Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Teslan Powerwall näyttää mielenkiintoisesti olevan vieläkin NMC tekniikalla toisin kuin lähes kaikki(?) kilpailijat jotka toimittaa LFP kemialla akustot, tämä varmaan selittää suurelta osin sen miksi hinta on Teslalla aika paljon kovempi. Toki valmis ratkaisu avaimet käteen mallilla niin haluttaessa.

Sivuhuomiona sen verran että en ehkä itse haluaisi reilun 10KWh NMC pakettia oman kotini seinien sisäpuolelle mutta tämäkin on sitten eri keskustelun paikka.
 
Teslan Powerwall näyttää mielenkiintoisesti olevan vieläkin NMC tekniikalla toisin kuin lähes kaikki(?) kilpailijat jotka toimittaa LFP kemialla akustot, tämä varmaan selittää suurelta osin sen miksi hinta on Teslalla aika paljon kovempi. Toki valmis ratkaisu avaimet käteen mallilla niin haluttaessa.

Sivuhuomiona sen verran että en ehkä itse haluaisi reilun 10KWh NMC pakettia oman kotini seinien sisäpuolelle mutta tämäkin on sitten eri keskustelun paikka.
On tuo kolmos generaatio lfp.
 
Tuossa päivityksessä Teslan voi pysäköidä alle 2m leveisiin parkkiruutuihin autoparkilla kun nykyinen sallii vain 2.2m tai suurempiin. Suomessa minimi taitaa olla 2m, joten aiemmin ei joka parkkiin ole päässyt.
 
Kyllähän tuo paneeleiden kanssa lienee oiva ratkaisu jos vain sallivat näiden käytön. Päivällä akku täyteen ja käyttää sitten illalla.

Ei tuo mitenkään vakuuttava systeemi ole. Tämä tyyppi oli hommannut vähän isomman systeemin, mutta eipä ollut Tesla saanut hommaa toimimaan ja parin vuoden tappelun jälkeen sai ilmeisesti rahat takaisin ja Tesla haki kamansa pois.

 
Varmaan muistatte kun Musk huuteli että alennukset pois ja yhtenäistetään hinnoittelu?
Noh… Alennukset tuli takaisin USAssa. Että varmaan kohta myös täällä.
 
Nyt näyttäisi lähteneen tuo uusi 2024.20.1 päivitys jakoon, eli kaarrevalot tulossa ja parannuksia ilmastointiin ja akun lämpötilan hallintaan kuumassa.

Saa nähdä miten toimii nuo kaarrevalot, tosin en ole oikein vielä matriisivalojakaan päässyt testaamaan kun päivitys tuli itselleni niin myöhään ettei ollut enää pimeää, mutta syyskuussa sitten varmaan jo tarvetta taas.
 
Varmaan muistatte kun Musk huuteli että alennukset pois ja yhtenäistetään hinnoittelu?
Noh… Alennukset tuli takaisin USAssa. Että varmaan kohta myös täällä.

Alet pois.
 

Liitteet

  • 1717740753696.png
    1717740753696.png
    28,7 KB · Luettu: 303
Tilalle tuotiin halvempi korko Model 3 malleihin poislukien Performance. Unlimited demand.
Eipä näytä koskevan suomea. Päälle 5% todellinen korko edelleen. Hieman polttelisi vaihto uuteen, mutta ei nykyisillä ehdoilla. 1v 8kk takuuta jäljellä, joten kiirettä ei ole. Model 3LR ja i4 ois varmaan ainoat todelliset kandidaatit. BYD Seal voisi ehkä jonkinlaisena mustana hevosena tulla kyseeseen myös, mutta vähän ristiriitaisia arvioita lueskellut siitä ja yhtä ristiriitaisia on tutun kokemukset Attosta.
 
Eipä näytä koskevan suomea. Päälle 5% todellinen korko edelleen. Hieman polttelisi vaihto uuteen, mutta ei nykyisillä ehdoilla. 1v 8kk takuuta jäljellä, joten kiirettä ei ole. Model 3LR ja i4 ois varmaan ainoat todelliset kandidaatit. BYD Seal voisi ehkä jonkinlaisena mustana hevosena tulla kyseeseen myös, mutta vähän ristiriitaisia arvioita lueskellut siitä ja yhtä ristiriitaisia on tutun kokemukset Attosta.
Tuohon peilaten Suomeen tulossa 3/y aleja tai intensiivejä lähiaikoina. Varmaan olettaa voi ainakin y mallin korkokampanjan jatkuvan ensi neljännekselläkin.
 
Jännä juttu, kun Model-Y takavetoista karvalakkimallia saa uutena halvemmalla kuin pari vuotta vanhat käytetyt. Mikähän koiran noihin uusiin malleihin on haudattuna?
 
Nettiautosta ei ainakaan uutta kalliimpaa takavetoa löytynyt. Vertaatko nelivetomalleja takavetoon?

Esim. Tuossa vuoden vanha karvalakkimalli hinta 44 800 euroa ja ajettuja kilometrejä vajaat 40k.
Model Y RWD 2023 käytetty

Jo alkuvuodesta hinnat olivat tippuneet myös Suomessa samalle tasolle tuon käytetyn kanssa ja muistan nähneeni, että Vetokujalta sai uuden Model Y:n vielä huhtikuussa tasan 44 000 eurolla. Länsinaapurista saa uuden vielä pari tonnia tuotakin halvemmalla.
Tekniikan Maailma
 
Esim. Tuossa vuoden vanha karvalakkimalli hinta 44 800 euroa ja ajettuja kilometrejä vajaat 40k.
Model Y RWD 2023 käytetty

Jo alkuvuodesta hinnat olivat tippuneet myös Suomessa samalle tasolle tuon käytetyn kanssa ja muistan nähneeni, että Vetokujalta sai uuden Model Y:n vielä huhtikuussa tasan 44 000 eurolla. Länsinaapurista saa uuden vielä pari tonnia tuotakin halvemmalla.
Tekniikan Maailma

Uusi maksaa nyt 45990e, eli tuo on uutta halvempi. Tällä hetkellä.
 
Ihan ajatuksen tasolla jos olisi nyt ostamassa käytettyä tesla model 3:sta, niin mitä kannattaa ottaa huomioon.
Onko joku vuosimalli tms. mitä ei missään nimessä kannata ostaa.

99% ajoistani kaupunkiajelua.

Onko esim tälläinen ok ?
https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/14338932

Ostaisin 22 mallisen tai uudemman ( Ryzen prossu, 60KwH akku jne ) ja alle 80tkm ajetun niin takuu vielä voimassa. Hintaero ei ole iso, esim

Tesla Model 3 Standard Range Plus 275hv | Autopilot | Adaptiivinen vakionopeudensäädin | Peruutuskamera Porrasperä 2022 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Hinnat on ilmeisesti nousseet Suomesss mikä on erikoista kun viime aikoina hinnat ovat laskeneet reippaasti esim. USA, Kiina ja Kengurumaassa.
Hinnat joustaa teslalla "reaaliajassa" kysynnän mukaan. Kysyntä usa:ssa ja vaikka suomessa ei ole aina sama niin sen takia hinnat voi mennä eri suuntiin. Perinteiset autoliikkeet/valmistajat myy vuoden lopussa varastoja tyhjäksi. Tesla tekee kysyntään reagointia melkein reaaliajassa tai vähintään kvartaalien lopussa. Teslan on helpompi reagoida kun se valmistaa ja myy autoja eikä ole valmistajan ja kuluttajan välissä autoliikkeitä.

FSD 12.4.1 näyttää menneen pienelle määrälle teslan ulkopuolisia testaajia. Ensimmäiset videot tuubissa mutta vielä ilman kuskin kommentteja.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti pilkun hellintää, mutta kuka ja missä ottaa alennusvaihteella varustetusta ne maksimikierrokset ulos, suomessa. :comp:
Villi heitto, että tuo viitattu 12k/kpm olis sen ~120km/h?
 
Onko tutkien etäisyys muuttunut? Ennen mielestäni tuli 30cm kohdalla STOP mutta nyt tulee 40cm.
 
Vielä jos neljännen kerran peräkkäin siirtävät tätä huoltoa ja rangerin tuloa kotiin, niin voi saatana. Hyvä joka viikko varautua ja järjestää keskiviikko klo 8-12 auto huollettavaksi kun itse tarvitsen töissä jatkuvasti autoa ja joka kerta tämä huollon siirto kerrotaan aiempana päivänä. Alkaa taas otsasuoni pullistua.
 
Saksassa Tesla tiputti kaikkien varastoautojen hintaa 6000€. Voimassa kesäkuun loppuun asti. Varmaan viikon sisällä alkaa muuallakin alet.

Ranskassa 5,5k€ ale tarjolla. Jobbareilta lähtee hiukset päästä? Saas nähdä alkaako miten näkymään käytettyjen hinnoissa Saksassa.
 
Ranskassa 5,5k€ ale tarjolla. Jobbareilta lähtee hiukset päästä? Saas nähdä alkaako miten näkymään käytettyjen hinnoissa Saksassa.
Jep. Lisäksi USAssa nyt uuteen Model 3 Performanceen saa lainatarjouksen.

Kovasti Elon vakuuttelee että uutta Yta ei tule tänä vuonna. Tosin miksi myöntäisi että tulisikaan koska pitäähän ne varastot saada myytyä.
 
Ranskassa 5,5k€ ale tarjolla. Jobbareilta lähtee hiukset päästä? Saas nähdä alkaako miten näkymään käytettyjen hinnoissa Saksassa.

Unohdit mainita, että nuo 6k alet on esittelyautoja joissa on ajettuja kilometrejä. Ei näitä perinteisiä uusia varastoautoja, joihin on saanu aiemmin aleja. Oli tuolla ehkä muutama 0km mutta ei 6ke alella, silti liikkeessä seisoneita kosketeltavina kun ovat demoautoja.

Edit: puhuttiin näköjään vielä eri asioista. Esittelyautoissa on näemmä normaaleja 2-5ke alennuksia jos on ajettuja autoja. Muutamien tonnien aleja esittelyautoille joissa 0km. Lisäksi uusiin autoihin sivu näyttää 5,5ke "alen" mutta on oikeasti bensasäästö. (Including the ecological bonus if eligible, Estimated fuel savings)
 
Viimeksi muokattu:
Unohdit mainita, että nuo 6k alet on esittelyautoja joissa on ajettuja kilometrejä. Ei näitä perinteisiä uusia varastoautoja, joihin on saanu aiemmin aleja. Oli tuolla ehkä muutama 0km mutta ei 6ke alella, silti liikkeessä seisoneita kosketeltavina kun ovat demoautoja.

Ihan konfiguraattorin kautta tehtaalta 2-3vk toimitusajalla ja lopussa antaa 5,5k€ alennuksen kun äsken kokeilin?
 
Ihan konfiguraattorin kautta tehtaalta 2-3vk toimitusajalla ja lopussa antaa 5,5k€ alennuksen kun äsken kokeilin?

Testasin, siinä 5500e vieressä on teksti:
Incluant le bonus écologique si éligible
Économies de carburant estimées

Käännettynä:
Including the ecological bonus if eligible
Estimated fuel savings
 
Y refresh voisi tulla vasta sitten kun on steer by wire ja 48V muutokset myös siinäkin. Samalla akkupaketti päivittää uusimpaan edukkaaseen.
Ehkä ei ole ihan vielä valmiita nuo tuotantoon? Tosin steer by wire olisi kyllä varmaan kiva jos saisi sitten valita minkälaisesta ohjauksesta tykkää kun ei ole mitään mekaanista välissä vaan kaikki moottoreilla ja softalla.
 
Y refresh voisi tulla vasta sitten kun on steer by wire ja 48V muutokset myös siinäkin. Samalla akkupaketti päivittää uusimpaan edukkaaseen.
Ei näytä tänä vuonna tulevan Kiinaan tai Eurooppaankaan juniper y päivitys. Suurin deal break itselle se nelivedon 650 wltp ja langaton lataustelakka autotalliin muu sitten aika se ja sama. Ei nuo latausnopeudet edes 1200v auta jos ei saa imutettua 2min 80% akkua, mutta tokihan sähkönkulutus pienempää 48v järjestelmällä on niin pienempi akku riittää 650 rangeen. Steer by wire töyssyihin ja sorateille mukavuutta tuo jos sellainen joskus tulee ja perffin mukautuva jousitus. Pitää kävästä testaamassa tuo Highland perf juurikin jousituksen takia jos olisi potentiaalinen vaihtoehto longrangelle kun juniper päivitys tulee uunista ulos.
 
Miksi Elon myöntäisi että tulisi? Muutenhan se vähäinenkin myynti sakkaisi.

48v on pelkkä joulukuusen valot sarjassa, yksi vika ja auto pimeänä. Steer by wiressa on viivettä. Kumpikaan näistä ei ole valmis massatuotanton autoihin.
 
Kyllä se cyberissä ja Lexuksessa ihan jees toimii käsittääkseni. Steer by wire siis. 48v järjestelmästä on käyttäjälle toistaiseksi enemmän haittaa kuin hyötyä. Autovalmistajalle toki pientä hyötyä, mutta noin ostomielessä yhdentekevä tekninen valinta.
 
Kyllä se cyberissä ja Lexuksessa ihan jees toimii käsittääkseni. Steer by wire siis. 48v järjestelmästä on käyttäjälle toistaiseksi enemmän haittaa kuin hyötyä. Autovalmistajalle toki pientä hyötyä, mutta noin ostomielessä yhdentekevä tekninen valinta.
Nopealla liikkeellä tuossa CTssä renkaat seuraa selkeällä viiveellä rattia. Liekkö se sitten hyvä vai huono asia? Itse tykkäisin jos renkaat osoittaa kaikissa tilanteissa sinne minne ratti näyttää.

edit. Reddit - Dive into anything

edit. Jokainen fps-pelejä pelannut tietää mitä tuommoinen 0.5sek lagi vaikuttaa. Juu ei se rata-auto ole mutta liikenteessä saattaa tulla ikäviä tilanteita vastaan. Tuo F-150 oli sitten ihan katastrofi samalla videolla.
 
Viimeksi muokattu:
Miettikääpä nyt paljonko normaali maantie ja moottoriajossa käytätte noita ääriasentoja. Tuo lagi ei merkkaa mitään, kun ne muutaman asteen muutokset tapahtuu hallitusti. Itsessään jo korkeaprofiilinen kumi aiheuttaa enempi ”lagia” jos mennään johonkin tolppakoeradalle ajamaan.
 
Miksi Elon myöntäisi että tulisi? Muutenhan se vähäinenkin myynti sakkaisi.

48v on pelkkä joulukuusen valot sarjassa, yksi vika ja auto pimeänä. Steer by wiressa on viivettä. Kumpikaan näistä ei ole valmis massatuotanton autoihin.
Itse uskon ja luulen syyksi puhtaasti 4d tutkan valmistuksen aloituksen vasta loppuvuodesta. Oli se sitten tuo hirain valmistama tai Teslan omilla spekseillä nerffattu versio, mutta onhan noita sumussa ajeluja nähty jo tarpeeksi ettei se fsd toimi kuin kesäkeleissä. 48v osia alkaa jo hybridien vuoksi olemaan halvalla niin tuskin enää este siihen siirtymiseen ja kohtuu halvalla kun ostaa isoja eriä 3/y. Tuo steer by wire lagi varmaan poistunee tai pienenee seuraavassa s/x iteraatiossa ennenkuin yleistyy 3/y.
 
Miettikääpä nyt paljonko normaali maantie ja moottoriajossa käytätte noita ääriasentoja. Tuo lagi ei merkkaa mitään, kun ne muutaman asteen muutokset tapahtuu hallitusti. Itsessään jo korkeaprofiilinen kumi aiheuttaa enempi ”lagia” jos mennään johonkin tolppakoeradalle ajamaan.
Minun ei ole ikinä tarvinnut käyttää äärimmäisen nopeita ohjausliikkeitä, tai kerran ehkä kun paku yritti liittyä kylkeen. Mutta on tuo vähän väärin sanottu että kukaan ei ikinä tarvitse niitä, paitsi sen kerran kun tarvitsee.
 
Itse uskon ja luulen syyksi puhtaasti 4d tutkan valmistuksen aloituksen vasta loppuvuodesta. Oli se sitten tuo hirain valmistama tai Teslan omilla spekseillä nerffattu versio, mutta onhan noita sumussa ajeluja nähty jo tarpeeksi ettei se fsd toimi kuin kesäkeleissä. 48v osia alkaa jo hybridien vuoksi olemaan halvalla niin tuskin enää este siihen siirtymiseen ja kohtuu halvalla kun ostaa isoja eriä 3/y. Tuo steer by wire lagi varmaan poistunee tai pienenee seuraavassa s/x iteraatiossa ennenkuin yleistyy 3/y.
Katsotaan nyt eka Elonin äänestys jos kaveri enää on firmassa hetken päästä.

Tutkaahan on tehty jo S/X malleihin mutta se että onko käytössä, niin ei välttämättä. Samaan aikaan tilattu miljoonilla lidareita käyttöön x. Elokuussa robotaxi ja jos tässä muuttuu itse laitteisto/sensorit se kertoo että nykyiset eivät pysty FSDn.

Tuota pientä lagia ei saisi olla edes nyt. Vaikka pieni mutta se vaikuttaa paljon jos tulee äkkiähetitilanne.
 
Minun ei ole ikinä tarvinnut käyttää äärimmäisen nopeita ohjausliikkeitä, tai kerran ehkä kun paku yritti liittyä kylkeen. Mutta on tuo vähän väärin sanottu että kukaan ei ikinä tarvitse niitä, paitsi sen kerran kun tarvitsee.

Tuskinpa ihan äärimmäiseen laitaan veivasit, joka normi ratilla vastaa noin 1,5 kierrosta.. ellet sitten driftannut vaaran paikan ohi.
 
Katsotaan nyt eka Elonin äänestys jos kaveri enää on firmassa hetken päästä.

Tutkaahan on tehty jo S/X malleihin mutta se että onko käytössä, niin ei välttämättä. Samaan aikaan tilattu miljoonilla lidareita käyttöön x. Elokuussa robotaxi ja jos tässä muuttuu itse laitteisto/sensorit se kertoo että nykyiset eivät pysty FSDn.

Tuota pientä lagia ei saisi olla edes nyt. Vaikka pieni mutta se vaikuttaa paljon jos tulee äkkiähetitilanne.
Se on sarjassa mikä on nopein: viiva, paska vai salama? Menet viivana vessaan ja vedät salaman housut kinttuun niin paska jo pöksyssä. Sitähän se Teslan kokeileva tyyli on ollut että jotain saavutetaan, mutta ekat saattaa kärsiä kun ei mennyt ihan putkeen. En ainakaan itse ole uskonut tuohon pelkkään kameraan että toimisi esim talvella. Eipä tosin nuo lidaritkaan ole olleet se suunta, joten pelkät sensorit ei ole ratkaisu vaan se softa kusee kaikilla ja siihen kun kirsikkana kakun päälle jokin sensori yhdistelmä niin avot. Eiköhän se musk vielä wanhana pappana vielä 10v päästä höpöheinissään letkauta jotain johtoportaassa.
 
Se on sarjassa mikä on nopein: viiva, paska vai salama? Menet viivana vessaan ja vedät salaman housut kinttuun niin paska jo pöksyssä. Sitähän se Teslan kokeileva tyyli on ollut että jotain saavutetaan, mutta ekat saattaa kärsiä kun ei mennyt ihan putkeen. En ainakaan itse ole uskonut tuohon pelkkään kameraan että toimisi esim talvella. Eipä tosin nuo lidaritkaan ole olleet se suunta, joten pelkät sensorit ei ole ratkaisu vaan se softa kusee kaikilla ja siihen kun kirsikkana kakun päälle jokin sensori yhdistelmä niin avot. Eiköhän se musk vielä wanhana pappana vielä 10v päästä höpöheinissään letkauta jotain johtoportaassa.
Kokeileva tyyli ei ole myynyt enää autoja. Ihmiset ovat alkaneet äänestämään jaloillaan ja lompakoillaan.

Jos muistelet autokoulua ja liukasta rataa niin pienikin liike tekee paljon, jos siinä esiintyy viive niin tällöin kuskista tulee matkustaja.
 
Kokeileva tyyli ei ole myynyt enää autoja. Ihmiset ovat alkaneet äänestämään jaloillaan ja lompakoillaan.

Jos muistelet autokoulua ja liukasta rataa niin pienikin liike tekee paljon, jos siinä esiintyy viive niin tällöin kuskista tulee matkustaja.
Aina ihmiset ostavat halvempia autoja ja niitä luvassa lisää. Se että y malli kenties maailman myydyin auto seuraavat pari vuotta ja edellinen vuosi tuskin kertoo ettei menekkiä riitä. Hyvä autohan tuo on ja jalostuu hetki hetkeltä helmemmäksi. Liekö omassa kategoriassaan tuleva VW golf. Paljonhan noita median clickbaiteja riittää että ei mene kaupaksi, mutta aika kumma juttu kun Tesla lyö tähän taloustilanteeseen todennäköisesti paremmat myynnit kuin viime vuonna. Autoalalla rankat hetket ja Tesla ainoana tekee tiliä sähköautoilla kun muut kompensoi tappiot voitoksi plugareilla ja polttiksilla. Aika epävarmassa juoksussa vielä steer by wire noinkin edullisiin autoihin kuin 3/y. Saattaapi jäädä high end mallien valikoimaksi.
 
Tuskinpa ihan äärimmäiseen laitaan veivasit, joka normi ratilla vastaa noin 1,5 kierrosta.. ellet sitten driftannut vaaran paikan ohi.
Ei siitä tarvitse itseensä ottaa. Fordi veti vielä paskemmin. Pitäydyn kannassani, lagia ei kaivata ohjaukseen olipa merkki mikä tahansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 506 180
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom