Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitähän sieltä on aukeamassa?
1701255690228.png

(Ei kai virallista myyntiä kuitenkaan...)
 
Tässä tiivistyy kyllä aika hyvin se, miksi itse itseltä häipyi ostohousut jalasta ja vaikuttaa koko ajan epätodennäköisemmältä, että taloon koskaan Teslaa tulee.

Toki "tekkileluissa" on aina ollut tuo aspekti, että odottamalla saa aina parempaa, mutta toisaalta Teslan kanssa homma tuntuu yllättävän usein menevän niin, että välillä odottamalla saa paskempaa tai pitää odottaa lisää, että edelliset paskennukset on fiksattu.

Odottajat odottaa kaikissa elämänsä asioissa ja ne joilla ei ole autoa tietää että niissä on eniten ongelmia. Tietääkseni Teslan omistajat ovat erittäin tyytyväisiä (USA tutkimus, kolmanneksi tyytyväisiä) omistamiinsa autoihin tutkimusten mukaan ja Model Y on tällä hetkellä maailman myydyimpiä tai ellei myydyin auto. Lähde onnellisuuteen: Consumer reports ja uutinen siitä Tesla Makes It Into Consumer Reports' Top 3 Most Loved Car Brands

Itselläni on uusi LR Model Y, eikä minulla ole arjessa auton kanssa minkäänlaisia ongelmia, jotka harmittaisivat. Suosittelen mieluummin lukemaan tutkimuksia ja myyntitilastoja, kuin näitä fooruminegisten juttuja. :)
 
Odottajat odottaa kaikissa elämänsä asioissa ja ne joilla ei ole autoa tietää että niissä on eniten ongelmia. Tietääkseni Teslan omistajat ovat erittäin tyytyväisiä (USA tutkimus, kolmanneksi tyytyväisiä) omistamiinsa autoihin tutkimusten mukaan ja Model Y on tällä hetkellä maailman myydyimpiä tai ellei myydyin auto. Lähde onnellisuuteen: Consumer reports ja uutinen siitä Tesla Makes It Into Consumer Reports' Top 3 Most Loved Car Brands

Itselläni on uusi LR Model Y, eikä minulla ole arjessa auton kanssa minkäänlaisia ongelmia, jotka harmittaisivat. Suosittelen mieluummin lukemaan tutkimuksia ja myyntitilastoja, kuin näitä fooruminegisten juttuja. :)
Itsekkin ensin ajattelin että odottelen Juniperiä tai ties mitä. Nyt 8kk ja yli 30tkm menty Model Y LR mallilla ja olen todella tyytyväinen autoon. Ensi vuonna ehkä tulee uudempi malli, tosin ajan reilu 40tkm/vuosi, joten ehkä muutamien vuosien päästä vaihdan vaan uudempaan malliin.

Ihan sama koska ostaa niin ainahan se vanhentuu käsiin koska aina tulee uudempi malli.
 
MY LR myöskin tyytyväinen, ei tarvetta vaihtaa mihinkään. Juniper kiinnostaa tietenkin että mitä muutoksia tulee, mutta en usko että mitään niin merkittävää että vaihtoa tarvitsisi miettiä.
Ehkäpä ainoa puute on track mode jonka takia ajottain käy mielessä että olisiko pitänyt Performanceen sijoittaa, mutta tuonkin hyöty menee täysin nice to have kategoriaan. Acceleration boostilla saisi tehoja joten sen osalta ei ongelmaa, mutta ei ole refulinkki käynyt kaupaksi niin pitää odotella äkkirikastumista tai sopivaa mielenhäiriötä... :)
Ehkä sitten seuraava, jos nyt edelleen Teslassa pysyy.

BTW, S3XY napit saapui eilen, pitänee koittaa viikonloppuna asentaa. Sitten pähkäilemään mitä noihin ohjelmoida. Ja jätänkö vielä tuon OBD palikan kiinni eli onko scan my teslalle enää tarvetta... asennuskaapeleita tuli pari erityyppistä eli jos commanderin asentaa oikealle eteen niin OBD=palikka saa kait olla edelleen tuolla keskikonsolissa kiinni.
 
Taitaa olla uus normi tesloissa ja kiinalaisissa sähköautoissa että joka vuosi jotain uutta. Perinteiset merkit voi sopia toisille paremmin kun myydään useita vuosia samaa rautaa, tokihan noissakin alkaa noita perus OTA päivityksiä olemaan, mutta se akku ja voimansiirto sekä mcu tuntuu pysyvän sen muutaman vuoden julkaisusta.
 
BTW, S3XY napit saapui eilen, pitänee koittaa viikonloppuna asentaa. Sitten pähkäilemään mitä noihin ohjelmoida. Ja jätänkö vielä tuon OBD palikan kiinni eli onko scan my teslalle enää tarvetta... asennuskaapeleita tuli pari erityyppistä eli jos commanderin asentaa oikealle eteen niin OBD=palikka saa kait olla edelleen tuolla keskikonsolissa kiinni.
Sama homma, napit saapui maanantaina. Täytyy mennä johonkin lämpimään parkkihalliin asentelemaan vaikka viikonloppuna. Otin sillä oikealle eteen laitettavalla kaapelilla niin saa kaiken nätisti piiloon.

Täytyy vielä katsella sampsan video uudestaan niin näkee miten asennus menee.
 
Jotenkin tahatonta komiikkaa, kun samaan hengenvetoon puhutaan tyytyväisyydestä ja sexy-napeista. Ei ne toisiansa pois sulje ei, mutta kertoo ehkä siitä, että tuote on voimakkaasti kaksijakoinen. Toistaiseksi kuluttajat ovat hyväksyneet uusia asioita/heikennyksiä kun muuta tarjontaa on ollut nihkeästi.
 
Jotenkin tahatonta komiikkaa, kun samaan hengenvetoon puhutaan tyytyväisyydestä ja sexy-napeista. Ei ne toisiansa pois sulje ei, mutta kertoo ehkä siitä, että tuote on voimakkaasti kaksijakoinen. Toistaiseksi kuluttajat ovat hyväksyneet uusia asioita/heikennyksiä kun muuta tarjontaa on ollut nihkeästi.
Toki parannettavaa löytyy, mutta on sitä löytynyt kaikista aiemminkin omistamistani autoista. Tesla on kuitenkin ainoa johon saa helposti laitettua kaipaamiaan parannuksia itse, s3xy nappien muodossa.

Toki olisi kiva jos Tesla itse korjaisi nämä ongelmat ja puutteet softapäivityksellä, mutta kun näin tuskin on ainakaan ihan heti tapahtumassa niin miksei sitten korjaisi itse? Harva tuote on täydellinen ja useita ei voi itse korjata paremmaksi mitenkään.
 
Jotenkin tahatonta komiikkaa, kun samaan hengenvetoon puhutaan tyytyväisyydestä ja sexy-napeista. Ei ne toisiansa pois sulje ei, mutta kertoo ehkä siitä, että tuote on voimakkaasti kaksijakoinen. Toistaiseksi kuluttajat ovat hyväksyneet uusia asioita/heikennyksiä kun muuta tarjontaa on ollut nihkeästi.
Niin bemereita kuin volkkareita varten on pitänyt kaivaa läppäri esiin saadakseni tiettyjä juttuja toimimaan oikein. Viimeisen 10 vuoden aikana ainoastaan Nissania en fiksannut softan tai raudan osalta mitenkään ja oli minun viimeinen Nissan.

On markkinoilla kiinnostavia autoja, kunhan hinta tälleen liian persaukiselle olisi ok. Jos business max ID7 nelivedolla ja koukulla olisi enintään 5-10k€ model Y:tä kalliimpi (eli alle 60k), ostaisin sen heti Y:n sijaan.
 
Yksi iso puute Teslassa on mahdollisuus ryssiä olemassa oleva asia softapäivityksellä. Tässä on aika hyvä analogia siihen, että jaksaako vetää kehityksen kärjessä beta-kalustolla pelikoneessa vai odotteleeko tilanteen ja ominaisuuksien paranemista konservatiivisemmassa ratkaisussa. Enkä tällä tarkoita polttiksia. Kosketushommat menee tällä hetkellä täysin överiksi ja siitä varmasti palataan (tai jo ollaan palaamassa) takaisin päin vähintään ylemmässä hintaluokassa. Pikkukopeissa sietääkin olla paskemmat ratkaisut, kun hinta on tärkein. Teslalla tulee olemaan hankalaa, kun model 2 ei ole korjaamassa valikoimaa. Mahd. halvan kolmosen rajat alkaa jo lähestyä.
 
Nyt ekat ongelmat takana: lataamaan mennessä palaneen käry tulvi nenään ja ILP korisee pahan kuuloisesti. No lataus ja matka jatkuu, mutta AC lopettaa toimintansa niin että vain kylmää tuli sisään. Onneks oli vaan -20 pakkasta ja perillä sisällä autossa -6...

Soitto roadsideen ja auto hinattiin Tesla serviceen maanantai aamuksi. Tänään auto takasin uuden kompuran ja kilkkeiden kanssa. Ei voi kyllä huonoksi suoritukseksi laskea.
 
Nyt ekat ongelmat takana: lataamaan mennessä palaneen käry tulvi nenään ja ILP korisee pahan kuuloisesti. No lataus ja matka jatkuu, mutta AC lopettaa toimintansa niin että vain kylmää tuli sisään. Onneks oli vaan -20 pakkasta ja perillä sisällä autossa -6...

Soitto roadsideen ja auto hinattiin Tesla serviceen maanantai aamuksi. Tänään auto takasin uuden kompuran ja kilkkeiden kanssa. Ei voi kyllä huonoksi suoritukseksi laskea.
Oliko Vantaan, Lempäälän vai Oulun Tesla huolto?
 
Tuossa oli puntaroinut kuluttajariitalautakunta Tesla s akun elinkaarta ja todennut että epätavallisen lyhyt ikäinen yksilö ollut kyseessä kun hajosi reilu 70k ajettuna ja yli 8 vuotiaana eli tästä tosiaan päästään siihen että sähköautojen oletettu ikä lähempänä 15v kuin se pelkkä akkutakuu.
 
Kai se niitä 85:a oli, joista akut on rikkuneet tietyn ajan kuluessa, mutta Janne maksoi omasta jääräpäisyydestään kahdeksanvuotiaan auton korjaamisesta 3k kun myyjäliike olis korjauttanu ilmaiseksi toisaalla.

Vanha auto on vanha, sähköautonakin.
 
Odottajat odottaa kaikissa elämänsä asioissa ja ne joilla ei ole autoa tietää että niissä on eniten ongelmia.
Olen havainnut saman ilmiön sen jälkeen kun sähköautot tulivat markkinoille. Kuvittelisi, että vieläkin ostoprosessi menisi niin, että käyt koeajamassa autoja ja ostat sen minkä tuntuu näppeihin sopivammalta, mutta ei.

En sitten tiedä onko se vain tämä foorumi, joka antaa vääristynyttä kuvaa, että osa on ostamassa autoaan samoin ajatuksin kun uutta puhelinta tai pöytäkonetta ja odottaa sen saavan tulevina vuosina kaikki featuret mitä tekkikehitys tuo mukanaan.
 
Mä en vaan ymmärrä miksi kaveri ylipäätään osti 8 v vanhan auton yli 40TEUR:lla ja kun vika tuli niin kieltäytyi myyjäliikken korjaustarjouksesta joka ei olisi maksanut hänelle mitään, vaan päätti tehdä 12 TEUR korjauksen omin päin.
 
Tuossa oli puntaroinut kuluttajariitalautakunta Tesla s akun elinkaarta ja todennut että epätavallisen lyhyt ikäinen yksilö ollut kyseessä kun hajosi reilu 70k ajettuna ja yli 8 vuotiaana eli tästä tosiaan päästään siihen että sähköautojen oletettu ikä lähempänä 15v kuin se pelkkä akkutakuu.
Liikkeellä on se virhevastuu. Jos Janne olisi ostanut autonsa uutena, niin olisi saanut 0€. Jos (tai ehkä jopa kun) akkuja alkaa hajoilemaan tuossa 8-10 vuoden iässä yleisesti, niin näiden hinnat putoavat käytettynä muruihin nykyisestä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä itselleen.
 
Jos (tai ehkä jopa kun) akkuja alkaa hajoilemaan tuossa 8-10 vuoden iässä yleisesti, niin näiden hinnat putoavat käytettynä muruihin nykyisestä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä itselleen.

Ja on muuten hiton pelottavaa kun menee kauppaamaan autoansa liikkeeseen, niin vetävät siellä piuhan kiinni autoon ja tietokone arpoo kuntoraportin. Sieltä voi tulla puskista "pikavoitto" omistajalle. Olo on varmaaan kuin rulettipöydässä all-in tilanteessa.

Noissa polttissäksättimissä riittää että auto ei laske öljyjä allensa eikä liikoja kolise.
 
Hohhoijjaa, kohta varmaan joku tulee sanomaan että sähköautoja ei voi korjata. Akku menee kertalaakista aina paskaks, ja ainoa vaihtoehto on uusi neitseellinen akku valmistajalta. Ja tämä sama tilanne vielä +15v päästä.
 
Ja on muuten hiton pelottavaa kun menee kauppaamaan autoansa liikkeeseen, niin vetävät siellä piuhan kiinni autoon ja tietokone arpoo kuntoraportin. Sieltä voi tulla puskista "pikavoitto" omistajalle. Olo on varmaaan kuin rulettipöydässä all-in tilanteessa.

Noissa polttissäksättimissä riittää että auto ei laske öljyjä allensa eikä liikoja kolise.
Nuo testerit aika huvittavia tosiaan. Ja varmaan entistä enemmän käytetään noita pikatestereitä millä ei tehdä juurikaan mitään. Pitäs ajella tyhjästä täyteen rauhassa viikon sisällä se akku niin vois saada jotain luotettavampaa dataa kuin että tunnissa pelikone arpoo joo tässä on 72% akunkunto.
 
Pitäs ajella tyhjästä täyteen rauhassa viikon sisällä se akku niin vois saada jotain luotettavampaa dataa kuin että tunnissa pelikone arpoo joo tässä on 72% akunkunto.

Kyllä niissä kunnon testeissä akku ladataan täyteen ja ajetaan ajamalla tyhjäksi. Saadaan paljon dataa kunnosta. Uskaltaisin ostaa sen perusteella.
 
Liikkeellä on se virhevastuu. Jos Janne olisi ostanut autonsa uutena, niin olisi saanut 0€. Jos (tai ehkä jopa kun) akkuja alkaa hajoilemaan tuossa 8-10 vuoden iässä yleisesti, niin näiden hinnat putoavat käytettynä muruihin nykyisestä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä itselleen.
Onhan tässä jo lukuisia valmistajia kohta 15v ajalta näyttönä että valtaosa kestää sen 8v heittäen. Ehkä se kuluttajan taikausko siihen takuunkestoon se kriittisin epäluulo. Tokihan se mahdollisimman pitkä takuu joillekin tuo mielenrauhaa, mutta en itse edes ajatellutkaan koko akun elinikää heikoimpana lenkkinä kun möin oman ekan täyssähköautoni pois yli 10 vuotiaana ja vieläkin se auto on liikenteessä. Tesla Ässien tyyppivika oli alkupäässä kosteuden ja lian tunkeutuminen akkukotelon sisään ja siitä Tesla oppineena on noita korjaillut ja tiivistänyt. Sieltä 2015 paikkeilta myydyistä Ässistä sitä ongelmaa ei enää esiinny.
 
Hohhoijjaa, kohta varmaan joku tulee sanomaan että sähköautoja ei voi korjata. Akku menee kertalaakista aina paskaks, ja ainoa vaihtoehto on uusi neitseellinen akku valmistajalta. Ja tämä sama tilanne vielä +15v päästä.
Mulla on jotenkin munaskuissa sellaine tunne että kunhan niitä tarvike akku valmistajia alkaa tuleemeen niin niitä akkuja ainakaan missään pajoilla korjailla vaan vaihdetaan tarvikke akkuun ja vanha paketti lähtee uudelleen kennoitetavaksi. Ainakin jos puhutaan jostain 10V vanhoista akuista.

Auton laturikin on olevinaan helppo korjata mutta kyllä mä vaan haen motonetista uuden ja vien vanhan vaihdossa.
 
Kyllä niissä kunnon testeissä akku ladataan täyteen ja ajetaan ajamalla tyhjäksi. Saadaan paljon dataa kunnosta. Uskaltaisin ostaa sen perusteella.
Onhan noilla liikkeillä oma agenda miksi eivät tee kuin pikatestejä. Hinta ratkaisee. Kyllä laajempi data akkusolujen milliampeerivaihteluista yms kiinnostaa. Noita obd pikatestausjuttuja tehnyt itsekin omalle autolle ja näyttäähän ne hienosti sen hetken kunnon, mutta saa noita SOH arvoja +-5% erilaisia tuolla tavalla. Se pitkäaikainen testaus tarkempi ja luotettampi. Toki joillekin varmaan riittää se tieto ettei ole lähelläkään sitä 70% tasoa niin ei mene takuuseen tai sitten juurikin hakee lähellä takuuseen menevää yksilöä.
 
Onhan tässä jo lukuisia valmistajia kohta 15v ajalta näyttönä että valtaosa kestää sen 8v heittäen.

8v joo. 8-vuotiasta autoa pidetään meillä vielä aika uutena ja esim. 2015 vuosimallin paremmista polttisvehkeistä joutuu vielä pulittamaan ihan sievoisen summan. Akkuautojen kanssa homma on toistaiseksi vähän venäläistä rulettia takuuttoman käytetyn kanssa. Kaikki tietää, että akut menevät käyttökelvottomiksi ajassa x, eikä vielä ole oikein dataa mihin se x-tulee kutakuinkin asettumaan. Jälkimarkkinaa ei ole (tiedän, että S:n akkuja larppaa pari pikkupajaa, mutta se ei ole jälkimarkkina ja on vielä S-spesifiä hommaa), ja vaihto uuteen on todella kallista lystiä.
 
Jännityksellä odotelen autokaupassa seuraava tilannetta :

Geelitukka : Juu, hyvältä näyttää, kyllä tämä saadaan kaupaksi hyvin, Hyvässä kunnossa näyttää olevan, saat tästä 35 000 EUR. Sähköautot kysyttyä tavaraa.
Jorma: Joo huippuyksilö, hyvin pidetty. Eiköhän me tehdä kaupat tolla hinnalla
Geelitukka: Ootaas, laitan tän piuhan autoon kiinni ja tarkistan yhden jutun.
Jorma: Ei siinä mitää vikaa ole, hyvin toimii ja akkukin ihan uuden veroinen. Mutta tarkista vaan.
Geelitukka: Tietokoneen mukaan akustossa jotain häikkää. Akku hieman viallinen Saat tästä 25 000 EUR, tätä tärvii hieman korjata.
Jorma: Mitä Vittua. Et oo tosissas. Ei siinä mitää vikka ole.
Geelimies: Kato nyt, kone sanoo että akku hieman kärsinyt, ei tätä korjaamatta voi myydä. Ei sitä kukaan osta.
Jorma: Vitun geelitukka, en usko sua. Mittaa uudelleen.
Geeli: Joo sama tulos, näissä on näitä vikoja, pitää olla tarkkana. Etko muka ole mitään itse huomannut.
Jorma: En
Geeli: Kusetatko ?
Jorma: Täh ?
Geeli: tehdäänkö kaupat ?
Jorma: No mitä luulet, myyn tän itse.
Geeli: OK, Onnea yritykseen. Mutta jos et saa myytyä, niin tuu takaisin, niin mä ostan tän.
Jorma : älä unta nää tolla hinnalla
Geeli: Älä unta nää että autos olis priimakunnossa
Jorma: Täh. Vittuilet vielä vai ??
Geeli : En, lauon vaan totuuksia.
Jorma : Tukehdu geeliis. Se on moro ny.
Geeli : Moro. Nyt olis paikallaan Malboro. Kelpaako ?
Jorma: En polta mutta vetäsen silti vitutukseen. Jos vaikka auttais.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on jotenkin munaskuissa sellaine tunne että kunhan niitä tarvike akku valmistajia alkaa tuleemeen niin niitä akkuja ainakaan missään pajoilla korjailla vaan vaihdetaan tarvikke akkuun ja vanha paketti lähtee uudelleen kennoitetavaksi. Ainakin jos puhutaan jostain 10V vanhoista akuista.

Auton laturikin on olevinaan helppo korjata mutta kyllä mä vaan haen motonetista uuden ja vien vanhan vaihdossa.
Paljonko löytyy tarvikepolttomoottorien valmistajia? Sähköauton akkupaketin valmistus on jo sen monimutkaista, että en ihan vertaisi sitä tehdaskunnostettuun laturiin. Kennojahan noihin akkuihin harvemmin pystyy edes vaihtamaan (moduulit eivät ole järkevästi purettavissa ja kasattavissa), vaan pienin vaihdettava yksikkö on akkumoduuli. Tuollaisen 500+ kilon painoisen köntän rahtikin maksaa jo sen verran, että on todennäköisesti kustannustehokkaampaa tehdä korjaukset lähellä eikä rahdata akkua pitkän matkan päähän korjausta varten.

Toki tässä kohtaa vain spekulaatiota, mutta arvelen itse takuuajan jälkeen yleisimmäksi korjaustavaksi muodostuvan purkuautosta hankitun akkumoduulin vaihdon alkuperäiseen akkupakettiin. Ja muissa vikamuodoissa sitten vikaantuneen komponentin vaihto/korjaus. Samalla tavalla toimitaan jo nyt polttisautojen moottorien ja vaihteistojen vikatapauksissa, enkä näe että sähköauton akku tästä paljoa eroaisi.
 
Eipäs muuten olekaan sitten noissa loppuvuoden varastoaletesloissa sitä matalaa 2,99% korkoa vaan mennään normi 5,4%. Olkaapa tarkkana ja laskekaa kunnolla te jotka olette nyt varastoautoja kiikaroimassa.
 
Mä en vaan ymmärrä miksi kaveri ylipäätään osti 8 v vanhan auton yli 40TEUR:lla ja kun vika tuli niin kieltäytyi myyjäliikken korjaustarjouksesta joka ei olisi maksanut hänelle mitään, vaan päätti tehdä 12 TEUR korjauksen omin päin.
Jutusta: "Myyjäliike oli tarjonnut Jannelle toisenlaista korjausvaihtoehtoa, johon Janne ei kuitenkaan ollut tarttunut. Siihen olisi hänen mukaansa kuulunut tiettyjä ehtoja Teslan latausverkoston käyttämisestä."
Mitähän tuo tarkoittaa. Millainenhan korjaus se olisi ollut?
 
Jutusta: "Myyjäliike oli tarjonnut Jannelle toisenlaista korjausvaihtoehtoa, johon Janne ei kuitenkaan ollut tarttunut. Siihen olisi hänen mukaansa kuulunut tiettyjä ehtoja Teslan latausverkoston käyttämisestä."
Mitähän tuo tarkoittaa. Millainenhan korjaus se olisi ollut?

Tulkitsin ton niin että Janne olisi menettänyt ilmaiset supercharger -lataukset.
 
Paljonko löytyy tarvikepolttomoottorien valmistajia? Sähköauton akkupaketin valmistus on jo sen monimutkaista, että en ihan vertaisi sitä tehdaskunnostettuun laturiin.

Onhan noita ollut maailman sivu, tosin yleensä kai alkuperäiseen lohkoon tietysti tehdään ja erikoistuttu tietysti niihin moottoreihin milä on kysyntää.. Fordin tietyt Ecoboostit laukea kaikki, samaten Mercedeksen OM651 moottorivaihdoissa on korjaamolla jonoa, Subarun dieselillä et pääse yli 160tkm ...
 
Tuossa oli puntaroinut kuluttajariitalautakunta Tesla s akun elinkaarta ja todennut että epätavallisen lyhyt ikäinen yksilö ollut kyseessä kun hajosi reilu 70k ajettuna ja yli 8 vuotiaana eli tästä tosiaan päästään siihen että sähköautojen oletettu ikä lähempänä 15v kuin se pelkkä akkutakuu.
Tuolla varmaan jotain merkitystä jatkon kannalta. 8v 70 000km ajettu isompi henkilöauto suomalaisen odotuksin varmaan on elinkaarensa puolessa välissä, vähäisten kilometrien osalta. Ja ehkä tuossa painoi myös se että auto hajosi puolen vuoden sisään, noin 15 000 lisäkilometrin jälkeen.

En usko että tämä lopettaa käsittelyt akkujen osalta, ja jos käy ilmi että jonkin ison toimijan patteriautot porsii 8v sisään sadassatuhannessa kilometrissä, niin siellä joku laskeskelee käydäänkö oikeudenkautta. Jos ei ole pelkkä pohjoisen ongelma, niin joissain maassa.

Nuo testerit aika huvittavia tosiaan. Ja varmaan entistä enemmän käytetään noita pikatestereitä millä ei tehdä juurikaan mitään. Pitäs ajella tyhjästä täyteen rauhassa viikon sisällä se akku niin vois saada jotain luotettavampaa dataa kuin että tunnissa pelikone arpoo joo tässä on 72% akunkunto.
Samaa mieltä siinä että ainakin joidenkin "pikatesteinä" mainostettujen tuotteiden uskottavuus on aika heikko.
Sinänsä autossa voisi olla hyvä itsediagnostiikka ja sen tai ulkoisin avuin saada yllättävän hyvä raportti nopeasti. Mutta jos aletaan lähestyä isojarahoja, niin luotettava sertit testeillä pitäisi olla. ja epäluotettavuus tekijät kuluttaja eduksi.

Tuo on täysi mahdottomuus muuttuvissa tilanteissa minkään yksittäisen kameran päätellä etäisyyttä. Tiedät sen itsekin. Ja mitä tulee auton peileihin niin älä nyt jaksa...
En tunne tekniikkaa, mutta jotkut viittas valokuvaan, tuskin siellä mitään valokuvia käytetään.
"Kameralla" kameran avulla voidaan tehdä paljon, jo ihan puhelimen kameroilla käsivaralla voidaan arvioida etäisyyksiä, tehdä jopa kolmiulotteista mallia, jopa silloin kun etäisyyskenno puuttuu.
Vähän putosin kärryille mikä oli asiayhteys, mutta autoissa ympäristön havainnoitiin suositaan tekniikoita jotka eivät perustunäkyvään valoon ihan sen takia että saadaan dataa myös eri sääoloissa.
 
ebaystä kun hakee mikä nyt ei varmastikkaan ole paras paikka hakea "refurbished mercedes diesel" niin kyllä niitä vaan on paljon.
Nämä nyt ei varsinaisesti ole tarvikepolttomoottorien valmistajia (joita kysyin), vaan kunnostajia. Alkuperäinen lainaamani viesti esitti tilannetta, jossa markkinoille alkaisi ilmestymään tarvikeakkuja jotka ovat esimerkiksi uudelleenkennotettuja vanhoja akkuja tai kokonaan tehdasuusia. Tämän business-mallin realistisuuden kyseenalaistin, sillä sähköautojen akkujen akkumoduulit eivät tyypillisesti ole käytännössä purettavissa niin, että sinne voisi vaihtaa uusia kennoja.

No, joka tapauksessa tämä pelko akkujen vikaantumista kohtaan tulee varmasti hälvenemään sitä mukaa kun automalleja tippuu takuusta pois ja yleisimmät vikamuodot alkavat näyttäytyä. Ei nuo Model S akku- tai moottoriviat eroa kustannuksiltaan enää juurikaan siitä, että vaikka joku DSG-vaihteisto hajoaa pari satkua ajetussa autossa. Lähes kaikki Model 3:t ovat vielä akkutakuun alaisia (pl. ne joissa kilsat yli), joten näiden kanssa saa vielä hetken odotella.
 
Mulla on jotenkin munaskuissa sellaine tunne että kunhan niitä tarvike akku valmistajia alkaa tuleemeen niin niitä akkuja ainakaan missään pajoilla korjailla vaan vaihdetaan tarvikke akkuun ja vanha paketti lähtee uudelleen kennoitetavaksi. Ainakin jos puhutaan jostain 10V vanhoista akuista.

Auton laturikin on olevinaan helppo korjata mutta kyllä mä vaan haen motonetista uuden ja vien vanhan vaihdossa.
Tesla suosion, ja siis mallisuosion ansiosta varmaan kiinnostaa kolmansiaosapuolia, se sitten riippuu miten minkäkin mallin osalta homman voi automatisoida (siis työkalut, välineet), mitä hyväksyntöjä se vaatii. Miten valmistaja suhtautuu. Se vähän madaltaa aitoja että pitkälle-elinkaarella, korjaamiselle on vahva poliittinen tuki, eli säädöksissä se ei jää huomioimatta.

Optimi korjaustavat voisi riippua siiten mitä vikoja mallissa tulee ja miten siinä on akkusto toteutettu. Siis miettien tuoa puretaanko kaikkai irti ja vaihtokomentit tilalle, vai voidaanko tehdä täsmäkorjauksta.
 
Toki tässä kohtaa vain spekulaatiota, mutta arvelen itse takuuajan jälkeen yleisimmäksi korjaustavaksi muodostuvan purkuautosta hankitun akkumoduulin vaihdon alkuperäiseen akkupakettiin. Ja muissa vikamuodoissa sitten vikaantuneen komponentin vaihto/korjaus. Samalla tavalla toimitaan jo nyt polttisautojen moottorien ja vaihteistojen vikatapauksissa, enkä näe että sähköauton akku tästä paljoa eroaisi.
Tai sitten GM Ultium tyylinen moduuliratkaisu yleistyy.

Eli vaihdettavia akkumoduuleja joiden ei tarvitse olla keskenään edes samoilla akkukemioilla. Kun joku niistä väsähtää niin hakee tilalle akkupajasta käytetyistä kennoista rakennetun moduulin, biltemasta LFP moduulin tai kärkkäiseltä superkondensaattorimoduulin ja kaikki toimii keskenään yhteen. Talveksi vuokraa pari ylimääräistä kun on tarvetta rangelle.
 
Olisi kaksi kysymystä Tesla-tietäjille:

- Onkohan 12v akku luovuttanut 2013 Model S:stä kun ajon aikana menee pois päältä ABS, luistonesto, ajonvakautus, regeneroiva jarrutus, ohjaustehostus, you name it, ja sitten seuraavalla ajokerralla kaikki taas pelissä kunnes taas lopettavat toimimasta?
- Onko jotain jippoja siihen että jarrut jäätyvät kiinni, ja etupyörä lukossa kunnes saa kunnolla kontaktin maahan ja irtoaa?

Kiitos etukäteen.
 
Ellet tiedä onko koska vaihdettu, todennäköisesti.
 
TM koeajanut uuden Model3:n


Monin paikoin parantunut Model 3 ansaitsee yhdet erityiskehut ja yhdet erityisrisut

Uudistetun ohjauspyörän takaa ei enää löydy viiksiä. Model 3 on siis siirtynyt Model S:n ja X:n tyyliin, jossa suuntamerkkejä ja pyyhkimiä hallitaan ohjauspyörästä. Emme ihastuneet ratkaisuun Model S:ssä kevään vertailussa (TM 12/2023), eikä Model 3 muuta mielipidettä. Maantiellä peukalovilkku toimii hyvin, mutta liikenneympyröissä ja pysäköintialueilla suunta menee helposti sekaisin. Kyse on muutoksesta, josta ei ole asiakkaalle mitään hyötyä, haittaa kylläkin.

ERITYISET KEHUT Model 3 ansaitsee voimalinjan energiatehokkuudesta. Moottoritiepainotteinen koeajo osui marraskuun puolivälin jälkeisille pikkupakkasille, ja silti kokonaiskulutus jäi ajotietokoneen perusteella 17,8 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden. Moni sähköauto ei pääse moiseen edes kesähelteillä.

Matka-ajossa ohjauksen kanssa pärjää, mutta moottoritiellä kytkee mieluusti autopilot-ohjausavustimen päälle. Järjestelmä selviää nykyisin ohituskäskyistäkin kohtalaisen ripeästi, mutta vieläkään systeemin kanssa ei voi neuvotella. Teslaa ajetaan autopilotin ehdoilla tai ilman sitä.

HYVÄÄ
Erinonomainen energiatehokkuus
Sisätilojen laatuvaikutelma

HUONOA
Vilkun käyttö
Ajoavustimien toiminta varauksella
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 308
Viestejä
4 508 809
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom