Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tokihan neliveto perffin ja takapotkun hinnoissa mukavat hintaerot alun alkujaankin tais olla 20k eroa uutena. Yhtälailla uusi I-Pace Jaguar maksaa 100k ja nyt saa alle 30k 5v wanhoja. Ei voi oikein kärjistää että tesloissa eniten dropannut hinnat. Pitkään Tesla s hinnat aina junnaa paikallaan ja sitten tapahtuu joku hetki se maaginen tipahtaminen mitä joskus seuraillut Ässien hintoja. Nythän noita saa 20k halvimpia ja 10v sitten maksoi 140k.
Sen takia Tesla onkin liisarifirmalle huono kun laskuja ei voi ennustaa.
 
No kuka osasi ennustaa vaikkapa Skodan 8000 euron hinnanalennuksia? Vähän ajettuja Taycaneita saa myös 20-100 tuhatta halvemmalla kuin uusia
 
Sen takia Tesla onkin liisarifirmalle huono kun laskuja ei voi ennustaa.
Niin että vieläkin Tesla voi napsasta 10-15k pois 3/Y hinnoista? Shanghain koronajumi keväällä/kesällä 2022 nostatti hinnat lopullisesti pilviin kun autoja ei saatu sieltä ulos. Sen jälkeen kun alko taas tuotanto pyörimään ja tilauskanta purettua laskettiin hinnat sille tasolle missä ne on nyt.
 
Ihan mielenkiintoinen video noin 150 000km ajetusta Model 3 Perfomancesta. Eli miten auto on kestänyt:



Korjauskulut vähintään kohtuulliset ja sisätilatkin vielä ihan hyvässä kunnossa. Akku on heikentynyt hyvinkin maltillisesti (päälle 10%). Vuosimallia ei taidettu mainita, mutta aika alkupään auto on kyseessä kun sisällä on pianomustaa keskikonsolissa. Alustaa ei tässäkään videossa valitettavasti tarkastella sen kummemmin. Ihan mielenkiintoinen juttu näin Teslan kestävyyttä arvuuttelevalle. Toki tuo videon tekijä on ammatiltaan sähköauto kauppias, joten terveellä skeptisyydellä kannattaa videoon ehkä suhtautua. Sama kaveri tosin on tehnyt videot Teslan parkkitutkattomista autoista ja antanut siitä uudistuksesta täyslaidallisen, joten eivät videot pelkkää hehkutusta ole.
 
No kuka osasi ennustaa vaikkapa Skodan 8000 euron hinnanalennuksia? Vähän ajettuja Taycaneita saa myös 20-100 tuhatta halvemmalla kuin uusia
Riippuu liisauksien määrästä miten firmat ottavat.
Teslan hinta elää joka kuukausi ja neljänneksen lopussa painetaan alas.
Niin että vieläkin Tesla voi napsasta 10-15k pois 3/Y hinnoista? Shanghain koronajumi keväällä/kesällä 2022 nostatti hinnat lopullisesti pilviin kun autoja ei saatu sieltä ulos. Sen jälkeen kun alko taas tuotanto pyörimään ja tilauskanta purettua laskettiin hinnat sille tasolle missä ne on nyt.
Onhan se nähty että Tesla tiputtaa hintaa ja syö katettaan kunhan kauppa vaan käy.
 
Nytkin ollaan neljänneksen lopussa ja hintoja Y:n osalta ilmeisesti nostettiin, eli oletuksesi ei taida pitää enää paikkaansa.
 
Jostain syystä Model 3 takavedon huoltoleasing 15k kissoilla lähentelee tuhatta euroa kun ottaa suoraan Teslalta. Tuohan on ihan posketon kustannus? Kertoo paljon auton hinnasta sulaa parissa vuodessa.
 
Jostain syystä Model 3 takavedon huoltoleasing 15k kissoilla lähentelee tuhatta euroa kun ottaa suoraan Teslalta. Tuohan on ihan posketon kustannus? Kertoo paljon auton hinnasta sulaa parissa vuodessa.
Itse keväällä viime vuonna katselin näitä liisareita käyttöetuautoksi ja Tesla ei ollut missään määrin vaihtoehto leasing-kustannusten takia, oli tuolloin pari sataa kalliimpi kuin muut saman hintaluokan vaihtoehtoiset sähköautot.
 
Tokihan neliveto perffin ja takapotkun hinnoissa mukavat hintaerot alun alkujaankin tais olla 20k eroa uutena. Yhtälailla uusi I-Pace Jaguar maksaa 100k ja nyt saa alle 30k 5v wanhoja. Ei voi oikein kärjistää että tesloissa eniten dropannut hinnat. Pitkään Tesla s hinnat aina junnaa paikallaan ja sitten tapahtuu joku hetki se maaginen tipahtaminen mitä joskus seuraillut Ässien hintoja. Nythän noita saa 20k halvimpia ja 10v sitten maksoi 140k.
Ei tarvita mitään kärjistämistä vaan silmät käteen ja katsomaan hintona. Luonnollisesti Suomi-hinnoista tarkasteltuna. Muiden merkkien kuplahinnoista on palattu takaisin kuplaa edeltävään tasoon, hyvin monella merkillä puhutaan julkaisuhetken hinnasta. Teslalla mennyt samassa kohtaa hinnat lattiasta läpi. Mitä sinäkin tässä samaisessa ketjusssa olet montakin kertaa tainnut hehkuttaa, toki siitä kulmasta että Tesla voi laskea hintoja kun ovat edellä kustannuksissa. Oikeastihan ne kyllä repi katteistaan ylihinnan pois, kun koko firma menee täysin tuotantomäärä-target edellä ja johdossa vielä "hieman" arvaamaton tapaus. Totta helvetissä liisarifirmat silloin laskee riskin Elon-efektille mukaan hintaan ja lopputuloksena kalliimpi liisaushinta Tesloille. Sitä niittää mitä kylvää.
 
Ei tarvita mitään kärjistämistä vaan silmät käteen ja katsomaan hintona. Luonnollisesti Suomi-hinnoista tarkasteltuna. Muiden merkkien kuplahinnoista on palattu takaisin kuplaa edeltävään tasoon, hyvin monella merkillä puhutaan julkaisuhetken hinnasta. Teslalla mennyt samassa kohtaa hinnat lattiasta läpi. Mitä sinäkin tässä samaisessa ketjusssa olet montakin kertaa tainnut hehkuttaa, toki siitä kulmasta että Tesla voi laskea hintoja kun ovat edellä kustannuksissa. Oikeastihan ne kyllä repi katteistaan ylihinnan pois, kun koko firma menee täysin tuotantomäärä-target edellä ja johdossa vielä "hieman" arvaamaton tapaus. Totta helvetissä liisarifirmat silloin laskee riskin Elon-efektille mukaan hintaan ja lopputuloksena kalliimpi liisaushinta Tesloille. Sitä niittää mitä kylvää.
Yllättävän koville tuntuu monia ottavan nämä Teslojen hinnan pudotukset. Ei siellä enää ole varaa toista kymppi-viittätoistatonnia hintoja laskea 3/Y sektorilla, joten tuskin samanlaista hintojen romahdusta on enää luvassa.
 
Käytettyjen Ioniq 5:sten ja EV6:sten hinnat ovat myös romahtaneet, vaikka uusien hinnat eivät ole juurikaan laskeneet. Korealaisissa on myös se ikävä puoli, että ne makaavat liikkeissä pitkään verrattuina Tesloihin.
 
Käytettyjen Ioniq 5:sten ja EV6:sten hinnat ovat myös romahtaneet, vaikka uusien hinnat eivät ole juurikaan laskeneet. Korealaisissa on myös se ikävä puoli, että ne makaavat liikkeissä pitkään verrattuina Tesloihin.


Ei ole romahtaneet hinnat muissa, kuin Tesloissa. @Kvarkki "tietäjä" sanoo toisin, niin olemme väärässä. Itsekin luulin olevani oikeassa ( samaa mieltä kuin sinä ), mutta onneksi joku tuli ja oikaisi.
 
Sen takia Tesla onkin liisarifirmalle huono kun laskuja ei voi ennustaa.
Uusi teknologia on aina riskialtista hintojen suhteen. Ihan vaikka olisi kyse älypuhelimesta, hifilaitteista yms niin niistä rapsahtaa puolet pois alta aikayksikön. Se minusta ollut hyvä teslassa ettei lähdetä saksalaisten tyyliin hinnoittelemaan kun ei niitä mene kaupaksi juurikaan. Jos sakemannit pääsisi alle 10k hintaeroon teslaan verrattuna niin olis ostajia varsinkin jotka hamuavat premiumimpaa sisustaa jne. Hyvinhän tuo rellukin taas rapsas hinnoista pois e-scenicissä, joten 4-5v päästä niitä saa alle 20k. Leasingfirmat tuskin huvikseen tekee mieluusti 3-5v soppareita verrattuna mitenkä kallis se 1-2v sopimus on.
 
Ei tarvita mitään kärjistämistä vaan silmät käteen ja katsomaan hintona. Luonnollisesti Suomi-hinnoista tarkasteltuna. Muiden merkkien kuplahinnoista on palattu takaisin kuplaa edeltävään tasoon, hyvin monella merkillä puhutaan julkaisuhetken hinnasta. Teslalla mennyt samassa kohtaa hinnat lattiasta läpi. Mitä sinäkin tässä samaisessa ketjusssa olet montakin kertaa tainnut hehkuttaa, toki siitä kulmasta että Tesla voi laskea hintoja kun ovat edellä kustannuksissa. Oikeastihan ne kyllä repi katteistaan ylihinnan pois, kun koko firma menee täysin tuotantomäärä-target edellä ja johdossa vielä "hieman" arvaamaton tapaus. Totta helvetissä liisarifirmat silloin laskee riskin Elon-efektille mukaan hintaan ja lopputuloksena kalliimpi liisaushinta Tesloille. Sitä niittää mitä kylvää.
Suomihinnoista puhunkin. Ei minusta ole järkeä puhua mistään Saksan/ruotsin hinnoista. Tesla s maksoi 140k 10v sitten ja nyt halvimmat nettiautossa 20k sama jaguarilla 100k uus ja nettiautossa alle 5v wanhaa jo 30k.
 
Ei ole romahtaneet hinnat muissa, kuin Tesloissa. @Kvarkki "tietäjä" sanoo toisin, niin olemme väärässä. Itsekin luulin olevani oikeassa ( samaa mieltä kuin sinä ), mutta onneksi joku tuli ja oikaisi.

Ei sitä varmaankaan kukaan ole kieltänyt et autosta lähtee arvo hyvin äkkiä. Mutta onhan nää aika surullisia tilanteita et vuoden vanhasta autosta paras tarjous-30% siitä mitä uutena. Linjassa kyl Teslan leasing kanssa et kahteen vuoteen puolet veke.

 
Nuo Tapiot yms on aika usein tosin ihan turhia esimerkkejä kun auto on ostettu koronakuplan huippuhinnoissa hetkellä jolloin käytetystä pyydettiin tonnikaupalla enemmän kuin uusista.

Totta hitossa niistä putoaa hinta kymppitonneja kun siinä hinnassa on ollut ostohetkellä ilmaa kysyntäpiikin takia viisinumeroinen luku.
 
Teslojen osalta kannattaa kyllä unohtaa ne parin vuoden takaiset hinnat, ja verrata paremminkin viime vuoden hintoihin. Kuplan aikana jostain käytetystä ID4:stä saatettiin pyytää jopa 70 tonnia.
 
Teslojen osalta kannattaa kyllä unohtaa ne parin vuoden takaiset hinnat, ja verrata paremminkin viime vuoden hintoihin. Kuplan aikana jostain käytetystä ID4:stä saatettiin pyytää jopa 70 tonnia.
Viime vuonnahan ne suurimmat tiputukset tuli.
2022 kesällä sai vielä halvalla korolla mutta sen jälkeen korot nousi sinne 3-4% ja ovat sieltä vain nousseet uusissa poislukien kamppistarjous Y:n.
Perffi oli 2022 kesällä peruspaketilla 74k. 2023 alussa hinnat tuli todella kovaa alaspäin eli muistaakseni jopa 15-20k. Parin kk päästä laskettiin taas 2-3kk hintoja. Hinnat laski tasaisesti muutamia tonttuja viime vuonna.
 
Viime vuonnahan ne suurimmat tiputukset tuli.
2022 kesällä sai vielä halvalla korolla mutta sen jälkeen korot nousi sinne 3-4% ja ovat sieltä vain nousseet uusissa poislukien kamppistarjous Y:n.
Perffi oli 2022 kesällä peruspaketilla 74k. 2023 alussa hinnat tuli todella kovaa alaspäin eli muistaakseni jopa 15-20k. Parin kk päästä laskettiin taas 2-3kk hintoja. Hinnat laski tasaisesti muutamia tonttuja viime vuonna.
Yli 5 vuotta kun kehtaa teslaansa pitää nii sama onko se hinta ollut uutena 75k vai 50k kohtuu vähän siitä sitten enää saa. Jos spekuloi hintoja 3/y tulevista hinnoista muutaman vuoden sisällä niin ehkä se "oikea" hinta olisi karvalakeissa siellä 35-37k paikkeilla ja longrange 45k, mutta kukapa näistä osaa ennustaa mihin ne päätyy.
 
Viime vuonnahan ne suurimmat tiputukset tuli.
2022 kesällä sai vielä halvalla korolla mutta sen jälkeen korot nousi sinne 3-4% ja ovat sieltä vain nousseet uusissa poislukien kamppistarjous Y:n.
Perffi oli 2022 kesällä peruspaketilla 74k. 2023 alussa hinnat tuli todella kovaa alaspäin eli muistaakseni jopa 15-20k. Parin kk päästä laskettiin taas 2-3kk hintoja. Hinnat laski tasaisesti muutamia tonttuja viime vuonna.
Kuten totesin, mielestäni olisi enemmän paikallaan verrata tämän hetkisiä (2024) hintoja viime vuoden (2023) aikaisiin eli tiputusten jälkeisiin hintoihin. Kahden vuoden takainen maailma on jo kaukaista menneisyyttä, ja kaksi vuotta vanha auto on jo melko vanha.

Edit: syksyyn puolivälissä 2022 edullisin käytetty vuosimallin 2022 Model Y LR maksoi 69 780 euroa, ja neljä kuukautta myöhemmin sellaisen sai uutena 55 990 eurolla
 
Viimeksi muokattu:
Onhan Tesla myös edellä sähköautojen valmistuksessa, koska onhan vaikkapa Model 3 suht kevyt sähköautoksi, jolla saadaan mm. kulutusta alaspäin. Esim. Volvon EX30 takavetoisena painaa 1830 kg(?), kun taas Model 3 LR 2024 1840 kg.
Atto 3 on kevyempi, vaikka akku on isompi kuin RWD:ssä?
 
Yllättävän koville tuntuu monia ottavan nämä Teslojen hinnan pudotukset. Ei siellä enää ole varaa toista kymppi-viittätoistatonnia hintoja laskea 3/Y sektorilla, joten tuskin samanlaista hintojen romahdusta on enää luvassa.
Teslan hintasekoilu kusi kaikkien sähköautojen muroihin, kiitollinenko siitä pitäisi olla? Liisaushintojen ja vuokra-autoyhtiöiden perusteella ne eivät ainakaan luota Teslan hintavakauteen. Siitähän tässä keskusteltiin miksi Teslassa on kalliimpi hinta. Riski maksaa.

Ei ole romahtaneet hinnat muissa, kuin Tesloissa. @Kvarkki "tietäjä" sanoo toisin, niin olemme väärässä. Itsekin luulin olevani oikeassa ( samaa mieltä kuin sinä ), mutta onneksi joku tuli ja oikaisi.
Jos olen väärässä uusien Teslojen myyntihintojen kehityksestä muihin merkkeihin nähden, niin sen luulisi olevan aika helppo osoittaa.
 
Käytettyjen Ioniq 5:sten ja EV6:sten hinnat ovat myös romahtaneet, vaikka uusien hinnat eivät ole juurikaan laskeneet. Korealaisissa on myös se ikävä puoli, että ne makaavat liikkeissä pitkään verrattuina Tesloihin.
Business-hinnastolla hinta palasi kuplaa edeltävään tasoon. Akku isompi kuin silloin. Liikkeessä makaaamisesta kuulisin mieluusti lisää faktoja. Jatkot vaikka yleiseen sähköautoketjuun.
 
OT-vastaus Skodan hinnasta:
No kuka osasi ennustaa vaikkapa Skodan 8000 euron hinnanalennuksia?
Kai kuka tahansa, joka seurasi Enyaqin hintoja uudesta asti. Itellä oli varusteltu 60. Jos vertaa lähinnä olevaa 60 Style businesslineä, nykyään maksaa vastaavasti varusteltuna 2700e enemmän. Erona ainoastaan Canton audio, jota silloin ei saanut.

Perinteisillä merkeillä alennukset ovat usein paketoinnilla kikkailua: Ovat tilanneet 10000kpl varustetta, joka on ylihinnoiteltu ensin törkeästi ja kun ei yllättäen menekään kaupaksi, saadaan näyttäviä alennuksia laittamalla se osaksi "pakollista" varustepakettia tai jo perusvarusteluun.
 
Suomihinnoista puhunkin. Ei minusta ole järkeä puhua mistään Saksan/ruotsin hinnoista. Tesla s maksoi 140k 10v sitten ja nyt halvimmat nettiautossa 20k sama jaguarilla 100k uus ja nettiautossa alle 5v wanhaa jo 30k.

Nuo %-tiputukset saa helposti näyttämään just sille mille haluaa kun sopivan verrokin etsii. Taas esim 10v vanhasta aadin RS6sta pyydetään 85k kun uusi oli 180k. Ja jopa yli 20v vanhasta C5-kopan pelistä pyydetään 25k eli vitonen enemmän kuin puolet uudempi M-S.
 
Käytettyjen Ioniq 5:sten ja EV6:sten hinnat ovat myös romahtaneet, vaikka uusien hinnat eivät ole juurikaan laskeneet. Korealaisissa on myös se ikävä puoli, että ne makaavat liikkeissä pitkään verrattuina Tesloihin.
Piti mennä selaamaan. ioniq 5 on tosiaan Teslan kanssa samassa hintaluokassa. Uusissa ehkä hieman ilmaa hinnassa?

Autot 2 vuotta vanhoja ja maks 40tkm ajettuja.

34 800€

34k€

41 400€

Minusta ihan hyvä vaan, että halvempiakin sähköautoja löytyy jo.
 
Sattuipa tänään kolmikaistaisella motarilla. Tesla 3, softa 2024.2.7. Ajoin keskimmäistä kaistaa (ei autoja ympärillä) ja ajattelin, että laitetaanpa autopilot päälle. Sekunti tämän jälkeen painoin ruudun alareunassa pyyhkimet kuvaketta, että laitan ne off tilaan. Tässä välin katsoin jo takaisin tielle. Sen jälkeen vilkaisin alas ehkä sen toisen sekunnin että sormi osuu off kuvakkeeseen. Eiköhän auto vedä hepulit, että katse tiehen, ja autopilot jäähylle. (eka varoitus koskaan asiasta) Ei hemmetti ole todellista. Eihän tuossa pysty edes radioasemaa enää vaihtamaan jos noin herkkä on. Autopilot päällä luulisi olevan hieman turvallisempaa naputella esim naviin se osoite tai haku, mutta sitten autopilot vetää itsensä äänekkääästi jojoon jos se tuommoinen nykyään on. (%&*%%#!!!!) Ajellaan siis vain vakkarilla tästä edespäin, saapahan laitettua pyyhkijät off tilaan ilman sydäriä. Oispa saanut videolle, niin olisi tubessa hauska pätkä, jolle saisi porukka nauraa. Ei näin Elon.
 
Business-hinnastolla hinta palasi kuplaa edeltävään tasoon. Akku isompi kuin silloin. Liikkeessä makaaamisesta kuulisin mieluusti lisää faktoja. Jatkot vaikka yleiseen sähköautoketjuun.
Onhan näistä esitetty tilastoja mediassa. Muistelisin, että Y:n myyntiajat olivat lyhyimmät. Juttelin loppukesästä erään ketjumyyjän kanssa, ja hän mainitsi EV6:sta, että heillä oli ollut myynnissä yksi Ruotsin tuontiauto hyvinkin edulliseen hintaan jo kuukausia, eikä autosta ollut tehty kuin pari kyselyä koko aikana. Myyjä mainitsi tuosta mallista myös sen, että sen arvo olisi pudonnut kaikkein eniten kaikkien sähkisten joukosta.
 
Piti mennä selaamaan. ioniq 5 on tosiaan Teslan kanssa samassa hintaluokassa. Uusissa ehkä hieman ilmaa hinnassa?

Autot 2 vuotta vanhoja ja maks 40tkm ajettuja.

34 800€

34k€

41 400€

Minusta ihan hyvä vaan, että halvempiakin sähköautoja löytyy jo.
Nuo 58 kWh pikkuakut ovat jotain tuontiautoja ö-varustein, ei ole myyty Suomessa. Syytäkin olla halvempia, kun suomi-autot isolla akulla eivät paljoa enempää voi maksaa. Uutena karvan alle 50 k€ - 2 k€ hankintatukea, niin muutama kymppi ja pari vuotta ajettuna 40 k€ hintataso on ok.

Onhan näistä esitetty tilastoja mediassa. Muistelisin, että Y:n myyntiajat olivat lyhyimmät. Juttelin loppukesästä erään ketjumyyjän kanssa, ja hän mainitsi EV6:sta, että heillä oli ollut myynnissä yksi Ruotsin tuontiauto hyvinkin edulliseen hintaan jo kuukausia, eikä autosta ollut tehty kuin pari kyselyä koko aikana. Myyjä mainitsi tuosta mallista myös sen, että sen arvo olisi pudonnut kaikkein eniten kaikkien sähkisten joukosta.
Avainsanat tuontiauto ja ehkä vielä pieni akku. EV6:lla hinta oli sisarmalliin nähden huomattavasti kovempi, hyvin on voinut lähteä siitäkin jyrkällä kertoimella Testan kalliimpien mallien tapaan. Jollain tapaa rinnastaisin EV6:n enemmän Teslan "performance" kilpailijaksi, hyny on Y:n perusmallin tyylinen tilava ihmiskuljetin
 
Sattuipa tänään kolmikaistaisella motarilla. Tesla 3, softa 2024.2.7. Ajoin keskimmäistä kaistaa (ei autoja ympärillä) ja ajattelin, että laitetaanpa autopilot päälle. Sekunti tämän jälkeen painoin ruudun alareunassa pyyhkimet kuvaketta, että laitan ne off tilaan. Tässä välin katsoin jo takaisin tielle. Sen jälkeen vilkaisin alas ehkä sen toisen sekunnin että sormi osuu off kuvakkeeseen. Eiköhän auto vedä hepulit, että katse tiehen, ja autopilot jäähylle. (eka varoitus koskaan asiasta) Ei hemmetti ole todellista. Eihän tuossa pysty edes radioasemaa enää vaihtamaan jos noin herkkä on. Autopilot päällä luulisi olevan hieman turvallisempaa naputella esim naviin se osoite tai haku, mutta sitten autopilot vetää itsensä äänekkääästi jojoon jos se tuommoinen nykyään on. (%&*%%#!!!!) Ajellaan siis vain vakkarilla tästä edespäin, saapahan laitettua pyyhkijät off tilaan ilman sydäriä. Oispa saanut videolle, niin olisi tubessa hauska pätkä, jolle saisi porukka nauraa. Ei näin Elon.
Ei se AP:n pitäisi ekasta "katse tiehen" ilmosta mennä jäähylle.
 
Teslan hintasekoilu kusi kaikkien sähköautojen muroihin, kiitollinenko siitä pitäisi olla? Liisaushintojen ja vuokra-autoyhtiöiden perusteella ne eivät ainakaan luota Teslan hintavakauteen. Siitähän tässä keskusteltiin miksi Teslassa on kalliimpi hinta. Riski maksaa.
Täytyy sanoa että todella erikoinen näkemys. Ymmärrän että niitä ketkä ennätti ennen hintojen tiputusta maksaa 10-15k "liikaa" mutta kyllä tuo valmistajien kilpailu hinnalla on vaan kuluttajien etu. Eikös Hertz luopunu osasta Tesloja ja jätti ostamatta Polestareja koska sähköautojen korjaus kulut ovat kovempia kuin polttisten? Ostivat tilalle polttiksia.
 
Oliko kaistaviivat? Siihen ruutuun tulee isolla punasella ratin kuva ja piippaa niin perkeleesti kun liikaa pelleilee autopilotilla.
Oli kaistaviivat ja juurikin noin, iso ratin kuva välähti ja helvetinmoinen mekkala. Ei todellakaan mitään pelleilyä ollut vaan juurikin niinkuin alkuperäisessä viestissä kirjoitin....
 
Niin sinusta 25ke ei ole merkityksellinen summa?
Nyt näyttää ainakin pyyntihinnat olevan 5v wanhoissa Tesla 3 nelivedoissa alkaen 25k ja perffissä 30k. Ei siinä paljon hampaita naurata jos se hankinta hinta ollut perffissä selkeästi isompi kuin perus neliveto silti saa lähes samoja hintoja molemmista. Pointti ehkä tässä sähköautojen uutuuden viehätys hinnoittelussa mitä totesin että tekniikka maksaa alussa. Olihan ne kännykätkin 10k (tosin markkoina) aikanaan ja nyt saat perusluurin 20€. Nettiautosta bongaat tommosen 7k pökötin mitkä maksoi uutena 55k. Ei siinä että Tesla 3 perffin hinta meni yli 70k niitä saa "romuraudan" hinnalla 10 vuotiaana kun nämä kehittyy valtavasti seuraavan 5v aikana. Jokainen ostaa budjetin mukaisen autonsa, itsellä se ja sama maksaako tuo y malli sen lanseeraus hinnan 65k vai 45k kunhan se 650wltp täyttyy meni siinä nyt se vuosi tai pari odotellessa. Tokihan pidän optiona ässää jos ei se suunnitelma toteudu.
 
Nyt näyttää ainakin pyyntihinnat olevan 5v wanhoissa Tesla 3 nelivedoissa alkaen 25k ja perffissä 30k. Ei siinä paljon hampaita naurata jos se hankinta hinta ollut perffissä selkeästi isompi kuin perus neliveto silti saa lähes samoja hintoja molemmista.

Johtunee ehkä siitä, että perf on niin lähellä perus nelivetoa spekseiltään. Marginaalisesti lisää tehoa, isommat vanteet, isommat jarrut, mutta täysin samat muovisohvat penkkeinä?

Väitetty kiihtyvyys toki 0,x sekuntia parempi, mutta kuka enää huomaa eroa jos ollaan alle 5s 0-100km/h lukemassa?

Hintaero olisi perusteltu jos eroja olisi enemmän, mutta nythän P on vain tuunattu LR awd.
 
Johtunee ehkä siitä, että perf on niin lähellä perus nelivetoa spekseiltään. Marginaalisesti lisää tehoa, isommat vanteet, isommat jarrut, mutta täysin samat muovisohvat penkkeinä?

Väitetty kiihtyvyys toki 0,x sekuntia parempi, mutta kuka enää huomaa eroa jos ollaan alle 5s 0-100km/h lukemassa?

Hintaero olisi perusteltu jos eroja olisi enemmän, mutta nythän P on vain tuunattu LR awd.
On siinä LR boostinkin jälkeen Perffissä enemmän potkua alussa mutta loppua kohden erot on aika pienet.
 
Täytyy sanoa että todella erikoinen näkemys. Ymmärrän että niitä ketkä ennätti ennen hintojen tiputusta maksaa 10-15k "liikaa" mutta kyllä tuo valmistajien kilpailu hinnalla on vaan kuluttajien etu. Eikös Hertz luopunu osasta Tesloja ja jätti ostamatta Polestareja koska sähköautojen korjaus kulut ovat kovempia kuin polttisten? Ostivat tilalle polttiksia.
Kilpailu on ihan eri asia kuin hintojen heilutteleminen ihan miten sattuu. Kannatan suuresti kilpailu, arvaamatonta markkinaa en todellakaan. Sähköautoissa oli isoja alennuksia vanhoissa/ei-myyvissä malleissa ennen Teslan sekoiluja, mutta niillä ei ollut samanlaista koko markinan romuttavaa efektiä kuin Teslan pulkkailuilla.

Kyllä se on kuluttajankin etu, että ennustettavuus säilyy. Ilman ennustettavuutta kaupalliset toimijat varsinkin käytetyn kaupassa, liisauksessa jne. pistävät isommat riskilisät ja ko. virsi tulee jatkumaan sisäänostossa kauan sen jälkeen kun pilvipää on siirtynyt räpeltämään seuraavaan yritykseen. Kuluttajat maksavat kaiken.
 
Kilpailu on ihan eri asia kuin hintojen heilutteleminen ihan miten sattuu. Kannatan suuresti kilpailu, arvaamatonta markkinaa en todellakaan. Sähköautoissa oli isoja alennuksia vanhoissa/ei-myyvissä malleissa ennen Teslan sekoiluja, mutta niillä ei ollut samanlaista koko markinan romuttavaa efektiä kuin Teslan pulkkailuilla.

Kyllä se on kuluttajankin etu, että ennustettavuus säilyy. Ilman ennustettavuutta kaupalliset toimijat varsinkin käytetyn kaupassa, liisauksessa jne. pistävät isommat riskilisät ja ko. virsi tulee jatkumaan sisäänostossa kauan sen jälkeen kun pilvipää on siirtynyt räpeltämään seuraavaan yritykseen. Kuluttajat maksavat kaiken.
Nythän se ennustettavuus on palautunut, Tesla otti hinnoistaan löysät pois eikä enää ole varaa tehdä Y:lle ja 3:lle 10-15k hinnanalennuksia. Se oli se shanghain koronajumi ja valtava kysyntä jota ei pystytty tyydyttämään joka sai aikaan hintojen raketoinnin. En siltikään ymmärrä miten kuluttaja joka nyt ostaa Teslan ei olisi tyytyväinen hintojen leikkauksiin? Mielummin maksaisi 65k kun 50k koska ennustettavuus? Ja myös henkilö B joka on myös nyt ostamassa sähköautoa, mutta ei ikimaailmassa ostaisi Teslaa, mutta Teslojen hinnanleikkaukset pakotti esim. Skodan laskemaan Enyaqin hintaa joka tällä henkilö B:llä on kiikarissa ollut. Kuluttajalle win-win tilanne.
 
Vuosi on vasta alussa. Katsotaan kesällä uudestaan mihin ne hinnat elää.

Kuluttaja tuntee itsensä petetyksi kun hinnat voivat muuttua viikossakin. Halvempi aina parempi mutta jos eilen ostit auton 60k ja huomenna se on 50k niin eihän se kivaa ole.
 
Nythän se ennustettavuus on palautunut, Tesla otti hinnoistaan löysät pois eikä enää ole varaa tehdä Y:lle ja 3:lle 10-15k hinnanalennuksia. Se oli se shanghain koronajumi ja valtava kysyntä jota ei pystytty tyydyttämään joka sai aikaan hintojen raketoinnin. En siltikään ymmärrä miten kuluttaja joka nyt ostaa Teslan ei olisi tyytyväinen hintojen leikkauksiin? Mielummin maksaisi 65k kun 50k koska ennustettavuus? Ja myös henkilö B joka on myös nyt ostamassa sähköautoa, mutta ei ikimaailmassa ostaisi Teslaa, mutta Teslojen hinnanleikkaukset pakotti esim. Skodan laskemaan Enyaqin hintaa joka tällä henkilö B:llä on kiikarissa ollut. Kuluttajalle win-win tilanne.
Luottamus meni jo, ei se palaudu varsinkaan sisäänostajien kanssa vuosiin. Ei se ole eunukin ostajallekaan mikään winwin, kun seuraavaan vaihtaessa sisäänosto/vaihto vaatii lisäpreemiota kaupalle epävarmuuden takia. Esim. itse maksoin autoista ei-kupla hinnan ja silti vaihdossa tulee enemmän turpiin epävarmuuden takia kiitos Elonin sekoilun. Jokainen sisäänostaja on nostanut esille sähköautojen hintaheilunnan perusteena alhaisemmalle tarjoukselle. Teslan missio on ollut kasvattaa uusien myyntivoluumia ja eivät välitä pätkääkään mitä käytetyille käy. Muilla merkkeillä veikkaisin, että omien käytettyjen pyörittäminen tuo merkittävän siivun tuloista ja siten omaan murokulhoon ei haluta kusta.
 
Avainsanat tuontiauto ja ehkä vielä pieni akku. EV6:lla hinta oli sisarmalliin nähden huomattavasti kovempi, hyvin on voinut lähteä siitäkin jyrkällä kertoimella Testan kalliimpien mallien tapaan. Jollain tapaa rinnastaisin EV6:n enemmän Teslan "performance" kilpailijaksi, hyny on Y:n perusmallin tyylinen tilava ihmiskuljetin
Ruotsi-auto (onko juuri merkitystä), iso akku, neliveto, ei mikään perusmalli eli Gt-line varustein.

Vertailun vuoksi vuosimallien 2023 nelivetoja isommilla akuilla löytyy n. 40-48 ke:n hintaluokasta seuraavia malleja:
Model 3 LR, Model Y LR, Enyaq, Polestar 2, Ioniq 5, C40, Solterra, Bz4X, MB EQB, MB EQA, EV6, ID4, ID5, Mach E
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 601
Viestejä
4 512 600
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom