Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kiina ottaa kiinni, enää -1% viime vuoden luvuista.

Tosin viime vuonna kesäkuu oli todella hyvä... ja kesäkuun ensimmäinen viikko tänä vuonna ei (vakuutusmäärät 12k, alas tultiin yli 20% viime viikosta, ja viime vuoden vertailuviikosta riippuen noin saman verran)
 
Nyt Teslan sivuillakin mainostetaan 20k supercharging kilometriä kampanjassa.

Jos nyt ei jotain Lapin kierroksia lähtisi tekemään niin tuo riittäisi mulla 20+ vuotta. Paitsi jos alkaisi kotilatauksetkin tekemään Superilla. Sekin kyllä taitaisi olla realistista nykyään. Vielä kun saisi talven kalleimpana päivinä sen auton sähkön käyttöön kodin ilmalämpöpumppuun niin ois diili.
 
Tietääkö joku onko noissa supercharging kilometreissä jotain vanhenemisaikaa, vai ovatko voimassa loputtomiin (paitsi tesla.com ehdoissakin mainitussa omistajanvaihdossa kilometrit eivät siirry)?
 
Tietääkö joku onko noissa supercharging kilometreissä jotain vanhenemisaikaa, vai ovatko voimassa loputtomiin (paitsi tesla.com ehdoissakin mainitussa omistajanvaihdossa kilometrit eivät siirry)?
Joku mainitsi, että olisi 24kk voimassa. Ei omakohtaista kokemusta.
 
Kyllä nyt on klikkaukset lähellä Model Y Long Range AWD osalta. Muita samassa tilanteessa? Olisi korkotarjous ja tuo 20.000 ilmaista kilometriä ainakin nykyiseen bensa-autoon toisi jonkinlaisen rahanarvoisen edun.

Vielä sitä uskoo jotenkin, että kohta tulee joku -4.000 euroa per malli alennus. Sanooko jonkun muun kristallipallo samaa?
 
Kyllä nyt on klikkaukset lähellä Model Y Long Range AWD osalta. Muita samassa tilanteessa? Olisi korkotarjous ja tuo 20.000 ilmaista kilometriä ainakin nykyiseen bensa-autoon toisi jonkinlaisen rahanarvoisen edun.

Vielä sitä uskoo jotenkin, että kohta tulee joku -4.000 euroa per malli alennus. Sanooko jonkun muun kristallipallo samaa?

Onhan siinä aikaa kun auto toimitetaan, kerkeää vielä perua jos tulee ale. Ja etköhän saa sitten neuvoteltua sen siihen tilattuun myös, jos tulee ennen luovutusta. Ja jos aiot yli tuon ajan odotella, et taida oikeasti tarvita autoa nyt. Noita hinnanalennuksia on mahdoton ennustaa, eli kannattaa ostaa auto nyt ja nauttia siitä. Sitten kolmen-neljän vuoden päästä kun olet tuota ehkä myymässä, se pari tonnia ei paljoa mielessä enää ole.

Täällä on ainakin -23 LR MY AWD maistunut erittäin hyvin viime syksystä lähtien.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisemmin taisit sanoa että 2025 on Meksikon tehdas pystyssä ja next gen tulee sieltä? En tosin usko että next gen tulee edes vuonna 2027. Niin paljon muutoksia ja muuta nyt ilmassa.
Et kyllä tainnut edes uskoa viimeksi puhuttaessa, että tuo halpuutettu Tesla 2.5 tulee ensi vuonna, mutta nyt mieli muuttunut? Se on totta, että 2025 next gen platformia uskoi moni myös itsekin puoli vuotta sitten, mutta teslalla tuppaa nuo aikataulut muuttuvan ja sen jälkeen tosiaan kun tuo next gen platform siirrettiin hamaan tulevaisuuteen niin tuli julki että samaan 3/y platformiin lyödään kiireellä halvemmat osat (Tesla 2.5) ja ens vuonna uunista ulos. Tämmöistä tämä on jatkuvaa käymisteitse tuotettua nektaria Teslan säädöt.
 
Tuommoinen optimusbotti kiinnostelis kyllä sisäköksi laittaa. Voi kyllä olla pelkkä kastelukannulla heiluja alkuvaiheessa, mutta siinä vaiheessa kun osaa roskat viedä ja vaikka imuroida niin lähtee tilaukseen.
Sellaisella robotilla olisi varmaan hintaa yli 200k€. Verrokkina Spot on maksanut 2022 kaikilla herkuilla yli 200 k€:
 
Sellaisella robotilla olisi varmaan hintaa yli 200k€. Verrokkina Spot on maksanut 2022 kaikilla herkuilla yli 200 k€:
Optimusta on suunniteltu massavalmistus ja hinta edellä toisin kuin boston dynamicsin spot:ia. Riippuen miten tulkitsee elonin optimismia niin muutamista kymppitonneista ylöspäin hinta. Jos saa arvata niin maksaa todellisuudessa saman kuin joku model y kun hinta pompsahtaa todellisuuden iskiessä silmille.

Elon Musk says that Optimus, Tesla’s general-purpose humanoid robot, should cost “less than half the price of a car”

 
Optimusta on suunniteltu massavalmistus ja hinta edellä toisin kuin boston dynamicsin spot:ia. Riippuen miten tulkitsee elonin optimismia niin muutamista kymppitonneista ylöspäin hinta. Jos saa arvata niin maksaa todellisuudessa saman kuin joku model y kun hinta pompsahtaa todellisuuden iskiessä silmille.



Niin, voihan sitä luvata mutta vaikea kuvitella että nykyteknologialla voisi tuollaisen valmistaa siten että hinta jäisi kymppeihin. Ehkä Tesla vetäisee jonkin ässän hihasta ja saa hinnan painettua todella alas mutta aika näyttää. Ja vaikka se olisi robotiksi edullinen vaikkapa 20 k€ niin tulisi siinä imuroinnille hintaa :D
Mutta se offtopicista! Toki onhan Optimus Teslan valmistama :)
 
Niin, voihan sitä luvata mutta vaikea kuvitella että nykyteknologialla voisi tuollaisen valmistaa siten että hinta jäisi kymppeihin. Ehkä Tesla vetäisee jonkin ässän hihasta ja saa hinnan painettua todella alas mutta aika näyttää. Ja vaikka se olisi robotiksi edullinen vaikkapa 20 k€ niin tulisi siinä imuroinnille hintaa :D
Mutta se offtopicista! Toki onhan Optimus Teslan valmistama :)
Teslallahan ovat suunnitelleet ja rakentaneet omia osia kuten toimielimiä massavalmistus ja hinta edellä kun hyllykamasta ei löydy sopivaa.

Jos tesla saa botin vaikka 50k$ hintaan ja korvaa ihmisen linjastolla niin ei kauaa mene ja laite oli ilmainen versus kalifornia/texas palkat. Ei noi varmaan alkuvaiheessa ole kuluttajille tulossa käyttöön.
 
Et kyllä tainnut edes uskoa viimeksi puhuttaessa, että tuo halpuutettu Tesla 2.5 tulee ensi vuonna, mutta nyt mieli muuttunut? Se on totta, että 2025 next gen platformia uskoi moni myös itsekin puoli vuotta sitten, mutta teslalla tuppaa nuo aikataulut muuttuvan ja sen jälkeen tosiaan kun tuo next gen platform siirrettiin hamaan tulevaisuuteen niin tuli julki että samaan 3/y platformiin lyödään kiireellä halvemmat osat (Tesla 2.5) ja ens vuonna uunista ulos. Tämmöistä tämä on jatkuvaa käymisteitse tuotettua nektaria Teslan säädöt.
En usko että ens vuonna näkee tuota halvempaakaan 2.5 mallia.
 
Eikö tutkallisessa ollut STOP ennen 30cm kohdalla? Eteenpäin yhä 30cm mutta taakse 40cm. Uusin 20.1 inessä.
 
Nyt on vaihtunut 20000km Supercharging promo tähän pelottelubanneriin:

1718265407827.png
 
Missä kohtaa tuo tuontitulli tulee kannettavaksi? Auton saapuessa EU:n vai sillloin kuin se myydään täällä? Jos tuodessa, niin kiinassa lienee tällä hetkellä suht iso läjä autoja, jotka voisi tuoda asap EU-alueelle tullien välttämiseksi. Tietysti asiakkaalle ei kerrota joutuiko yritys maksamaan lisätullin vai ei. Taskurahojahan tuo lisätullin tuoma korotus on kokonaisuudessa, mutta pelottelutaktiikka voi tuoda vähän helpotusta Elonin kesäkuun ilmaveiviin.
 
Missä kohtaa tuo tuontitulli tulee kannettavaksi? Auton saapuessa EU:n vai sillloin kuin se myydään täällä? Jos tuodessa, niin kiinassa lienee tällä hetkellä suht iso läjä autoja, jotka voisi tuoda asap EU-alueelle tullien välttämiseksi. Tietysti asiakkaalle ei kerrota joutuiko yritys maksamaan lisätullin vai ei. Taskurahojahan tuo lisätullin tuoma korotus on kokonaisuudessa, mutta pelottelutaktiikka voi tuoda vähän helpotusta Elonin kesäkuun ilmaveiviin.
Samaan sarjaan kuin korkotarjous mikä piti loppu 31.8.2023.
 
Niin, voihan sitä luvata mutta vaikea kuvitella että nykyteknologialla voisi tuollaisen valmistaa siten että hinta jäisi kymppeihin. Ehkä Tesla vetäisee jonkin ässän hihasta ja saa hinnan painettua todella alas mutta aika näyttää. Ja vaikka se olisi robotiksi edullinen vaikkapa 20 k€ niin tulisi siinä imuroinnille hintaa :D
Mutta se offtopicista! Toki onhan Optimus Teslan valmistama :)
Joo ei varmaan alta 30k lähde Suomessa. Jokainen miettii mikä arvo on langattomalla latausaseman helppoudella, fsd helpotuksella liikenteessä tai botin imuroinnilla. Tuleehan noiden hinnat 10v päästä alemmas jos haluaa odotella.
 
Eihän tuo ole vielä tiedossa miten ison tullin EU noille laittaa.

On, Kiinasta tuoduille Tesloille pamahtaa 21% lisätulli 1.7 lähtien.

Käsittääkseni tulli kannetaan sillä hetkellä kun auto tulee EU satamaan kuten tullit yleensä menee.

Jos Model 3:n veroton/tulliton hinta tällä hetkellä on about 25k€ (hatusta heitetty) niin lisätulli 21% tarkoittaa karkeasti 5000e hinnanousua jos katteet pysyy samana. Tämä siis hatusta vedetty esimerkki suuruusluokista mistä puhutaan.
 
It is understood that Tesla cooperated with the EU and may initially face the 21% tariff. The EU indicated this could be revised next month to its own individually calculated duty rate after assessing evidence submitted by the US company.

Miten tuo sitten siirtyy autojen myyntihintoihin, niin sitäpä ei osaa sanoa...
 
On, Kiinasta tuoduille Tesloille pamahtaa 21% lisätulli 1.7 lähtien.

Käsittääkseni tulli kannetaan sillä hetkellä kun auto tulee EU satamaan kuten tullit yleensä menee.
Eilen vielä uutisoitiin että Teslan osalta tuon suuruutta ei oltu vielä päätetty, mutta ilmeisesti sitten väärää tietoa.
 


Miten tuo sitten siirtyy autojen myyntihintoihin, niin sitäpä ei osaa sanoa...
Guardianin linkin takaa löytyviin laskelmiin ei kannata ainakaan sitten luottaa. Idiootit ovat vaan laskeneet %-määrän lisää auton hintaan. Kiina-autoissahan on jo nyt joku 10% tariffi ja sitä ei suinkaan lasketa Guardianin esimerkin mukaisesti verollisesta myyntihinnasta.

e: Tässähän siis on alkulähde: Press corner
 
Iso paukku, mitenköhän toi maksetaan?
Se maksetaan osakkeina. Toki vielä on iso show lakijuttujen kanssa että tuo oikeasti voi edetä. Lisäksi osakkaiden piti aika oli 5v mikä ilmeisesti alkoi vuodesta 2018 eli voi ns. myydä heti kun saa.

Tuo Teksasiin siirto ei oikein aukea, että miksi. Ainut etu tulee verotuksesta.
 
Ymmärtääkseni delaware osavaltiossa on jonkinlaisia vähemmistöosakkaita suojelevia säännöksiä ja Teksasissa ei ole. Delawaren lakien mukaan ilmeisesti 60% tai mikään enemmistö osakkaista ei voi tehdä päätöstä jolla yhdelle osakkaalle annetaan valtava läjä rahaa muitten osakaitten jäädessä ilman vaan kaikkia osakkaita pitäisi kohdella tasapuolisesti kuten lait on myös Suomessa. Teksasissa varmaan kaikki on mahdollista.
 
Oikeasti on kyllä jo melkoinen ihme, että Muskia ei ole alettu savustetamaan koko firmasta ulos, kun hän on henkilökohtaisesti toilaillut koko brändin arvostuksen ihan suohon verrattuna aiempaan. Puhumattakaan muista typeristä obsessioistaan, joiden seurauksena koko firma kärsii.

https://www.nettiauto.com/tesla/cybertruck/14361086

Tax Free eli Jenkkilästä Suomeen joku myy 145000€ hintaan Cypertruckkia.

Voi olla vähän hiljaista kyllä kauppojen kanssa, kun eipä tuota taida Suomessa saada edes kilpiin...
 
Oikeasti on kyllä jo melkoinen ihme, että Muskia ei ole alettu savustetamaan koko firmasta ulos, kun hän on henkilökohtaisesti toilaillut koko brändin arvostuksen ihan suohon verrattuna aiempaan. Puhumattakaan muista typeristä obsessioistaan, joiden seurauksena koko firma kärsii.

Voi olla vähän hiljaista kyllä kauppojen kanssa, kun eipä tuota taida Suomessa saada edes kilpiin...

Mahtaa olla kuitenkin pieni mutta äänekäs vähemmistö tätä mieltä, kun tuota äänestystä miettii.
 
1718365837145.png


Melkoista pyllymäkeä on kyllä tultu 2022 alusta. Mutta ehkä se ydinfanikunnan kulttimentaliteetti vielä sitten kantaa.

Huonoltahan tuo näyttää. Tuon dipin ihmisten täytyy sitten valita autoksi sellainen, jonka toimitusjohtajasta he pitävät. Veikkaan että tuo laantuu ja kohta on muodikasta vihata jotain toista julkisuuden ihmistä, kuten aina käy. "Viha" kumpuaa kuitenkin ilmeisesti lähinnä joidenkin ihmisten mielestä sopimattomista somepostauksista. En ole itse asiaan kauheasti perehtynyt ja Elonille mahtaa olla ihan oma ketju, eli ei keskustelua siitä tänne.

Teslan auton omistajat kuitenkin pitävät ainakin autoistaan, Tesla sai vuonna 2023 ensimmäisen sijan muun muassa merkkiuskollisuudesta.


"For 2023, the Tesla brand scored repeat wins for 'Overall Loyalty to Make', 'Highest Conquest Percentage', "Alternative Powertrain Loyalty to Make' and 'Ethnic Market Loyalty to Make.' The popularity of both the Model 3 and Model Y among current owners, along with the brand's ability to attract many ICE customers to the BEV space, contributed to Tesla's multiple awards for the second year in a row."
 
Huonoltahan tuo näyttää. Tuon dipin ihmisten täytyy sitten valita autoksi sellainen, jonka toimitusjohtajasta he pitävät. Veikkaan että tuo laantuu ja kohta on muodikasta vihata jotain toista julkisuuden ihmistä, kuten aina käy. "Viha" kumpuaa kuitenkin ilmeisesti lähinnä joidenkin ihmisten mielestä sopimattomista somepostauksista. En ole itse asiaan kauheasti perehtynyt ja Elonille mahtaa olla ihan oma ketju, eli ei keskustelua siitä tänne.

Vitsihän on siinä, että useimpien autofirmojen toimitusjohtajista ei erityisemmin tarvitse pitää tai olla pitämättä, koska heidän näkyvyytensä automaailman ulkopuolella on niin vähäistä, ja he ovat enimmäkseen aikuisen tavalla käyttäytyviä, vastuullisen asemansa ymmärtäviä ns. "normaaleja" ihmisiä. Itse ajelen Renaultilla, eikä minulla ole aavistustakaan, kuka Renaultin pomo tällä hetkellä edes on.

Musk sen sijaan tunkee jatkuvasti silmille, haluaa sitä tai ei, ja siksi häntä kohtaan tunnettu viha ei pääse ajan kanssa laantumaan, vaan pikemminkin pikkuhiljaa lisääntyy. Jos Musk pitäisi edes muutaman kuukauden tauon sometrolliperseilystä ja kulttuurisodan lietsomisesta, niin ehkäpä tuo consumer attitudes -käppyrä kääntyisi sitten taas yläviistoon.
 
Luulin, että HW4 olisi ottanut jo tuulta alleen mutta ei. Jää selkeästi välimalliksi kun HW5 tulossa aivan pian. Kauankohan sillekin koulutus kestää?
Robotaxi onkin vain palvelu ja ei välttämättä tarjoa ns. omaa autoa tuotteeksi vaan se sama lupaus mikä tehtiin vuonna 2018 tjsp.
 
Luulin, että HW4 olisi ottanut jo tuulta alleen mutta ei. Jää selkeästi välimalliksi kun HW5 tulossa aivan pian. Kauankohan sillekin koulutus kestää?
Robotaxi onkin vain palvelu ja ei välttämättä tarjoa ns. omaa autoa tuotteeksi vaan se sama lupaus mikä tehtiin vuonna 2018 tjsp.
Tuon mukaan noita uusia hardwareja tullut parin vuoden välein paitsi tuosta hw3 hyppäys nykyiseen kesti varmaan komponenttipulan vuoksi about 4 vuotta. Nythän tuo palautuu taas normi sykliin jos tuo aikataulu pitää paikkansa. Eiköhän tuohon hw3 vielä leivota päivityksiä 5 vuoden päästäkin niin tuskin tämä nykyinen rauta sen kummemmin väliin putoaja on. Eipä siinä että uskoisin tuon hw5 vielä aitoa lvl5 autonomiaa saavuttavan joka säällä ja joutuu varmaan sinne hw7-hw8 menemään jos haluaa nukkua takakontissa ajon aikana. Tahtoo aina tulevan corner casen corner case ja rauta kun paranee niin softakin jalostuu ohessa paremmaksi. Sitten kun se aito lvl5 autonomia toimii hw7 niin jossain määrin nerffattuna se toimii näissä nykyisissäkin raudoissa.
 
Perkele, että Teslan osakkeita on raskasta omistaa, kun kaikki keskustelu sotketaan Muskia fanittavien kultin jäsenten toimesta somessa ja erilaisilla foorumeilla.

Ja yllättävän moni Teslan pienosakkaistakin omistaa Teslaa vain koska se on niille joku uskonto ja Musk jonkin sortin messias. Juuri ihan oikeasti päätettiin, että kaikkien nykyisten omistajien omistusosuutta Teslasta dilutoidaan, jotta yksi suuryritysten epälojaaleimmista toimareista saa lisää valtaa ja omistusosuutta yrityksestä. Siis se sama toimari jonka vahtivuorolla Teslan huima etumatka sähköautoissa on sulanut huimaa vauhtia ja uusia malleja ei ole tullut ollenkaan eikä Teslalla oli suosituimpiin pienautosegmentteihin (B-, ja C-segmentit) yhtään mallia nyt kun niihin alkaa kilpailijoilta tulemaan malleja. Samalla Tesla pumppaa massiivisesti resursseja siihen, että se saisi aikaan tekoälyn joka voisi kilpailla jonkun vitun Uberin kanssa ja tälle enemmistä pienosakkaistakin hurraa.
 
Eikö Summon ominaisuus olekaan enää saatavilla Suomessa? Mielestäni vielä viime vuonna lainateslalla tuota kokeilin. Autopark ominaisuuden luulin myös olevan jo taputeltu juttu.

1718440790940.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 504 450
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom