Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Kiina model 3 ei kaipaa vajaalatauksia. Akun voi iskeä huoletta täyteen. Eli käytännössä range entistä pidempi :)


«The new improved Model 3 SR equipped with lithium iron phosphate battery can be charged regardless of the charge limit, and it can be fully charged!!
The new version of the Model 3 cancels the daily use / long distance travel suggestion on the charging settings page, i.e. car owners don't have to worry about whether they can be completely charged during daily charging.e.
We recommend that you charge the vehicle to 100 at least once a week. This helps balance the voltage between the battery packs and, over time, can also maintain accurate vehicle ratings and display the remaining power. »
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 366
Ei ole nykyisissä.
Kabiini lämpiää S mallissa 6kw sähkölämppärillä.
Luepa tarkemmin mitä siinä @zepi n viestissä lukee :kahvi:

Mutta joo, eikös sähkiksissä tuon kaksitoimisen lämpöpumpun suurin etu ole, että saadaan akun hukkalämpöä käytettyä sisätilojen lämmitykseen. Tosin tästäkin lienee hyötyä lähinnä 0-15 asteen keleillä - pakkasilla akusta ei kai pahemmin hukkalämpöä irtoa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
979
Luepa tarkemmin mitä siinä @zepi n viestissä lukee :kahvi:

Mutta joo, eikös sähkiksissä tuon kaksitoimisen lämpöpumpun suurin etu ole, että saadaan akun hukkalämpöä käytettyä sisätilojen lämmitykseen. Tosin tästäkin lienee hyötyä lähinnä 0-15 asteen keleillä - pakkasilla akusta ei kai pahemmin hukkalämpöä irtoa.
Mutta mitään ILP pumppua ei teslassa ole missään kohtaa autoa fyysisesti.

Ilmastointi kyllä on sitten normaalisti ja toki ilpiksi voi sen sit määritellä jos haluaa, mutta ei ole akun lämpöihin yhteydessä mitenkään.

Uudet model 3 ja y mallit on asia erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 366
Mutta mitään ILP pumppua ei teslassa ole missään kohtaa autoa fyysisesti. Sanamuodoista välittämättä. Mitään ILPPIÄ ei ole. ei akkua tai muutakaan varten.
No onhan se ilmastointilaitekin ilmalämpöpumppu.

Mutta ei tästä nyt enempää kun kyseessä oli vain sarkastinen, ehkä hieman näsäviisas, heitto.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
10
No onhan se ilmastointilaitekin ilmalämpöpumppu.

Mutta ei tästä nyt enempää kun kyseessä oli vain sarkastinen, ehkä hieman näsäviisas, heitto.
Jos oikein haluat viisastella, niin Teslassa on IVLP, eli väliaineena toimii vesi, eikä energiaa siirretä primääripiirissä kylmäaineella.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
22
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 783
Kannattaa näköjään odotella jos alkavat Kiinasta tuomaan LR tai Perffiä. Tai sitten Saksa tekee.

PS. Tesla myönsi, että takapuskurin irtoaminen on suunnittelumoka.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
152
Itse tilasin ID.3:n, lähinnä siitä syystä että M3 on liian kallis. Nyt kuumottelen että Tesla laskee hintoja Suomessakin. :geek: Eipä sillä, ID.3 on koeajon ja nettijuttujen perusteella hieno auto. M3 on vaan pikkaisen parempi, softapuolella ero on vielä suurempi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
979
FSD beta on aika makee. Netissä videoita , ekat beta version testiin saaneet ehtineet jo kuvata :O
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
152
On kyllä hieno. Väritkin kuin tulevasta Cyberpunk 2077 pelistä. Vertailun vuoksi, ID.3 osaa ajella jonossa, pysyy kaistalla ja jopa kaistanvaihto onnistuu. Jos autossa sattuu olemaan Travel assist -paketti, mitä omaani ei tule...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 783
Tätä voi vielä joutua odottamaan pitkään EU:ssa. Enemmän odotan miten tämä rewrite korjaa näitä nyt kaikilla olevia fsd ongelmia. Poistuuko haamut vai ei.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Uutta tutkaa tulossa myös. Kiinnostaisi tietää mitä vielä tarvitaan että tesla pääsisi vaikka omalle mökille, kapeaa hiekkatietä jossa vastaantulijoiden kanssa tarvitsee ajaa renkaat melkein ojassa. Tai kai se saattaisi nytkin jo osata, ei vaan kukaan ole vielä testannut ;)
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
22
Uutta tutkaa tulossa myös. Kiinnostaisi tietää mitä vielä tarvitaan että tesla pääsisi vaikka omalle mökille, kapeaa hiekkatietä jossa vastaantulijoiden kanssa tarvitsee ajaa renkaat melkein ojassa. Tai kai se saattaisi nytkin jo osata, ei vaan kukaan ole vielä testannut ;)
Jep hyvä esimerkki miksi ei moneen vuoteen ole tulossa fsd kun nykyiset raudat piti jo olla riittävät, mutta uutta parempaa pukkaa...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Jep hyvä esimerkki miksi ei moneen vuoteen ole tulossa fsd kun nykyiset raudat piti jo olla riittävät, mutta uutta parempaa pukkaa...
Vähän niinkuin autojakaan ei pystynyt ajamaan ollenkaan ennenkuin tehtiin ensimmäinen auto jossa oli yli 500hv? Ymmärrän pointtisi mutta perustelu menee kyllä aika metsään :)
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
10
Vähän niinkuin autojakaan ei pystynyt ajamaan ollenkaan ennenkuin tehtiin ensimmäinen auto jossa oli yli 500hv? Ymmärrän pointtisi mutta perustelu menee kyllä aika metsään :)
Jos tässä joku menee metsään, niin kyllä se on sinun vertailusi. Tason 4 autonomia ei vaan onnistu millä tahansa raudalla. Joko se on täysin kykenevä itsenäiseen ajoon, tai se ei ole. Ja nyt Teslalta puskee jo 4. generaation rautaa koska ne 3 ekaa ei riittänyt, eikä vieläkään ole mitään taetta siitä, että edes tuo 4. sukupolvi riittää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Jos tässä joku menee metsään, niin kyllä se on sinun vertailusi. Tason 4 autonomia ei vaan onnistu millä tahansa raudalla. Joko se on täysin kykenevä itsenäiseen ajoon, tai se ei ole. Ja nyt Teslalta puskee jo 4. generaation rautaa koska ne 3 ekaa ei riittänyt, eikä vieläkään ole mitään taetta siitä, että edes tuo 4. sukupolvi riittää.
Itse lähtisin ajatuksesta että jo aika huonolaatuinenkin yksittäinen kamera kuskin pään kohdalla riittäisi ihmiselle auton etäohjaukseen. Teslassa noita parempilaatuisia on joka suuntaan. En keksi mikä tekee tässä yhtälössä raudasta sen seinän etenemiselle, kun softapuoli on se joka näitä tulkitsee ja varmaan pystyy jatkossa tulkitsemaan vielä paremmin vaikka kamerat muuttuisi huonommiksi. Mutta kai noita nyt parannetaan niinkuin asioita yleensä, tai muuten ajettaisiin kaikki vielä t-fordilla.

muoks: hetken aikaa kun mennään eteenpäin niin joku DLSS algoritmi taikoo esiin niiden kameroiden kuvasta kaikki merkittävät yksityiskohdat skaalaamalla resoluutiota ylös ja neuroverkko päättelee ihmisten ilmeistä mitä muut kuskit ajattelee.

En itse tunnista missään kohtaa mitään teknistä ylitsepääsemätöntä estettä sille että ihmiskuskeja ei kohta enää tarvita mihinkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 087
En keksi mikä tekee tässä yhtälössä raudasta sen seinän etenemiselle, kun softapuoli on se joka näitä tulkitsee ja varmaan pystyy jatkossa tulkitsemaan vielä paremmin vaikka kamerat muuttuisi huonommiksi. Mutta kai noita nyt parannetaan niinkuin asioita yleensä, tai muuten ajettaisiin kaikki vielä t-fordilla.

muoks: hetken aikaa kun mennään eteenpäin niin joku DLSS algoritmi taikoo esiin niiden kameroiden kuvasta kaikki merkittävät yksityiskohdat skaalaamalla resoluutiota ylös ja neuroverkko päättelee ihmisten ilmeistä mitä muut kuskit ajattelee.

En itse tunnista missään kohtaa mitään teknistä ylitsepääsemätöntä estettä sille että ihmiskuskeja ei kohta enää tarvita mihinkään.
Turha jankata tämän enempää jos ymmärrys tekoälystä ja kuvantunnistuksesta on tuota tasoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 054
Onhan tuolla aika huikeita juttuja. Hieno saavutus kyllä.
Ajelee keskellä tietä, vetelee mutkat suoraksi ja käännökset leveiksi, ajelehtii pyöräkaistoille, parkkipaikalla käännös meinasi olla mahdoton, kiemurtelee kummallisesti sulkualueen yli toiselle kaistalle risteyksessä, ajaa risteyksen läpi suoraan samalla vilkuttaen vasemmalle risteyksen jälkeen tulevaa kaistanvaihtoa varten...

Huikeaa menoa, totta tosiaan. Miten hitossa tuollaisen saa laillisesti päästää liikenteen sekaan, vaikka kuinka olisi kuskin vastuulla (ihan niin kuin kuski ehtisi mitenkään reagoida yllättäviin ratkaisuihin ajoissa).
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
269
Ajelee keskellä tietä, vetelee mutkat suoraksi ja käännökset leveiksi, ajelehtii pyöräkaistoille, parkkipaikalla käännös meinasi olla mahdoton, kiemurtelee kummallisesti sulkualueen yli toiselle kaistalle risteyksessä, ajaa risteyksen läpi suoraan samalla vilkuttaen vasemmalle risteyksen jälkeen tulevaa kaistanvaihtoa varten...
LIenee "BMW Mode" mukana tuossa betassa siis :rofl:
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
22
Ajelee keskellä tietä, vetelee mutkat suoraksi ja käännökset leveiksi, ajelehtii pyöräkaistoille, parkkipaikalla käännös meinasi olla mahdoton, kiemurtelee kummallisesti sulkualueen yli toiselle kaistalle risteyksessä, ajaa risteyksen läpi suoraan samalla vilkuttaen vasemmalle risteyksen jälkeen tulevaa kaistanvaihtoa varten...

Huikeaa menoa, totta tosiaan. Miten hitossa tuollaisen saa laillisesti päästää liikenteen sekaan, vaikka kuinka olisi kuskin vastuulla (ihan niin kuin kuski ehtisi mitenkään reagoida yllättäviin ratkaisuihin ajoissa).
Joo sama tulee vähän itselläkin mieleen, mutta aika hyvä parannus edellisiin räpellyksiin... Tästä voi ekaa kertaa sivusta seuranneena sanoa että beta versio toimii kohtuullisen hyvin ja matka on pitkä final releaseä odotellessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 783
Onneksi tätä sanotaan jo Level 4 tason autonomiseksi vaikka tuo juuri vasta on L3 täyttämässä.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
269
Hienosti kyllä toimii, ei taida vaan saada tuota ruksittua mihinkään automerkkiin mukaan varusteeksi?
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
266
Hienosti kyllä toimii, ei taida vaan saada tuota ruksittua mihinkään automerkkiin mukaan varusteeksi?
Ei varmaan koska se ei ole vielä valmis? Ja toisin kuin Tesla, jotkut valmistajat kokevat betatestien maksattamisen ja teettämisen kuluttaja-asiakkailla moraalittomaksi, eivätkä ainakaan kehtaa mainostaa FULL SELF-DRIVING -ominaisuutta kun sitä ei ole.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
660
Pari viikkoa poist tältä kanavalata ja kun tulee kurkkaamaan niin muistuu miksi se kaksi viikkoa olin poissa. Samaa shaibaa edelleen. En tosiaan ymmärrä mikä teitä vetää näiden viestien pariin. Mutta ei mun tarviikkaan ymmärtää. Jatkakaa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 213
Samaa shaibaa edelleen.
Teslan ympärillä pyörivä fanboyismi valitettavasti synnyttää tällaisen loputtoman kierteen. Kun verkkoon kirjoitetaan ja videoidaan kritiikittömiä viestejä/videoita ja Musk itse myöskin ruokkii aijetta, niin lopputulos on tämä. Muskin lausunnot ja fanboy-kulttuurin synnyttäminen Teslan ympärille ovat toki Teslan (Muskin) suunnitelmallista markkinointia.

Hyvä esimerkki fanboyismistä on tuon aiemmin tänne toimitetun Tesla FSD videon ääniraita. Ei vaan pysty kuuntelemaan tuollaista videota loppuun asti.

Toinen puoli on sitten tuon Teslan FSD, jota on myyty vuosi tuhansilla euroilla ja kohta 10000 eurolla. Silti lopputulos ei ole lähellekään sujuvasti toimivaa automaattista ajamista. Silti sitä myydään ja markkinoidaan sellaisena. Ja on epäselvää tuleeko täysautomaattinen ajaminen Teslaan edes onnistumaan noilla sensoreilla mitä autoihin on laitettu.

Kuten Waymo-videosta selviää, ovat muut jo kaukana Teslan edellä, mutta eivät vielä ole tuotteita tuoneet markkinoille, koska tuote ei vielä ole valmis. On varmaa, että kun tuote on valmis niin se myöskin markkinoille tulee, mutta suoraan toimivana oikeat sensorit ja ohjelmiston sisältävänä järjestelmänä eikä puolityhjien lupausten myyntinä.

Pahimmillaan tuolla on tie täynnä erittäin vaarallisia "automaattisesti" ajavia autoja, kun väki niillä ajelee kiinnittämättä liikenteeseen mitään huomiota, koska Twitterissäkin yksi jenkki sellaisella ajoi 5 min kolaroimatta.

Edit: FDS on vähän erilainen toiminnallisuus kuin melkein mikä tahansa muu auton ominaisuus, koska se vaikuttaa merkittävästi ihmishenkiin, erityisesti ulkopuolisiin. Minulle on aikalailla sama jos joku beta-testaaja fanboy teloo itsensä tai menettää henkensä kun ei keskity ajamiseen, mutta se ei ole hyvä juttu jos ja kun ulkopuolisia kuolee ja vammautuu tämän julkisen alpha-testauksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
269
Teslan ympärillä pyörivä fanboyismi valitettavasti synnyttää tällaisen loputtoman kierteen. Kun verkkoon kirjoitetaan ja videoidaan kritiikittömiä viestejä/videoita ja Musk itse myöskin ruokkii aijetta, niin lopputulos on tämä. Muskin lausunnot ja fanboy-kulttuurin synnyttäminen Teslan ympärille ovat toki Teslan (Muskin) suunnitelmallista markkinointia.

Hyvä esimerkki fanboyismistä on tuon aiemmin tänne toimitetun Tesla FSD videon ääniraita. Ei vaan pysty kuuntelemaan tuollaista videota loppuun asti.

Toinen puoli on sitten tuon Teslan FSD, jota on myyty vuosi tuhansilla euroilla ja kohta 10000 eurolla. Silti lopputulos ei ole lähellekään sujuvasti toimivaa automaattista ajamista. Silti sitä myydään ja markkinoidaan sellaisena. Ja on epäselvää tuleeko täysautomaattinen ajaminen Teslaan edes onnistumaan noilla sensoreilla mitä autoihin on laitettu.

Kuten Waymo-videosta selviää, ovat muut jo kaukana Teslan edellä, mutta eivät vielä ole tuotteita tuoneet markkinoille, koska tuote ei vielä ole valmis. On varmaa, että kun tuote on valmis niin se myöskin markkinoille tulee, mutta suoraan toimivana oikeat sensorit ja ohjelmiston sisältävänä järjestelmänä eikä puolityhjien lupausten myyntinä.

Pahimmillaan tuolla on tie täynnä erittäin vaarallisia "automaattisesti" ajavia autoja, kun väki niillä ajelee kiinnittämättä liikenteeseen mitään huomiota, koska Twitterissäkin yksi jenkki sellaisella ajoi 5 min kolaroimatta.

Edit: FDS on vähän erilainen toiminnallisuus kuin melkein mikä tahansa muu auton ominaisuus, koska se vaikuttaa merkittävästi ihmishenkiin, erityisesti ulkopuolisiin. Minulle on aikalailla sama jos joku beta-testaaja fanboy teloo itsensä tai menettää henkensä kun ei keskity ajamiseen, mutta se ei ole hyvä juttu jos ja kun ulkopuolisia kuolee ja vammautuu tämän julkisen alpha-testauksen vuoksi.
Voihan maailmaa näinkin katsoa. Itse ainakin koen sen hienona että tällaista tekniikkaa on jo nyt kenen tahansa saatavilla ja Teslassa on paljon muita asioita mitkä aiheuttavat disruptiota markkinaan. Kannattaa ottaa videoista äänet pois jos ei jaksa kuunnella hehkutusta tai jättää kokonaan katsomatta jos aihe ei kiinnosta. Luulisi tällaisella foorumilla tosin aiheuttavan kiinnostusta koska auto on teknisesti erittäin hieno ja muista eroava eikä mikään konsepti tai yliopiston testilaite.

Tuo FSD on valinnainen ominaisuus, sen voi jättää ostamatta tai ostaa myöhemmin. Ensi vuonna se tulee jopa kuukausimaksuisena mallina. Miten tuota voisi paremmin kuluttajalle tarjota? Sovelluksen kautta ominaisuuden voi aktivoida kotisohvalta.

Suomessa jäi viime vuonna melkein 20000 rattijuoppoa kiinni. Siitä voi jokainen miettiä kuinka moni ei jäänyt. Kuski tulee varmasti olemaan aina vastuussa liikenteessä vaikka autossa olisi mitä tahansa nippeleitä.

Edit: Ja noista Muskin jutuista; onhan ne lennokkaita välillä mutta kaveri on rakentanut Paypalin, maailman arvokkaimman "autoja" valmistavan yrityksen ja lähettänyt ihmisiä avaruuteen. Onko tuollaista sitten väärin fanittaa :cool: Jotainhan kaveri tekee oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 357
Kuski tulee varmasti olemaan aina vastuussa liikenteessä vaikka autossa olisi mitä tahansa nippeleitä.
Rohkenen epäillä tätä. Tai tappaisi kokonaan tulevaisuuden itsestään ajavat taksit tms. Kuka menee toisen omistamaan satunnaiseen autoon kyytiin takapenkille jos ei osaa ajaa eikä mitään eikä tietoa auton kunnosta. Murhasyytteitä satelee kun auto ajeleekin ihmisjoukkoon? Ja oma vaikutus mahdollisuus pyöreä nolla.(no voi olla mememättä kyytiin).

Ja toisaalta jos tällainen palvelu tulee niin liikenne on täynnä tyhjänä ajavia autoja jotka hakevat asiakkaita. Kenen vika jos autossa ei ole ketään kyydissä?

Toki jos sitten puhutaan autoista joissa pitää jonkun olla kuskin paikalla niin sitten toki kuskin vika jos auto töpeksii kun kuskin pitäisi valvoa auton toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
269
Rohkenen epäillä tätä. Tai tappaisi kokonaan tulevaisuuden itsestään ajavat taksit tms. Kuka menee toisen omistamaan satunnaiseen autoon kyytiin takapenkille jos ei osaa ajaa eikä mitään eikä tietoa auton kunnosta. Murhasyytteitä satelee kun auto ajeleekin ihmisjoukkoon?
Juu silloinhan autossa ei ole kuskia ja tuo on laissa säädeltyä kuten nytkin :thumbsup: Samainen herra on aika pitkällä Vegasissa tuollaisen hankkeen kanssa: Elon Musk’s Tunnel Under Las Vegas for Self-Driving Cars Is Almost Complete Ei tosin liikenteen seassa mutta jokainen Vegasissa messuilla käynyt varmaan osaa arvostaa tuollaista vaihtoehtoa liikkua hotellien välillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 213
Mitenköhän tuo tunneli toimii kun sinne lyödään sama määrä autoja kun tuossa kommettina olevassa Twitter-videoviestissä.

Edit. tuollaiseen luuppiin paras ratkaisu ihmisten kuljetukseen olisi ihan perinteinen metro.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
521
Juu silloinhan autossa ei ole kuskia ja tuo on laissa säädeltyä kuten nytkin :thumbsup: Samainen herra on aika pitkällä Vegasissa tuollaisen hankkeen kanssa: Elon Musk’s Tunnel Under Las Vegas for Self-Driving Cars Is Almost Complete Ei tosin liikenteen seassa mutta jokainen Vegasissa messuilla käynyt varmaan osaa arvostaa tuollaista vaihtoehtoa liikkua hotellien välillä.
Tuo Las Vegasin tunnelihan on tällä hetkellä ongelmissa, koska se ei kykene kuljettamaan läheskään sovittua määrää asiakkaita. Olisi varmaan suoraan ajavien autojen sijaan kannattanut rakentaa vain pieni metro sinne alas.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
660
Teslan ympärillä pyörivä fanboyismi valitettavasti synnyttää tällaisen loputtoman kierteen. Kun verkkoon kirjoitetaan ja videoidaan kritiikittömiä viestejä/videoita ja Musk itse myöskin ruokkii aijetta, niin lopputulos on tämä. Muskin lausunnot ja fanboy-kulttuurin synnyttäminen Teslan ympärille ovat toki Teslan (Muskin) suunnitelmallista markkinointia.
Allekirjoitan. Siksi on jäänyt tämänkin ketjun seuraaminen. Enkä jaksanut edes lukea tämän viestin jälkeen alkanutta keskustelua, oletan että sitä samaa vääntämistä.
Yleisesti jos minkä tahansa asian kannattaminen/puolustaminen on fanaattista siinä muodostuu sellanen bias jossa sokeasti näkee vain sen oman näkökantansa. Tämä sitten synnyttää yhtä suuren vastareaktion ääripäähän, tässä yhteydessa Teslaviha. Teslaviha ei edes varmaan olisi Teslavihaa ilman superfaneja, vaan asiallista kriittistä tarkastelua. Sanoin tän nyt tälläi yleisesti koska tää on vuosikaudet jo ollu syöpä joka ikisessä aiheessa internetin syövereissä ja leviää jo sen ulkopuolellekin. Pyrin poistamaan elämästäni kaikki tälläset typerät ääripäiden väittelyt. Totuus on lähes poikkeuksetta aina siellä jossain keskellä.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
269
Ihan asiallista keskustelua täällä on ollut vaikka ihmiset kirjoittelee nimimerkkien takaa. Esim. tuolla facen puolella ihmettelen välillä mitä kaikkea ihmiset kirjoittaa omalla nimellään..

Täällä on huomattavasti järkevämpiä ja perusteltuja mielipiteitä vaikka niistä olisi eri mieltä itse.

Eipä se keltään muulta pois ole jos joku tulee asiasta X onnelliseksi ja toinen kokee siitä ankaraa vitutusta. Elämä on kyllä lähtökohtaisesti enemmän perseestä jos muiden ja varsinkin tuntemattomien tekemiset aiheuttaa vitutusta :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 783
Rohkenen epäillä tätä. Tai tappaisi kokonaan tulevaisuuden itsestään ajavat taksit tms. Kuka menee toisen omistamaan satunnaiseen autoon kyytiin takapenkille jos ei osaa ajaa eikä mitään eikä tietoa auton kunnosta. Murhasyytteitä satelee kun auto ajeleekin ihmisjoukkoon? Ja oma vaikutus mahdollisuus pyöreä nolla.(no voi olla mememättä kyytiin).

Ja toisaalta jos tällainen palvelu tulee niin liikenne on täynnä tyhjänä ajavia autoja jotka hakevat asiakkaita. Kenen vika jos autossa ei ole ketään kyydissä?

Toki jos sitten puhutaan autoista joissa pitää jonkun olla kuskin paikalla niin sitten toki kuskin vika jos auto töpeksii kun kuskin pitäisi valvoa auton toimintaa.
Riippuu ihan siitä mikä taso autossa on FSD osalta. Nyt se on vasta L3. Kun silloin töpeksii niin kuski vastuussa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
266
Riippuu ihan siitä mikä taso autossa on FSD osalta. Nyt se on vasta L3. Kun silloin töpeksii niin kuski vastuussa.
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.

Ehkä selkein FSD video joka on tullut vastaan:
Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
269
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.



Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.
Ei tuossa vielä voi huomiota pois viedä mutta aika hyvinhän tuo näyttää esim. risteyksistä suoriutuvan. Välillä tosin aika vaarallisesti ryhmittyy käännöksen jälkeen nopealla käännöksellä.

Motari ja maantieosuudet sekä liittymiset menevät hienosti kyllä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 783
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.



Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.
Juu ei ihan vielä taso 3 ole mutta hain enemmän sitä, että kuski on vastuullisessa asemassa jos jotain käy.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Miten nuo tasojen määrittelyt siis toimii? Jos jossain maassa kuski ei ole vastuussa niin sama auto on siellä eri tasoa kuin toisessa maassa?
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
239
Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.
No minulle kävisi tuollainenkin ”suorituskyky” vallan hyvin omissa ajoissa.

Olen viime vuosina ajellut paljon erilaisia autoja, jossa kaistallapitoavustin. Ne pitävät auton muutaman sekunnin tiellä ja ajatuvat joko keskiviivan tai pientareen puolelle hyvin helposti. Käytännössä ajoneuvon avustimen varaan ei voi luottaa edes autiolla suoralla maantiellä. Jos täytyisi esim kaivaa apparin penkillä olevasta kassista jotain tms.

Tuon tasoinen avustin, joka tuossa esimerkki videossa on, pitäisi auton todennäköisesti tiellä ainakin suoralla ja autiolla maantiellä. Se pieni hetki, että voi jonkun asian kaivaa tai katsoa puhelimesta jotain nopeasti jne. En todellakaan haaveile mistään elokuvien katselemisista ”ajon” aikana.

Autojen kaistallapitoavustimien toiminnoissa ja toteutuksissa on paljon eroja. Teslaa en ole ajanut niin, että olisin kokeillut autopilotia tms. Mutta videoiden perusteella se ei ainakaan huonommin toimi, kuin ajamani autot.

Toisaalta FSD maksaa todella paljon vs perinteisten autonvalmistajien kaistallapitoavustimeen nähden.

Mielestäni Teslan autopilot, FSD jne voisi suhtautua kaistallapitoavustimena?! Kyllä kuljettaja on vastuussa vielä pitkään. Lentokoneet ja laivat jne joissa pitkät historiat autopiloteista ja kyllä niissäkin vastuun kantaa aina ihminen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
107 091
Viestejä
2 149 086
Jäsenet
43 854
Uusin jäsen
mägy

Hinta.fi

Ylös Bottom