat ja sitten toisinaan taas eivät.
 
Kuten jo mainittiinkin, väärä ketju harrastaa mitään yleistä sähköautovertailua.
@Juha Kokkonen Olisiko tässä ketjussa paikallaan todeta, että Teslan kannalta ikävätkin asiat kuuluvat ketjun agendaan ja ko. asioista keskustelu ei kaipaa seurakseen mitään "negatiivista kitinää ketju täynnä" nollapostauksia? Tämäkin sinällään hyvä toimituskeskustelu paskottiin "negaajat negaa" nollapostauksilla ja tahallisella väärinymmärtämisellä.

IMHO Teslan tilanteesta keskustelu kuuluu tesla-ketjuun, ei yleiseen sähköautoketjuun.
 
@Juha Kokkonen Olisiko tässä ketjussa paikallaan todeta, että Teslan kannalta ikävätkin asiat kuuluvat ketjun agendaan ja ko. asioista keskustelu ei kaipaa seurakseen mitään "negatiivista kitinää ketju täynnä" nollapostauksia? Tämäkin sinällään hyvä toimituskeskustelu paskottiin "negaajat negaa" nollapostauksilla ja tahallisella väärinymmärtämisellä.

IMHO Teslan tilanteesta keskustelu kuuluu tesla-ketjuun, ei yleiseen sähköautoketjuun.
Jos teslan tilanne on esimerkiksi sähköautojen myynti niin alavire koskee muitakin kuin teslaa. Parempi keskustella yleisessä sähköautoketjussa kuin yrittää vääntää asiaa niin, että vain teslalla myynti sakkaa. Lähteet myyntiin linkatussa postauksessa. Ylipäänsä jos väitteet/keskustelunaihe on sellaisia että koskevat muitakin kuin teslaa niin yleinen sähköautoketju parempi paikka kuin teslaketju.

 
Oletteko käyttäneet tuota latauksen ajastusta. Mä vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa oikeastaan tajusin sen olemassaolon ja kokeilin. Olisi se varmaan pörssisähköilyä ajatellen ihan näppärä feature jos toimii luotettavasti. Kertakokeilulla teki sen minkä piti, mutta voiko tohon luottaa pidemmässä juoksussa, vai onko tasoa markettien kahvinkeittimet, jotka toimivat kun toimivat ja sitten toisinaan taas eivät.
Joka yö lataa 0100 eteenpäin.

Gridiolla saa enemmän hyötyä jos on pörssi. Koska sen avulla voi määritellä että lataa kun halvinta jne.
 
Jos teslan tilanne on esimerkiksi sähköautojen myynti niin alavire koskee muitakin kuin teslaa. Parempi keskustella yleisessä sähköautoketjussa kuin yrittää vääntää asiaa niin, että vain teslalla myynti sakkaa. Lähteet myyntiin linkatussa postauksessa. Ylipäänsä jos väitteet/keskustelunaihe on sellaisia että koskevat muitakin kuin teslaa niin yleinen sähköautoketju parempi paikka kuin teslaketju.

Keskustelu lähti varsin lennokkaasta 2M+ visiosta ja ko. visiota korjattiin. Sen jälkeen hyvä keskustelu paskoontui "negaa" vinkunalla ja kaiken maailman keksityillä väitteillä jota vastaan lähdettiin hyökkäämään. Ihan turhaan. Teslan toimitusmäärien ja katteiden pulkkamäki on ihan Teslaspesifistä keskustelua ja ko. ongelmien vaikutuksen Telsan hintoihin kvartaalialessa luulisi kiinnostavan ketjulaisia. Ei tämä ketju sitenkään toimi, että kaikki negatiiviset kommentit ajetaan ketjusta lähtemällä "väittelemään" niistä ja huutelemalla sen jälkeen, että pitäisi siirtää ketjusta pois.

Markkinoiden tilasta on parempiakin näkemyksiä kuin sinun todisteet, esim. https://insideevs.com/news/721388/ev-slowdown-critical-materials/ Minusta ihan hyvällä syyllä voisi pohtia mikä Teslalla meni vikaan, kun tulee turpiin. Ihan riippumatta siitä kuka antaa turpiin. Tesla-ketjussa.

e: Yllä olevan voisi tiivistää yhteen lauseeseen: Missä *****ssa se model 2 luuhaa?
 
Oletteko käyttäneet tuota latauksen ajastusta. Mä vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa oikeastaan tajusin sen olemassaolon ja kokeilin. Olisi se varmaan pörssisähköilyä ajatellen ihan näppärä feature jos toimii luotettavasti. Kertakokeilulla teki sen minkä piti, mutta voiko tohon luottaa pidemmässä juoksussa, vai onko tasoa markettien kahvinkeittimet, jotka toimivat kun toimivat ja sitten toisinaan taas eivät.

Hyvin toimii. Käytössä hyvin usein ja käytän ajastamiseen sen mukaan kun pörssisähkö on halpaa, joko päivällä tai yöllä. Ei ole koskaan jättänyt lataamatta. Ja nimenomaan "ajastettu lataus" toimintoa, en käytä koskaan sitä "ajastettu lähtö" vaihtoehtoa.

Omaan käyttöön Gridio ei toiminut ollenkaan kun välttämättä joka päivä ei tarvitse ladata ja haluan pitää akun lähellä 50%. Oli liian epävarma omaan käyttöön.
 
Oletteko käyttäneet tuota latauksen ajastusta. Mä vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa oikeastaan tajusin sen olemassaolon ja kokeilin. Olisi se varmaan pörssisähköilyä ajatellen ihan näppärä feature jos toimii luotettavasti. Kertakokeilulla teki sen minkä piti, mutta voiko tohon luottaa pidemmässä juoksussa, vai onko tasoa markettien kahvinkeittimet, jotka toimivat kun toimivat ja sitten toisinaan taas eivät.

Käytän aina ja toimii hyvin, aina on lähtenyt lataamaan silloin kun ajastettukin. Tarvittaessa voi sitten yhdellä napin painalluksella aloittaa latauksen heti.


Joka yö lataa 0100 eteenpäin.

Gridiolla saa enemmän hyötyä jos on pörssi. Koska sen avulla voi määritellä että lataa kun halvinta jne.

Muuten kyllä, mutta omassa käytössä huomasin että Gridio pitää auton hereillä ja kuluttaa sähköä useita prosentteja päivässä. Voi olla tietty omassa konfiguraatiossa vika. Muuten toimi ihan hyvin, joskin itsellä 1-vaihe latauksella ja melko vähäisillä kilometreilla päädyin kuitenkin vekslaamaan sitä hintaa, minkä alla ladataan. Eli ei tuonut ihan hirveästi etuakaan siihen verrattuna että vilkaisen päivän pörssihinnan ja ajastan manuaalisesti siihen tai yölle, mikäli kurssi miellyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 506 252
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom