Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä Suomessa nopeusrajoitus luetaan ihan kyltistä kameralla niinkuin kuuluu ja visualisoidaan ruudulle kuten kuuluu.
Ongelma on vain siinä, että tietyissä tilanteissa karttadata ajaa tuon yli ja puskee esim tällä hetkellä satasta tauluun vaikka auto lukee ihan oikein 80 lätkän.
edit: pari viikkoa sitten tästä facen puolella väittelin. Ja koska mulla on tuollainen 40 alueen kyltti itellä ni testasin:
Lukeeko tesla oikeasti nopeusrajoitukset?
Tähänhän nopeasti tuli selitys, että koska on piha-alue niin luetaan. Mutta ihan maantiellä ei lue tais jos lukee niin tälläisen väliaikaisen karttadatan ulottumattomissa olevaa kylttiä ei noudata eikä ap laske nopeutta.
Mitä ei tekisi tieteen eteen, joten vaimo tienviereen liikennemerkiksi:
Tesla nopeusrajoituksen luku
Model 3ssa suomen motareilla ei lue ollenkaan nyt kun on datassa ja kyltissä ristiriita. Karttadata menee edelle. Ruotsissa ei näin ole. Juuri heitin ruotsin reissun ja siellä auto luki jokaikisen nopeusrajoituskyltin, myös moottoriteillä.
Ei ole kyse siitä. Ei suomessa kaikki motareiden nopeusrajoituskyltit ole ledikylttejä. Edelleen, Ruotsissa kun ajelin niin auto luki jokaikisen nopeusrajoituskyltin kaupungissa, maantiellä ja moottoriteillä. Motarillakin kun tippu 110 -> 70 nopeusrajoitus tietyön takia auto visualisoi ja jätti ruudulle sen nopeusrajoitukseksi.Voiko tässä nyt olla se ns. ledi-kyltti ongelma jota kaikki autot ei osaa lukea?
Ei johdu siitä etteikö se motarilla osais lukea. Vaan siitä ettei ole lisensoitu ja Tesla myös riitautui sen israelilaisen firman kanssa ja ne ei vissiin enää edes suostu lisensoimaan sitä.Model 3ssa suomen motareilla ei lue ollenkaan nyt kun on datassa ja kyltissä ristiriita. Karttadata menee edelle. Ruotsissa ei näin ole. Juuri heitin ruotsin reissun ja siellä auto luki jokaikisen nopeusrajoituskyltin, myös moottoriteillä.
Muistaakseni jossai softapäivityksessä ainakin notateslaapin mukaan tuli nopeusrajoituskylttienluku, mutta taisi silloin olla vain UK ja Saksa jossa tuettu.Ei johdu siitä etteikö se motarilla osais lukea. Vaan siitä ettei ole lisensoitu ja Tesla myös riitautui sen israelilaisen firman kanssa ja ne ei vissiin enää edes suostu lisensoimaan sitä.
Taitaa olla niin että et oiken ymmärrä, tai et halua ymmärtää mistä tässä on kysymys.Kumpikin taho, mitä helvettiä. Liitot eivät ole millään tavalla asian osallisia, joten mitä helvettiä heillä on mitään asiaa kamppailla yhtään mistään.
Taitaa olla niin että et oiken ymmärrä, tai et halua ymmärtää mistä tässä on kysymys.
Vai pärjäsivätkö? Eikös tässä ollut juttua, että kauniin julkisivun takana työntekijöitä vedettiin kuivana hanuriin sen minkä ehtivät. Kaikki oli hyvin vain Teslan järjestemällä pr-käynnillä yhdessä paikassa.Minähän juurikin ymmärrän mistä on kysymys. Tesla on työnantaja ja tällä on työntekijöitä. Kaikki oli hyvin. Mutta liitot täysin asiaan kuulumattomana lähtivät väliin sotkemaan pakkaa, koska heidän arvovallalleen oli liian iso kolaus se, että Tesla ja Teslan työntekijät pärjäsivät loistavasti ilman liittojen väliintuloa.
Kun koko systeemiä haastetaan, liitot seisovat yhteisessä rintamassa, Säikkälä toteaa.
Onko kaikkien osalta ? Osa työntekijöistä kuuluu liittoon, jotka eivät ole saaneet etuja/ehtoja jota liitto on saanut neuvoteltua muille jäsenilleen. Nyt kun Tesla ei suotu liittojen sopimuskuvioihin, niin he ajavat näiden työntekijöiden etuja ? Nämä jäsenet (tai osa heistä ) tietysti haluaisivat ne edut itselleen. Ne työntekijät jotka eivät kuluu liitoon, tai eivät välitä tästä, niin heille tämä sählinki on tietysti haitaksi ja turhaa sählinkiä. Toki ay liitot tietysti haluaisivat että kaikki työnanatajat sopisivat heidän kanssaan kuvioista. Pääsääntöisesti siis näin onkin, mutta poikkeuksia löytyy, kuten tässä tapauksessa Tesla.Minähän juurikin ymmärrän mistä on kysymys. Tesla on työnantaja ja tällä on työntekijöitä. Kaikki oli hyvin.
Onko kaikkien osalta ? Osa työntekijöistä kuuluu liittoon, jotka eivät ole saaneet etuja/ehtoja jota liitto on saanut neuvoteltua muille jäsenilleen. Nyt kun Tesla ei suotu liittojen sopimuskuvioihin, niin he ajavat näiden työntekijöiden etuja ? Nämä jäsenet (tai osa heistä ) tietysti haluaisivat ne edut itselleen. Ne työntekijät jotka eivät kuluu liitoon, tai eivät välitä tästä, niin heille tämä sählinki on tietysti haitaksi ja turhaa sählinkiä. Toki ay liitot tietysti haluaisivat että kaikki työnanatajat sopisivat heidän kanssaan kuvioista. Pääsääntöisesti siis näin onkin, mutta poikkeuksia löytyy, kuten tässä tapauksessa Tesla.
On hienoa, että Tesla pitää pintansa tässä lakkopaskassa. IS:n jutusta poimittuna hyvä pointti, joka kertoo siitä että liitot ovat vain ja ainoastaan kusipäitä ja terroristeja:
Alle 30 työntekijää 300:an joukosta teslalla lakossa. Liitto lupas lakkokorvauksena 130% palkasta, että ainakin rahallinen insentiivi on maksimoitu liiton taholta. Liitto väittänyt, että 130 työntekijää olisi lakossa mikä sekin olisi reilusti vähemmistö.Onko kaikkien osalta ? Osa työntekijöistä kuuluu liittoon, jotka eivät ole saaneet etuja/ehtoja jota liitto on saanut neuvoteltua muille jäsenilleen. Nyt kun Tesla ei suotu liittojen sopimuskuvioihin, niin he ajavat näiden työntekijöiden etuja ? Nämä jäsenet (tai osa heistä ) tietysti haluaisivat ne edut itselleen. Ne työntekijät jotka eivät kuluu liitoon, tai eivät välitä tästä, niin heille tämä sählinki on tietysti haitaksi ja turhaa sählinkiä. Toki ay liitot tietysti haluaisivat että kaikki työnanatajat sopisivat heidän kanssaan kuvioista. Pääsääntöisesti siis näin onkin, mutta poikkeuksia löytyy, kuten tässä tapauksessa Tesla.
“However, like many other companies, we have chosen not to enter a collective agreement. More than 90% of our employees have chosen to remain in their positions, ready to welcome you to our delivery centers, service centers, and stores,” Tesla Sweden wrote to owners.
“Why is nobody listening to us who work at Tesla? You read that 130 car mechanics have gone on strike. The fact is that no one in Örebro has gone on strike at all.
“I chose Tesla because I want to be part of and contribute to a greener transition. Tesla is the car company that is responsible for the largest part of the green transition in Sweden, and I’m proud of it.
“Why does IF Metall continue to threaten us all the time just because we democratically choose not to have a collective agreement? It is actually us service technicians (not car mechanics) who do not want a collective agreement.
Jaa, täällä haikaillaan kommunismin perään. Se, että firmassa A työntekijät saavat jotain etuja, ei tarkoita että firmassa B työntekijöiden pitäisi saada samat edut. Teslan työntekijät ovat tehneet sopimuksen Teslan kanssa ja ilmeisesti se on kelvannut, kun työntekijät ovat työsopimuksen allekirjoittaneet. Ei se, että joissan muissa firmoissa sitten sovitaan jotain muuta, tarkoita millään muotoa sitä, että ne samat asiat pitäisi saada myös Teslalla. Jos niitä joku työntekijä kaipaa, niin ainahan voi vaihtaa työpaikkaa.
Sit oli lehtikirjoitus työntekijältä viime viikolla
Kyllä Suomessa nopeusrajoitus luetaan ihan kyltistä kameralla niinkuin kuuluu ja visualisoidaan ruudulle kuten kuuluu.
Ongelma on vain siinä, että tietyissä tilanteissa karttadata ajaa tuon yli ja puskee esim tällä hetkellä satasta tauluun vaikka auto lukee ihan oikein 80 lätkän.
edit: pari viikkoa sitten tästä facen puolella väittelin. Ja koska mulla on tuollainen 40 alueen kyltti itellä ni testasin:
Lukeeko tesla oikeasti nopeusrajoitukset?
Tähänhän nopeasti tuli selitys, että koska on piha-alue niin luetaan. Mutta ihan maantiellä ei lue tais jos lukee niin tälläisen väliaikaisen karttadatan ulottumattomissa olevaa kylttiä ei noudata eikä ap laske nopeutta.
Mitä ei tekisi tieteen eteen, joten vaimo tienviereen liikennemerkiksi:
Tesla nopeusrajoituksen luku
Björn palaa tuohon täälläkin tietämättömiä kummastuttaneeseen latauskeskusteluun:
Moottoriteillä ei lue ollenkaan. Motarilla antaa myös ajaa mitä nopeutta vaan.Moottoritiellä ei lue suomessa ainakaan minulla kylttejä, oli ne sitten vanhanmallisian ai led kylttejä. Eivät siis edes näy siinä animaatiossa. Muilla teillä kyllä lukee ja näkyy siinä animaatiossa. Mielestäni useimmiten kyltin kohdalla nopeus muuttuu kyltin nopeudeksi kyllä, mutta sitten voi olla että parin kymmenen metrin päästä muuttuu itsekseen johonkin muuhun nopeuteen joka varmaan siis tulee karttadatasta.
Hollannista fsd:llä, mut kaverilla suomiauto 22 ilman Fsd ja samalla tavalla toimii.Onko sun auto Suomesta alunperin hankittu vai esim Saksan tuonteja? Aikaisemmin joillain Saksasta tuodussa autossa toi rajoitusten luku kylteistä tosiaan toimii, mutta esim itselläni ei kyllä ikinä ole muuttunut toi tarkoitus kyltin perusteella.
Sama vähän niinkuin 2170 vs 4680 niin vois verrata että 2170 on isommat erot akkusolujen lämmöissä sekä pitempi matka viilentää kuin 4680
Kyllä suomessakin lukee mutta äärimmäisen harvoin. Kesällä kun oli motareilla 120 rajotus niin hyvin satunnaisesti visualisoi 120 lätkät näytölle. Nyt kun motareilla on talvirajoitukset eli 100, ei visualisointia tapahdu.Moottoritiellä ei lue suomessa ainakaan minulla kylttejä, oli ne sitten vanhanmallisian ai led kylttejä. Eivät siis edes näy siinä animaatiossa. Muilla teillä kyllä lukee ja näkyy siinä animaatiossa. Mielestäni useimmiten kyltin kohdalla nopeus muuttuu kyltin nopeudeksi kyllä, mutta sitten voi olla että parin kymmenen metrin päästä muuttuu itsekseen johonkin muuhun nopeuteen joka varmaan siis tulee karttadatasta.
Miten on "pitempi matka viilentää" kuin 4680, avaatko vähän tätä?
Tuolta artikkelista kun bongaat tuon kuvan niin huomaat
Sorry mutta ei avaudu vieläkään minulle miksi 2170 on pidempi matka viilentää?
Mutta eihän tabless 4680 akkuja ole missään vielä käytössä, pl. labrat?
Onhan noita ollut jo puolitoista vuotta tesloissa. Nyt cybertruckissa alkaa se kakkosgeneraatio.
Onhan noita ollut jo puolitoista vuotta tesloissa. Nyt cybertruckissa alkaa se kakkosgeneraatio
Ameriikassa oli Model Y AWD jota sai 4680 akulla. LFP on akku kemia, eri asia kuin 4680 akku.Mutta ei taida 4680 akustolla saada Suomessa kuitenkaan mitään Tesloja, tai ylipäätään Euroopassa? LFP-akkuhan ei ole sama asia kuin 4680, vai onko?
Ameriikassa oli Model Y AWD jota sai 4680 akulla. LFP on akku kemia, eri asia kuin 4680 akku.
Jostainhan se on lähdettävä liikkeelle ja kun uusi tekniikka niin se idea ollut saada toimimaan ennenkuin kuin energiatiheys kasvaa. Aikaisemmin jo totesin että kuluttajalle se 3rd gen varmaan jo tuntuvasti parempi kuin 2170. Tätä kolmatta sukupolvea pitäisi tulla pilottilinjastolta Koreasta ja Japanista LG/Panasonicilta H2/2024 ja ilmeisesti Q2/25 sitten Texasin tehtaalta tesloihin, tämä ainakin tällä hetkellä tilanne. Euroopasta ei vielä tietoa ole.Katos, tää mennyt ohi. Minulla oli käsitys että 1st gen 4680 akut eivät ole vielä tabless vaan ns. perinteistä suunnittelua ja siksi niiden suorituskyky oli niin heikko vrt. odotukset.
Näin sanoo omat empiiriset kokemuksetkin. Kaikilla teillä, joilla kaksi tai useampi kaista samaan suuntaan, niin käyttää karttadataa. Tämän vuoksi tuo autopilot on täysin käyttökelvoton ainakin Kehä 1:llä, Mikkeli-Juva -motarilla yms. tiesosuuksilla, joilla on ollut viimeisten vuosien aikana joitain tietöitä tai joilla on niitä parhaillaan. Normaaleilla maanteillä, joilla 1-kaista/suunta toimii hyvin. Kesä kun tuli pyörittyä pohjoisessa ja Norjassa, niin opin ihan tykkäämään autopilotista. Pääkaupunkiseudulla tai pohjoiseen mennessä ennen sitä Juvaa, tuo on turvallisuusriski sekä liikenteen kannalta, että oman sydämen sietokyvyn kannalta (odottamattomat kaasun nostot/jarrutukset).Model 3ssa suomen motareilla ei lue ollenkaan nyt kun on datassa ja kyltissä ristiriita. Karttadata menee edelle. Ruotsissa ei näin ole. Juuri heitin ruotsin reissun ja siellä auto luki jokaikisen nopeusrajoituskyltin, myös moottoriteillä.
Mulla on tosiaan Saksan tuonti, jos se sitten vaikuttaa. Ja ajaa kylttien perusteella teillä, joilla kaista/suunta. Neli/tai usemapikaistaisilla vetelee sitten karttadatan perusteella ihan miten sattuu.Onko sun auto Suomesta alunperin hankittu vai esim Saksan tuonteja? Aikaisemmin joillain Saksasta tuodussa autossa toi rajoitusten luku kylteistä tosiaan toimii, mutta esim itselläni ei kyllä ikinä ole muuttunut toi rajoitus kyltin perusteella.
Näin sanoo omat empiiriset kokemuksetkin. Kaikilla teillä, joilla kaksi tai useampi kaista samaan suuntaan, niin käyttää karttadataa. Tämän vuoksi tuo autopilot on täysin käyttökelvoton ainakin Kehä 1:llä, Mikkeli-Juva -motarilla yms. tiesosuuksilla, joilla on ollut viimeisten vuosien aikana joitain tietöitä tai joilla on niitä parhaillaan. Normaaleilla maanteillä, joilla 1-kaista/suunta toimii hyvin. Kesä kun tuli pyörittyä pohjoisessa ja Norjassa, niin opin ihan tykkäämään autopilotista. Pääkaupunkiseudulla tai pohjoiseen mennessä ennen sitä Juvaa, tuo on turvallisuusriski sekä liikenteen kannalta, että oman sydämen sietokyvyn kannalta (odottamattomat kaasun nostot/jarrutukset).
Juu meillä kans näkynyt koko meillä olo ajan. Samoin jos auton ovi avataan, niin ruudulla näkyy se oven aukaisu ja kun ihminen nousee sieltä ylös. Ja sekin ominaisuus tuli kommenttien perusteella vasta paljon myöhemmin täällä.edit. Näkynyt myös alusta asti ruudulla liikennevalot, jalankulkijat etc. joiden olen olettanut näkyvän kaikilla, mutta joku oli pari viikkoa sitten ainakin omasta autostaan nostanut tämän jollain lailla uutena, päivityksen mukanaan tuomana asiana, esille..
Tässä nyt koko viikonloppu pörrättiin Helsingin seudulla eri kehäteillä ja eilen taas lisää, pelkkä ap päällä. Ei kyllä ongelman häivääkään. Juu useampikaistaisilla teillä ei nopeutta säädä, mutta liikennemerkin kohdalla viiksi pohjaan alaspäin ni nopeus muuttuu oikeaksi. Tosin sitäkään ei kyllä juuri jaksanut tehdä, kun liikennevirta piti nopeuden aina oikeana.
99% kaikesta ajosta ap päällä kaikkialla ja etenkin liikennevaloihin pysähtely/liikkelle lähtö on todella hyvä.
Juu. Nämä kanssa ollut itsellä aina. Autosta/autoon nousut eri ovista , puhaltimen visualisointi etc.Juu meillä kans näkynyt koko meillä olo ajan. Samoin jos auton ovi avataan, niin ruudulla näkyy se oven aukaisu ja kun ihminen nousee sieltä ylös. Ja sekin ominaisuus tuli kommenttien perusteella vasta paljon myöhemmin täällä.
Aiemmin nämä näkyi vain jos oli "täysin itsestään ajava ajo esikatselu" tai jotain sinne päin aktivoituna autopilot-asetusten alta. Nyt tuota asetusta ei enää ole, vaan tuo "esikatselu" on pakotettuna päällä. Jos tuo asetus on ollut aiemmin pois päältä, niin sitten tämä on saattanut näyttäytyä "uutena ominaisuutena".edit. Näkynyt myös alusta asti ruudulla liikennevalot, jalankulkijat etc. joiden olen olettanut näkyvän kaikilla, mutta joku oli pari viikkoa sitten ainakin omasta autostaan nostanut tämän jollain lailla uutena, päivityksen mukanaan tuomana asiana, esille..
Nuo visualisoinnit kyllä näkyy ja on näkynyt jo kauan tosin aiemmin ne piti erikseen laittaa päälle. @Tege :hän valitti joku aika sitten, että nyt noi on pakotettuna päällä.Mulla on tosiaan Saksan tuonti, jos se sitten vaikuttaa. Ja ajaa kylttien perusteella teillä, joilla kaista/suunta. Neli/tai usemapikaistaisilla vetelee sitten karttadatan perusteella ihan miten sattuu.
edit. Näkynyt myös alusta asti ruudulla liikennevalot, jalankulkijat etc. joiden olen olettanut näkyvän kaikilla, mutta joku oli pari viikkoa sitten ainakin omasta autostaan nostanut tämän jollain lailla uutena, päivityksen mukanaan tuomana asiana, esille..
FSD visualisoinnit pakotettiin 38 yhteydessä päälle. Ennen sai pois mutta visualisointi kyllä aina näytti merkit jos osasi lukea. Motarilla ei ole koskaan itselle mitään näyttänyt.Nuo visualisoinnit kyllä näkyy ja on näkynyt jo kauan tosin aiemmin ne piti erikseen laittaa päälle. @Tege :hän valitti joku aika sitten, että nyt noi on pakotettuna päällä.
“The fact that the Swedish Transport Agency, the state authority responsible for the delivery of all license plates in Sweden, and Postnord, a state-owned company, contribute in this way to the disproportionate action of Swedish unions is remarkable. It is Tesla’s legal right not to enter into a collective agreement, and the Swedish Transport Agency has a legal duty to deliver license plates,” Tesla wrote to DI.
Eiköhä ne kilvet voi hakea sieltä itekki? Tuntuisi että on laitonta estää autojen rekisteröinti koska joku yksityinen taho niin haluaa.Ruotsissa liitto tais saada teslan nurkkaan. Tahon mikä toimittaa rekisterikilvet lähti mukaan lakkoon. Jännä nähdä löytyykö tähän jotain kiertotietä. Kilpien toimitus asiakkaalle joka tuo kilvet teslalle vai onko pakko kilvet toimittaa myyjälle?
Tesla Sweden feels more pressure as IF Metall pulls out trump card
The end of the Tesla Sweden strike might be in sight as IF Metall pulls out a trump card that could ultimately halt the automaker's operations.www.teslarati.com
Teslan tuntien autot toimitetaan jatkossa ilman kilpiä, asiakas hoitakoon asianRuotsissa liitto tais saada teslan nurkkaan. Tahon mikä toimittaa rekisterikilvet lähti mukaan lakkoon. Jännä nähdä löytyykö tähän jotain kiertotietä. Kilpien toimitus asiakkaalle joka tuo kilvet teslalle vai onko pakko kilvet toimittaa myyjälle?
Tesla Sweden feels more pressure as IF Metall pulls out trump card
The end of the Tesla Sweden strike might be in sight as IF Metall pulls out a trump card that could ultimately halt the automaker's operations.www.teslarati.com
Eiköhä ne kilvet voi hakea sieltä itekki? Tuntuisi että on laitonta estää autojen rekisteröinti koska joku yksityinen taho niin haluaa.
Saako auton edes toimittaa ilman kilpiä ruotsissa? Onko tämä teslan vai liiton vika jos tuollaiseen ratkaisuun päädytään tilapäisesti? Kilvet toimitetaan asiakkaalle joka tulee kilpien kanssa hakemaan auton. Autoa hakiessa teslan työntekijä ruuvaa kilvet paikalleen?Teslan tuntien autot toimitetaan jatkossa ilman kilpiä, asiakas hoitakoon asian
Miten hautausmaa?En osaa kyllä enää sanoa. Vetokuja kuin Teslojen hautausmaa. Nykyään jos haluaa ihmiskontaktia pitää lukea QR koodi jolla täyttää tiedot ja jäädä odottamaan palvelua. Mitään seurantaa ei näe missä kohtaa jonoa on.
Porukkaa kyllä riittää.
Oletko koskaan käynyt Vetokujalla? Autoja pellit auki koko piha täys.Miten hautausmaa?
Sun täytyy mennä sinkkuristeilylle jos ihmiskontakteja haluat.