Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Voit toki vääntää sanavalinnasta, onko kyse laatuvirheestä, suunnitteluvirheestä vai kenties muusta syystä johtuvia ongelmia, jotka toi Teslalle tuon kyseenalaisen kunnian (taas kerran). Mutta sitä tosiasiaa se ei poista että noin umpisurkean tilaston pitäisi soittaa hälytyskelloja.

Ja ainakin linkkaamani artikkelin perusteella, viat on " akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia ". Eli, kiva jos Highlandissa on entistä parempi alusta, mutta se on vain lillukanvarsi varsinaisen ongelman osalta, joka on: onko niitä laatu/suunnitteluvirheitä akseliston osalta korjattu?

Teslan katteettomien lupausten historiasta johtuen, uskon vasta sitten kun näen.
Aika hyvin nykyautot ovat kehittyneet ja minusta tuo 15 pinnaa hylkyihin menneistä Tesla 3 edelleen merkki siitä että suhteellisen vähän autoja hylätään mitä menneinä vuosikymmeninä ottaen huomioon että katsastuslainsäädäntö nykyään selkeästi tiukempi. Ehkä tärkeimpänä pointtina että nivelten väljyydet saadaan pois ennenkuin jotain pahempaa sattuu. Mieluummin itse ajelen katsastuksen jälkeen uusilla alustan osilla kuin että nipin napin läpi ja auto liikkuu kuin kiikkutuoli. Itselläkin meni alustan osia kivasti uusiksi ensi katsastuksessa Teslan tyyliin ja valmistaja laittoi kuntoon niin kuin tälläkin foorumilla monet ovat raportoineet teslankin laittaneen.
 
Aika hyvin nykyautot ovat kehittyneet ja minusta tuo 15 pinnaa hylkyihin menneistä Tesla 3 edelleen merkki siitä että suhteellisen vähän autoja hylätään mitä menneinä vuosikymmeninä ottaen huomioon että katsastuslainsäädäntö nykyään selkeästi tiukempi.
Ymmärsin että oli tuoreita autoja, no Saksa vai minkä maan tilastot nuo oli. Sähkisten osalta myös vähän sitä tuki/vienti jumppaa, tiedä sitten miten päin vaikuttaa.

Auto Bild 2015 katsastus raportti , Dacia siellä vetelee 15% pintaan. nivelet akselit syynä. Luokaa 50 000km ajettuja, eli aika paljon tuollaiseksi.

2024 raportissa Tesla 3 55 000km 14,7% Dacia 11,4% 39 000km, Duste 8,1% 36 000km. Audia A4, VW VW Touareg 4% nurkilla, kilomterjä n. 55-60tkm
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on keksinyt ovelan keinon säästää. Takuun säilymisen kannalta auton huolto-ohjelmaa kun ei tarvitse noudattaa, niin monet päästelee menemään noilla ilman kunnollista ylläpitoa. Sitten kun ensimmäinen katsatus tulee, niin takuu onkin usealta loppu (4v/80tkm) ja korjaukset menevät asiakkaan piikkiin.
Eiköhän tuossa ole se että porukka käyttää katastuksessa jo ennen kuin takuu päättyy, kuten itsekkin ja piti vielä käyttää kahdesti että jotain minimaalista klappia löyty ja sain ne takuuseen. En varmasti ole ainoa joka syynäyttää tarkasti että saisi vielä ilmaisia osia takuusta. Tuo tilasto varmasti rauhoittuu kunhan autokanta kasvaa ja on enemmän autoja takuurajan yli.
 
Tosi hälyttäviä uutisia? Kumma kun ei vertailla mitä maksaa uuden polttiksen ekat 10v huollot. Ei taida parilla tonnilla irrota missään.
 
Tosi hälyttäviä uutisia? Kumma kun ei vertailla mitä maksaa uuden polttiksen ekat 10v huollot. Ei taida parilla tonnilla irrota missään.

Jos lasketaan sen mukaan, että diesel autolla niin long range huoltoväli on 30tkm ja ekassa huollossa on öljyt ja suodattimen, noin 300€ ja sitten seuraavana suurempi huolto noin 550€.
Dieselillä ajetaan keskimäärin vuodessa vajaa 20 000 km.

10v se tekee 200 000 km. Tälle ajalle saadaan 6,6 huoltokäyntiä, niin tämä tekee noin 990€ + 1815€ = 2 805€, olettaen että auto on ehjä ja huolto pelkästään riittää.
 
Onko tossa jotain merkittävää parannusta?
Isoin muutos, että lähes koko kontrollipino on neuroverkon hallussa. Sen sijaan, että kooderi tekisi "jos tämä tilanne niin tee näin c++ koodia" niin autoa kontrolloidaan neuroverkolla. Neuroverkko opetetaan videoilla. Itseajon ongelma muuttuu erilaiseksi, kun kyse ei ole siitä mitä ihminen osaa/hoksaa koodata c++:lla siihen, että onko opetusdata millä auto opetetaan riittävän hyvälaatuinen ja kattava ja millainen supertietokone neuroverkon opettamiseen tarvitaan.

Vehicle control is the final piece of the Tesla FSD AI puzzle. That will drop >300k lines of C++ control code by ~2 orders of magnitude.


 
Viimeksi muokattu:
pondering-orb.gif


En toisinsanoen ymmärtänyt kyseisestä ed.mainitusta loitsusta mitään, eipä haittaa...
 
Ja tehty taas uusiksi.
Jos muutos olis huono asia asuttaisiin edelleen luolissa ja syötäisiin kiviä. FSD12 otti viimeisen ison palasen mikä ei ollut neuroverkkopohjainen ja toteutti sen uusiksi. Isoilta osin fsd11:en jo neuroverkkopohjaiset ratkaisut edelleen mukana mutta nyt niitä kontrolloi uusi neuroverkko eikä 300000 riviä c++ koodia. Todennäköisesti olemassaolevia neuroverkkoja vielä sulautetaan yhteen jos/kun sitä kautta saadaan ratkaisua yksinkertaisemmaksi ja tehokkaammaksi.

edit. Tulee mieleen entinen esimies joka meinas murhata kun sanoin, että jos haluaa parhaan lopputuloksen täysin uuteen asiaan niin se on tehtävä kolmeen kertaan. Prototyyppi, eka tuotantoversio ja kaiken opin mukaanlukien asiakaspalaute pohjalta täydellinen kolmosversio. Se sanoi, että nou can do ja eka koodin ja tuoteversion tulee olla täydellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Isoin muutos, että lähes koko kontrollipino on neuroverkon hallussa. Sen sijaan, että kooderi tekisi "jos tämä tilanne niin tee näin c++ koodia" niin autoa kontrolloidaan neuroverkolla. Neuroverkko opetetaan videoilla. Itseajon ongelma muuttuu erilaiseksi, kun kyse ei ole siitä mitä ihminen osaa/hoksaa koodata c++:lla siihen, että onko opetusdata millä auto opetetaan riittävän hyvälaatuinen ja kattava ja millainen supertietokone neuroverkon opettamiseen tarvitaan.




Okei eli aika merkittävä muutos! Hyvä tietää, kiitos! Toivottavasti nyt alkaa FSD:n kehitys kehittymään ihan tosissaan.
 
Okei eli aika merkittävä muutos! Hyvä tietää, kiitos! Toivottavasti nyt alkaa FSD:n kehitys kehittymään ihan tosissaan.
Saapa nähdä miten käy. Neuroverkoissakin omat ongelmansa. On siinä ainakin potentiaalia puskea paremmaksi kuin edellinen ratkaisu. Ainakin osittain neuroverkkohomman takia suomeenkin rekrytty kuskeja ajamaan teslaa ts. keräämään opetusmateriaalia. Tuntuu olevan itseajo ongelma missä törmätään seinään, keksitään uus juttu ja päästään vähän etiäpäin ja tulee uusi seinä vastaan. Seinästä ei pääse läpi vanhalla ratkaisulla ja tarvitaan joku uusi keksintö.

 
Jos muutos olis huono asia asuttaisiin edelleen luolissa ja syötäisiin kiviä. FSD12 otti viimeisen ison palasen mikä ei ollut neuroverkkopohjainen ja toteutti sen uusiksi. Isoilta osin fsd11:en jo neuroverkkopohjaiset ratkaisut edelleen mukana mutta nyt niitä kontrolloi uusi neuroverkko eikä 300000 riviä c++ koodia. Todennäköisesti olemassaolevia neuroverkkoja vielä sulautetaan yhteen jos/kun sitä kautta saadaan ratkaisua yksinkertaisemmaksi ja tehokkaammaksi.

edit. Tulee mieleen entinen esimies joka meinas murhata kun sanoin, että jos haluaa parhaan lopputuloksen täysin uuteen asiaan niin se on tehtävä kolmeen kertaan. Prototyyppi, eka tuotantoversio ja kaiken opin mukaanlukien asiakaspalaute pohjalta täydellinen kolmosversio. Se sanoi, että nou can do ja eka koodin ja tuoteversion tulee olla täydellinen.
Aika näyttää. Se video missä Elon demosi ei vakuuttanut.
 
Eikös sama jorina ole ollut alusta asti?
Sama trendi, mutta eri kohta softapinosta. Neuroverkot syö perinteisen koodin/heuristiikan. Kuvan "explicit planning&control" palanen muuttuu neuroverkoksi fsd12:ssa

1*Z1tX47TGz24fYYMwXElmUQ.png
 
Viimeksi muokattu:
Sama trendi, mutta eri kohta softapinosta. Neuroverkot syö perinteisen koodin/heuristiikan. Kuvan "explicit planning&control" palanen muuttuu neuroverkoksi fsd12:ssa

1*Z1tX47TGz24fYYMwXElmUQ.png

Teslan tähänastiset saavutukset huomioiden ehkä uskoisin tuota vasta kun on jotain todellista näyttää toimivuudessa.

Kuluttajan kannalta ei liene merkityksellistä toimiiko koodin taustalla AI, nahkatakkimies itse vai Joe Roganin vieraana pajapäissään oleva Musk itse, kunhan se koodi toimii eikä yritä murhata matkustajia.

Mitä tulee tuohon "visioon" niin Model Y Perffin omistavan kaverin hajoilua pyyhkijöiden ja parkkitutkan kanssa tulee mieleen enemmänkin:
1700858200984.png
 
Teslan tähänastiset saavutukset huomioiden ehkä uskoisin tuota vasta kun on jotain todellista näyttää toimivuudessa.

Erottaisin toimivuuden ja toteutuksen toisistaan. Olen kirjoittanut siitä miten fsd12 eroaa fsd11:sta ts. kontrollipalasen muuttaminen neuroverkoksi. Tuossa ei liene mitään kiistanalaista.

Toimiiko fsd12 miten hyvin niin siihen en ole väittänyt juuta enkä jaata. Neuroverkon kanssa tulee eri ongelmat vastaan kuin c++:lla kovakoodatun heuristiikan kanssa. En pidättele hengitystä odottaessani itseajavaa autoa. Teslaa pidempään seuranneena on tullut hyvin tutuksi miten elon kommunikoi, miten aikataulut paukkuvat ja lupaukset ei täyty.

Teslan/Muskin historian pohjalta en ota mitään elonin sanomaa totena. Totuus löytyy youtuben videoista. Jos jaksaa muutaman tunnin katsoa videoita eri lähteistä näkee miten fsd toimii ja ei toimi.
 
Erottaisin toimivuuden ja toteutuksen toisistaan. Olen kirjoittanut siitä miten fsd12 eroaa fsd11:sta ts. kontrollipalasen muuttaminen neuroverkoksi. Tuossa ei liene mitään kiistanalaista.

Toimiiko fsd12 miten hyvin niin siihen en ole väittänyt juuta enkä jaata. Neuroverkon kanssa tulee eri ongelmat vastaan kuin c++:lla kovakoodatun heuristiikan kanssa. En pidättele hengitystä odottaessani itseajavaa autoa. Teslaa pidempään seuranneena on tullut hyvin tutuksi miten elon kommunikoi, miten aikataulut paukkuvat ja lupaukset ei täyty.

Teslan/Muskin historian pohjalta en ota mitään elonin sanomaa totena. Totuus löytyy youtuben videoista. Jos jaksaa muutaman tunnin katsoa videoita eri lähteistä näkee miten fsd toimii ja ei toimi.
Mikä on toimiva FSD? Täysin arvalla se nyt tuolla ajaa.

 
Aiheeseen liittyenhän oli muutama päivä sitten Moottori.fissä artikkeli

"Nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä Volkswagen e-Golf sijoittui parhaimpien ja vähävikaisimpien joukkoon hylkäysprosentilla 2,6. Renault Zoe sijoittui keskiryhmään, sijalle 49 hylkäysprosentilla 5,1. Sähköautoille tyypilliseen tapaan Renault Zoen viat keskittyivät akselistoihin ja pyöräntuentaan.
Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.

Vaikka Teslan sähkötekniikka on osoittautunut varsin käyttövarmaksi ja luotettavaksi, sähköautokaan ei ole viaton. Akut lisäävät omamassaa sadoilla kiloilla ja sähkömoottoreissa on heti liikkeellelähdössä mahtava vääntömomentti. Siksi pyöräntuenta on ison, raskaan ja tehokkaan auton akilleen kantapää: alustarakenteiden kulumisen aiheuttamat viat muodostavat merkittävän hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa.

Uusimman TÜV-raportin mukaan Tesla Model 3:ssa on akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia.

Teslan jarrut tuppaavat ruostumaan, koska jarrut ovat vähäisellä käytöllä sähköauton liike-energian talteenotossa, jolloin auton sähkömoottori toimii generaattorina. Valovikoja on yli keskiarvon, etenkin led-lähivaloissa."

En tiiä saatana uskaltaako Teslaa hommata. Tarkoitus oli keväällä vaihtaa autoa, mutta nyt puoli vuotta näitä juttuja lukenut niin ei ehkä sittenkään ole Tesla.
 
En tiiä saatana uskaltaako Teslaa hommata. Tarkoitus oli keväällä vaihtaa autoa, mutta nyt puoli vuotta näitä juttuja lukenut niin ei ehkä sittenkään ole Tesla.
Loppuviimeksi noi alustan nivelviat on sieltä halvimmasta päästä korjata takuun jälkeen. Joka paja osaa tehdä ja tarvikeosia saa.
Akku, moottori, voimansiirto, tietokoneet, näytöt ym. eivät ole uusissa näyttäneet heikkouden merkkejä ja nimenomaan niistä vioista olisin itse enemmän huolissani.
 
En tiiä saatana uskaltaako Teslaa hommata. Tarkoitus oli keväällä vaihtaa autoa, mutta nyt puoli vuotta näitä juttuja lukenut niin ei ehkä sittenkään ole Tesla.
Reilu 30tkm ja 8kk takana ja ei ainakaan vielä yhtään vikaa (poislukien että alkuun ei spotify aina toiminut, mutta jonkun päivityksen jälkeen on toiminut).

Toki vasta joskus 200 000 km jälkeen voi sanoa että kestävä auto jos ei siihenkään mennessä ole vikoja.

Mutta varmaan tässäkin sama kun muissa asioissa, ne joilla on vikoja kirjoittavat niistä ja ne joilla ei ole niin ajavat vaan tyytyväisenä eivätkä huutele siitä kuinka auto toimii hyvin. Saattaa tulla sitten ehkä vähän vääristynyt kuva vikojen määrästä?
 
En tiiä saatana uskaltaako Teslaa hommata. Tarkoitus oli keväällä vaihtaa autoa, mutta nyt puoli vuotta näitä juttuja lukenut niin ei ehkä sittenkään ole Tesla.
Mitä juttuja lukenut ? ja miksi et uskalla hommata.

Jos auton huolenpito ei nappaa, niin hanki joku huolenpito sopimus, vuokra-auto kaikilla palveluilla. Teslan jakelu menee Teslan omaan muottiin, joten yksilölliset sopparit vaikeampia.

Jos taasen tarkoitus itse huolehtia, niin plussaa on se että valinta kohdistuu automalliin jota paljon liikenteessä ja sen ympärillä on yhteisölllisyyttä. Eli autosta on kokemusta ja sitä on jaettu. Niistä sitten jos valinta osuu sellaiseen jossa ei yllätyksiä ja jota kohtuu vaivatonta ylläpitää. Tesla pärjää tässä aika hyvin.

Takuut, jälkimarkkinointi. Tässä Tesla ei varmaan kaikilta saa pisteitä, vähän sitä jännää miten toimii, jos 2020 vaihteen ja jälkeen malleista kuoriutuu jotain ikävää pommia. Toki kumpaa arvostaa enemmän sitä että näyttää aika hyviltä, vai sitä isompaa riksiä. Markkinoilla on sitten niitä merkkejä joista on niitä pommeja paljastumasta, ja joilla ei ehkä edes ajata sinne katsastukseen.


Jos taasen on siitä kyse että seurtaan Teslan ongelmia (tietoisesti tai algoritmien takia) ja haetaan niistä perusteluja miksi seuraava auto ei ole Tesla. Todellinen syys sitten joku ihan muu. On ihan hyviä syitä valita joku toinen merkki ja toivottavaakin että moni ostii jonkin muun kuin Teslan.
 
Isoin riski vanhassa teslassa on jälkimarkkinat. Hinnat reagoivat todella voimakkaasti markkinoiden ja valmistajan itsensä tekemiin muutoksiin ja auton myynti on ehkä hivenen haastavampaa ja arvon määrittäminen vaikeaa vuosia eteenpäin kuin perinnebrändissä tämmöisissä tilanteissa. Toki siis ripustukset yms. ovat ongelma, mutta samaa settiä nitinöiden, kahvojen ongelmat, hajoavat.kattolasit yms. kanssa. Vanhemmissa malleissa on omat ongelmansa ja uusissa omansa sitten varmaan noista etupään ja takapään valuista lähtien.

Mutta eihän näissä tosiaan muutkaan autot ole immuuneja, varsinkaan sähköautot. Uudemmat vuosimallit ovat edellisiä parempia, on kyse sitten latausnopeudesta, lämmön hallinnasta tai mistä ikinä. Tämä sitten laskee vanhempien mallien arvostusta. Esimerkkinä vaikka ilmaiset superit omaavat autot. Kuulostaa hienolta että lataus on ilmaista mutta onhan noilla merkittävästi hitaampaa ladata kuin nykyteslat.

Näillä sähkiksillä alkaa toki olla niin paljon hintaa, että joku kuukausimaksulla liisari sovituksi ajaksi ja sitten toinen auto alle on ihan järkevä tapa jakaa sitä omistamisen riskiä jos laitteiden kesto epäilyttää. Sinänsä hyviä siinäkin mielessä, että siitä jälkimarkkinahinnan riskistäkin tulee tietoiseksi joka on usein se merkittävämpi.
 
Viimeksi muokattu:
En tiiä saatana uskaltaako Teslaa hommata. Tarkoitus oli keväällä vaihtaa autoa, mutta nyt puoli vuotta näitä juttuja lukenut niin ei ehkä sittenkään ole Tesla.
Vielä ei ole ajoa estävää vikaa tullut mutta kaikkea pientä on fiksattu.

Enemmän Teslassa on rasitteena valmistaja itse. He ovat tappaneet auton jälleenmyyntiarvon. Pinkka pitää olla kunnossa kun Teslaa ostaa.

Toiselsi Elonin aivopierut halpuutuksesta ja ominaisuuksien keskeneräisyydestä. Tuntuu että auto menee ominaisuuksiltaan enemmän taaksepäin kuin eteenpäin.

Ja tiedän ihmiset ostaa koska halpa hinta ja hype.
 
Siltähän tuo näyttää, on kyllä niin idioottimaista touhua ettei mitään rajaa. Huolto ja ennenkaikkea asenne siellä on ihan täyttä paskaa.
Ei tuo vaadi kun yhden osaamattoman huoltomiehen niin farssi on valmis. Itse maksoin muutama vuosi sitten 150€ ad- korjaamolle pelkästä valohoidosta/vianselvityksestä, vaikka osamaaton paskapää ei löytänyt hajonneesta ilmastoinnista vikaa väitetyn kahden tunnin etsimisen aikana. Seuraava korjaamo totesi noin kolmessa minuutissa kompuran olevan rikki. Tonnihan se mersussa meni tietenkin siihenkin, mutta ei sentään valohoidosta tarvinnut maksaa.
 
Vielä ei ole ajoa estävää vikaa tullut mutta kaikkea pientä on fiksattu.

Enemmän Teslassa on rasitteena valmistaja itse. He ovat tappaneet auton jälleenmyyntiarvon. Pinkka pitää olla kunnossa kun Teslaa ostaa.

Toiselsi Elonin aivopierut halpuutuksesta ja ominaisuuksien keskeneräisyydestä. Tuntuu että auto menee ominaisuuksiltaan enemmän taaksepäin kuin eteenpäin.

Ja tiedän ihmiset ostaa koska halpa hinta ja hype.
Eiköhän tuohon jälleenmyyntiarvoon ole aika monta tekijää. Esim. Uusien Model 3 hinnat lähti rivakkaan nousuun keväällä 2022 koska Shanghain koronasulku ja suuri kysyntä. Myös Saksan avokätinen 10k€ hankintatuki johon riitti että autoa piti pitää vain 6kk ja sen jälkeen sen sai myytyä voitolla.
 
Väittäisin jälleenmyyntiarvoon vaikuttavan jonkin verran auton (model 3/Y) yleisyys ja värin sekä varusteiden samankaltaisuus. Samasta puusta veistettyjä, joten hinta melkein ainoa keino kilpailla käytettyjen osalta.
 
Loppuviimeksi noi alustan nivelviat on sieltä halvimmasta päästä korjata takuun jälkeen. Joka paja osaa tehdä ja tarvikeosia saa.
Akku, moottori, voimansiirto, tietokoneet, näytöt ym. eivät ole uusissa näyttäneet heikkouden merkkejä ja nimenomaan niistä vioista olisin itse enemmän huolissani.
Jees. Itselläni ei myöskään mitään huolia luotettavuuden / vikaisuuden suhteen. Alustan osien vaihtelu tuttua MB-maailmasta. Vielä ei kolmosessa ole tarpeita ollut, mutta ei se puslien/tukivarsien vaihtelu ole asia joka jännittäisi. Akut näissä jännittää ja itse en ostaisi mitään sähköautoa, jossa takuu mennyt sen osalta loppuun => ts. näiden vekottimien elinikä lienee siellä jossain 8-12v hujakoilla vs. polttomoottoreiden + 20v jossei halua tehdä kahden tonnin autoon 20-tonnin akkuremppaa.

Muutenhan tämä on ihan vaan auto. Urheiluauton suorituskyky, mutta muilta osin sellainen peruskulkine kuten vaikka tapetinhatmaat bensa vw:t, Nissanit, Toyotat yms. Ei mitään erityistä oikein hyvässä kuin pahassakaan. Noi ATK:hon liittyvät jutut voivat alkuun aiheuttaa jonkin wow tai no -efektin, mutta muutamien kuukausien jälkeen eivät voisi enää vähempää kiinnostaa
 
Jees. Itselläni ei myöskään mitään huolia luotettavuuden / vikaisuuden suhteen. Alustan osien vaihtelu tuttua MB-maailmasta. Vielä ei kolmosessa ole tarpeita ollut, mutta ei se puslien/tukivarsien vaihtelu ole asia joka jännittäisi. Akut näissä jännittää ja itse en ostaisi mitään sähköautoa, jossa takuu mennyt sen osalta loppuun => ts. näiden vekottimien elinikä lienee siellä jossain 8-12v hujakoilla vs. polttomoottoreiden + 20v jossei halua tehdä kahden tonnin autoon 20-tonnin akkuremppaa.
Miksi elinikä olisi se akkutakuu? Ainoa mistä lukenut että takuun päätyttyä auto paaliin on iltasanomien kommenttiosio, tai siis mistä oletus että porsii heti kun takuu on ohi?

Lisäksi joskus 8-12v päästä markkinoilla on aivan pilvin pimein käytettyjä model 3/y akkuja muista syistä paaliin menneistä.
 
Miksi elinikä olisi se akkutakuu? Ainoa mistä lukenut että takuun päätyttyä auto paaliin on iltasanomien kommenttiosio, tai siis mistä oletus että porsii heti kun takuu on ohi?

Lisäksi joskus 8-12v päästä markkinoilla on aivan pilvin pimein käytettyjä model 3/y akkuja muista syistä paaliin menneistä.
Ei kukaan osaa vielä sanoa kuinka pitkäikäisiä nämä keskimäärin tulevat olemaan. Tiedetään kuitenkin se, että kaikista se tulee hajoamaan. Akkutakuu on valmistajan arvaus rajasta, jonka jälkeen eivät halua enää ottaa riskiä aiheen suhteen. Noudattaisin nykytiedolla itsekin samaa olettamaa autoa hankkiessa, koska riski on eskaloituessaan liian kallis.

8-12v päästä voi olla jälkimarkkina, tai voi olla myös olematta ja nuo laitetaan suoraan kiertoon, koska raaka-aineet ovat käypää tavaraa myös vaikkapa uusien tuotantoon. Tällä hetkellä ei ole jälkimarkkinaa, ja nojaisin päätöksenteossani mielummin tähän hetkeen kun arvailuihin tulevasta.
 
Ei kukaan osaa vielä sanoa kuinka pitkäikäisiä nämä keskimäärin tulevat olemaan. Tiedetään kuitenkin se, että kaikista se tulee hajoamaan. Akkutakuu on valmistajan arvaus rajasta, jonka jälkeen eivät halua enää ottaa riskiä aiheen suhteen. Noudattaisin nykytiedolla itsekin samaa olettamaa autoa hankkiessa, koska riski on eskaloituessaan liian kallis.

8-12v päästä voi olla jälkimarkkina, tai voi olla myös olematta ja nuo laitetaan suoraan kiertoon, koska raaka-aineet ovat käypää tavaraa myös vaikkapa uusien tuotantoon. Tällä hetkellä ei ole jälkimarkkinaa, ja nojaisin päätöksenteossani mielummin tähän hetkeen kun arvailuihin tulevasta.
Tiedetään joo että tulevat hajoamaan, aikataulusta ei niinkään tietoa. mutta epäilisin, että akkukorjaamoita alkaa ilmaantumaan isossa määrin kun isot massat alkaa tippua takuun ulkopuolelle. Nythän sellaisille ei kovin paljon vielä ole kysyntää.
Jos takuuta yleisesti pidettäisiin arviona tuotteen eliniästä olisi aika hurjaa ostaa sadantonnin mersu minkä oletettu elinikä olisi 2v.
 
Väittäisin jälleenmyyntiarvoon vaikuttavan jonkin verran auton (model 3/Y) yleisyys ja värin sekä varusteiden samankaltaisuus. Samasta puusta veistettyjä, joten hinta melkein ainoa keino kilpailla käytettyjen osalta.
Oma huuhailuni.
Käytettyjen arvoon vaikuttaa uusien hinnoittelu ja saatavuus, tänävuonna ne vieneet käytettyjen hintoja alas. (miksi maksaa käytetystä kun saa uuden)

Laskua tasaa Teslan kysyntä, vaikka tarjontaa on, niin myös kysyntää ja hyvä brändiarvo, vaikka sitä nyt ketjussa dissattua.
Käytettyje Tesloja tuotiin paljon mm Saksasta, siellä tue laskeneet, eli tuontikäytetystä katoaa tuo kilpailu etu.

Sähkiksissä ei ole ns autoveroa, mutta ALV kuitekin, mutta en usko että sähkiksistä pitkään aikaa syntyy ns ylitarjontaa ja tuonti enemmänkin tänne päin kuin pois.

Sitten kun ollaan paalivaiheessa, niin Teslat vahvoilla myös siinä että niitä myyty paljon, joka ei ainakaan haitauksi siinävaiheessa, SER vaiheen prosesseja todennököisesti automatisoidaan ensin yleisempiin malleihin. Mutta loppu arvon määrään mitä arvokasta siitä voidaan tehdä, eli lähinnä akkujen kunnosta, hyödyntämis mahkuista vai meneekö vain raaka-aineeksi.

Väittäisin jälleenmyyntiarvoon vaikuttavan jonkin verran auton (model 3/Y) yleisyys ja värin sekä varusteiden samankaltaisuus. Samasta puusta veistettyjä, joten hinta melkein ainoa keino kilpailla käytettyjen osalta.
Tuli vielä mieleen, yleisyys ja pieni rautaversiomäärä, tätä pidän myös hintaa kannateltavan, eli käytettyjen kaupassa kustannussäästöä. Nykyään isoja ketjuja, niin ei tarvi rahtailla myymälästä toiseen tiettyä autoa, vaan tyyliin malli, ajettu, akku.
Vs. , joku kymmenestä moottori vaihtoehdosta * vaihteisto * väri ja km määrät. Osalla merkkejä ollut oleellisia varustepuutteita, eli Eli se tietty bensakoneellinen automaatti jossa kauko moottorinlämmitin pitää sitten rahdata sieltä kuopion myymälästä Turkuun. Turussa oli kyllä kaasu, diesel versiota useampaakin, ja toki bensakonetta manuaalilla, tosin konekkin pieni. Bensa hybridiä automaatilla olisi mutta koska se merkki vuosikerran murheenkryyni....

Kuopion mallista tosin puuttu sähkö takaluukku , segmenttivalot, navi ja muokautuva vakkarikin puuttu (ei saa appikauapsta), no värikin oli kammotus.
 
Tiedetään joo että tulevat hajoamaan, aikataulusta ei niinkään tietoa. mutta epäilisin, että akkukorjaamoita alkaa ilmaantumaan isossa määrin kun isot massat alkaa tippua takuun ulkopuolelle. Nythän sellaisille ei kovin paljon vielä ole kysyntää.
Jos takuuta yleisesti pidettäisiin arviona tuotteen eliniästä olisi aika hurjaa ostaa sadantonnin mersu minkä oletettu elinikä olisi 2v.
Oon jostain lueskellut, että näitä kaikkia ei edes voisi korjata, vaan vaihto on ainoa vaihtoehto. Vanhat Model S lienee korjattavaa mallia ja niillehän pari sellaista onkin, mutta en pitäisi tuota jälkimarkkinana, vaan muutamien pätevien harrastelijoiden puuhasteluna, jolla pystyvät elättämään itsensä.

Se sadan tonnin mersu koostuu aika paljon usemmasta komponentista, joista yksikään ei ole verrannollinen sähköauton akkuun. Koneita, voimansiirtoja yms. on korjattu ja huollettu iät ja ajat, eikä niihin sisälly lähimainkaan samanlaisia kysymysmerkkejä kuin noihin akkuihin.

Akkujen osalta voi olla, että kukaan ei enää 10v päästä edes muista millaista vanhaa paskaa on asennettu 2020-luvun alkupuolen autoihin - puhumattakaan että niitä korjattaisiin.
 
Uskotaanko akun hajoavan ns. nollakuntoon ettei lataa/ei toimi vai kapasiteetti laskee pikkuhiljaa vuosien vieriessä? Iso ero siinä, että jos vaikka kymmenentenä vuotena yhtenä päivänä akku lakkaa toimimasta versus kapasiteetti laskenut 20% uuteen verrattun.

Jos hajoaminen on kapasiteetin laskemista niin tuon tapahtumista saanee mitattua vuosien aikana ja voi extrapoloida miten kapasiteetin väheneminen etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Kapasiteetin laskemistahan se keskimäärin on, mutta jos viallisia soluja tulee (esim. kosteudesta tai muusta viksantumisesta johtuen) niin kyllähän se totaalisesti voi lakata toimimasta. Toki BMS voi myös mennä rikki ja/tai muuten järjestelmän jäähdytys tms. hajota. Jossain vaiheessa myös jännite/tehot jos riittävästi laskevat niin menokin alkaa hyytyä.

Kyllähän noita leaffeihin ollaan ihan vakiona vaihdeltu jo nykyäänkin mutta kyllähän niiden hinnat tuolla päälle 5000e hinnoissa on (kun korjataan, ei vaihdeta) ja toki Tesloissa on aika paljon isommat akustot joten hintaakin tulee jo ihan senkin takia.
 
Varustuksen kohdalla näkisin ennemmin ongelmaksi että niitä varusteita/teknisiä ratkaisuja pitää kaivaa kissojen ja koirien kanssa kun Tesla vaihtaa palikoita kesken vuottakin.
 
Uskotaanko akun hajoavan ns. nollakuntoon ettei lataa/ei toimi vai kapasiteetti laskee pikkuhiljaa vuosien vieriessä? Iso ero siinä, että jos vaikka kymmenentenä vuotena yhtenä päivänä akku lakkaa toimimasta versus kapasiteetti laskenut 20% uuteen verrattun.

Jos hajoaminen on kapasiteetin laskemista niin tuon tapahtumista saanee mitattua vuosien aikana ja voi extrapoloida miten kapasiteetin väheneminen etenee.
Akkuista sinänsä on mailmalla kokemusta, ja sen mukaa mene uskomukset nykymalleissakkin.
Eli jos ei vikaa, niin hiipuu. Mutta se miten akku kokonaisuutena(* hanskaa ikääntymisen, niin uskon että vielä pitkään on valmistaja malli eroja, ja mallienkin sisällä voi olla eroja.

Se on kuluttajalle riski ja mysteeri miten hänen valitseman mallin ja yksilön kanssa pitkässä juoksussa käy. Jos osoittautuu huonoksi, niin se näkyy arvostuksissa.

Nyky Tesloja tehty paljon, myyty paljon, joten se osaltaan madaltaa riskiä, niin sen korjaamisen, kuin ns kierrätys puolella. Korjaamiseen lasken myös vahinkoa estävän/lieventävän korjaamiseen.

Sekin että nyky teslat ovat varsin isoakkuisia, jos elinkaaren aikana kantama prosentteina kyykkää, niin kilometrejä vielä, lisäksi julkinen lataustarjonta lisääntyy. Jos 10v 200 000km menee 70% haarukkaan ja seuraavat 100 000km 50% ja sen jälkeen vielä voi ajaa toistasataa kilometriä varmasti, niin paalin tarvi sen takia pistää, vaan sen takia että paalinkautta vaihtaminen kannattaa.

(*
Siis koko paketti, laureineen softineen ja osittain myös sielä toiseltapuolta
 
Se on kuluttajalle riski ja mysteeri miten hänen valitseman mallin ja yksilön kanssa pitkässä juoksussa käy. Jos osoittautuu huonoksi, niin se näkyy arvostuksissa.

Nyky Tesloja tehty paljon, myyty paljon, joten se osaltaan madaltaa riskiä, niin sen korjaamisen, kuin ns kierrätys puolella. Korjaamiseen lasken myös vahinkoa estävän/lieventävän korjaamiseen.

Sekin että nyky teslat ovat varsin isoakkuisia, jos elinkaaren aikana kantama prosentteina kyykkää, niin kilometrejä vielä, lisäksi julkinen lataustarjonta lisääntyy. Jos 10v 200 000km menee 70% haarukkaan ja seuraavat 100 000km 50% ja sen jälkeen vielä voi ajaa toistasataa kilometriä varmasti, niin paalin tarvi sen takia pistää, vaan sen takia että paalinkautta vaihtaminen kannattaa.

(*
Siis koko paketti, laureineen softineen ja osittain myös sielä toiseltapuolta

Joo. Viittasin itsekin eliniällä enemmän johonkin viitteelliseen rajaan, jonka jälkeen auto ei välttämättä ole ajokelvoton, mutta poikkeaa keskeisimmältä ominaisuudeltaan olennaisesti uudesta / on kohtuu iso mahdollisuus sille, että sippaa lyhyenkin ajan kuluessa kuntoon, jossa autoa ei ole enää mahdollista / mielekästä käyttää ilman sen vaihtoa. En maksaisi itse akkutakuuttomasta sähköautosta paria tonnia enempää ja olen valmistautunut myös ajamaan oman autoni hajoamiseen asti. jos en vaihda sitä nyt muutaman seuraavan vuoden kuluessa.

Tämä sillä olettamalla, että en tule omastanikaan saamaan v. 2030 akkutakuun loppueesa kun sen tonnin-pari, jolloin käyttöarvo > myynnistä saatava hyöty.
 
Jos hypoteettinen akun hajoaminen on kantaman laskua niin kuvittelisi, että tesla jää sitten itselle tai jollekin muulle kakkosautoksi lyhyempiin ajoihin. Ts. Arvo ei ole nolla eikä tarvi kallista korjausta. Vanha auto on kuitenkin vanha auto oli se sitten bensis tai sähkö.
 
Kyllähän se auton kunto varmasti paljon ratkaisee miten sille käy. Läpimätä, alusta paskana, joka kulmasta rutussa, sisustus täysin riekaleina, … niin äkkiähän siitä otetaan akun arvo ulos kierrättämällä ja uutta alle. Jos taas on sunnuntaisin kirkkoon ajeltu ja kolme kertaa viikossa carnabau vahalla sivelty, niin joku aftemarket akku isommalla kapasiteetilla voi olla hyvinkin houkutteleva vaihtoehto - Edellyttää toki valmistajan yhteistyöhalukkuutta.

IMHO 50 tkm välei laukeava alusta on liian heikko. Pre-corona ajorytmillä itse olisin saanut uusia osat joka vuosi, aika :tdown: 100 tkm alkaa olemaan normaali. Toki tässäkin käyttötapa ratkaisee. 50 tkm maantieajoa ja alusta paskana on luokaton suoritus, kaupunkipyörittelyssä ymmärtää paljon paremmin kulumisen.
 
Joo. Viittasin itsekin eliniällä enemmän johonkin viitteelliseen rajaan, jonka jälkeen auto ei välttämättä ole ajokelvoton, mutta poikkeaa keskeisimmältä ominaisuudeltaan olennaisesti uudesta / on kohtuu iso mahdollisuus sille, että sippaa lyhyenkin ajan kuluessa kuntoon, jossa autoa ei ole enää mahdollista / mielekästä käyttää ilman sen vaihtoa. En maksaisi itse akkutakuuttomasta sähköautosta paria tonnia enempää ja olen valmistautunut myös ajamaan oman autoni hajoamiseen asti. jos en vaihda sitä nyt muutaman seuraavan vuoden kuluessa.

Tämä sillä olettamalla, että en tule omastanikaan saamaan v. 2030 akkutakuun loppueesa kun sen tonnin-pari, jolloin käyttöarvo > myynnistä saatava hyöty.
Jos omistaminen pysyy halpana (ei käyttömaksua, katsastukset menee läpi ja vakuutukset ok), niin haja-astusalueella on halpaa parkkipaikkaa, niin uskon...

Sähköautoille käy kuin vanhoille polttiksille, jos ne vaikuttaa hyviltä ja toimivilta niin niillä jää joku arvo, eli nyky rahassa siihen 1000-5000€ haarukkaan. Jos automalli on sellainen mistä saa hyvän raportin akusta, joka itse autosta, tai ulkoisesti, niin jos ei hintaa, niin ainakin ajoon helpompi kelpuuttaa yksilö jonka akun jäljellä oleviin kilometreihin ja kantamaan voi suht hyvin luottaa.

Uskon vahvasti että sähkiksissä on tietty paalausarvo, se voi olla se paritonnia, tai jotain muuta. Yhteiskunta ei halua että sähkiksiä jää kuusenalle, joten jos romun arvo ei ylitä jotain arvoa, niin joku, esim autotellisuus/maahtuojat rahoittaa kierrätyksen tarvittaessa prosentti pidetään korkealla romutuspalkkiolla.

Tosin vaarana että viimeinen/viimeiset rekisteriin merkitty vastaa romuttamisesta, ja "kadonneista" sitten se parintonnin jätemaksu. Se voisi tarkoittaa jopa negatiivista arvoa
 
IMHO 50 tkm välei laukeava alusta on liian heikko. Pre-corona ajorytmillä itse olisin saanut uusia osat joka vuosi, aika :tdown: 100 tkm alkaa olemaan normaali. Toki tässäkin käyttötapa ratkaisee. 50 tkm maantieajoa ja alusta paskana on luokaton suoritus, kaupunkipyörittelyssä ymmärtää paljon paremmin kulumisen.
Tuosta tuli tuo Teslan n 15% hylkyprosentti, niin miten ne kilometrin >50 000km, oliko katsastettujen keskiarvo, vai hylsyn saaneiden.

Km määrä oli sieltä kärkipäästä, kuvittelen että tarkoitti kaikkien keskiarvoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 402
Viestejä
4 555 259
Jäsenet
74 963
Uusin jäsen
Jireed

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom