- Liittynyt
- 08.08.2017
- Viestejä
- 2 342
Mitähän sieltä on aukeamassa?
(Ei kai virallista myyntiä kuitenkaan...)
(Ei kai virallista myyntiä kuitenkaan...)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Julkkaritilaisuushan on 30.päiväMitähän sieltä on aukeamassa?
(Ei kai virallista myyntiä kuitenkaan...)
Tässä tiivistyy kyllä aika hyvin se, miksi itse itseltä häipyi ostohousut jalasta ja vaikuttaa koko ajan epätodennäköisemmältä, että taloon koskaan Teslaa tulee.
Toki "tekkileluissa" on aina ollut tuo aspekti, että odottamalla saa aina parempaa, mutta toisaalta Teslan kanssa homma tuntuu yllättävän usein menevän niin, että välillä odottamalla saa paskempaa tai pitää odottaa lisää, että edelliset paskennukset on fiksattu.
Itsekkin ensin ajattelin että odottelen Juniperiä tai ties mitä. Nyt 8kk ja yli 30tkm menty Model Y LR mallilla ja olen todella tyytyväinen autoon. Ensi vuonna ehkä tulee uudempi malli, tosin ajan reilu 40tkm/vuosi, joten ehkä muutamien vuosien päästä vaihdan vaan uudempaan malliin.Odottajat odottaa kaikissa elämänsä asioissa ja ne joilla ei ole autoa tietää että niissä on eniten ongelmia. Tietääkseni Teslan omistajat ovat erittäin tyytyväisiä (USA tutkimus, kolmanneksi tyytyväisiä) omistamiinsa autoihin tutkimusten mukaan ja Model Y on tällä hetkellä maailman myydyimpiä tai ellei myydyin auto. Lähde onnellisuuteen: Consumer reports ja uutinen siitä Tesla Makes It Into Consumer Reports' Top 3 Most Loved Car Brands
Itselläni on uusi LR Model Y, eikä minulla ole arjessa auton kanssa minkäänlaisia ongelmia, jotka harmittaisivat. Suosittelen mieluummin lukemaan tutkimuksia ja myyntitilastoja, kuin näitä fooruminegisten juttuja.
Nonin tätä mietinkin että mitenkähän tuo toimisi, hyvä homma.Buttonien commanderhan tukee myös ScanMyTeslaa eli et sinällään tarvitse sitä SMT:n omaa donglea.
Sama homma, napit saapui maanantaina. Täytyy mennä johonkin lämpimään parkkihalliin asentelemaan vaikka viikonloppuna. Otin sillä oikealle eteen laitettavalla kaapelilla niin saa kaiken nätisti piiloon.BTW, S3XY napit saapui eilen, pitänee koittaa viikonloppuna asentaa. Sitten pähkäilemään mitä noihin ohjelmoida. Ja jätänkö vielä tuon OBD palikan kiinni eli onko scan my teslalle enää tarvetta... asennuskaapeleita tuli pari erityyppistä eli jos commanderin asentaa oikealle eteen niin OBD=palikka saa kait olla edelleen tuolla keskikonsolissa kiinni.
Toki parannettavaa löytyy, mutta on sitä löytynyt kaikista aiemminkin omistamistani autoista. Tesla on kuitenkin ainoa johon saa helposti laitettua kaipaamiaan parannuksia itse, s3xy nappien muodossa.Jotenkin tahatonta komiikkaa, kun samaan hengenvetoon puhutaan tyytyväisyydestä ja sexy-napeista. Ei ne toisiansa pois sulje ei, mutta kertoo ehkä siitä, että tuote on voimakkaasti kaksijakoinen. Toistaiseksi kuluttajat ovat hyväksyneet uusia asioita/heikennyksiä kun muuta tarjontaa on ollut nihkeästi.
Niin bemereita kuin volkkareita varten on pitänyt kaivaa läppäri esiin saadakseni tiettyjä juttuja toimimaan oikein. Viimeisen 10 vuoden aikana ainoastaan Nissania en fiksannut softan tai raudan osalta mitenkään ja oli minun viimeinen Nissan.Jotenkin tahatonta komiikkaa, kun samaan hengenvetoon puhutaan tyytyväisyydestä ja sexy-napeista. Ei ne toisiansa pois sulje ei, mutta kertoo ehkä siitä, että tuote on voimakkaasti kaksijakoinen. Toistaiseksi kuluttajat ovat hyväksyneet uusia asioita/heikennyksiä kun muuta tarjontaa on ollut nihkeästi.
-21 Kiinan tehtaalta.Minkä ikäinen auto?
Oliko Vantaan, Lempäälän vai Oulun Tesla huolto?Nyt ekat ongelmat takana: lataamaan mennessä palaneen käry tulvi nenään ja ILP korisee pahan kuuloisesti. No lataus ja matka jatkuu, mutta AC lopettaa toimintansa niin että vain kylmää tuli sisään. Onneks oli vaan -20 pakkasta ja perillä sisällä autossa -6...
Soitto roadsideen ja auto hinattiin Tesla serviceen maanantai aamuksi. Tänään auto takasin uuden kompuran ja kilkkeiden kanssa. Ei voi kyllä huonoksi suoritukseksi laskea.
Oulun.Oliko Vantaan, Lempäälän vai Oulun Tesla huolto?
Olen havainnut saman ilmiön sen jälkeen kun sähköautot tulivat markkinoille. Kuvittelisi, että vieläkin ostoprosessi menisi niin, että käyt koeajamassa autoja ja ostat sen minkä tuntuu näppeihin sopivammalta, mutta ei.Odottajat odottaa kaikissa elämänsä asioissa ja ne joilla ei ole autoa tietää että niissä on eniten ongelmia.
Liikkeellä on se virhevastuu. Jos Janne olisi ostanut autonsa uutena, niin olisi saanut 0€. Jos (tai ehkä jopa kun) akkuja alkaa hajoilemaan tuossa 8-10 vuoden iässä yleisesti, niin näiden hinnat putoavat käytettynä muruihin nykyisestä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä itselleen.Tuossa oli puntaroinut kuluttajariitalautakunta Tesla s akun elinkaarta ja todennut että epätavallisen lyhyt ikäinen yksilö ollut kyseessä kun hajosi reilu 70k ajettuna ja yli 8 vuotiaana eli tästä tosiaan päästään siihen että sähköautojen oletettu ikä lähempänä 15v kuin se pelkkä akkutakuu.Janne osti käytetyn Teslan, puolen vuoden kuluttua akku hajosi – Kuka maksaa 12 000 euron korjauksen?
Autoliike ja asiakas olivat eri mieltä siitä, missä ja millä hinnalla sähköauton akun olisi saanut korjauttaa.www.iltalehti.fi
Jos (tai ehkä jopa kun) akkuja alkaa hajoilemaan tuossa 8-10 vuoden iässä yleisesti, niin näiden hinnat putoavat käytettynä muruihin nykyisestä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä itselleen.
Nuo testerit aika huvittavia tosiaan. Ja varmaan entistä enemmän käytetään noita pikatestereitä millä ei tehdä juurikaan mitään. Pitäs ajella tyhjästä täyteen rauhassa viikon sisällä se akku niin vois saada jotain luotettavampaa dataa kuin että tunnissa pelikone arpoo joo tässä on 72% akunkunto.Ja on muuten hiton pelottavaa kun menee kauppaamaan autoansa liikkeeseen, niin vetävät siellä piuhan kiinni autoon ja tietokone arpoo kuntoraportin. Sieltä voi tulla puskista "pikavoitto" omistajalle. Olo on varmaaan kuin rulettipöydässä all-in tilanteessa.
Noissa polttissäksättimissä riittää että auto ei laske öljyjä allensa eikä liikoja kolise.
Pitäs ajella tyhjästä täyteen rauhassa viikon sisällä se akku niin vois saada jotain luotettavampaa dataa kuin että tunnissa pelikone arpoo joo tässä on 72% akunkunto.
Onhan tässä jo lukuisia valmistajia kohta 15v ajalta näyttönä että valtaosa kestää sen 8v heittäen. Ehkä se kuluttajan taikausko siihen takuunkestoon se kriittisin epäluulo. Tokihan se mahdollisimman pitkä takuu joillekin tuo mielenrauhaa, mutta en itse edes ajatellutkaan koko akun elinikää heikoimpana lenkkinä kun möin oman ekan täyssähköautoni pois yli 10 vuotiaana ja vieläkin se auto on liikenteessä. Tesla Ässien tyyppivika oli alkupäässä kosteuden ja lian tunkeutuminen akkukotelon sisään ja siitä Tesla oppineena on noita korjaillut ja tiivistänyt. Sieltä 2015 paikkeilta myydyistä Ässistä sitä ongelmaa ei enää esiinny.Liikkeellä on se virhevastuu. Jos Janne olisi ostanut autonsa uutena, niin olisi saanut 0€. Jos (tai ehkä jopa kun) akkuja alkaa hajoilemaan tuossa 8-10 vuoden iässä yleisesti, niin näiden hinnat putoavat käytettynä muruihin nykyisestä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä itselleen.
Mulla on jotenkin munaskuissa sellaine tunne että kunhan niitä tarvike akku valmistajia alkaa tuleemeen niin niitä akkuja ainakaan missään pajoilla korjailla vaan vaihdetaan tarvikke akkuun ja vanha paketti lähtee uudelleen kennoitetavaksi. Ainakin jos puhutaan jostain 10V vanhoista akuista.Hohhoijjaa, kohta varmaan joku tulee sanomaan että sähköautoja ei voi korjata. Akku menee kertalaakista aina paskaks, ja ainoa vaihtoehto on uusi neitseellinen akku valmistajalta. Ja tämä sama tilanne vielä +15v päästä.
Onhan noilla liikkeillä oma agenda miksi eivät tee kuin pikatestejä. Hinta ratkaisee. Kyllä laajempi data akkusolujen milliampeerivaihteluista yms kiinnostaa. Noita obd pikatestausjuttuja tehnyt itsekin omalle autolle ja näyttäähän ne hienosti sen hetken kunnon, mutta saa noita SOH arvoja +-5% erilaisia tuolla tavalla. Se pitkäaikainen testaus tarkempi ja luotettampi. Toki joillekin varmaan riittää se tieto ettei ole lähelläkään sitä 70% tasoa niin ei mene takuuseen tai sitten juurikin hakee lähellä takuuseen menevää yksilöä.Kyllä niissä kunnon testeissä akku ladataan täyteen ja ajetaan ajamalla tyhjäksi. Saadaan paljon dataa kunnosta. Uskaltaisin ostaa sen perusteella.
Onhan tässä jo lukuisia valmistajia kohta 15v ajalta näyttönä että valtaosa kestää sen 8v heittäen.
Paljonko löytyy tarvikepolttomoottorien valmistajia? Sähköauton akkupaketin valmistus on jo sen monimutkaista, että en ihan vertaisi sitä tehdaskunnostettuun laturiin. Kennojahan noihin akkuihin harvemmin pystyy edes vaihtamaan (moduulit eivät ole järkevästi purettavissa ja kasattavissa), vaan pienin vaihdettava yksikkö on akkumoduuli. Tuollaisen 500+ kilon painoisen köntän rahtikin maksaa jo sen verran, että on todennäköisesti kustannustehokkaampaa tehdä korjaukset lähellä eikä rahdata akkua pitkän matkan päähän korjausta varten.Mulla on jotenkin munaskuissa sellaine tunne että kunhan niitä tarvike akku valmistajia alkaa tuleemeen niin niitä akkuja ainakaan missään pajoilla korjailla vaan vaihdetaan tarvikke akkuun ja vanha paketti lähtee uudelleen kennoitetavaksi. Ainakin jos puhutaan jostain 10V vanhoista akuista.
Auton laturikin on olevinaan helppo korjata mutta kyllä mä vaan haen motonetista uuden ja vien vanhan vaihdossa.
Jutusta: "Myyjäliike oli tarjonnut Jannelle toisenlaista korjausvaihtoehtoa, johon Janne ei kuitenkaan ollut tarttunut. Siihen olisi hänen mukaansa kuulunut tiettyjä ehtoja Teslan latausverkoston käyttämisestä."Mä en vaan ymmärrä miksi kaveri ylipäätään osti 8 v vanhan auton yli 40TEUR:lla ja kun vika tuli niin kieltäytyi myyjäliikken korjaustarjouksesta joka ei olisi maksanut hänelle mitään, vaan päätti tehdä 12 TEUR korjauksen omin päin.
Jutusta: "Myyjäliike oli tarjonnut Jannelle toisenlaista korjausvaihtoehtoa, johon Janne ei kuitenkaan ollut tarttunut. Siihen olisi hänen mukaansa kuulunut tiettyjä ehtoja Teslan latausverkoston käyttämisestä."
Mitähän tuo tarkoittaa. Millainenhan korjaus se olisi ollut?
Paljonko löytyy tarvikepolttomoottorien valmistajia? Sähköauton akkupaketin valmistus on jo sen monimutkaista, että en ihan vertaisi sitä tehdaskunnostettuun laturiin.
ebaystä kun hakee mikä nyt ei varmastikkaan ole paras paikka hakea "refurbished mercedes diesel" niin kyllä niitä vaan on paljon.Paljonko löytyy tarvikepolttomoottorien valmistajia?
Tuolla varmaan jotain merkitystä jatkon kannalta. 8v 70 000km ajettu isompi henkilöauto suomalaisen odotuksin varmaan on elinkaarensa puolessa välissä, vähäisten kilometrien osalta. Ja ehkä tuossa painoi myös se että auto hajosi puolen vuoden sisään, noin 15 000 lisäkilometrin jälkeen.Tuossa oli puntaroinut kuluttajariitalautakunta Tesla s akun elinkaarta ja todennut että epätavallisen lyhyt ikäinen yksilö ollut kyseessä kun hajosi reilu 70k ajettuna ja yli 8 vuotiaana eli tästä tosiaan päästään siihen että sähköautojen oletettu ikä lähempänä 15v kuin se pelkkä akkutakuu.Janne osti käytetyn Teslan, puolen vuoden kuluttua akku hajosi – Kuka maksaa 12 000 euron korjauksen?
Autoliike ja asiakas olivat eri mieltä siitä, missä ja millä hinnalla sähköauton akun olisi saanut korjauttaa.www.iltalehti.fi
Samaa mieltä siinä että ainakin joidenkin "pikatesteinä" mainostettujen tuotteiden uskottavuus on aika heikko.Nuo testerit aika huvittavia tosiaan. Ja varmaan entistä enemmän käytetään noita pikatestereitä millä ei tehdä juurikaan mitään. Pitäs ajella tyhjästä täyteen rauhassa viikon sisällä se akku niin vois saada jotain luotettavampaa dataa kuin että tunnissa pelikone arpoo joo tässä on 72% akunkunto.
En tunne tekniikkaa, mutta jotkut viittas valokuvaan, tuskin siellä mitään valokuvia käytetään.Tuo on täysi mahdottomuus muuttuvissa tilanteissa minkään yksittäisen kameran päätellä etäisyyttä. Tiedät sen itsekin. Ja mitä tulee auton peileihin niin älä nyt jaksa...
Nämä nyt ei varsinaisesti ole tarvikepolttomoottorien valmistajia (joita kysyin), vaan kunnostajia. Alkuperäinen lainaamani viesti esitti tilannetta, jossa markkinoille alkaisi ilmestymään tarvikeakkuja jotka ovat esimerkiksi uudelleenkennotettuja vanhoja akkuja tai kokonaan tehdasuusia. Tämän business-mallin realistisuuden kyseenalaistin, sillä sähköautojen akkujen akkumoduulit eivät tyypillisesti ole käytännössä purettavissa niin, että sinne voisi vaihtaa uusia kennoja.ebaystä kun hakee mikä nyt ei varmastikkaan ole paras paikka hakea "refurbished mercedes diesel" niin kyllä niitä vaan on paljon.
Tesla suosion, ja siis mallisuosion ansiosta varmaan kiinnostaa kolmansiaosapuolia, se sitten riippuu miten minkäkin mallin osalta homman voi automatisoida (siis työkalut, välineet), mitä hyväksyntöjä se vaatii. Miten valmistaja suhtautuu. Se vähän madaltaa aitoja että pitkälle-elinkaarella, korjaamiselle on vahva poliittinen tuki, eli säädöksissä se ei jää huomioimatta.Mulla on jotenkin munaskuissa sellaine tunne että kunhan niitä tarvike akku valmistajia alkaa tuleemeen niin niitä akkuja ainakaan missään pajoilla korjailla vaan vaihdetaan tarvikke akkuun ja vanha paketti lähtee uudelleen kennoitetavaksi. Ainakin jos puhutaan jostain 10V vanhoista akuista.
Auton laturikin on olevinaan helppo korjata mutta kyllä mä vaan haen motonetista uuden ja vien vanhan vaihdossa.
Tai sitten GM Ultium tyylinen moduuliratkaisu yleistyy.Toki tässä kohtaa vain spekulaatiota, mutta arvelen itse takuuajan jälkeen yleisimmäksi korjaustavaksi muodostuvan purkuautosta hankitun akkumoduulin vaihdon alkuperäiseen akkupakettiin. Ja muissa vikamuodoissa sitten vikaantuneen komponentin vaihto/korjaus. Samalla tavalla toimitaan jo nyt polttisautojen moottorien ja vaihteistojen vikatapauksissa, enkä näe että sähköauton akku tästä paljoa eroaisi.
Koskee vain uusia tehdastilauksia ja niissä päivämäärä muistaakseni 16.12. Jos ostaa inventoryauton niin korko normaali 5,4%.Eikös siellä ollut selkeä pvm koska korkotarjous loppuu?
Monin paikoin parantunut Model 3 ansaitsee yhdet erityiskehut ja yhdet erityisrisut
Uudistetun ohjauspyörän takaa ei enää löydy viiksiä. Model 3 on siis siirtynyt Model S:n ja X:n tyyliin, jossa suuntamerkkejä ja pyyhkimiä hallitaan ohjauspyörästä. Emme ihastuneet ratkaisuun Model S:ssä kevään vertailussa (TM 12/2023), eikä Model 3 muuta mielipidettä. Maantiellä peukalovilkku toimii hyvin, mutta liikenneympyröissä ja pysäköintialueilla suunta menee helposti sekaisin. Kyse on muutoksesta, josta ei ole asiakkaalle mitään hyötyä, haittaa kylläkin.
ERITYISET KEHUT Model 3 ansaitsee voimalinjan energiatehokkuudesta. Moottoritiepainotteinen koeajo osui marraskuun puolivälin jälkeisille pikkupakkasille, ja silti kokonaiskulutus jäi ajotietokoneen perusteella 17,8 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden. Moni sähköauto ei pääse moiseen edes kesähelteillä.
Matka-ajossa ohjauksen kanssa pärjää, mutta moottoritiellä kytkee mieluusti autopilot-ohjausavustimen päälle. Järjestelmä selviää nykyisin ohituskäskyistäkin kohtalaisen ripeästi, mutta vieläkään systeemin kanssa ei voi neuvotella. Teslaa ajetaan autopilotin ehdoilla tai ilman sitä.
HYVÄÄ
Erinonomainen energiatehokkuus
Sisätilojen laatuvaikutelma
HUONOA
Vilkun käyttö
Ajoavustimien toiminta varauksella
Ei mitään alustasta ja melusta?
Ei mitään alustasta ja melusta?