Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uus softa, 2024.20.1 luiskahti tulla. Näköjään nyt korjasivat tuon voimapalkinkin. Nyt on iso ja selkeä. Muita parannuksia mm. kaarrevalot ja kuuman sään parannukset.
 
@Juha Kokkonen Olisiko tässä ketjussa paikallaan todeta, että Teslan kannalta ikävätkin asiat kuuluvat ketjun agendaan ja ko. asioista keskustelu ei kaipaa seurakseen mitään "negatiivista kitinää ketju täynnä" nollapostauksia? Tämäkin sinällään hyvä toimituskeskustelu paskottiin "negaajat negaa" nollapostauksilla ja tahallisella väärinymmärtämisellä.

IMHO Teslan tilanteesta keskustelu kuuluu tesla-ketjuun, ei yleiseen sähköautoketjuun.
Viestien kommentoiminen itsessään itse ketjun aiheeseen liittymättä on metakeskustelua ja offtopicia, eikä sallittua niin tässä ketjussa kuin missään muuallakaan. Keskitytään siis ketjun aiheesta keskustelemiseen, ei toisista käyttäjistä tai heidän tekemisistään.
 
Uus softa, 2024.20.1 luiskahti tulla. Näköjään nyt korjasivat tuon voimapalkinkin. Nyt on iso ja selkeä. Muita parannuksia mm. kaarrevalot ja kuuman sään parannukset.
Sama homma täällä, juuri asentui sisään, mutten ehtinyt enää tänään kokeilemaan.
1000017637.png
 
Muuta huomattua:
-Vöiden pimputus kuuluu nyt pidempään kun polkasee jarrusta auton käyntiin jos ei vyö kiinni
-Parkkisensoreilla näytetään taas 30Cm asti
-Ihan kuin varotusäänien volyymi olisi pienemmällä, esim.juuri tuo vöiden pimputus. Joe Mode itellä ollut aina päällä.
 
Muuta huomattua:
-Vöiden pimputus kuuluu nyt pidempään kun polkasee jarrusta auton käyntiin jos ei vyö kiinni
-Parkkisensoreilla näytetään taas 30Cm asti
-Ihan kuin varotusäänien volyymi olisi pienemmällä, esim.juuri tuo vöiden pimputus. Joe Mode itellä ollut aina päällä.
Eteenpäin oli 30cm mutta taakse oli 40cm eli nyt on 30cm taas?
 
Oletteko käyttäneet tuota latauksen ajastusta. Mä vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa oikeastaan tajusin sen olemassaolon ja kokeilin. Olisi se varmaan pörssisähköilyä ajatellen ihan näppärä feature jos toimii luotettavasti.

Käytössä myös itselläni se 01.00 > 80% jo vuoden.
 
Kalifornian DMW:n (Liikenneviraston) oikeusjuttu valheellisesta FSD-mainonnasta etenee oikeuteen.
A case in California court over whether Tesla deceived customers with its statements about full self-driving technology will go forward, bucking Tesla’s attempts to get the case to be thrown out before trial
 
Tännekin tuli nyt tuo uusin 20.1. päivitys. Tuo kaarrevalojuttu kuulostaa hienolta! Odotan innolla jo syksyn pimeitä, että pääsee nauttimaan "uusista" valoista täysin. :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tänään putkahti mainoskirjettä sähköpostiin jossa 30.6 mennessä uuden auton vastaanottaneelle 20k SC-kilometriä. Lisänä Y-mallistoon (sis. Longrange & perf.) 1,99% korko plus kulut. Voi siis olla että hinnanalennuksia ei tosiaan tämän kvartaalin osalta tule…?

Teslan sivuilla mainostetaan vain 10k superia, kummankohan tässä saa kun tilaus itsellä sisällä ja juhannusviikolla arvioitu toimitus.

Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa
 
Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa

Siirto on siirto, ei siihen voi vaikuttaa kun sulla on vaan yhden verkon piuhat taloosi. Pörssisähkö voi olla negatiivistakin hintaa yöllä, mutta jokaiseen käytettyyn kilowattiin tulee verkkoyhtiön siirtomaksu just sellaisena kuin se sattuu olemaan. :smoke:
 
Siirto on siirto, ei siihen voi vaikuttaa kun sulla on vaan yhden verkon piuhat taloosi. Pörssisähkö voi olla negatiivistakin hintaa yöllä, mutta jokaiseen käytettyyn kilowattiin tulee verkkoyhtiön siirtomaksu just sellaisena kuin se sattuu olemaan. :smoke:

Ei ihan näinkään, yösiirto on olemassa ja todennäköisesti kannattava sähköautoilijalle/lämmittäjälle. Yleissiirrolla toki siirtohinnalla ei ole merkitystä ajastuksen kannalta.

Näitä voi tutkia tämän laskurin avulla, että onko omalla käyttöprofiililla kannattavaa olla yösiirto.
 
Siirto on siirto, ei siihen voi vaikuttaa kun sulla on vaan yhden verkon piuhat taloosi. Pörssisähkö voi olla negatiivistakin hintaa yöllä, mutta jokaiseen käytettyyn kilowattiin tulee verkkoyhtiön siirtomaksu just sellaisena kuin se sattuu olemaan. :smoke:

Juu niinkuin tuossa tulikin niin on olemassa eri siirtotuotteita. Mahdollisesti päivällä halpa pörssisähkö ei sitten olekkaan vuorokauden halvin hinta jos käytössä on kausisähkö tai yö/päiväsähkö.

Ihmeellisesti Teslankin kokoisessa putiikissa on sähköpostiin kilahtaneen ja verkkosivuilla olevan hinnan välillä 2x ero. Vai onko myöhemmin vielä tulossa parempi tarjous? :cool:
 
Oma kolmonen takuuhuollossa ja sain loaneriksi uudenkarhaen Y:n jossa tuo Vision homma joka kolmosesta puuttuu (vain tutkat). Se tuossa visionissa on parempi tutkiin verrattuna että näen miten lähellä olen ojaa kun peruutan ulos pihasta.
 
Teslan sivuilla mainostetaan vain 10k superia, kummankohan tässä saa kun tilaus itsellä sisällä ja juhannusviikolla arvioitu toimitus.

Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa

Juuri nyt ei kannata ostaa Teslaa. Ennustan kunnon hinnan alea myös Suomeen. Tuo koron alennus ja ilmaiset superit ennakoi sitä, tai sitten ei?

Tesla on alentanut jälleen hintojaan – näin paljon maksaa nyt Model 3:n vuokraaminen - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)
 
Juuri nyt ei kannata ostaa Teslaa. Ennustan kunnon hinnan alea myös Suomeen. Tuo koron alennus ja ilmaiset superit ennakoi sitä, tai sitten ei?

Tesla on alentanut jälleen hintojaan – näin paljon maksaa nyt Model 3:n vuokraaminen - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

Tällä hetkellä on paras hetki ostaa uusi Tesla! Autot ovat juuri parantuneet mm. matriisivalojen osalta ja käyttöliittymän uusinta tapahtunut juuri.

Tuossa klikkiotsikkolehden uutisessa ei oteta mitenkään huomioon eri maiden tukirakenteita ja Teslan hinnanilmoitustapaa jenkeissä, eli noista hinnoista ei voi vetää mitään johtopäätöksiä tai vertailuja Suomeen.

Tuo saksan 6ke varastoalekaan ei vie esim. Long Range AWD -mallia kuin tonnin halvemmaksi, mitä se on alimmillaan käynyt esim. Suomessa. Eli ihan normi hinnoissa ollaan vieläkin, vaikka nuo perushinnat ovatki nousseet hiljaa muutamia tonneja ylöspäin. Lisäksi, tuohon 6ke alehintaan ei saa tuota alhaista korkoa, eli tuo on lopulta ihan yhtä hyvä ale, kuin ne 2% korkotarjoukset normihinnalla. Toki siitä saa hyvän klikkiotsikon.

Itse ennustan että hinta elää +-2000e seuraavan 5kk sisällä ja jouluksi ollaan siellä -2000ke puolella viimeisen kvartaalin loppuun. Uuden 50ke auton ostajiin nämä ykköstonnien pikkumuutokset ei oikeasti vaikuta.

Model Y ja 3 on edelleen myydyimmät sähköautot valtavalla erolla seuraaviin.
 
Viimeksi muokattu:
Oma kolmonen takuuhuollossa ja sain loaneriksi uudenkarhaen Y:n jossa tuo Vision homma joka kolmosesta puuttuu (vain tutkat). Se tuossa visionissa on parempi tutkiin verrattuna että näen miten lähellä olen ojaa kun peruutan ulos pihasta.
Tosiaan jos Model 3:sesi on parkkitutkilla ja amd ryzenillä, Vision parkkiavustimen saa valikosta päälle jos olet saanut ja asentanut kevätpäivityksen. Intel Atom prosessorilla oleviin ei saa.
 
Tosiaan jos Model 3:sesi on parkkitutkilla ja amd ryzenillä, Vision parkkiavustimen saa valikosta päälle jos olet saanut ja asentanut kevätpäivityksen. Intel Atom prosessorilla oleviin ei saa.
On Atomilla oma auto. Kaiken kaikkiaan tykkään kyllä enemmän perustutkista ja tuo mainitsemani tilanne on ainut jossa kaipaan Visionia.
 
Kiina ottaa kiinni, enää -1% viime vuoden luvuista.

1718110395602.png
Jotta totuus ei unohtuisi, niin kannattaa se rumahko 7-8% pudotus kokonaismäärässä ja markkinaosuudessa kuitenkin huomata. -1% Kiinan sisämarkkinalla viime vuoteen ei sinällään ole huono lukumäärä, mutta 2M jää haaveeksi ilman ihmeitä. Ja kun tuotanto ei kasva, markkinaosuus tippuu markkinan kasvaessa.
 
Jotta totuus ei unohtuisi, niin kannattaa se rumahko 7-8% pudotus kokonaismäärässä ja markkinaosuudessa kuitenkin huomata. -1% Kiinan sisämarkkinalla viime vuoteen ei sinällään ole huono lukumäärä, mutta 2M jää haaveeksi ilman ihmeitä. Ja kun tuotanto ei kasva, markkinaosuus tippuu markkinan kasvaessa.

Puhut totuuksista, mutta viljelet vain omaa arviotasi haaveiden toteutumatta jäämisestä Teslan myynneistä. Kumpi se on? Totuus (ilman järkevää lähdettä ja arviota) vai oma haaveesi?

Mistä vedit tuon 7-8% ja minkä pudotus se on? Hankala vastata kun et viittaa tuossa lähteessa mihinkään kohtaan. Ei viittisi laskimen kanssa tuota koko sivua käydä läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Puhut totuuksista, mutta viljelet vain omaa arviotasi haaveiden toteutumatta jäämisestä Teslan myynneistä. Kumpi se on? Totuus (ilman järkevää lähdettä ja arviota) vai oma haaveesi?

Mistä vedit tuon 7-8% ja minkä pudotus se on? Hankala vastata kun et viittaa tuossa lähteessa mihinkään kohtaan. Ei viittisi laskimen kanssa tuota koko sivua käydä läpi.
Tekstiä noin 20 riviä ja 1/4 liittyi suoraan siihen mihin viittasin. Teslarati kun on lähteenä, niin voinee luottaa siihen, että ei luvut ainakaan Teslan kannalta liian huonosti ole esitetty. Mr. Pircherin tweetistä varmaan vaan vahingossa jäi nämä ikävämmät luvut pois.
With this in mind, Tesla China accounted for 6.87% of the country’s NEV segment. This is a 4.66% improvement compared to April 2024 but a 7.33% decline from the company’s NEV share from May 2023, as per CNEV Post’s estimates. Tesla also accounted for 11.15% of China’s BEV segment in May 2024. This represents a 7.76% month-over-month improvement from April 2024 and a 10.96% improvement from May 2023.

From January to May 2024, Tesla China’s wholesale figures were tracked at 355,616 units, a 7.12% decline compared to the same period last year. Tesla’s drop in the domestic Chinese market is less notable, with the EV maker selling 219,056 units in the domestic automotive market from January to May 2024. Such a number represents a minor 0.38% decline year-over-year.

Hillitses vähän käytöstäsi.
 
Tekstiä noin 20 riviä ja 1/4 liittyi suoraan siihen mihin viittasin. Teslarati kun on lähteenä, niin voinee luottaa siihen, että ei luvut ainakaan Teslan kannalta liian huonosti ole esitetty. Mr. Pircherin tweetistä varmaan vaan vahingossa jäi nämä ikävämmät luvut pois.


Hillitses vähän käytöstäsi.

Niin tuossa sun 7-8% on myös Kiinan ulkopuolelle myydyt, eli ainakin Eurooppa, Australia ja olikohan Kanada kans tuossa. Ja mitä lie muita. Sen luvun muutosta arvioitaessa pitää katsoa jo useampaa eri markkinaa ja niiden syitä (onko sinne tullut autoja Saksasta tai Usaasta Kiinan sijaan), eli se on turha yksittäinen luku tällä tutkimuksen tasolla.

Tuo Kiinan kotimaan myynti, jonka mainitsit olevan 1% (oikeasti 0,38%) pienempi, näyttää todella hyvältä! Ennätysvuoden vauhtia siis mennään siellä ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri nyt ei kannata ostaa Teslaa. Ennustan kunnon hinnan alea myös Suomeen. Tuo koron alennus ja ilmaiset superit ennakoi sitä, tai sitten ei?

Tesla on alentanut jälleen hintojaan – näin paljon maksaa nyt Model 3:n vuokraaminen - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

Piti ihan mennä katsomaan Teslan Norjan sivuja ja tosiaan, Model 3 alkaa nyt 28 000€. Siihen tulee jotain maksuja päälle, mutta ostosta viimeistellessä takavedon hinta on yhä vähän alle 31 000€. Norjassa ei ilmeisesti makseta ALV:a sähköautoista, ainakaan Teslan sivujen mukaan.

Mikä estää ostamasta autoa Norjasta, varsinkin jos tuntee jonkun paikallisen kaverin siellä joka suostuu tilauksen tekemään? Sitten käy hakemassa Suomeen, eikä Suomessa sähköautosta ole autoveroa, mutta joutuuko ALV:n jotenkin kuitenkin maksamaan?
 
Niin tuossa sun 7-8% on myös Kiinan ulkopuolelle myydyt, eli ainakin eurooppa, australia ja olikohan kanada kans tuossa. Ja mitä lie muita. Sen luvun muutosta arvioitaessa pitää katsoa jo useampaa eri markkinaa ja niiden syitä (onko sinne tullut autoja saksasta tai jenkeistä kiinan sijaan), eli se on turha yksittäinen luku. 7 ja 8 ovat mielestäni vielä myös kummatkin kauniita numeroita.

Tuo Kiinan kotimaan myynti, jonka mainitsit olevan 1% (oikeasti 0,38%) pienempi, näyttää todella hyvältä! Ennätysvuoden vauhtia siis mennään siellä ainakin.
Niin, aivan oikein. Mitäs sä luulet sen tarkoittavan, kun päätehtaalla on tuon verran miinusta taulussa ja tehtaita seisotetaan muuallakin jo aiemman huomattavan vajaakäytön lisäksi? Ja siltikin varastomäärät kasvoi Q1:llä reilusti. Mut nyt heippa, en näe jatkossa enää viestejäsi.
 
Piti ihan mennä katsomaan Teslan Norjan sivuja ja tosiaan, Model 3 alkaa nyt 28 000€. Siihen tulee jotain maksuja päälle, mutta ostosta viimeistellessä takavedon hinta on yhä vähän alle 31 000€. Norjassa ei ilmeisesti makseta ALV:a sähköautoista, ainakaan Teslan sivujen mukaan.

Mikä estää ostamasta autoa Norjasta, varsinkin jos tuntee jonkun paikallisen kaverin siellä joka suostuu tilauksen tekemään? Sitten käy hakemassa Suomeen, eikä Suomessa sähköautosta ole autoveroa, mutta joutuuko ALV:n jotenkin kuitenkin maksamaan?
Norja ei ole EU maa. Joten tuohon tulee tullit ja alvit päälle.
 
Mahtaako tuo nykyiseen alustaan perustuvat halppis mallit käytännössä nykyiset model y / 3 pienimmillä akuilla ja heikommilla varusteilla ?
 

Ehkä on parempiakin linkkejä kuin amp mutta ohittaa maksumuurin.

Teslan IR saattoi vahingossa kertoa että robotaxi on konseptitason julkaisu johon menee vielä vuosia kunnes se etenee. Ensi vuonna nykyiseen rautaan jne. perustuva halvempi malli ja vasta 2027 next gen alusta jne. aka Model 2 ilmeisesti.
Ei ollut tuossa mitään uutta. Aina kun Tesla esittelee uuden tuotteen niin eipä ole heti huomenna ollut myynnissä siis miksi robotaksi olisi heti kohta ovella? Nykyiseen platformiin jo luvattiin halpuutettu versio ensi vuodelle, siinäkään mitään uutisoitavaa ole. Tiedossa oli viivästys model2 ja huikea paljastus että putkahtaa 2027 omfg o.O
 
Ei ollut tuossa mitään uutta. Aina kun Tesla esittelee uuden tuotteen niin eipä ole heti huomenna ollut myynnissä siis miksi robotaksi olisi heti kohta ovella? Nykyiseen platformiin jo luvattiin halpuutettu versio ensi vuodelle, siinäkään mitään uutisoitavaa ole. Tiedossa oli viivästys model2 ja huikea paljastus että putkahtaa 2027 omfg o_O
Aikaisemmin taisit sanoa että 2025 on Meksikon tehdas pystyssä ja next gen tulee sieltä? En tosin usko että next gen tulee edes vuonna 2027. Niin paljon muutoksia ja muuta nyt ilmassa.
 
2024.20.1 softakin tuli omaan autoon, tosin niin valoisaa että hankala kaarrevaloja testailla nyt.

Ei taida olla mistään muusta automerkistä näin kiivasta keskustelua tehtaista? Tai ei taida käytännössä missään olla oikein minkäänlaista keskustelua minkään muun merkin tehtaasta ylipäätään? Harva varmaan edes tietää minkään muun merkin tehtaiden sijainteja?

Tai itselläni ei ainakaan ole mitään käsitystä missä aiemmat autoni on valmistettu.
 
Ei taida olla mistään muusta automerkistä näin kiivasta keskustelua tehtaista? Tai ei taida käytännössä missään olla oikein minkäänlaista keskustelua minkään muun merkin tehtaasta ylipäätään? Harva varmaan edes tietää minkään muun merkin tehtaiden sijainteja?
Joo ei, koska muilla automerkeillä ei ole väliä mitä tehtaalta auton saat, Teslalla on.
 
Joo ei, koska muilla automerkeillä ei ole väliä mitä tehtaalta auton saat, Teslalla on.
Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
 
Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
Tuossa on sen verran perää, että henkilökohtaisesti halusin autoni Berliinin tehtaalta, enkä Kiinasta. Ei siinä auton laadussa sinänsä pitäisi suuria eroja olla. Välillä on ollut myös jotain sellaista, että toiseen tehtaaseen on tullut uudistuksia ensin, niin silloin on kannattanut valita toinen tehdas. Esim pehmeämmät iskarit taisi tulla Berliiniin ensin. Nyt en ole seurannut, että miten tuo on ollut lähiaikoina. Ainakin penkit on ollut Model Y:ssä erit Kiinan ja Berliinin tehtaiden välillä. Berliinin tehtaan penkit vähän paremmin tukevat, erottaa tuplatikkauksesta sivutuissa istuimessa.

Auton valmistusmaan näet suoraa siitä VIN-numerosta. Siihen löytynee ohjeita netistä. Taisi alun kirjainsarja suoraa sen kertoa.
 
Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
Saksasta noi Y:t kai nykyään tulee mikä on kai Ok. Joskus 3 tuli Kiinasta ja Jenkeistä satunnaisesti ja jenkkiversiot oli aika kehnoja.
 
Teslan sivuilla mainostetaan vain 10k superia, kummankohan tässä saa kun tilaus itsellä sisällä ja juhannusviikolla arvioitu toimitus.

Testikäyttöön tulee Vihreän Älyenergian sovellus kun heiltä pörssisähkö. Toivotaan että saa myös siirtohinnan laskettua tariffiin mukaan eikä vain nordpoolin hintaa
Nyt Teslan sivuillakin mainostetaan 20k supercharging kilometriä kampanjassa.
 
Nyt Teslan sivuillakin mainostetaan 20k supercharging kilometriä kampanjassa.

Tuo on kyllä hauska kampanja. Max. 200-400€ kustannukset Teslalle, kun taas asiakas "saa" paljon enemmän profittia. Lisäbonuksena vielä se että saadaan tyhjinä seisoville ylihinnoiteilluille supereille asiakkaita.

Mutta hinnanpudotusta pukkaa nurkan takana...
 
Ei taida olla mistään muusta automerkistä näin kiivasta keskustelua tehtaista? Tai ei taida käytännössä missään olla oikein minkäänlaista keskustelua minkään muun merkin tehtaasta ylipäätään? Harva varmaan edes tietää minkään muun merkin tehtaiden sijainteja?

Tai itselläni ei ainakaan ole mitään käsitystä missä aiemmat autoni on valmistettu.

Onhan tuo vähän nihkeetä kun esim eurooppalaisten versio uudesta model3 performancesta on huonompi ku jenkkien. 50 heppaa vähemmän tehoa ja taisi jotain muutakin eroa olla.
Tosin ei ole mahdollisuutta kai kikkailla jenkkimallia tänne.

Muilta merkeiltä aika monikin autoista kiinnostunut on käynytkin vaikka bmw weltissä munchenissä, mikä on tehtaan yhteydessä. Tai no aika käymisen arvoinen paikka vaikka ei niin autoihminen olisikaan. Ferrarin tehdas myös aika suosittu turistikohde.
 
Nyt pitää ihan kysyä että miltä tehtaalta auto kannattaa tilata kun/jos tilaan? Eli mikä tehdas on ns. "paras" jos haluan tehokkaimman ja luotettavimman Y:n? E: Voiko tilauksessa mainita miltä tehtaalta haluaa auton?
Ei voi mainita, mutta jos ottaa elohopean tai purppuranpunaisen niin on varma Saksa. Myöskin Performancet on kaikki saksasta.
 
Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.

Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.
 
Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.

Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.

Tässä oli yksi video asiasta Model Y long rangella autobahnilla.



Screenshotti lopusta:

Screenshot 2024-06-12 at 11.21.03.png
 
Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.

Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.
Kolmosella (LR) motari taittuu 130-140 nopeuksilla n. 20:n kulutuksella. En tiedä sitten kuinka iso ero on Y:hyn, joka isompi ja korkeampi auto.
 
Heips, Yritin metsästellä jostain kovempien nopeuksien kulutuksia. Yksinkertanen tavoite olis päästä mökille ja jopa melkeen takas y:n long range mallilla.

Keskinopeus on kesällä 122kmh luokkaa ja talvirajoituksilla 107kmh. Mikä on sellainen realistinen matka mitä tuolla keskinopeudella voi päästä? Kuinka paljon siihen vaikuttaa piikki nopedet? Normi matkavauhti moottoritiellä on 142 gps kesällä ja talvella 122.

Model Y LR akku on 79 kWh.
Tästä n. 4% on alapään bufferia 0% alapuolella joka ei ole (normaalisti) käytössä, joten käytettävissä oleva akku on ~76 kWh. Tämä siis uutena, jos käytettynä niin laskua x-prosenttia.

Jos kulutus on 15 kWh / 100km niin range on 507km.
Jos kulutus on 17.5 kWh / 100km niin range on 434km.
Jos kulutus on 20 kWh / 100km niin range on 380km.
Jos kulutus on 22.5 kWh / 100km niin range on 338km.
Ja niin edespäin.

Harvoin kukaan voi ajaa totaalisesti 100% - 0%, joten noista luvuista voi sitten jokainen vähentää omat marginaalinsa ja haluaako ladata 100%. Itse ottaisin noista 10-15% pois marginaalin osalta.

Motarilla 120km/h Model Y taitaa kuluttaa ainakin lähelle 20 kWh/100km, todennäkäisesti hieman yli - ainakin keskiarvona.
Muuttujiahan on todella paljon, eikä pelkkä nopeus kerro kaikkea. Lämpötila, tuuli, tien pinta (kosteus, lumi, jää, jne.) ja muutakin. Lisäksi vaikuttaa vaikka mitä tietä ajellaan, mäet, mutkat jne., myös motarilla. Myös rengaskoolla on oleellinen merkitys, esim. 19" --> 21" ero voi olla -10-15%.

Hyvä muistaa kuitenkin että suhteessa nopeuden nousuun kulutus nousee enemmän.

Ihan tarkkaan ei siis kukaan pysty sanomaan mitä se kulutus noilla nopeuksilla on ja fakta on se, että se vaihtelee yllä olevien muuttujien mukaan. Jos joku sanoo, että mulla menee x/kWh niin se on ollut siinä tietystä kelissä ja tietyllä tiellä, jollain toisella se on jotain muuta kun keli ja tie on jotain muuta. Arvion voi tehdä ja tuskin tuo 20 kWh/100km @ 120km/h hirveästi pieleen menee, ainakin keskiarvona. Kesällä se voi olla 18kWh/100km, mutta pahimmalla talvikelillä (huom. ei välttämättä pakkanen vaaan vaikka loska) vaikka 30kW/100km.

Muista myös, että auto kuluttaa akkua myös seisoessaan - kesällä sisätilojen ja akun viilennys ja talvella toisin päin, tai vaikka akun jäähtyminen ja uudelleen lämmitys talvella. Yllä olevat ranget siis vain jos ajetaan x-kilometriä kerralla.
 
Model Y LR akku on 79 kWh.
Tästä n. 4% on alapään bufferia 0% alapuolella joka ei ole (normaalisti) käytössä, joten käytettävissä oleva akku on ~76 kWh. Tämä siis uutena, jos käytettynä niin laskua x-prosenttia.

Jos kulutus on 15 kWh / 100km niin range on 507km.
Jos kulutus on 17.5 kWh / 100km niin range on 434km.
Jos kulutus on 20 kWh / 100km niin range on 380km.
Jos kulutus on 22.5 kWh / 100km niin range on 338km.
Ja niin edespäin.

Harvoin kukaan voi ajaa totaalisesti 100% - 0%, joten noista luvuista voi sitten jokainen vähentää omat marginaalinsa ja haluaako ladata 100%. Itse ottaisin noista 10-15% pois marginaalin osalta.

Motarilla 120km/h Model Y taitaa kuluttaa ainakin lähelle 20 kWh/100km, todennäkäisesti hieman yli - ainakin keskiarvona.
Muuttujiahan on todella paljon, eikä pelkkä nopeus kerro kaikkea. Lämpötila, tuuli, tien pinta (kosteus, lumi, jää, jne.) ja muutakin. Lisäksi vaikuttaa vaikka mitä tietä ajellaan, mäet, mutkat jne., myös motarilla. Myös rengaskoolla on oleellinen merkitys, esim. 19" --> 21" ero voi olla -10-15%.

Hyvä muistaa kuitenkin että suhteessa nopeuden nousuun kulutus nousee enemmän.

Ihan tarkkaan ei siis kukaan pysty sanomaan mitä se kulutus noilla nopeuksilla on ja fakta on se, että se vaihtelee yllä olevien muuttujien mukaan. Jos joku sanoo, että mulla menee x/kWh niin se on ollut siinä tietystä kelissä ja tietyllä tiellä, jollain toisella se on jotain muuta kun keli ja tie on jotain muuta. Arvion voi tehdä ja tuskin tuo 20 kWh/100km @ 120km/h hirveästi pieleen menee, ainakin keskiarvona. Kesällä se voi olla 18kWh/100km, mutta pahimmalla talvikelillä (huom. ei välttämättä pakkanen vaaan vaikka loska) vaikka 30kW/100km.

Muista myös, että auto kuluttaa akkua myös seisoessaan - kesällä sisätilojen ja akun viilennys ja talvella toisin päin, tai vaikka akun jäähtyminen ja uudelleen lämmitys talvella. Yllä olevat ranget siis vain jos ajetaan x-kilometriä kerralla.
Aika vähän kulutti ainakin tuo oma Y LR, kun se seisoi hieman päälle viikon lentokentän parkkihallissa. Pudotusta oli yksi prosentti (69 -> 68 %). Huomiotava on toki se, että on kesä eikä toisaalta ollut myöskään viilennystarvetta eikä sentry ollut päällä. Oman koslan kulutus on pyörinyt nyt maantienopeuksilla 15-16 kWh:n tuntumassa. Moottoritiellä toki hieman enemmän, mutta ei paljon. Sade nostaa myös kulutusta. 500 kilsaa akullisella on mahdollista, jos keli on sopiva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 358
Viestejä
4 505 446
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom