Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitä sinäkin nyt siihen tulet selittää? Merkistä riippumatta toivoisin että poliisi veisi kilvet kaikilta jotka ajelee talvirenkailla kesällä.
Niinkuin sanoin, niin sulle on vissiin ihan ok ajaa kuluneilla ja halpiskesärenkailla joilla tulokset on moninkertaisesti huonompia kuin 4-5mm pinnalla olevalla uudehkolla hyvällä kitkalla.
Entäs ympärivuotiset renkaat? Niilläkään ei varmaan saa ajaa?
 
Jos käyt katsomassa tuolla autojen renkaita kesäisin niin siellä on sellasta 2millin pintaa ihan älyttömän paljon. Taatusti laadukas kitka 4-5mm pinnalla pitää paremmin… ja kuten tuosta nähtiin niin edes kulunut kesärengas 5mm pinnalla ei ollut mitenkään maagisesti parempi. Itseasiassa yhtälailla todella huono vaikka parempi olikin. Käytännössä siis pitäisi pari kertaa kesässä ostaa uudet kesärenkaat…
Se, että muut vetää renkaat sakkorajoille ei tarkoita että itse kannattaisi ajaa paskoilla kumeilla. Tämä on malliesimerkki foorumin säännöissä ensimmäisenä mainitusta ”whataboutismista”, joka ei siis ole pätevä perustelu tai keskustelutapa ollenkaan.
 

 
Se, että muut vetää renkaat sakkorajoille ei tarkoita että itse kannattaisi ajaa paskoilla kumeilla. Tämä on malliesimerkki foorumin säännöissä ensimmäisenä mainitusta ”whataboutismista”, joka ei siis ole pätevä perustelu tai keskustelutapa ollenkaan.
Ja kuten todettu ni tolla teidän perusteluilla te ostanette 2-3 kertaa kesässä uudet renkaat, jotta ne ei oo kuluneet ja lähes yhtä huonot kuin kitkat…

Eli eiköhän mennä ihan sen mukaan mitä laki sanoo…
 
Niinkuin sanoin, niin sulle on vissiin ihan ok ajaa kuluneilla ja halpiskesärenkailla joilla tulokset on moninkertaisesti huonompia kuin 4-5mm pinnalla olevalla uudehkolla hyvällä kitkalla.
Entäs ympärivuotiset renkaat? Niilläkään ei varmaan saa ajaa?
Mistäs nämä erottaa.. Mä en edes ole varma onko noi auton mukana tulleet renkaat samanlaiset kuin meidän kitkat. Ainakaan niissä ei ole sitä logoa joka tullaan jatkossa vaatimaan ja ne on ihan paskat.
 
Ja kuten todettu ni tolla teidän perusteluilla te ostanette 2-3 kertaa kesässä uudet renkaat, jotta ne ei oo kuluneet ja lähes yhtä huonot kuin kitkat…

Eli eiköhän mennä ihan sen mukaan mitä laki sanoo…
Mitä ihmettä oikein selität? En aja niin paljon, että uudet kesärenkaat menisivät kuluisivat kahdessa kuukaudessa piloille. Mun kilsoilla ne ovat melkein pakasta vedetyt vielä tuossa kohtaa.
 
Onko joku saanut jo matriisivalot tuovan päivityksen? Kokemuksia? Onko niin että '21 SR+:ssa pitäisi myös toimia jahka päivitys tulee?
 
No nyt tuo uus softa rikko ainakin mulla kolmosessa, että kaverin ässässä autopilotin.

Ei nosta enää nopeutta takaisin ylös kun nopeus nousee.
Sit en tiedä onko bugi vai uus ominaisuus mut mulla kun on +10% eli esim 40->44, 70->77 jne niin nyt nopeus nousee siihen, tai hidastuu, menee viiksestä jne kuten ennenkin. Mut nyt pystyn rullalla nostaman nopeutta seuraavaan tasakymppiin, eli esim 44->50 tau 77->80, kun ennen se 10% mikä mul on ollu asetettu ni on ollu se maksimi.
 
Offtopic, keskustelun häiriköinti
Volvossa on mukavaa kun auto seuraa edellä menevää. Ei ole päivityksissä "hajonnut". Vaikuttaa niin raskaalta tuo teslailu.
 
Volvossa on mukavaa kun auto seuraa edellä menevää. Ei ole päivityksissä "hajonnut". Vaikuttaa niin raskaalta tuo teslailu.
Samoja kipuiluja softissa perinteisillä merkeillä. Huomaa nämä viime aikaiset 12v error horrorit muilla merkeillä mitä oli tesloissa 5v sitten. Edelleen 5v muita edellä Tesla softassa muut vikisee. Ei päivääkään tartte miettiä muuta merkkiä, mutta ymmärrän jos jokin merkki kiehtoo niin se on ostettava.
 
Samoja kipuiluja softissa perinteisillä merkeillä. Huomaa nämä viime aikaiset 12v error horrorit muilla merkeillä mitä oli tesloissa 5v sitten. Edelleen 5v muita edellä Tesla softassa muut vikisee. Ei päivääkään tartte miettiä muuta merkkiä, mutta ymmärrän jos jokin merkki kiehtoo niin se on ostettava.
Millä tapaa edellä softassa?
 
Samoja kipuiluja softissa perinteisillä merkeillä. Huomaa nämä viime aikaiset 12v error horrorit muilla merkeillä mitä oli tesloissa 5v sitten. Edelleen 5v muita edellä Tesla softassa muut vikisee. Ei päivääkään tartte miettiä muuta merkkiä, mutta ymmärrän jos jokin merkki kiehtoo niin se on ostettava.
Samaa skeidaa ne itsestään tyhjenevät starttiakut on teslassa ku muissakin. Oli tesla muka miten edellä hyvänsä niin siinä ei riitä äly pitää varausta siinä vaan antaa mennä niin tyhjäksi että auto on täysin mykkä.
 
Samaa skeidaa ne itsestään tyhjenevät starttiakut on teslassa ku muissakin. Oli tesla muka miten edellä hyvänsä niin siinä ei riitä äly pitää varausta siinä vaan antaa mennä niin tyhjäksi että auto on täysin mykkä.
Eipä taida samalla tavalla ainakaan M3:sissa ja MY:issä tyhjentyä pikkuakut kuin legacy valmistajien sähköautoissa.

Volvossa on mukavaa kun auto seuraa edellä menevää. Ei ole päivityksissä "hajonnut". Vaikuttaa niin raskaalta tuo teslailu.
Ei ole Volvo kokemusten jako lanka tämä.
 
Samaa skeidaa ne itsestään tyhjenevät starttiakut on teslassa ku muissakin. Oli tesla muka miten edellä hyvänsä niin siinä ei riitä äly pitää varausta siinä vaan antaa mennä niin tyhjäksi että auto on täysin mykkä.
Tuohan nimenomaan pitää kokoajan sen varauksen ainakin kolmosessa yllä. En ihan äkkiseltään muista et pikkuakku tyhjä olis, paitsi kun on lopulta täysin tiensä päässä.
Vois kyl omaankin varmaan vaihtaa, kun taitaa olla alkuperäinen 5v takaa.
 
Tuohan nimenomaan pitää kokoajan sen varauksen ainakin kolmosessa yllä. En ihan äkkiseltään muista et pikkuakku tyhjä olis, paitsi kun on lopulta täysin tiensä päässä.
Vois kyl omaankin varmaan vaihtaa, kun taitaa olla alkuperäinen 5v takaa.
Ässässä ja äxässä ei ainakaan pidä. En tiedä muista.
 
Millä tapaa edellä softassa?
On nuo ylimääräiset watit puristettu kulutuksessa, puhelin appi toimii, OTAna saa päivityksiä 10v päästä toisin kuin perinteisillä ei ole saanut eikä tule jatkossakaan saamaan jos katsoo ja vertaa tuota uutta q6 audia niin saa jo kippurassa kylkimyyryä ratketa liitoksistaan mitä kuraa nämä perinteiset merkit tarjoaa. Ei siinä samaa paskaa tarjoaa Windows, iPhone ja nyt sähköautot softan puolesta. Softa fixiä toisen perään toisilla OTAna toisilla pajalla käytettynä. Huomaahan nuo jatkuvat viivästykset autojen ulosmyyntien siirtymisessä hamaan tulevaisuuteen kun softa vaan ei toimi. En mitenkään sano että Tesla olisi täydellinen, mutta jos kärjistetään niin paskasta vähemmän sontakikkare kun pitää valita niin se on Tesla. Akut, voimansiirto, softa ja valutekniikka, vaikka se on 66% kehitetty uomiinsa niin ei kehtaa ostaa sitä 50% tuotetta. Ottaa vielä 15v ja nämä on erittäin sopusuhtaisia kulkineita.
 
Onhan Tesla myös edellä sähköautojen valmistuksessa, koska onhan vaikkapa Model 3 suht kevyt sähköautoksi, jolla saadaan mm. kulutusta alaspäin. Esim. Volvon EX30 takavetoisena painaa 1830 kg(?), kun taas Model 3 LR 2024 1840 kg.

Teslan latauskokemus on myös tehty erittäin miellyttäväksi, varsinkin jos käyttää matkoilla Superchargereita ja kotona Teslan omaa laturia. Sen kun vain ajelee laturille, painaa laturin ”Tesla nappulaa” ja tökkää johdon itse avautuvaan latausluukkuun. Eikä tarvitse availla ABC-moobilia tms., kun on kerran syöttänyt maksukortin tiedot Teslan sovellukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa skeidaa ne itsestään tyhjenevät starttiakut on teslassa ku muissakin. Oli tesla muka miten edellä hyvänsä niin siinä ei riitä äly pitää varausta siinä vaan antaa mennä niin tyhjäksi että auto on täysin mykkä.
Aika hyvin nuo 16v litium akut tesloissa toimineet. Toki pari vuotta sitten softaongelmia niissäkin oli ainakin lfp karvalakeissa, mutta ei ole mediahärdelliä ollut sen jälkeen eli yksittäistapauksissa ongelmia vielä on ja tokihan tuossa softan osalta petrattavaa löytyy. Ei nämä aukottomia siltikään ole, mutta jos tietää service menun kautta pakkokäynnistyksen ei varavirtaa kaipaa. Nämä perinteisten merkkien tahattomat lyijyakku ilmoitukset tai äkkikuolemat isompi riesa kun Teslan litium hupiakku ei todellisuudessa kuoleennu vaan varaustaso liian alhainen software glitchin myötä joissain skenaariossa (hyvä esimerkki Tesla björnin tulva-auto).
 
Aika hyvin nuo 16v litium akut tesloissa toimineet. Toki pari vuotta sitten softaongelmia niissäkin oli ainakin lfp karvalakeissa, mutta ei ole mediahärdelliä ollut sen jälkeen eli yksittäistapauksissa ongelmia vielä on ja tokihan tuossa softan osalta petrattavaa löytyy. Ei nämä aukottomia siltikään ole, mutta jos tietää service menun kautta pakkokäynnistyksen ei varavirtaa kaipaa. Nämä perinteisten merkkien tahattomat lyijyakku ilmoitukset tai äkkikuolemat isompi riesa kun Teslan litium hupiakku ei todellisuudessa kuoleennu vaan varaustaso liian alhainen software glitchin myötä joissain skenaariossa (hyvä esimerkki Tesla björnin tulva-auto).
Miten pääset service menuun kun auto on täysin mykkänä?
 
Samoja kipuiluja softissa perinteisillä merkeillä. Huomaa nämä viime aikaiset 12v error horrorit muilla merkeillä mitä oli tesloissa 5v sitten. Edelleen 5v muita edellä Tesla softassa muut vikisee. Ei päivääkään tartte miettiä muuta merkkiä, mutta ymmärrän jos jokin merkki kiehtoo niin se on ostettava.

Itsellä ainakin suurin syy olla ostamatta teslaa on nimen omaan tuo koko aneeminen kosketusnäyttö viritys. Vois harkita jos saisivat oven kahvat karmit sivulaseihin ,viikset, perus namiskat ja mittariston koetauluun mutta halpahan tuo on tupperwaarakulhoon laittaa ipad keskelle autoa.
 
Itsellä ainakin suurin syy olla ostamatta teslaa on nimen omaan tuo koko aneeminen kosketusnäyttö viritys. Vois harkita jos saisivat oven kahvat karmit sivulaseihin ,viikset, perus namiskat ja mittariston koetauluun mutta halpahan tuo on tupperwaarakulhoon laittaa ipad keskelle autoa.
Eihän siitä oikee mihinkää pääse että teslassa saa ainaki tällä hetkellä eniten autoa per euro sähköautoissa. Jos se ei riitä tai ominaisuudet ärsyttää niin mersulta, bemarilta ja porschelta saa erinomaisia vaihtoehtoja jos pinkka kestää.
 
On nuo ylimääräiset watit puristettu kulutuksessa, puhelin appi toimii, OTAna saa päivityksiä 10v päästä toisin kuin perinteisillä ei ole saanut eikä tule jatkossakaan saamaan jos katsoo ja vertaa tuota uutta q6 audia niin saa jo kippurassa kylkimyyryä ratketa liitoksistaan mitä kuraa nämä perinteiset merkit tarjoaa. Ei siinä samaa paskaa tarjoaa Windows, iPhone ja nyt sähköautot softan puolesta. Softa fixiä toisen perään toisilla OTAna toisilla pajalla käytettynä. Huomaahan nuo jatkuvat viivästykset autojen ulosmyyntien siirtymisessä hamaan tulevaisuuteen kun softa vaan ei toimi. En mitenkään sano että Tesla olisi täydellinen, mutta jos kärjistetään niin paskasta vähemmän sontakikkare kun pitää valita niin se on Tesla. Akut, voimansiirto, softa ja valutekniikka, vaikka se on 66% kehitetty uomiinsa niin ei kehtaa ostaa sitä 50% tuotetta. Ottaa vielä 15v ja nämä on erittäin sopusuhtaisia kulkineita.
Eikös myös BYD tarjoa aivan samaa? Mistä tiedät että Tesla antaa vielä 10v päästä päivityksiä? En ole missään nähnyt lupausta että takaavat näin.

Koska Tesla tuo takaisin heidän 2 vuotta sitten poistamat ominaisuudet?
 
Softa todella kaukana teslasta. Kulutus erittäin suuri, puhelinappi ihan myyjänkin mielestä kuin kopio teslan versiosta mutta erittäin karsittuna.

Eli ei se kyllä tarjoa samaa..
Työ oli kyllä yllätys kun näin Byd:n appin. Tiesin että kiinalaisilla on kopioijan maine mutta sehän oli lähes 1:1 ulkonäöltään vs Tesla
 
Itsellä ainakin suurin syy olla ostamatta teslaa on nimen omaan tuo koko aneeminen kosketusnäyttö viritys. Vois harkita jos saisivat oven kahvat karmit sivulaseihin ,viikset, perus namiskat ja mittariston koetauluun mutta halpahan tuo on tupperwaarakulhoon laittaa ipad keskelle autoa.
Itselläni oli samat ärsyttävät asiat ennen Model Y:n hankintaa. Lopulta piti todeta, että oven kahvat tai karmit eivät ärsytä tai ole vaivanneet ollenkaan. Viikset autossani onkin. Mittaristoa en kaipaa, mutta hud kelpaisi erityisesti navigointia ja kappalevalintoja varten. Muutaman namiskan kyllä haluaisin autoon lisää. Teslamaisesti vaikka ohjelmoitavia.

Tesla ei minusta ole kummoinen autona, mutta sähköominaisuudet ja softa ovat kyllä erinomaisia.
 
Miten pääset service menuun kun auto on täysin mykkänä?

Varavirtaa pitää sitten antaa jos liian kauan seissyt auto ettei käynnisty näyttö. Toinen vaihtoehto ottaa akku lämpimään samaan malliin kuin lyijyakku niin virkoontuu. Joskus riittää että ottaa tuon liittimen hetkeksi irti ja laittaa takaisin paikalleen. Mutta kyllä tuon voisi softalla parantaa siinä mielessä, että toimisi matalammalle tasolle ja pumppaisi isolta akulta virtaa herkemmin. Ei se akku ole mykkä kun saa toimimaan "kuolleena" toisin kuin yleensä luullaan että uusi akku vaihdettava. Jos tuo olisi hyvinkin yleinen vika niin noita akkuja olisi kuolleena kasapäin. Tuntuu että tässä voisi olla joko maanantai kappale tai joku buginaiheuttaja mitä jatkossa OTAna korjaillaan.
Edit: tuli mieleen tuosta tekniikan maailman ja björnin tapauksesta ainakin user error nuo 16v hupiakku tyhjenemiset kun kuluttivat highvoltage akun tyhjäksi range ja camping testissä niin ei voinut pumppailla hupiakkuun virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Björnillä tosin Tesla kuoli myöhemmin myös piuhassa kiinni ollessaan ja kun ajoakussa oli 80% virtaa. Että ei se nyt ihan perus camping modeen kuole.
 
Eikös toi camp mode käytä ajoakkua? Mä viime kesänä pidin autoa käytännössä viikon putkeen siinä, koska jääkaappi ja safkat autossa Norjan reissulla.
 
Eihän siitä oikee mihinkää pääse että teslassa saa ainaki tällä hetkellä eniten autoa per euro sähköautoissa. Jos se ei riitä tai ominaisuudet ärsyttää niin mersulta, bemarilta ja porschelta saa erinomaisia vaihtoehtoja jos pinkka kestää.
Leasing-puolella eri markkinat. Yritysleasing-hintaan vaikuttaa vakuutuksen hinta, huoltokulut ja jälleenmyyntihinta. Tesla on ostohintaansa nähden kallis liisattava. Mistä lie johtuu?
 
Leasing-puolella eri markkinat. Yritysleasing-hintaan vaikuttaa vakuutuksen hinta, huoltokulut ja jälleenmyyntihinta. Tesla on ostohintaansa nähden kallis liisattava. Mistä lie johtuu?
Teslan arvo ei pidä ja liisarit eivät halua jäädä tappiolle. Sitä niittää mitä kylvää.
 
Kyllähän nuo adaptiiviset valot toimii. Kävin tossa jonkun tunnin ajelemassa, tosin oli tosi hiljaista, mutta tässä pari havaintoa:

Oudosti kun tulee vastaan niin valot tiputtaa "super kaukaa" sellaiseen "keskiasentoon" ja samalla alkaa halkoa vastaan tulijalle tilaa. Tämä hämäsi alkuun kun tuntui, että ei pidä pitkiä päällä mutta sitten huomasin, että kun ei ole liikennettä niin hiipii nuo valot todella korkealla ja kauas.

Itse pimentävä toiminto toimii hyvin vastaantulijoiden ja edellä menijöiden kanssa. Ei oikeastaan mitään moitittavaa ja ehkä jopa yllätti kuinka nopeasti toimi kun ajoin mutkaisella tiellä toisen auton perässä.

Pari välkyttelijää löytyi, toinen välkytti jostain 3Km päästä missä en olisi manuaalisia valojakaan ottanut vielä pois ja toinen tuli pitkät, ja ihan miljoonan lumenin led-bar, päällä parin sadan metrin päähän ennekuin näytin, että kyllä täälläkin valoa löytyy, sittenvälkyteltiin toisillemme kohtaamiseen asti.


En osaa sanoa välkyttikö enemmän tai vähemmän kuin ennen koska aina joskus sattuu joku ja sitten voi mennä pari viikkoa, että ei tule ketään.

Mutta subjektiivisesti
1. tuo "tiputan kaiken alemmas ja sitten alan tehdä pimiötä toiselle" tuntui todella turvalliselta lähestymiseltä.
2. näytti tekevän hyvän varjon vastaan tulijoiden eteen, että ei pitäisi tarvita välkyttää jos ei tuijota suoraan valoihin
3. näytti pitävän hyvän varjon edellä menijän perässä
4. rekat ei välkyttänyt, mikä on yleensä aika varma merkki siitä, että ei ihan perseellään voi olla.
 
Björnillä tosin Tesla kuoli myöhemmin myös piuhassa kiinni ollessaan ja kun ajoakussa oli 80% virtaa. Että ei se nyt ihan perus camping modeen kuole.
Jep en tiedä mitä elektroniikkaa siinä yksilössä ylipäätään vialla kun tulva auto. Joka tapauksessa nuo pakotetusti ajetaan 0% akun ja camping modessa kulutetaan tyhjäksi akut niin sellaisissa ei paljoa nuo softa updatet auta jos siellä koodin pätkässä on esim high voltage akku >10% antaa juissia hupiakulle. Ylipäätään ei noita akkuja kannata nollan alapuolelle ajella vaikka sen on kyennyt 12 kertaa tekemään niin se 13. kerta voi olla viimeinen. Vielähän tuo 16voltin litium akku kohtuu uusi, että näkee mikä se todellinen elinkaari sillä on, mutta mielenkiinnolla veikkailisin siellä lähempänä 15v kuin 10v aika näyttää.
 
Kylläpä hitaasti valuu tuo matrix tuen sisältävä 2024.8.X softa, ei edelleenkään auto tarjoa sitä. :sad:
 
Eilen valahti 2024.8.4 autoon mutta eipä viitsinyt illala lähtä erikseen testailemaan. Mutta pitänee tässä joku ilta keksiä asiaa kauppaan tms jotta pääsee kokemaan matrixit.
 
Viittaatko tähän ?


Tuo tietysti puhtaasti amerikka lasien kautta katsottuna. Ei voi suoraan eurooppaan soveltaa.

Esim tuon mukaan vähiten arvo tipuu Chervoletilla. ( itse asiasa nouseee ) Voi lyödä vaikka vaimosta vetoa että sama ei päde täällä.
 
Ei pidä. Voit katsoa about minkä tahansa sähkiksen hintakehitystä niin näet miten se on sulanut, Model 3/Y kaikkein eniten.
Riippunee vähän hankintahetkestä. 2022 loppuvuodesta uusien hinnat eivät ole tainneet muutamia tonneja enempää liikahdella. Vanhemmat olivat toki törkeän kalliita.
 
Todella pätevää verrata hintahäiriövuoteen, jolloin oli pulaa komponenteista ja autoista.

Kannattaa ostaa perusmalli, jonka arvo pitää parhaiten. Sama viisaus pätee myös muihin merkkeihin. Ehkä tämä tulee uusille yllätyksenä?


1711008282583.png
 
Viimeksi muokattu:
Todella pätevää verrata hintahäiriövuoteen, jolloin oli pulaa komponenteista ja autoista.

Kannattaa ostaa perusmalli, jonka arvo pitää parhaiten. Sama viisaus pätee myös muihin merkkeihin. Ehkä tämä tulee uusille yllätyksenä?


1711008282583.png
Tokihan neliveto perffin ja takapotkun hinnoissa mukavat hintaerot alun alkujaankin tais olla 20k eroa uutena. Yhtälailla uusi I-Pace Jaguar maksaa 100k ja nyt saa alle 30k 5v wanhoja. Ei voi oikein kärjistää että tesloissa eniten dropannut hinnat. Pitkään Tesla s hinnat aina junnaa paikallaan ja sitten tapahtuu joku hetki se maaginen tipahtaminen mitä joskus seuraillut Ässien hintoja. Nythän noita saa 20k halvimpia ja 10v sitten maksoi 140k.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 593
Viestejä
4 512 535
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom