Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viestien kommentoiminen itsessään itse ketjun aiheeseen liittymättä on metakeskustelua ja offtopicia, eikä sallittua niin tässä ketjussa kuin missään muuallakaan. Keskitytään siis ketjun aiheesta keskustelemiseen, ei toisista käyttäjistä tai heidän tekemisistään.@Juha Kokkonen Olisiko tässä ketjussa paikallaan todeta, että Teslan kannalta ikävätkin asiat kuuluvat ketjun agendaan ja ko. asioista keskustelu ei kaipaa seurakseen mitään "negatiivista kitinää ketju täynnä" nollapostauksia? Tämäkin sinällään hyvä toimituskeskustelu paskottiin "negaajat negaa" nollapostauksilla ja tahallisella väärinymmärtämisellä.
IMHO Teslan tilanteesta keskustelu kuuluu tesla-ketjuun, ei yleiseen sähköautoketjuun.
Onko "Kotisivu" ongelmaa korjattu?Uus softa, 2024.20.1 luiskahti tulla. Näköjään nyt korjasivat tuon voimapalkinkin. Nyt on iso ja selkeä. Muita parannuksia mm. kaarrevalot ja kuuman sään parannukset.
Eteenpäin oli 30cm mutta taakse oli 40cm eli nyt on 30cm taas?Muuta huomattua:
-Vöiden pimputus kuuluu nyt pidempään kun polkasee jarrusta auton käyntiin jos ei vyö kiinni
-Parkkisensoreilla näytetään taas 30Cm asti
-Ihan kuin varotusäänien volyymi olisi pienemmällä, esim.juuri tuo vöiden pimputus. Joe Mode itellä ollut aina päällä.
Oletteko käyttäneet tuota latauksen ajastusta. Mä vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa oikeastaan tajusin sen olemassaolon ja kokeilin. Olisi se varmaan pörssisähköilyä ajatellen ihan näppärä feature jos toimii luotettavasti.
A case in California court over whether Tesla deceived customers with its statements about full self-driving technology will go forward, bucking Tesla’s attempts to get the case to be thrown out before trial
Itse käytän Gridiota, joka toimii myös hyvin.Käytän Synergiä ajastamaan Teslan lataukset pörssisähkön halvimpiin hetkiin, hyvin toimii!
Linkki
Tänään putkahti mainoskirjettä sähköpostiin jossa 30.6 mennessä uuden auton vastaanottaneelle 20k SC-kilometriä. Lisänä Y-mallistoon (sis. Longrange & perf.) 1,99% korko plus kulut. Voi siis olla että hinnanalennuksia ei tosiaan tämän kvartaalin osalta tule…?
Edelleen lukee kotisivu.Onko "Kotisivu" ongelmaa korjattu?
Kyllä, eteen että taaksepäin näyttää 30cm asti ja sitten tulee stop.Eteenpäin oli 30cm mutta taakse oli 40cm eli nyt on 30cm taas?
Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa
Siirto on siirto, ei siihen voi vaikuttaa kun sulla on vaan yhden verkon piuhat taloosi. Pörssisähkö voi olla negatiivistakin hintaa yöllä, mutta jokaiseen käytettyyn kilowattiin tulee verkkoyhtiön siirtomaksu just sellaisena kuin se sattuu olemaan.
Siirto on siirto, ei siihen voi vaikuttaa kun sulla on vaan yhden verkon piuhat taloosi. Pörssisähkö voi olla negatiivistakin hintaa yöllä, mutta jokaiseen käytettyyn kilowattiin tulee verkkoyhtiön siirtomaksu just sellaisena kuin se sattuu olemaan.
Miten siis pystyt tuon ajastuksen tekemään? Keskusteleeko tuo appi Tesla-sovelluksen kanssa?Käytän Synergiä ajastamaan Teslan lataukset pörssisähkön halvimpiin hetkiin, hyvin toimii!
Linkki
Teslan sivuilla mainostetaan vain 10k superia, kummankohan tässä saa kun tilaus itsellä sisällä ja juhannusviikolla arvioitu toimitus.
Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa
Juuri nyt ei kannata ostaa Teslaa. Ennustan kunnon hinnan alea myös Suomeen. Tuo koron alennus ja ilmaiset superit ennakoi sitä, tai sitten ei?
Tesla on alentanut jälleen hintojaan – näin paljon maksaa nyt Model 3:n vuokraaminen - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)
Tosiaan jos Model 3:sesi on parkkitutkilla ja amd ryzenillä, Vision parkkiavustimen saa valikosta päälle jos olet saanut ja asentanut kevätpäivityksen. Intel Atom prosessorilla oleviin ei saa.Oma kolmonen takuuhuollossa ja sain loaneriksi uudenkarhaen Y:n jossa tuo Vision homma joka kolmosesta puuttuu (vain tutkat). Se tuossa visionissa on parempi tutkiin verrattuna että näen miten lähellä olen ojaa kun peruutan ulos pihasta.
On Atomilla oma auto. Kaiken kaikkiaan tykkään kyllä enemmän perustutkista ja tuo mainitsemani tilanne on ainut jossa kaipaan Visionia.Tosiaan jos Model 3:sesi on parkkitutkilla ja amd ryzenillä, Vision parkkiavustimen saa valikosta päälle jos olet saanut ja asentanut kevätpäivityksen. Intel Atom prosessorilla oleviin ei saa.
Jotta totuus ei unohtuisi, niin kannattaa se rumahko 7-8% pudotus kokonaismäärässä ja markkinaosuudessa kuitenkin huomata. -1% Kiinan sisämarkkinalla viime vuoteen ei sinällään ole huono lukumäärä, mutta 2M jää haaveeksi ilman ihmeitä. Ja kun tuotanto ei kasva, markkinaosuus tippuu markkinan kasvaessa.Kiina ottaa kiinni, enää -1% viime vuoden luvuista.
Jotta totuus ei unohtuisi, niin kannattaa se rumahko 7-8% pudotus kokonaismäärässä ja markkinaosuudessa kuitenkin huomata. -1% Kiinan sisämarkkinalla viime vuoteen ei sinällään ole huono lukumäärä, mutta 2M jää haaveeksi ilman ihmeitä. Ja kun tuotanto ei kasva, markkinaosuus tippuu markkinan kasvaessa.
Tesla China domestic sales in May see 75.73% MoM and 29.89% YoY rise
Data from by the China Passenger Car Association (CPCA) indicates that Tesla sold a total of 55,215 units in the domestic market in May 2024.www.teslarati.com
Tekstiä noin 20 riviä ja 1/4 liittyi suoraan siihen mihin viittasin. Teslarati kun on lähteenä, niin voinee luottaa siihen, että ei luvut ainakaan Teslan kannalta liian huonosti ole esitetty. Mr. Pircherin tweetistä varmaan vaan vahingossa jäi nämä ikävämmät luvut pois.Puhut totuuksista, mutta viljelet vain omaa arviotasi haaveiden toteutumatta jäämisestä Teslan myynneistä. Kumpi se on? Totuus (ilman järkevää lähdettä ja arviota) vai oma haaveesi?
Mistä vedit tuon 7-8% ja minkä pudotus se on? Hankala vastata kun et viittaa tuossa lähteessa mihinkään kohtaan. Ei viittisi laskimen kanssa tuota koko sivua käydä läpi.
With this in mind, Tesla China accounted for 6.87% of the country’s NEV segment. This is a 4.66% improvement compared to April 2024 but a 7.33% decline from the company’s NEV share from May 2023, as per CNEV Post’s estimates. Tesla also accounted for 11.15% of China’s BEV segment in May 2024. This represents a 7.76% month-over-month improvement from April 2024 and a 10.96% improvement from May 2023.
From January to May 2024, Tesla China’s wholesale figures were tracked at 355,616 units, a 7.12% decline compared to the same period last year. Tesla’s drop in the domestic Chinese market is less notable, with the EV maker selling 219,056 units in the domestic automotive market from January to May 2024. Such a number represents a minor 0.38% decline year-over-year.
Tekstiä noin 20 riviä ja 1/4 liittyi suoraan siihen mihin viittasin. Teslarati kun on lähteenä, niin voinee luottaa siihen, että ei luvut ainakaan Teslan kannalta liian huonosti ole esitetty. Mr. Pircherin tweetistä varmaan vaan vahingossa jäi nämä ikävämmät luvut pois.
Hillitses vähän käytöstäsi.
Juuri nyt ei kannata ostaa Teslaa. Ennustan kunnon hinnan alea myös Suomeen. Tuo koron alennus ja ilmaiset superit ennakoi sitä, tai sitten ei?
Tesla on alentanut jälleen hintojaan – näin paljon maksaa nyt Model 3:n vuokraaminen - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)
Niin, aivan oikein. Mitäs sä luulet sen tarkoittavan, kun päätehtaalla on tuon verran miinusta taulussa ja tehtaita seisotetaan muuallakin jo aiemman huomattavan vajaakäytön lisäksi? Ja siltikin varastomäärät kasvoi Q1:llä reilusti. Mut nyt heippa, en näe jatkossa enää viestejäsi.Niin tuossa sun 7-8% on myös Kiinan ulkopuolelle myydyt, eli ainakin eurooppa, australia ja olikohan kanada kans tuossa. Ja mitä lie muita. Sen luvun muutosta arvioitaessa pitää katsoa jo useampaa eri markkinaa ja niiden syitä (onko sinne tullut autoja saksasta tai jenkeistä kiinan sijaan), eli se on turha yksittäinen luku. 7 ja 8 ovat mielestäni vielä myös kummatkin kauniita numeroita.
Tuo Kiinan kotimaan myynti, jonka mainitsit olevan 1% (oikeasti 0,38%) pienempi, näyttää todella hyvältä! Ennätysvuoden vauhtia siis mennään siellä ainakin.
Kyllä, ohjaa Teslaa lataamaan halvimpina tunteina. Pitää kirjautua Tesla-tunnareillaMiten siis pystyt tuon ajastuksen tekemään? Keskusteleeko tuo appi Tesla-sovelluksen kanssa?
Norja ei ole EU maa. Joten tuohon tulee tullit ja alvit päälle.Piti ihan mennä katsomaan Teslan Norjan sivuja ja tosiaan, Model 3 alkaa nyt 28 000€. Siihen tulee jotain maksuja päälle, mutta ostosta viimeistellessä takavedon hinta on yhä vähän alle 31 000€. Norjassa ei ilmeisesti makseta ALV:a sähköautoista, ainakaan Teslan sivujen mukaan.
Mikä estää ostamasta autoa Norjasta, varsinkin jos tuntee jonkun paikallisen kaverin siellä joka suostuu tilauksen tekemään? Sitten käy hakemassa Suomeen, eikä Suomessa sähköautosta ole autoveroa, mutta joutuuko ALV:n jotenkin kuitenkin maksamaan?
Ei ollut tuossa mitään uutta. Aina kun Tesla esittelee uuden tuotteen niin eipä ole heti huomenna ollut myynnissä siis miksi robotaksi olisi heti kohta ovella? Nykyiseen platformiin jo luvattiin halpuutettu versio ensi vuodelle, siinäkään mitään uutisoitavaa ole. Tiedossa oli viivästys model2 ja huikea paljastus että putkahtaa 2027 omfg
Ehkä on parempiakin linkkejä kuin amp mutta ohittaa maksumuurin.
Teslan IR saattoi vahingossa kertoa että robotaxi on konseptitason julkaisu johon menee vielä vuosia kunnes se etenee. Ensi vuonna nykyiseen rautaan jne. perustuva halvempi malli ja vasta 2027 next gen alusta jne. aka Model 2 ilmeisesti.
Aikaisemmin taisit sanoa että 2025 on Meksikon tehdas pystyssä ja next gen tulee sieltä? En tosin usko että next gen tulee edes vuonna 2027. Niin paljon muutoksia ja muuta nyt ilmassa.Ei ollut tuossa mitään uutta. Aina kun Tesla esittelee uuden tuotteen niin eipä ole heti huomenna ollut myynnissä siis miksi robotaksi olisi heti kohta ovella? Nykyiseen platformiin jo luvattiin halpuutettu versio ensi vuodelle, siinäkään mitään uutisoitavaa ole. Tiedossa oli viivästys model2 ja huikea paljastus että putkahtaa 2027 omfg
Mitäs sä luulet sen tarkoittavan, kun päätehtaalla on tuon verran miinusta taulussa ja tehtaita seisotetaan muuallakin jo aiemman huomattavan vajaakäytön lisäksi?
Joo ei, koska muilla automerkeillä ei ole väliä mitä tehtaalta auton saat, Teslalla on.Ei taida olla mistään muusta automerkistä näin kiivasta keskustelua tehtaista? Tai ei taida käytännössä missään olla oikein minkäänlaista keskustelua minkään muun merkin tehtaasta ylipäätään? Harva varmaan edes tietää minkään muun merkin tehtaiden sijainteja?
Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?Joo ei, koska muilla automerkeillä ei ole väliä mitä tehtaalta auton saat, Teslalla on.
Tuossa on sen verran perää, että henkilökohtaisesti halusin autoni Berliinin tehtaalta, enkä Kiinasta. Ei siinä auton laadussa sinänsä pitäisi suuria eroja olla. Välillä on ollut myös jotain sellaista, että toiseen tehtaaseen on tullut uudistuksia ensin, niin silloin on kannattanut valita toinen tehdas. Esim pehmeämmät iskarit taisi tulla Berliiniin ensin. Nyt en ole seurannut, että miten tuo on ollut lähiaikoina. Ainakin penkit on ollut Model Y:ssä erit Kiinan ja Berliinin tehtaiden välillä. Berliinin tehtaan penkit vähän paremmin tukevat, erottaa tuplatikkauksesta sivutuissa istuimessa.Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
Saksasta noi Y:t kai nykyään tulee mikä on kai Ok. Joskus 3 tuli Kiinasta ja Jenkeistä satunnaisesti ja jenkkiversiot oli aika kehnoja.Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
Nyt Teslan sivuillakin mainostetaan 20k supercharging kilometriä kampanjassa.Teslan sivuilla mainostetaan vain 10k superia, kummankohan tässä saa kun tilaus itsellä sisällä ja juhannusviikolla arvioitu toimitus.
Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa
Nyt Teslan sivuillakin mainostetaan 20k supercharging kilometriä kampanjassa.
Ei taida olla mistään muusta automerkistä näin kiivasta keskustelua tehtaista? Tai ei taida käytännössä missään olla oikein minkäänlaista keskustelua minkään muun merkin tehtaasta ylipäätään? Harva varmaan edes tietää minkään muun merkin tehtaiden sijainteja?
Tai itselläni ei ainakaan ole mitään käsitystä missä aiemmat autoni on valmistettu.
Ei voi mainita, mutta jos ottaa elohopean tai purppuranpunaisen niin on varma Saksa. Myöskin Performancet on kaikki saksasta.Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.
Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.
Kolmosella (LR) motari taittuu 130-140 nopeuksilla n. 20:n kulutuksella. En tiedä sitten kuinka iso ero on Y:hyn, joka isompi ja korkeampi auto.Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.
Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.
Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.
Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.
Aika vähän kulutti ainakin tuo oma Y LR, kun se seisoi hieman päälle viikon lentokentän parkkihallissa. Pudotusta oli yksi prosentti (69 -> 68 %). Huomiotava on toki se, että on kesä eikä toisaalta ollut myöskään viilennystarvetta eikä sentry ollut päällä. Oman koslan kulutus on pyörinyt nyt maantienopeuksilla 15-16 kWh:n tuntumassa. Moottoritiellä toki hieman enemmän, mutta ei paljon. Sade nostaa myös kulutusta. 500 kilsaa akullisella on mahdollista, jos keli on sopiva.Model Y LR akku on 79 kWh.
Tästä n. 4% on alapään bufferia 0% alapuolella joka ei ole (normaalisti) käytössä, joten käytettävissä oleva akku on ~76 kWh. Tämä siis uutena, jos käytettynä niin laskua x-prosenttia.
Jos kulutus on 15 kWh / 100km niin range on 507km.
Jos kulutus on 17.5 kWh / 100km niin range on 434km.
Jos kulutus on 20 kWh / 100km niin range on 380km.
Jos kulutus on 22.5 kWh / 100km niin range on 338km.
Ja niin edespäin.
Harvoin kukaan voi ajaa totaalisesti 100% - 0%, joten noista luvuista voi sitten jokainen vähentää omat marginaalinsa ja haluaako ladata 100%. Itse ottaisin noista 10-15% pois marginaalin osalta.
Motarilla 120km/h Model Y taitaa kuluttaa ainakin lähelle 20 kWh/100km, todennäkäisesti hieman yli - ainakin keskiarvona.
Muuttujiahan on todella paljon, eikä pelkkä nopeus kerro kaikkea. Lämpötila, tuuli, tien pinta (kosteus, lumi, jää, jne.) ja muutakin. Lisäksi vaikuttaa vaikka mitä tietä ajellaan, mäet, mutkat jne., myös motarilla. Myös rengaskoolla on oleellinen merkitys, esim. 19" --> 21" ero voi olla -10-15%.
Hyvä muistaa kuitenkin että suhteessa nopeuden nousuun kulutus nousee enemmän.
Ihan tarkkaan ei siis kukaan pysty sanomaan mitä se kulutus noilla nopeuksilla on ja fakta on se, että se vaihtelee yllä olevien muuttujien mukaan. Jos joku sanoo, että mulla menee x/kWh niin se on ollut siinä tietystä kelissä ja tietyllä tiellä, jollain toisella se on jotain muuta kun keli ja tie on jotain muuta. Arvion voi tehdä ja tuskin tuo 20 kWh/100km @ 120km/h hirveästi pieleen menee, ainakin keskiarvona. Kesällä se voi olla 18kWh/100km, mutta pahimmalla talvikelillä (huom. ei välttämättä pakkanen vaaan vaikka loska) vaikka 30kW/100km.
Muista myös, että auto kuluttaa akkua myös seisoessaan - kesällä sisätilojen ja akun viilennys ja talvella toisin päin, tai vaikka akun jäähtyminen ja uudelleen lämmitys talvella. Yllä olevat ranget siis vain jos ajetaan x-kilometriä kerralla.