Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 277
Väittäisin, että iso osa tuossakin lueteltuissa "eduista" ovat aika pitkälle näkemyskysymyksiä. Vaikka huoltoja kohtaan tuntuu olevan kovasti allergisuutta, niin kyllä se tärkein on että auton pystyy pitämään ajossa ilman erillisiä ja suunnitelmattomia huoltoja. Jokunen sata euroa vuoteen ei autoilua kaada eikä kustannuksiin vaikuta suuntaan tai toiseen.

Jos osat eivät kestä ajoa niin ne joko tietty vaihdetaan valmistajan osalta parempiin, tehdään asiaan kuuluva huolto- ohjelma tai sitten tehdään vähintään suositeltava huolto- ohjelma jota kannattaa noudattaa että auto pysyy ajossa. Pääsääntöisesti toki uutta tekniikkaa kannattaa tuoda jos ostaja kokee sen hyödylliseksi.

Itsellä kun tavoitteena on pysyä perheessä yhdessä autossa ja silloin sen toimivuus on ensisijaisen tärkeää.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Väittäisin, että iso osa tuossakin lueteltuissa "eduista" ovat aika pitkälle näkemyskysymyksiä. Vaikka huoltoja kohtaan tuntuu olevan kovasti allergisuutta, niin kyllä se tärkein on että auton pystyy pitämään ajossa ilman erillisiä ja suunnitelmattomia huoltoja. Jokunen sata euroa vuoteen ei autoilua kaada eikä kustannuksiin vaikuta suuntaan tai toiseen.

Jos osat eivät kestä ajoa niin ne joko tietty vaihdetaan valmistajan osalta parempiin, tehdään asiaan kuuluva huolto- ohjelma tai sitten tehdään vähintään suositeltava huolto- ohjelma jota kannattaa noudattaa että auto pysyy ajossa. Pääsääntöisesti toki uutta tekniikkaa kannattaa tuoda jos ostaja kokee sen hyödylliseksi.

Itsellä kun tavoitteena on pysyä perheessä yhdessä autossa ja silloin sen toimivuus on ensisijaisen tärkeää.
Sama juttu iskareissa kun ilmajousituksessa ne menee "ennen aikojaan" rikki tyypillisesti alle 100k km niin ne on vaan normaali suunniteltuikä iskareille. Sattuu vaan 90% ihmisistä ajelevan joko tietämättömyyttään tai säästö silmissä samoilla jousilla 15v ja mittarissa 300k. Varmaan teslalla ajavista myös tiedostaa että ei noita jarruja jaksa puhdistaa ja herkistellä ensimmäiseen 100k km ja onhan noista suoraan YouTubessakin osa maininnut.
 
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
141
Juu, ei oo niin herkkää ja tunnokasta, mutta tarvisko aina ollakaan?
Todellakin tarvii. Itsellä vuoden -20 Golf ja vaimolla vuoden -21 Corolla. Ajettavuus Golfin eduksi 100-0. Corolla heiluu maantiellä minne sattuu eikä muutenkaan mitään tuntoa ohjaukseen. En tiedä mistä johtuu mutta ero on järkyttävän suuri. Teslaa en oo vielä päässyt testaamaan niin siitä en voi sanoa mitään.

Tämä tietenkin vain oma kokemukseni ja mielipiteeni, saatan olla väärässäkin..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Ainahan noita sulkia, raikkareita pitää tiuhaan vaihdella ja saattaahan se ilmastointi toimia 5-10v ilman mitään, mutta viimeistään siinä 5v paikkeilla alkaa olemaan lehmän henkäys jos ei täyttöhuoltoa tee.
Raikkareista tuli mieleen, että koska Tesla korjaa? Nythän nämä kostuu suoraan heidän suunnittelumokan takia ja tämä on kaikissa 3/Y malleissa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Raikkareista tuli mieleen, että koska Tesla korjaa? Nythän nämä kostuu suoraan heidän suunnittelumokan takia ja tämä on kaikissa 3/Y malleissa.
Eikös tämä koskenut vanhoja malleja? Ei kyllä käryä milloin korjasivat sen ilmanottoaukon, mutta tais olla netissä viime vuonna video wanhasta ja korjatusta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Eikös tämä koskenut vanhoja malleja? Ei kyllä käryä milloin korjasivat sen ilmanottoaukon, mutta tais olla netissä viime vuonna video wanhasta ja korjatusta.
Kyllä se tekniikka on sama kaikissa tähän astisissa, jopa uudessa refreshissa. Suora putki sieltä ulkona suoraan suodattimiin.

 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Kyllä se tekniikka on sama kaikissa tähän astisissa, jopa uudessa refreshissa. Suora putki sieltä ulkona suoraan suodattimiin.

Harva taitaa ajella pakki päällä rankkasateessa? Tuohan suihkutteli paineella konepellin alle vettä. Eipä siinä voisi tuo paremminkin olla suojattu noissa vanhemmissa malleissa. Ei näyttänyt demoa -23/24 malleista. Viime vuodelta oli ainakin korjattu se muovin liitosvalukohta mistä se imi sisään ihan normaalissa vesisade ajossa. No täytyy katsoa Highland perffin koeajolla konepellin alle vieläkö samaa sontaa löytyy jos ei jo sitä ennen tule vastaan teardown.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Harva taitaa ajella pakki päällä rankkasateessa? Tuohan suihkutteli paineella konepellin alle vettä. Eipä siinä voisi tuo paremminkin olla suojattu noissa vanhemmissa malleissa. Ei näyttänyt demoa -23/24 malleista. Viime vuodelta oli ainakin korjattu se muovin liitosvalukohta mistä se imi sisään ihan normaalissa vesisade ajossa. No täytyy katsoa Highland perffin koeajolla konepellin alle vieläkö samaa sontaa löytyy jos ei jo sitä ennen tule vastaan teardown.
Katsot vain ne videot, niin näet että sinne eksyy vettä vaikka ei ajeta pakki päällä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tuohon saa parilla eurolla tiivisteen. Ei oo itellä ainakaan koko talvena mennyt yhtään vettä tuonne kun tuossa konepellin takareunassa on koko matkalla tiiviste.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Tuohon saa parilla eurolla tiivisteen. Ei oo itellä ainakaan koko talvena mennyt yhtään vettä tuonne kun tuossa konepellin takareunassa on koko matkalla tiiviste.
Kuten videolla selviää, niin se kerää myös muualta kosteutta sinne minkä takia kerran vuodessa tulee märkä sukka sisään, joka kertoo, että filtterit pitää vaihtaa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Katsot vain ne videot, niin näet että sinne eksyy vettä vaikka ei ajeta pakki päällä.
Suosittelen autosta riippumatta ainakin keväisin raikkarin vaihtoa jos haluaa maksimaalisesti hyödyn. Olet ainakin kertonut avoimesti että sulla menee parkkihalliin mentäessä huuruun ikkunat ja haistakin taitaa auto niin kopaseppa vaihtoa keväällä ja syksyllä jospa oireet helpottaisi. Vaikka auto seisoisi koko talven oli se sitten Tesla tai vaikkapa se maybach niin kyllä se raikkari vettyy syksyn ja kevään kosteissa olosuhteissa. Kertakäyttö kamaa nämä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Suosittelen autosta riippumatta ainakin keväisin raikkarin vaihtoa jos haluaa maksimaalisesti hyödyn. Olet ainakin kertonut avoimesti että sulla menee parkkihalliin mentäessä huuruun ikkunat ja haistakin taitaa auto niin kopaseppa vaihtoa keväällä ja syksyllä jospa oireet helpottaisi. Vaikka auto seisoisi koko talven oli se sitten Tesla tai vaikkapa se maybach niin kyllä se raikkari vettyy syksyn ja kevään kosteissa olosuhteissa. Kertakäyttö kamaa nämä.
Kerran vuodessa vaihdankin mutta ei se tuota ongelmaa korjaa jos softassa on jotain mikä koodattu väärin.
Harvemmin on tarvimmin kuin kerran kahteen vuoteen vaihtaa muissa autoissa mitä olen käyttänyt, vain Teslassa kerran vuoteen koska suunnitteluvirhe.
Y mallin hinnat lähtee nousuun viikon päästä, hopi hopi ostoksille. Saa nähdä minkälaista vuoristorataa tämän vuoden hintavaihtelut tulee olemaan.
Joka kerta sama juttu neljänneksen lopussa, kunnes ne taas laskee.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 277
Voihan se nousta, mutta onhan tuolla jo halvemmalla vastaavan kokoluokan autoja (esim. Renault Scenic ja Nissan Ariya). Eipä tuo perus Y enää mikään hintaihme ole.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Voihan se nousta, mutta onhan tuolla jo halvemmalla vastaavan kokoluokan autoja (esim. Renault Scenic ja Nissan Ariya). Eipä tuo perus Y enää mikään hintaihme ole.
Kun aletaan varusteissa jne pääsemään samalle tasolle niin hinnat pomppaa ja sit huomioidaan teslan matkantekokyky, eli kulutus/latausnopeus niin kyllä se edelleen ”hintaihme” osastoa vaan on kilpailijoihin nähden.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 277
Kun aletaan varusteissa jne pääsemään samalle tasolle niin hinnat pomppaa ja sit huomioidaan teslan matkantekokyky, eli kulutus/latausnopeus niin kyllä se edelleen ”hintaihme” osastoa vaan on kilpailijoihin nähden.
Nojaa, about tonnin halvemmalla saa about 40-50km vähemmän rangea omaavan mallin jossa keskimääräinen latausnopeus 14kW/h pienempi (10-80% välillä). Joo, on Y tuossa parempi mutta ei se mikään hintaihme enää ole (tässä siis Ariyan toinen varustetaso alhaalta). Toisaalta premium fiilis on Ariyassa ihan eri tasolla kuin nykyisessä y:ssä, että kyllä se refresh tulee jo ihan tarpeeseen.

Hinta tietty seuraa kysyntää ja jos kysyntää on niin hintaakin voidaan nostaa (ja toki se on hyvä tehdä samalla kun varustelua parannetaan).
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 269
FSD beta 12.3 mennyt isompaan jakeluun. Pitkästä aikaa versio missä oikeasti on menty monta askelta eteenpäin. Osaa tehdä nyt u-käännöksen, vasemmalle käännökset paremmat etenkin jos on jenkkityylinen itsemurhakaista keskellä, automaattinen nopeusrajoitustunnistus, nopeustöyssyt ja ylipäänsä paljon ihmismäisempi ajotyyli. Jotain ongelmiakin on näkynyt, mutta todella iso hyppy eteenpäin kokonaisuutena. Moottoritiellä ilmeisesti vanha toteutus edelleen käytössä. Teslalla kai aikomus opettaa erillinen end2end neuroverkkokontrolli moottoriteille eikä sama kontrollipino kuin normaaliteillä. Sama arkkitehtuuri mutta eri opetusdata moottoritie vs. muut tiet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 584
Onkos muilla tullut viime päivityksissä yliherkäksi noi pyyhkimet (2024-vuoden päivityksillä). Aiemmin ei itellä ollut kuivan lasin pyyhinnän ongelmaa, mutta nyt tuntuu kyllä viipperöivän aivan liian innokkaasti. Ja pienellä tihkusateella kuvittelevat että pitää pyyhkiä hullulailla.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 177
Onkos muilla tullut viime päivityksissä yliherkäksi noi pyyhkimet (2024-vuoden päivityksillä). Aiemmin ei itellä ollut kuivan lasin pyyhinnän ongelmaa, mutta nyt tuntuu kyllä viipperöivän aivan liian innokkaasti. Ja pienellä tihkusateella kuvittelevat että pitää pyyhkiä hullulailla.
Juu sekosivat viimeisessä päivityksessä ainakin itsellä
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Onkos muilla tullut viime päivityksissä yliherkäksi noi pyyhkimet (2024-vuoden päivityksillä). Aiemmin ei itellä ollut kuivan lasin pyyhinnän ongelmaa, mutta nyt tuntuu kyllä viipperöivän aivan liian innokkaasti. Ja pienellä tihkusateella kuvittelevat että pitää pyyhkiä hullulailla.
2019 m3p toimi kuin unelma vielä joulupätsissä, mutta 2024 päivitykset hajotti täysin. Ei mulla edelleenkään kuivaa lasia pyyhi, mutta kun pienen pieni tihkusade ni pyyhkii täysillä. Ja sit taas rankempikin sade jos on isoja pisaroita ni todella hitaasti.
Kaiken kukkuraksi s3xy buttoneilla kun nyt laittaa pyyhkijät pois päältä, ne palautuu päälle aina kun laittaa vakkarin päälle..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Pyyhkijöihin ei ole tullut mitään päivitystä vuosiin. Toiminta on aika random vieläkin, sekä kelitkin ovat muuttuneet nyt taas.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Pyyhkijöihin ei ole tullut mitään päivitystä vuosiin. Toiminta on aika random vieläkin, sekä kelitkin ovat muuttuneet nyt taas.
Joulupäivitys niitä jo muutti isosti ja sen jälkeen ihan teslan tyypitkin sanoneet et niitä muutettu.

Se vaan et ne autot missä on toiminu tähän asti kelissä kuin kelissä hyvin, niin eipä toimi enää..
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 676
Hämärällä tuntus että katuvaloista nuo natriumpainelamput, ei niinkään led valot saa hämärässä pyyhkimet hepuloimaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Joulupäivitys niitä jo muutti isosti ja sen jälkeen ihan teslan tyypitkin sanoneet et niitä muutettu.

Se vaan et ne autot missä on toiminu tähän asti kelissä kuin kelissä hyvin, niin eipä toimi enää..
Laita linkki missä kerrotaan nuo muutokset.

Tämä on uusin mitä kerrotaan että 2023 kesällä luvattua päivitystä ei ole vielä tullut ja tekniikka on yhä sama kuin 2019.

Kovasti huhuttu että 2024.2.3 toi jotain mutta missään ei ole mainintaa tai todisteita että muutoksia olisi edes tullut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Onkos muilla tullut viime päivityksissä yliherkäksi noi pyyhkimet (2024-vuoden päivityksillä). Aiemmin ei itellä ollut kuivan lasin pyyhinnän ongelmaa, mutta nyt tuntuu kyllä viipperöivän aivan liian innokkaasti. Ja pienellä tihkusateella kuvittelevat että pitää pyyhkiä hullulailla.
Juu jotain on tapahtunut täälläkin ja tuntuu hyvin usein innostuvan lähes kuivan lasin pyyhkimisestä. Aiemmin tuntui, että automatiikka käytti ainoastaan jotain neljästä "manuaaliasennosta" automaattisesti. Nyt intervallipyyhintää saattaa tapahtua hyvin satunnaisin pyyhintävälein, mikä vaikuttaa periaattessa paremmalta. Harmittavasti vaan alkanut samalla tosiaan pyyhkimään kuivaakin lasia. Sateella toimii kyllä pääsääntöisesti ihan hyvin.


Kovasti huhuttu että 2024.2.3 toi jotain mutta missään ei ole mainintaa tai todisteita että muutoksia olisi edes tullut.
Linkkaamassasi artikkelissakin mainitaan kuinka välillä muutoksia voi tulla ilman että niistä mainitaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Linkkaamassasi artikkelissakin mainitaan kuinka välillä muutoksia voi tulla ilman että niistä mainitaan.
Kuten myös selviää että ei ole tullut muutoksia. Jos Googlaat niin löytyy useampi uutinen missä puhutaan vain tuosta lupauksesta ja muutoksia ei ole sen osalta tullut vuoden 2019.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Kuten myös selviää että ei ole tullut muutoksia. Jos Googlaat niin löytyy useampi uutinen missä puhutaan vain tuosta lupauksesta ja muutoksia ei ole sen osalta tullut vuoden 2019.
Qun-ta Tsai'n Twiitit vihjaa vähän muuta. Mielenkiintoista myös tietää, että Tesla seuraa regioonatasolla "user intervention" mittaria, eli kertoja jolloin käyttäjä joutuu manuaalisesti pyyhkimään tai kytkemään pyykijät AUTO-asennosta muualle.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 182
Qun-ta Tsai'n Twiitit vihjaa vähän muuta. Mielenkiintoista myös tietää, että Tesla seuraa regioonatasolla "user intervention" mittaria, eli kertoja jolloin käyttäjä joutuu manuaalisesti pyyhkimään tai kytkemään pyykijät AUTO-asennosta muualle.

Ei tuossa missään sanota että olisi tullut muutosta tai muuta pyyhkijöiden toimintaan. Asiaa on tutkittu ja kerätään dataa mutta ei muuta.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
926
Kovasti huhuttu että 2024.2.3 toi jotain mutta missään ei ole mainintaa tai todisteita että muutoksia olisi edes tullut.
Tuli niihin ainakin semmonen muutos, että ne saa pois päältä, vaikka olisi vakkari tai autopilot. Mitään muuta en itse kaivannutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 067
Kannattaisi umpihullun Muskin koittaa saada noita autojensa perusominaisuuksia kuntoon sen sijaan että virittelee noita älyttömyyksiä.
Perusominaisuuksilla ei saa pidettyä yllä hypeä ja maksimoitua medianäkyvyyttä.

Lupailemalla kuu taivaalta lentävän auton muodossa "ihan kohta" saa miljoonakertaisesti medianäkyvyyttä verrattuna siihen, että lupaa toimivat lasinpyyhkijät.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Te muuten kenellä tesla liukastelee talvella, niin onhan teillä talvirengas asetus laitettu?
Laitoin ite nyt kolmoseen kesärengas asetuksen vaikka talvirenkaat onkin, niin Snow mode ei ole toiminnassa ollenkaan, perän saa helpostikin irti, joskin samalla kulutus on niin paljon pienempi, että tälleen -3 asteessa range on 50-90km isompi kuin normaalisti.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
926
Te muuten kenellä tesla liukastelee talvella, niin onhan teillä talvirengas asetus laitettu?
Laitoin ite nyt kolmoseen kesärengas asetuksen vaikka talvirenkaat onkin, niin Snow mode ei ole toiminnassa ollenkaan, perän saa helpostikin irti, joskin samalla kulutus on niin paljon pienempi, että tälleen -3 asteessa range on 50-90km isompi kuin normaalisti.
Vaikuttaako oikeasti kulutukseen? Mulla on niin paskat kitkat (liike hankkinut kun auto tuotu maahan), että olisi ollut ihan sama ajella sillä kesäasetuksella koko talvi jos olisin tuon tiennyt..
Mulla on renkaisiin liittyen itseasiassa dilemma käsissä. Kesärenkaat tuli ajettua viime kesänä loppuun. Talvirenkaissa vielä pintaa vaikka kuinka, mutta en missään tapauksessa aja niillä enää ensi talvea.. Mietin josko ajaisi nuo kitkat loppuun nyt kesällä ja ostaisi sitten syksyllä nastarenkaat + ensi keväänä uudet kesärenkaat (olettaen, että nuo kitkat kestävät tämän kesän), joka pudottaisi vähän lähiajan rengaskustannuksia eikä nykyiset kitkat menisi roskikseen ennen aikojaan. Onko kellään kokemusta kuinka hanurista kitkoilla on ajaa kesällä? Mun omat kokemukset jostain 10v takaa ja silloin ne suli kyllä aika hetkessä alle, mutta en muista olivatko muuten millaiset.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Vaikuttaako oikeasti kulutukseen? Mulla on niin paskat kitkat (liike hankkinut kun auto tuotu maahan), että olisi ollut ihan sama ajella sillä kesäasetuksella koko talvi jos olisin tuon tiennyt..
Mulla on renkaisiin liittyen itseasiassa dilemma käsissä. Kesärenkaat tuli ajettua viime kesänä loppuun. Talvirenkaissa vielä pintaa vaikka kuinka, mutta en missään tapauksessa aja niillä enää ensi talvea.. Mietin josko ajaisi nuo kitkat loppuun nyt kesällä ja ostaisi sitten syksyllä nastarenkaat + ensi keväänä uudet kesärenkaat (olettaen, että nuo kitkat kestävät tämän kesän), joka pudottaisi vähän lähiajan rengaskustannuksia eikä nykyiset kitkat menisi roskikseen ennen aikojaan. Onko kellään kokemusta kuinka hanurista kitkoilla on ajaa kesällä? Mun omat kokemukset jostain 10v takaa ja silloin ne suli kyllä aika hetkessä alle, mutta en muista olivatko muuten millaiset.
Näyttää vaikuttavan. Ilmeisesti siksi kun ei käytä tuota nelivetoa ollenkaan oikein missään tilanteessa. Menee näillä pakkasillakin nyt 15kwh lukemilla kun tol talvirengas asetuksilla meni 19-20kwh. Ihan hullu ero. On kyllä todella liukasta meno vaan et varmaan täytyy vaihtaa takas, kun vaimo ajelee pääsääntöisesti.

Edit: ostin auton elokuussa kitkoilla, en kokenut mitään ongelmia. Talvirengakaudeksi toisille vanteille ostin uudet kitkat. Nyt pari viikkoa sitten vaihdoin nää mukana tulleet kitkat taas alle ja 5mm pintaa. Ajattelin ajaa kesän näillä ja ensi vuonna sit kesärenkaat näihin.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
173

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
8v vanha kitka on jo yleisiltä märän asfaltin kyvyiltään ihan eri luokkaa kuin nykyiset kitkat, sit kun vielä on kitkoja joilla nimekomaan märällä asfaltilla ajo on se koko ydin koska sitä on käytännössä koko talvi etelässä.
Testissä pitäs olla vuoden kaks vanha kitka ja kulunut kesärengas. Väitän että 4-5mm pintaa oleva kitkarengas missä on vesipito hyvä, niin ei ainakaan paljoa huonompi ole noista mitä jengi vetää isoissa määrin tuolla kesärenkailla sakkorajalle alle 2mm pinnalla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 056
Te muuten kenellä tesla liukastelee talvella, niin onhan teillä talvirengas asetus laitettu?
Y:ssä ei liene olla edes Snow Modea. Uudet Michelin X-ICE North 4 alla ja tuntuu ettei tuo oma Y RWD hirveästi liukastele. Chill -Mode käytössä ja muutenkin kaasupolkimien käyttö todella maltillista.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Y:ssä ei liene olla edes Snow Modea. Uudet Michelin X-ICE North 4 alla ja tuntuu ettei tuo oma Y RWD hirveästi liukastele. Chill -Mode käytössä ja muutenkin kaasupolkimien käyttö todella maltillista.
Se talvirengas asetus muuttaa siltikin regenin toimintaa hellemmäksi, lisää nelivedon käyttöä jne. Eli kyllä se sieltä kannattaa aina talveksi silti päälle pistää kun talvirenkaat alle vaihtaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 056
Se talvirengas asetus muuttaa siltikin regenin toimintaa hellemmäksi, lisää nelivedon käyttöä jne. Eli kyllä se sieltä kannattaa aina talveksi silti päälle pistää kun talvirenkaat alle vaihtaa.
Tosiaan RWD on pelkkä takaveto eli ei lisää nelivetoa. Googlen mukaan Y:ssä ei ole Snow Modea.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
753
Näyttää vaikuttavan. Ilmeisesti siksi kun ei käytä tuota nelivetoa ollenkaan oikein missään tilanteessa. Menee näillä pakkasillakin nyt 15kwh lukemilla kun tol talvirengas asetuksilla meni 19-20kwh. Ihan hullu ero. On kyllä todella liukasta meno vaan et varmaan täytyy vaihtaa takas, kun vaimo ajelee pääsääntöisesti.
Mulla kitkat ja talvirengas asetus päällä, ja viikonloppuna kulutus oli 15,2 kWh, kun vakkarissa oli 88 km/h ja pakkasta -3/-5. Sitten kun rajoitus nousi ja siirryttiin 108 km/h nopeuksiin, niin kulutus nousi aina 16,3 kWh asti.

Edit* taisitkin puhua kaupunkiajosta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 767
Vaikuttaako oikeasti kulutukseen? Mulla on niin paskat kitkat (liike hankkinut kun auto tuotu maahan), että olisi ollut ihan sama ajella sillä kesäasetuksella koko talvi jos olisin tuon tiennyt..
Mulla on renkaisiin liittyen itseasiassa dilemma käsissä. Kesärenkaat tuli ajettua viime kesänä loppuun. Talvirenkaissa vielä pintaa vaikka kuinka, mutta en missään tapauksessa aja niillä enää ensi talvea.. Mietin josko ajaisi nuo kitkat loppuun nyt kesällä ja ostaisi sitten syksyllä nastarenkaat + ensi keväänä uudet kesärenkaat (olettaen, että nuo kitkat kestävät tämän kesän), joka pudottaisi vähän lähiajan rengaskustannuksia eikä nykyiset kitkat menisi roskikseen ennen aikojaan. Onko kellään kokemusta kuinka hanurista kitkoilla on ajaa kesällä? Mun omat kokemukset jostain 10v takaa ja silloin ne suli kyllä aika hetkessä alle, mutta en muista olivatko muuten millaiset.
Kyllä on vähän vitun köyhää menoa jos ajaa kitkoilla kesän. Pitäiskö siun harkita vähän halvempaa autoa niin rahat riittäisi kumeihin. Eihän tuossa muuten mitään, vaan kun se auto lähtee lapasesta niin kuolee joku sivullinen.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mulla kitkat ja talvirengas asetus päällä, ja viikonloppuna kulutus oli 15,2 kWh, kun vakkarissa oli 88 km/h ja pakkasta -3/-5. Sitten kun rajoitus nousi ja siirryttiin 108 km/h nopeuksiin, niin kulutus nousi aina 16,3 kWh asti.

Edit* taisitkin puhua kaupunkiajosta.
Puhuin lähinnä tuosta vaimon työmatka-ajosta joka on maantietä ja pikkutietä, päivässä noin 80km. Ei pääse näil renkailla tonne 15 kulutuksiin millään. Noilla 19” sähköautokitkoilla meni kyllä, mut ei näil kuluneilla 20” kitkoilla edes lähelle. Nyt ku vaihto ton ni kulutus tippu tosi paljon.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Kyllä on vähän vitun köyhää menoa jos ajaa kitkoilla kesän. Pitäiskö siun harkita vähän halvempaa autoa niin rahat riittäisi kumeihin. Eihän tuossa muuten mitään, vaan kun se auto lähtee lapasesta niin kuolee joku sivullinen.
Jos käyt katsomassa tuolla autojen renkaita kesäisin niin siellä on sellasta 2millin pintaa ihan älyttömän paljon. Taatusti laadukas kitka 4-5mm pinnalla pitää paremmin… ja kuten tuosta nähtiin niin edes kulunut kesärengas 5mm pinnalla ei ollut mitenkään maagisesti parempi. Itseasiassa yhtälailla todella huono vaikka parempi olikin. Käytännössä siis pitäisi pari kertaa kesässä ostaa uudet kesärenkaat…
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
926
Kyllä on vähän vitun köyhää menoa jos ajaa kitkoilla kesän. Pitäiskö siun harkita vähän halvempaa autoa niin rahat riittäisi kumeihin. Eihän tuossa muuten mitään, vaan kun se auto lähtee lapasesta niin kuolee joku sivullinen.
Jos oikein kovasti olisit tavannut, niin olisit saattanut löytää kysymyksen siitä viestistäni. Kuten sanoin, niin en ole kartalla edes vähää alusta miten nykykitkat toimivat kesällä. Google varmaan kertoo kanssa, mutta sain vaivattomammin vastauksen GGoljatilta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 767
Jos käyt katsomassa tuolla autojen renkaita kesäisin niin siellä on sellasta 2millin pintaa ihan älyttömän paljon. Taatusti laadukas kitka 4-5mm pinnalla pitää paremmin… ja kuten tuosta nähtiin niin edes kulunut kesärengas 5mm pinnalla ei ollut mitenkään maagisesti parempi. Itseasiassa yhtälailla todella huono vaikka parempi olikin. Käytännössä siis pitäisi pari kertaa kesässä ostaa uudet kesärenkaat…
Mitä sinäkin nyt siihen tulet selittää? Merkistä riippumatta toivoisin että poliisi veisi kilvet kaikilta jotka ajelee talvirenkailla kesällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 030
Viestejä
4 297 112
Jäsenet
71 766
Uusin jäsen
rouskuutti

Hinta.fi

Ylös Bottom