Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eiköhä ne kilvet voi hakea sieltä itekki? Tuntuisi että on laitonta estää autojen rekisteröinti koska joku yksityinen taho niin haluaa.
Minusta kuulosti siltä, että peri-ruotsalainen byrokratia osui nyt Teslaa leukaan. Viranomainen tehnyt raamisopimuksen, joka sallii vain ko. alihankkijan käytön kilpein kuljetukseen. Alihankkija lakkaa palvelemasta Teslaa. Viranomainen voi hyvin täyttää kaikki velvoitteensa vaikka yksikään kilpi ei liikkuisi milliäkään mihinkään. Kaiken järjen mukaan kilvet voi jostain itsekin noutaa, mutta aina ei voi olla ihan varma nyky-yhteiskunnassa...
 
Nyt taitaa alkaa menestys uudistetun mallin myötä kasvamaan.
Vitsi ku olisivat edes sen 40:20:40 jaon tehneet, niin olisi edes vähän käytännöllisempi. Euroopassa saksalaisissa taitaa kaikissa olla nykyään likipitäen?
Suksiluukku edes. Liekkö sit niin, ettei maailmalla ole tarvetta keskellä pitkälle tavaralle.
 
Vitsi ku olisivat edes sen 40:20:40 jaon tehneet, niin olisi edes vähän käytännöllisempi. Euroopassa saksalaisissa taitaa kaikissa olla nykyään likipitäen?
Suksiluukku edes. Liekkö sit niin, ettei maailmalla ole tarvetta keskellä pitkälle tavaralle.
Söisi Y:n markkinoita? Jos kolmosessa aukeaisi kontti kuten Y:ssä niin voisi olla aika monelle sopiva.
 
Vitsi ku olisivat edes sen 40:20:40 jaon tehneet, niin olisi edes vähän käytännöllisempi. Euroopassa saksalaisissa taitaa kaikissa olla nykyään likipitäen?
Suksiluukku edes. Liekkö sit niin, ettei maailmalla ole tarvetta keskellä pitkälle tavaralle.
Eikö noita tilahinkuttimia ole ihan riittämiin ilman, että kolmosestakin tehdään sellainen.
 
Vitsi ku olisivat edes sen 40:20:40 jaon tehneet, niin olisi edes vähän käytännöllisempi. Euroopassa saksalaisissa taitaa kaikissa olla nykyään likipitäen?
Suksiluukku edes. Liekkö sit niin, ettei maailmalla ole tarvetta keskellä pitkälle tavaralle.
Jep. Toki on tullut kuskattua suksia ja pitkiä listoja ilman tuota ominaisuuttakin, mutta aina tuo ominaisuus helpottaisi. Menee tarvittaessa peräkärryhommiksi.
 
Mitähän tästäkin tulee. Vuosien oikeusvääntö Autopilotista. Onhan se tietysti ikävää jos turvallisuusasioita on pitänyt vähätellä tai laikaista maton alle. Mutta on se Muski ihme heppu kun ehtii sekaantumaan henkilökohtaisesti joka asiaan. Ja varmaa on että vastaavia haasteita tulee muillekin autonvalmistajille. Vain ajan kysymys.


Mutta onko tämä autopilot systeemi tai muiden vastaavat järjestelmät oikeasti TÄLLÄ hetkellä mikään myyntivaltti, että sen puolesta pitäisi väännellä totuutta. Omassa autonvalinnassa tuollainen ominaisuus kyllä saa mitättömän painoarvon. Miten muilla ?
 
Mitähän tästäkin tulee. Vuosien oikeusvääntö Autopilotista. Onhan se tietysti ikävää jos turvallisuusasioita on pitänyt vähätellä tai laikaista maton alle. Mutta on se Muski ihme heppu kun ehtii sekaantumaan henkilökohtaisesti joka asiaan. Ja varmaa on että vastaavia haasteita tulee muillekin autonvalmistajille. Vain ajan kysymys.


Mutta onko tämä autopilot systeemi tai muiden vastaavat järjestelmät oikeasti TÄLLÄ hetkellä mikään myyntivaltti, että sen puolesta pitäisi väännellä totuutta. Omassa autonvalinnassa tuollainen ominaisuus kyllä saa mitättömän painoarvon. Miten muilla ?

Vahva sama tähän.

Autopilottia tulee välillä käytettyä kun kelit sen mahdollistaa, mutta käytännössä pelkkä aktiivivakkari mulle riittäisi. Jotenkin typerää hieroa sitä rattia jos ei oikeasti ohjaa sitä autoa. Siihen että talvella noi vehkeet toimii on vielä todella pitkä matka -> Normaalit teollisuuden anturitkin kappaleen tunnistuksessa ovat vielä todella herkkiä lumisateelle ja niillä kuitenkin todella paljon yksinkertaisempi tehtävä.
 
FSD v12 tulossa vissii vielä tämän vuoden aikana USA&Canada. Myös Kiinassa taitaa tulla FSD saataville.
 
Mitähän tästäkin tulee. Vuosien oikeusvääntö Autopilotista. Onhan se tietysti ikävää jos turvallisuusasioita on pitänyt vähätellä tai laikaista maton alle. Mutta on se Muski ihme heppu kun ehtii sekaantumaan henkilökohtaisesti joka asiaan. Ja varmaa on että vastaavia haasteita tulee muillekin autonvalmistajille. Vain ajan kysymys.


Mutta onko tämä autopilot systeemi tai muiden vastaavat järjestelmät oikeasti TÄLLÄ hetkellä mikään myyntivaltti, että sen puolesta pitäisi väännellä totuutta. Omassa autonvalinnassa tuollainen ominaisuus kyllä saa mitättömän painoarvon. Miten muilla ?
Alunperinhän tuo autopilot oli lisämaksusta, mutta nykyään sisältyy auton hintaan, joten ilmaisena ominaisuutena hyvä. Eap/fsd Suomessa turha toistaiseksi tai hyöty rahallisesti vähäinen. Tokihan jos ei rahalla merkitystä ja innostunut tekniikasta niin mukavahan tuo ostaa ja odotella kehitystä. Siinä vaan voi mennä vielä pitkä tovi, mutta jos vertaa noihin BMW/Mersun yms vastaaviin avustusjärjestelmä hintoihin niin eap edukas. Itse voisin ostaa kyllä FSD lähinnä tekniikkaa seuratakseni uuteen teslaan kun ei tuo 7.5k ole break deal.
 
No eikös nämä nyt mene Norjassa muutenkin hyvin kaupaksi, ei siinä enään paljon kasvunvaraa ole ? Tuskin yksi juttu nyt pahemmin myyntilukuja heilauttaa.
Totta Norjan osalta. Nuo autouutiset maailmalla tuntuu peilaantuvan Suomeenkin ja oli alku aikojen kolmos tesloista Suomen mediassa paljon negaatiota ihan asiastakin. Nyt näyttää ettei tule joka kuukausi tuutin täydeltä pelkkää vanhan jankkaamista ja siirrytään varmaan tämän uuden Highland päivityksen myötä positiivisempaan suuntaan uutisoinnissa. Pieniä hyviä päivityksiä tullut ja tulee kokoajan, mutta jokohan tämä Highland sitten vakuuttaa viimeinkin perinteisempiäkin auton ostajia kassajonolle?
 
Mitähän tästäkin tulee. Vuosien oikeusvääntö Autopilotista. Onhan se tietysti ikävää jos turvallisuusasioita on pitänyt vähätellä tai laikaista maton alle. Mutta on se Muski ihme heppu kun ehtii sekaantumaan henkilökohtaisesti joka asiaan. Ja varmaa on että vastaavia haasteita tulee muillekin autonvalmistajille. Vain ajan kysymys.


Mutta onko tämä autopilot systeemi tai muiden vastaavat järjestelmät oikeasti TÄLLÄ hetkellä mikään myyntivaltti, että sen puolesta pitäisi väännellä totuutta. Omassa autonvalinnassa tuollainen ominaisuus kyllä saa mitättömän painoarvon. Miten muilla ?
Käytän autopilottia lähes aina kesällä. Todella näppärä minusta.

Talvella ei tietysti toimi ollenkaan eikä sitä saa päällekkään kun ei näy kaistaviivat.
 
Totta Norjan osalta. Nuo autouutiset maailmalla tuntuu peilaantuvan Suomeenkin ja oli alku aikojen kolmos tesloista Suomen mediassa paljon negaatiota ihan asiastakin. Nyt näyttää ettei tule joka kuukausi tuutin täydeltä pelkkää vanhan jankkaamista ja siirrytään varmaan tämän uuden Highland päivityksen myötä positiivisempaan suuntaan uutisoinnissa. Pieniä hyviä päivityksiä tullut ja tulee kokoajan, mutta jokohan tämä Highland sitten vakuuttaa viimeinkin perinteisempiäkin auton ostajia kassajonolle?
Ainakin allekirjoittaneen vakuuttamiseksi Teslan pitäisi tehdä täyskäännös laadun parantamiseksi.

" Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7. "

 
Mitähän tästäkin tulee. Vuosien oikeusvääntö Autopilotista. Onhan se tietysti ikävää jos turvallisuusasioita on pitänyt vähätellä tai laikaista maton alle. Mutta on se Muski ihme heppu kun ehtii sekaantumaan henkilökohtaisesti joka asiaan. Ja varmaa on että vastaavia haasteita tulee muillekin autonvalmistajille. Vain ajan kysymys.


Mutta onko tämä autopilot systeemi tai muiden vastaavat järjestelmät oikeasti TÄLLÄ hetkellä mikään myyntivaltti, että sen puolesta pitäisi väännellä totuutta. Omassa autonvalinnassa tuollainen ominaisuus kyllä saa mitättömän painoarvon. Miten muilla ?
Myyntivaltti ei ehkä mutta avustimena joka toimii niin riittävä valtti.
 

Ei kovin tieteellinen näyttö, mutta saa hyvän kuvan mitenkä on melu taittunut mielekkäämmäksi.


Hyvin vähän tuosta voi päätellä, koska yhdet R3:t autossa alla ja ne ujeltaa juurikin noin kuin tuossa M3:ssa ja ymmärtääkseni tätä oli parannettu R5:een. Ja näemmä siis vielä R5 EV:t (vaahtomuovitäytteellä), eli auton merkitystä on täysin mahdoton arvioida.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin allekirjoittaneen vakuuttamiseksi Teslan pitäisi tehdä täyskäännös laadun parantamiseksi.

" Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7. "


No tämä ei ole kyllä kauhean hyvä asia ja asia tuli ainakin itselle yllätyksenä. Yleensä sitä ajattelee, että aika harvoin auto tulee hylätyksi katsastuksessa. Ja etenkin jos auto on noin uusi.
 
Hyvin vähän tuosta voi päätellä, koska yhdet R3:t autossa alla ja ne ujeltaa juurikin noin kuin tuossa M3:ssa ja ymmärtääkseni tätä oli parannettu R5:een.

En korvakuulolta huomannut eroa voimakkuudessa mutta melun taajuus oli mielestäni "korkeampi" Highlandissa vrt. 2021.
 
Ainakin allekirjoittaneen vakuuttamiseksi Teslan pitäisi tehdä täyskäännös laadun parantamiseksi.

" Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7. "

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...l-3ssa-eniten-vikoja-2-3-vuotiaiden-ryhmassa/
Linkistä jäi olo ettei hulkäämiset johdu laaduttomuudesta, jopa erikseen mainittiin kestäviä asioi. Olisko enemmän huolto-ohjelman niukkuudesta, haetaan vikalista ja korjataan.
 
Linkistä jäi olo ettei hulkäämiset johdu laaduttomuudesta, jopa erikseen mainittiin kestäviä asioi. Olisko enemmän huolto-ohjelman niukkuudesta, haetaan vikalista ja korjataan.


Siksi pyöräntuenta on ison, raskaan ja tehokkaan auton akilleen kantapää: alustarakenteiden kulumisen aiheuttamat viat muodostavat merkittävän hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa.

Uusimman TÜV-raportin mukaan Tesla Model 3:ssa on akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin.


Lienee makuasia onko tuo laaduttomuutta vai mitä, liian kevyet ripustukset/vetarit yms suhteessa painoon ja tehoon lienee se perisynti. Varsinkin S/X malleissa tämä on korostunut ns. whompy wheels -syndrooman muodossa josta googlesta löytyy paljon tietoa.
 
siirrytään varmaan tämän uuden Highland päivityksen myötä positiivisempaan suuntaan uutisoinnissa. Pieniä hyviä päivityksiä tullut ja tulee kokoajan, mutta jokohan tämä Highland sitten vakuuttaa viimeinkin perinteisempiäkin auton ostajia kassajonolle?
En usko että tällä on mitään merkitystä. Samanlaista ylistystä tehdään aina kun joku auto päivittyy. Asiat paranevat sukupolven vaihtuessa ja sen on ihan luonnollista. Ei nämä koskaan ole saaneet mitään isoja myyntipiikkejä aikaan vaikka parannusta olisi edelliseen sukupolveen tapahtunut vaikka millä mitalla. Totta kai uusi malli luo hetkellisen myyntipiikin, kun jo olemassaolevat omistajat päivittävät autonsa uudempaan.

Teslan osalta kehitys on himan kimurantimpaa, korjaavat paljon asiota parempaa suuntaan, mutta sitten jostain ihmeen syystä (säästö? ) sitten muuttavat tomivia asioita. Vanha sanonta; Don't fix it is it's not broken , tämän voisi sinne Teslan tehtallekiin liimata seinän muistutukseksi.
 
Siksi pyöräntuenta on ison, raskaan ja tehokkaan auton akilleen kantapää: alustarakenteiden kulumisen aiheuttamat viat muodostavat merkittävän hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa.

Uusimman TÜV-raportin mukaan Tesla Model 3:ssa on akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin.


Lienee makuasia onko tuo laaduttomuutta vai mitä, liian kevyet ripustukset/vetarit yms suhteessa painoon ja tehoon lienee se perisynti. Varsinkin S/X malleissa tämä on korostunut ns. whompy wheels -syndrooman muodossa josta googlesta löytyy paljon tietoa.

Highlandissa pitäisi tätä osastoa olla kehitetty selkeästi

 
Ainakin allekirjoittaneen vakuuttamiseksi Teslan pitäisi tehdä täyskäännös laadun parantamiseksi.

" Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7. "

Tesla on keksinyt ovelan keinon säästää. Takuun säilymisen kannalta auton huolto-ohjelmaa kun ei tarvitse noudattaa, niin monet päästelee menemään noilla ilman kunnollista ylläpitoa. Sitten kun ensimmäinen katsatus tulee, niin takuu onkin usealta loppu (4v/80tkm) ja korjaukset menevät asiakkaan piikkiin.
 
En korvakuulolta huomannut eroa voimakkuudessa mutta melun taajuus oli mielestäni "korkeampi" Highlandissa vrt. 2021.
Ajaa eri puolella tunnelissa. Merkittävä vaikutus meluun, joka heijastuu autoon. Renkaista ei osaa sanoa, noksu aina lupailee parannuksia, mutta samanlaiset vollottajat silti käytössä.

e: Näköjään loppupuolella oli muutakin kuin tunnelia.
 
Ainakin allekirjoittaneen vakuuttamiseksi Teslan pitäisi tehdä täyskäännös laadun parantamiseksi.

" Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7. "

Katsastustilastot eivät ole laadun tae. Jos luet kotimaisia lööppejäkin niissä monesti katsuri viittaa tähän.

Toinen seikka nuohan juurikin ovat made in USA tuontiversioita mitä katsastustilastoissa eivätkä puhtaasti -21 MICejä.

Kolmas juttu nuo konin jousitus uudistukset Highland päivityksessä jää nähtäväksi sitten 4v päähän mitä sieltä löytyy.
 
Kyllähän Highlandin olisi parempi nostaa myyntiään, koska onhan Model3 valunut myyntitilaatoissa alaspäin koko ajan. Siksi päivitys varmaan tulikin kun myyntiä pitäisi saada lisää (oliskos ollut viimeksi esim. Suomen myyntitilastoissa 11 tai 12. sijalla). Toki modelY myy hyvin ja sille ei niin kiire ole refreshiä antaa.
 
Kyllähän Highlandin olisi parempi nostaa myyntiään, koska onhan Model3 valunut myyntitilaatoissa alaspäin koko ajan. Siksi päivitys varmaan tulikin kun myyntiä pitäisi saada lisää (oliskos ollut viimeksi esim. Suomen myyntitilastoissa 11 tai 12. sijalla). Toki modelY myy hyvin ja sille ei niin kiire ole refreshiä antaa.

Saman huomannut myynnin osalta, toki tuo väistynyt kolmonen alkoi olla jo hieman ikääntyneen oloinen. Highland päivitys on mielestäni erittäin onnistunut reilun 2 tunnin koeajon perusteella. Tuota voisi jopa ässän rinnalle harkitakkin.
 
Tesla on keksinyt ovelan keinon säästää. Takuun säilymisen kannalta auton huolto-ohjelmaa kun ei tarvitse noudattaa, niin monet päästelee menemään noilla ilman kunnollista ylläpitoa. Sitten kun ensimmäinen katsatus tulee, niin takuu onkin usealta loppu (4v/80tkm) ja korjaukset menevät asiakkaan piikkiin.

Kaikessa kyynisyydessään tämä voisi olla totta mutta käsittääkseni katsastussäädökset vaihtelevat Euroopassa eli direktiivi sanoo max 4v mutta joissain maissa esim. Saksassa taitaa olla 3v päästä eka tarkastus. Toki tuo 80k saattaa olla tullut täyteen helposti.

Mitenköhän tuotevastuu soveltuu näissä, onko alustan osat sellaisia jotka pitäisi kestää pidempään?
 
Kyllähän Highlandin olisi parempi nostaa myyntiään, koska onhan Model3 valunut myyntitilaatoissa alaspäin koko ajan. Siksi päivitys varmaan tulikin kun myyntiä pitäisi saada lisää (oliskos ollut viimeksi esim. Suomen myyntitilastoissa 11 tai 12. sijalla). Toki modelY myy hyvin ja sille ei niin kiire ole refreshiä antaa.
Kyllähän Y on vienyt ison osan kolmosen asiakkaista. Monelle voisi riittää kolmonen, mutta kun samaan rahaan saa Y mallin niin todella moni päätyy siihen. Toki on aina niitä jotka ei tykkää isommasta autosta jne. mutta enemmistölle lisätila on selvästi tarpeen/ei ainakaan haitaksi.

Itsekkin pohdin vielä viime vuonna kolmosta kun Y oli kalliimpi, mutta onneksi sitten tippui hinnat ja Y oli saman hintainen kolmosen kanssa. En kyllä olisi kolmosella pärjännyt kunnolla kun takaluukun aukko on niin pieni ja pitää kuskata lastenrattaita ym suuria objekteja.
 
Katsastustilastot eivät ole laadun tae. Jos luet kotimaisia lööppejäkin niissä monesti katsuri viittaa tähän.

Toinen seikka nuohan juurikin ovat made in USA tuontiversioita mitä katsastustilastoissa eivätkä puhtaasti -21 MICejä.

Kolmas juttu nuo konin jousitus uudistukset Highland päivityksessä jää nähtäväksi sitten 4v päähän mitä sieltä löytyy.
Voit toki vääntää sanavalinnasta, onko kyse laatuvirheestä, suunnitteluvirheestä vai kenties muusta syystä johtuvia ongelmia, jotka toi Teslalle tuon kyseenalaisen kunnian (taas kerran). Mutta sitä tosiasiaa se ei poista että noin umpisurkean tilaston pitäisi soittaa hälytyskelloja.

Ja ainakin linkkaamani artikkelin perusteella, viat on " akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia ". Eli, kiva jos Highlandissa on entistä parempi alusta, mutta se on vain lillukanvarsi varsinaisen ongelman osalta, joka on: onko niitä laatu/suunnitteluvirheitä akseliston osalta korjattu?

Teslan katteettomien lupausten historiasta johtuen, uskon vasta sitten kun näen.
 
Ei se varsinaisesti tosiaan katsastustilastoa omassa rellussa parantanut tai lohduttanut, vaikka tiesikin mitkä palikat siellä tasaisesti vaativat vaihtoa.

Itsekin uskon kun näen, mutta sanotaanko että kyllä tuo katsastustilasto kertoo aika karua kieltä että aika paljon on vielä parannettavaa.
 
Paljonkohan huolto voisi selittää katsastustilastoa? Ei varmaan kovin paljon, kun 2-3 v sähköauto ei kuitenkaan ole muillakaan kuin kerran-pari käynyt huollossa.
 
Tesla on keksinyt ovelan keinon säästää. Takuun säilymisen kannalta auton huolto-ohjelmaa kun ei tarvitse noudattaa, niin monet päästelee menemään noilla ilman kunnollista ylläpitoa. Sitten kun ensimmäinen katsatus tulee, niin takuu onkin usealta loppu (4v/80tkm) ja korjaukset menevät asiakkaan piikkiin.
Ei teslan mielestä vikaa ole sillonkaan kun katsastusmies niin väittää.
fb:stä otettu:
IMG_2508.jpeg
 
Siis ymmärsinkö oiken ? Omistaja ilmoittanut että autossa olisi takuunalainen vika jonka Teslan pitäisi korjata, mutta teslahuolto totesi että näin ei ole ja lähettävät tästä tarkistuksesta laskun auton omistajalle ?

Jos näin, niin no huh huh taas jälleen kerran.
 
Ikävä keissi, mutta miten siis tuollaisessa tilanteessa Teslan huollon pitäisi toimia? Laittaa mukisematta uutta osaa vaikka he eivät löydä väljää? Leimaukon sana on laki...?
 
Tuohon videoon en ota kantaa, mutta oman koeajon perusteella se Highland on ihan helvetisti edeltäjäänsä hiljaisempi. Liikutaan aika lähellä MB W205 melutasoa.

Sinällään en epäile etteikö highland olisi hiljaisempi; olisi vain kiva saada testi täysin samalla rengastuksella niin näkisi aidosti kuinka paljon. R3:t tosiaan oman rengashistorian ajalta ainoat kitkarenkaat jotka oli äänekkäämmät kuin kesärenkaat joiden tilalle laitettiin.
 
Kyllähän Y on vienyt ison osan kolmosen asiakkaista. Monelle voisi riittää kolmonen, mutta kun samaan rahaan saa Y mallin niin todella moni päätyy siihen. Toki on aina niitä jotka ei tykkää isommasta autosta jne. mutta enemmistölle lisätila on selvästi tarpeen/ei ainakaan haitaksi.

Itsekkin pohdin vielä viime vuonna kolmosta kun Y oli kalliimpi, mutta onneksi sitten tippui hinnat ja Y oli saman hintainen kolmosen kanssa. En kyllä olisi kolmosella pärjännyt kunnolla kun takaluukun aukko on niin pieni ja pitää kuskata lastenrattaita ym suuria objekteja.
Samaa mieltä. Itse päädyin Yyhyn hinnan ja isomman kontin takia. Mutta kaikissa muissa tapauksissa olisin ottanut mielummin kolmosen. Turha korkeus ei tee ajettavuudelle mitään hyvää, ja tuo näyttää yhä omissa silmissäni Mummo Ankan autolta. Muuten kyllä tyytyväinen autoon, mitä nyt satunnaiset pyyhkijä yms jutut ottaa satunnaisesti aivoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä keissi, mutta miten siis tuollaisessa tilanteessa Teslan huollon pitäisi toimia? Laittaa mukisematta uutta osaa vaikka he eivät löydä väljää?
jättää ainakin se lasku lähettämättä.....tuo on ihan vittuilua.
Jos tuo on linjaus, niin kuka uskaltaa viedä autoansa sinne, kun ei koskaan voi tietää, että joutuukin itse maksumieheksi.
 
Voit toki vääntää sanavalinnasta, onko kyse laatuvirheestä, suunnitteluvirheestä vai kenties muusta syystä johtuvia ongelmia, jotka toi Teslalle tuon kyseenalaisen kunnian (taas kerran). Mutta sitä tosiasiaa se ei poista että noin umpisurkean tilaston pitäisi soittaa hälytyskelloja.

Ja ainakin linkkaamani artikkelin perusteella, viat on " akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia ". Eli, kiva jos Highlandissa on entistä parempi alusta, mutta se on vain lillukanvarsi varsinaisen ongelman osalta, joka on: onko niitä laatu/suunnitteluvirheitä akseliston osalta korjattu?

Teslan katteettomien lupausten historiasta johtuen, uskon vasta sitten kun näen.
Onko tästä jotain artikkelia missä käytä asiallisesti läpi kyseisten komponenttien laatuvirheitä tai suunnitelluvirheitä.

En siis tiedä miten kyseisessä mallissa, mutta noin perinteisesti katsastustilastoissa voi näky alustan vikoja, ilman että kyse olisi laaduttomuudesta, joissain(* automalleissa ne kuluu vain enemmän, ja sähkisten osalta sitä myös odotettu. Se miten se näkyy katasastustilastoissa riippuu kuinka usein komponentti pitää vaihtaa ja varsinkin se että vaihdetaanko se ennen katsastusta vai vasta katsastuksen jälkeen. Teslan huolto-ohjelmaa on kyseenalaistettu, ja ilman muuta on tämän mallin osalta epäonnistunut jos katssatukseen menee merkittäviä määriä jotka tarvii korjausta.

Sitten on automalleja joissa alusta kestää vähän liioitellen auton elinkaaren.


(*
Sitten on niitä erikoisuuksia joissa hylätty ehjiäautoja, auton suunniteltu toiminnallisuus, toleranssit vaatii katsastajalta tietämystä.
 
Ikävä keissi, mutta miten siis tuollaisessa tilanteessa Teslan huollon pitäisi toimia? Laittaa mukisematta uutta osaa vaikka he eivät löydä väljää? Leimaukon sana on laki...?
No kyllä minusta laskun lähettäminen auton omistajalle on väärin. Mistä hän olisi voinut arvata että katsastaja on eri mieltä kun huolto? Ja toisaalta mitä auton omistaja voi tässä sitten tehdä? Laittaa auto seisontaan eikä enää ikinä ajaa sillä? Vai maksaa Teslalle osien vaihdosta?

Toki oikea tapa olisi varmaan sitten siellä katsastuksessa ottaa videolle se väljyys ja näyttää siellä Teslan huollossa sitten itse vielä se video ja käydä näyttämässä huoltoukoille auton alla, että tässä tämä väljä on mistä katsastusmies hylkäsi. Ja sitten toisaalta ottaa videolle siellä testlan huollossa se että kuinka siellä ei väljää ole niin voi vastavuoroisesti näyttää sen katsastajalle.

Toki tämäkin on vähän niin ja näin jos auton omistaja ei tajua autoista mitään ja on vaikka joku 80v mummo joka ei osaa videoita edes ottaa jne.
 
En siis tiedä miten kyseisessä mallissa, mutta noin perinteisesti katsastustilastoissa voi näky alustan vikoja, ilman että kyse olisi laaduttomuudesta, joissain(* automalleissa ne kuluu vain enemmän, ja sähkisten osalta sitä myös odotettu. Se miten se näkyy katasastustilastoissa riippuu kuinka usein komponentti pitää vaihtaa ja varsinkin se että vaihdetaanko se ennen katsastusta vai vasta katsastuksen jälkeen. Teslan huolto-ohjelmaa on kyseenalaistettu, ja ilman muuta on tämän mallin osalta epäonnistunut jos katssatukseen menee merkittäviä määriä jotka tarvii korjausta.
Aiheeseen liittyenhän oli muutama päivä sitten Moottori.fissä artikkeli

"Nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä Volkswagen e-Golf sijoittui parhaimpien ja vähävikaisimpien joukkoon hylkäysprosentilla 2,6. Renault Zoe sijoittui keskiryhmään, sijalle 49 hylkäysprosentilla 5,1. Sähköautoille tyypilliseen tapaan Renault Zoen viat keskittyivät akselistoihin ja pyöräntuentaan.
Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.

Vaikka Teslan sähkötekniikka on osoittautunut varsin käyttövarmaksi ja luotettavaksi, sähköautokaan ei ole viaton. Akut lisäävät omamassaa sadoilla kiloilla ja sähkömoottoreissa on heti liikkeellelähdössä mahtava vääntömomentti. Siksi pyöräntuenta on ison, raskaan ja tehokkaan auton akilleen kantapää: alustarakenteiden kulumisen aiheuttamat viat muodostavat merkittävän hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa.

Uusimman TÜV-raportin mukaan Tesla Model 3:ssa on akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia.

Teslan jarrut tuppaavat ruostumaan, koska jarrut ovat vähäisellä käytöllä sähköauton liike-energian talteenotossa, jolloin auton sähkömoottori toimii generaattorina. Valovikoja on yli keskiarvon, etenkin led-lähivaloissa."
 
Vaihtaa se viallinen osa, jos katsastusviranomainen on näin määrännyt. Jos ovat eri mieltä asiasta niin tehkoot valituksen katsastuksesta Traficomin ohjeiden mukaan.



Kyllä.

Katsastus on hallintopäätös, jossa katsastaja käyttää julkista valtaa kuten viranomainen. Siten katsastajaan sovelletaan rikosoikeudellisia virkavastuusta koskevia säännöksiä. Katsastajan tulee siten noudattaa tarkoin lakia ja sen nojalla annettuja muita säännöksiä ja määräyksiä.
Miten valitus kuviot toimii, siis minne valitetaan
 
No kyllä minusta laskun lähettäminen auton omistajalle on väärin. Mistä hän olisi voinut arvata että katsastaja on eri mieltä kun huolto? Ja toisaalta mitä auton omistaja voi tässä sitten tehdä? Laittaa auto seisontaan eikä enää ikinä ajaa sillä? Vai maksaa Teslalle osien vaihdosta?

Toki oikea tapa olisi varmaan sitten siellä katsastuksessa ottaa videolle se väljyys ja näyttää siellä Teslan huollossa sitten itse vielä se video ja käydä näyttämässä huoltoukoille auton alla, että tässä tämä väljä on mistä katsastusmies hylkäsi. Ja sitten toisaalta ottaa videolle siellä testlan huollossa se että kuinka siellä ei väljää ole niin voi vastavuoroisesti näyttää sen katsastajalle.

Toki tämäkin on vähän niin ja näin jos auton omistaja ei tajua autoista mitään ja on vaikka joku 80v mummo joka ei osaa videoita edes ottaa jne.
Ei Tesla enää katsele videoita. Heidän pitää itse todeta vika huollossa tai asiakas maksaa. Ennen katsoivat nykyään ei.

Nykyään myös huoltokin on lukittu ja pitää jonottaa että saa keskustella ihmisen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 345
Viestejä
4 510 022
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom